Gå til innhold

Det sitter mellom ørene


Anbefalte innlegg

En liten milepæl og fanfare for meg selv nå på morgenkvisten: nytt tall (offisielt på en onsdag:)) 87,3kg - ned 1,2 fra forrige onsdag - OG over halvveis til neste delmål OG over halvveis til foreløpig hovedmål :lol: Hmmm, burde jeg ha flagget litt for meg selv i dag, tro? :rolleyes:

 

Dagens jubelfrokost: 2 stk Finn Crisp med kalkunskinke (boks), brie, bergbysennep og fjellhonning :D 314 kcal og akkurat det som fristet nå! Prøver å sjonglere resten av dagens 1600kcal rundt denne frokosten og både pai- og pizzarester...ikke optimalt, men det går. Mulig det lønner seg å sjonglere litt mer, ta bort en pizzabit og inn med mer knekkebrød og pålegg, men ser an dagen og lysten :D

 

Tygger langsomt og legger fra meg knekkebrødet eller gaffelen innimellom, da tar det enda lenger tid å spise og jeg rekker å kjenne etter at det holder lenge å spise akkurat så mye (jepp, fortsatt temmelig matgal og allerhelst skulle kunne sluke i meg ALT uten å måtte tenke meg om - men det vet jeg jo at jeg ikke kan, så dette er nest best - kose seg med måte også i hverdagen!) OG jeg drikker mye vann!

 

Hurra for at det funker med GR og hurra for at det funker mellom ørene!

 

Ha en STRÅLENDE onsdag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten milepæl og fanfare for meg selv nå på morgenkvisten: nytt tall (offisielt på en onsdag:)) 87,3kg - ned 1,2 fra forrige onsdag - OG over halvveis til neste delmål OG over halvveis til foreløpig hovedmål :lol:/> Hmmm, burde jeg ha flagget litt for meg selv i dag, tro? :rolleyes:/>

 

Hurra for at det funker med GR og hurra for at det funker mellom ørene!

 

Ha en STRÅLENDE onsdag :D/>

 

HURRA for deg juni72 :)

Gratulerer så mye, det er jo bare såå herlig med ett nytt tall!

Kjenner jeg blir glad på dine vegne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, storesøster! :)

 

Kjente jeg ble glad selv! Aller mest fordi jeg nå befinner meg på riktig halvpart av veien ned mot hovedmålet, i stedet for flagg ble det litt oppussing av signaturen, hehe - nå er varselsvektskalaen i rødt og fremtidsmålene lysegrønne...

 

Ellers så leser, tenker og øver jeg meg hver dag sånn at motivasjonen skal holde seg like sterk også hvis/når det skulle røyne på en dag/uke/måned eller no...akkurat nå så bare fungerer det så fint uten å føles som en kur, det er en livsstil jeg kan leve med og balansegangen mellom hverdag og annerledesdager er gjennomførbart og vel verdt å ta med seg videre resten av veien og til etter at målet er nådd også!

 

Skal fortsette med å holde fokuset på rutiner rundt kostholdet som jeg ser at jeg får til - og så kommer treningsbiten når den gjør. Har all verdens tid til å komme i mål OG BLI DER! :D

 

Nå skinner jamen meg sola på de snille også - for en bra dag! :D

Heia oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Note to self: pizza (også hjemmelaget GR-variant) skal jaggu ikke være hverdagskost!

I stedet for å tine opp en porsjon Sommerpizza (402kcal), så ble det 80g varmrøkt pepperlaks, rosenkål, asparges, brokkoli (alt kokt al dente, of course), rå gulrot og 2ss kesam (332kcal) - NO CONTEST, altså!!! Bare vannet koker, så er dette å regne for fastfood, tok sinnsykt kort tid...

 

Kommet rett fra kurs, så litt halleluja-stemning må få skylden for deler av denne åpenbaringen :) Men det er å regne for lærdom først når gode tips tas i bruk! Koser meg såååå med måte nå på en helt vanlig onsdagsveld, digger middagen (og har plass til en Lindt-bit i dag om jeg vil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg med en rolig frokost, samme som i går (lur måte å bruke opp middagsrester på). Dette er noe av det jeg liker aller best med GR sin metode - å kunne nyte matvarer og måltider man virkelig liker og allikevel kunne kalle det en hverdag (fordi det er innafor kcalgrensen).

 

Samtidig har jeg kuttet ut eller redusert sterkt på ting jeg unnet meg før (i abnormale mengder OG med konstant påfølgende dårlig samvittighet), men det gjelder for det meste totalt usunne og unødvendige ting som havner i kategorien søtsaker (smågodt, brus, is, kaker) og snacks. Ellers har jeg bare begrenset mengdene, redusert porsjonsstørrelsene og sørger for å øke mengden grønnsaker/salat på tallerkenen så ofte jeg klarer.

