Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

Herlig innlegg du hadde om søndagen Juni :)

Du har så inderlig rett, det er sunt for oss å holde fast på det positive og la denne endring av livsstils prosessen ta tid.. For endring tar tid, og ikke minst når endringen skal være varig.

Enn det, du har faktisk tatt av 17 kilo, det er bare helt fantastisk !!

 

Jeg har nå gått både opp og ned mine 5 kilo opptil flere ganger, men tenker at hvis jeg ikke hadde gått dem ned innimellom så hadde jeg nok sittet her med mangfoldige kilo i pluss..

Så har jo skjønt at gangen her så blir det også en jobb å gjøre når jeg når målet, for nå skal jeg bli der! Men en ting om gangen og ikke no stress.. Først skal jeg nå målet, og så sier jeg som deg juni72, det for ta den tiden det trenger :)

 

Vekta viste 80,3 kilo i morres, det vil si at den sto helt stille.. Gikk ned 1 kilo sist uke og så ble det flere lørdager enn en.. Så jeg vet hvorfor det ikke ble nedgang.. :(

Jeg forsøkte å ta igjen alle ekstra kcal med å øke på med TP, hadde hele 12 stk på søndagen, men det hjalp ikke. Men fikk nå rørt meg bra sist uke :)

Så ukens mål er 7 TP og riktig antall kcal!

 

Ha en forstatt strålende tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni :D.

 

Må bare si meg helt enig i innlegget ditt fra 12/1. Mange kloke ord!! Jeg tenker mye på samme måte. Selv om fokuset glipper litt innimellom så ER det dårlige vaner som er borte for ALLTID, og nye gode vaner som HAR festet seg og som HAR blitt en naturlig del av hverdagen!! Det er viktig å se de positive tingene selvom man skulle tryne av og til. Da er det mye lettere å reise seg igjen. Jeg synes det er spesielt morsomt å ta frem boka med FØR-målene, strekke et målebånd og se hva jeg har oppnådd selv om det kanskje har buttet litt de siste ukene.

En viktig del av prosessen er å lære å like seg selv. For er det så sikkert at vi blir så mye mer lykkelig av å gå ned de siste to-fem kiloene. Vil det ikke alltid være slik at vi finner nye "problemer" som vi gjerne vil bli kvitt.... Det viktigste er å ha et nogenlunde sunt kosthold, være passe aktiv og GLEDE seg over livet underveis. Det er NÅ vi lever, man kan likegodt nyte det mens vi går veien :D.

 

Store smil og gode klemmer sendes til ALLE!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så GODT å se deg her, panki!! :wub: Og fint å se at det går bra med deg midt oppe i en krevende fase i livet, en tøff avgjørelse som som regel er en riktig en, har vært der selv men for svært mange år siden. Det ordner seg alltid for snille piker :) Digger det store smilet ditt! Varm klem tilbake! :wub:

 

Ja, vi er mange her med likt tankemønster, godt å dele erfaringer og opplevelser underveis i livsstilsendringsprosessene våre - og selv om utganspunktet på et vis er/har vært likt (overvekt og mistrivsel i eget skinn) så har vi ulike kropper og tilværelser, interesser og egenskaper. Men, likevel, føles det som om man er medlem av en stor, herlig, støttende (og IKKE dysfunksjonell) familie :D Lenge leve GRforumsfellesskapet, altså! :wub:

 

Selv om jeg gjerne skulle ha latt være å oppleve økningen på 18 kg opp, så har jeg i dag en mye større ro over hele prosessen. Motivert, absolutt, men også temmelig avslappet i forhold til det hele. Ja, jeg går på vekta hver dag, men som nevnt før her inne så ser jeg hva tallet er (om jeg har brillene på) og ser om det er opp eller ned fra dagen før, MEN jeg husker sjelden hva tallet var for en uke siden, og glemmer like kjapt hva det akkurat viste, så må stort sett inn på App'en som viser meg hvordan ståa er, og aller viktigst - utviklingen siden sist. Gjennomsnittskurven er den jeg legger vekt på, går den ned eller står stille, så er det greit, går den opp så må jeg skjerpe meg litt ekstra.

 

Selvfølgelig er det moro å nå delmål og også nærme meg det som er satt som foreløpig hovedmål - men, når jeg ser hva jeg har satt som premie for hvert delmål, så må jeg småsmile litt - delmål 1 (feriene vi allerede hadde bestilt og planlagt i sommer, de fleste allerede gjennomført da jeg nådde dithen), delmål 2 (PTtimer, har fortsatt ikke bestilt dem, og sett snurten av et treningssenter ca to ganger, men fristet ikke til fast medlemsskap - jeg VIL trene hjemme/utendørs, basta), delmål 3 (masse nye klær - vel, ikke rørt gavekortet jeg fikk til jul, men kjøpt noen få nye plagg sånn dann og vann gjennom dette halvåret, kleskolleksjonen min er fremdeles temmelig steingammel) - tja, så da gjenstår vel egentlig premien for delmål4/hovedmålet?

