Gå til innhold

Veien tilbake til trivselsvekta


Gjest metchen
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter hjemme alene i sofaen og skriver her. Kjemper med lysten til å spise noe godt. Har allerede spist en liten ispinne, og har forferdelig lyst på mer. Det er disse kampene jeg har nødt til å vinne for å komme meg videre. Har mens, så lysten på søtt øker, men den er jo der hele tiden ellers også. Tror jeg skal koke meg litt kaffe, lage kvelds til minstemann og finne på noe fornuftig å gjøre. Merker at det er mye lettere å spise noe man ikke skal når man tilbringer mye tid foran tv.

 

Må få til å komme meg litt mer ut, men med en mann som er mye bort på ettermiddagen er det ikke lett når man har tre unger.Håper på en bedre dag i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sitter nå og skriver på en tråd som jeg opprettet for litt over et år siden. Den gang veide faktisk mindre enn jeg gjør nå, så det har ikke akkurat gått riktig vei. Nå har jeg nok en gang meldt meg på GR-kurs. Starter på mandag, og målet er som vanlig å gå ned mest mulig, men også å få til varig endring. Lurer på hvorfor jeg ikke klarte å holde meg der sist, men det nytter ikke å gremme seg over det, men man må gjøre noe med det.

 

Denne gangen skal jeg i hvertfall ikke bli overmodig og for stolt av meg selv dersom det går bra en liten stund. Jeg har bestemt meg for å fortsette på kurs til jeg har nådd idealvekta denne gangen. Det vil koste litt penger, men jeg får ha som mål å klare det i løpet av 3-4 kurs. Målet er å komme ned i 58,4 kg minimum. Startvekta fastsettes på mandag, men en foreløpig veiing viser 88,6 og jeg har aldri vært så tung som nå. Det var på tide jeg klarte å gripe fatt i det igjen.

 

Mitt store problem de siste månedene har vært inntaket av sjokolade, og porsjonsstørrelsene. I tillegg har jeg blåst en lang marsj i hva jeg har spist. Det er det nå slutt på. Begynte i går, og i dag har jeg ført alt inn i dagboka, og har full kontroll over inntaket. Har ikke fått til trimturen i dag pga en vond rygg, men har som mål å starte i morgen. Vet at det må til for å klare målene mine.

 

Vet at det være her inne er viktig for å holde fokus, så dere får krysse fingrene for at jeg kommer til å være aktiv framover. Skal ta en runde å se etter gamle kjente.Ha en riktig god kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i ferd med å snu? Gikk på vekta i morges og den viste nedgang for første gang på mange måneder. Jeg vet at det ikke er lurt å veie seg hver dag, men erfaring fra tidligere viser at jeg ikke klarer å la være, så jeg må nok bare lære meg å leve med det. Uansett førte veiinga til at jeg smilte da jeg gikk i dursjen, og det er lenge siden sist. Jeg skal ta med meg den gode følelsen til resten av dagen, og prøve å ikke være så sur som jeg har vært i det siste. Jeg har en sønn på 5 år som er sur og grinete på alt om dagen, og jeg tror faktisk at han er et bilde på hvordan jeg er ovenfor ham. Det er på tide å fram smilet igjen, hele familien trenger det.

 

I går klarte jeg endelig å få kroppen ut for å trimme litt. Til tross for snø og sterk vind, gikk jeg en tur på 30 min. Det gjorde vondt med vind og snø i ansiktet, men det var allikevel deilig å endelig føle at man gjorde det man vet man bør, isteden for å bli på sofaen.Skal prøve å få til en liten tur i dag også, men vet at det blir viktig å ikke overdrive, slik at jeg blir lei etter en uke.

 

Mandag skal jeg veies og måles for den første kursregistreringa. Det blir spennende og på en måte formelt. Da vil det stå svart på hvitt hvor feit jeg egentlig er. Håper bare at den siste registreringa blir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi startet på GR-kurs. Min mann går ikke på kurs, men har ikke så mye annet valg enn å følge med, da han trenger å gå ned like mye som meg, dvs 30 kg. Målet er å bruke minst et år på det, men det er viktig å ha en god start for å holde motivasjonen oppe.

