Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

Note to self: Ikke lage middag skrubbsulten! Presterte å skru på feil plate på komfyren ikke én, men TO ganger!!! :blink: Begge gangene sto det noe på plata, bare flaks jeg oppholdt meg like ved og kunne lukte muffens i tide...yikes!

 

Vel, etter å ha unngått ytterlige uhell (og knasker på en gulrot), nå står tacosuppa og putrer seg ferdig på komfyren - gleder meg enormt til å kose meg med middagen :D Den er så god at jeg kunne nok fått i meg mesteparten hvis jeg virkelig hadde prøvd, men skal nøye meg med inntil halvannen porsjon, spise sakte og virkelig nyyyyte hver skje!

 

Henna; den Chili con Carne-gryta di var også utrolig god! Gikk ned på høykant i går og ble bare en halv porsjon igjen til lunsj i dag, namnam :D

 

Vektnåla vipper tradisjonen tro bittelitt opp igjen etter å ha gått nedover noen dager, så blir nok enda en uke eller to før jeg kan feire neste delmål med å slepe rundt på en ekstra tung ryggsekk - men gleder meg faktisk til det også, har en dørterskel av en annen verden for øyeblikket, ikke altfor mange dager igjen av måneden på å få til like mange trimturer som forrige måned...jaja - treningslysten kommer når den gjør. Hmmm...skulle jeg ikke premiere meg selv med PT-timer også? Vil jeg ikke, så skal jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Taco suppa høres veldig god ut. Kunne du skrevet oppskrift på den. Kanskje en ny slager i heimen .

 

Ellers likte jeg også det du skrev om annerledes dager. Når vi tar uka for oss er det alltid en eller to dager som ender slik. I går var en slik dag for meg. Var på kjekk blåtur med jobben og plutselig spratt det en liten djevel opp i hodet som sa det var helt greit å Skeie ut. Huff. Det ble med en helkveld. "Våknet" opp når jeg kom hjem og gremdes. Men men jeg må bare bli flinkere, tenke annerledes.

 

Har ellers lyst å dele en annen oppskrift med deg når jeg først er i gang. Dette er en gr saus og den er bare nydelig. Alle i familien liker denne middagen.

 

3 dl vann og 3 dl lettmelk,, 1 buljong, 3 ss store mel, mye karri has i en gryte kaldt og kokes opp under opprøring. Ha i en hakket løk og kok litt. Ha evt i salt og pepper.

 

Til sausen har jeg kylling og kalkun boller eller kaker fra prior..de varmer jeg enten i sausen eller i ovnen.jeg pleier å ha ris til og gullerot.

Knallgod.

 

Nei nå skal jeg prøve å ha resten av uka på stell. Vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henna, den sausen så god ut - prøver nok den til uka når alle er hjemme samtidig :)

 

Tacosuppa har jeg fra nettsidene her:

http://www.greteroede.no/1681530.o2.html

 

Håper den smaker like godt for dere som for oss :) (Vi er som sagt hekta på den)

 

Innstillingen min er at hverdager er alle dager i ren GR-ånd (registrerer alt), mens annerledesdager hvor det kun er én ukjent faktor (middag/kvelds) skal resten av dagen være GR-ånd (registrerer alt jeg kan - og kanskje ca middag/kvelds i etterkant).

Annerledesdager i form av reiser, fester og slikt - da skal jeg velge best mulig, smake på litt av alt jeg har lyst til (men bare én bit/stk) og porsjonskontroll...dvs kose meg med måte UTEN stress og UTEN dårlig samvittighet - fordi dette er planlagt og jeg har hatt hverdager i forkant og skal fortsette med hverdager i etterkant.

 

Dette er min gylne balansegang hvor jeg både innskjerper livsstilsrutinene OG lever livet samtidig mens jeg går ned i vekt...når jeg når Hold Vekten-fasen, må jeg øve på hvordan resten av livet skal leves best mulig da (men mine "spis alt jeg kommer over"-dager er nok talte, har meldt meg inn i ASS for lengst (AnonymeStorSpisere) - heldigvis med den gledelige vissheten om at jeg fortsatt kan spise alt mulig, så lenge jeg begrenser mengden. :D)

 

Lur plan - og den skal G J E N N O M F Ø R E S!!!! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her på lørdags formiddag og koser meg med cottage cheese, banan, druer, mandler og kanel - et av mine favorittmåltider og som jeg har spist nesten daglig siden mai, enten til frokost, lunsj, mellommåltid eller kveldsmat.

 

To runder med gladnyheter i morges, en på baderomsvekta og en fra målebåndet (men visste det jo fra før - for har allerede denne uka hatt på meg skinny jeans'en, riktignok stretch-modell, med med bare litt "muffintop" over).

 

Vekta viste for første gang neste delmål 85,0 (hurra!) men er nøktern frem til det viser seg også på en onsdag.

Men, det betyr jo at jeg veldig snart har "bare" 10kg igjen å skulle ned! Og - at jeg allerede HAR gått ned snart 15 - femten - kilo!!!! Siden mai i år!!!!! Veldig fornøyd her jeg sitter, gitt :)

 

Målebåndet var også smørblidt i dag, og dro inn cm etter cm uansett hvor jeg plasserte det på kroppen - total nedgang over det hele siden mai: 80,5cm (med en klype salt, umulig å måle helt presist hver gang, da).

