Gå til innhold

Ned 20 kg. På 1 år...? Hmmm.


Anbefalte innlegg

Wow! Skikkelig bra jobba, nueva vida! :-) Ikke sant det føles herlig? Det er nettopp den herlig-følelsen vi bør strekke oss etter.

 

Når du lager ticker må du lagre linken du får, i Bokmerker, på maskinen din. Dermed kan du senere gå tilbake til akkurat din ticker. Du bare trykker på linken, som er unik, og logger deg inn med passordet du lagde. Så kommer du til siden hvor du legger inn vekt og dato. Der endrer du bare "Your current weight" og legger til dagens dato, eller siste veiedatoen. Så trykker Next. Da ser du den oppdaterte tickeren din. IMG-koden er hele tiden den samme. Det genereres ikke ny IMG-kode for hver gang du endrer vekten din.

 

Her ble det både sjokolade og mere til i helga. Var på vernissage på lørdag, hvor en kompis stilte ut noen bilder. Og der ble det selvsagt vin. Så gikk vi ut og spiste. Og etterpå ble det mer drikke. Men prøvde å holde det på et moderat nivå. Likevel, når jeg kom hjem sent lørdag, til mann og barn, ble det jo litt snop i tillegg før jeg la meg. Men styrte unna gummigodtet! *klapper meg selv på skulderen!*

 

Lørdagens store nedtur var likevel da en i bekjentskapskretsen, som ikke hadde sett meg siden begynnelsen av juni, spurte meg på vernissagen når det var jeg hadde termin igjen!! :D DA gikk piffen litt ut av meg.... Jeg som har klart å gå ned 10 cm over magen den siste måneden, hadde shoppet meg en ny fin kjole for anledningen og presset meg inn i en grusom hold-in strømpebukse (som faktisk gjorde underverker). Og så tror folk at jeg fortsatt er gravid!? Vedkommende ble heldigvis innmari flau da jeg fortalte at det faktisk er over 3 måneder siden jeg fødte. Det kunne personen fint ha regnet ut selv også, siden jeg var ganske høygravid sist vi traff hverandre. Man går jo ikke akkurat gravid i årevis, liksom... Grrrumpff! :-/

 

Søndag morgen ble det i alle fall motbakketur. Klarte ikke helt målet med 14 trimpoeng denne uka, men det ble 13,7. Ikke langt unna og ganske fornøyd med det også. Men det ble litt utskeielser igjen med sjokolade og en neve potetgull på søndagskvelden til en film vi så. Ups!

 

Hadde ingen god følelse da jeg gikk på vekta imorges for å notere meg helgas mer eller mindre kontrollerte utskeielser. Følte meg 3 kilo tyngre igjen, særlig etter lørdagens gravid-kommentar. Men hadde heldigvis bare lagt på meg 300 gram. Det kan jeg leve med og de skal jeg vel alltids klare å få vekk iløpet av uka, til fredag/veiedag.

 

Glad det er hverdag igjen, jeg, og ikke noe mer sjokolade, vin eller andre fristelser tilgjengelig. Eller teite festfolk med teite kommentarer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Går det virkelig an?? vet du; jeg slutter aldri å forundre meg over hva folk kan gurpe ut!!!

 

Hev deg over den kommentaren, og ikke bry deg om den. Vedkommende dummet seg skikkelig ut, og som du sier ble han/hun flau. Og det er bra. Babymagen blir ikke borte sånn over natta, 3 mnd er tross alt ikke veldig lenge. Det syntes jeg ikke du skal tenke på.

Tenk heller på hvor flink du har vært siste mnd; 10 cm og 3 kilo - det er vedlig bra!!

 

Litt utskeielser blir det innimellom, og sånn må det bare være. Du har veiedag fredag, og innen da er jeg sikker på at du er på minussiden igjen!

