Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

Må minne meg selv på å jobbe med gjennomføring av planene for dagen, så jeg ikke går i jobbfella fra tidligere...ha med alt som trengs til alle måltider og heller ta med hjem og spise der hvis jeg mot formodning skulle komme meg avgårde tidligere.

 

Dårlig humør og lyst til å ankre opp i sofaen under et pledd og zappe TV er liksom ikke det jeg ønsker etter jobb - heller plenty overskudd og lyst til å enten ta tak i oppgaver her hjemme eller få til en trimtur :huh: Planleggingen går jo så greit fortsatt, litt ujevn innhandling - ukeshandling av basisvarer for ukesmeny burde da gå an?!. August har vært best til nå mtp trim, så det er jo en trend å opprettholde. Stressnivået har dessverre økt nå etter ferien og antall timer søvn har ikke økt ennå - det merker jeg nå her jeg sitter! Lenge siden jeg har hatt lyst til å legge meg nedpå en halvtime...

 

Glemte tilogmed å gå på vekta i morges, i tillegg til å surre med et par andre ting - stressnerver som slo ut, tror jeg. Håper ting er mer på stell fra i morgen! Da er det også ukesveiing, det kan jo svinge alle veier egentlig, tar det som kommer.

 

Trøtt.no - skal i alle fall ikke vippe meg av pinnen i matveien! Og selv om det bare ble sofaen i dag i, så er det fortsatt kostholdskontroll (porsonsmengder - åpenbart ikke på hyppigheten). Ny dag og nye muligheter i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne sofan da... Kjenner meg så godt igjen Juni!

Jeg blir sååå sulten etter jobb - my stress der for tiden- og selv om jeg spiser med en gang jeg kommer hjem, så fortsetter jeg å være sulten og utrolig trøtt utover kvelden.

 

Men i dag så "tvang" jeg meg selv til å gå en tur i regnværet og ukas første Tp ble notert:)

Krysser fingrene for at vi kommer oss snart bort fra Trøtt.no :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fortsatt trøtt.no her hos meg...la meg så tidlig jeg klarte i går (før elleve), men har vært våken flere ganger i natt. Stresset for tiden jeg også, det slår litt negativt ut på evnen til å gjennomføre plan for dagene nå. Bittelitt kvalm og matlei de siste morgenene, vanskelig å finne en frokost jeg har lyst til å spise - samtidig som jeg ikke er flink nok til å passe på å få i meg det jeg skal til lunsj og mellommåltider enda jeg har det tilgjengelig.

 

Siden jeg var trøtt i går kveld, så ble det et par lite lure endringer og en middag uten grønnsaker men med pasta (skal vi ha 100 eller 150g ferdig kokt pasta vi jenter?) og røkt laks i store biter. Heldigvis orket jeg ikke alt, så det ble ikke så galt som det kunne blitt - men for mye kcal totalt...første gang jeg har surret så fælt (men hele dagen i går var mye surr fra morgenen av, i grunn).

 

Vel, bort med i går! I dag har jeg litt oppgang, til 89,5 (+300g fra forrige ukesveiing), skyldes kanskje kombinasjonen for lite vann, urolig søvn, stress og kanskje to dager på rad med pasta og lite grønnsaker? Ting bør nok bli litt roligere etterhvert, men det er kjedelig å føle på manglende energi om morgenen, i tillegg til trøtt.no på ettermiddagen :huh:

 

Litt bedre form nå, ha en god dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke like effektivt å ha planlagt ukesmeny (halvannen, faktisk) når det bare blir endringer på den hele tiden...denne gangen fordi jeg får lyst på (å lage) noe helt annet enn det jeg tidligere hadde tenkt - tror det er tredje eller fjerde endringen jeg gjør i dag, faktisk :mellow:

 

Litt mer på stell i går, og innafor 1600kcal enda kjæresten og jeg kjøpte en softis i beger til hver, med strø, temmelig sent i går kveld og før vi fikk laget enkel middag (kyllingwok). Men det beste var jo at ingen av oss spiste opp hele isen! :lol: Jeg var såre fornøyd med å få i meg det som stakk opp av begeret pluss all strøen - neste gang skal jeg faktisk be om en halv, det vil holde i massevis. Morsomt med seiersfølelse over en halvspist softis :D

 

Fortsatt litt dårlig start hver morgen, håper ting faller på plass etterhvert...vil ha gode rutiner, ikke krampeaktig og i siste liten.