 

Bare den lille mengden trening jeg har fått til siden juni, har faktisk gitt meg 300g mer muskelmasse, samtidig har jeg økt vanninnholdet i kroppen bittelitt, så det aller meste jeg har tatt av må være fett...fornøyd med det ;)

 

Det jeg synes jeg har vært flinkest til, ved siden av å skille klart mellom hverdager (flest av dem) og annerledesdager (best mulig valg), er å overholde Null stress-regelen min! Null stress og alt det andre som har funket, betyr igjen at jeg har hatt verdens beste samvittighet overfor meg selv hele tiden hittil - og det skal jeg fortsette å ha! Om ikke alt for mange månedene så snakker vi juleforberedelser og -selskapeligheter...da skal jeg øve meg masse i å kose meg med måte, velge best mulig og ha flest hverdager.

 

JA til null stress og en varig livsstilsendring og et mål om Hold Vekten-fase i løpet av 2014 (i akkurat den tiden det vil ta!) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med at man ikke skal stresse og da hverken med det ene eller det andre. At stress ikke er bra for alt er helt klart. Det er så moro å følge med tråden din for jeg synes du skriver mye klokt.

Jeg stresser heller ikke med trening. Den får komme etter hvert.

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, kikk :)

 

Alle dager er ikke like lett, men sånn er jo livet og hvordan vi takler tøffere dager er noe av det som er viktig å trene på. Denne helgen blir nesten som en eksamen :blink:

 

Kjente meg litt "hol" i går, og erklærte fredagen for ukas lørdag, registrerte det meste, men ikke det som gikk over grensa...kan gjøre det nå, men sitter litt lengre inne. I dag blir også en slags annerledesdag - og litt rådvill angående morgendagen også, hmmmm...plutselig føler jeg at kontrollen glipper litt, og lurer på hva jeg skal erstatte suget etter økt matmengde med :unsure:

 

Var på en kurskveld denne uka hvor jeg bet merke i akkurat det - å erstatte uvanen med å ty til mat når det røyner på, med noe annet! Siden jeg ikke gladelig tyr til vaskebøtta, så sitter det langt inne å "skure huset" for å finne på noe annet å tenke på enn mat...

 

Siden i går har jeg fantasert om nakkekoteletter...det har vært mye rent kjøtt og karbonadedeig over lang tid, men vet ikke om jeg vil klare å begrense meg til én stk når pakkene vanligvis inneholder minst tre-fire koteletter - kanskje hvis jeg fryser ned resterende med en gang?

 

Å ikke komme inn på forumet i et par dager føltes først litt befriende og sunt, men akkurat nå mer som et vakuum...sånne tanker som jeg har nå må jeg bare få skrevet ut av systemet mitt (heller det enn å vaske hus :mellow: ) hvis det kan hjelpe.

 

Hva metter det store sorte hullet inni oss når vi føler det slik? Har ikke sprukket en eneste gang siden jeg startet opp igjen i mai, men har heller ikke følt meg så på grensen til å gjenoppta gammelt slukhalsmønster før nå.

Må komme meg gjennom dette helskinnet!! Har heldigvis et par distraksjoner planlagt senere i dag, men både lunsj og middag er kritiske annerledesmåltider som jeg kjenner at jeg gruer meg til. Eller, middagen har jeg funnet en slags løsning på, det er mest fordi gårsdagen ble i overkant at jeg kjenner meg litt på løs grunn med mulig lørdag på lørdag i tillegg, og det var overhodet ikke planlagt.

 

På tide å gjøre noe annerledes, sjokke systemet litt...ikke sitte her og synes synd på meg selv! :angry: Skal oppdatere i Ned 3 kg-tråden, lukke dataen og starte dagen med å få unna noe på to-do-lista, hva som helst, så lenge jeg kan krysse det av som utført!

Jepp! Til verks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjalp veldig å få ut litt gruff, samt å ha noe å finne på - nå har jeg både fått gått en fin tur med god venninne og kostholdsplanen for resten av kvelden er klar og selv om det ikke er mat fra bunnen av så tror jeg totalen er grei, inkludert litt melon, vaniljekesam og en Lindtbit!

 

Middagsplanlegging for morgendagen og uka som kommer er prosjekt i kveld eller i løpet av søndagen...

 

Er sulten/fysen...så frem til middag blir det vann og atter vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg er jeg for tiden mer sulten/fysen enn jeg har vært på lenge. Jeg tror det kanskje har sammenheng med årstiden? Har alltid hatt lyst på annen mat om sommeren enn om høsten og om vinteren, så kanskje det er derfor. Har kjøpt inn litt brie til i kveld, så jeg har planer om en middag med masse grønnsaker slik at jeg har kalorier til overs til ost og kjeks i kveld. Kanskje kroppen min blir mer fornøyd om den får litt mer fett i dag.