 

Ja, det er veldig å se vektnåla peke nedover. Nå håper jeg på nedgang denne uka også. Jeg skal iallefall gjøre det jeg kan for å få nettopp det. Men etter et slikt vekttap på en uke er jeg redd for å stå stille en uke...og det er så deprimerende....

 

Men jobber jeg hardt, er jeg sikker på at det blir nedgang. Over 2 kilo i uken er vel ambisiøst, og ikke et mål i seg selv, men 1 kg i uken bør jeg greie. OG SKAL GREIE!!

 

Ha en flott uke, bijou, stå på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det går visst an... He he! Jeg "tilga" niesen min på 4 år forleden, som også lurte på om vi skulle ha enda en bebis. Men voksne mennesker burde vite bedre.

 

Uansett, det ble litt prikken over i'en denne uka. Motivasjonen er helt i kjelleren. Mye å tenke på sånn ellers og fokuset er på alt annet enn slanking om dagen. Det er ikke det at jeg ikke orker, men jeg gidder rett og slett ikke. Å tenke fornuftig. Det blir bare sånn halvveis denne uka, merker jeg. Alt er liksom bare.... gruff.

 

Har gått motbakketurer og mindre turer. Men det har bare gått på autopilot, ikke noen glede. Og ikke giddet å stretche. (Skal prøve igjen i kveld.) Har holdt meg sånn noenlunde på det jeg skal av kalorier om dagen. Men valgte et stykke napoleonskake (!) istedet for fornuftig mat i går. Og det ble en iskaffe i dag. Gir litt beng...

 

Tror ikke jeg kommer til å "puste 77 i nakken" denne uka, som planlagt. Sier meg godt fornøyd om jeg bare klarer å holde meg stabil, ett eller annet sted i øvre siktet av 78 kg. Så får jeg forhåpentligvis heller gå på med ny giv neste uke.

 

Noe ned 1 kilo i uka, hver uke, blir det ihvertfall ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Sånne dager/uker har jeg hatt mange av bijou, og det må vi bare tillate oss. Alle uker kan ikke gå like knirkefritt. Man må bare prøve å hente seg inn igjen, og det vet jeg at du greier. kanskje ikke nå midt i uka, men iallefall neste uke.

 

Jeg synts at det virker som du prøver sånn noenlunde selv om det butter imot denne uka!

 

Stå på - dette greier du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, nueva vida! :-)

 

Har snikveiet litt og sjekket at jeg ikke går noe mer opp, i alle fall. Til tross for iskaffe, napoleonskake m.m. Men det er som om kroppen skriker etter påfyll om dagen. Særlig etter at kulda kom også. Det er akkurat som om kroppen slår på overlevelsesinstinktet; "så himla kaldt?! jamen, så se å fyll på med noe mer fett her, da! vi skal tross alt overleve vinter'n!"

 

Sukk... Og med labert humør som ikke gidder å kjempe så mye imot heller, så velter det innpå med nei-mat her.

 

Veiedag imorgen. Det store spørsmålet er om jeg har klart å gå ned det jeg la på meg sist helg, så jeg i det minste går i null denne uka. Ber ikke om noe mer.

 

Har vært og gått én liten tur i dag og skal ta en lengre etterpå. Måtte bare inn spise lunsj og gi poden mat. Og kle på oss litt mere. Frem med stilongs og lue, altså! Brrrrrrr!

 

Lykke til videre du også, nueva vida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Lykke til med veiedag, håper du ikke har gått opp. da får man seg fort en liten knekk :)

 

Lykke til med helg også, håper den ikke byr på for mange fristelser.

 

Jeg går på 2.helga med håp om null godiserier. Håper jeg greier det like glatt i helga som forrige!

Jeg har en liten utfordring mot meg selv på gang; null godis til jul...wææææ... Spennende om jeg greier det!

5 uker til lille juleaften i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null godis i jula....? Er det mulig, da? :-) Men beundrer deg hvis du får det til.

Her tror jeg ikke at jeg har lyst til å prøve det en gang. Men begrense meg litt mer denne jula enn vanlig, ja. Skal prøve.