 

I dag, altså: /10.mai 2013:

Midje 90 /- (glemte å måle denne før i forrige uke :wacko: )

Mage (på navlen) 100 /115

Hofte 108 /122

Rumpe 111 /125,5

Bryst 104 /114

Ribba 89 /93

Arm lav-høy 29-32 /35-39

Lår 63 /71

 

Motivasjonsfaktor for å fortsette i samme stil som jeg har gjort til nå - ja, helt klart!!!

 

Kosthold 70% Trening 30% (hørt om 80/20 også) - jeg er ikke i tvil lenger om at dette stemmer - resultatet jeg har oppnådd er hovedsakelig takket være kostholdsendring...det blir fortsatt mange timer i sofaen foran TV'n, men uten å tankeløst stappe i meg mat og godterier, deri ligger den aller største forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndags formiddag og sår hals og tekopp m honning...ikke i frokostmodus engang (da jeg være syk) :huh:

 

Både gårsdagens flyktige tanke og dagens innbitte ønske om å få til en gåtur ser ut til å gå i dass, rett og slett - aner ikke hva jeg brygger på, men kjipt å bli syk nå!

 

Så, første uke siden mai at jeg ikke har løftet én finger i forhold til treningsforsøk...hmmmm...har ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått det til, men tenker på det likevel, er da ingen robot.

 

Nettopp fordi dette med trening går så tregt, ble jeg enig med meg selv går (da jeg så det pene delmålstallet på vekta: 85kg og greier ;) ) at det godt kan ta et helt år å gå ned de neste 10kg mot foreløpig hovedmål på 75.

 

Hvorfor et helt år til når jeg har tatt av snart femten kilo i løpet av fem måneder? Vel, jeg vil heller være sikker på å ha lært å leve den nye livsstilen og klare å holde vekten enn å gå raskt ned og raskt falle tilbake til gamle synder fordi jeg etter å ha nådd målet begynner å slappe av på alle fronter...og så ryker på en smell det er vanskelig å hente seg inn igjen fra.

DET VIL JEG FOR ENHVER PRIS UNNGÅ!!!

 

Dessuten, hvis jeg går sakte ned videre herfra, så er jeg uansett i snertnere bikiniform neste år enn jeg har vært i år :D/> OG klarer meg kanskje godt gjennom jul og nyttår, med alle sine fristelser OG gjennom januar sine stålisbelagte gater og beksvarte dager...uten dårlig samvittighet eller ekstra selvpålagt stress for å nå et mål som ikke er målet i seg selv, egentlig.

 

Ting skal Ta Tid!!!

 

God søndag til alle :D

 

Storesøster, hvor er du (svever du på rosa skyer, er det derfor du ikke er innom)??? Kikk??? Hmmm...taushet er IKKE gull her inne på GRforum, sist jeg holdt kjeft gikk jeg opp 18kg...si at dere holder fokus, da, selv om det er litt snubling underveis!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si jeg er så imponert av dere begge to. Har jo tatt av 15 kg siden mai!!! Det er helt utrolig. Jeg strever fortsatt med mine 2-3 kg. Men av skal de. Jeg er ikke nøye med å skrive ned og jeg vet jo at det er der nøkkelen ligger.

 

Nå i dag har jeg nå kommet meg ut på en liten joggetur og det var herlig. Nå skal vi også ta en lufting med hunden så har jeg i alle fall beveget meg.

 

Ha en fin søndag. :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring! Håper formen snart blir bedre. Sår hals er ikke noe morsomt, så pøs på med vitaminrik mat og te, slik at kroppen din klarer å bekjempe det raskest mulig. :)/>

 

Takk for det, Sabine :)

 

Går i te, varmt pledd og raggsokker. Tvinger i meg vann selv om det ikke smaker all verden med sår hals og i kveld blir det kanskje en kule iskrem til selv om ukens kosemerker har gått over alle støvelskaft denne gang (men stort sett innafor i snitt, likevel).

 

Overrasket meg selv stort nå, men skiftet til treningstøy (løpetøy, faktisk) og så litt mer på TV, men satte så på pauseknappen og lot skjerfet være i halsen og kom meg over dørstokken!

Rimelig slimete i den såre halsen, men kom meg rundt 2km-løypa mi og mesteparten joggende! Kanskje ikke det lureste å finne på når man er litt skral, men har vært småprovosert av meg selv som fikk til 10-12 turer ut døra i forrige måned, kunne liksom ikke stoppe på bare seks ganger denne måneden :) hehe, nå har jeg i alle fall sju...så får vi se om jeg orker å gjenta bragden i morgen eller satser på ny frisk i oktober :D

 

Nå en dusj, litt mat og så slappe av!

 

Kyllinglasagne og salat i kveld, namnam! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si jeg er så imponert av dere begge to. Har jo tatt av 15 kg siden mai!!! Det er helt utrolig. Jeg strever fortsatt med mine 2-3 kg. Men av skal de. Jeg er ikke nøye med å skrive ned og jeg vet jo at det er der nøkkelen ligger.

 

Nå i dag har jeg nå kommet meg ut på en liten joggetur og det var herlig. Nå skal vi også ta en lufting med hunden så har jeg i alle fall beveget meg.

 

Ha en fin søndag. :)

 

Hei, Henna! God søndag til deg også :D

 

Har vi vært på joggetur samtidig nesten? Så moro! Er ikke helt der ennå at jeg kan beskrive jogging som herlig, men det føles i alle fall godt etterpå :)

 

De siste kiloene er nok de aller verste, Henna, ikke rart de sitter godt! Gir meg nå selv et år, faktisk, på mine siste ti (eller hvor mange som føles riktig når jeg kommer så langt)...vil gjøre alt jeg kan for at jeg skal holde vekten resten av livet!