 

Sving, sving på vekta, ned 200g i dag morges.

Tror faktisk jeg er på et bittelite platå - på 22 dager har jeg gått ned 500g til sammen. Så mål for august er å fortsette innafor 1600kcal, få til gode og ikke stressende rutiner, lage planer som kan overholdes og spise hyppig nok - samt få nok søvn.

 

Bortsett fra hverdagstrim er det ikke blitt noe forsøk på TP-jakt denne uka (tror jeg, da, husker ikke lenger enn nesa i blant). Mao kanskje ikke rart at 1600 og over gir stillstand?

Jaja, JEG HAR FREMDELES GOD TID!

 

Må huske på at jeg faktisk har gått ned 9 kilo siden mai, at vi ikke kjøper eller spiser godteri lenger, savner det faktisk ikke - at jeg tar meg tid til å planlegge og at jeg stort sett gjennomfører det som er planlagt! JEG HAR VÆRT OG ER FLINK TIL Å HOLDE FOKUS! Dagens lille peptalk til meg selv :D

 

Off to work!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er det mye læring i at ting ikke helt går som de skal!

 

Denne jobbuka har jeg hatt en bratt læringskurve, nesten umulig å holde tritt med planlagte måltider på jobben når morgenene har startet dårlig - de to tingene henger virkelig sammen. I tillegg har planlagte middager stadig måttet bli endret på - og da stemmer heller ikke dagstotalen om jeg ikke har snudd på flisa også der...på toppen av det hele glemte jeg å regne med hele tre annerledesdager i løpet av perioden jeg hadde planlagt for...jadda.

 

Men, nå er det helg, og én annerledesdag er allerede gjennomført og jeg vil gi meg selv 10 blank i stilkarakter for måten jeg løste den på :) Nja, burde kanskje ikke fått full pott, siden det ble litt lite inntak fra morgenen av og frem til kveldinga, pytt pytt - men maten som ble servert var så utrolig nydelig at det var deilig å tillate seg å smake på en liten porsjon av absolutt alt - og det er der stilkarakteren kommer inn: det ble med én porsjon av alt! Verken stappmett eller følelsen av å gå glipp av noe - det var bare flott alt sammen :D

 

Vekta i morges var jamen like fornøyd (neida, er ikke onsdag, så teller ikke som ukesvekt - det vet jeg godt) og viste 88,8kg som er hittil laveste tallet og vil si at jeg har gått ned over 10 kg siden mai, altså! Er jeg på samme sted til onsdag, så har jeg 3,8kg igjen til neste delmål på 85, hurra :lol: :lol:

 

Lørdagen og søndagen har jeg kontroll på, ingen overraskelser der. Lager handleliste og tenker klokere om neste uke og vet at den ene annerledesdagen er jeg i trygge hender hos gode venninner som er like interessert i riktigst mulige valg OG kos - den andre får jeg bare bruke punktene mine så godt jeg kan (der aner jeg ikke hva som venter, men ofte er det kake involvert og smågodtskåler...hmmmm, høres ut som jeg bør ta med en Lindt! :D). Lange, tettpakka jobbdager passer det dårlig å eksperimentere med nye oppskrifter, så da vet jeg dét også.

 

Håper dere andre som leser har gode planer for helgen og uka som kommer!