 

Her ble det null veiing i dag. Ble sånn stress på morgenkvisten. Skulle på sykehuset med poden. Deretter innom byen, hvor vi nå henger og dingler på kontoret til samboer, før babysvømming senere i ettermiddag. Kommer ikke hjem før sent i kveld. Så får heller veie meg imorgen tidlig. Ble ikke noe motbakketur i dag, som jeg egentlig skulle heller. Men har stresset sånn og gått hit og dit, så satser på at jeg har brent av noen kalorier likevel. Har spist fornuftig så langt, i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Nei, nei, er du gal???? Ikke I jula, men TIL jul!! Altså fra nå (eller forrige mandag) til lillejuleaften :)

 

Tenkte å prøve! Tenker at da vil det gå av litt flere kilo enn dersom jeg skulle tatt en sjokkis lørdagskvelden, men vi får se. Har jo gått greit så langt. 5 uker til lille juleaften i dag! Gjett om jeg gleder meg til huset er julepyntet, og jeg kan kose meg med godteri!

Jeg har ikke planer om å fråtse i jula, nei, men kos blir det :)

 

Lykke til med veiing i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja! TIL jul var noe annet! Men det er sikkert ikke umulig, bare man vil det sterkt nok. Skal heie på deg!

 

Her viste litt forsinket veiedag i morges at jeg hadde klart å gå ned de 300 gr siden forrige helg + 100 gr ekstra. Så 78,8 kg nå. Det er jeg kjempefornøyd med, i en uke som har vært veldig giddalaus og hvor jeg bare har halvparten av trimpoengene som jeg vanligvis har. Hadde gått ned 1 cm over magen også. Alle monner drar! :-)

 

Nå er det helg og godisdag her. Dobbel godis-grunn også i dag, siden jeg har bursdag! :) Feirer dagen hjemme i ro og mak med bare den nærmeste familien, ikke noe selskap, siden det ikke er noe rundt tall eller noe. Men våknet til friske roser på frokostbordet imorges, så dagen er litt ekstra spesiell likevel. Og kjæresten spanderte time hos frisøren til meg. Fikk time på dagen. Veldig deilig! Så nå føler jeg meg litt ny og fresh. Pluss andre flotte gaver fra familie og venner. Nytt superundertøy (til treningsturer bl.a.), min favoritt bodylotion og nye tøfler. Deilig, deilig! Bare sånne ting jeg har ønsket meg og trenger. Og som gjør vinteren litt varmere og mer behagelig.

 

Nå står sjokoladekaka i ovnen (1 stykke til meg, resten skal jeg pushe på kjæresten og stesønnen m/kompiser), senere venter god hjemmelagd kyllingmiddag og sprudlevin! Gleder meg! En fin avslutning på ei litt umotivert uke.

 

Klarte det reviderte målet mitt med å bare holde meg stabil denne uka. Men neste uke er en ny uke, med nye muligheter. Og målet for neste uke får være å endelig nærme meg 77 kg. Det hadde vært deilig!

 

Imens snirkler skilpadda mi seg sakte videre....

 

weight.png

 

Fortsatt god helg til alle slankere der ute! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Hurra for deg som fyller ditt år :) Da må du kose deg i dag, jeg håper du får en flott dag! Høres iallefall bra ut så langt!

 

Gratulerer med vektnedgang, det er deilig at det kan gå av noen kilo selv når man har disse tøffe ukene.

 

Ja, vil man det sterkt nok, så går det. 5 uker til!!! Men jeg kjenner det i dag det er lørdag, at jeg skulle kost meg litt. Det har alltid vært mottoet mitt også det, å kose seg en dag i uke selv om man prøver å slanke seg. Jeg anser det som viktig for å greie en lang prosess. Jeg går litt imot mine egne prinsipper her om dagen...