 

Når det er sagt så har det gått overraskende greit så lenge jeg har funnet en kostholdsrytme som fungerer, både for meg selv og for de andre her hjemme.

Nøkkelen for meg har vært å planlegge så godt at jeg alltid har det som trengs til frokost/lunsj/mellommåltid/kvelds (blir mye standardmåltider jeg kan sjonglere mellom OG som jeg liker å spise) i tillegg at jeg vet hva vi skal ha til middag. Å kunne registrere inn dagen på morgenkvisten hjelper meg til å overholde planleggingen.

 

Ikke minst har det hjulpet å kun ha én lørdag i uka igjen - eller, vi har vel nesten eliminert "lørdagskosen", siden den stort sett innebar å stappe i oss store mengder søtt, salt og syrlig vi strengt tatt ikke hadde mye igjen for å få i oss...nå velger vi et par biter mørk(ere) sjokolade, små mengder iskrem, oliven og kanskje en håndfull nøtter - iblant husker jeg å dele opp gulrøtter også. Potetgull har ikke vært i hus siden før mai (!), kun nachos ved siden av favoritt-tacosuppa vår, og selv da ryker ikke hele posen på en gang.

 

Null dårlig samvittighet de gangene vi drar på tur, da gjelder kose seg med måte-prinsippet - og det føler jeg vi får bra til, kjæresten og jeg :) GR før og GR etterpå, da blir det bra :)

 

Så gjenstår det, da, å se om det går like greit når jeg når "målet"...ser at det ikke er så lett å unngå de gamle uvanene, har heldigvis minst ti kilo (og et år) å gruble på hvordan jeg skal best løse det problemet! Men først skal jul, nyttår og vintermånedene forseres med glans (har vært inne og lest på tråden min for å se hva som skjedde sist - jeg skal være forberedt denne gangen OG klare det!)

 

Glad for at du er her inne fortsatt, da - og du er på Hold Vekten, så du og Bijou mfl er mine ledestjerner :wub: 2-3 kilo unna "målet" er noe helt annet enn utgangspunktet!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, snakker om å bli litt "blind" for resultater når jeg ser vekta daglig...den har ikke rikket seg stort de siste dagene, men faktisk hele 1kg siden forrige onsdag! :) Er visst konstant øving på dette med vekttallet, siden det IKKE skal være en stressfaktor...må huske på at jeg ga meg selv en uke eller to på å endelig se delmål 2 :rolleyes: Ikke i dag, nei, da er det kanskje til neste uke - eller neste der igjen...JEG HAR IKKE DÅRLIG TID!!! (Gledet meg bittelitt i forkjøpet der, lærepengen på plass og jeg kan slappe litt av igjen).

 

Var tilogmed så sikker på at de siste par hundre gram skulle gi slipp, så i går prøvde jeg å fylle tursekken med disse 15kiloene (hallo igjen, i følge målingene mine i mai så var høyestenotering 98,9kg, mao er det ikke 15kg ned før jeg når 83,9! Snakk om å haste frem'a!). Har vel et eller annet sted fått det for meg at siden jeg var så nærme 99 - og gikk på vekta først fire dager etter jeg startet med innskjerpet kosthold, så må jeg ha ligget litt høyere enn det... Litt enklere tall å huske på, forsåvidt også - fra 100 til 75, men så det jo aldri, så får slutte å telle ned fra rundt tall. Flisespikk, men dog :)

 

Så, gikk altså en 4,5km runde i går med 10,5kg tung sekk (har visst ikke små nok tunge ting til å kunne fylle den størrelsen med femten kg) på 50minutter i går! Greit å forsere dørstokkmila for en gangs skyld - ble skralt mot slutten av forrige måned, gitt.

 

VELDIG deilig å ta av seg sekken etterpå! For en følelse å kunne kvitte seg så lett med så mange kilo - og samtidig vite at det tok over TRE måneder å bli kvitt dem! Håper virkelig jeg kan pakke lettere enn det til når vi skal på fjelltur, krever trening for knærne mine å orke å gå lenge med så tung bør (for ikke å tenke på hva jeg har utsatt knærne mine for tidligere da hele kroppen min hadde denne ekstra vekten å drasse rundt på. Det VAR faktisk lettere å gå med sekken i går enn jeg hadde trodd, har ennå ikke noen stålkondisjon å snakke om, men tyngden på ryggen sakket ikke farta mi - gikk like fort som tidligere (da jeg var så tung). Fornøyd med det!

 

Annerledesdag i går, ikke helt fornøyd med alternativene men gjorde det beste ut av det...og rørte ikke søtsaker utover et stykke kake. I overkant, men det var ikke til å unngå når det ikke fantes rene produkter å velge mellom. Setter mer pris på hjemmelaget mat for tiden! Bra utvikling, i grunnen :)

 

En fin dag til alle! :)

 

Hvordang går det med amors piler, storesøster? Lenge siden jeg har hørt fra deg nå...håper du har det topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig trening i å ikke bli skuffet over litt oppgang igjen, jeg VET at det svinger fordi kroppens system er umulig å vite noe om (med mindre jeg ønsker å bli spesialist på det, da...not). Ikke svinger det stort i feil retning heller og jeg bør være forberedt på at nedgang tar lenger tid nå i høst siden jeg ligger høyere i kalorimengde daglig på grunn av at jeg er mer sulten for tiden. TRENE MER PÅ DETTE!! :blink:

 

Forøvrig prøvd Byggrynslunsj med blåbær i dag, ligner på rislunsj i forpakningen, var like velsmakende men virket mindre søt (mindre sukker=bedre valg :P ) og byggryn var overraskende godt og mer mektig! Kjekt å ha til jobben innimellom eller som mellommåltid på farta og et greit alternativ til yoghurt.