 

Nå må jeg gå å lage mat til ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte dager er det vanskelig å motstå fristelser. Klarte ikke å stoppe til middag, og det ble et tacoskjell for mye. Det fører til en sprekk i inntak i dag, og nå kommer helga.

I dag har jeg ikke klart å komme meg ut, og det må jeg få til i morgen.Er trøtt og sliten idag. Trenger å sove litt tidlig i dag tror jeg. Vet at jeg burde gått en tur isteden, men har vært ute 2 ganger denne uka, så hvis jeg klarer to ganger til har jeg nådd målet for uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det endelig helg igjen. Skal slappe av i ettermiddag,selv om jeg nok burde gjort litt husarbeid. Det er vanlig at jeg gjør rent lørdag formiddag. Kanskje jeg drar til Finland en tur, vi får se. Er ganske spent på veiedagen på mandag. Det er viktig å gå ned litt sånn at motivasjonen holdes vedlike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første veiedag viste ned 1 kg. Det er nok veilederen min fornøyd med, men jeg hadde håpet på litt mer.For å få til det er planen å trene mer denne uka. Jeg trenger flere trimpoeng. I tillegg er det viktig å stramme inn så mye som mulig, da vi bestillte sydentur på søndag. To uker i Tyrkia. Det skal bli utrolig deilig, men jeg håper på å miste 20 kg før reisa, slik at det ikke blir så ille å skulle ha på seg bikini.Da er det bare å stå på videre for å nå målet. Det skal være mulig på 23 uker, men det krever hard jobbing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Sitter her kl 0610 og er svett etter en økt med zumba og styrketrening. Skal gå i dusjen, men ville gjøre unna dagens registrering først. Pleier å før dagboka mi om morgenen. Det gjør det lettere å ha kontroll på hva jeg skal spise den dagen synes jeg. Selvfølgelig hender det at jeg endrer noe, men da justerer jeg om kvelden.

Kjempefornøyd med å ha fått inn en treningsøkt tidlig på morgenen. Vet ikke om jeg klarer det senere, så det kan være løsningen siden jeg allikevel er våken i fire-femtida.Sliter litt med styrketreninga, men det blir vel bedre etter hvert.

Er ganske spent på veiinga og målinga på mandag. Målet er 1 kg minimum, helst 1,2 for å holde det jeg har som mål for kurset 7,6 kg. Skal til Tyrkia 28.juni og jeg håper på å gå ned minimum 15 kg før jeg reiser. Det skal kunne gå dersom jeg kommer ordentlig igang med treninga.

Leste i ukebladet om ei som hadde gått på GR og gått ned 50 kg på to år. Hun har helt valgt bort å kose seg med godetri på lørdager fordi det da er så lett å si til seg selv at det er greit å spise godteri. Jeg har litt den samme tankegangen, men føler at jeg må få kose meg litt eller så blir jeg gal. Da er nest jobb å finne ut hvordan jeg kan kose meg på en sunn og fornuftig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viser vekta ned 1,5 kg denne uka. Det er kjempebra. Humøret er på topp og jeg gleder meg til å fortsette.I dag begynte jeg dagen med trening. Jeg trente 30 min med abdoern min før de andre sto opp. Det er den tiden på dagen hvor det er lettest for meg å få til trening siden jeg er tidlig våken uansett.

Veiledern synes vekttapet er litt høyt, men sier det er vanlig i begynnelsen. Jeg regnet nesten med at hun ville si det, og jeg vet fra før at de helst vil at du skal gå ned under 1kg i uka. Dersom jeg fortsetter å gå ned mer vil jeg nok få beskjed om å øke kaloriinntaket.

Selv synes jeg at det er helt greit at det går fort nedover. Det holder motivasjonen ved like, og gjør det enklere å gyve på en ny uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det veiedag igjen, men som vanlig har jeg vært på vekta hver dag denne uka. Det har ikke vært en god uke, til tross for at jeg har trent mye og spist fornuftig. Vet at jeg ikke kan forvente 1-1,5 kg i uka, men jeg forventer minimum 700 gram i morgen.