Vi får se hvor lenge det holder. Vet du; jeg føler nesten at jeg mister litt livsverdi når jeg ikke kan unne meg noe godt. Ikke fordi det er veldig viktig, men i mitt liv er det viktig å kunne kose seg litt. Unne seg noe ekstra. Jeg vil ned i vekt, og jeg vil kose meg, og man kan begge deler, men ikke hver dag. Det vet jeg, for jeg har greidd det før. Men nå har jeg altså vært storkjeftet---- så da får vi se om jeg greier det da ;-/

 

God lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Hadde en alle tiders bursdag på lørdag! :-)

 

Ja, målet for oss konstant godtesugne/-fikserte får vel være å balansere det å kose seg littegrann, innemellom, med det å gå ned. Men det er lettere sagt enn gjort. He he!

 

Klarte det denne helga, i alle fall. Til tross for større inntak av søtt enn vanlig. Det ble 2 sjokoladekakestykker, ett på lørdag, ett på søndag. Og godteri og vin. Men holdt meg til Cola Zero når cola-suget kom.

 

Søndag morgen var jeg ute på motbakketuren min og slo tida mi på vei hjemover. Endte opp med 8,4 trimpoeng totalt den uka. Målet er jo 14. Men det får gå. Har ikke stretchet eller trent styrke på en hel uke. Det var vel der jeg mistet de siste poengene.

 

Men jeg holdt meg stabil på vekta, selv etter en bursdagshelg og diverse inntak. Veldig fornøyd med det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Hei og hopp :)

 

Da har du jammen vært flink selv om det var bursdag. Det er godt jobbet!

 

Jeg selv har tatt av 1,1 denne uka, og er veldig glad for det. Har mange trimpoeng denne uka, 5 treningsøkter, og mye sunn mat. Ble jammen en sprikk allerede i helga, jeg som skulle holde meg til jul uten godis... Jaja, går p med friskt mot i dag. Var litt fortvilet over sprikken min, somm inneholdt chips og sjokkis, så jeg kompenserte med en treningstur ekstra. Da var vi skuls, tenkte jeg..hehe...

 

under 5 uker til jul, og jeg skal ned mest mulig til da. Da er det bare å stå på med mye trim, og mager mat. Ikke verre enn det, men likevel så vanskelig. det kreves hard jobbing for å miste vekt, og det er hardt. Noen ganger gøy, andre ganger bare et sant h****....

 

Vi greier dette!

 

Stå på, og ha en allertiders uke!!

 

weight.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! 1,1 kg er jo kjempebra! Så ikke tenk på den sprekken i helga, i det hele tatt! :-) Synes du er kjempeflink, jeg.

 

Så lenge vi kompenserer med trening rett etterpå, så tror jeg det holder, over tid. Da klarer vi å gå ned, smått om senn.

 

Jeg har/hadde en liten utopisk drøm om å få krabbet meg ned til 74-tallet til jul (lille julaften), men vet ikke helt om det er realistisk. Det betyr ned gjennomstnittlig 800 gram i uka de neste 5 ukene. Nja.... tja... jooo...? Kanskje, kanskje ikke.

 

Veldig usikker her, på om jeg skal gå for det eller ei. Men så er jeg veldig dårlig på å presse meg selv også. Fysisk går greit, men psykisk er det verre med. (Selv om de to egentlig henger sammen, da.)

 

Men jeg har liksom 2 stemmer inni hodet når det kommer til det å presse meg for å oppnå noe: 1 som presser, utfordrer, backer opp og er optimismen selv - og 1 stemme som slettes ikke vil presses, men bestemme tempo selv, som er mer pessimistisk, som brått kan sette seg på bakbeina bare på pur f og som oppfører seg som en liten unge.

 

Og det er stadig kamp mellom de to oppi topplokket.... En som pusher fremover og en som drar andre veien. Pjuhhh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Jeg har også to stemmer i hodet, men har et ønske om at det displinerte, motivernde stemmen må få overtaket. Og det er helt klart den som har dominert mest de siste 2 ukene, og det gir en hærlig selvfølelse av mestring!

