Gå til innhold

På'an igjen!

Anbefalte innlegg

• Svar 878
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Krusmynte

I går var dagen da resultatene ble feiret - PT spanderte kake på meg da vi hadde PT-time! Så timen startet med at vi satt midt inne blant vekter og spiste hvit dame (kjent som marsipankake i resten av landet) og pludret før treningsøkten satte i gang. :) La også ut skrytemelding av meg selv på Facebook med bilde av kaken, og har fått overveldende mye likes og positive kommentarer. Det er så mange som har sagt at jeg må skryte - det er jo ikke som at folk ikke har fått med seg hva jeg har holdt på med. Det har sittet langt inne, men i går fant jeg ut at nå.... Nå er det på tide!

Kakespisingen ble etterfulgt av en tung beinøkt, så jeg tror nok kaloriene er forbrent allerede. :) Forsvant ihvertfall over tusen under gårsdagens økt. Å etterfølge det med tur på Ikea var ikke bare-bare skal jeg si dere, ble rimelig sliten i beina av å trakke rundt der og det ble jo i tillegg noen runder opp og ned trappen da jeg kom hjem. Kjøpte ikke de tyngste greiene - skapdører til noen Billy-hyller og litt småting som man jo alltid kommer hjem med fra Ikea, men dørene var jo store og litt uhåndterlige. Så da blir det noen runder.

Ellers er jeg klar for både helg og 17. mai. Dvs egentlig har jeg jo lyst på en fin, sommerlig kjole å gå med i morgen, men det er jo ikke akkurat meldt det beste været så da er det like greit at jeg ikke har funnet noen. Blir vel noen av et skjørt og en av mine nye London-topper tenker jeg. :) Og rømmegrøt. Rømmegrøt må man jo ha.... ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Vekten viste denne uken en ørliten oppgang. Ørliten = 100 gram. Og det er greit, holdt meg ikke akkurat unna rømmegrøten på lørdag for å si det sånn. Dæven, det var godt! Hadde trodd magen skulle protestere noe veldig, men dengang ei. Isteden protesterer den i dag, uvisst av hvilken grunn. Men men. :)

Er egentlig fornøyd med at jeg ikke har gått opp mer. Vekten stopper nå på 86 kg som er 1 kg over det som var målvekten min. Men at vekten varierer litt er jo greit. Jeg skal jobbe godt denne uken for å få den ned til 85 igjen. Jeg må innrømme at jeg har en liten hemmelig drøm om å stort sett holde den under 85. Slik at 85 er maks hvis dere skjønner. Jeg har nok en liten sånn mental greie der altså, kjenner jeg liker ikke at vekten går over. Men når man bare ligger noen hekto under er det jo ikke allverdens som skal til før en tipper over, så der har jeg absolutt noe å jobbe med.

Ellers er det mandag og treningsdag, i dag er det overkropp som står på agendaen. Ute er det mildt og greit, men foreløpig glimrer solen med sitt fravær. Som egentlig ikke gjør allverdens siden jeg er på jobb, men det må gjerne klarne opp til jeg skal ut i den store verden igjen senere! Det som er irriterende er at jo varmere og finere det er ute, jo kaldere er det på kontoret... Sist vi hadde fint og relativt varmt vær (dvs rundt 18 i skyggen men litt sur vind enkelte steder) var det faktisk varmere ute enn inne... Irriterende! Har heldigvis både sjak og strikkejakke hengende på jobben.

Ønsker alle en finfin uke!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Av og til må man bare prise seg lykkelig over gode valg... Dagens gode var å velge regnjakke og goretex sko selv om det var relativt bra da jeg skulle gå i morges. For i det døren smalt igjen bak meg begynte det å regne. Lett først, men da jeg kom av bussen åpnet slusene seg... Det er jo meldt ekstremregn men egentlig ikke før i ettermiddag, og jeg tenkte i utgangspunktet at da skal jeg jo bare hjem. *ler* Så her sitter jeg tørr og fin mens et par kolleger nok sikkert har våte tær. :)

Ellers er jeg supersulten om dagene! Tydeligvis inne i en av de periodene igjen. Men aldri så gale osv, for jeg snikveide meg i dag og det var oppløftende. :) Har opplevd tidligere at når jeg går rundt og er supersulten går vekten gjerne greit nedover. Tatt i betraktning at det er that time of the month er jeg egentlig litt overrasket over at det gikk nedover for det pleier den ikke å gjøre. Men vi får da vente til mandag og se hvordan det går da - det er jo det som teller! Rart hvor opphengt man blir i disse tallene altså...