 

Halsen krangler fortsatt, så her går det i tekopp etter tekopp...jeg har jo vært flink til å kle meg godt så jeg ikke skal fryse...jaja, kjerringrådet med 1ts honning iblandet 1/4ts kanel har jeg prøvd én gang, urk! litt intens mengde kanel. Vil bli frisk fort!

 

I går ble det et lite forsøk på styrketrening, men pga slapp form så orket jeg ikke så mye, mager start i alle fall :) Og jeg har lyst til å stramme opp bryst og armer, bakende, innside lår, rygg og mage - til fjellturer trenger jeg også sterke knær og ankler...noen som har quick fix-versjon for å gjøre noe med alle disse områdene?

Favorittøvelsen i fysisk aktivitet er og blir fortsatt å gå tur...har vurdert stavgang, ser så effektivt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Første gang på lenge, siden august, faktisk, at gjennomsnittskurven også peker i litt feil retning (87,0= +1,6kg siden fredag morgen), og ikke bare dag-til-dag-vektkurven :blink:

Der har jeg svaret på om helgens annerledesdager var å kose seg med måte eller å kose seg med OVERmåte.

Egentlig ikke så verst med tanke på porsjonsstørrelsene, men saltinnholdet i rettene jeg har valgt - for ikke å snakke om en haug margaritaer (med saltkant...) - har vært i overkant av det jeg burde fått i meg.

 

Mandag og hverdag igjen, nå skal saltinnholdet vannes ut sakte men sikkert de neste dagene - og uka bør bestå av 80% hverdager, MINST, for å snu prosessen i riktig retning igjen. Har riktignok ikke gått på verken en smell eller sprekk, bare tatt litt dårligere valg enn jeg burde gjort.

 

MEN, vi gikk nesten en mil tilsammen på lørdag, det var bra :)

 

Utenom feriene i sommer så var det mye hverdager og lett å holde fokus siden kroppen ikke krevde så mye heller...nå, derimot, er det nesten enda mer som skjer - kalenderen er full av "happenings" og denne måneden er det kun denne uka hvor det kan bli 7 hverdager og en lørdag. Neste uke er det helgen som byr på utfordringer, mens siste hele uka i oktober er både helgen OG to kvelder fullspekket og må planlegges nøye for ikke å ende opp tilsvarende som den jeg har hatt nå (og som resulterte i en del oppgang, ja)

 

Og så...november, desember, januar...det står utfordringer i kø i forhold til kostholdet og mange situasjoner hvor jeg må velge riktigst mulig. Så bra jeg får mange muligheter til å prøve det ut nå denne måneden, slipper å vente så lenge med å se hvordan jeg klarer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Stille her inne på en stund, kanskje - men tilværelsen i best mulig GR-ånd i forhold til kosthold har jeg holdt på med hele tiden. Det ble bare litt mye å være navlebeskuende her i min gamle navlebeskuelsestråd i tillegg til de andre fine trådene jeg er inne på - så har prioritert å være der i stedet, jeg er jo her inne uansett! Så i dette tilfellet har taushet ikke betydd noe negativt, hurra :)

 

Dagens status er nok en milepæl (oops, glemt å endre signaturen, gitt:)):

 

Vekt 8.mai 98,9kg

Vekt 30.okt 83,8 kg

= samlet vekttap 15,1kg (og to delmål er forsert og dit skal jeg aldri tilbake!)

 

Til neste delmål: 3,8kg (80)

Til foreløpig hovedmål: 8,8kg (75)

Men - stresser ikke, dette går i akkurat det tempoet som det gjør - har overhodet ikke dårlig tid og setter pris på ALT jeg har oppnådd til nå, at beltet må strammes inn flere hakk og at for stort tøy er fjernet fra skapene - OG at mindre størrelser ser bedre og bedre ut på meg!

 

Mål rundt navelen: ned fra 115cm til 102 (-13cm)

Midjen: 89cm (glemte å måle i mai, så aner ikke hva det har vært)

Visceralt fett (maskinmålt): 6 (0-4 er optimalt, så jeg er ganske sunn på innsiden!)

 

Treningsiver: fortsatt alt for laber, men i dag er jeg støl etter første time med PT på to år!

 

Keep it up, med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evig trening i å ikke bli skuffet over litt oppgang igjen, jeg VET at det svinger fordi kroppens system er umulig å vite noe om (med mindre jeg ønsker å bli spesialist på det, da...not). Ikke svinger det stort i feil retning heller og jeg bør være forberedt på at nedgang tar lenger tid nå i høst siden jeg ligger høyere i kalorimengde daglig på grunn av at jeg er mer sulten for tiden. TRENE MER PÅ DETTE!! :blink:/>

 

Forøvrig prøvd Byggrynslunsj med blåbær i dag, ligner på rislunsj i forpakningen, var like velsmakende men virket mindre søt (mindre sukker=bedre valg :P/> ) og byggryn var overraskende godt og mer mektig! Kjekt å ha til jobben innimellom eller som mellommåltid på farta og et greit alternativ til yoghurt.

 

Halsen krangler fortsatt, så her går det i tekopp etter tekopp...jeg har jo vært flink til å kle meg godt så jeg ikke skal fryse...jaja, kjerringrådet med 1ts honning iblandet 1/4ts kanel har jeg prøvd én gang, urk! litt intens mengde kanel. Vil bli frisk fort!