Ha en fin helg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En herlig søndag :)

 

Gikk på vekta i morres, siden jeg skal reise bort på jobbtur i morgen (skal bo på hotell og satser på en hold vekten uke..)

og HURRA

 

Ned 0,7 kilo på ei uke og min første uke med 8 TP!! Er veldig godt fornøyd :):)

Det er bare sååå godt når det sakte men sikkert går riktig vei..

 

Håper du får en fin uke Juni72, og lykke til med matplanene fremover. Og du, kanskje vi skal "utfordre" oss selv i september med å få minst 7 TP hver uke? Men må vente til september jeg, siden det blir jobb tur nå.

 

Klem fra storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk å gratulere deg inne hos vivaebella, storesøster - men hurra for nedgang herfra også! :) Supert at du føler det løsnet litt denne uka med TP-sankinga!

 

Jeg blir gjerne med på en liten trimutfordring, jeg :) Skriver inn hver gang jeg er i aktivitet inne på Mosjonsutfordringen, den er ny hver måned - vi kan jo registrere der begge to (Trim og trening)? Vi kan også lage ei liste her inne, hvis det er enklere!

 

September er rett rundt hjørnet og jeg regner med at det blir litt mer aktivitet denne måneden, pga jeg starter på et kurs sånn ca halvveis uti - det innebærer noen ukentlige turer til treningssenter fra da og frem til jul. Regner med at 7TP bør være overkommelige da, ja :) (Skal ikke innføre noe som kan gi økt stress, er veeeeldig påpasselig med det, hehe)

 

Ellers var vekta kjempehappy i morges med 88,6 (ny lavestenotering hittil) - men tror det nesten uten unntak pleier å svinge litt opp igjen frem mot onsdagen, så venter pent med hva det tallet blir før jeg kan flytte litt videre mot høyre i signaturen min :)

Kom på at jeg hadde glemt å flytte delmålstreken på GR-grafen, det var litt moro å få gjort :D Nytt delmål (og neste VARSELSVEKT) er 85kg! Har goooood tid på å nå dithen, så her skal det bare fortsettes i samme stil.

 

Litt annerledesdag i dag, men det er bare å overholde punkt 2,3 og 4 (porsjonsstørrelse, annerledesdag og best mulige valg!), så går det så fint, så! :D

 

En riktig fin mandag til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at jeg tenker annerledes om prosessen med og frem mot varig livsstilsendring denne gangen. Spesielt at jeg har lagt vekt på nulltoleranse mot stress i forbindelse med vektnedgangen og å sette pris på meg selv underveis, i stedet for å kun stirre blindt mot "hovedmålet" og ikke være fornøyd før jeg når dithen.

 

Nå, selv etter 10 kilo ned, smetter jeg fortsatt ikke inn i alt av gamle klær i mindre størrelser fra to år tilbake.

Likevel føler jeg meg FIN om dagen, og tar meg selv i å tenke: "Jøss, går jeg ned femten kilo til, hvor fin må jeg ikke bli da?" :)/> Ikke så mye bare refleksjonen i speilet, men lår som ikke gnisser like ubehagelig mot hverandre lenger (og skaper brannsår), armer som kan henge loddrett ned inntil kroppen, en "muffintop" som er blitt mindre og et par bilringer færre når jeg bøyer meg - og en mer snerten bakende, hurra! Rett og slett en lettelse å føle på lettheten!

 

Det er da jeg er ekstra glad for at jeg tenker annerledes!

For 75 kilo som jeg har satt som foreløpig hovedmål er et tall som kanskje ikke er reelt når jeg kommer så langt frem i prosessen. Hvis gode treningsrutiner er på plass innen neste år, har jeg økt muskelmasse som vil veie mer, for eksempel. Kanskje er jeg nede i ønsket klesstørrelse allerede om ti kilo fra nå? Tallet er ikke viktig, og jeg har overhodet ingen ambisjoner om å ende opp med xtra small klesstørrelse, til det har jeg for naturlige kvinnelige former (og er for glad i mat - ingen tvil, jeg gleder meg til å kunne spise enda litt mer igjen, selv om jeg ikke føler at jeg sulter nå!) :D/>