 

Jeg syntes du skal gå for det, for jeg tror du vil greie det :)

 

Stå på!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt usikker på om jeg skal gå for 74, for jeg ser at jeg fortsetter å vake øverst på 78 denne uka også. Sitter liksom fast... Tror jeg.

 

Skal vente til veiedag på fredag og se da. Hvis jeg har klart å gå ned ca. 800 til da, forsøker jeg meg på 74. Hvis jeg fortsatt står på stedet hvil, tror jeg neppe at jeg har noen sjans.

 

Men skal gjøre en liten kraftinnsats nå frem til fredag. Pfffffffft! :-)

 

Lykke til resten av uka du også, nueva vida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Dette må du selvfølgelig vurdere selv. Men jeg tror du greier det, dersom du bestemmer deg for det 100%.

Nå er det 4 uker til lillejuleaften, og jeg har gått på med ny giv på null usunheter til da. Kan du ikke være med på den utfordringen?

Da raser kiloene lettere av. Jeg har tatt av 3,4 kilo på 2 uker. Disse ukene har jeg trent masse, og ikke spist godis (bortsett fra den lille sprekken min lørdag). Det er liksom som kiloene sitter løsere og at kroppen gir lettere slipp på dem når jeg ikke spiser usunt. Jeg spiser i tillegg mager mat, dvs brødmaten. Velger mager pålegg og spiser meg bare passe mett. Middagen bli det også magrest mulig varianter, men med barn i hus må man spise vanlig norsk husmankost. Så i går ble det kjøttakaker med makaronistuing og brun saus. Men jeg spiste så lite jeg kunne, men ble mett.

Jeg fyller på med mye vann og grønsaker, det hjelper dersom man blir sulten og ikke vil spise mere kcal :)

 

Jeg er spent på veiingen min mandag. Jeg forventer liksom at kroppen skal begynne å stritte litt imot siden jeg har tatt av 3,4 på 2 uker. Men jeg gjør alt jeg kan for å greie det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer nok ikke null usunnheter på 4 uker, sånn som deg nueva vida! Tar av meg hatten for det forsøket, på dine vegne, men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet at det ikke funker her.

 

Dessuten har jeg lyst til å slanke meg på en måte som imiterer mest mulig hvordan jeg vil at hverdagen min skal være når hele denne slankeprosessen er over. Og den hverdagen vil innebære usunnheter i helgene. Så cluet her og nå er at jeg må lære meg å begrense det og kontrollere det, ikke avstå totalt.

 

Men okei, da. Skal være med på å prøve 4 kg frem til lille julaften, selv om jeg egentlig ikke tror at det er mulig, her i gården i alle fall. Men er glad for 2 eller 3 kilo også, får tenke sånn! Uansett hva jeg går ned frem til jul så er det jo vinn-vinn, fordi det faktisk går ytterligere NED! :-)

 

Og får slenge på noen positiviteter på slutten her da, siden jeg føler at jeg har vært så negativ her inne i det siste... He he!

 

Har jo slitt sånn med post-gravidmagen og at den fortsatt er så stor. (Folk tror jo at jeg fortsatt er gravid...) Men merker nå at den skrumper inn, for hver dag som går. Det er akkurat som om den trekker seg sammen mot midten, mot navelen, og så bare...poff! Borte vekk. Hvor den blir av vet ikke jeg, for nå har jo vekta stått på stedet hvil i et par uker. Men isåfall, i går skulle jeg ta på meg en vinterkåpe som jeg ikke har hatt på meg på ca. 2 uker. For noen uker siden satt den så stramt over magen at jeg knapt fikk igjen alle knappene og når de var igjen var de liksom helt på bristepunktet og kåpa sprikte. Ikke særlig fint. I går slang jeg på meg samme kåpe igjen når jeg bare skulle en snartur på butikken og vips, så fikk jeg kneppet den igjen over magen UTEN at noen knapper truet med å poppe av! Yay!

