Gå til innhold

En rød tråd


Anbefalte innlegg

Veldig fint å se deg her, Panki! Ønsker deg alt mulig godt og at du kommer deg gjennom alt som skjer fremover...det ligger masse styrke bak å ta den beslutningen du har gjort. En tøff periode har det vært, blir nok litt tøft fortsatt i en periode, ta godt vare på deg selv!

 

Vivaebella, du er så utrolig flink til å formulere deg - stiller meg hundre prosent bak alt du skriver over!

 

Jepp, vi kjerringene (makan :) kan vi ikke heller være musketerer? :rolleyes: ) går absolutt ingen steder, her er det åpne armer hver gang du trenger en virtuell klem, skulder å gråte på, ventilere frustrasjoner eller bare lufte litt tanker om alt og ingenting :wub:

 

Stooooor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så var helga overstått og ei ny uke er i gang. Tidlig oppe for å bidra til smidig familielogistikk... Dermed har badevaktene allerede sagt sitt, og det var heldigvis godt nytt sammenligne med forrige uke - nå er jeg n e s t e n tilbake der jeg var for to uker siden: 76,8 i dag.

 

Jeg prøver å ikke stresse med nedgangen, og synes igrunn det går rimelig greit (bortsett fra de gangene vekta går OPP i stedet for ned) men må innrømme at jeg stadig driver med utregning av når jeg muligens har nådd målet... Eller iallfall neste delmål, som er 70 kg. Driver dere på sånn også? Teller uker og driver med sannsynlighetsberegning?

 

Vel, vel. Ha en riktig fin ukestart, damer, kjerringer og/eller musketerer som leser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang, vivaebella! Deilig å nærme seg "gamle" nivåer på vekta - se at det går i riktig retning :)

 

Lurt å ikke la seg stresse av vekta, den går i begge retninger fra dag til dag og også uke til uke uansett hvor "flink" man er - MEN, fordi man har vært flink så går det i gjennomsnitt NED :D

 

Sannsynlighetsberegning for når jeg skal nå målet mitt stresser jeg overhodet ikke med - det gjorde jeg sist og for meg var det ikke lurt - da glemte jeg helt å sette pris på meg selv hele veien ned i vekt og klarte ikke å se hvor flott jeg var da jeg var på det laveste (kun 4,9kg unna hovedmålet!!). Den tabben skal jeg IKKE gjenta - så blåser i prognoser (har heldigvis ikke noe sånt pga jeg ikke er gullmedlem og heller ikke noen tidsfrist på å komme i mål) og bruker i stedet kurven på badevektappen min og GR sin ukesregistrering. Ned og stillstand er alltid greit, mens litt opp er påminnelse om å holde fokus hvis jeg vet at jeg vært litt unøyaktig, men ellers først og fremst en påminnelse om å fortsette i samme stil som jeg har gjort hittil :)

 

Kikket akkurat på kurven min inne her på GRregistreringen, den går mest én vei ;) men jamen er ikke den også litt sikk-sakk, spesielt nå når jeg har gått ned en del allerede. Dag-til-dag-kurven vet jeg allerede er helt bananas - så der har jeg skuldrene senket helt ned, tallet blir hva det blir og jeg fortsetter å ha flest hverdager. DET TAR DEN TIDEN DET TAR!

Sånn skal jeg ha det helt frem til jeg skal i hold vekten-fasen og helt sikkert videre i livet for ikke å gå opp igjen!

 

Blir fint å få testet ut denne teorien over jul og nyttår :) den overgangen vet jeg er et kritisk punkt for meg, målet er å nyte helligdager og fridager med måte og få i meg mindre mengder mat enn jeg ville fått i meg før, samt ta gode valg (prioritere ordentlig mat fremfor godteri, for eksempel - og ta én og ikke fler av feks julekaker og annet :)) Klar for øving! :D

 

Fin-fin onsdag!

Storesøster og panki, alt vel med dere?

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei jenter.

 

Stikker bare innom for å fortelle at jeg lever.... Det er ikke lett om dagen og humøret svinger opp og ned, men mest ned :angry:. Fra å være helt bestemt på at det er over til å få total panikk fordi alt plutselig gikk altfor fort og samarbeidsviljen til den andre var som blåst bort til igjen å være helt ferdig.... Verre enn de værste karusellene på Tusenfryd..... Heldigvis har jeg tålmodige venner som trekker meg opp igjen hver gang jeg faller :huh:. Midt oppi det hele skal man holde maska ovenfor barna, og det er ikke lett når hodet er fullt av alle andre ting.

 

Jeg bruker fortsatt trening som en mestringsstrategi, og hadde jeg ikke fått trent tror jeg helt ærlig at jeg hadde kollapset totalt. Og fordi jeg fortsatt trener 4-6 dager pr uke er jeg nødt til å holde et visst fokus på matinntaket. Nå om dagen blir det mest fokus på å velge nok mat og ligge unna godteriene. Egentlig ikke så langt unna et slankeregime, men med et annet fokus. Ikke å gå ned i vekt men å få i seg nok energi for å orke å trene og dermed overleve... B). Så vekta holder seg fra sist, i dag 81,9 kg. Jeg har jo noen kilo igjen, men klarer ikke å gjøre noe med dem nå....