 

For meg hjelper det å lese her inne på forumet og se at vi er mange som prøver å holde fokus. Kan ikke gi opp da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg er jeg for tiden mer sulten/fysen enn jeg har vært på lenge. Jeg tror det kanskje har sammenheng med årstiden? Har alltid hatt lyst på annen mat om sommeren enn om høsten og om vinteren, så kanskje det er derfor. Har kjøpt inn litt brie til i kveld, så jeg har planer om en middag med masse grønnsaker slik at jeg har kalorier til overs til ost og kjeks i kveld. Kanskje kroppen min blir mer fornøyd om den får litt mer fett i dag.

 

For meg hjelper det å lese her inne på forumet og se at vi er mange som prøver å holde fokus. Kan ikke gi opp da. :)/>/>

 

Hei, Sabine

 

Ja, det kan være en høstgreie...i sommer gikk det jo strålende, selv i feriemodus. Kanskje kroppen egentlig vil ha litt ekstra polstring siden vi tross alt bor i det kalde nord? Kjøpte brie denne uka jeg også :) Den gamle jeg ville spist hele osten i løpet av et måltid eller to, nå klarer jeg å porsjonere ut på et knekkebrød av gangen og nyter hver lille munnfull til det er oppspist.

 

Er så enig i at dette forumet er gull verdt for inspirasjon og motivasjon...leser både nye og gamle tråder og tar til meg alt det lure som er blitt skrevet, tenkt og utprøvd, feilskjær og suksesser - uvurderlige innspill til min egen mentale trening! Skal aldri gi opp, nei!

 

Høsten er perfekt årstid for varme grønnsaker - har brokkoli, asparges, rosenkål, løk og aromasopp i kjøleskapet...blir perfekt ved siden av kylling eller fisk :)

Dagen blir nok veldig bra, har startet fint i alle fall.

 

Ha en fin søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høstværet har meldt seg nå, og fristet ikke spesielt å gå ut i dag...hadde litt lyst men noe greier som måtte ordnes, dessuten skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for ikke å få til trening, så da blir det ved neste korsvei i stedet for i mål med ukas TP.

 

Ellers har kroppen kanskje også blitt innstilt på høst eller no - har ikke vært så sulten og fysen siden jeg startet i mai, i alle fall ikke sammenhengende over flere dager! :blink: Selv en temmelig giga porsjon med kokte grønnsaker ved siden av 250g fiskekaker har ikke hjulpet spesielt...hmm, har litt å gå på, men vil gjerne få mest mulig volum ut av de siste kcal for i dag...noen tips?!

 

Enten høstmodus eller så stresser det meg at jeg er blitt med på et kurs - og synes vel det krasjer litt med "dette tar den tiden det tar"-mentaliteten jeg jobber så hardt med å holde på. Både medlem på treningssenter igjen for noen måneder og skal holde regnskap overfor noen jeg ser ansikt til ansikt...og stressfritt skal dette også være!

 

Plukket med meg noen gode råd, og fikk bekreftelse på at tankegangen min er ganske så på rett vei...men lurer på om ikke kroppen min nå i høst- og vinterperioden krever litt mer fettrik kost enn helt mager? Hvordan er det med dere andre der? Vet at fettrik i så fall betyr mindre volum...hmmm - ble et par hmmm nå i kveld, kjenner jeg :huh:

 

Ha en fin søndagskveld! Ny uke og nye muligheter allerede i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert av et innlegg på tråden til fruJojo og siterer derfra:

 

"...la heller klokken bestemme når man skal trene, ikke la lysten få bestemme om det blir noe av eller ikke. Dette var en konkret tips til mennesker som sliter litt med utbrenthet (..) og da sto det at det var viktig med fysisk aktivitet. Som hjelp til å komme gjennom dagen kunne man sette opp en dagsplan med faste tider for ulike gjøremål. Nesten slik som supernanny gjør. Han man planlagt trening kl to, ja da er det klokken to som bestemmer at det faktisk blir trening. Dersom det er lysten som skal avgjøre handlingene, ja da er det lett at det ikke blir noe av."

 

Akkurat det som skulle til for at jeg fikk på løpeklær og tok 2km-runden min FØR kl ni i morges - i regn og motvind (merket jeg raskt)! :D Veeeeldig fornøyd med meg selv etterpå, må jeg si! Knær og hofte sier igjen litt fra, så fortsatt blir det nok maks en ukentlig affære...