 

Det var lørdag i går, og det førte til at hovedmåltidet ble inntatt ganske sent. Noe av årsaken til manglende resultat på vekta kan skyldes dette. Uansett inngikk jeg en avtale med meg selv før jeg gikk på vekta kl.5. Dersom jeg ikke hadde gått ned 700 gram skulle jeg kle på meg å ta en tur med stavene, hvis den viste mer skulle jeg legge meg på sofaen og slappe av. Det ble en 30 min tur med staver. Har ikke brukt stavene før, så det var en ny opplevelse. Kjenner nå at jeg er litt sliten i armene. Må gå på nett å finne ut om det er noen plasser som beskriver hvordan man skal bruke stavene riktig. Vi snakkes i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motivasjonen har fått seg en kraftig trøkk etter å ha vært på vekta. Kun ned 400 gram etter en uke hvor jeg har trent mer, og ikke falt for noen fristelser. Hvordan skal jeg klare å nå målet mitt dersom det fortsetter slik. Jeg kjenner at jeg er ordentlig sint og lei meg.

I den fornuftige delen av hodet mitt vet jeg jo at det kan bli slik etter å ha gått ned så mye forrige uke, men i den med følelser er det fullt opprør.Det er ikke slik det skal være.

 

Heldigvis viser målene en nedgang på noen cm. Uten det hadde jeg blitt skikkelig deperimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Jeg forstår frustrasjonen din - det er kjipt når man føler at resultatet ikke står i forhold til innsatsen. Men - det jeg har erfart er at når jeg trener mye kommer gjerne vekten litt etter, hvis du skjønner. Resultatet kommer ikke umiddelbart, men gjerne uke etter. I tillegg må du huske at dersom du trener styrke begynner du jo å bygge muskler. Etter at jeg begynte med det har ikke min vekt gått noe fortere ned - tempoet er noen lunde det samme som før. Men merker endringene i kroppen mye bedre, både i cm pluss at det dukker opp konturer av at det er annet enn bare fett under huden. :) Husk at dersom du er støl kan det også ha innvirkning på vekten - da holder gjerne kroppen ekstra på vannet og sånt.

 

Så når alt det er sagt så synes jeg at 400 gram ned er bra! Men forstår godt ønske ditt om at det skal gå fortere - det vil vi vel alle. Men det kommer plutselig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Krusmynte!

Godt med noen ord fra andre som setter tankene litt på plass. Håper du har rett i at effekten kommer neste uke. Må jo bare fortsette å jobbe, og fortsette å spise slik jeg vet er riktig. Pleier ofte å møte slike uker, men denne gangen hadde jeg håpet det skulle ta litt lenger tid før den første kom.

Må være hjemme fra jobb i dag med sykt barn. Prøver å gjøre litt husarbeid slik at jeg ikke skal bli fristet til å spise mer enn jeg skal. Ungene vil jeg skal lage fiskegrateng i dag. Pleier ofte det når jeg er hjemme, da det krever god tid å få den ferdig.

Har en bok hvor jeg fører mål og vekt. Har gjort det gjennom alle de slankekurene jeg har vært igjennom, hvilket ikke er få. Trøster meg litt med at midjemålet er litt mindre nå enn ved samme vekt tidligere. Til syvende og sist er det jo målene som er de som avgjør om klærne passer.

Har tenkt jeg skal rydde litt i garderoben senere i dag. Da skal bukser prøves og legges i bunker etter når de vil passe. Noen må nok vente i 6 mnd, men kanskje noen passer om noen uker. Liker å ha klær som motivasjonsfaktorer, og gulrøtter foran meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer som vanlig ikke å la være å gå på vekta hver morgen. I dag førte det til at humøret steg da den viste 600 gram mindre enn i går. Håper trenden holder seg fram til neste veiedag, for denne uka skal jeg gå ned 1 kg. Det må til for å ligge i rute i forhold til planen. Skal prøve å få inn en økt med stavgang i ettermiddag.

Skulle vært på kurs i byen i dag, men måtte bli hjemme pga sykt barn. Det gjør det litt lettere å spise fornuftig, så noen fordeler er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er mandag en drittdag. Hele uka har jeg liggi på under 84, men i dag viste selvfølgelig vekta 84,4 etter å ha spist bacalao til middag i går, og lasagne på lørdag. Kroppen holder på all veska pga saltet tror jeg, eller så er det fordi det er veiedag. Neste kurs skal jeg ha veiedag på tirsdag.Det er så deperimerende med dårlig resultat, men jeg må bare ta meg sammen å være flink denne uka også. Det blir nok litt vanskelig siden vi skal i 60 årsdag på lørdag, men jeg får være flink de andre dagen, og det blir viktig å få til å trene igjen. Denne uka har det ikke gått pga en vond rygg. Noen ganger når jeg har mens slår korsryggen seg helt vrang.