 

En annen ting jeg gleder meg over med magen for tida, bortsett fra at den forsvinner litt etter litt, er at det ser ut som jeg ikke kommer til å sitte igjen med et eneste strekkmerke! Dobbelt-yay! For den magen var STOR, på sitt største. Jeg la jo på meg 22 kg og magen fikk mesteparten av de. Så man meg bakfra så jeg ikke gravid ut i det hele tatt. Men foran så det nesten helt fake ut. Som om jeg hadde en diger treningsball under klærne. Men fordelen med å legge på seg så mye over så lang tid (jeg fikk tidlig mage) og nå bruke lang tid på å få den vekk igjen, ser altså ut til å være null strekkmerker eller synlige tegn på huden i det hele tatt. Magehuden får tid på seg til å trekke seg sammen i ro og mak. Ganske smart, når jeg nå ser det fra den synsvinkelen! Og ingen merker i huden er jo egentlig ganske utrolig, med tanke på den enorme magen jeg hadde - og ikke minst med tanke på at jeg ikke er en spretten sak på 20 år lenger, men faktisk er ei gammal kjerring på 38 år! :)

 

Og med de oppløftende tankene går jeg og henter treningsmatta mi og tar en time stretching og styrke på stuegulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Jeg er helt enig med deg i at beste måten å slanke seg på er med lørdagsgodteri. Det er forresten også anbefalt å gjøre det på den måten. Det er mindre sjanse for å sprekke dersom kroppen får litt iløpet av en uke.

Som jeg har skrevet tidligere, så går denne godis-stoppen oå tvers av mine prinsipper, men her er grunnen:

Når jeg før har kost meg med godteri, skal det til så veldig mye før jeg er tilfreds. Grunnen til dette er at jeg over lang tid har spist mye godteri, ofte. Derfor er nå planen min at dersom jeg kutter ut godteriet en periode, så vil jeg bli tilfreds med mindre mengder når jeg begynner igjen. For tro meg; her blir det godteri hver lørdag etter nyttår!

Jeg hadde også en grunn til å gå ned mest mulig til jul, og da ver det eneste knepet mitt å kutte ut godteriet. For noe hum-bugg-greie (ulike dietter) er uaktuelt.

 

That's why!! Men jeg er i utgangspunktet så enig, så enig med deg :)

 

Så utrolig flott at kåpa passet nå, det er jo flott! Da viser det seg at selv om vekta har stått stille i det siste, har det skjedd noe med kroppen din likevel!

 

Tar du målene dine?

 

Jeg tok dem for 4 uker siden, så nå mandag. Og da var det 10 cm mindre, 4 av dem rundt magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har spist masse godteri i ukedagene før så er det kanskje lurt å "nullstille" seg slik du gjør nå, før du begynner med redusert inntak over nyttår. Høres litt logisk ut likevel, tross brutaliteten i det.... ;-)

 

Og ja, veldig deilig at det går an å kneppe igjen vinterkåpa ordentlig igjen. Slippe å fryse! :-)

 

Tar målene mine, men de har ikke endret seg stort siste par ukene. Derfor skjønner jeg ikke helt forandringene som likevel har skjedd, fysisk sett. For merker det godt nå, selv om det ikke er synbart på papiret. Da jeg f.eks. tok en spesiell stretching-øvelse i dag, "half-split", klarte jeg den endelig korrekt uten at magen var i veien. Det gjorde jeg ikke sist jeg stretchet, for halvannen uke siden. Frem til da fikk jeg ikke bøyd overkroppen ordentlig ned mot gulvet pga. magen og måtte dytte magen hit og dit og gjøre det halvveis. Nå kom jeg helt ned mot gulvet og magen var ikke lenger til hinder (selv om den fortsatt er der). Yihaaa!