 

Stå på videre mine GR-venner. Jeg kommer sterkere tilbake på andre siden av denne laaaaaaange mørke tunellen, men foreløpig må jeg nøye meg med å stikke innom en gang i blant.

 

Høstklem fra Panki :wacko:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter.

 

Stikker bare innom for å fortelle at jeg lever.... Det er ikke lett om dagen og humøret svinger opp og ned, men mest ned :angry:/>. Fra å være helt bestemt på at det er over til å få total panikk fordi alt plutselig gikk altfor fort og samarbeidsviljen til den andre var som blåst bort til igjen å være helt ferdig.... Verre enn de værste karusellene på Tusenfryd..... Heldigvis har jeg tålmodige venner som trekker meg opp igjen hver gang jeg faller :huh:/>. Midt oppi det hele skal man holde maska ovenfor barna, og det er ikke lett når hodet er fullt av alle andre ting.

 

Jeg bruker fortsatt trening som en mestringsstrategi, og hadde jeg ikke fått trent tror jeg helt ærlig at jeg hadde kollapset totalt. Og fordi jeg fortsatt trener 4-6 dager pr uke er jeg nødt til å holde et visst fokus på matinntaket. Nå om dagen blir det mest fokus på å velge nok mat og ligge unna godteriene. Egentlig ikke så langt unna et slankeregime, men med et annet fokus. Ikke å gå ned i vekt men å få i seg nok energi for å orke å trene og dermed overleve... B)/>. Så vekta holder seg fra sist, i dag 81,9 kg. Jeg har jo noen kilo igjen, men klarer ikke å gjøre noe med dem nå....

 

Stå på videre mine GR-venner. Jeg kommer sterkere tilbake på andre siden av denne laaaaaaange mørke tunellen, men foreløpig må jeg nøye meg med å stikke innom en gang i blant.

 

Høstklem fra Panki :wacko:/>.

 

 

Hei, Panki!

 

Skjønte at det måtte være noe siden det er så lenge siden sist - no news pleier sjelden være good news her inne, dessverre...

 

Så leit at du fortsatt har det kjempetøft på hjemmefronten! Det er ikke enkelt å avvikle eller fullstendig snu opp ned på noe en er godt vant til etter mange år...og i tillegg når barna er små, men store nok til å skjønne at det skjer en stor endring også i deres liv.

 

Men du har ikke tatt en slik avgjørelse uten å ha prøvd lenge å "holde ut" for deres skyld - noe som bare er en utsettelse av det uunngåelige, sånn er det bare - og da må det bli en endring for alle, på godt og vondt - men på sikt til det bedre!!

Mange, mange år siden jeg var der du er nå, panki, så lenge siden at jeg nesten ikke kan huske at det var så tungt og så trist, men vet jo at det var det - samtidig som det var nødvendig å gjøre det sånn OG det ble til det bedre, på sikt!

 

Godt du har gode venner som drar deg opp igjen i tunge stunder, de er gull verdt! Så bra du prioriterer deg selv og henter styrke fra treningen, det er utrolig innsiktsfullt å holde deg selv oppe sånn!

 

Glad for at du kom innom her, litt stille her nå for tiden...hvor er dere, vivaebella og storesøster? Savner dere alle tre, det er helt klart.

 

Ønsker deg masse styrke videre, panki - her er god plass til å lette hjertet ditt når det trengs. Du er viktigst i livet ditt akkurat nå! Stor klem :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, damer,

endelig tilbake etter først en hysterisk travel uke og deretter fin høstfere uten nettilgang.

 

Panki, du er tøff som toget og litt til - veldig bra at du har trningen å holde deg fast i, og gode venner rundt deg. Jeg heier på deg, og håper du skimter lys i tunnellen om enn langt der framme.

 

Juni72, jeg prøver å tenke som deg - at "det tar den tiden det tar", men uten at det blir en unnskyldning for å ikke ta de gode valgene under veis. Etter høstferie i utlendighet og fritt fram i matfatet, er vekta ikke overraskende noe høere igjen. 77,7 kg, for å være presis. Samtidig synes jeg igrunn at jeg tar meg ganske godt ut, når jeg bare kler meg riktig :D

 

Jeg har kun 2 par bukser jeg får på meg nå, og i forbindelse med diverse oppussingsprosjekter i heimen har jeg nå ryddet og kvitett meg med en del klær. Samtidig har jeg bestemt meg for å ha et års kjøpestopp på klær (og garn!) - så nå må det bli alvor av å gå ned noen kilo til, slik at jeg kan bruke de klærne jeg har tatt vare på :P Jeg har bukser i alle str fra 44 og ned til 36, flere av dem ubrukte...

