Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

Den snertne kjolen i størrelse M er virkelig fin der den henger fremme på soverommet - kjenner at jeg gleder meg til å ta den i bruk og at den er min gode samvittighet på skulderen hvis jeg egentlig har lyst til å dytte inn mer enn jeg trenger. Rett gulrot til rett tid, med andre ord! :)

 

Skulle det ikke hjelpe så mye på bakenden frem til jul, så tror jeg dette er en klassiker jeg kommer til å ha lenge - og siden jeg overhodet ikke stresser ned i vekt, så har jeg tid til å vente med å ta den på til neste jul (har andre kjoler som passer i mellomtiden - vel, i alle fall én, da).

 

Holder fortsatt på med Prosjekt Registreringsfri - og har regnet ut daglig forbruk med utgangspunkt i 83kg - minus 500kcal ligger fortsatt på litt i overkant av 1600kcal - jeg kjører samme opplegg jeg har gjort til nå...det skal ta akkurat den tiden det tar! Bruker heller mer tid på det mellom ørene, det skal absolutt henge med hele veien. Leser gamle tråder hvor trådeier har nådd målet sitt og vel så det, så jeg kan lære mye fra deres erfaringer på vei inn i og gjennom hold vekten fasen det første året. Med dagens vekt helt nede i 82,2kg (!) så er det ikke lenger uoversiktlig langt frem til oppnådd hovedmål. (Realistisk og nøktern, men samtidig må jeg klype meg selv i armen OG gi meg selv masse kred for å ha klart å gjennomføre livsstilsprosjektet så langt - og lenger skal det bli!)

 

I tillegg til mental trening for å beholde gode vaner og rutiner, grubler jeg også en del på når jeg skal ta kontakt med PT og starte på ny frisk med å innarbeide også gode treningsrutiner. Kjenner knær og hofte mer eller mindre hver dag (og tenker med gru på hva jeg hadde fortsatt å utsette leddene for hvis jeg fremdeles hadde slept rundt på 15 ekstra kilo!) og løse hudfolder jeg gjerne skulle sett om var mulig å stramme litt opp (er nok fettlag under disse hudfoldene, ja). Det er ikke mulig å punkttrene, men vet at økt muskelmengde også øker forbrenningen og ikke minst at for å forebygge plager i fremtiden så bør kroppen min inneha en styrke i kjernemuskulaturen og større muskelgrupper som den i dag har sørgelig lite av. Vil ikke kaste meg ut i noe voldsomme greier, men starte forsiktig og vite at jeg klarer å fortsette å gjennomføre det før jeg øker med mer...håper PT kan være på lag med meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Så flink du er. Jeg tror du vil få mye igjen med ikke å stresse men la hodet følge etter. Det er nok der jeg gjør feil.

Tenk når du kan ta på deg kjolen som henger der og venter på deg, kan tenke meg at det er god motivasjon:) det er 5 uker til jul, med trening og sunt kosthold så kan du enda gå inn noen cm over stumpen:) lykke til:)

Gressenka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og oppmuntring til å fortsette planen min, Gressenka :)

 

Joda, jeg har kommet greit i gang med registreringen - og det har vært nødvendig, falt litt ut av "tralten" med tanke på hvor ofte og hvor mye som skal inn hver dag. Øyemålet mitt stoler jeg fortsatt på, så kjøkkenvekta støver ned i skapet inntil videre. Blir overhodet ikke stressa hvis planlagte måltider ikke blir noe av, er fort gjort å endre på det og totalt sett har det gått veldig bra hittil ;)

 

Lørdag på lørdag i går, men likefullt en nøktern en - holdt meg til Lindtbiten min og lot potetgull- og smågodtskåler være. Koser meg med god mat, ikke tomme sukkerkalorier!

 

Kaldt vær frister dessverre lite til trimturer - derfor MÅ jeg opprettholde GRkostholdet helt frem mot jul og nyåret, og så fortsette mot varmere og lysere tider inntil jeg har knekket treningskoden og kan kombinere de to områdene på en god og naturlig måte som er gjennomførbar for meg. Konkluderte i går med gode venner at jeg ikke er en treningsperson (men at jeg på sikt kan finne "min greie" som gjør at jeg er i jevnlig aktivitet). Så, fremtidig plan, men null stress, altså!

Og selv har jeg konkludert med at per i dag så funker det ikke med treningssenter for min del - ingen vits i å kaste penger ut av vinduet på det! Drømmer om å få til PT-timer hjemme/ute - kan "stjernene", så kan vel også jeg?!