 

Men altså, siden 7/10 (da jeg først begynte å måle) har jeg gått ned totalt 8 cm i livet og 11 cm over magen. Så noe HAR skjedd, over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt å stikke innom tråden din akkurat nå...visste det var noe jeg hadde glemt å gjøre i kveld før jeg legger meg - frem med matta og ta noen strekkøvelser!

 

Hva slags bok/opplegg for stretching følger du - og evt ca hvor lenge holder du hver øvelse (30sek eller mer?)

 

Gratulerer forøvrig med flott resultat i både vekt og cm - og å kneppe igjen kåpa uten problemer :) Moro å se at jobben vi gjør gir resultater!

 

Lykke til med julemålet - det greier du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Juni72! :-)

 

Jeg bruker en DVD som jeg kjøpte på nettet en gang, Stacey Nemours "Secrets of splits and flexibility".

 

Jeg drev nemlig med pole dancing for noen år siden og ønsket i den forbindelse å bli mer fleksibel og kanskje også komme ned i spagaten. (Selv etter å ha passert 30 år, oh yeah...! Evig optimist! ;-)) Det er nemlig noen pole dance move's som ser litt mer lekre ut og er enklere for kroppen å gjøre om du rett og slett er fleksibel. Og jeg var stiv som en stokk... Dermed vandret jeg ut på leting etter et stretching-program som passet til pole dancing og det å lære seg å gå ned i spagaten, selv for nybegynnere, helt fra scratch. Og på et pole dance forum ble Stacey Nemour anbefalt.

 

Nemour er egentlig en kung-fu ekspert, men i tillegg til å instruere i kung-fu, lærer hun også bort stretching og fleksibilitet til bl.a. toppidrettsutøvere i USA. Greia er at øvelsene kan gjøres av alle, uansett hvilken idrettsgren du holder på med og uansett hvilket nivå du er på. Du behøver ikke være idrettsutøver en gang, men bare helt vanlig mosjonist. Poenget er å bli fleksibel, få bedre holdning og ta vare på kroppen din på sikt.

 

Jeg kjøpte altså DVD'n "Secrets of splits and flexibility", men hun har en annen DVD også som heter "Stretching for the least flexibel people on the planet" (herlig tittel!). Har ikke sett den, men gjetter på at det er litt av samme greia, med den forskjellen at den kanskje ikke har som mål at du skal kunne gå ned i spagaten til slutt, som min hovedsaklig er.

 

Min DVD er i grunn super-enkel, for du begynner på det nivået du er på, uansett hvor på skalaen det er. Eneste som er litt irriterende i starten er at Nemour selv er fleksibel som en gummistrikk, så hun klarer jo selvsagt alle øvelsene helt perfekt og sklir ned i spagaten på et blunk. Så det er viktig å huske på at selv om du ikke klarer øvelsene akkurat slik som henne (eller ikke i nærheten engang), så starter du bare lettere. Som Nemour selv sier på DVD'n: "You got to start somewhere!" Du bøyer og tøyer og strekker armer og ben så langt ut som du klarer. Og hvis du gjør hele serien med øvelser regelmessig BLIR det lettere! (Jeg kom nesten helt ned i spagaten selv til slutt, for noen år siden, da jeg tok øvelsene omtrent hver dag.) Men du trenger altså ikke å ta øvelsene på denne DVD'n med det mål å komme ned i spagaten. Mange av øvelsene er suverene for folk med f.eks. kneproblemer og ryggproblemer. Ryggen min jubler hver gang jeg klarer å gjøre disse stretching-øvelsene noenlunde regelmessig, over tid. Da har den det alle tiders - og det synes, på hele holdningen min.

 

Nemour sier ikke noe om hvor lenge du skal holde hver strekk, men det finner du ut etterhvert selv. Jeg har noen favoritter som jeg holder lenger enn andre, nettopp fordi jeg kjenner at de gjør underverker bl.a. for ryggen. De siste øvelsene på DVD'n er også mer styrketrening-aktig. Du kan feste sånne borrelås-vekter på anklene f.eks. for å gjøre øvelsene tyngre og mer effektive. (Og etter endt program slenger jeg også på noen ekstra styrkeøvelser selv, siden jeg først er i siget.)