 

Selv om jeg altså jobber med å skynde meg langsomt (innarbeide gode, varige vaner er viktigere enn tempoet på vektnedgangen) HÅPER jeg at vekta vil vise 5-10 kg mindre før nyttår. Det blir tre dansekvelder denne uka, så det er jo en fin start ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen damer :)

 

Håper dere klarer brasene på hver deres kant, selv om det har vært stille her den siste uka. Jeg har ikke stort å skryte av selv - tilsynelatende går det riktig vei med vekta, siden den viste 77,2 på mandag. Men etter den tid har det blitt ugreit med maten. Jeg har ikke helt knekket den koden der; variert kostgold, men minimalt med brødvarer (inkl knekkebrød) og melkeprodukter er ikke så lett kjenner jeg. Så nå spiser jeg knekkebrød både 2 og 3 ganger pr dag, og får ellers i meg litt av hvert som jeg kjenner IKKE er godt for magen. Blir rett og slett veldig "sur" i magen, og har av og til skikkelig "magesårsmerter" - så jeg MÅ jo bare finne bedre løsb\ninger. Og jeg MÅ klare å kjempe mot søtsuget som kommer snikende på som følge av at jeg er sliten. Litt av en klagesang! Spørs om jeg må satse veldig på egg og grønnsaker - det tror jeg magen ikke reagerer negativt på.

 

Men hvordan går det med dere? I matveien, og livsveien ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann dere :)

 

Lenge siden sist.. Jeg har lest meg litt opp her inne og håper alt er bra med dere:)

 

Jeg har dessverre mistet litt fokus, ble jo hodestups forelska i slutten av august..hehe.. Så nå gjenstår det å finne ut om mannen er en prins eller en frosk..

 

Men det som er bra, er at jeg har nok mest sannsynlig klart å endre livsstil, for selv om jeg ikke har tenkt noe særlig over hva jeg putter i munnen og treningen har kun bestått av turer, så veier jeg nå 76,2 kilo.

 

Og DET har jeg ikke gjort på hele 15 ÅR.. Så er uansett fornøyd!

 

Akkurat nå så leter jeg etter motivasjoene til å ta fatt på de siste 4 kiloene, de har sittet på lenge.

 

Klem fra storesøster.

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann dere :)/>

 

Lenge siden sist.. Jeg har lest meg litt opp her inne og håper alt er bra med dere:)

 

Jeg har dessverre mistet litt fokus, ble jo hodestups forelska i slutten av august..hehe.. Så nå gjenstår det å finne ut om mannen er en prins eller en frosk..

 

Men det som er bra, er at jeg har nok mest sannsynlig klart å endre livsstil, for selv om jeg ikke har tenkt noe særlig over hva jeg putter i munnen og treningen har kun bestått av turer, så veier jeg nå 76,2 kilo.

 

Og DET har jeg ikke gjort på hele 15 ÅR.. Så er uansett fornøyd!

 

Akkurat nå så leter jeg etter motivasjoene til å ta fatt på de siste 4 kiloene, de har sittet på lenge.

 

Klem fra storesøster.

 

Så flott at det går rette veien - gratulerer med supert vektresultat! Håper det fortsatt går bra, og at det er en prins av beste sort du har funnet deg ;)

 

Jeg har ikke det beste fokuset selv, og vekta går opp igjen. Dette handler mest om mitt syn på meg selv som påvirker følelsene som dermed påvirker tankene og til slutt handlingene. Løsningen er antagelig å ta SKIKKELIG fatt i disse følelsene; ikke prøve å feie dem under teppet for at de bare skal komme tytende fram igjen ei stund senere.

 

Hvordan er det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Vivaebella!

 

Synd det går litt opp igjen, men den trenden kan du snu, vet du. Som du selv sier, så vet du hva som skyldes mangel på fokus - og at du må ta tak i det først. Enkleste måten å komme i mål på er nettopp å ta for deg en ting av gangen og så når du har fått det på plass, kan du gå løs på neste oppgave (jeg vet at det er forskjell på teori og praksis, men alternativet å ikke gjøre noe er vel ikke aktuelt?).

 

For min del så har jeg klart å holde GRmodus stort sett hele tiden, uten stressing med hvor fort det skal gå - har all verdens tid til å nå hovedmålet og den virkelig jobbingen med å holde vekten begynner. Hittil så har jeg gått ned 15,7kg siden mai, det går saktere nå enn i begynnelsen, men i riktig retning skritt for skritt.

 

Jula nærmer seg, og det blir en del fler annerledesdager enn hverdager, men er klar for dem - bruker bare samme "formel" som jeg har gjort hittil, og så koser jeg meg med det jeg kan :)

 

Min bøyg, eller, min neste utfordring, har hele tiden vært å finne en treningsform som passer meg og fast rutine på trimmen...langt lerret å bleke fortsatt på det området. Har likevel troen på at det løsner etterhvert og jeg blir en hyperspretten sak med treningsbag til enhver anledning, hehe.