 

Med null stress så betyr det at en uke som denne, hvor fem av syv dager faktisk blir annerledesdager, så tar jeg det hele med stoisk ro. Jeg har mine 4 huskeregler for å kunne takle også dette, i tillegg til at jeg godtar litt midlertidig oppsving på vekta nettopp fordi at jeg vet at det skyldes såpass mange "nesten-lørdager" eller dager uten mulighet til å planlegge, så det må regnes som en slags ferie - og å kose meg med måte har jeg jo fått trene meg på mange ganger i løpet av sommeren! Ferieturene har gått kjempefint, og økt vekt har snudd og fortsatt å rusle nedover som før, så fort ukene er preget av flest hverdager igjen.

 

Siden jeg har holdt på en stund, så fungerer det fint å holde meg til faste mengder til frokost, lunsj og mellommåltider - da trenger jeg ikke registrere noe mer enn de måltidene det blir og som jeg har kontroll over, resten gidder jeg ikke å prøve å beregne så lenge jeg velger best mulig og forsyner meg kun én gang.

 

Kjekt å øve seg på slikt nå som det går kjapt mot jul igjen! Og deretter følger påske - og så er det jamen meg sommerferie og bikini-time igjen :D/> (kort år i år, hehe). Det vil ALLTID komme annerledesdager, og da skal jeg føle at jeg lever livet slik jeg har lyst til. Smake på alt, men bare litt!

 

Jepp, jeg er fornøyd med alt så langt, gitt! Små skritt fremover i riktig retning - null hastverk, men holde fokus!

 

Ha en riktig fin dag til alle som orker å lese denne lange tanken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig totalt sett en skikkelig rotete uke, men noen ganger blir det færre muligheter til å planlegge og ha kontroll over dagsinntaket - sånn er det bare. Kjenner at stålkontrollbehovet slapper litt av, hvert fall i forkant av helgetur - regner med jeg får god tid mandag til å lage en god plan for neste uke. Det er fortsatt fullt fokus, i alle fall :)

 

Vekta svingte 100g ned i morges - riktig retning bort fra Varselsvekta på 90kg, fremad marsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å se at det er høst nå med masse aktivitet på forumet! Moro og inspirerende :)

 

Etter to hverdager og fem annerledesdager forrige uke, så er det deilig å starte opp med en hverdag og også vite at denne uka har flest hverdager. Samtidig så må jeg si meg fornøyd totalt sett med uka som gikk - jeg klarte jo helt fint å takle alle annerledesdagene og det er det viktigste å lære av det - nå går vi jo snart inn i en sesong med nesten ENDA mer festligheter enn sommeren kan by på og stort sett med en meny som sjelden består av salater, frukt og bær og andre lett fordøyelige ting!

 

Vekta var uansett svært så fornøyd og stabil i dag morges (glemte nesten å gå på den, skjedde så mye på en gang): 88,2kg

I tillegg dro jeg frem målebåndet i går og midjen er blitt hele 10cm mindre siden mai (måler i navlehøyde)! Gøy!

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med hele 10 minus rundt midjen, grattis :) Her går det fremover Juni72!

 

Hjemme etter en tur til Danmark.. målet var stillstands på vekta, men hadde gått opp ett par hundre gram.. Jeg var forsiktig med maten, men det ble endel vin og lite trening, så vet jo grunnen til oppgangen.

 

Men nå er jeg igang igjen, egentig ganske herlig! Så målet i uka er blir ca 1500 kcal og 7 TP.

 

Ha en fin mandag :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med hele 10 minus rundt midjen, grattis :)/> Her går det fremover Juni72!

 

Hjemme etter en tur til Danmark.. målet var stillstands på vekta, men hadde gått opp ett par hundre gram.. Jeg var forsiktig med maten, men det ble endel vin og lite trening, så vet jo grunnen til oppgangen.

