Gå til innhold
Gjest maren19

DETTE MÅ LESES!!! hemligheten bak varig vektnedgang

Anbefalte innlegg

Gjest maren19

Okei, jeg kjøpte en bok her som het "jentemat", og det jeg leste var oppsiktsvekkende. Derfor MÅ jeg dele dette med dere! Jeg har allerede forsøkt dette selv i 4 uker, og lært mamma om det. Hun har i tillegg sendt det videre til alle de andre på jobben sin, og dette funker!

 

VÆR SÅ SNILL, OG LES FERDIG DENNE TRÅDEN FOR DIN EGEN SKYLD!

 

Serotonin. Merk deg ordet!

 

For mannfolk er dette kun vesentlig for en god søvn, men for kvinner er dette forskjellen mellom gull og skog.

 

Serotonin er en transmittttirsubstans i hjernen som virker forskjellig på kvinner og menn. Nok serotonin for kvinner betyr blant annet:

Bedre humør, mer balanse, færre PMS problemer, bedre vektkontroll, kroppen velger bedre sammensatt mat. Du har mer tålmodighet, mer energi, jevnere blodsukker og bedre søvn.

 

For lite serotonin betyr: økt appetitt, tvangsopptatthet av mat, overspising, depresjon, irritabilitet, søvnproblemer, impulsivitet, spiseforstyrrelser, sterkere menssmerter, stress, hyperaktivitet og nervøsitet.

 

(For å nevne det; de såkalte lykkepillene legene gir deg, sørger nettopp for at det er nok serotoninmenger i hjernen).

 

 

Regelen er enkel: start dagen med kun karbohydrater! Fordi kroppen skal ta imot mange aminosyrer, og her blir det lett kø. Derfor er det viktig å gi kroppen karbohydrater når kroppen er "tom for næring" om morgenen. Dette blir derfor stilt forrest i køen, og kommer lettere inn til hjernen.

 

Spiser du et proteinriktmåltid feks. blir det mange aminosyrer av alle slag i blodet, og køen foran hjernedøren blir lang. Når det er så mange aminosyrer i køen, er det vanskelig for tryptofan å komme inn ( den aminosyren som produserer serotonin).

 

Slanker du deg, spiser du mindre mengder tryptofanrik mat. Du spiser generelt mindre av alt. Og da kommer du etter et par uker i skikkelig underskudd på råstoff i serotoninproduksjonen. OG DA TRYNER DU. Du MÅ spise noe som hjelper på humøret. Kjemien i kroppen krever det. Det har ikke noe med din vilje å gjøre.

Lavkaloridietter senker nettopp serotoninnivået hos kvinner, og derfor er du nesten dømt til å mislykkes.

 

Mange kvinner på diett blir også deprimerte. Hos mange kan man enkelt endre dette ved å øke serotoninnivået. En sjokolade er kjempeeffektict. men frukt til frokost er heller ikke dumt, og en bedre investering over tid, når det gjelder å bygge opp serotoninlagre.

 

Serototinmengdene i blodet avgjør personens valg av mat. Ved å forandre karbohydratmengdene og ta hensyn til karbohydratTYPE som kommer ut i blodet, er det mulig å innvirke på serototinmngdene i hjernen.

 

 

små, proteinfattige, karbohydratrike måltider med lav GI, som ikke øker insulinmengdene, ser ut til å øke serotninnivået i hjernen. Dette leder igjen til at man velger mer protein og mindre karbohyrater i neste måltid.

 

HAR DU NOK SEROTONIN, VIL DU AUTOMATISK VELGE MÅLTIDER SAMMENSATT AV MINDRE KARBOHYDRATER OG MER PROTEIN. DETTE GIR FÆRRE KALORIER I DIETTEN DIN.

