Gå til innhold

Veien tilbake til trivselsvekta


Gjest metchen
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest metchen

Da har vi kommet igang med en ny dag. Minstemann ville stå opp kl 6, så da var det bare å komme seg opp. Benyttet anledningen til å få inn en 40 min økt med Zumba før jeg spiste frokost. Klarte ikke å få til turen min i går, så jeg håper jeg klarer å få inn en økt i dag. Det må til en time minst for å få et litt høyere antall trimpoeng. Selv om jeg de fleste ukene ikke klarer 7, så vil jeg gjerne klare ca 5.

 

I går kveld koste jeg meg med sjokoladedosen min, og øl i badstua. Etterpå hadde jeg kjempelyst på potetgull, men klarte å motstå fristelsen. Det er jeg ganske stolt av. Hvis man klarer å motstå de første minuttene er det så mye lettere å klare neste runde også. For når jeg får lyst på noe, så kommer suget igjen flere ganger, og jeg måtte jobbe med meg selv i nesten en time før det endelig slapp. Slike mentale seire er viktig for meg. Desto flere ganger jeg klarer å vinne over suget, jo større er sjangsen for at det er disse tankene som etablerer seg i hodet. Veilederen min er opptatt av den mentale prosessen jeg må igjennom for å få dette til som en varig livstilsendring. Jeg er ganske sikker på at hun har helt rett. Forrige gang var målet å komme inn i drømmekjolen til bryllupet, og når det målet var nådd gikk jeg tilbake til gamle synder. Denne gangen er målet normal BMI for alltid, og jeg tror at det betyr en helt annen mental jobbing for meg denne gangen. Derfor har jeg funnet ut at en sakte men jevn vektnedgang er den beste mentale løsningen. Selv om det er flott når man går ned mye, hjelper det lite dersom livsstilen ikke endres i takt med vekta. For det er så lett å falle tilbake til gamle synder igjen. Denne gangen skal jeg være flink til å skrive ned hva som fungerer og hva som ikke fungerer og bruke neste uke til å jobbe mentalt med det jeg trenger for å gjøre nødvendige endringer.

 

Første delmål er: Målet er nok kanskje vel ambisøst.

68,6 kg innen 17. mai Har hoppet på en tråd hvor målet er 8 kg innen 17. mai

Deretter er målet:

67 kg innen sommerferien ca 20. juni

Nå begynne minstmann å blir utålmodig og trollat her så jeg må slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest metchen

Måtte bare ta en tur inn å fortelle at jeg har vært ute og gått i 1 time og 25 min rask gange i dag. Det er den lengste turen jeg har gått siden jeg begynte å legge om livsstilen 3 januar. Ble litt sliten, men følte faktisk at jeg klarte å holde koken hele veien. Det er deilig å kjenne at formen blir stadig bedre. Neste mål er nå å klare å slutte å røyke, så blir formen snart helt topp. Dersom jeg klarer å få inn en tur i morgen også når jeg målet på 7 trimpoeng denne uka. Det ville gjøre meg kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lunafix

Hei :)

 

Dette er egentlig feil tråd for meg ettersom jeg ikke har sett trivselvekta siden jeg var rundt 7-8 år., men skitt au.

 

Jeg er 27 (straks 28) år og bor sammen med samboer, barn og hund. Jeg har vært på uttallige slankekurer, hvorav de mest vellykkede var de jeg telte kalorier på. Så det er planen denne gangen også.

 

Denne gangen ser litt annerledes ut fordi jeg har gått gjennom et svangerskap og fødte verdens nydeligste jente den 3. august ifjor. Dessverre betyr dette at jeg er så tung som jeg aldri har vært før, og blir sliten bare av å bestige trappen... Jeg har ventet med å bli med i et forum , og i det hele tatt bruke vektklubben.no fordi jeg ville komme igang med trening først. Jeg trener nå 2 ganger i uken, og har planer om å øke til 3. I tillegg går jeg tur med vogn og hund daglig, og legger gjerne inn noen bakker fra helvete. På fine dager som i dag går jeg gjerne ekstra langt, dvs. 2 timer.