 

Men nå er jeg igang igjen, egentig ganske herlig! Så målet i uka er blir ca 1500 kcal og 7 TP.

 

Ha en fin mandag :)/>

 

Supert resultat etter Danmarksuka di, storesøster! Da har du vært akkurat så flink som du behøvde å være :D Kose seg med måte er tingen på tur!

Du har planene i orden for uka, holder på med middagsoversikten selv - fint vær og fin start på ny uke og måned :D

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt og så sunt å trene hele tiden på å ikke være skuffet over resultatet på vekta, gjentar jeg stadig for meg selv siden jeg som regel går på vekta daglig (men glemmer tallet ofte, så er ikke mest opphengt i det da) :) Tror jeg i så måte har valgt den beste ukesveiingsdagen, siden onsdag nesten uten unntak er den dagen vekta hopper litt opp igjen, hehe - snakk om å virkelig få mulighet til å øve da - hver eneste uke! :rolleyes:

 

Sjekket de siste ukers grafer - dag til dag så er det temmelig sikk-sakk (og et stort hopp opp en gang i uka, oftest tirs-onsd) - men den pene gjennomsnittskurven er en jevn strek som går helt i riktig retning, NED, og har gjort det hele tiden siden mai. Er veldig glad i gjennomsnittskurven - det er den som gjelder, den og onsdagsvekta.

 

Tok jo målene mine i helgen, så vet at det har gått inn i cm - null problem at det da ble 100g opp siden forrige onsdag (og en uke hvor hverdagene var i mindretall).

 

Dagens: 88,5kg

 

September har forøvrig startet bra med TO skogsturer med kjæresten allerede! :D Hviledag i dag, viktig å passe på knærne.

 

Ha en fin onsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er igang med trening Juni72 :) September er måneden hvor vi skal komme oss over dørstokk mila!!

Jeg har også vært på to turer, en i skogen og en tur i nabolaget, og har samlet snart 3 TP på to dager, så er jo fornøyd med meg selv.

 

Skal på venninne treff i kveld, men satser på at det serveres noe som er sunt, hvis ikke skal jeg kun ta ett bittelite kakestykke.

 

Ha en fin onsdag :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble sikkert en bra venninnekveld, storesøster! Håper det både var noe sunt og at du unnet deg et lite kakestykke i tillegg :D

 

Her var det kombinert hakeslepp og sunn skepsis på badet i morges! Siden tallet på vekta går rett inn i grafen på mobilen (og den fine gjennomsnittskurven som er min venn :)) så går jeg kun én gang på vekta, aldri fler selv om jeg lurer på om tallet stemmer (vil ikke lage noe krøll på grafen min). I dag hadde jeg lyst til å gå på den flere ganger, siden jeg lurer på om tallet kan være feil siden den svingte så brått ganske mye ned fra i går.

 

Uansett så er det jamen bra å trene på å ikke bli skuffet av litt oppgang i blant, når det svinger så grassalt og ofte uventet i forhold til hva man selv tror at man har gjort bra eller dårlig mtp valg i hverdagen og ellers. Jeg har jo gått to turer denne uka, begge på 2,1TP hver, og jeg har holdt meg innenfor kcal-grensa man-ons...antageligvis liten vits i å prøve å bli klok på kroppsvektpendelen - og bare godta alt og fortsette å være flinkest mulig og ta best mulige valg!

 

Hvis tallet stemmer, så smiler jeg bredt altså: nytt tall i sikte, juhuuu (men offisielt kun på en onsdag!) - 87,8...:D

Tar uansett imot morgendagens tall med stoisk ro, det blir som det blir og alt tar den tiden det tar.

 

Ha en fin torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, håper du får det nye tallet på din offiselle veiedag :)

Herlig!

 

Heldigvis så ble det servert både sunt og usunt i går, tok meg to små stykker med marengskake m krem og forskjellig bær på.. namm.. Men hjelp, det er jo utrolig MANGE kcal i det!!