 

Håper du finner ut av det, Vivaebella, og at du snart er i riktig retning igjen! stor klem :)

 

Storesøster, hvordan går det med deg og kjærleiken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stille før stormen for oss alle, mon tro? Kunne gjort seg med en virvelvind som etterlot oss med livsmot, treningsiver, motivasjon til godt kosthold og ellers alt vi måtte ha behov for :P

 

Jeg virrer rundt i indre splittelse fortsatt; vil være tilfreds, i form og fornøyd med meg selv, og klarer på den ene sida å gjøre gode valg for å nå dette målet i perioder, for så å glippe taket helt. Og det fører selvsagt til dårligere selvbilde og svært liten tilfredshet med hva jeg (ikke) klarer å gjøre for meg selv. Det spørs om det er et dypdykk i det indre liv som må til for å finne ut hva som EGENTLIG hindrer meg i å berre gjere det...

 

God førjulstid til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stille før stormen for oss alle, mon tro? Kunne gjort seg med en virvelvind som etterlot oss med livsmot, treningsiver, motivasjon til godt kosthold og ellers alt vi måtte ha behov for :P/>

 

Jeg virrer rundt i indre splittelse fortsatt; vil være tilfreds, i form og fornøyd med meg selv, og klarer på den ene sida å gjøre gode valg for å nå dette målet i perioder, for så å glippe taket helt. Og det fører selvsagt til dårligere selvbilde og svært liten tilfredshet med hva jeg (ikke) klarer å gjøre for meg selv. Det spørs om det er et dypdykk i det indre liv som må til for å finne ut hva som EGENTLIG hindrer meg i å berre gjere det...

 

God førjulstid til dere :)/>

 

Hei, Vivaebella!

 

Nei, ikke noe stille før stormen her i gården :) Fortsetter jevnt og trutt i den samme retningen som siden mai - det er ingen vei tilbake til der jeg var! Siste "varselsvekt" for meg er nå 85kg - skal ikke i nærheten av den igjen, samtidig som jeg nærmer meg 80kg etterhvert.

 

Litt frem og tilbake har det gått, litt trått nedover nå for tiden, men kjører ikke så hardt som jeg gjorde i starten. Med kulda og mørket så har kroppen min rett og slett ropt med litt for høy stemme at den nekter å skrante ned videre for raskt, så jeg har ligget i overkant av 1600, opp mot 1800/dag. Det vil si, jeg har hatt en forsøksperiode på ca en måned hvor jeg skulle se om jeg klarte stå på egne ben, uten å registrere maten (men likefullt følge GRtankegangen i matveien, altså). Har måttet konkludere med at så flink er jeg ikke blitt ennå, dessverre, ser at grønnsakene ryker ut vinduet så snart jeg ikke er påpasselig, fiskemiddagene blir ikke-eksisterende og litt for dumme nødløsninger tas i bruk (og glemmer jobblunsjplanlegging) osv. Så, etter at vekta først hoppet NED 1kg, gikk den raskt OPP 2kg igjen :blink: gjennomsnittskurven snudde opp i stedet for ned og jeg er tilbake på registreringskjøret igjen...

 

Så, mitt råd til deg er: FORTSETT Å PRØVE! Til slutt så klarer du det (fordi du er blir lei av å glippe taket og ødelegge for de gode resultatene, helt sikkert :P ) Og: unngå dårlig samvittighet og store glipper ved å planlegge kos som er innafor (eller i alle fall nesten) - da har du kontroll samtidig som du nyter noe du ellers ville spist med begge hendene (tankeløst - det vil vi IKKE lenger!)

 

(Noen ganger lar jeg Lindtbit være Lindtbit (trenger den ikke) - andre ganger klamrer jeg meg desperat til 10g-biten jeg har LOV til å spise hver dag (innafor) og gnager små små biter og nyyyyter smaken! Enkelte lørdager jeg gir meg selv lov til å ta TO - ender jeg opp med bare én likevel, fordi jeg spiser den på samme vis og faktisk er forsynt med smaken av den ene - helt sant, har skjedd hver gang!)(og, ja, jeg vil fortsatt dytte ned både det ene og det andre på tvers (i denne sesongen frister ribbe, pinnekjøtt og diverse andre godsaker), innerst inne - men da ødelegger jeg jo for meg selv, og valget blir enkelt: nyte sakte og i små mengder, så får jeg smaken likevel OG har gjort et bedre valg samtidig :D vinn-vinn!).

 

We can do it! :D

Heia oss alle sammen!

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring, Juni72 - tro ikke at jeg ikke har fulgt med på deg, vet jo at du nettopp har klart å holde skrustikketakk på målet selv om det ikke alltid går like kjapt med endring og nedgang. Vet også at du har gått ned nesten 16 kg siden mai - hurra og jubalong, det er jo helt supert!!! For meg sitter det mellom øra, som det heter i en annen tråd på GR, eller kanskje mer i hjertet - for det er ikke først og fremst det fysiske suget, eller at jeg rett og slett LIKER godteri og usunn mat som er utfordringen min. Nei, det handler om at jeg bruker mat (og særlig søtsaker) til å håndtere følelser av alle slag, både negative og positive. Det skumleste er at jeg rett og slett ikke klarer å identifisere HVA jeg føler en gang, og langt mindre HVORFOR. Dermed blir det en snarvei direkte fra impuls til handling. Ser at jeg veldig lett gjør dette når jeg er sliten (og det er jeg jo det meste av tida). Ond sirkel, ja...