 

Målene mine er som følger:

 

Startvekt: 104 kg

Tosifret tall innen 20. juni

Tilbake på utgangspunktet (95 kg) innen 20. august

Under 90 kg innen samboeren fyller år 10. oktober

Tilbake til vekta jeg hadde da smaboeren og jeg møttes (85 kg) innen jul

Under 80 kg innen jeg fyller 29 5. april

Idealvekten (75 kg) innen neste sommer...

 

... hvorpå jeg sikkert blir gravid igjen... :P

 

Skal til Afrika om en ukes tid, og er litt bekymret for matinntaket der, men reiser heldigvis med samboer og foreldre på begge sider. Mine foreldre er også på slankern, og samboer og foreldrene hans er bare veldig opptatt av trening, så håper de inspirerer meg til å bruke treningsapparatene i huset og jogge turer. Hvis jeg klarer å legge inn daglige treninger så bør jeg kunne kose meg med en mango og litt vin om kvelden. :)

 

Den værste kneika jeg ser for meg fremover er når jeg skal ut i arbeidslivet igjen, rett etter 17. mai. Når rutinene endrer seg så pleier mine slankekurer å lide. Så da må jeg nok finne frem jernviljen. Håper jeg kan bidra med motivasjon samtidig som jeg tar for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Da kom veiedagen med bare 400 gram ned. Ble egentlig ganske skuffet siden jeg føler jeg har vært flink hele uka, både med mat og trening. Heldigvis forsvant noen cm så alt var ikke bare tull.Veiledern min prøver å holde motet mitt oppe. Det vil jo alltid svinge litt, og jeg har faktisk mensen, så kanskje det går bedre neste uke. Tror egentlig ikke det, siden jeg reiser til Oslo i morgen og skal bo på hotell og sitte på rumpa i tre dager på kurs. Nå får jeg virkelig testet min mentale styrke.

Har fått noen råd fra Monica slik at jeg ikke faller helt ut av det så de skal jeg prøve å ta med meg.

 

Hei Lunafix!

Det er hyggelig at du skriver noen ord på tråden min, men jeg tror kanskje du har misforstått litt. Dette er ikke en fellestråd, men en personlig tråd. Selvfølgelig er alle velkomne til å skrive, men i hovedsak er dette mitt sted hvor jeg tømmer meg for både oppturer og nedturer som kommer underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Nå har jeg sitti på kurs i to dager, og er nå på besøk i min hjemby Moss. Har ikke blitt mye trim de siste dagene, og registrering av mat har det blitt dårlig med. Allikevel føler jeg at jeg har ganske god kontroll på inntaket de siste dagene. Jeg har gjort de gode valgene. Forventer ikke at jeg har gått ned i vekt denne uka, men er fornøyd dersom jeg har holdt vekta. Skal prøve å få inn en trimtur i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Sitter nå og ser på sport og kjenner at kroppen er litt uggen etter en liten tur på byen i går. Merker at etter uker med stramt kosthold så tåler jeg lite alkohol. Drakk ikke mye, men nok til at jeg kjenner det noe i dag. Var ute og spiste en bedre middag på gresk restaurant. Hadde litt dårlig samvittighet etterpå, men siden det skjer en gang i året har jeg funnet ut at det ikke er noe problem. Jeg har jo mange ganger snakket om at det er viktig å ikke grave seg ned i de måltidene som ikke er ideelle, men fokusere på at de fleste faktisk er veldig bra.