Heldigvis hadde jeg ikke spist så mange kcal før på dagen, så kom meg innenfor 1500 kcal grensa :)

 

Nå som jeg må velge mine usunne valg med omhu, så vil jeg heller drikke to glass med god vin enn å spise to små stykker kaker... men det er nå meg det da ;)

 

Tur i marka i dag før jobb, så nå er oppi 5 TP og ennå er det 3 dager til å samle mere på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende poengsanking, storesøster! :)

 

Bra du koste deg med litt kake i går, viktig å leve litt midt oppi alt sammen og at det ikke er belønning, men å delta i sosiale aktiviteter uten å ta helt av - kjempebra trening for vår nye livsstil! Hehe, da er vi stikk motsatt der, jeg vil heller spise kaloriene enn å drikke dem, mens du tenker omvendt :) Gjelder å finne sin egen greie!

 

I morgen er første gang på lenge jeg skal nyte litt alkohol uten å være på ferie eller helgetur, kjenner det er litt uvant og jeg må anse fredagen som annerledesdag siden jeg ikke vet hvor mye det kommer til å bli ennå. Men, pytt, flest hverdager denne uka, så det å ha lørdag på fredag er temmelig uproblematisk!

 

Merkelig hopp ned på vekta, ja, men tar i mot hva det nå skulle være jeg, så lenge jeg vet at jeg har tatt de beste valgene jeg har kunnet ta :D Kroppsvektpendelen styrer retningen selv, gitt!

 

Her har sola gjemt seg godt bak grå skyer, spørs om det blir tur på oss i dag...utrolig deilig å gå på skogsbunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kanskje tro på tallet likevel, siden det var det samme i dag også?! :)

 

Genialt med app'en som viser alle veiinger - hvis hold vekten-fasen er like svingete fra dag til dag som på veien ned, så trengs det virkelig en øvelse i å takle det uten å gå fra konseptene :) Null stress-mantraet skal leve videre!

 

Når den tid kommer - for det gjør den, faktisk! - så skal jeg ha tenkt nøye gjennom hva som bør være varselsvekt, for antar at på sikt så skal jeg bare kontrollveie ukentlig eller enda sjeldnere...sikkert ikke i begynnelsen, må jo lære meg hva som blir "ny" hverdag når kostholdet skal justeres etter ny "endelig" vekt (hva nå det blir) og finne frem til rutiner rundt disse, så også annerledesdager blir like stressfrie som de er nå.

 

Ser jo at det ikke er lett å kvitte seg med gamle uvaner som uplanlagt fråtsing også etter at man er gått over til Hold vekten...men jeg har ikke lyst til å kutte ut Kose meg med måte-tankegangen - vil ha GOD samvittighet hver gang jeg unner meg litt ekstra, ikke som premiering eller trøst av noe slag, men rett og slett fordi det for meg er sånn jeg vil kunne leve livet mitt.

Sikkert godt og lurt å gruble litt i god tid i forveien, så ikke julekvelden kommer på kjerringa (elns) :D

 

Er det bare meg, eller er det også andre som har noen tanker rundt dette?

 

Fant jamen meg Cosmopolitan på GR-lista, så langt har jeg lagt inn én...så får jeg jo se om det "tar av" i kveld eller holder med et par stykker :)

 

Lørdag på fredag, lørdag eller søndag? Min lørdag blir i dag, resten av helgen blir hverdagsk!

 

Ha en fin fredag og helg! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og finregner litt, siden vektnåla tok et kvantesprang ned uten at jeg så det komme - etter et par drinker og litt nattmat før midnatt, totalt nesten 2000 kcal i går, så skjønner jeg ikke at det skulle være mulig? Jaja, får vel si at det er hyggelig å se ENDA et nytt tall på vekta, bare to dager etter forrige nye tall...men skeptikeren i meg lar det hele bero frem til onsdag siden det er først da det teller.