Nei, får vel gå og fylle vannflasken! Har blitt mye enklere å drikke vann etter at jeg begynte å ha det i en sånn termokopp med sugerør. Skulle egentlig bruke den til te, men å drikke varm te med sugerør er skummelt så da ble det vann i steden. Det holder seg godt og kaldt hele dagen, og er myyye lettere å få ned! Så det var dagens anbefaling. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips!

Sugerør har jeg ikke prøvd. :)

Variasjon er jo greit.

Ellers er store forskjeller på drikkeflasker. Noen er absolutt ikke gode.

Jeg har noen flasker som rommer 0,7 liter og de drikker jeg ganske lett tomme.

Snikveiing er noen ganger dr..., mens andre ganger oppløftende.

Mandagen blir nok BRA! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Takk for tips!

Sugerør har jeg ikke prøvd. :)/>

Variasjon er jo greit.

Ellers er store forskjeller på drikkeflasker. Noen er absolutt ikke gode.

Jeg har noen flasker som rommer 0,7 liter og de drikker jeg ganske lett tomme.

Det har du jammen rett i. Det jeg har nå er en termokopp-sak i metall som egentlig ser ut som en brusboks hvor du skrur av lokket for å fylle og det er drikketut som kan vippes opp og sugerør nedi. 0,5 liter. Prøver å tømme en før, en under og en etter lunsj hver dag, ikke alltid jeg klarer det men klarer ihvertfall to om dagen. Plastdrikkeflasker er jeg litt skeptisk til, for de du kjøper på sportsbutikker og sånt synes jeg gjerne lukter veldig kjemisk og da smaker jo ikke vannet noe godt. På trening har jeg en Tupperwareflaske med sånn sportstut eller hva det kalles. Den er helt super, i tillegg har den en sånn liten oppbevaringssak under hvor man kan putte f.eks. garderobenøkkel og hårstrikk/klemmer. Veldig praktisk siden treningstøy sjeldent har lommer med plass til sånt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Dagens veiing er overstått og jeg klokket inn på 85,4 kg i dag. Det er 600 gram ned fra forrige uke, og dermed på god vei tilbake til de 85 kg som jo er hvor jeg skal ligge. De sier jo at man må regne med å variere +/- 2 kg fra hovedvekten og det er forsåvidt greit, men kjenner det er en hard kamp å akseptere oppsving i vekten. Det har jo vært så fy før, men nå skal det liksom være helt greit innenfor de 2 kiloene.

Onsdag skal jeg på ny kroppsmåling, og det blir spennende. Pratet med PT på torsdag og vi fant ut at det nok var en grei løsning siden jeg føler meg demotivert og sånt. Er spent på resultatene, for all del, men i første omgang skal den brukes til å lage et skikkelig opplegg over sommeren som kan gi meg muskelmasse tilbake i overkroppen. Den jeg mistet i fjor da jeg ble så fortvilet over at målvekten var gått så kraftig ned... Jeg må innrømme at tanken på å gå ned et par kilo til har slått meg. Da mener jeg virkelig bare et par - jeg kunne tenke meg å ligge rundt 82-83 slik at alt mellom 80 og 85 er greit hvis dere skjønner. At over 85 så må vi sette alle kluter til. Sist jeg hadde kroppsmåling fikk jeg jo beskjed om at rundt 80 tilsvarte en fettprosent på 23 med den muskelmassen jeg hadde da, slik at jeg kunne ligge opp mot 85 og likevel være innenfor "normalen" hva fettprosent angår (18-28 for oss kvinner) og det er helt greit egentlig. Så vi får se hva målingen sier på onsdag og ta det derfra.