 

Har hatt litt tid til å tenke de siste dagene, spesielt nå som skrubbsulten har satt inn og det ikke kan gå raskt nok til neste måltid eller finnes nok måltider i døgnet :unsure: Om jeg så må litt opp i kalorier hver dag, så får det heller være sånn en periode, og nedgangen ta enda lenger tid som den tar - det er mer ønskelig enn å gå sulten daglig og til slutt gå på en smell, i alle fall.

 

I tillegg er det et tankekors til...vet at 75 er et foreløpig "endelig" tall...men jeg må ha et mål som fortsetter også etter at jeg når dithen (eller hva nå det endelige tallet skal/bør/må ligge på blir). Er det å holde vekten et mål som vil lokke tilstrekkelig? Den sagnomsuste fasen er beryktet for å være vanskelig, så hva skal inspirere til å tøyle mine forslukte øyne da?

 


  •  
  • Jeg har to skinny jeans i skapet, ingen av de passer ennå. De kan jo være en målestokk å gå ut fra, dvs den minste av dem.
  • I tillegg ønsker jeg å ha en sterk rygg og mage, litt mer spenstig bakende enn jeg har nå og litt mer definerte armer (gjerne minus grevinneheng som jeg ser et snev av).
  • Jeg har også som mål å gå mer fjellturer, noe halvmaraton blir det ikke på meg, der kan det være høyder og lengder og hytte-til-hytte som jeg aldri før har prøvd - kondisjonen min må holde til sånne ting, synes jeg, i alle fall med enda - ja, i følge dagens tall, så har jeg 11,5kg igjen til 75 - litt over ti kilo igjen å ta av. 75kg-versjonen av meg må jo kunne sprette oppetter og nedetter fjellsider som ei annen fjellgeit?!

 

Starter der, tenker jeg...så får jeg se om det holder som målsetning utover et fiktivt tall (ingen kan vel balansere på ett og samme tall resten av livet - sånn som min vekt svinger daglig så må det være et akseptabelt slingringsmonn begge veier?)

 

Andre som har gjort seg tanker rundt Livet etter å ha nådd hovedmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ja, angående det første punktet i forrige innlegg...i går prøvde jeg på begge skinny jeans-buksene (den minste er visst bootcut, da - hukommelse er en fin ting). Viser seg at den andre (som er skinny i beina i alle fall) er stretch så det holder, mao passer den faktisk nå! :rolleyes: Riktignok med litt i overkant "muffintop" etter min smak og litt tight rundt lårene (som fortsatt er i gnissemodus, men du verden så mye mindre enn i mai!), men knappen kunne lukkes!

 

Vel, nyyyyter brie og druer på Finn Crisp (indulgence-frokost, men helt innafor) :P

 

Ukas første av tre annerledesdager er i gang, det skal nok gå greit, har jo standardmåltidene å holde fast ved ellers, stort sett middagen som blir dagens overraskelse. De to andre dagene gjelder det også kun å gjøre best mulig middagsvalg og ha gode løsninger for resten av måltidene.

 

Husker jeg over en lengre periode for noen måneder siden kjente en sterk trang til å gjøre sideplanken (men gjorde det ikke, uhorvelig motstandsdyktig der), nå kjenner jeg et behov for å styrke kroppen over det hele, så vurderer stadig å ta en squat/utfall/pushup/situp/ryggøvelse når jeg står foran speilet/ligger på sofaen/smører frokost etc... :rolleyes: Funker antageligvis like godt som disse elektrodene man skal kunne feste til kroppen og så stimuleres musklene av litt elektrosjokk, eller no. Antar at pain=gain og ingen snarveier til muskler, gitt! Men har skikkelig lyst til å føle meg sterk, altså! Tanke er ikke lik handling, må gjøre jobben...hmmm...

 

Snakk om flakkende tirsdagsgrublerier! :D

En god dag til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink til å stå på, Juni, og har mange fine "grublerier" som du skriver..

 

Du har vært superflink, så "keep ut the good work"!!

 

Og så er det vondt når sulten gnager og man føler man aldri blir mett. Det er kanskje lurt som du skriver og heller da legge seg bittelitt høyere når det gjelder inntak en periode, så man som du sier ikke går på en smell. Og så har du jo evt mulighet til å kompensere for noen ekstra kalorier med litt ekstra bevegelse, selv om det kanskje er lettere sagt enn gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, gladogslank :) Ja, føler meg flink nå som kostholdet har falt ganske naturlig på plass (sett bort fra denne høst-oksehungeren, da <_< ) og det går jevnt og trutt nedover med små skritt. Grublerier er viktig, lese andres tanker og erfaringer likeså...så jeg er best mulig forberedt på motgang(hvis/når)/stillstand/hold vekten, ja, det meste :)

 

Bevisstheten rundt hva enkelte typer mat inneholder stiger mange hakk underveis i denne prosessen - feks i dag hvor 3 pølser i lompe og halvannet vaffelhjerte m 1 kule vaniljeis m sjokolade jaggumeg ligger rett i underkant av 1000kcal??!! Er det rart jeg gikk opp i vekt før? Nei, overhodet ikke - dette var praktisk talt hverdagskost i lang, lang tid...det er rarere at jeg ikke gikk opp mer!