 

Grafen min viser fra tidligere at jeg ca en gang i måneden har hatt et større hopp ned over et par dager, men at det så går et stort hopp opp igjen før det går ned dag for dag helt til det nye tallet også dukker opp på en onsdag - overbevisningen om å feste blikket stivt på gjennomsnittskurven er sterkere enn noensinne! Viktig å huske på i hold vekten-fasen, gitt.

 

Siden jeg verken har kostholdsscore eller kalorikalkulator så driver jeg med utregninger etter innlegget på Ny i Roede-klubben hvor alt er beskrevet i detalj. Tok sin tid å skjønne helt hva som skulle regnes ut hvor, men nå tror jeg at det er på stell.

 

Her er utregningen for nærmeste nye tall (og som jeg så i dag(86,9)):

 

Vekt : kg *(ganges med)10

Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes)

(86*10=860) + (172*6,25=1075) =1935

 

Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret) 1935 - (41*5=205) = 1730

 

Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5) (Hvilestoffskiftet)

1730 - 161 = 1569

 

Faktor for hverdagsaktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): *

=ENERGIFORBRUK FØR TRIM= 1609 *1,4= 2196,6

 

Trimpoeng pr uke; * 28,58

ca. (5*28,58=142,9) trimpoeng per uke

 

MITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK; (addere forrige sum med energiforbruk før trim så får du ditt daglige energiforbruk)

Daglig energiforbruk: 2196,6+142,9=2339,5

 

Du skal spise 500-800 kcal under denne summen. Og ALDRI mer enn 1000 kcal under ditt daglige energiforbruk

(-500/800=1839,5kcal/1539,5kcal)

 

Tidligere har jeg brukt faktor 1,3 for hverdagsaktivitet, men siden arbeidsdagen min sjelden består av mye sitting (utenom møter og noe tid på kontorstol) så har jeg nå økt den til 1,4 - da skjønner jeg litt mer hvorfor jeg går ned også når jeg synes jeg ligger litt i overkant av 1600kcal!

 

En ting er utregning, noe annet er gjennomføring :) Tøff som bare det disker jeg opp med litt god lunsj, og i etterkant ser jeg at det ble nesten som middag å regne totalt sett...lærer noe nytt hver dag, gitt...og har blitt glad i mindre måltider oftere - så bare å jobbe på!

 

Ha en fin lørdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord, kikk :)

 

Så flink du har vært med alkoholfri helg! Kjente egentlig jeg kunne klart meg med mindre, men er sjeldent ute så da var det greit nok.

 

I morges viste vekta at det er "den tiden i måneden" igjen - og da mener jeg ikke mensen! Etter tre dager med nye tall ned, så spratt vektnåla voldsomt opp igjen til der den har ligget og ruget før (88,1)...dette er altså en "greie" som kroppen min har holdt på med en gang hver måned - bare å akseptere, gitt :)

 

Deilig å få til fin søndagstur med kjæresten i dag, tre timer ute i perfekt turvær (og 4,4TP!!) :lol:

 

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har full kontroll på maten, trimmen og kroppen om dagen. Da blir det enklere å styre hverdagen og å vite hva som kommer på vekten en gang i uka.

Jeg går på vekta hver eneste morgen, men får ikke panikk om det står stille eller kanskje har gått litt opp enkelte dager. For meg er det mandag som teller uansett, men jeg bare må ta en titt hver morgen for på en måte å holde fokus.

 

Vi er jo så gost som like når det gjelder vekt og mål, så blir moro å følge deg videre fremover. Tenker at vi ser stunning ut rundt juletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du har full kontroll på maten, trimmen og kroppen om dagen. Da blir det enklere å styre hverdagen og å vite hva som kommer på vekten en gang i uka.

Jeg går på vekta hver eneste morgen, men får ikke panikk om det står stille eller kanskje har gått litt opp enkelte dager. For meg er det mandag som teller uansett, men jeg bare må ta en titt hver morgen for på en måte å holde fokus.