 

 

Det er derfor du sprekker. Fordi kroppen din MÅ ha serotonin for å være fornøyd. En sjokolade gir en kortvarig glede, men er et eksempel på akkurat det du føler når du spiser sjokolade. Den gir deg en umiddelbar glede der og da, men du angrer jo etterpå, og straks må du ha påfyll.

 

KORT SAGT:

SKal du ned i vekt. Se til at du balanserer karbohydrat- og proteinmengdene slik at kroppen kommer i kjemisk balanse, og slik at du naturlig velger de riktige matvarene.

 

SLIK SPISER DU FOR Å PRODUSERER NOK SEROTONIN:

Proteinfattig frokost ( så du kan lage serotonin)

Proteinrik lunsj ( så du får de stoffene kjemi og musklatur trenger)

Balansert mellommåltid ( slik at du holder blodsukkerer og konsentrasjonen jevn)

Proteinrik middag (slik at du har igjen nok av alt)

Balansert aftesn ( så du ikke legger deg sulten).

 

Med dette får du det du vil; vektkontroll, humørkontroll, og kjemikontroll!

 

eksempel på frokost:

1dl havrekli, og 3dl vann. Spises uten melk, med syltetøy(uten sukker) eller litt banan/kanel.

 

Eller 500 gram frukt. (1 eoke, 1 pære, 1 appelsin, 1 banan og 1 kiwi du lager til i biter eller en smothie).

 

Hvis du velger dette som frokost, vil du automatisk spise riktig resten av dagen uten å tenke noe over det!

 

 

Jeg vet selv hvor frustrerende det er å ha konstant matsug, og jeg hadde sjokoladesug dagen lang. Det var en evig kamp. Men når jeg lærte dette, så har jeg endret dette. I 4 uker har jeg spist havrekligrøt med blåbærsyltetøy, og jeg har det rett og slett helt supert med meg selv på alle måter!!

Jeg har nå i 3 uker aldri hatt sukkersug, jeg har godteridag på lørdager, men jeg har faktisk ikke lyst på godis for det. Dette er helt fantastisk! Dette er ingen pulverkur eller sultekur, men rett og slett en helt naturlig og egentlig ubegripelig logisk. HVORFOR HAR SAMFUNNET HOLDT DETTE HEMMELIG FOR OSS tenker jeg!

 

Håper jeg ga flere en endret hverdag, for jeg er evig glad for å oppdaget dette.Det er derfor jeg deler dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest maren19

Lurt på hvorfor du må drikke vann?

Kroppen består mesteparten av vann. Når du går fort ned i vekt er det som regel mest væsketap. Dersom du spiser lavkalori, vil kroppen reagere med å holde på fettet, og heller ta av vannet. Når du gir kroppen ikke den næringen den trenger vil den bli redd, og holde på fettet. Dersom du drikker nok vann, som er kroppens aller viktigste redskap, vil den tørre å gi slipp på fettet siden den får nok vann, og klarer seg derfor fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres meget fornuftig ut, og dette samsvarer med mye annet jeg har lest også i grunn...

 

I dagens lavkarbosamfunn er det veldig enkelt å overse karbohydratenes gode egenskaper. Synes det er flott at du deler dette med oss! Det er veldig interessant å vite om prosessene i kroppen og jo mer man forstår jo enklere blir det å ta vare på kroppen og helsa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest anci

Hmmm, høres spennende ut!

 

Men har du noen andre forslag til frokost? Syns det virker vanskelig å BARE spise karbohydrater, jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest madeleinerenate

Vet du , dette høres kjempe spennende ut !

 

ønsker å vite litt mer hvordan du spiser gjennom en dag , gjerne flere alternativer får dette vil jeg virkelig prøve det neste ukene !

 

SLIK SPISER DU FOR Å PRODUSERER NOK SEROTONIN:

Proteinfattig frokost ( så du kan lage serotonin)

Proteinrik lunsj ( så du får de stoffene kjemi og musklatur trenger)

Balansert mellommåltid ( slik at du holder blodsukkerer og konsentrasjonen jevn)

Proteinrik middag (slik at du har igjen nok av alt)

Balansert aftesn ( så du ikke legger deg sulten).