Ellers er det trening i dag etterfulgt av 87-års dag til min farfar. Gamlinger må jo feires, vi vet jo ikke hvor lenge vi har dem... Uken blir kort siden jeg avspaserer fredag, dvs at min uke blir mandag, torsdag, fredag, søndag, fredag, lørdag og søndag. *ler* Kan ikke annet enn å like sånne uker, altså! Neste uke avspaserer jeg fredagen, uken etter er det jo helligdag mandagen men så er det det fulle arbeidsuker helt til jeg tar ferie i uke 29. Gleder jeg meg til ferie? JAH! Har jeg bestilt sydentur? JAH! Har jeg nye bikinier jeg faktisk føler meg ganske vel i? JAH! Den ene er til og med kjøpt på H&M og har den minste bikinibuksen jeg har hatt på det jeg kan huske! Som ikke er så liten i forhold til andre bikinibukser, men det er en "vanlig" bukse og ikke sånne hotpants som dekker kjempemasse. Skumle saker! ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

To happenings i kroppsverden i dag - det første var tur til kiropraktor med skulderen. Fikk tatt ultralyd og greier, og fått bekreftet at jeg har en rift i supraspinatus. Den er ikke stor, men stor nok til å skape smerte og irritasjon, men kiropraktoren mener at jeg skal klare å bli kvitt det uten problemer ved hjelp av en del øvelser og sånt. Skal tilbake på tirsdag for å få litt instrukser. Kan fortsatt trene så lenge jeg ikke kjenner skarpe smerter, og bør også være forsiktig med øvelser som gir store utslag i leddet - type dips, benkpress og armhevinger. Men som jeg sa vedr armhevingene så kommer jo utslaget an på hvor langt ned man kommer seg… *fnis*

Dagens andre happening var kroppsmåling. Resultatene viser ingen store overraskelser, har økt muskelmassen i beina, gått litt mer ned i overkroppen (ikke overraskende grunnet skulderplagene), ned i total kroppsvekt og ned i fettprosent. Er nå 0,8% fra å være innenfor det som er normal fettprosent, altså er den nå på 28,8 (normalen er mellom 18 og 28). Det er ikke allverdens, og såvidt jeg kan se av referanseområdene for kilo så er det snakk om 2,3 kg fett. Det skal man vel klare å kvitte seg med? Klarer sikkert det fint til neste måling. Nå er jo ikke fokuset så mye på nedgang som på stabilisering, og jeg tror det er lettere å bygge muskler når man spiser litt mer enn det jeg har gjort frem til nå. Skal ha PT-time i morgen tidlig (kl. 10 er vel tidlig når man har fri??) og da regner jeg med at PT Viktor kommer til å ha en eller annen plan på lur for meg. Jeg SKAL ha opp igjen denne muskelmassen og erstatte noe av fettet med muskler. Sånn er det med den saken!

Ellers er det helg for denne frøknen, har bestemt meg for å avspasere på fredag. Deilig! En langhelg er aldri feil, faktisk skal jeg ha også neste uke - da avspaserer jeg også fredag og drar østover for å besøke venninne med familie. Gleder meg til det og, gitt! Og ute er det sommer og sol… :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Mandag og veiedag, og vekten viser 0,5 ned til 84,9. Altså på riktig side av 85 og der jeg egentlig vil være. :) Fornøyd med den, spesielt i visshet om at jeg sliiiiiiter virkelig om dagene! Er så fysen på ALT - det være seg is, sjokolade, kake (gjerne sjokoladekake....) og andre søtsaker, men også vanlig mat - ost av alle typer inkl smeltet som på pizza, nybakt brød med brunost, loff, grillete pølser med hjemmelaget potetsalat osv. Føler meg også konstant sulten kanskje med unntak av rett etter middag. Mamma mener at det nok er psykisk og at det har sammenheng med at underbevisstheten min sier at "nå er målet nådd, nå kan du spise igjen". Men jeg vet jo inderlig godt at det ikke er tilfellet! At jeg kan spise som i gamle dager, altså - at målet er nådd vet jeg jo utmerket godt. :) Og det er ikke umulig at hun har rett.