 

I tillegg til å ikke egentlig premiere meg selv med ting - men heller sette PRIS på meg selv underveis (som for min del har hatt en svært god effekt på motivasjon, humør og sinnsro) - så har jeg latt målebåndet ligge en lang, lang stund også. Hva midjen eller de andre omkretsene måler nå er nesten revnende likegyldig for meg, jeg kjenner på klærne om det føles greit - og har fortsatt en siste olabukse i skapet jeg ikke har kommet helt inn i ennå, er på vei. Noe sommertøy og penkjoler venter også på en smalere versjon av meg selv enn jeg er nå, men det kan like gjerne skyldes at jeg er utrent og lite oppstrammet (vårens og sommerens delprosjekt 2) - ingen hast, ingen stress, men fine mål som skal nås en gang, kanskje innen sommeren, kanskje til høsten.

 

Når jeg tenker etter, så kan det ha hjulpet veldig å se svart på hvitt at fettinnhold rundt indre organer er tilnærmet normalt - husker ikke hva sånn test kalles, jeg fikk det gjort på et treningssenter, mulig legekontorer også kan måle slikt? Kalles i alle fall visceralt fett, det vi ikke ser på innsiden. Og, sist jeg målte midjen (da jeg fant ut hvor midjen skulle måles) så var den ikke så langt unna anbefalt av WHO (eller no sånt - akk, skulle ønske jeg kunne vært litt mer presis :rolleyes: ).

 

Anyways, godt jeg rambler rundt inne på min egen tråd, gitt! Den har forøvrig også hjulpet meg veldig, først var den en dårlig samvittighet da jeg holdt meg borte fra GRverdenen fordi jeg var skamfull over å ikke ha klart å beholde den fine vektnedgangen for to år siden (18pluss, men pytt, water under the bridge, nå er de borte igjen - igjen!), dernest i mai i fjor, da jeg snek meg forsiktig inn hit igjen, beskjemmet, liten og lei meg selv og min egen, tunge kropp, og ble møtt av hjertevarme, omtenksomme likesinnede, nye og gamle bekjente og ikke minst mine tidligere suksess - og hvor det gikk galt. Jeg har lært av mine tidligere feil - jeg har lært av andres erfaringer, både suksesser og motgang - jeg har lært og fortsetter å lære hver eneste dag.

 

Den som ikke gir seg, har vunnet :lol:

 

Heia oss alle sammen som er her inne, VI ER VINNERE, uansett hvor lang tid det tar å nå målet - OG Å BLI DER!

 

God søndag, hvis du orket lese så langt! :D Det var dette som satt mellom ørene i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På en ukesvektonsdag så er det ganske fint å se at om bare 200g så har jeg tilsammen gått ned 20 - TJUE - kilo siden starten av mai i fjor...tida har gått så utrolig fort!

 

Som tidligere jojoslanker så vet jeg veldig godt med meg selv at jeg denne gang har funnet roen og zen'en rundt hele prosessen med livsstilsendring - helt sikkert fordi det akkurat denne gang klaffet fullstendig med motivasjon og det mellom ørene og jeg la fokuset vekk fra tidsfrister og uoppnåelige mål og i stedet har lagt vekt på tre ting:

 

1. NULL stress! Fullstendig forbudt å ha dårlig samvittighet eller humør for både vekttall og hva som blir puttet i munnen!

 

2. Kose meg med måte! Med flest hverdager og en solid GRtankegang i bakhodet når det først er en annerledesdag, så er dette både mulig OG gjennomførbart!

 

3. Gi meg selv all verdens tid til å nå hovedmålet (hva det enn viser seg å bli) OG sette pris på meg selv gjennom hele prosessen!

 

Tre gode råd jeg har gitt meg selv, og som jeg med letthet og uten spesielt store anstrengelser (litt ekstra tankevirksomhet, kanskje, men blir ikke særlig svett av det ;)) klarer å følge - FOR ALLTID!

DÈT er målet mitt! :D

 

Ha en fin onsdag, alle sammen!

 

Prosjekt #2 er kondisjon og styrke....meeeeen det får komme når det klaffer, det også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Juni72.

 

GRATULERER med nesten 20 kg ned på 9 måneder!!! Det er jo rett og slett fantastisk!!! Fortsett med det samme fokuset og den samme rolige holdningen til livsstilsprosjektet ditt så er jeg sikker på at du kommer i mål og forblir der!!!

 

Jeg var supermotivert fra nyttår og frem til slutten av januar, men så fra den ene til den andre dagen var ALT borte :angry: Så nå jobber jeg meg inn i mine gode vaner igjen, med fokus på riktig antall måltider og riktig innhold. Men den største utfordringen er å ligge unna NEI-mat 6 av ukas 7 dager....

Siden sist har jeg nå blitt aleneboer, så jeg prøver å lage litt nye regler for meg og barna. Blant annet har jeg utryddet "godteriskapet", nå kjøpes kun det snopet som skal fortæres i helga på fredag. Utenom det er det faktisk tomt i skapet, så jeg håper det hjelper på sikt...Jeg er veldig fornøyd med tingenes tilstand om dagen og kan ikke bruke det som unnskyldning for motivasjonsflukten.En litt lei bihulebetennelse ei heller, så jeg får bare gå i meg selv og finne tilbake til fornuften ;).Så jeg jobber videre!!! Det skal sies at vekta er stabil fra 16/1 som er siste registrering her inne (81,8 kg) så krise er det ikke ;)

 

Vi høres snart igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Juni72.