 

Nei, jeg vil spise meg så mett og god jeg klarer hver dag, og da er det åpenbart at det lønner seg å velge lurest mulig. Og jeg kan klappe meg fornøyd på skulderen over at da jeg faktisk vurderte å ta "bare ei pølse i lompe til", lot de andre tre synke litt først og ikke minst i tilfelle det vanket dessert fant ut at det var lurt å la være :)

 

Treninga sitter fortsatt langt inne, så det er først og fremst kostholdet jeg får resultater av - og da må jeg ha flest hverdager på ca 1600 kcal, men vil nok legge meg litt i øvre skikt opp mot 1700+ inntil videre for å se om sultfølelsen gir seg litt. En gang må vel denne magesekken min krympe nok?

 

Ha en fin kveld - har du egen tråd, forresten?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk lørdagsfrokost/-brunsj i dag! Hadde lovet tenåringen pannekaker m bacon og ost - tenkte å begrense "skaden" ved å finne sunneste pannekakevarianten. Lette litt, og fant en gammel GR-tråd med et innlegg fra Hemulen:

 

Grove pannekaker (ca. 6 store eller 12 små) - hele røra ca 710kcal (Hemulen brukte skummet melk i sin utregning)

 

2 egg

0,5 dl havregryn

1,25 dl grovt, finmalt mel

1,75 dl hvetemel

0,5 l ekstra lett melk

1/4 ts salt

 

Vispet sammen og stekte i bittelitt smør (tenåringens versjon ble stekt i baconfettet fra panna). Begrenset med ost på min, bare tre tynne skiver og maks 20g bacon.

 

Min rett har jeg ca-beregnet til 403 kcal - to pannekaker m litt fyll. Kunne sikkert finveid litt, men gidder ikke være så nøye - skal leve litt! :)

 

Det som var best ved oppskriften var at tenåringen likte denne versjonen - OG vi ble begge gode og mette av kun to pannekaker, og det ganske lenge. En ny slager, altså :)

 

Slapper av mens jeg venter på at enten arbeidslyst eller treningslyst skal overfalle meg... Hmmm...bør også lage handleliste til morgendagens middag - i dag blir det restaurantmat, mao annerledesdag.

 

Føler meg en blanding av matlei (som i "hva skal vi ha til middag", det var gøyere å planlegge meny før) og forpint matvrak som ikke får nok i seg (drømmer konstant om matretter jeg ikke kan spise). I realiteten har jeg fortsatt kontroll på kostholdet, men det koster mer krefter å gjennomføre dette. Har *bank i bordet* ikke røket på en eneste smell ennå - verken godteri, brus eller for mye mat, egentlig. Så ingen dårlig samvittighet heller. Egentlig bra, faktisk.

 

Men som sagt, litt mer lei...ikke til å unngå, antageligvis - må bare komme meg over kneika og få ny, frisk giv.

 

Hmmm...hvor ble det av den positive tonen som jeg hadde i starten av innlegget? Så ikke selv at den gråe skyen kom underveis i oppskriftsevalueringen - kanskje jeg er sulten eller prokrastinerer eller no... :(

 

Det skal snu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst å dele en oppskrift med deg som jeg og familien er veldig glad i. Det er roede oppskrift til 4 porsjoner og de er store så her får en mye mat for kalorier.

 

600g karbonadedeig

2 løk

2 båter hvitløk

1 boks hermetiske tomater

1/2 ts chili krydder

1 ts oregano

2 bokser hermetiske bønner i tomatsaus

1 rød paprika

1 grønn paprika

1 ts salt

1/2 ts pepper

 

Brun karbonadedeig og hakket løk og hvitløk.

Ha krydder og hermetiske tomater og la det surre noen min.

Hakk paprika og ha i sammen med tomatbønner. Smak til med salt og pepper.

 

Ferdig ! Kan lages klar på forhånd og bare varmes opp. Per porsjon bare 360 kalorier. Kan jo ha brød og salat til også.