 

I går ble det et lite forsøk på styrketrening, men pga slapp form så orket jeg ikke så mye, mager start i alle fall :)/> Og jeg har lyst til å stramme opp bryst og armer, bakende, innside lår, rygg og mage - til fjellturer trenger jeg også sterke knær og ankler...noen som har quick fix-versjon for å gjøre noe med alle disse områdene?

Favorittøvelsen i fysisk aktivitet er og blir fortsatt å gå tur...har vurdert stavgang, ser så effektivt ut.

 

 

Nå er det litt sent for deg da men jeg har et bra kjerringråd mot forkjølelse som virker bare man er kjapp nok:

Med en gang det begynner å krible i halsen tar man ca.20 HELE pepperkorn, hiver innpå og svelger hele med vann. Dette kan gjentas morgen/kveld til kriblingen er over, som regel en dag eller to. Høres fælt ut men man merker ingenting for det er jo hele korn og når de først er nede i magen kjenner man ingenting men det har stort sett fungert hos meg :lol:/> Trikset er bare å komme raskt nok igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens status er nok en milepæl (oops, glemt å endre signaturen, gitt:)):

 

Vekt 8.mai 98,9kg

Vekt 30.okt 83,8 kg

= samlet vekttap 15,1kg (og to delmål er forsert og dit skal jeg aldri tilbake!)

 

 

Keep it up, med andre ord :)/>

 

Hurra for deg Juni :))

Gratulerer så mye med en formidabel innsats!! Lenge siden jeg har vært her inne, så det var jo bare såå godt å se at du fremdeles holder fokus :)

 

Jeg har nok dessverre mistet litt fokus pga en forelskelse.. men det positive er at vekta i morres viste 76,2 :) Det har vært dårlig med matlysten og treningen, men det har jo heldigvis gjort underverker på vekta..Hehe

Så nå har jeg 4,2 kilo igjen til det endelige målet!

 

Jobber med å komme tilbake her inne og med å få tilbake fokuset, og Juni: keep up the good work!!

 

Klem fra storesøster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det litt sent for deg da men jeg har et bra kjerringråd mot forkjølelse som virker bare man er kjapp nok:

Med en gang det begynner å krible i halsen tar man ca.20 HELE pepperkorn, hiver innpå og svelger hele med vann. Dette kan gjentas morgen/kveld til kriblingen er over, som regel en dag eller to. Høres fælt ut men man merker ingenting for det er jo hele korn og når de først er nede i magen kjenner man ingenting men det har stort sett fungert hos meg :lol:/>/> Trikset er bare å komme raskt nok igang!

 

Oi! Holder det ikke å koke opp melk med pepperkorn og honning? Er utrolig tranghalsa og skyr alt av piller mm som må svelges, gitt :blink: 20 pepperkorn måtte jeg nok tatt ett og ett - sånn sett ville vel også forkjølelsen gått over innen jeg var ferdig med et par dagers kur (hadde tatt en evighet). Imponert over de som klarer, altså :) Takk for tips, uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg Juni :)/>)

Gratulerer så mye med en formidabel innsats!! Lenge siden jeg har vært her inne, så det var jo bare såå godt å se at du fremdeles holder fokus :)/>

 

Jeg har nok dessverre mistet litt fokus pga en forelskelse.. men det positive er at vekta i morres viste 76,2 :)/> Det har vært dårlig med matlysten og treningen, men det har jo heldigvis gjort underverker på vekta..Hehe

Så nå har jeg 4,2 kilo igjen til det endelige målet!

 

Jobber med å komme tilbake her inne og med å få tilbake fokuset, og Juni: keep up the good work!!

 

Klem fra storesøster

 

Hei, storesøster! Godt å se deg igjen, du har vært savnet!!

 

Håpet det var forelskelsen som holdt deg borte, så gøy at det fortsatt er looooove in the air - kjempeglad på dine vegne!

 

Blås i om fokuset midlertidig er borte, bare ha en lur tanke i bakhodet om det blir for mye kos i stedet for matlyst som har forsvunnet (eller vanskelig å sette seg til bords fordi man svever rundt på den rosa skyen) :D

 

Her er det jevnt og trutt nedover (og litt oppover i blant, vekta svinger daglig og ukentlig litt hit og dit), går mye saktere nå enn tidligere - men på grunn av økt fysing så har jeg holdt meg på ca makskalorier for å prøve å motvirke den - det har funket så langt for meg, lite oksehunger i alle fall!

 

Ca en ukes tid nå uten registrering av mat, skal se om jeg kanskje er inne på noe riktig, men må kanskje begynne igjen siden det er uhyre lett å glemme et par måltider...og det vet jeg jo at jeg ikke skal. Ingen sprekk til nå på grunn av det (eller noe som helst, faktisk), det er jo bra :)

 

Gøy å ha deg her igjen!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide å kikke litt etter navlelo igjen:

 

 

Har prøvd meg nå en ukes tid eller halvannen utenå registrere mat - kjenner det er litt spennende, siden jeg da ikke vet hvor mye eller lite kalorier jeg får i meg i løpet av en dag. Samtidig tenker jeg at vekta vil gi meg en liten pekepinn, går jeg opp, ned eller står det stille, så vet jeg om jeg bør registrere litt igjen for å kontrollsjekke at jeg faktisk får i meg nok, men heller ikke for mye. Hittil så gjetter jeg på at jeg noen dager har fått for lite og noen dager for mye - og da skal det vel i teorien bli et jevnt gjennomsnitt? ;)

 