 

GRATULERER med nesten 20 kg ned på 9 måneder!!! Det er jo rett og slett fantastisk!!! Fortsett med det samme fokuset og den samme rolige holdningen til livsstilsprosjektet ditt så er jeg sikker på at du kommer i mål og forblir der!!!

 

Jeg var supermotivert fra nyttår og frem til slutten av januar, men så fra den ene til den andre dagen var ALT borte :angry:/>/> Så nå jobber jeg meg inn i mine gode vaner igjen, med fokus på riktig antall måltider og riktig innhold. Men den største utfordringen er å ligge unna NEI-mat 6 av ukas 7 dager....

Siden sist har jeg nå blitt aleneboer, så jeg prøver å lage litt nye regler for meg og barna. Blant annet har jeg utryddet "godteriskapet", nå kjøpes kun det snopet som skal fortæres i helga på fredag. Utenom det er det faktisk tomt i skapet, så jeg håper det hjelper på sikt...Jeg er veldig fornøyd med tingenes tilstand om dagen og kan ikke bruke det som unnskyldning for motivasjonsflukten.En litt lei bihulebetennelse ei heller, så jeg får bare gå i meg selv og finne tilbake til fornuften ;)/>/>.Så jeg jobber videre!!! Det skal sies at vekta er stabil fra 16/1 som er siste registrering her inne (81,8 kg) så krise er det ikke ;)/>/>

 

Vi høres snart igjen :D/>/>

 

Hei, panki!

 

Godt å se deg her! :)/>

 

Masse å være fornøyd med for din del siden nyttår da:

 

*startet supermotivert

*stabil vekt

*realistisk

*målbevisst

*klar til å fortsette

*ignorerer bihulebetennelsen (god bedring!)

*ny start, nye regler, ny holdning til godteri i hus...osv

 

Lista blir lang, den, panki :)/>

 

Høres ut som du kommer å finne akkurat din måte å leve livet best mulig på - både for deg og barna dine! De er heldige som har deg som mamma :wub:/>

 

Gyv løs på resten av februar - ny måned og nye muligheter rett rundt svingen igjen og deretter smooth sailing frem mot nye årstider og en finfin sommer for oss med GRtankegang både mellom øra, i bakhodet, i ryggraden og ikke minst inn i gapet :D/>

 

Ha en super lørdag!

 

Og takk, takk - jeg har også klokkertro på at dette er mitt fremtidige liv, er under 80-grensa og der har jeg tenkt å forbli :) Neste prosjekt er jo som sagt muskelstyrke og kondisjon...venter til isen er gått, så farter jeg nok rundt utendørs og stuper rundt på stuegulvet (trenger sikkert ikke vente til isen er gått for dét - meeeen akkurat nå så...er jeg litt forkjøla blitt! Hehe, må ikke få til ALT på en gang...

Endret av Juni72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettsommer

Heei :) vil bare si at jeg har lest litt i tråden og har lyst til å være med! skal skrive litt mer om meg selv i morgen eller noe, nå er det rett i seng her.. Kort fortalt: 27 år, begynte igjen med GR for to uker siden og synes det er veldig nyttig. er veldig opptatt av det om dagen, det å endre tankegangen rundt mat. For min del går det for det meste i å sette sammen måltider bedre, ikke spise for mye, ikke stresse og trene mer. Enkelt og greit (egentlig), men det tar jo tankekraft. Merker jeg er avhengig av å finne en bra tråd å være med på, og 20 kg ned må nå være et fint kvalitetstegn! :D Gratulerer så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en ukesvektonsdag så er det ganske fint å se at om bare 200g så har jeg tilsammen gått ned 20 - TJUE - kilo siden starten av mai i fjor...tida har gått så utrolig fort!

 

Prosjekt #2 er kondisjon og styrke....meeeeen det får komme når det klaffer, det også :D/>

[/quote

 

Gratulerer juni, så fantastiske resultater!!

Du er virkelig en inspirasjon for både meg og oss andre her inne :)

 

Her så forsvant fokuset mitt i noen uker, men vekta har heldigvis holdt seg stabil.. Var litt redd for at den hadde snudd feil vei..

Drømmer om å komme meg ned til 76 tallet igjen, jeg var jo såå nære målet mitt! Men vet jo hva som kreves for å komme dit, det er bare å brette opp armene og keep up going :)

 

Ha en super mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lettsommer og storesøster!