 

Nå strekker jeg ikke lenger for å komme ned i spagaten, men for å ta vare på kroppen min, bli mer fleksibel i hverdagen og få bedre holdning. Og det hjelper den garantert for, hvis du gjør det regelmessig! :-)

 

Jeg sa en gang til noen venner at denne DVD'n burde vært på blå resept - og det står jeg fortsatt for. Drister meg til å anbefale begge DVD'ene, selv om jeg bare har sett den ene. Hun er kjempeflink til å forklare, ting er veldig basic og forståelig. (Litt sånn stretching for dummies! ;-)) Men de kommer desverre ikke med norsk tekst, da.

 

Hjemmesiden hennes er: http://www.staceynemour.com

 

P.S. Etter du har klikket deg inn fra hovedsiden får du opp en liten meny helt nederst i vinduet. Trykk Video, og deretter "Secrets of splits and flexibilty", så får du en liten visningssnutt av innholdet i DVD'n.

 

Lykke til så masse! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nueva vida

Ja, det var tanken min. Og jeg tror det er lurt å avvenne kroppen, før den får igjen. Da blir jeg kanskje tilfreds med en sjokolade, i stede for store mengder. Men brutalt; JA!!! Og ikke noe spesielt gøy, heller :) Men nå skal jeg greie det. 29 dager igjen til lillejuleaften; da blir det tradisjon tro julegløgg og julekaker når huset er ferdigpyntet :)

 

Har smugveid (igjen) i dag. Det må jeg forresten slutte med... Men det ser iallefall ut til at det går litt tyngre denne uka :) Jeg har jo ventet det også, at kroppen vil stritte imot en uke, når jeg har tatt av så mye på 2 uker. Jaja, får bare fortsette i god mat- og treningsånd og håpe på gode resultater mandagmorgen!! Jeg håper på en kilo....

 

Den strechingen ser spennende ut, sikkert noe jeg burte gjort siden jeg er veldig stiv. Trener jogging, motbakkegåing, interval og step jeg nå. i dag blir det interval :) Slitsomt, men gud så deilig!! Veldig deilig trene. Og nå syntes jeg det er perfekt ute-trenings-vær. Selv om jeg nå ønsker meg 5 minus og en halvmeter med snø!

 

Ha en flott dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kroppen bestemmer litt tempo selv, jeg. Samme hvor mye vi prøver å presse den, til de perfekte 7 eller 800 grammene ned hver uke, uke etter uke.

 

Her ser det i alle fall ut som det går i rykk og napp. Ned en kilo, så en uke med bare 1 eller 200 gram ned, så ned 1 kg til, ny uke med kun 1-200 gram osv. Kanskje litt tidlig å begynne å lage statistikk, men aner et slags mønster her....?

 

Og her føler jeg at har god nytte av "smugveiing". For å holde litt kontroll på ting underveis. Se hva som funker og ikke, fra dag til dag. Særlig etter helgene...

 

Igår hadde jeg en veldig mager dag. Klarte ikke komme meg opp til mer enn 1100 kalorier. Skjønner ikke helt hvordan, siden jeg spiste både frokost, lunsj, middag og kvelds. (Men middagen ble veldig kalorifattig.) Da jeg sto opp i morges føltes overarmene mine (!) plutselig mye slankere og jeg gikk på vekta for å sjekke, og den viste ned en hel kilo, på bare et par dager...!? Måtte veie flere ganger for å forsikre meg om at vekta ikke hadde fått hikke. Men nei, den viste 77,9! Men pga. det lave kaloriinntaket i går er jeg veeeeeldig skeptisk til om det holder seg over flere dager, eller bare til offisiell veiedag imorgen. Vi får se. Skal i alle fall hjelpe til det jeg kan med motbakketur i dag.

 

Ha en flott dag du også nueva vida og lykke til på intervall! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...