Fortsatt null tegn til sprekk når det gjelder å snuble over godterimengdene jeg tidligere var så hekta på - hovedsakelig lett å gjennomføre avholdenhet fordi jeg overhodet ikke kjøper noe sånt lenger, erfarte det å ha kjøpt inn tre poser innpakket godis til Halloween og så ikke få stor avkastning på det ga meg trening i å ligge unna (holdt av én favorittbit fra Twistposen til meg selv, som en bitteliten påskjønnelse fredag etter jobb) - restene ga jeg bort (for det fristet faktisk litt!). Men, da jeg satte tennen i Twistbiten, så må det innrømmes at vanlig melkesjokolade nå er blitt for søtt for meg - lenge leve Lindtsjokoladen, DEN er god, den! :D

 

Har et merkelig avslappet forhold til mangelen på trening (støl etter én pt-time m ca halvtimes trening (20styrke10tredemølle) i nesten en halv uke!!! men håper jo at det på sikt vil ta seg opp igjen. Har frem til nå vært med på Mosjonsutfordringen på Trim og trening, men denne måneden tror jeg at jeg tar "fri". Klarte 7 økter div mosjonsrelaterte ting totalt forrige måned, det var inklusiv pt-timen...

 

Så selv om jeg har sluppet litt opp på registreringskontrollen - har jeg likevel med meg kostholdstanker i bakhodet til ethvert måltid. Ble veldig bevisst at jeg slukte i meg et måltid på jobb her en dag tidligere - vet jo veldig godt at det var fordi jeg ikke hadde vært flink til å spise jevnlig gjennom dagen og derfor var skrubbsulten og "bare måtte ha noe". Var ingen spor av "mindful eating" der da - så har fortsatt et langt lerret å bleke når det gjelder å spise ofte nok på jobb hvis det blir lange dager - eller i det hele tatt. Passer på å ha matvarer tilgjengelig, da er det opp til meg å ta gode valg (stadig tilbudt kake, gitt).

 

Vekta har vist seg på sitt laveste siden mai (igjen) - en hyggelig tradisjon nå det siste halvåret, med stadig et laveste tall hittil :)

98,9-83,3=15,6kg (men som alltid er onsdagsvekt det som er reelt - i dag er søndag) og det gjenstår 3,3kg til neste delmål - null stress, har all verdens tid - om jeg ser 80kg blank på vekta først i januar, så har jeg tid til å vente. Dessuten er jeg nå i samme vektsone og samme tid på året hvor jeg har vært en gang før. Da trente jeg en del i tillegg til å ha ganske grei kontroll på kostholdet (gikk jo ned masse da også), men hodet var ikke helt med på samme måte - hadde et behov for å kunne kose meg som før - og sprakk vel et par ganger også. Fordi jeg ga treningen såpass "credit" for vektnedgangen, så ble jeg demotivert av dårlig vær og færre treningsmuligheter, tror jeg. Denne gangen har jeg tilgode å trene jevnlig, så jeg føler at jula kan ønskes velkommen OG at jeg denne gangen ikke vil ha noen problemer med å ta gode valg - samtidig med at jeg nyter tilværelsen! Jeg kan jo spise alt hva jeg vil, så lenge jeg husker på å ha flest hverdager, tenke på porsjonsstørrelser og forsyne meg bare én gang, samt vet jo hva jeg synes er "kos" i matveien og der har jeg veldig god porsjonskontroll...kjører den planen, jeg!

 

Ok, nok navlebeskuelsesrant her inne mellom ørene mine ;) Deilig å vite at jeg har tatt (og gjennomfører) en god beslutning for min egen del. Også svært hyggelig å ta i mot positive kommentarer fra både familie, venner og kollegaer - det synes godt nå at jeg har gått mye ned i vekt. Foran speilet ser jeg fornøyd på de positive endringene, samtidig som jeg ser at jeg ikke er helt i mål - har likevel i bakhodet at det like mye kan hjelpe med trening som mer vektnedgang, men BMI er fortsatt for høy og selv om det ikke er viktigst for meg så tror jeg det stemmer at min optimale vekt er rett i underkant av 75 - litt avhengig av muskelmassen (når treningsfantomet i meg vekkes til live...) :D

 

Fortsetter fremover med mine små skritt - det gir resultater å holde fokus hele veien ned!!!

 

 

Hvis noen har orket å lese dette overmåte selvsentrerte (derav uttrykket navlebeskuelse) og uredigerte rantet mitt, godt gjort! og ha en riktig fin (regnfull og forblåst) søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt å lese innleggene dine. Jeg har jo fulgt deg siden jeg selv startet i mai, og mye av det du setter ord på, gjelder også for meg. Trening, f.eks. Jeg beundrer de som er så flinke til å trene, men må nok innse at jeg aldri blir en av dem. Men jeg merker at det hjelper veldig å ha 18 kg mindre å dra på. :) Jeg er mye lettere på foten nå, og det gjør det også morsommere å bevege seg. For jeg beveger meg jo omtrent to ganger i uka, men på en lystbetont måte og uten at jeg teller trimpoeng. jeg burde absolutt ha gjort litt for å få litt mer styrke i kroppen, men jeg prøver heller å tenke at alle monner drar, og så får jeg se om jeg klarer det etterhvert.