 

Hyggelig med litt aktivitet her inne, også når jeg ikke har hatt noe mellom ørene å komme med :D

 

Takktakk, storesøster, blir nok å slure akkurat på delmålstreken inntil jeg får tatt meg solid i ørene (den utvendige delen) og fått ristet klinkekulene (de mellom de utvendige delene) på plass igjen og tilbake i registrerings-GRmodus - akkurat nå er jeg sånn passe der, men har ikke fått til registrering jevnlig og unngår glatt å legge inn og regne ut litt mer upassende daglig inntak...snakk om å vite hva en gjør :blink:

 

Samtidig så vet jeg på et vis hva jeg gjør...følger min egen hovedregel om å ikke ha dårlig samvittighet, så da har jeg ikke dét - og innser at akkurat nå så trenger jeg ikke pirke meg selv i ryggen mer enn en gang eller to om dagen. Så, jeg har ikke ramlet av GRvognen og inn i en mat-og-godis-rus jeg ikke kommer ut av - det er bare litt dårligere planlagt enn ellers for tiden og jeg orker ikke stresse med det (stress=fyfy=vektoppgang). Veeel, klarer å ha litt vektoppgang tross forsøket på å unngå stressfaktorer, meeeen er fortsatt i underkant av 81kg som maksoppgang - tilbake på 79tallet i dag og holder stadig øye med hvilken vei gjennomsnittsvekta svinger (gal vei den siste uka, men snudde litt igjen nå).

 

Bare to-tre dager igjen med kakespising og så er jeg tilbake i hverdagen igjen. Første som skal på plass er planlegging og enda mer fornuftige innkjøp, er ikke så verst nå heller, blir de nye, gode, gamle kjenningene som tar turen hjem fra butikken - mest på middagsfronten at det glipper veldig og da er det raskt tilbake til karbohydratenes P-venner: pasta, pizza, , pølser, potetmos, pamburger og grill-pjylling med skinnet inntakt (og phish food :mellow: fra Ben&Jerry's) <_< Mer brød enn knekkebrød også... Masse forbedringspotensiale - men altså ikke ramlet på verken godis-eller-brus-kjøret (hurra!), såfremt ikke B&J regnes i den kategorien...og kake. Kan tenkes at jeg har løsningen og potensiell fallgruve nettopp fordi dette er årstiden for en rekke bursdager blant familie og nære venner? I så fall er jeg ikke "reddet" før langt ut i mars/april en gang, lurer på om jeg kan leve på knekkebrød og kake?

 

Det er ingen fare med meg, har tatt opp en hobby som lite lar seg forene med inntak av mat, og selv om det gjør meg like stillsittende som TVtittinga ellers ville gjort, så blir det altså verken tid til neglbiting eller fysing på spiselige ting. Så, i april skal det virkelig satset - og frem til da, drives med vedlikehold så godt det lar seg gjøre ut februar og videre gjennom mars. Endrer målsetningen min til å holde meg mellom 79 og 80 ut mars, så får vi se om det er et hårete mål, eller om jeg har satt lista for lavt for meg selv :)

 

Lur plan! Straks ut og spise på restaurant, i morgen får være hverdag så godt det lar seg gjøre - lørdag blir det i alle fall annerledesdag så det holder, søndag får jeg prøve å stabilisere så godt jeg kan og så er det "back to reality" igjen mandagen etter. Hui hvor det går!

 

lettsommer; som du ser så er teori og praksis nettopp det...to ulike ting, så det gjelder å være i forkant så godt du kan - anbefaler å lese gamle tråder og øke kunnskapene rundt hva som kan være mulige fremtidige hindre, sånn sett kan du kanskje unngå å gjøre de samme feilene som (oss) andre har gjort...følger mitt eget råd der, og har studert mange gode, nåværende og tidligere råd (fra start til slutt) inne på Hold vekten- 10-20, 20-30 og 30-40 forumene. Felles for dem alle er at de har satt seg et langsiktig mål OG gitt seg selv god tid (opptil flere år) på å nå det til slutt, uansett hvor mange tilbakesteg som er blitt tatt underveis. Jeg har lært masse av dem, og samlet de klokeste sitatene som stemmer overens med min egen fornuft - de leser jeg gjennom hvis det virkelig røyner på.

 

Da jeg startet opp igjen i mai i fjor så leste jeg min egen også, spesielt for å se "hvor det glapp" nesten to år tidligere. Sånn sett vet jeg at denne tiden på året er kritisk for meg, samtidig er det belønning i seg selv hver eneste dag å kunne se en gjennomsnittsvektkurve som viser at jeg står nå i den positive enden av en svært bratt Gauss-kurve :) Og der skal jeg jamenmeg bli helt til jeg er klart for å tusle videre nedover og til Hold vekten-nivået og -fasen.

 

Kanskje til sommeren, kanskje høsten eller neste jul, jeg har ALL VERDENS TID! Viktig å ikke stresse meg opp, har ingen vekt jeg MÅ være akkurat nå, annet enn den jeg har. GRtankegangen ligger i ryggmargen, spesielt så jeg velger best mulig også på annerledesdager som i dag og på lørdag.