 

Så for å ikke risikere "en skjebne verre enn døden" - altså evig navlebeskuelse og misnøye - har jeg lagt en ny og bedre plan. Tar ca 1 mnd av gangen, med disse omsorgsfulle retningslinjene:

 

1. Det er "lov" å kutte ned på søtinntak selv om jeg ikke vet alt om mine egne følelser. Tar en Juni med små, tillatte daglige doser, tenker jeg.

 

 

2. Det er nødvendig med masse væske og med HYPPIG påfyll av riktig mat HVER DAG. For meg betyr dette:

 

Frokost: 2 knekkebrød el tilsvarende + pålegg + te + vann + kosttilskudd

 

Mellommåltid: en frukt + vann

 

Lunsj: 2 knekkebrød el tilsvarende + pålegg, eller salat + en frukt + vann

 

Mellommåltid: 1 knekkebrød el tilsvarende + pålegg + 2 dl lettmelk til kaffe latte + vann

 

Middag: Tilsvarende 400-500 kcal + vann, med mest mulig grønt og rene råvarer - GJERNE fisk!!!

 

Kvelds: Håper å komme på noe annet enn knekkebrød... hi hi! Men tilsvarende 1-2 knekkebrød med pålegg kan det godt være.

 

 

3. Kose meg med trim gjennom dansekurs (2 t hver onsdag). Få til bevegelse i form av kondis (gåtur, dans, sykling, hwatever) 20-60 min pr dag, og slende på et KORT styrke- og tøyningsprogram. Øke hverdagstrimmen når dansekurset er slutt for sesongen om to uker.

 

4. Skrive ned det jeg tenker på en gang eller to i uka - undre meg over hvilke følelser jeg har og hvor de kommer fra - slik at jeg kan forsone meg med det jeg finner, og velge andre tankebaner og dermed andre og bedre løsninger for meg selv.

 

5. Ha positivt fokus på målet, droppe skyldfølelse for at jeg ikke får til dette med letthet... Og det første målet er 4 kg ned innen 24 desember. Det er nemlig ikke så vanskelig for meg å si nei til godsaker og mat jeg blir bydt hvis jeg bare klarer å holde på følelsen av at JEG er verdt masse, og har rett til å ha så god helse som jeg selv kan klare å gi meg. JEG har rett til å føle meg så bra jeg selv kan få meg til å føle, og til å bli så slank og sprek jeg nærmest automatisk vil bli som et resultat av dette ;)/>

 

 

VEKTA:

Torsdag 21.11.13: 78,6

 

 

Ha en fin dag, dere som evt har orket å lese helt hit :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag igjen, og en tur på vekta. Den var jo rene joyriden, for nå er jeg på rett vei :) 77,6 kg. Det er ikke alle "retningslinjene" mine som er like lette å følge, men akkurat det med maten har nå gått veldig fint. For meg er det enklere å ha styring på sukkerinntaket når det ikke er noen søtsaker i det daglige (mandag-fredag) - jeg prøver meg på en god, gammeldags "lørdagsgodt"-vri igjen. Søndagen var første HELT fri fridag på veldig lenge, og jeg puttet litt søtt i munne denne dagen også, men det vil jeg IKKE gjøre til en vane.

 

Det er heller ikke lett for meg å drikke vann sånn rett fra krana, noen dager blir det null glass, faktisk. Har mye å jobbe med, ja, men mye bedre å JOBBE med saken enn å ligge nede for telling og ikke orke å kravle seg opp igjen.

 

Hva med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hos dere, damer? Har julestria slukt dere med hud & hår...??? Håper dere har det bra og koser dere i førjulstida, enten situasjonen er slik eller sånn.

 

Torsdag igjen - da er det akkurat ei uke siden jeg gjeninnførte regler og regime ;) Poenget er jo at det er et BEDRE liv jeg vil leve, så noen militær kustus skal ikke hverdagen være preget av. Resultatet av det jeg har fått til, er godt over 1 kg ned. Men jeg holder meg til veiedag på mandag, som før, så da får vi se hvordan ståa er etter helg nr. 2 som "snill pike" - snill mot meg selv :)

 

Her er en liten oppsummering etter første uke med enkle og gode retningslinjer:

 

1. Det er "lov" å kutte ned på søtinntak selv om jeg ikke vet alt om mine egne følelser. Tar en Juni med små, tillatte daglige doser, tenker jeg.

 

HER HADDE JEG IKKE STORE UTFORDRINGER, SÅ LENGE JEG HOLDT MEG HELT UNNA SØTSAKER PÅ UKEDAGENE. KJENTE AT JUNI-METODEN IKKE VAR "TRYGG" FOR EN OVERSPISER SOM MEG NÅ B) KOSTE MEG MED GODTERI I HELGA. LITT MER ENN PLANLAGT - FORTSATT FORBEDRINGSPOTENSIALE HER, JA...