 

Nuvel, plan B så lenge - kostholdskontroll i samme stil som siden mai!

Fremad marsj med små skritt ned mot neste delmål :D uvesentlig om det nås på denne siden av jul eller først til neste år, så lenge jeg fortsetter!

 

Ha en god søndag til deg som måtte svinse innom - heia oss flinke som holder fokus! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:)

Trening passer ikke for alle, men kanskje finner du din greie etterhvert:)

 

Nå i førjulstiden har jeg bestemt meg for å være ekstra aktiv, både for å få raskere nedgang men også for å være for opptatt til å kjenne på at en har lyst å spise alt mulig;) jeg skal rydde og vaske i samtlige boder og skap i huset, jeg er godt i gang, det blir en vinnvinn situasjon. Rent og ryddig overalt og brukte kalorier:)) gamle klær og ting og tang som aldri brukes er gått på dungen, kontor/hobbyrom er ryddet og mer funksjonelt, osv. En annen bivirkning er at det blir "ryddigere" i hodet også når en ikke har hengende over seg alt en skulle/burde gjort i huset. Kaos i boden kan gi kaos i hodet hvis du forstår;)

 

For alt jeg vet så har du en kjempeaktiv jobb og hverdag, men hvis ikke, så har du herved fått et tips til kaloriforbrenning uten trening:))

 

Ha en fortreffelig søndag, nå går jeg til angrep på kjøkkenskapene igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:)

Trening passer ikke for alle, men kanskje finner du din greie etterhvert:)

 

Nå i førjulstiden har jeg bestemt meg for å være ekstra aktiv, både for å få raskere nedgang men også for å være for opptatt til å kjenne på at en har lyst å spise alt mulig;) jeg skal rydde og vaske i samtlige boder og skap i huset, jeg er godt i gang, det blir en vinnvinn situasjon. Rent og ryddig overalt og brukte kalorier:)) gamle klær og ting og tang som aldri brukes er gått på dungen, kontor/hobbyrom er ryddet og mer funksjonelt, osv. En annen bivirkning er at det blir "ryddigere" i hodet også når en ikke har hengende over seg alt en skulle/burde gjort i huset. Kaos i boden kan gi kaos i hodet hvis du forstår;)

 

For alt jeg vet så har du en kjempeaktiv jobb og hverdag, men hvis ikke, så har du herved fått et tips til kaloriforbrenning uten trening:))

 

Ha en fortreffelig søndag, nå går jeg til angrep på kjøkkenskapene igjen:)

 

Var på nippet til å bli superinspirert og leke hvit tornado her hjemme også, Gressenka :) Pga annet forestående så ble det med tanken - men takk for inspirerende innlegg!

 

I dag er jeg grisesulten og har cirkaberegnet inntak hittil - bare surremat egentlig - en bagels jeg kjøpte pga besøk, men som ikke ble brukt (kan jo ikke kaste noe - sånn tankegang gjør at jeg alltid må la være å kjøpe inn ting jeg ikke skal ha) og fuglt opp med for lite grovt og svært lite (ikkeno) grønt...skjønner hvorfor jeg er frustrert, men det hjelper lite å vite hvorfor - fysingen blir ikke akkurat mindre av den grunn :angry:

 

Bittelitt grumpy pga nærmest stillstand de siste to ukene - i alle fall gjennomsnittskurven...og føler meg litt oppblåst, men det er vel på grunn av den tiden i måneden. Hmph! Burde vel lagt meg med en bok, men hallo - er jo fredagskveld!

 

Tygger på problemstillingen så lenge (høhø :P ), er kalorifattig nok, det. Og drikker vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Greit å sette ting i perspektiv...

 

28. desember veide jeg eksakt like mye som i dag: 82,0kg (i 2011, riktignok - det er nesten to år siden, det).

 

Det vil si at siden da har jeg rukket å gå opp 16,9kg, og gå de samme kiloene NED igjen (og takk og pris for det, sier jeg bare!!!). Bare å hive mulige negative tanker om at jeg var så dum å gå opp alle disse kiloene og ikke minst det dårlige selvbildet det medførte - jeg er tilbake igjen der jeg var dengang OG jeg har ingen problemer med å fortsette i samme sporet jeg slo innpå igjen i mai i år - her skal jeg bli, jeg skal overhodet ikke spore av igjen!

 

Det er en annen ro over hele livsstilsendringsprosessen jeg nå jobber med å sementere - innføringsfasen er for lengst over, og de fleste læresetningene har festet seg temmelig godt mellom ørene - en BRA ting (siden det må ha vært der det glapp sist)! To års vingling er historie og jeg fortsetter å se fremover og går nedover med små, men taktfaste skritt.