 

Godt å se vi holder fint følge fremover, storesøster, på et midlertidig og nesten litt selvforskyldt platå, men pytt, det varer ikke evig ;)

 

Var visst endel mellom ørene likevel...godt å se :)

 

Ha en fin torsdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hmmmm, hadde ikke trodd at tråden min måtte løftes ut fra side 2 her inne på tråden! Riktignok har jeg verken vært "ute" av GRsidene eller sprukket totalt og gått i skammekroken, men tyngre enn før jul har det absolutt vært, det må innrømmes.

 

Litt vanskeligere å unngå stress og dårlig samvittighet fordi lysten til å dra frem kjøkkenvekta til hvert måltid og kontrollere hva som går inn i gapet har vært særdeles fraværende. (Vekta har blitt brukt til å måle ingredienser som har blitt bakverk som igjen har gått i gapet :)).

 

Batteriet på Withings har konket ut, så den daglige sjekken på om jeg har klart å holde meg såvidt under 82-tallet har falt bort også. Handlelista er oppdatert, så fra i morgen er det ingen grunn til å la være å sjekke om jeg har klart å holde meg under...på en onsdag og ukesveiing også :unsure:

 

Såeh...hvordan står det egentlig til mellom ørene på denne skrotten? En lang og seig tre-fire måneders-periode har det vært, hvor forsøkene på å pense inn på full GRplan har vært mange, men temmelig halvhjertede. Besøkstiden på forumet har også dabbet av tidvis, men det skyldes delvis mye tid som er gått til ny hobby (gøy! og lærerikt!), uansett er jeg fortsatt her inne - og det er det VIKTIGSTE!!

 

Så, GR sitter kanskje ikke i ryggmargen i like stor grad, MEN lurer alltid i hjernebarken og slipper ikke taket selv om kjøkkenvekta delvis har støvet ned og det har vært litt mer ad hoc tilnærmelse til handlelista. Stort sett hjemmelaget mat, men en periode var det en voldsom bølge av p-mat og lite grønnsaker for å veie opp for det. Ingen real sprekk noen gang, men innimellom går det litt hardere for seg på is og sjokolade. Har tatt lørdagen tilbake uten at det tok for voldsomt av, heldigvis!

 

Så, absolutt forbedringspotensial videre - men DU VERDEN FOR ET RESULTAT I FORHOLD TIL I FJOR!!! Selv om jeg veier 82kg i morgen, så er det likefullt 17 - søtten - kilo mindre enn på samme tid i fjor (hvis ikke MER :blink: ). Det vil si at i år, ca en måned før bunaden kanskje skal på, så er jeg SØTTEN kilo lettere enn for et år siden (og hvor nasjonaldagen ble feiret i eksil nettopp på grunn av overvekten)! Hurra for meg, virkelig!!! :D Stakk eller ikke stakk, det er grunn til feiring og til å sette o r d e n t l i g pris på meg selv og hva jeg har klart å oppnå - blåser lang marsj i om jeg ikke har klart å nå hovedmålet i løpet av et år, det var aldri målsetningen å klare heller - trenger jeg hele det kommende året på å nå dit, så får det bare bli sånn - det blåser jeg i SÅ LENGE JEG FORTSETTER I RIKTIG RETNING!

 

8. mai 2014 skal feires slik: Enten starter jeg ny runde full GR fra og med da (hvis jeg ikke har startet i forkant, da :) det er lov, altså, men ingen forpliktelse), i samme stil som jeg gjorde i fjor - uten å måtte henge med hodet i skamfullhet fordi jeg da hadde egenhendig utslettet det fine resultatet fra to år tilbake og endatil økt antall kilo på toppen av dét igjen. DEILIG å ha holdt meg noenlunde stabil gjennom de skumle vintermånedene!!! Tilbake til 8. mai: Full GRplan, med kjøkkenvekt og ukesmeny - og gjeninnføring av mine kjære gåturer, blåser i om jeg ikke får til jogging - savner å gå de fine rundene mine!

 

Ser at det er mange her inne som satser friskt nå, det gir inspirasjon og et ekstra løft til å ta i et tak samtidig med alle dere :)

 

Forblir en GR'er her inne på forumet minst et år til, omenn med mindre hyppige innlegg enn i fjor (hobbyen tar tid, familie og jobb likeså, og venner skal også prioriteres) - men så lenge det er ønske om det, fortsetter jeg nok månedstrådene Ned 1-2-3 kilo, kan nok takke dem og alle de flotte forummenneskene som har vært med å dra lasset - og ikke minst holde meg sånn noenlunde i vater gjennom mørketida fra jul til nå :)

 

Tusen takk!!

 

Lang rant i dag - men lenge siden jeg har lagt igjen spor etter meg hos meg selv :) det fortjener litt ekstra, liksom :)

 

Ha en fin dag, spesielt hvis du orket lese helt hit!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra du er tilbake. Moro å følge med i innleggene dine. Det er bra at du fokuserer på det du har oppnådd. 17kg ja, det svinger det av. Hurra for juni :)/>

Det som ofte har vært vanskelig, er å komme tilbake i riktig retning. For min del har jeg jo alltid kommet tilbake men med like mange kg som jeg hadde gått ned. Derfor synes jeg du har vært ekstra flink hvis du følte du hadde sklidd litt ut, for du har ikke gått opp det du gikk ned. Tvert imot, du har jo nesten holdt deg der.