 

Vi er jo så gost som like når det gjelder vekt og mål, så blir moro å følge deg videre fremover. Tenker at vi ser stunning ut rundt juletid.

 

Hei, ninass!

 

Ikke bare lik høyde, nesten likt hovedmål (jeg har fortsatt en knapp på 75 inntil jeg nærmer meg), men også lik tankegang rundt dagsveiing! Moro :)

Panikk pga tallet på vekta=stress - og det er jo bare tull :rolleyes: Dagsveiing=fokus, helt enig!

Og går aldri mer enn den ene gangen om morgenen, selv ikke om det brått har gått opp eller ned i forhold til dagen før...da blir det manisk og lite sunt (ikke alltid jeg ser hva som står, glemmer brillene iblant):).

 

Selv med fast veiedag og temmelig gode hverdagsrutiner (trener konstant på å gjøre det til en vane, glipper alltid litt og må hankes inn igjen) så gjør kroppen som den vil mtp hva vekta viser hver onsdag. Stort sett har det blitt til at jeg veier tyngst onsdager og litt mindre ellers i uka - men jeg gidder ikke bytte dag etter "letteste" dagen...bedre trening i et nøkternt ukestall synes jeg da.

 

Litt på hælen denne uka, dagens middag er handlet inn til, men resten av uka er litt i det blå enda...får få ut fingeren og lage et forslag som de andre i huset kan synse på :)

 

Ha en fin dag! Vi tastes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, her går det rett vei :)

 

Grammene fra Danmarks turen har forsvunnet og jammen ble det ikke 0,5 kilo ned på vekta i tillegg!

Så nok en gang fikk jeg erfare at 1500 kcal, mye vann og 7 TP ( yes, klarte det også) i forgje uke VIRKER!

 

Så fikk en sikkelig "bost" til å fortsette i samme stil i uka her, 72 kilo: here I come :)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, her går det rett vei :)/>

 

Grammene fra Danmarks turen har forsvunnet og jammen ble det ikke 0,5 kilo ned på vekta i tillegg!

Så nok en gang fikk jeg erfare at 1500 kcal, mye vann og 7 TP ( yes, klarte det også) i forgje uke VIRKER!

 

Så fikk en sikkelig "bost" til å fortsette i samme stil i uka her, 72 kilo: here I come :)/>

 

Ha en fin dag!

 

Kanonbra, storesøster! Så deilig at det går rette veien :D Flest hverdager innimellom annerledesdager virker, helt klart!Bare å fortsette i samme stil nå, målet er absolutt innen rekkevidde :D

 

Nå begynner jeg å bli såpass "dreven" at jeg fikser det selv om ikke ukas menyer er på plass ennå, men jeg må vite det senest samme morgen så det kan plottes inn på registrering, da.

Men i dag handlet jeg etter jobb (og hadde bare spist frokost), DA kjente jeg dragsuget mot kjekshyllene og annet snæsk! Klarte å gå forbi og plukket med meg druer i stedet, puh! Nære på! :blink:

 

Nå nyyyyter jeg lunsj, Finn Crisp m baconpostei og rødbeter, lite glass juice og en kopp te - og masse vann! Etterpå skal de nye høstyoghurtene fra Tine testes ut og i til middag blir det pai og salat. Kyllinglasagnen i går var like god som sist, og når jeg lager 4 porsjoner i en brødform så er det veldig lett å se hvor stor hver porsjon skal være.

 

I går var jeg særs fornøyd, tok på løpetøy mens lasagnen sto i ovnen og la ut på 2km-runden min - ny rekord, nesten tre minutter raskere!! Det ble absolutt mest jogg og bare litt gåing - temmelig stolt! Både hofte og knær klager bittelitt i etterkant, så det er kanskje lurt å bare prøve på dette ukentlig inntil jeg får trent styrke og tøying...øhm...en gang... :unsure:

 

Ukesveiing i morgen - blir som det blir! :D

 

Ha en fin dag og fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...