 

Jeg må også etterhvert gi slipp på registreringen, og det føles litt skummelt. Planen nå er å øke kcal-mengden gradvis framover, og så må jeg lære meg å ikke telle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt å lese innleggene dine. Jeg har jo fulgt deg siden jeg selv startet i mai, og mye av det du setter ord på, gjelder også for meg. Trening, f.eks. Jeg beundrer de som er så flinke til å trene, men må nok innse at jeg aldri blir en av dem. Men jeg merker at det hjelper veldig å ha 18 kg mindre å dra på. :)/>/> Jeg er mye lettere på foten nå, og det gjør det også morsommere å bevege seg. For jeg beveger meg jo omtrent to ganger i uka, men på en lystbetont måte og uten at jeg teller trimpoeng. jeg burde absolutt ha gjort litt for å få litt mer styrke i kroppen, men jeg prøver heller å tenke at alle monner drar, og så får jeg se om jeg klarer det etterhvert.

 

Jeg må også etterhvert gi slipp på registreringen, og det føles litt skummelt. Planen nå er å øke kcal-mengden gradvis framover, og så må jeg lære meg å ikke telle.

 

Du har vært knallflink, Sabine! Gratulerer med 18kg ned!! Ikke rart du føler deg myyyye lettere - du ER veldig mye lettere - kjempemoro :)

 

Ingen tvil om at det å holde seg til GR sin metode og samtidig ta tiden til hjelp - uten stress - virker. Vi har jo begge omtrent samme starttidspunkt og ca samme resultat, enda vi startet med nesten 20kg ulikt utgangspunkt.

Du har nok kunnet nyte effekten av jevnlig trim (hey, det virker også!) for ikke å snakke om grønnsakene dine - dit kommer jeg kanskje om litt...om ikke i år så til neste år (neste prosjekt - også på grønnsaksfronten).

Kan kanskje passe bra å øke treningsmengden når jeg er kommet til hold vekten-fasen? Frem til da kan jeg trappe opp aktivitetsnivået? Får gruble litt på det - og kanskje høre med noen som burde vite best (PT for eksempel).

 

Ja, nei, har ennå ikke klart å slippe følelsen av å ikke ha god nok kontroll over inntaket nå når jeg ikke registrerer, har stadig lyst til å legge inn dagens mat bare for å sjekke, men holder stand litt til. Må lære å krabbe før jeg kan gå.

I forhold til når Hold vekten-dagen kommer og jeg har økt fysisk aktivitetsnivå, da burde jeg se på hvor mye dagsinntaket må være på for ikke å få for stort underskudd (as if :D).

 

I dag skal jeg trene en times tid, håper på at jeg ikke blir like elendig støl som sist uke :blink: au au, altså! Frister lite å trene så sent nå som det er mørkt...kan gå en rask tur med stooor refleks på, men ellers er jeg virkelig glad i å være innafor døra mi når kvelden har falt på. Kjører forbi et treningssenter innimellom - og der er det jamenmeg folk både ni og ti - og enda senere på kvelden, absolutt ikke min greie!

 

Styrketrening får være vårt neste fellesprosjekt, Sabine :) Får finne på en lur tråd for det også :D hehe

 

Ha en finfin mandagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening som felles prosjekt hadde ikke vært så dumt. Skal prøve å skaffe meg tilgang til et trimrom. Kanskje klarer jeg å overtale de ansvarlige til å skaffe en ekstra nøkkel. Kan gå sammen med noen som har nøkkel, men det er ikke så lett å finne tidspunkt som passer for oss begge. Treningssenter blir det ikke på meg. Det ligger for langt unna, og jeg ville heller ikke hatt mulighet til å bruke det så ofte at det vil lønne seg. Sikkert vært lurt å trene hjemme også, men jeg vet liksom ikke helt hva og hvordan (bortsett fra utholdenhet). Må være såpass lette øvelser oså at jeg klarer det. Jeg har aldri vært særlig sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status sånn snart tre uker siden sist jeg registrerte måltider og telte kalorier (22.oktober):

 

høyeste vekt i løpet av perioden: 84,5

laveste vekt i løpet av perioden: 83,0

Dagens vekt: 83,6

 

Det har gått greit å ikke telle kalorier, egentlig...hadde stort sett ikke topp kostholdsscore da jeg gjorde det - er nok ikke noe bedre nå heller. Bør få opp kvoten grønnsaker, samt ikke glemme mellommåltid og ihvertfall ikke lunsj på jobb! For lite melk og for mye av sikkert andre ting :) Masse forbedringsområder, altså.

 

Ikke én eneste "smell" siden mai - DET er jeg stolt over! Det kan bare skyldes at jeg faktisk kan unne meg alt mulig, hvis jeg vil - for meg funker det dårlig om noe havner på en "det kan jeg aldri, aldri mer spise eller drikke"-liste.

 

Har lest om at trangen til å dytte i seg ting faktisk blir større (graden av fristelse øker) hvis man tenker veldig på at man ikke skal feks kjøpe godteri på butikken eller no.

For meg har det vært til stor hjelp å ha handleliste når jeg går i butikken, den følger jeg fortsatt temmelig slavisk OG ikke minst at jeg har et stort reportoar av ting jeg liker veldig godt og som jeg klarer å begrense hvor ofte jeg spiser og mengden i en porsjon, så "go to"-produktene kan jeg med god samvittighet putte i handlekurven hvis jeg føler for det ;) da tenker jeg ikke på det jeg ikke bør ha med hjem.

 

Har således trillet forbi samtlige julerøde fristelsesstativ og -berg med alskens julegodis - holder med å kjøpe litt når det endelig blir jul (i mellomtiden har jeg mine Lindt-biter :D)

 

Nå, litt sånn "dagen derpå", ville det i gamle dager betydd at frokosten måtte være stekte egg og bacon eller noe i den dur...har alltid følt trang for noe fett (i mitt hode suger fettholdig mat til seg alkoholgiften, hehe, har aldri sjekket om det har noe som helst hold i virkeligheten, men det har føltes riktig, da) - i dag, derimot, kan jeg fint nyte et par knekkebrød med godt pålegg eller mine faste følgesvenner; cottage cheese, banan, druer, mandler og kanel :)

 

Uansett er det i dag tilbake til hverdagen, siden det ble annerledesdag i går - følger formelen som virker!