Som om ikke dette var nok gruer jeg meg veldig til trening om dagene, det har nok sikkert sammenheng med at nå er det overkroppen som står i fokus, og jeg synes det er mye kjekkere å trene bein. Det har nok med mestringsfølelsen å gjøre, i tillegg så slenger PT på ganske høye vekter som gjør at jeg trenger hjelp og har ikke sjans til å klare det på egenhånd. Ergo gruer jeg meg litt til å gjennomføre for da føler jeg meg så inderlig dum.... Problemet er at hodet vil så inderlig mye mer enn hva musklene vil, og da blir jeg irritert... ;) Dette går nok over etterhvert som mestringsfølelsen kommer mer på plass også på dette området, synes jo det var fælt å trene bein før også. Og jogge, ikke minst. Herregud så jeg slet da de ommøblerte og jeg ikke lengre kunne stå på tredemøllen bakerst i kroken! *ler*

Det var forresten en sak på bt.no hvor en dame sa at hun føler seg beglodd på treningsstudio. Det fikk folk til å lage en debatt om påkledning osv. Men dette er en del av en serie som heter "Bergens slappeste", hvor 8 personer i 8 uker skal trene sammen, få kostholdsråd etc og følges opp av profesjonelle for å komme i gang med et nytt og bedre liv. Og jeg forstod med en gang hva hun mente - nemlig at du kommer der og er utrent, gjerne overvektig, føler deg usikker, er redd for å gjøre ting feil og at folk skal legge merke til deg på den måten. Faktum er at folk har nok med å passe på seg selv, og når jeg ser folk som er der jeg var da jeg begynte tenker jeg bare at "tøft!" og tusler videre og konsentrerer meg om meg selv. Og det gjør de fleste andre og. For jeg VET hva det koster rent mentalt å komme seg forbi den barrieren. Så det er noe for alle de som ikke tør å ta med seg inn på treningssenteret. :) Litt hverdagsbetraktninger fra meg en mandags morgen. :)

Oh, ser at jeg har glemt å svare på kaloritallet mitt. Det enkle svaret er at jeg aner ikke, for jeg registrerer ikke lengre. Jeg veier ikke annet enn middagen heller, men har nok økt på litt ja. Hvis ikke skulle jeg teoretisk ha gått mer ned i vekt fortsatt, ikke sant? ;) Jeg vil tro at jeg ligger rundt 1800-2000 per dag. Lå på meny 2 før, ja, og har holdt på måltidsfrekvens og spiser de samme skivene til brødmåltidene som jeg gjorde før, men siden jeg ikke veier pålegget har jeg nok økt der. Og jeg sitter ikke akkurat og teller druer lengre heller hvis du skjønner. Siste kroppsmåling sier at hvilestoffskiftet mitt er på 1681 per dag, så jeg vil tro at det kan stemme noen lunde. Må nok øke enda litt mer etterhvert, men vekten min har jo variert veldig - opp to kilo for å få dem bort igjen. Grunnet utfordringer i hverdagen. Når det blir mindre av dem blir det nok mer stabilt og da må jeg vel øke enda litt mer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Krusmynte - lenge siden sist! Jeg er innom og leser, og tenker: Den sulten er ikke nødvendigvis psykisk, den er hormonelt betinget og noe av grunnen til at det er vanskelig å opprettholde vektttap, eller hvertfall vrient å stabilisere. Forskning.no har publisert noen artikler om dette. Ikke nødvendigvis oppløftende lesing, men greit å være bevisst at det er slik. Da er det lettere å minne seg selv om at den sulten ikke er en trussel...

Ha en fortsatt fin uke :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tommel opp for deg nok en mandag!!

SUPERT gjennomført! :D :D :D

Sulten og lysten på noe er såå utfordrende...og så frustrerende...

Og jeg har ingen gode tips å komme med. Skulle gjerne hatt noen selv.

Får du fortsatt komplimenter og kommentarer fra folk du møter og kjenner?