 

Skal snart sett meg på flyet og reise hjem. Er spent på veiedagen på tirsdag, men det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Da viser vekta som forventet opp 200 gram. Selv om jeg føler at jeg stort sett har vært flink med maten, så har det blitt null trimpoeng denne uka. Jeg skal tilbake til en normal uke, hvor jeg fører dagbok hver dag og kommer igang med trening igjen. Har ikke tid til å skrive mer nå så jeg kommer inn en tur i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Selv om jeg sliter med å motivere meg for å dra på Zumba i kveld, er jeg ved godt mot. Har hatt god kontroll på inntaket denne uka selv om jeg ikke har kommet i gang med å føre dagbok ennå. Skal ta en runde å prøve å få inn dagens og gårsdagens inntak.

Har bestemt meg for å vente med å gå på nytt kurs til i begynnelsen av mai. Føler behov for å klare meg på egen hånd en stund. Dessuten har jeg dere her inne som jeg må avlegge rapport til, og det holder meg motivert. Gleder meg til helga. Håper på å bli helt frisk slik at overskuddet kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Da kom endelig en ordentlig positiv veiedag. Jeg har gått ned 1,5 kg. Siden jeg begynte på kurs har det blitt 4.4 kg. Det er litt mindre enn jeg håpet, men til å leve med. Har ikke tenkt til å begynne på nytt kurs nå, men prøve meg på egen hånd. Kommer selvfølgelig til å komme inn hit så ofte jeg kan. Det er minst like viktig for meg.

 

Må på jobb så jeg får ta en tur inn i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Ganske utrolig at det igjen er tirsdag, og veiedag. Ukene går alt for fort. Har påskeferie, og det er kjempedeilig, selv om vi ikke kommer oss på hytta, den ikke er ferdig ennå, neste påske må vi klare det.

 

Veiedagen var ganske spennende. Første uke uten kurslederens tilbakemelding som ris bak speilet. Fikk i tillegg mens i går, så jeg hadde ikke spesielt store forhåpninger, men vekta viste faktisk ned 400 gram. Det er jeg godt fornøyd med. Har nå gått ned 9,1 kg siden 3 januar, og 13 cmg rundt midjen. Sa til min mann i morges at jeg ser det på vekta og målbåndet, men sliter med å se det når jeg ser meg selv i speilet. Han ser det godt, men det er kanskje fordi jeg bare ser at magen fortsatt er for stor jeg ikke ser det selv.

 

Selv om jeg ikke har tenkt til å ha store utskeielsr i påska, har jeg satt som mål å holde vekta fram til neste tirsdag. Dersom det skjer er jeg kjempefornøyd. Håper alle får en fin påske. Kos dere med måte, velg de sunnere alternativene så går dette kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom først veiedag etter påske med en oppgang på 400 g. Hadde jo håpet på å holde vekta, men ble egentlig ikke overrasket over å gå opp litt. Føler egentlig at jeg har vært ganske flink, men det ble noen dager med grillmat på fjellet, og lite frukt og grønnsaker.

 

Er nå veldig spent på hvordan det skal gå de neste ukene, da jeg har sluttet å røyke i dag. Tidligere har jeg ikke god erfaring med resultatene for vekta. Det er ganske tøft å ha kontroll på maten fra før, men det blir jo enda mer stress nå. Kryss fingrene for meg neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen!

Merker at jeg ikke er inne å registrer like ofte etter at jeg sluttet på kurs. Må nok ta meg litt sammen. Veiedagen på tirsdag viste bare ned 300 gram. Det skyldes nok at jeg ikke trener slik jeg burde, og jeg har fått problemer med fordøyelsen etter at jeg sluttet å røyke. Håper det bedrer seg, for jeg føler med til tider som en oppblåst hval. Er ikke vant til dette.

 

Hører at andre også har opplevd det når de slutta og røyke, så forhåpentligvis er det bare midlertidig. Spiser jo den samme maten som før.