Vi må slutte og fokusere på det som har vært, men heller fokusere på det vi har greid og det framtiden vil.

Jeg har endelig klart å endre tankemønsteret mitt i litt riktig retning i hvert fall, en del står igjen. Da tenker jeg på at tidligere gikk jeg på en smell og følte at alt var ødelagt, så da fortsatte det å smelle resten av det året før jeg startet igjen i januar. Nå er det slik at jeg får en smell, men jeg er veldig rask med å hente meg inn igjen, selv om det går sakte avgårde. Allikevel må jeg si at jeg er spent på påsken. Det er den som har ødelagt for meg tidligere.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, Juni72 - og dere andre :)

 

Godt å se at du har den samme, gode innstillingen som alltid, Juni! Jeg har vært flere uker borte fra egen tråd, og hadde ikke akkurat gode nyheter å berette når jeg omsider logga på igjen - men tross alt er det bedre å komme tilbake for å reise kjerringa, så og si, enn å bli liggende nede, eller hva?

 

Ha ei finfin helg :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for støtte og oppmuntring, kikk og vivaebella - og Sabine!

 

Det kjennes utrolig godt å slippe å lete etter tråden min på side 2, enda en gang (for det var jeg nesten sikker på at jeg måtte) - vel, her er jeg og NÅ er det på tide å ta meg sammen.

 

Da jeg skrev forrige gang - og skjønte at motivasjonen var i ferd med å havne langt nede på prioriteringslista så satte jeg kun ett krav til meg selv før jeg lot resten flyte litt uten dårlig samvittighet: 8. mai er ettårsdagen for første registrering i fjor - og da blir det startstreken for mitt nye år i GR sin ånd.

 

På ett år har jeg gått ned 14,7 kilo totalt. Det SKAL og MÅ jeg være fornøyd med! Nå er det nytt år, nye muligheter for meg, null snø og is i sikte og dermed fritt frem for forsering av dørstokkmila og trekke mengder av frisk luft ned i lungene. Registrering av dag én er alt i gang, og siden jeg er en gammel traver og vet hva som fungerer best, så er snart HELE dagen ferdig planlagt innenfor 1600kcal, mangler et mellommåltid og å veie det som må veies, ellers er alt klart :)

 

Positiv vinkling nå, og gjett om jeg er glad for å se at Ned 1-2-3-tråden lever videre - så utrolig flott og deilig at du har tatt deg av det, kikk!

 

Kommer nok etterhvert til å bli med der jeg også, men starter med små skritt så ikke det blir for mye på én gang :)

Lære å krabbe igjen før jeg kan gå - men nesten femten kilo lettere enn da jeg startet å krabbe i fjor - DEILIG tanke!!!!

 

Så, nytt delmål er fortsatt tilbake igjen på 80 kg, helt greit, har rettet opp signaturen min og klar for å sette ny dato for oppnådd en gang fremover, kanskje i løpet av juni/juli? Aner ikke hvordan kroppen min reagerer på ny runde seriøs GR. Kjøpte et ukeblad i påsken, med hurtigversjonen av 4ukers GRkurs (har jo aldri gått kurs) - har spart lesingen til denne datoen - så nå blir det i gang med dét og med ukesplanlegging - og EN lørdag denne uka, jaja, halv uke i første omgang, siden "starten" er på en torsdag ;) Får se hvor ukesveiing ender opp, kanskje greit å gi meg selv en ny ukedag som fortsatt er midtveis i uka - prøver torsdagene fremover, jeg!

 

Takk igjen, jenter, for at dere har vært innom og løftet (meg) Mellom ørene opp fra glemselen :) Dere er skjønne!

 

Nå er det fremover og nedover som gjelder, juhuuu!

 

(Det føles veldig godt å skrive disse ordene...8. mai har vært D-datoen lenge nå - jeg er KLAR!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Juni

 

Jammen var det fint å se deg igjen her. Håper alt er bra. Vi skal jammen klare dette her. Jeg var vikar for deg på den andre tråden så jeg håper du overtar igjen.

Godt å ha deg tilbake

 

Takk for det, kikk :)

 

Godt å være tilbake igjen!

 

Tar det litt forsiktig i starten, så hvis du kan vikariere for meg ut måneden, så er jeg nok helt og fullt i gang igjen i juni måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager i GR sin ånd er temmelig bra gjennomført, om jeg skal si det selv! Registrering og planlegging har gått helt greit og i dag er jeg forberedt på ukens annerledesdag&lørdag i ett, så da blir det planlegging av hverdagssøndag og forhåpentlig får jeg på plass en hel eller halv ukesmeny for neste uke.

 

Sakte, men sikkert back on track! Ikke noe stress med å gå på vekta hver morgen, det er ganske deilig å kjenne at jeg "glemmer" det og at det ikke gjør meg det minste - har heller en gledelig forventning til å se første ukesresultat neste torsdag, men det er overhodet ikke noe nederlag å gå på vekta ellers heller, når jeg husker det før frokost så er det fint nok ;)

 

Aktivitet har jeg fått til også :) Nesten en times gåtur på torsdag og i går ble det en runde "hagearbeid", juhuuu, er i gang!