 

På veien (siden mai) har jeg lært følgende:

 

- å holde meg her inne på forumet er UENDELIG viktig!!!

- det går fint å ha flest hverdager i løpet av en uke

- det går fint å ha minst én annerledesdag i uka

- jeg MÅ ikke på død og liv ha én lørdag hver uke

- planlegging er alfa og omega, både hjemme og på jobb

- kosthold er mest effektivt når det gjelder vektnedgang

- jeg er definitiv flinkest når jeg registrerer hverdagene - keep it up!

- jeg kan spise ALT jeg vil, men i mindre mengder

- jeg kan spise sjokolade HVER dag, men jeg klarer meg fint uten også

(den siste er altså 10g Lindt m havsalt, holder med én bit på lørdager også - ja, jeg vet jeg er heldig! :lol: )

- GRmiddager er skikkelig gode og ferdig utregnet og familien liker dem

- jeg MÅ snart begynne med styrketrening, trenger oppstramming...

 

Pluss sikkert en hel masse til, rekkefølgen er litt hulter til bulter ;)

 

Skal hente frem mine 4 punkter når jeg får tid (bør vel merke meg hvilket innlegg jeg har de fra også - så jeg har et "go-to innlegg" hvis det skulle røyne på) :)

 

Ha en god mandag og ny desemberuke - ta gode valg for deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk, takk, letteremeg og Knaus :)

 

Jamen godt jeg skrev disse kloke ordene, hadde god bruk for dem selv i går, gitt! Middagen (som var planlagt) tok litt overhånd, og jeg befant meg særdeles stappmett (og litt kvalm) på sofaen i går og angret som en hund (men glad fortsatt for at dette uansett var første gang siden mai :blink: ).

 

Siden jeg vet så godt at det er viktig å være her på GRforumet, så leste jeg deres kommentarer, scrollet litt for å lese en gang til på alle de lure tingene jeg da skrev for noen dager siden (som igjen er basert på alt som er skrevet (og tenkt) før, både av meg selv og alle dere andre her inne, både nåværende og tidligere aktive GRforummedlemmer) og lot være å spise mer, enda jeg mot midnatt ( :rolleyes: fornuftige leggetider er litt vanskelig å gjeninnføre for tiden) ble sulten igjen, så stengte jeg av den følelsen, pusset tenner og la meg. Hurra for det!

 

Så, etter å ha sluret litt opp i vekt den siste uka, hoppet vektnåla jamenmeg en kilo rett ned fra i går til i dag...skjønne det den som vil og kan. Fortsatt null stress (også før dagens resultat), har uansett hatt hverdagstanker i bakhodet, så tross gårsdagens smule glupske middagsopplevelse (den var IKKE så ille som "i gamle dager") er jeg ikke bekymret for at GRmoduset glipper - det er fremad marsj med litt sneglefart i desember, så er det ny måned, nytt år og videre jobbing med livsstilsendringen gjennom hele 2014 - kose meg med måte og ta så mange gode valg jeg bare kan! (og kanskje bittelitt mer trening på toppen :rolleyes: (det hadde vært fint)).

 

God torsdag og bittebittebittebittelillejulaften, alle flotte medGRforumsdamer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom med en liten kjapp hilsen. Du er flink til å holde fokus og til å senke skuldrene, det er en flott kombinasjon. Usikker på hvor mye nettid jeg får framover, så ønsker deg god jul allerede nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom med en liten kjapp hilsen. Du er flink til å holde fokus og til å senke skuldrene, det er en flott kombinasjon. Usikker på hvor mye nettid jeg får framover, så ønsker deg god jul allerede nå. :)/>

 

Takk for det, Sabine! :)

 

Må jo det, siden jeg er bedre til det enn til å jobbe hardt med BÅDE kosthold OG trening (pluss at det denne gangen SKAL VARE, denne livsstilsendringen, forrige forsøk gikk jeg lei/ga opp/et eller annet - ikke denne gangen, nei!)

 

Veldig fint å ha gode eksempler å følge etter :) Skal i mål som du, en eller annen gang i løpet av neste år, men ingen hast, selvsagt, hehe :)

 

Ha en riktig god jul selv, kos deg masse med alt det fine som julen kan bringe med seg (saltmat og søtmat og penger og gull :) var kanskje kaptein Sorte-Bill, ikke julenissen, det, selv om det kan minne om et røvertokt innimellom) av gode stunder med familie, slekt og venner - god mat og drikke (med måte) og rolig og fredelig julestemning (selv om den kanskje ikke blir hvit i år heller her på østlandet).