 

 

2. Det er nødvendig med masse væske og med HYPPIG påfyll av riktig mat HVER DAG.

 

VANNDRIKKING GÅR DET SÅ SOM SÅ MED, JOBBER FORTSATT MED SAKEN. MEN MATEN ER NOGENLUNDE HÅNDTERBAR - INGEN UTSKEIELSER, MEN LITT UTFORDRENDE MED PLANLEGGING OG TILBEREDING, SOM FØR.

 

3. Kose meg med trim gjennom dansekurs (2 t hver onsdag). Få til bevegelse i form av kondis (gåtur, dans, sykling, hwatever) 20-60 min pr dag, og slende på et KORT styrke- og tøyningsprogram. Øke hverdagstrimmen når dansekurset er slutt for sesongen om to uker.

 

DANSEN ER FORTSATT ENESTE FASTE TRIM - MEN MED SÅ MYE SJAUING I HEIMEN I FORBINDELSE MED OPPUSSING, HAR JEG IKKE VELDIG DÅRLIG SAMVITTIGHET...

 

4. Skrive ned det jeg tenker på en gang eller to i uka - undre meg over hvilke følelser jeg har og hvor de kommer fra - slik at jeg kan forsone meg med det jeg finner, og velge andre tankebaner og dermed andre og bedre løsninger for meg selv.

 

HER ER JEG IKKE I GANG, NEI... MEN KJENNER AT JEG ER MYE MILDERE INNSTILT MOT MEG SELV GENERELT, OG AT JEG LETTERE GIR UTTRYKK FOR MINE BEHOV, UTEN AT DET FØLES (ELLER OPPFATTES SOM) "EGO"

 

5. Ha positivt fokus på målet, droppe skyldfølelse for at jeg ikke får til dette med letthet... Og det første målet er 4 kg ned innen 24 desember.

 

LIGGER BRA AN I SÅ MÅTE - BÅDE MED FOKUS OG RESULTAT SÅ LANGT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, V!

 

Er her, og fortsatt fokus og ingen sprekk - akkurat i dag holder det hardt (og jeg skal overhodet ikke sprekke), funderer på om jeg må legge meg før jeg blir gal av å fyse på noe spiselig (lurte tilogmed på å ta meg et glass brus :blink: - ja, har kjøpt, men var ment å skulle blitt drukket opp av gjester i går...akk, ja). Hittil vann og fingrene opptatt med tastatur - skal gå!

 

To uker med ganske stillstand nå, kjedelig men greit nok, jeg har ikke vært helt hundre prosent PÅ med registreringen - og selv om jeg tror jeg holder meg innafor kcalgrense til en viss grad (tror, ikke vet...) så er jeg nok i øvre sjiktet og derfor holder vekta seg i ro.

 

Denne årstiden (dette året) har jeg innsett at jeg ikke får til å kjøre hardt ut mot meg selv - gir meg god tid i stedet for, så lenge jeg ikke faller tilbake til gamle og helt feil vaner. Derfor nekter jeg meg selv nå å gå på kjøleskapsraid. Så, null trening her i gården, og for tiden et litt dårlig planlagt men ikke så verst men heller ikke optimalt kosthold.

 

Men ingen sprekk!! Og julegodis er først til jul - planlagt mengde skal det bli. Skjønner kanskje minst av alle hvorfor dette måteholdet funker for meg denne gang - sist så forsvant det ene og det andre inn i gapet innimellom, nå slipper jeg å begynne på nytt neste morgen - deilig i grunn, da. Flink der, gitt.

 

Fortsetter i samme spor, eller, prøver å falle tilbake inn i det gode registreringssporet, inntil grove produkter og grønnsaker og slikt er en hoveddel av kostholdet helt instinktivt og ikke som nå, en ettertanke...

 

Fint å se du er i gang, Vivaebella! Er innom og leser hver gang, men ikke alltid det har passet å kommentere ;)

 

Ha en fin helg med gode valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som ståa er ganske identisk for oss nå, Juni - vekta holder seg relativt stabil, men jeg ønsker jo at den skal gå NED. Vet jeg har mer å gå på, for i helga "glemte" jeg at vi var invitert i bursdag med deilig mat/dessert, men spiste altså ukas godteridose og vel så det på lørdag. Denne uka tar jeg sikte på 1-2 måltider pr dag i pulverform, og ellers nøktern mat. Men ikke noe pasta denne uka. Julegodter og den slags er null problem å styre unna - må si meg fornøyd med det jeg også :) Det har nok også med min "gammeldagse" holdning å gjøre også - at sånne ting hører kun juledagene til. Har tenkt å hiolde fingrene mer eller mindre av godtefatet i jula også, forresten.

 

Ha ei fin uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, V!

 

Klarte meg gjennom oksehungeren her tidligere, tok en klementin og gikk i seng ;)

 

Vel, jeg var stabil helt til nå - så det stemte det med en periode med nesten stillstand, det ser jeg på gjennomsnittskurven...men i samme periode så prøvde jeg å ikke registrere måltidene, for å se om jeg klarte meg sjæl :) det gjorde jeg altså ikke, da var det for vanskelig å holde på riktigst mulig antall måltider (spesielt røk opplegget på jobb - kunne komme hjem uten å ha spist annet enn frokosten, for eksempel). Med andre ord falt jeg inn i gamle og feile vaner...så, mer trening må til før det sitter i ryggmargen, gitt! :) Jeg blir også flinkere til å variere middagsmenyen og huske på fisk og grønnsaker når jeg registrerer, ser jeg - og strengt tatt så kan jeg bare bytte ut litt av tv-tittingen mot tidsbruk på registrering...har tid hver dag til det, så da så.