 

Håper du vil komme med noen alternativer på hva du spiser til det ulike måltidene !

 

Jeg ønsker å prøve dette fra mandag og noen uker !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest madeleinerenate

En ting til ... hvor tid på dagen trener du ? Tenker litt i forhold mellom hvilke måltider som er best ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest maren19

Hei så flott! Skal skrive det jeg spiser:

Frikost havrekligrøt med blåbærsyltetøy

Mellom:en gulerot eller ett eple

Lunsj; salat med masse solsikkefrø,gresskarkjerner, linfrø,bønner og to egg eller to hjemmelaga brødskiver med egg og grønt.

Mellom: en atkinsbar eller et eple, eller gulerot eller to knekkebrød.

Middag: masse masse brokkoli. Og noe av enten kylling eller oksekjøtt til.

Trening

Etter trening: et stort glass oboy og lettmelk

Kvelds om jeg er mer sulten: to knekkebrød og kremost:D

 

Drikker ca 2,5 l vann. Har alltid vann i hånda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest maren19

Effekten er best ved enten havregrøt eller frukt. Men det er det viktigste at det er konsentrert karbo.ellers blir poenget borte:) sunne karbo selvfølgelig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig interessant!

Jeg tenker at hvis jeg spiser mye mat eller kaloririk mat til frokost så blir jeg fort sulten og spiser mer resten av dagen. hvis jeg klarer å holde et lavt matinntak fra morningen av, synes jeg det er lettere å holde resten av dagen. men er veldig nysgjerrig på å teste ut dette!

 

Men å spise dette til frokost (se under) , er ikke det utrolig ekkelt og smakløst med vann til? Hvorfor kan man ikke bruke melk til egentlig? og har noen forslag til hviken syltetøy som ikke inneholder sukker?

 

eksempel på frokost:

1dl havrekli, og 3dl vann. Spises uten melk, med syltetøy(uten sukker) eller litt banan/kanel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest maren19

Det er ikke så lurt å innta færre kalorier enn du trenger fordi kroppen havner i sparebluss. En sumobryter spiser feks et stort måltid om dagen fordi t lavt stoffskifte gir lavere forbrenning. Du trenger minst 1400 kcal bare for å hlde organene i orden. :D

Veldig interessant!

Jeg tenker at hvis jeg spiser mye mat eller kaloririk mat til frokost så blir jeg fort sulten og spiser mer resten av dagen. hvis jeg klarer å holde et lavt matinntak fra morningen av' date=' synes jeg det er lettere å holde resten av dagen. men er veldig nysgjerrig på å teste ut dette!

 

Men å spise dette til frokost (se under) , er ikke det utrolig ekkelt og smakløst med vann til? Hvorfor kan man ikke bruke melk til egentlig? og har noen forslag til hviken syltetøy som ikke inneholder sukker?

 

eksempel på frokost:

1dl havrekli, og 3dl vann. Spises uten melk, med syltetøy(uten sukker) eller litt banan/kanel.[/quote']

Jeg syns det er godt med havrekligrøt jeg:) noen dager putter jg kanel i, linfrø, og eplebiter. Blåbærsylteøy er favoritten min:) jeg har fortsatt null søtsug. Utrolig godt å slippe den kampen mot godisen. I tillegg har jeg gått ned snart 3 kg på 7 uker. Jeg er 168 cm, 57,2 kg og er snart i mål. Vil til 55 kg som er min trivselsvekt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest tosli

hvorfor ikke brød til frokost? er ikke det også karbohydratrik?

 

selv spiser jeg egentlig ganske mye til frokost, både brød m pålegg og frukt, ikke like flink til å passe på å ha proteinrik lunsj men.. verdt ett forsøk dette..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...