 

Juleklem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann Juni72 og alle dere andre flotte damer:)

 

Så flott du er still going strong, det gir meg motivasjonen tilbake!

Ja ja, jeg får vel bare bekjenne mine "synder".. Her har det sklidd rett ut...

Fråtsing av usunn mat og null trening..og rett tilbake til 81,3 kilo :(

Og jeg som var nede i 76,4..

 

Lærdommen er nok at jeg trenger å holde fokus på mat og trening, og at jeg nok engang har erfart at vekt/helse handler om livsstils valg som KUN jeg er ansvarlig for!

 

Starten gikk i dag, så nå skal alt noteres ned, både mat/drikke og trening. Jeg har ikke trent på over en måned, men i dag skal jeg ut på tur! Og så skal jeg være ofte her inne sammen med deg og dere andre, støtten her inne er gull verd:)

 

2014 skal bli det året vi kommer i mål og blir der!!

 

Godt nyttårs klem fra storesøster:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Juni72 og alle dere andre flotte damer:)

 

Så flott du er still going strong, det gir meg motivasjonen tilbake!

Ja ja, jeg får vel bare bekjenne mine "synder".. Her har det sklidd rett ut...

Fråtsing av usunn mat og null trening..og rett tilbake til 81,3 kilo :(/>

Og jeg som var nede i 76,4..

 

Lærdommen er nok at jeg trenger å holde fokus på mat og trening, og at jeg nok engang har erfart at vekt/helse handler om livsstils valg som KUN jeg er ansvarlig for!

 

Starten gikk i dag, så nå skal alt noteres ned, både mat/drikke og trening. Jeg har ikke trent på over en måned, men i dag skal jeg ut på tur! Og så skal jeg være ofte her inne sammen med deg og dere andre, støtten her inne er gull verd:)

 

2014 skal bli det året vi kommer i mål og blir der!!

 

Godt nyttårs klem fra storesøster:)

 

Å så fin romjuls- og nyttårsgave! :D Hei, storesøster, så fint å ha deg tilbake! :wub:

 

Blås i at du har gått noe opp, nå er du i gang igjen (og du tar tak i situasjonen FØR du har gått alarmerende opp i vekt (kremt, som ei viss annen jeg kjenner svæææært godt klarte å gjøre for to år siden). Det var godt å komme tilbake dengang og se at du og de andre lurte på hvordan det gikk med meg (og antageligvis skjønte at det ikke gikk så bra - er heller regelen enn unntaket at man uteblir herfra hvis det går fint, dessverre) - med andre ord, du er "back on (the right) track", og det er det viktigste! :D

 

Ja, jeg kjenner at det er riktig vei jeg er på denne gang, og hvis jeg skal oppsummere den aller viktigste regelen med én (kort :rolleyes:) setning; Flest hverdager og null stress - kos deg med måte! Temmelig kort, fornøyd med den :)

 

Er vel det jeg har gjort, i tillegg til at jeg hele tiden er klar over at jeg IKKE gjør som tidligere, stikker hodet i sanden og handa i godteskåla eller andre steder fristelsene finnes. Satte meg et nøkternt og overkommelig mål for julemåneden, null prestisje i antall kilo ned og innen når, det skal gå riktig vei i akkurat det tempoet det gjør.

 

Hadde en kort prøveperiode i tre uker for en stund tilbake, hvor jeg lot være å registrere, men da var jeg ikke like flink til å spise riktig eller ofte, så da var det bare tilbake på registreringskjøret igjen, det var mindre stressende (og dermed best valg for meg) - nå i "verste" juleperioden har jeg holdt på standardmåltidene mine som er enkle, men gode og jeg vet de gjør meg godt og hatt så mange som mulig av dem innimellom alt annet, men da har jeg ikke giddet å telle men heller passet på at jeg har vært flinkere enn jeg ville vært før når det gjelder mengde mat og antall forsyninger og ikke minst hvorvidt jeg MÅ ha søtsaker. Glemte faktisk min kjære Lindtsjokolade på julaften, men følte ikke for å ryke på noen annen sjokolade, og lot dermed være - tok et par klementiner i stedet og selvfølgelig en porsjon dessert. Mer enn nok søtt for ei som er temmelig avvent melkesjokolholiker (hadde aldri trodd det var mulig, men det er faktisk alt for søtt nå - hvilket er topp!).