Du må jo ha forandret utseendet temmelig mye. :) Jeg fikk nemlig et kompliment fra ei jeg ikke hadde sett på en stund, og hun kommenterte at jeg var mindre. Måtte jo svare at "nei, jeg har ikke gått ned noe på lenge nå". ETterpå tenkte jeg at hun mulig tenker på meg fortsatt som slik jeg var for 3-4 år siden, og at hun hadde "glemt" at jeg har gått ned i vekt. Om du forstår dette selv om det ble rotete. Blæ..er litt trøtt her...hehe...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Det er jo her dette målebåndet kommer inn i bildet.. For selv om du ikke har gått ned i vekt kan du likevel ha gått inn i mål og på den måten ha endret utseendet! Jeg fikk spørsmål om det fra en her for ikke så lenge siden om at "du bare fortsetter å gå ned og ned". Eh, nei, vekten har stått bom fast i månedsvis (dette var rett før jeg nådde mine 85). Men kjente jo på klær og sånt at de var litt løsere. Så om vedkommende har tenkt på deg før eller sist hun traff deg spiller ingen rolle - bare ta det som det komplimentet det er og si takk! :)

Jeg får som du ser over fortsatt en og annen kommentar, men det er jo oftest de som ikke har sett meg på lenge som sier noe. Senest her om dagen traff jeg broren til en kamerat som jeg ikke har sett på flere år, og han kjente meg jo heller ikke igjen sånn umiddelbart - hadde jeg ikke gått bort og sagt hei hadde han nok gått forbi og levd i uvisshet om at jeg hadde sett ham. :) Ser forresten og at hvilke klær jeg har på meg spiller en rolle - er enkelte antrekk jeg føler at gjør meg både høyere og slankere enn andre. Optiske illusjoner og alt det der. Det kan man jo like? ;)

Ellers var jeg hos kirporaktor i går og fikk 3 skulderøvelser som skal gjøres hver dag og om en måned skal jeg tilbake og ta ny ultralyd for å se hvordan tingenes tilstand er. Tok øvelsene i går, de ser lett ut men jaggu santen har jeg ikke antydning til gangsperr. Det har vel også litt sammenheng med at jeg ikke har trent selve skulderen allverdens de siste månedene. Men nå krysser vi fingrene for at den blir bra igjen! Og ikke minst for at jeg har viljestyrke nok til å gjennomføre hver dag som jeg har fått instrukser om.... ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Ukens veiing ble foretatt en dag senere enn vanlig siden jeg har vært bortreist i helgen. Resultatet viste ikke overraskende +1,1 kg, slik at jeg nå veier 86. Det er greit, kalkulert risiko og alt det der.

Det er utvilsomt vanskelig å være på farten og å bo hos andre og spise det de har i hus. Ikke at det var junk på noe som helst måte, men jeg er vant til ekstra grovt brød, her hadde de bare halvgrovt. Det var ikke noe frukt i huset, og lite grønnsaker utover agurk og tomat. Noe som forundrer meg, for de pleier stort sett ha begge deler i heimen. Kjenner at jeg har veldig lyst på en banan... *ler*

Den største synderen er imidlertid meg selv, som ikke har klart å takke nei til is både titt og ofte i løpet av helgen! Vi snakker is fra boks med diverse tilbehør til. Der jeg var var det som i store deler av resten av landet kjempevarmt, og da var det bare så utrolig fristende at jeg ikke klarte si nei. Så fy på lanken til meg, nå er det hverdag igjen og jeg skal på trening i dag og forbrenne av noe av det. :)

For øvrig så konstanterer jeg nok en gang at mygg må rett og slett være klodens mest meningsløse insekt. Jeg mener - man kan jo se en mening med andre ting som edderkopper og humler og sånt. Men mygg? Absolutt ikke! *klør meg på et av mine mange nyervervede stikk*