 

I morgen har jeg bestemt meg for å få tid til å gå en lang tur. Må en tur på jobb, og mannen min må sikkert jobbe så vi får seg hvordan det går, men en liten tur bør uansett gå greit. Skal bruke noen minutter på å registrere dagen inntak. Lettere å ikke skeie ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Var inne å tittet på for deg som skal ned 10-20 kg, da jeg egentlig hører hjemme der nå. Fant en ny tråd som jeg synes hadde mye for seg. Jeg har blitt helt besatt av vekta de siste månedene, og hun hadde bestemt seg for å ikke veie seg. Hun hadde en liste over endringer hun hadde gjort og skulle veie seg om noen måneder, og hadde da som må å være mindre da hun startet.

 

Tror ikke jeg klarer å la være å veie meg, men en liste over positive endringer kan jeg lage:

lagt meg på et kcal inntak på 1300-1400

sluttet å røyke for to uker siden

spiser bare lavkarbobrød

tenker i 90 % av tilfellene på hva jeg spiser

spiser mye frukt og grønnsaker

spiser bare mørk sjokolade, og kun 1 gang i uka

spiser ikke potetgull

spiser ikke usunne sauser, majones og dressinger mer en en gang i uka

har gått ned 9 kilo og to klesstørrelser

har innsett at dette vil og skal ta tid

tenker positivt, dette skal jeg klare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny vekt 74.1 kg. Det går veldig sakte nedover. Jeg klarer ikke å være så aktiv her inne, og heller ikke i hverdagen om dagen, så jeg får vel bare være glad for at det ikke går oppover.

 

Sliter fortsatt litt med kombinasjonen røykeslutt og spising. Jobber hver dag med å holde hodet kaldt og ikke røyke og spise for mye. Er spesielt vanskelig om kvelden etter at de andre har gått og lagt seg.

 

Nå skal jeg dra og handle til helga. Skal ha gjester på lørdag så det kan bli en utfordring, men skal servere Bacalao, så det er i allefall et sunt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Hei!

Veiedagen viste at jeg har gått opp 1 kg. Veier nå 75.1. Har riktignok mensen, men vet jo at jeg ikke har vært 100% fokusert heller de siste ukene. Sliter med at jeg kjenner meg ofte sulten, spesielt om ettermiddagen og kvelden. Det går bra på jobb, men i dag spiste jeg for mye til middag. Kjenner meg oppblåst og full i magen.

Etter at jeg sluttet å røyke for 3 uker siden har det vært vanskeligere å ha riktig fokus på et sunt kosthold. Jeg har lettere for å spise for mye når jeg er sulten hele tiden, og magen har ikke fungert som den skal heller. Kjenner virkelig at jeg må ta meg sammen for å ikke skli helt ut. Har ikke råd til å melde meg på kurs akkurat nå, så jeg må klare meg på egen hånd.

 

Merker at når jeg ikke klarer å motiver meg selv til å gå på pc'en å registre dagen matinntak, skritt og annen morsjon er det vanskeligere å holde fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Veiedagen på tirsdag viste heldigvis 73,6 kg. Da var det mens som ødela sist. Har i tillegg vært flinkere denne uka, og det går litt lettere i forholdet mellom mat og røyk. Er fortsatt mer sulten, men har klart å begynne å bevege meg litt mer enn på en god stund. I dag sjokkerte jeg med å være ute på trimtur kl. 05.30, og tilbake kl. 06.00. Siden jeg er en morgenfugl har jeg funnet ut at dette er det som vil fungere best for meg. Sier ikke at det kommer til å skje hver dag, men skal prøve å få det til så ofte som mulig.

 

Er det flere enn meg som sliter med at det hoppes i teksten når man skal skrive på postsida. Det er ganske irriterende.

 

Kl. er mye og det er nok på tid å få seg litt søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest metchen

Hei dere!

Vel overstått 17. mai. Er nå ganske lei av vekt,og veiing. Det blir for mye om dagen. Har på en måte mistet motivasjonen helt, men samtidig spiser jeg fortsatt sunt og riktig. Tror derfor jeg tar en pause fra det å gå inne hit,fokuserer heller på den daglige drifta. Kommer tilbake når motivasjone til føre dagbok kommer tilbake, men lover å ikke skli inn i gamle uvaner i mellomtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest metchen

Hei!