 

Ellers vil jeg si at jeg har kjøpt meg treningsdagbok fra Get Inspired. Denne er kjempekjekt og fikk meg litt i gang nå etter en tids pause. Her kan du skrive mål og matdagbok også, planlegge trening og middager. Da er "nesten" hele jobben gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Henna! :wub:

Kjente jeg ble skikkelig glad nå da jeg så du har vært inne her på tråden min! Jeg ble jo tatt så godt inn i varmen i den fine tråden din (er den ikke her lenger? Har du "hørt" noe fra Marianne?) den gang jeg ble medlem her - og da jeg kom tilbake etter første snubleperiode etter det...

Og da jeg endelig våget meg inn på GRsidene i mai igjen etter nok en laaaaang periode i kjelleren, så var det superinspirerende å se deg inne på Hold Vekten! Det funker! Jeg har lært masse av å lese hva du og Bijou har skrevet :)

 

Ja, er kjempeglad for at jeg endelig ser ut til å ha klart å riste riktig innstilling på plass mellom ørene :) Viktigste jeg har lært i denne omgang er å ikke ha noe tidspress og å jobbe masse med å ha god samvittighet hele veien, så lenge jeg holder fokus (litt av et mantra, men det hjelper meg).

 

Gleder meg til pannekakelunsj i dag, har nok til å steke to til av røra. Den skal holde seg i kjøleskapet et par dager, visstnok. Vi har ikke mer bacon, men siden det blir bare en på meg så tar jeg det nest beste på - sitronsaft og litt sukker :) Vurderte å varme opp bær, men gjør det enkelt siden det blir ei pannekake.

 

Den gryta di ser kjempegod ut! Er det chili con carne?! Den skal prøves! Lurte på hva søndagsmiddagen skulle være, men nå lager jeg en handleliste ut fra denne og så satser jeg på de har det meste i en søndagsåpen butikk (må dit uansett, dårlig planlagt i går). Tusen takk :)

 

Er også tilhenger av å finne motivasjon uansett hvorfra - Get Inspired har det allerede i navnet :) Du er jo en super jogger, er så imponert over løpet ditt!

 

Stor klem - og ha en super søndag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg glemte jo å skrive navnet på retten, men du gjettet riktig det er chilli con carne. Hadde den i går kveld. Gryta blir kjempestor og jeg frøs ned et par porsjoner til senere. Det er som du sier så kjekt når vi finner en sunn og mager rett som resten av familien liker. Da kan vi innføre den i heimen. Det er jo det som er nøkkelen, nemlig å lære seg en måte å leve på som en kan ha etter endt slankekur. For tiden leser jeg en bok som heter aldri mer jo jo slanker av en om heter Karin Sørlie eller noe slikt. Den traff meg. Det er litt slik jeg har det.

 

Jeg har ikke kontakt med "Marianne" men jeg er venn med henne på Facebook så jeg kan kontakte henne hvis jeg vil. Håper det går fint med henne også. Jeg selv har bare to kilo til så er jeg i mål. Har hengt litt med Bijou og det er kjekt. Av og til tar jeg en liten pause, men jeg finner alltid veien inn igjen. Ha en fin kveld så knotes vi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg glemte jo å skrive navnet på retten, men du gjettet riktig det er chilli con carne. Hadde den i går kveld. Gryta blir kjempestor og jeg frøs ned et par porsjoner til senere. Det er som du sier så kjekt når vi finner en sunn og mager rett som resten av familien liker. Da kan vi innføre den i heimen. Det er jo det som er nøkkelen, nemlig å lære seg en måte å leve på som en kan ha etter endt slankekur. For tiden leser jeg en bok som heter aldri mer jo jo slanker av en om heter Karin Sørlie eller noe slikt. Den traff meg. Det er litt slik jeg har det.

 

Jeg har ikke kontakt med "Marianne" men jeg er venn med henne på Facebook så jeg kan kontakte henne hvis jeg vil. Håper det går fint med henne også. Jeg selv har bare to kilo til så er jeg i mål. Har hengt litt med Bijou og det er kjekt. Av og til tar jeg en liten pause, men jeg finner alltid veien inn igjen. Ha en fin kveld så knotes vi. :)/>

 

Å, så fint du kan kontakte Marianne hvis du vil :) Hvis du gjør det, må du hilse masse fra meg og si jeg også håper det går fint med henne! Det er så absolutt husrom for henne her inne også, hvis hun vil! Jeg blir jo her til jeg har lært meg alt jeg må kunne for å klare meg på egenhånd - og først må jeg jo se at det går riktige veien helt til jeg kommer til trivselsvekten, hva nå enn det blir :) Tid har jeg nok av, og viktig å leve samtidig underveis i prosessen!