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Siste uken har vært dårlig... Har gått ytterligere opp, dette skyldes nok sommeravslutning samt bursdagsselskap i helgen. I forrige uke var jeg også veldig fysen på ting, og gikk og småspiste fra skapene på jobben - kjeks, rosiner etc. Not good! Så det skal jeg IKKE gjøre denne uken. Middagene var også preget av hastverk, men nå har jeg fylt opp med grønnsaker etc. slik at kommende uke blir det andre boller. Nå er det fullt fokus igjen, de 1,7 kg jeg er over 85 skal bort igjen styggfort! Hvis ikke er jeg redd jeg havner utpå igjen. Men jeg er veldig innstilt på at nå er hverdagen på plass igjen og sånn er det med den saken. Tenkte å kjøpe meg en stor pakke gulrøtter i dag og skrelle noen hver dag som jeg kan ha med og knaste på jobben istedenfor å snuse i skapene.

Rent bortsett fra det har jeg det vel egentlig relativt greit. Kjeder meg på jobben om dagene (som også er en årsak til at jeg blir fysen og føler meg sulten hele tiden) og skjønner ikke helt hvordan jeg skal holde ut hele 4 uker før ferien starter! Men det må jo bare gå på et vis...

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

Oh, jeg har jo helt glemt å fortelle om gårsdagens treningsøkt! Jeg dro på treningssenteret og var der rundt halv ti, tenkte jeg skulle få meg en god beinøkt for det er det lenge siden jeg har trent. Begynte med oppvarming og intervallet på tredemøllen, og det var bare en annen jente (som jeg lenge trodde var gutt. *kremt*) i lokalet. Men så begynte hun å slippe inn andre, og plutselig var det et helt idrettslag der! Masse damer i samme treningstøy og tre mannfolk som sikkert var trenere. Fant raskt ut at det nok var et fotballag ut fra jentenes.... skal vi kalle det fremtoning? Noen av dem var relativt maskulin. Og så var det tre mannlige trenere der. Ihvertfall så ble jeg litt irritert over at treningssenteret hadde leid ut til hele lag på den måten, for det er jo upraktisk for oss andre - jeg fikk jo ikke brukt de apparatene jeg egentlig hadde tenkt fordi de var opptatt hele tiden. Trente overkropp i steden og fant ut at beina får jeg heller ta på tirsdag - altså bytte om på dagene. Så ingen krise, men likevel irriterende og jeg tenkte jeg skulle sende en melding til PT'en min litt senere og høre med ham hvilke tider jeg skulle unngå. Så gikk det plutselig en fyr med Norge på ryggen rundt og vandret. Da han snudde seg så jeg så ham i speilet oppdaget jeg at det var jo godeste Even Pellerud - altså landslagstreneren - og det var da det gikk opp for meg at jeg faktisk holdt på å trene med selveste kvinnelandslaget i fotball! De spilte jo kamp i Bergen på lørdag og hadde vel en liten restitusjonstrening... :) Så da måtte jeg jo flire litt for meg selv der jeg holdt på med skulderøvelsene mine. Tror de fikk et særdeles dårlig inntrykk av meg som gikk rundt der og så sur ut... *ler* Menmen. La oss kalle det fokusert! ;) Jeg tror for øvrig at senteret har avtale med noen av byens hoteller som ikke har treningsfasiliteter, slik at gjester får låne kort. Og det er sikkert sånn de har endt opp der. Alle kom i jo treningstøy og hadde ikke med bag eller noe, så de hadde nok ikke lange veien.

Anyway - ville bare fortelle om dagens underholdning! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Krusmynte

I går spurte jeg min søster om hun ville være med på tur på ett av byens syv fjell. Hun virket noget lunken, og i dag kjente jeg at det egentlig var greit for jeg var ikke så veldig keen på det selv. Men så kom meldingen om når vi skulle gå…. Har man sagt A må man si B, så da ble det tur på fjellet. Brukte 1 time og 50 minutter sånn ca., det inkluderte fotosession og røykepause (søster, ikke meg…) på toppen. Godt fornøyd med dagens innsats, nå er kveldsmaten fortært - i dag ble det polarbrød med egg og agurk med noen druer etterpå. Gode greier, og smaker jo ekstra godt etter de fysiske utskeielsene. :) Og - treningstøyet er pakket til i morgen. Bort med bonuskiloene!!! ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå

• Opprett ny...