Har nå vært borte herfra i to månederm, og det har ikke gått særlig bra. Er tilbake til gamle synder med sjokolade, store porsjoner og alt som er godt. Har lagt på meg 4 kg siden sist, noe som ikke er veldig rart med tanke på hvordan jeg har holdt på de siste ukene.

 

Sliter voldsomt etter at jeg sluttet å røyke. Det er akkurat som om maten har tatt plass for røyken. Dersom jeg ikke klarer å gjøre noe med det, vet jeg ikke om det er verdt det. Samtidig la jeg jo på meg når jeg røyka også, så unnskyldningen holder ikke.

 

Nå skal jeg reise på ferie på mandag, men når jeg kommer hjem må jeg klare å gjøre endringer. Jeg skal ned 10 kilo før jul. Da må jeg begynne å trene. Det er viktig, for motivasjonen til å gjøre noe med maten også.

 

Jeg ser at det ikke bare er meg som har blitt borte her inne. Det er jo et kjent problem for oss å klare å kjøre løpet helt ut. Håper det ikke blir så lenge til jeg kommer hit igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrulle

Hei metchen - håper jeg rekker deg før du drar på ferie. Jeg har pausa litt på konsentrasjonsfronten også, så de samme kiloene skal få svi. Men gir ikke opp! Starta på'n igjen for to dager siden. Er på farten ut av huset nå, så må være kjapp. Ønsker deg en riktig god ferie - kos deg veldig! Hvis du kjenner at du har overskudd og lyst til å være litt bevisst rundt mat og trening, så prøv å ha det i bakhodet. Hvis ikke - så blås litt i det og kom sterkere tilbake etter ferien. Jeg håper i alle fall at du ikke har dårlig samvittighet for det du spiser og evt ikke trimmer. Det er i alle fall bare tull. Gratulerer med røykeslutt!

 

Klem skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest metchen

Hei Skrulle!

Så ikke før nå at du hadde skrevet noen ord. Har vært på din tråd. Kom hjem fra ferie for en uke siden. Spisinga har blitt litt bedre, men først i går klarte jeg å komme i gang med trening. Har skrevet ned tre mål for neste uke:

1 Trene minimum 15 min hver dag

2 Ikke spise sjokolade

3 Drikke vann hver dag, og spise 5 måltider om dagen.

 

Jeg har endelig fått opp det trådløse nettverket, og det blir derfor lettere å ta seg en tur inn hver dag. Det krever ikke mange minutter. Vi er nok ofte travle begge to Skrulle, men vi vet bedre enn de fleste hvor mye enklere det er dersom vi bruker 10 min hver dag her inne til å føre dagbok, og å skrive noen ord på trådene våre. Som du sier får vi kanskje ikke tid til å lese alles tråder, men jeg skal velge 2-4 som jeg forsøker å følge litt med på i tillegg til å holde min egen oppdatert.

 

Vi har festival i bygda i helga, så kanskje det blir en tur ut i dag. Skjer ikke så ofte, så det går bra. Skal kose meg på en fornuftig måte. Fortsatt god helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Gårsdagen var forferdelig. Det ble alt for mye drikke på lørdag. Klarte ikke å gjøre noe, hverken spise eller drikke, og ialle fall ikke trene. I dag kjenner jeg meg noe bedre, men har fortsatt hodepine. Ble nok litt for lite væske i går.