Nå må jeg vekke ungene. Ha en god dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledern min forsøker å holde motivasjon min oppe til tross for dårlig nedgang denne uka. Hun har gitt meg motivasjonsoppgave som jeg skal gjennomføre. Skal skrive ned 5 gode grunner til at det er positivt å nå trivselsvekta mi.Skal gjøre oppgaven, så skal jeg komme meg ut en tur med stavene. Må komme bedre igang med trening denne uka enn forrige. Kjenner at jeg har mest lyst til å legge meg på sofaen å sove, men det er ingen god ide så det er bare å kle på seg å komme seg ut.

 

Selv om det i utgangspunktet ikke er GR-oppskrifter må jeg si at jeg har funnet stor glede og inspirasjon på trinesmatblogg.no. Hun har mange interessante og sunne oppskrifter som er like aktuelle for oss som ønsker å gå ned i vekt. Vi må bare passe på porsjonstørrelsene våre. De fleste oppskriftene er kjempesunne, og ser gode ut. Legger ved lenka.trinesmatblogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har startet dagen med 20 min Zumba. Rakk i styrketrening før de andre sto opp, så det må jeg gjøre i ettermiddag. Var ute og gikk med stavene i en time i går, og det var ganske deilig, så dersom tida strekker til skal jeg prøve meg på en litt tyngre økt i dag. I går var min minste sønn med den første runden, og det førte til et meget rolig tempo. Dersom det skal bli noe forbrenning å snakke om må jeg nok gå alene.

 

Skal i 60 årslag på lørdag så jeg har planer om å få til noen trimpoen ekstra fram til lørdag for å kompansere for eventuell overstridelse. Har ellers planer om å holde meg innenfor menyen pluss kosemerker. Skal dra hjem etter maten for å være med ungene. Har ikke råd til barnevakt om dagen, da vi sparer til sydenturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei metchen

jeg har lest tråden din - og kjenner meg, som mange andre, igjen. Supermotivert en stund og så går det skeis.

Jeg har gått ned mange kilo, men har ca 10 kilo igjen før jeg er fornøyd. Jeg vil da ha en vekt som godt over det jeg "burde" i kilo, men jeg har bestemt meg for å være fornøyd med det - enn så lenge. Jeg har også et slagord nå; NED ER NED. For går vekta ned, så er jeg jo på rett vei.

Lykke til videre, lurt med en slagplan før selskaper. Og når man har kontrollen i slike situasjoner, så føler man seg så veldig flink etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uka starta kjempebra treningsmessig, men så kom den hersens forkjølelsen krypende. Var ute i 50 min med rask gange tirsdag, og onsdag begynte bihulen å krangle, og jeg måtte gå hjem fra jobb. Jeg er fortsatt hjemme, og trening har vært helt uaktuelt og er uaktuelt de nærmeste dagene. Har nå som mål å bli frist til mandag, slik at jeg kan begynne å trene igjen.

Etter å ha fått en trøkk med vektnedgangen på mandag klarte jeg å hente fram motivasjonen igjen, og det er da typisk at noe kommer til å skje for å ødelegge alt. Har klart å holde kontroll på matinntaket, men i morgen kommer 60 årlaget og det kan jo ødelegge det meste.

Har to barn hjemme som også er syke. Betyr at man må dytte innpå med tabletter for å holde formen såpass at man kan ta seg av dem. Ikke engang når man er syk kan man bare ta vare på seg selv, eller bli tatt vare på. Slik er det av og til å være mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFFDA

Det er kjipt når vi liksom er gang og så blir vi selv,, eller deler - eller hele familien syke. Det er litt kjipt når treningen og fokuset på sunn mat og måtehold må vike fordi vi må inn i rollen som hjelpesøster... Håper det fikser seg til mandag for deg. Og at de små (?) blir friske i en vei.

 

Selskaper et utfordrende, jeg skali to i morgen; en barnebursdag og en voksenfest. Jeg må trene i morgen, for det er helt klart at jeg må forebygge...