 

I går ble det et dykk ned i en nyåpnet konfekteske, men da sa det stopp etter fire utvalgte biter - orket ikke mer, rett og slett. Føles merkelig fortsatt, men en fin påminnelse om hva jeg har klart å endre av holdning til søtsaker. Tro meg, jeg koser meg og nyter alt jeg spiser - men sakte og så ettertenksomt jeg klarer og smaker på alt jeg har lyst på, men i mindre mengder så klart.

 

Deilig med januar rett om hjørnet og mange måneder frem til påske, nå er det bare å fortsette suksessoppskriften og kanskje tilogmed legge fokus på trening (ryggen er litt gåen, så jeg MÅ i gang med forebyggende styrketrening, enten jeg vil eller ei).

 

Holder på med Ned 1-2-3kg-tråd hver måned, uhøytidelig og morsomt og svært sosialt med bare supre jenter (og et par gutter også, faktisk), enormt med samhold, støtte og masse å lære av alle andre her på forumene - det er gull verdt og jeg skal ikke rikke meg vekk herfra før jeg VET jeg kan stå på egne ben!

 

Så, alltid hjerterom og husrom og plass til en til her inne, uansett midlertidig tilbakefall, storesøster - men det vet du jo så godt, du har vært en super støtte og motivator og ønsket varmt velkommen selv, det er rollen vi bytter på, heldigvis ;) Nå ser vi fremover og nedover sammen igjen, juhuuu!

 

2014, unna vei, her kommer vi (i skilpaddefart, for da er vi sikre på å komme i mål OG BLI DER)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni

 

Takk for koselig hilsen inne på Bijou sin tråd. Ja jeg er ikke helt fornøyd men det er bare ca 4 kg fra, så det er jo ikke så gale. ;)

 

Jeg har fulgt deg litt her inne på tråden din og er veldig imponert over hele snuoperasjonen du har tatt. Du inspirerer oss andre veldig mye med din positive holdning og jeg kjenner jeg har nok et eller annet å lære ja.

 

Ja nå blir det kurs på meg i 2014 også. Jeg har satt meg på en foreløpig kjøpestopp på klesfronten, så skal det prioriteres kropp og sjel. Skal også prøve meditasjon og chi gong eller hva det nå heter. Det er et nyttårsløfte for meg i år. Klær har jeg i søkk og kav.

 

Nå skal vi på nyttårsfeiring med venner. Det pleier alltid bli mye mat og kaker, men etter å ha lest ditt inlegg hvor flink du er skal jeg jammen prøve å komme gjennom denne kvelden uten å være helt stappa (som før)

 

God nytt år, jeg skal bli mye mer aktiv på forumet, det vet jeg er til god hjelp så vi knottes i 2014 :D

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode ord Juni72:))

Det er godt å bli ønsket velkommen tilbake!

 

Her ble det en utskeielse på nyttårsaften..når det blir for mye rødvin, så mister jeg min gode dømmekraft og vips, så var både kransekake og bailys fortært..

Men hentet meg inn igjen i går, og i dag ble det en laaang tur ute i frisk vind :) Jeg har langfri, så det blir ikke jobb igjen før på mandagen.

 

Fokuset fremover er å drikke mye vann, notere ned all mat hverdag, skrive/lese mye her inne og ikke minst : TRENE !

For nå er det på tide å knekke "trenings" koden, ser jo at det er viktig for meg...for uten trening så viser erfaringen min at da blir det lettere for meg å skli ut igjen.

 

Så bra du også har startet en ny tråd, for se om jeg også skal henge meg på:)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er superskjønne, Henna og storesøster! :wub:

 

GLAD for å ha dere her inne, jeg :)

 

Vi går på med krum hals, januar er måneden for å få rutiner i gang igjen - og fortsette veien mot målet, som er VARIG NEDGANG!

 

Veien er målet og målet er riktig vei, riktigst mulige valg og flest hverdager :)

 

Hadde vært kjekt med noen dager uten regn nå...litt lei av å se stripete vinduer og høre vinden ule på utsiden...når skal jeg få lyst til å gå turer igjen da?

 

Vi holder koken både her og alle andre lure steder vi får og opprettholder motivasjonen - alle midler tas i bruk, vi er på vei!

 

Stor klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag :)/>

 

Hurra, vekta viste 80,3 kilo i morres !! Det betyr minus 1 kilo :)/>

 

Jeg vet av erfaring at det kanskje bare blir noen gram i minus neste uke, men herlig uansett. Godt å få en pangstart på det nye året.

 

Så her blir det å fortsette som sist uke: ca 1500 kcal, mye vann og trening. Det ble 5 TP i uka som var, så målet for uken her er 7.

Enn du Juni72, blir du med på ett TP mål i uka her?