 

Er så enig, både familien og jeg må like maten vi skal spise hver dag - prøvde vel ikke ut så mange GRoppskrifter sist, men da jeg startet nå i mai igjen så hadde jeg behov for å gjøre matrutinene så "firkanta" som mulig og spesielt unngå middagsrester som ikke kunne brukes til lunsj dagen etter - unngå rester generelt, så ikke jeg hadde fristelser tilgjengelig :) Og da var GR sine 4 porsjoner perfekt for oss i heimen, ferdig utregnet og allerede inne på registreringen. Veldig glad for å ha funnet noen supre favoritter å ta med videre derfra.

 

I går rakk jeg aldri å somle meg til butikk, så da ble det "vi tar det vi har"-pasta :) m brokkoli, strandaskinke, pinjekjerner, hvitløk og løk m litt revet ost over. Landet på litt i overkant av 500kcal (men jeg spiser gjerne opptil 600kcal til middag), så den var jeg fornøyd med og ble akkurat passe mett. Brukte 250g tørr fullkornspasta til 3 personer...litt skeptisk kjæreste til om han fikk "nok" mat i seg, men han ble mett han også. Hjalp nok veldig med svært al dente brokkoli. Og litt oliven og en Lindt-bit til kveldssnacks.

 

Gryta di har jeg spart til i dag, handlelista er allerede klar og jeg har lagt inn dagens måltider, regnet med 1,5 porsjon til meg. Da spiser jeg godt hele dagen, mange små måltider (og en litt større).

 

Ellers snuste jeg jamen meg på nærmeste delmålstall i morges - trodde gårsdagens spekeskinke var så salt at kroppen ville holde litt ekstra på vann i et par dager fremover, men men, den gjør jo som den vil - jeg bare registrerer og fortsetter å være flink, hehe. I dag har jeg samme vekt som 12. april 2012 (derfra gikk det bare opp frem til mai i år, egentlig like bratt kurve som jeg nå har gått ned, ergo ingen grunn til å skynde seg noe mer enn jeg gjør - jeg har god tid så lenge det går i riktig retning!) - og jeg har seks kilo igjen til jeg er ferdig med "gamle" kilo og kan fortsette på nye.

 

Det verken er lett eller kommer til å bli lett å holde fokuset oppe hele tiden, tøffe dager vil komme og inntil da så kan jeg bare bearbeide tanker og innarbeide vaner rundt kosthold og mosjon som kanskje vil feste seg litt i ryggraden og pannebrasken så jeg enten ikke ryker på en smell eller vil kunne reise meg raskt igjen hvis/når jeg snubler litt.

 

Det som er HELT sikkert er at jeg ikke skal ha disse skylappene på som kom for snart to år siden! Jeg tror at jeg tenker såpass annerledes nå at det ikke blir tilfellet - å sette pris på meg selv i alle stadiene underveis ned nå, å verdsette den jobben jeg hittil har gjort og de kiloene jeg faktisk allerede har tatt av - de skal ikke glemmes! Forrige gang tenkte jeg på å pakke en sekk med like mye som jeg hadde tatt av, for så å gå en tur og kjenne på tyngden av det jeg før hadde veid - det gjorde jeg aldri, og det bør jeg få til nå snart - i alle fall når jeg når 15kg!!

 

Det skal jeg - når jeg kommer til delmål på 85kg på en onsdag og offisiell vektdag, da skal jeg pakke en sekk m 15kg og gå en fast runde!

 

Bare å minne meg på det om jeg skulle "glemme" mitt eget løfte nå :D

 

Ha en fin dag! Veldig kos å ha deg her inne :)

Stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ideen din om å pakke en sekk. :) Selv tenker jeg alltid at jeg må stoppe ved smørdisken når jeg er på butikken, og se hvor mange pakker nedgangen tilsvarer. Så langt har jeg alltid glemt det. Ryggsekkideen er jo enda bedre... da merker man det jo også på kroppen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ville bare dele et tips fra boken jeg leser. Det som nemlig er sikkert i livet er at vi kommer til å gå på en matsmell av og til og da er det viktig å ha bestemt seg på forhånd hva en skal gjøre

 

1. Skal man stoppe med en gang man blir bevisst utskeielsen

2. Skal man tillate seg dette måltidet og fortsette etter det.

3. Skal man vente til neste dag.

 

En ting som er helt sikkert er at man ikke må bestemme seg for å vente til mandag ;)

 

Alle må finne sin måte å stoppe på, men det kan jo være lurt å ha tenkt gjennom det. Selv er jeg litt i tenkeboksen på 1 eller 2.

Det viktigste er jo at en ikke gir blaffen og rykker bakover og må ta de samme kiloene om og om igjen som jeg har sikkert gjort hundre ganger.

 

Det der med ryggsekken var en knallide. Så noe lignende på slankekrigen på TV og de hadde jo tatt av MYE. Det ble nok en vekker ja. :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Juni72 :)

 

Lenge siden jeg har vært her inne nå, men har jo lest meg opp på hva som skjer. Og du, så herlig at du er still going strong!!