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bunad71!Heldigvis kjenner jeg at formen er i ferd med å bli litt bedre i dag, så mandag bør jeg være frisk. Har ikke peiling på hva jeg blir servert i kveld, men har bestemt meg for å sørge for at jeg ikke er for sulten når jeg kommer dit, slik at det blir lettere å holde kontrollen. Må i tillegg tenke at det ikke er så farlig om jeg spiser litt for mye, så lenge alle de andre måltidene i løpet av uka er under kontroll. Husker ikke hvor jeg leste det, men det stemmer jo at det ikke er nødvendig å bli deperimert om ett av 35 måltider i løpet av en uke er litt større enn ønkselig. Det er ikke da du legger på deg, men når kun et av 35 er passe store.

 

Ungene er heldigvis i ferd med å bli friske,så mandag er vi forhåpentligvis tilbake til normalen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viser veiedagen en nedgang på 0.9 kg, og det er jeg godt fornøyd med med tanke på at jeg har vært syk siden onsdag og derfor ikke har fått trent. I tillegg har det vært 60 årsdag og morsdagsfeiring denne uka.

Hadde som mål å komme meg ut i dag, men hoster og harker fortsatt litt mye, så jeg velger å utsette det til i morgen, men da må jeg komme igang. Ønsker å få en like god uke neste uke, og det vil kreve trening og stå på vilje. Kjenner innimellom at jeg er sulten, og kroppen er ennå ikke vant til å få så små porsjoner, men kjenner også at jeg blir fortere mett når jeg spiser.

Håper på en god uke for dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og gratulerer med godt resultat. Nesten en kilo! Jeg hadde bare 0,2 kilo i nedgang fra forrige uke, men totalt har jeg 3,4 kilo i løpet av to uker. Min veiedag er søndag - og jeg satser på voldsomme resultater førstkommente... :rolleyes:

Jeg har i alle fall spist det jeg skal og ikke lurt meg til noe som helst til nå - og slik skal det fortsette! Ned er ned! Jeg er motivert - men ganske sulten kjenner jeg. Det er heldigvis middag snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og gratulerer med godt resultat. Nesten en kilo! Jeg hadde bare 0,2 kilo i nedgang fra forrige uke, men totalt har jeg 3,4 kilo i løpet av to uker. Min veiedag er søndag - og jeg satser på voldsomme resultater førstkommente... :rolleyes:/>

Jeg har i alle fall spist det jeg skal og ikke lurt meg til noe som helst til nå - og slik skal det fortsette! Ned er ned! Jeg er motivert - men ganske sulten kjenner jeg. Det er heldigvis middag snart.

 

Ned er definitivt ned, og på to uker har du gått ned veldig mye, kjempebra. Du er tøff som har veiedag på søndager. Det er en dag jeg ikke hadde valgt da det ofte er lørdag som er den dårligste dagen min. Har akkurat ført inn dagens inntak, og har et godt kveldsmåltid igjen slik at jeg ikke blir å legge meg sulten idag. I går var det fastelavensboller til kvelds kl. 17 og må innrømme jeg var en smule sulten da jeg la meg kl 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt en god treningsøkt på morgenen. Fikk 2,1 trimpoeng etter en økt med zumba og styrketrening. Skal ta kondisjonstreninga i morgen med en stavgangstur på ca 1 time. Vet ikke om jeg skal gjøre det i morgen tidlig eller i morgen ettermiddag. Får se når jeg våkner i morgen. Skal ikke så tidlig på jobb så jeg kan nok trene tidlig, siden jeg vet at jeg ofte ikke har så mye overskudd om ettermiddagen.

I går betalte jeg for et kurs til i GR. Det nye begynner uka etter at det jeg holder på med er over, med samme veileder så det blir nok bra. Er veldig fornøyd med de tilbakemeldingen jeg får så får håpe det forsetter å være bra. Målet er å gå ned 700 gram i uka, dvs 4,9 kilo på 7 uker. Dersom jeg klarer det vil jeg ha gått ned over 10 kilo på 14 uker. Det er jo fortsatt mange igjen, men jeg har begynt å innse at det er bedre å ta ting over tid. Vet ikke om jeg har råd til å gå på kurs til jeg er ferdig. Det får vi ta etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...