 

Klem fra en happy storesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag :)

 

Hurra, vekta viste 80,3 kilo i morres !! Det betyr minus 1 kilo :)

 

Jeg vet av erfaring at det kanskje bare blir noen gram i minus neste uke, men herlig uansett. Godt å få en pangstart på det nye året.

 

Så her blir det å fortsette som sist uke: ca 1500 kcal, mye vann og trening. Det ble 5 TP i uka som var, så målet for uken her er 7.

Enn du Juni72, blir du med på ett TP mål i uka her?

 

Klem fra en happy storesøster!

 

Så bra, storesøster! Gratulerer med nedgang i rakettfart nå i starten ;)

 

Med endring fra saltmat og slikt til mer nøkternt og riktig kosthold så skal det gi en ekstra boost nå. Deretter svinger det vanligvis mer på lykke og fromme (veier jo daglig, så ser mye rart på den vekta, hehe) - bare å gi oss selv gooood tiiiiid og hele tiden være på rett vei, så blir det (lite) fett på stranda til sommeren (om det har sluttet å regne innen da, da :blink:/> )!

 

Aner ikke hva som blir mitt tall nå til onsdag, men alltid litt ekstra spent på den dagens veiing...er jo ukestall. Men blir som det blir!

 

Joda, bare jeg får bort den vonde ryggen min så er jeg klar som bare det for både styrke og kondisjon, men venter på å få behandling/veiledning for å forebygge den - har hengt meg på i Lucilla sin Trim og trenings månedstråd for januar - og skal MINST få til én ting denne måneden, hehe, snakk om å starte forsiktig og legge lista lavt for å oppnå mestringsfølelse :D/> Men jeg vet jo hvor laber treningslysten har vært de siste to månedene, så gyver ikke løs på et prosjekt jeg kanskje ikke vil klare å gjennomføre.

 

Meld inn TP'n din her, du :)/> Veldig så koselig med liv her Mellom ørene!

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni

 

Jeg har trimmet med Yngvar i dag på Puls på nrk. Det var gode øvelser som alle kan gjøre som ikke krever noe som helst form for apparter eller utstyr. Kan faktisk gjøre de uten å skifte nesten.

 

En god ide synes jeg var å legge inn litt styrke i løpet av dagen, f.eks litt mageøvelser mens en lager kaffi om morgen, litt knebøy mens en alikevel pusser tennene. Og vips så har en kanskje uten for mye dill dall kommet gjennom hele kroppen på en dag. Jeg skal i alle fall ta meg et par økter i trappene på jobben framover. Det de sa på TV var at det nyttet lite å trimme 3 ganger i uka hvis en satt på rompa resten av tiden. Det er hverdagstrimmen som er viktigst.

 

Ellers går det bare fint :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni

 

Jeg har trimmet med Yngvar i dag på Puls på nrk. Det var gode øvelser som alle kan gjøre som ikke krever noe som helst form for apparter eller utstyr. Kan faktisk gjøre de uten å skifte nesten.

 

En god ide synes jeg var å legge inn litt styrke i løpet av dagen, f.eks litt mageøvelser mens en lager kaffi om morgen, litt knebøy mens en alikevel pusser tennene. Og vips så har en kanskje uten for mye dill dall kommet gjennom hele kroppen på en dag. Jeg skal i alle fall ta meg et par økter i trappene på jobben framover. Det de sa på TV var at det nyttet lite å trimme 3 ganger i uka hvis en satt på rompa resten av tiden. Det er hverdagstrimmen som er viktigst.

 

Ellers går det bare fint :rolleyes:

 

Hei, Henna! :)

 

Du er så flink som har fått i stand loftstua di som treningsrom...har ikke noe sånt jeg, og for tiden heller ikke spesielt stor treningslyst, men vet jeg får til noe etterhvert, så i mellomtiden stresser jeg ikke og har heller ikke dårlig samvittighet (fordi det kan gi vektøkning, så da gjør jeg jo litt rett allikevel, hehe).

 

Men, jeg er STOR fan av Yngvar, så litt "berre gjer da" svirrer i bakhodet, og jeg går opp noen ekstra trapper og parkerer litt lengre unna innimellom takket være ham ;) Gjorde jo det bra i 4 uker dengang med ukesplanen for å gå ned 1 buksestørrelse...men det var jo da jeg var flink for to år siden og da streiket jo hele meg rundt disse tider pga jeg ikke fikk trent fordi det var dårlig føre og jeg ikke lenger fikk til faste gåturer (unnskyldninger, scmunnskyldninger dengang, men sånn ble det da).