 

Ned 1,7kg fra forrige uke - ned 17,1kg totalt siden mai i år og 16cm inn rundt navlen totalt :D :D :D

 

Er fortsatt kvapsete både her og der, og masse bløtt som tyter ut når jeg prøver kjoler i skapet som satt pent forrige gang jeg var nede i den vekta jeg nærmer meg - der sitter neste bøyg som må takles...trening... <_< Håper urealistisk at treningslysten skal ramle ned i fanget på meg - får se når desember tikker over i januar om ikke jeg skal utvide prosjektet mitt til å innbefatte del 2 (del 1 er jo kosthold - der har jeg kontroll, så lenge jeg registrerer og holder meg til punktene mine).

 

Vi har lik tilnærming til julegodtene i alle fall :) Ikke noe problem å vente til uka det virkelig gjelder. Jeg kjører nok 10g Lindt-biter mesteparten av jula også, jeg - kanskje 20g på julaften? hehe! Pleier å holde med den ene biten, digger at jeg kan ta en hver dag, hvis jeg vil, med GOD samvittighet. De få gangene (faktisk) jeg har smakt på noe annet, har det vært for søtt - hver gang. Kurert blir jeg nok aldri for sjokoholismen og slukhalsismen, men sånn som jeg holder på nå er absolutt å leve med (og det husker jeg å si til meg selv ofte, så jeg ikke skal glemme det)!

 

Selv om det er gøy å se nytt tall nå, så har jeg i bakhodet at mellom jul og nyttår så blir kosten full av saltmat (å ja, skal kose meg med måte, men dog), og det vil si at kroppen antageligvis tviholder på vannet og dermed også på vekta til den er klar til å slippe det igjen...delmålet mitt ser jeg helt sikkert ikke før neste år - og det er helt greit, jeg stresser ikke, skal leve hele veien ned og bli der og leve da også :)

 

Ha en fin uke, håper planen din med litt pulver, nøktern kost og ikkeno pasta fungerer fint! Til slutt så vil kroppen godta at det er på tide med et hopp videre ned :) det skjer alltid! Ser du har ventet lenge på det hoppet, men det vil det! Du er jo her, du har jo fokus - det blir bra!

 

Stor klem!

 

Håper det går bra med dere, Storesøster og panki! Savner det å høre fra dere! Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei i gjen, Juni,

bra å se at du ikke gir etter for gamle (u)vaner. Og så blir det spennede å følge med deg på veien mot del to av planen. Det med løsthengende polstring over det meste av kroppen kjenner jeg godt til - og det tar tid for huden å både "krympe" og få "feste" på en slankere kropp, iallefall for oss voksne damer. Men helsegevinsten av å trene kommer jo praktisk talt fra dag en, så får vi bare smøre oss med tålmodighet når det gjelder det kosmetiske ;)/>

 

Jeg har brukt pulver som frokost denne uka, og det har fungert fint. Og så er jeg igrunn godt fornøyd med de fleste måltidene ellers også, men middagen er litt krevende fordi jeg er så sulten når jeg er ferdig på jobb, og huset står på hodet (oppussing). Jobber med å få programmert meg selv til å 1) ha middag klar til å lages i kjøleskapet de fleste av arbeidsdagene 2) sørge for å spise en frukt eller et knekkebrød på slutten av arbeidsdagen, slik at jeg klarer å nøye meg med en normalstor porsjon mart når den endelig kan fortæres :P/>

 

I kveld er det siste salsakveld for sesongen, så da blir det ingen fast trim på noen uker. Hoplder det litt åpent for meg selv hvordan jeg skal takle det - som sagt før er det så mye fysisk/praktisk arbeid involvert i denne oppussinga at jeg har uansett minimert sofatida denne høsten ;)/>

 

Jeg håper også å høre fra dere andre damene - midt oppi den travle førjulstida har dere vel fortsatt de samme utfordringene vi jeg tro. Kanskje behov for støtte også? Det får mean jo masse av her, og det er så fint :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det tekniske problemer på denne sida, så jeg fikk ikke registrert vekt. Benyttet dermed anledningen til å "jukse", ved å veie meg på nytt i dag, og det var jo rene humørboosten! Vekta viser nå 76,3 kg - ligger bra an, med andre ord. Jeg gikk med fullt overlegg inn i en pizza-og bamsemums-bonanza i helga, og det føltes enda et hakk verre enn sist - så kanskje kommende helg blir min første helg med ro rundt både mat og godtreri? Jeg vil KOSE meg med mat, ikke proppe i meg fordi det er "lov" på lørdag. Strategien er altså moden for finpuss :)

 

Hvordan går det med dere, damer? Slag i slag med avslutninger, husvask, oppbrudd, baking og alt om hverandre...? Klemmer kommer herfra til oppmuntring og støtte, åkke som :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA, HURRA - 75,9 kg!!! Det går riktig vei :)

 

Selv om det går sakte, klarer jeg å få til nedgang i vekt midt oppi julestri, oppussing og Oslo-helg på hotell. Det er jeg stolt av :) Kanskje jeg når målet om - 4 kg før julaften? Jeg startet på dette delmålsprosjektet 21. november, en torsdag, og da viste vekta 78,6 kg. 1,3 kg fra nå til julaften...? Det kan jo hende!