Super innsats Juni :)

 

Jeg har hatt noen ukers pause, men har heldigvis ikke lagt på meg!

Vekta viste 77,5 i morres og er fornøyd med det.

 

Har dessverre vært litt sløv i det siste, men har heldigvis ikke sklidd ut i matveien og det er vel derfor jeg har unngått å gått opp noen kilo..

Sløvheten skyldes fokus endringer.. Jeg har nemlig møtt en super fyr, og kjenner litt på en mulig forelskelse.. Og da "datt" jeg litt ut..

 

Men jeg henter meg inn igjen jeg, så uken her blir det fokus på mat inntak og samle så mange TP jeg klarer.

 

Klemmer fra en "muligens veldig forelsket" storesøster..

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jenter :) Koselig med litt ekstra liv inne på tråden, kjente jeg ble ordentlig glad nå og har kost meg med lesingen av lure tips og gode tanker.

 

Sabine: ja, jeg tenker stadig smørpakker, kikker også på stabelen i kjøledisken og kjenner at det er godt å være kvitt en haug av dem (etter hvert ganske så mange også...snart nesten 30!!! :D:wacko: ).

 

Henna: Veldig lure tanker fra den boken din! Vil gjerne være godt forberedt, så nr 1 eller 2 høres også ut som meg ;) kommer jo helt an på hva det er, i så fall. For eksempel å stoppe med skjeen halvveis i iskremboksen, det er nok lurere enn å fortsette resten av dagen i samme stil. Gode ting å øve masse på mellom ørene!

 

Føler samtidig at å ha skille mellom hverdager og annerledesdager har hjulpet meg en del - mindre aktuelt å sprekke siden jeg vet at når noe spesielt skjer en-to-tre dager i løpet av ei uke (var vel oppe i fem (!) her en gang tidligere), så gjelder det å gjøre mest mulige lure valg og mindre porsjoner enn jeg ville spist før - da skal samvittigheten være god også etter en dag hvor jeg fikk i meg litt mer enn ellers.

Funket i ferien også på samme måte. Annerledesdager=kose seg med måte!

 

Nå i høstmørket så har jo kroppen min higet litt etter "mer" mat...da har jeg lagt meg litt i øverste skiktet av meny2 - ca 1700kcal - og det har roet seg litt nå.

Er det helt krise, tar jeg en ekstra liten neve mandler eller et knekkebrød eller no, MÅ ikke klatre oppetter veggen...har som sagt god tid på å ta livet mitt tilbake :)

 

Ja, tror jeg har ideen fra Slankekrigen fra et par år tilbake - mulig de fikk sånne fancy kroppsvektvester?! Vi får klare oss med ryggsekk, tenker det blir tungt og kjipt nok uansett!

 

Storesøster: såååå deilig å ha rosa sommerfugler i magen-forelskelsesfølelsen! Lykke! :wub:

Du har jo klart deg kjempebra om du har hatt stillstand i mellomtiden, baaaare å kose deg med den fine fyren du har funnet deg :D Glad på dine vegne, jeg!

Å holde fokus mer enn et sted, det klarer du fint ;) Så gøy! :wub:

 

Denne dagen har fløyet av sted - hvor ble det av den?! Gikk så kjapt for seg at jeg hoppet bukk over et par planlagte måltider, men hadde heldigvis en energibar som gikk ned på høykant i bilen på vei til et møte. Vel hjemme etter butikkrunden (må jo lage chili con carne'n i dag, gleder meg!) så ble det en stor bolle cottage cheese, druer, blåbær, jordbær, melon og 5 (ok, 8) mandler. Middag i åttetiden i dag, gitt. Og kveldsmat ca kl ti? Ser an etter middag om jeg må ha knekkebrød eller kan droppe dem - de er jo allerede registrert, da.

 

Har klart meg nå et par uker uten å ha hatt menyen klar for hele uka...det har jo gått bra, men likte best da jeg hadde ork til å planlegge såpass langt frem i tid og færre turer til butikken...men, det går jo greit, da.

 

Mandag: Chili con Carne (GR)

Tirsdag: Meksikansk tacosuppe (GR)

Onsdag: Laks m ovnsbakte grønnsaker (Eget Måltid)

Torsdag: Hamburger (GR)

Fredag:

Lørdag:

Søndag:

 

Hmmm...ja, det ble jo ca halv uke, dette - tar gjerne i mot flere forslag, og resten av familien er (delvis) glade forsøkskaniner :D som stort sett spiser det de får!

 

Ha en fin mandagskveld (det som er igjen av den...)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...