 

Har veiedag i morgen, noe jeg ikke gleder meg spesielt til, men jeg vet jeg trenger det. Skal føre dagbok nå. Trenger å bli bevisst hva jeg spiser igjen. Vi snakkes i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest metchen

Ny veiedag som viste 77,9 kg. Var ganske forberedt på det og nå er alle kluter satt inn for å gå ned til 70 kg. Skal lage mitt eget kurs på 7 uker, og målet skal nås ved å føre dagbok igjen, og klare minimum 7 trimpoeng i uka. Startet godt i går, både når det gjaldt mat og morsjon.Nå gjelder det bare å holde motivasjonen ved like. Hver gang jeg tror jeg har funnet ut hvordan jeg skal klare det, sprekker jeg.Allikevel har jeg ikke tenkt til å gi opp.

Har ikke råd til å gå på kurs denne gangen, men jeg har gått på nok kurs til å vite hva som skal til. Det viktigste nå blir å bruke denne tråden til å holde fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går opp og ned, metchen. Det er litt hardt med festivaler og andre ting som dukker opp. Men jeg ser at du setter fine mål som sikkert er overkommelige også - og om du ikke klarer å få til alle riktig hver dag, så er du i alle fall i en god stim.

 

Jeg gikk på internettkurs i vinter, men synes ikke noe om det denne gangen. Det ble litt kunstig for jeg følte ikke at kommunikasjonen med kursleder var helt skreddersydd til meg. Blir for mye generelt prat. Jeg vet hva som skal til og det er så mange gode råd å få her inne (samt ved å lese tråden min fra første runde - det står jo alt!). Så med det mente jeg å si at vi kan fint klare oss sjøl, men du har rett i at det er lurt å prioritere å være her inne og kanskje ikke skrive så mye på alle tråder. Det gjorde jeg i første runde og det var både hyggelig og motiverende, men det tar altfor mye tid.

 

Ønsker deg en strålende dag med nok vann, fem måltider og litt trim!

 

klem fra skrulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Motivasjonen er der, men hodet er ikke helt skrudd på om dagen. Det går så enormt i bølger at jeg blir oppgitt over meg selv. Startet bra, full fokus i 4 dager og så kom første helga, og alt glapp igjen. Etter det har jeg bare delvis klart å hente meg inn igjen. Har sånn søthunger at det er helt sykt, og sliter fortsatt med å komme meg ut og trimme. Er så sløv og slapp.

 

I går fråtset jeg i sjokolade igjen. Ventet til alle hadde lagt seg, og spiste sjokoladen som jeg visste var i kjøleskapet. I dag har jeg klart å la være å kjøpe inn noe usunnt, så vi får bare gyve på igjen. Som jeg har sagt tidligere, ikke tenkt på alt som er spist, se framover og jobb med å få dette til. Veiedag i morgen kommer til å bli en kjempenedtur, pga for mye spising og ventende mens, men det kommer jo en uka etterpå også.

 

Hyggelig å høre fra deg Skrullemor. Har lest på din tråd at du har vært atskillig flinkere enn meg. Jeg skal gå inn å lese den grundig, og bruke den som motivasjon for å komme meg videre. Hadde heller ikke så god erfaring med det siste internettkurset. Opplevde at noen av kommentarene bygde på feil informasjon, og følte at kurslederen egentlig ikke la noe av seg selv i tilbakemeldningene, og jobbet heller ikke grundig nok med å lese mine kommentarer. Har bestemt meg for å klare dette på egen hånd til det er aktuelt med hold vekten kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter hjemme alene i sofaen og skriver her. Kjemper med lysten til å spise noe godt. Har allerede spist en liten ispinne, og har forferdelig lyst på mer. Det er disse kampene jeg har nødt til å vinne for å komme meg videre. Har mens, så lysten på søtt øker, men den er jo der hele tiden ellers også. Tror jeg skal koke meg litt kaffe, lage kvelds til minstemann og finne på noe fornuftig å gjøre. Merker at det er mye lettere å spise noe man ikke skal når man tilbringer mye tid foran tv.

 

Må få til å komme meg litt mer ut, men med en mann som er mye bort på ettermiddagen er det ikke lett når man har tre unger.Håper på en bedre dag i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...