 

Trim blir det minimalt av, men som kjent: Mat er kilo, trening er gram...

 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra igjen - det går VIRKELIG riktig vei!!! Så vidt jeg turte å sjekke vekta i dag (skummelt hvor paranoid jeg fort blir av mat... enda jeg vet at totalregnskapet er det som teller...) og så viste den 74,9 kg!!!!! SÅÅÅÅÅÅÅ herlig å være under (om enn såvidt) den magiske 75-grensa, altså...

 

Spennende å se hva jeg havner på på mandag, som er den offisielle veiedagen. Skal arrangere julelunsj med ribbe og annet i morgen, så det mangler ikke på fett i omgivelsene :lol:/> Men heldigvis for meg så er jeg ikke særlig glad i den maten, annet enn akkurat på selve julekvelden, så dette gildet er kun til ære for gjestene. Perfekt, i grunn...

 

Hvordan er det, damer, koser dere dere i disse førjulstider, eller er det mest stress? Og hvordan er det men jula og livet generelt for deg, Panki? Håper du er ved godt mot - det fortjener du i alle fall. Klemmeklem fra meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRAAAAA og gratulerer med flott resultat, Vivaebella! :D

 

Det går virkelig veien for oss nå, det er så deilig!! Egentlig er det bare frynsegodene av riktig fokus vi får nå, dette er ærlig og redelig selvfortjent og velfortjent :D

 

Flott nedoverkurve du har hatt fra restarten din i juli, viser helt klart at GRmodus virker og ikke minst at det er gjennomførbart samtidig som livet leves.

 

Hadde regnet med å lunte meg gjennom stillstand i løpet av desember - og kanhende det fortsatt ender med det i snitt, men de siste dagene har den lille vektøkningen i slutten av forrige måned snudd og jeg har sett laveste tall siden for to år siden og nesten nådd nærmeste delmål...helt utrolig deilig, men nøktern og realistisk så venter jeg til det dukker opp på en onsdag - har ikke glemt avtalen jeg har gjort med meg selv om at det å gå på vekta hver eneste morgen, skal være stressfritt og fritt for dårlig samvittighet og skuffelse OG kun én dag i uka er tellende, alt annet er bare for å bevisstgjøre det at kroppen lever sitt eget liv i sitt eget tempo - et kilo opp eller et kilo ned kan være kroppens humørsvingning og verken noe å gråte eller rope hurra for om det ikke skjer på en onsdag (heller ikke da er gråting et alternativ, heller ta seg selv i nakkeskinnet eller et realt tupp bak) :D

 

We can do it (og ikke minst - we ARE DOING it!)

 

Riktig god jul til deg, Vivaebella - og til dere, Panki og storesøster - hvis jeg ikke taster med dere før 24. Alt godt ønsker jeg dere alle sammen :wub:

Stor klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått så langt, damer!

 

Juni72, jeg øver på samme holdning til deg når det gjelder veiing og vekt - og jublet derfor inni meg på mandag når vekta viste 74,2 kg!!! Og nå prøver jeg å ikke fortvile, for jeg var meget godt forberedt at vekta nesten MÅ svinge en liten tur oppover igjen i løpet av de "hardeste matdagene" i jula. I dag viste vekta "ikke tellende" 75,4 kg... Det jeg ikke var godt nok forberedt på, var at min søtavhengighet vekkes så lett til livet igjen... men, ingen tårer ennå, altså B)/> Satser på at snittet mandagen ETTER nyttårsaften skal vise at oppgangen evt er helt minimal...

 

Tar meg en dag med tre pulvermåltider i dag - trenger å roe ned magen og bremse søtsuget - og er invitert på middag i kveld.

 

Fortsatt god jul til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Nei, det er ikke alltid like lett å ikke fortvile - for her har jeg snudd julefråtsing til romjulsmoderasjon, og så fortsetter vekta OPP... 76,2 i dag, mens jeg hadde håpt på 75,2 eller under det... Om å gjøre å beholde fokuset her nå. Igrunn veldig bra med en dag på jobb, så blir jeg ikke liggende på sofaen mens jeg tenker på godteriet i kjøkkenskapet (ikke mitt godteri) - kan jo uansett ikke nå det herfra :P Kjenner at jeg rett og slett er litt sur nå. Kanskje det bør være lov for meg også? Bare jeg klarer å finne trøst i noe annet enn søtsaker og mat...

 

Håper det går bedre med dere andre damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...