 

Sikkert derfor jeg har vært så "ensporet" denne gang med å klare minst én ting ordentlig og gjennomførbart (kostholdet) før jeg legger fokus på en ting til (trening) - var vel etter jeg leste prosentdelingen 80/20 eller 70/30 om fordeling kosthold/trenings-effekt på vektnedgang - det var kjekk lesning for meg som fikk til 80-70prosenten lettere enn 20-30 :D Men styrke og kondisjon MÅ jeg jo ha nok av for å unngå en skrøpelig skrott, er jo på *den* sida av førti, så...forebygging er tingen.

 

Jaja, enn så lenge altså - fokus på registrering (kcal - ikke TP)...ikke kommet helt i gang med det etter jula, men nå er vekta tilbake på stillstand i desember, så utgangspunktet for videre fokus er bra nok for meg i massevis ;D

 

Det aller, aller viktigste; jeg er HER inne på forumet og her skal jeg BLI til jeg kan stå på egne ben!

 

Heia oss på veien videre...trutt og jevnt og med GOD tid! Du inspirerer med flott planlegging og gjennomføringsevnen din - kommer etter også på det planet, jeg!

 

Klem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, skal ikke mer til enn å få ideer fra enda flere hold - sist så var det 1 buksestørrelse ned på 4 uker, og da var jeg klar for'n Yngvar sine råd. Nå, som treningsterskelen er *litt* høyere enn sist og lista må ligge lavt nok over tid så jeg føler mestring, så virker Hundredagersprosjektet

http://vibbileaks.wordpress.com/2013/03/01/hundredagersprosjektet/

faktisk litt lokkende å forsøke seg på (takk for tips, Longtallsally!)

 

Hmmm...fikk litt lyst, faktisk, til å prøve meg på det, med start fra første dag fra nå hvor jeg klarer å komme meg ut på tur - så får jeg se hvor det kan passe å legge ut oppdateringer, her eller på Trim og trening-forumet.

 

Hehe, kommer straks etter på treningsfronten, Henna og storesøster! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgangen Juni72 :)

Er jo også inne på den andre tråden, så jeg så det der. Gleder meg på dine vegne!

 

Her i gården har det "sklidd litt ut" på tirsdagen.. var på venninne treff og "plutselig" ble en helt vanlig tirsdag en lørdag sånn kalorimessig.. :(

 

Men tenker at da får helga bli sunn siden jeg har brukt opp alle frimerkene mine ;) og så tok jeg meg en ekstra puls step runde på treningssenteret før jobb i dag. ( hehe, nesten som en straffe runde..)

Så er oppe i 6 TP nå, og mer skal det bli i helga.

 

Jeg er også fan av Ingvar Juni, for det er jo faktisk så enkelt at det er "berre å gjere det" Og alle små ting, som å eks parkere bilen litt unna, er jo med på å gjøre en forskjell :)

 

Ha en fortsatt fin torsdag Juni og alle andre flotte damer her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk, storesøster :)/>

 

Lørdag på tirsdag er jo helt topp! Samme NÅR du har ukens lørdag - helt fornuftig å da gjøre helgen om til ca-hverdager, det går så bra, det! :)

 

Fint å være i godt fellesskap som Yngvar-fan - blir nok ny runde Puls-titting på meg på NRK nett-tv, men siden treninga fortsatt sitter litt langt inne, så sparer jeg det til jeg er hakket mer motivert. I mellomtiden så gjør jeg det jeg kan best, fortsetter med kostholdsjobbing!

 

Det har sklidd ørlite grann ut for meg, i og med at jeg ikke har klart å komme helt tilbake til registrering av all mat eller nitidig planlegging (som tidligere før desember). Allikevel har jeg GRtankegang ved hvert eneste måltid, så det blir aldri i overkant...føler jeg aldri overspist lenger og stopper naturlig når jeg føler meg mett - eller gir magen tid til å sende beskjed til hjernen om at det er nok (og sånn var jeg ALDRI før!). Hver kveld er det tid for min faste Lindt-bit, men bare hvis jeg virkelig har lyst på den :)

 

Så, jeg hadde tenkt til å bruke dagens innlegg her til å sette ordentlig pris på meg selv og hva jeg har oppnådd til nå. Selv etter desembers fristelser (som jeg føler jeg kom svært heldig gjennom) og et (mindre heldig) svakt konfektøyeblikk over nyttår (hmmm, har fortsatt ikke kastet innholdet i julekakeboksene - vurderte det igjen i går, men da rørte vi dem ikke allikevel...så...) føler jeg at det går helt i riktig retning.