 

Forøvrig testet vi ut Tabascoburger i går, jeg koste meg med en porsjon og litt ekstra guacamole (okei, 2 porsjoner ekstra med akkurat dét - men det passet inn i regnskapet, så da så :)) Godt var det i alle fall - skal lage det igjen en annen gang :)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Litt merkelig å lese hva jeg skrev til meg selv i det første innlegget i 2011...og å vite at nå syv år senere så er jeg nok en gang i startgropa - denne gang «nede i» det jeg den gang da så på som min aller høyeste vektregistrering. Vel, har rukket være «dundre over hundre» opptil flere ganger etter dét, med høyeste registrert på ca 102. De siste 2,5 årene har jeg riktignok holdt meg like under tresifra, og etter to runder med PT over et halvt år er utgangspunktet for videre nedgang altså 94 kg. 

Har mange ganger tenkt å skulle inn hit igjen, men den flaue følelsen av å ha feilet har nok vært med på å holde meg unna både GR og forumet. Den mentale viljen til å bruke tid og energi på å registrere måltider har vært helt fraværende. Merkelig dette, at en for tung, dvask kropp solid plantet i sofaen ikke skulle hoste opp energi nok til å dra seg selv opp derfra..(tja...).

Tilbake til startinnlegget i 2011, der jeg med god selvinnsikt skrev at jeg vel hadde kunnskap om riktig kosthold og aktivitetsnivå, men manglet gjennomføringsevne og -vilje til å systematisk gjøre det som kreves for å gjennomføre en snuoperasjon som ville resultere i en livsstilsendring. Og så klarte jeg det - TO ganger, tilogmed! Ned 20 kg, og opp igjen - ned 20 kg, og opp igjen pluss pluss. Gjort er gjort, og spist er definitivt spist i alt for store mengder - og jeg har aldri helt kommet over hvor utrolig dustete det var å sette på skylapper den siste gangen jeg gikk massivt opp i vekt - da burde alle varselklokker ringt og jeg burde meldt meg på et Holde vekten-kurs, men gjorde jo ikke det.

Nå - har jeg for første gang meldt meg på kurs. Nettkurs. Veldig spent på om det kan være løsningen for meg; vil det å ikke måtte møte noen ansikt til ansikt ha noe å si på følelsen av forpliktelse/alvor? Vil jeg være fullstendig ærlig, både overfor meg selv og kursleder? Vil jeg føle at jeg blir «sett» ut fra mitt ståsted og behov? Alt er foreløpig nytt, men så langt er jeg positivt overrasket over både meg selv og tilbakemeldingen. 

Første fokus er å innarbeide en god rutine for planlegging - og gjennomføringen av den. 

Ser at det er noen gamle travere igjen her inne, så alene er jeg definitivt ikke.

Fingeren i jorda og hodet ute av sanda. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Planlegging er tingen! Lage handleliste, følge den når jeg handler. Ha tilgjengelig hjemme bare råvarer og matvarer jeg trenger for å lage varierte måltider - gjerne foodpreppe for en halv uke av gangen, helst middager/lunsjer som kan fryses ned, ser at det kan bli kjedelig i lengden om jeg skal spise det samme til middag fire dager på rad  - eller veksle mellom to ulike middager over ei uke...får bare teste ut nedfrysing og oppvarming og se hva som fungerer.

Spise saktere, nyte maten og smakene i stedet for å glupske i meg den. Legge fra meg gaffelen eller brødskiva og vente til jeg har tygget ferdig. Da rekker magen min å gi beskjed til hjernen at måltidet var faktisk stort nok og jeg kan vente med mer til neste måltid :) så enkelt, men så lite gjennomført tidligere - en liten endring som hjelper på i veien mot varig vektnedgang.

Nyter en sen frokost med fullkorn polarbrød, rødbetsalat, fiskepudding og nydelig fersk koriander på toppen - herlige farger og smaker jeg liker. Porsjonsmessig hadde jeg tidligere sikkert spist både to og kanskje tre, gjerne hvis jeg så på TV eller leste en bok til. Nå bruker jeg tiden i pausene på planlegging av resten av dagens måltid - eller om det blir en tur ut for å spise, så har jeg i alle fall hatt oversikt over resten av måltidene.

I går var første lørdagskvelden på lenge hvor jeg har unnet meg litt av det jeg skal ha minst mulig av, nøyde meg med en liten smak tortillachips og to ruter og to kuler mørk sjokolade. Hadde faktisk kjøpt inn Bris med smak, i tilfelle det skulle friste med noe annet enn vann, men det gjorde det ikke.

Synes det er litt plundrete å ta mine egne kroppsmål, så hittil vil små cm-resultater være så upresise (tror jeg gikk opp (!) 4cm totalt fra forrige uke - så enten var jeg oppblåst eller jeg målte et annet sted enn forrige gang...) så jeg antar at det tar lenger enn uke til uke å se noen ordentlige resultater der. Mao skal jeg ikke stresse meg opp over hverken vekt eller mål ennå - vekt gjør meg ikke stresset fra før av, jeg ser fortsatt på gjennomsnittskurven, den skal gå rett frem eller ned, ikke opp.