 

Jupp, livet mitt sirkler fortsatt rundt mat...der vil jeg nok alltid trives best (mat er bare sååå godt) - trim er fortsatt et ikke-tema her i gården, MEN jeg har et avslappet forhold til det!! Null stress-faktoren holder jeg høyt, har klokkertro på at det løsner når det gjør det, denne trimmen.

Har jo premien til meg selv i bakhånd, PTtimer! Vet hvem jeg helst vil kontakte også, var superfornøyd med ei jeg gikk hos for et par år siden, men vil ha med meg motivasjon til å gjennomføre jevnlig trening, så når jeg er klar så er jeg det :) Vil helst ikke måtte høre til et treningssenter, det må i så fall basere seg på treningsformer jeg kan utføre hvor som helst og gjerne hjemme.

 

Sulten og lei av å kikke på mitt eget navlelo :) kjekt å lufte tankene litt i egen tråd, da kan jeg rante i vei alt jeg orker uten å presse noen til å måtte lese og føle for å kommentere - OG jeg kan inn og lese mine egne tanker hvis det skulle røyne på! Løftet til meg selv er å bli her inne hos GR helt til jeg VET at jeg kan stå på egne ben! Not there yet, altså :) 2015, kanskje? :)

 

Orket du å lese rantet mitt likevel?

Ha i så fall en fantastisk søndag - slapp av (eller vær sprek), nyyyyt tilværelsen og vær stolt av og fornøyd med deg selv akkurat slik du er nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi orker lese! Du skriver mye klokt og nyttig og jeg er veldig enig med deg, vær stolt av deg selv og de valg du tar og glem de gale valgene fort. "Det gode skal man hugge i stein og det vonde skal man skrive i snøen..." sier et gammelt kinesisk ordtak og det er veldig sant synes jeg. Og det med å spare julegodtene til JUL er en smart taktikk, da smaaker de sikkert mye bedre også :D/>

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi orker lese! Du skriver mye klokt og nyttig og jeg er veldig enig med deg, vær stolt av deg selv og de valg du tar og glem de gale valgene fort. "Det gode skal man hugge i stein og det vonde skal man skrive i snøen..." sier et gammelt kinesisk ordtak og det er veldig sant synes jeg. Og det med å spare julegodtene til JUL er en smart taktikk, da smaaker de sikkert mye bedre også :D/>/>

 

 

Takk for det, koala :)

 

Det kinesiske ordtaket ditt er genialt! Dagen i går skal skrives i snøen, gitt, har ikke vært så fysete gjennom en hel dag på sikkert et halvt år :blink:

 

Dagen derpå er rimelig skummelt, i alle fall når kjøleskapet inneholdt feil type lettvinte løsninger pga en del restemat (og nylagde pannekaker...hallo) i matveien...vel, kanskje ikke den aller verste "mini-smellen" - føler selv jeg klarte å tøyle meg midt i all higingen etter å dytte innpå noe - største suksessen var da jeg dro ut iskrem fra fryseboksen, og kjente på tyngden på restene oppi boksen at det måtte holde med et par små scooper i en bolle (og sette resten inn i frysa) i stedet for å hente en skje og tømme boksen (som jeg jo ville gjort tidligere!).

 

Totalt sett ikke så verst i all sin galskap, altså :) og i dag har det vært hverdag igjen (selv om det ble ekstremt i motsatt retning...to måltider frem til halv sju på kvelden...jaja, hiver innpå lure valg opp til 1400kcal og så får jeg være fornøyd. Skjerpings i morgen med fem måltider jevnt plassert utover dagen (gleder meg som alltid til GRtacosuppa :wub: )

 

Kjekt å bruke registreringen på sånne skjeve dager, enkelt å rette opp både ene og andre veien :)

 

Ukesveiing igjen til onsdag - hvordan er ståa da, tro?!

 

Ha en fin mandagskveld!

 

PS! I dag enset jeg ikke engang julegodis i butikken - ikke verst til å ha vært skrubbsulten før handlerunden, planlegging og handleliste er tingen (og rutiner når planleggingen er litt skral).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg gått til innkjøp av lokkemat i form av en snerten kjole - størrelse M :lol:

 

Prøvde str L i butikken, den satt greit over olabuksa (gadd ikke ta den av) - men fargen jeg helst ville ha fantes kun igjen i en mindre størrelse, da tenkte jeg: pytt!, og kjøpte den minste størrelsen (ho ho, galskapen lenge leve :P )

 

Prøvde den da jeg kom hjem - bør nok ha en solid hold-inn-strømpebukse for at det skal se penest ut over bakenden (bløt kroppsdel og synlig trusestrikk er ikke lekrest under kroppsnært skjørt), men overdelen passet helt perfekt.

Nå har jeg en fin gulrot frem mot juleselskapene...hvis jeg får til en styrketreningsrutine, så trenger jeg kanskje ikke hold-inn engang?! :)

 

Hurra for flest hverdager!

 

Er vel allermest fornøyd med å ha først sett kjolen i et selskap i helgen, og så i et ukeblad...handler klær rimelig sjelden, så å instinktivt vite at dette var riktig passform for meg, var moro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...