 

Nøkternt, rolig og avslappet forhold til hele livsstilsprosessen, det er ikke vanskelig i det hele tatt å fortsette i samme stil som før (sett bort fra registrering av tilmålte 1600kcal og treningstørka) - jeg er motivert, men ikke på grunn av at jeg MÅ noe som helst - føler verken tidspress eller kroppspress for tiden...bare trives i mitt eget skinn - og det FØR jeg offisielt kommet forbi neste delmål eller er i nærheten av hovedmålet. Kjenner meg lett og ganske så glad for det meste og ikke minst en solid mestringsfølelse. Jeg har tatt av over 17 kilo - nesten tilbake til der jeg var for to år siden!!! Tilbake til "start" på et vis - og null stress, null dårlig samvittighet OG jeg nyter ALT jeg spiser, men i mindre mengder, så hyppige måltider jeg får til, svært lite sukker i forhold til før men kan smake på alt jeg har lyst på, så lenge inntaket ikke er tankeløst.

 

Hva har skjedd, egentlig?

 

Tror jeg i stor grad kan takke GRforumet, spesielt det å lese gamle tråder (laaaange tråder :rolleyes: - har tatt tid, men virkelig verdt hvert minutt), holde meg her inne hver eneste uke (hver dag, i perioder), holdt kontakten med mange, flinke og fokuserte medlivsstilsendrere - heiet og trøstet og pushet og blitt pushet og heiet og trøstet tilbake - FANTASTISK bra sted å oppholde seg!

 

Tid - jeg har gitt meg selv all verdens tid, så lenge jeg har holdt motivasjonen oppe, så kan denne reisen ta "hur länge som hälst"! Prosessen er viktigere enn målet, fordi det er sånn jeg lærer hvordan jeg må leve mitt videre liv, kostholdsmessig, for å kunne klare å holde vekten jeg til slutt oppnår, UTEN å føle at jeg går glipp av "de gode ting i livet", foodie som jeg er. Overgangen fra matvrak og overspiser til matglad og livsnyter med måte har nesten gått ubemerket hen - og her sitter jeg og gleder meg over tilværelsen - ahhhhh, ikke "i mål", men virkelig godt på vei - og null hastverk videre, men bestemt på å alltid fortsette!

 

Så, takk til GR og takk til alle dere her inne, både nye og gamle forumvenner og -bekjente, samt ikke minst dere som har vært her for lengre siden, og gladelig delt alt om livet og erfaringer - til god nytte for oss her inne - sammen er vi virkelig dynamitt!

 

Ha en strålende søndag, alle som orket lese dette rantet - og til alle andre også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink til å være positiv! :) Jeg merker at jeg har en tendens til å tenke litt for negativt selv, og ikke alltid sette like stor pris på det man har oppnådd, men det skal jeg forsøke å bli kvitt. Fint å lese om fokuset ditt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink til å være positiv! :)/> Jeg merker at jeg har en tendens til å tenke litt for negativt selv, og ikke alltid sette like stor pris på det man har oppnådd, men det skal jeg forsøke å bli kvitt. Fint å lese om fokuset ditt. :)/>

 

Så hyggelig at du synes det, Sabine :)

 

Ja, det var noe jeg kunne lese mellom linjene i denne tråden fra sist jeg var "flink" her inne (for to år siden, ca), at jeg stresset så fælt med å "nå målet" at jeg helt glemte å sette pris på det jeg faktisk hadde fått til!

Ble helt "slankeblind" av å ha fokus på frister, både på vekt og treningsmengde...det var slettes ikke sunt for min del.

 

Så denne gang har jeg brukt mer krefter på å være FORNØYD - også underveis! Det føles veldig riktig og har ført meg inn i denne positive sirkelen (vil ikke ut av den!). Jeg kan ikke styre alt som skjer, men jeg kan ta flest mulig gode valg som på sikt vil gi best mulig resultat...men uten tidspress. Så jeg har goood tid til å passe inn i siste buksa i skapet som fortsatt gir litt "muffin-top", samt komme inn i god treningsrutine en gang i løpet av året - men uansett hva jeg endrer på eller innfører av best mulig vaner, så må det være gjennomførbart i lengden, ellers legger jeg selv opp til å mislykkes (ikke positivt). Lista lavt og stort smil i speilet (nesten) hver dag (er bare et menneske) :D

 

Du klarer å snu humøret, Sabine, bare tenk på hvilken BRAGD du har fått til med livsstilsendringen din! Burde være nok til å gi deg en ekstra gigaboost HVER DAG :D

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...