I morgen er det ny kursrapport på ettermiddagen, synes ukene nesten flyr - nærmer meg snart halvgått kurs! Jeg er veldig glad for at jeg bestemte meg for å starte på nettkurset i høstferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lurer på om overspising er en avhengighet som også bør få sitt eget AA-møte? Da blir det AS for Anonyme Storspisere (mulig jeg har tenkt tanken før), men når jeg leser gamle innlegg og husker tilbake til perioden jeg vektmessig var på mitt laveste - altså de tre gangene jeg gikk ned ca 20 kg...da ser jeg et slags mønster...

Overmot er ett ord som slår meg, jeg virker så skråsikker (HVER GANG) på at jeg har full kontroll, kan alt/vet alt - og hva gjør jeg egentlig? Jo, ender opp med i å gi f i gode vaner og valg, porsjonsstørrelse, tallerkenmodellen - tilsynelatende gjeninnføres alt som sørger for at de samme 20 nedgangskiloene «sniker seg på». 😳

Har kjent litt på samme følelsen av overmot i to uker nå, som om jeg har tatt nedgangen på 4 kg for gitt. 7 uker er ikke nok til å stole på øyemål, storspiseren i meg vil kanskje for alltid velge større mengder enn jeg skal ha - så jeg må innse at jeg må frem med kjøkkenvekta for kontrollveiing jevnlig i tillegg til å bruke den på nye matvarer/matretter. 

Julesesongen er godt i gang, og selv om jeg føler at jeg tar bedre valg i hyggelige selskap, så tror jeg at jeg også er skikkelig god til å lure meg selv. Noen ganger har jeg vært flink, men de fleste gangene har nok storspiseren tatt kontrollen og valgt feil med vilje - det er definitivt de gangene jeg har valgt å ikke registrere kosthold i dagboka - her skal varsellampene mine blinke!

I morgen starter nettkurs 2, jeg starter grundig registrering fra i dag. Dvs, har allerede «glemt» å kontrollveie frokostingrediensene i min klassiske cottage cheese/banan/druer/valnøtter-skål. Overmot, altså - heretter også kalt Anonyme Storspiseres akilleshæl? Gleder meg til å være ærlig med meg selv og kursleder igjen (to uker på egenhånd fikset jeg visst ikke) - lurt med opphold mellom kursene så jeg erfarer hvor fort jeg havner på feil kjør igjen. Jakten på en livsstilsendring jeg kan leve med (og gjennomføre OG opprettholde!) er bare såvidt i gang - dette er et langt lerret å bleke (stort?) 🧐.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sist jeg veide 88 komma noe kilo var i juli 2014, kanskje ikke så rart at jeg opplever å få kommentarer på jobb at det synes at jeg har gått ned i vekt. Åtte kilo ned i 2018 er jeg faktisk fornøyd med. Fire kilo med PT på helsestudio i begynnelsen av året, så noen måneders opphold i sommer - før jeg heldigvis innså at jeg ikke ville klare mer nedgang på egenhånd. Jeg kunne ikke sitte plantet i sofaen og vente på lysten til å trene eller legge om kostholdet. Veldig glad for avgjørelsen om å prøve nettkurs! De pengene er en svært god investering i både helse og selvfølelsen, det er en lettelse i dobbelt forstand å se frem til i 2019 - jeg fortsetter jobben med å endre på gamle uvaner og gjeninnføre gode vaner jeg tross alt har fått til to ganger før.

I motsetning til tidligere, har jeg nå en plan for videre jobb også. Det stopper ikke når jeg kommer ned i ønsket vekt, da starter jobben med å holde meg på samme vektnivå - og DET har jeg ikke klart før, så da skal jeg definitivt sørge for at støtteapparatet er på plass! 

Bukse i str 42 begynner å bli for stor, gnisselår nærmer seg historie, jeg ser mer og mer at midjen kommer tydeligere frem og rumpa endrer seg fra firkantet til avrundet...jeg blåser lang marsj i hvor rask nedgang jeg har fremover så lenge det går i riktig retning!

En måned med nesten stillstand og nå endelig ser det ut til å løsne litt igjen - jeg vet at i denne perioden har jeg vært syk, på flere julebord og andre hyggelige ting samtidig med å ikke registrere måltider. Så jeg fortsetter å registrere så ofte jeg kan, men stresser ikke hvis det ikke alltid blir gjort. 

Små treningsform-forsøk her hjemme en gang i blant, mest squats og litt dansing til bra musikk - fortsatt støttemedlem på treningssenter og ute er det ishålke. Så når jeg ikke har fått has på dørstokkmilhinderet, så må jeg ha så bra kontroll på kostholdet som mulig i desember!

Heier på meg selv og på alle andre som er innom forumet for å få litt inspirasjon og støtte! Ta ansvar for at det blir en best mulig jul, med kos og måtehold hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...