Gå til innhold

Ny start

Anbefalte innlegg

Så spennende da, åh så deilig at alt er i hus osv. Begynner å nærme seg nå :) Blir en fin dag uansett! Ikke mist fokuset på det opp i alt annet!

Pussig at du skulle si dette:

"En bedre livskvalitet er det virkelig verd å bruke litt penger på, spør du meg ;)/>"

Jeg sitter og vurderer og sjekker muligheten for autolog stamcelle transplantasjon i utlandet som kan stoppe MS'en helt hvor 87% av pasientene ikke har hatt tilbakefall i løpet av 10år og muligens på livstid. Gjett om det gir økt livskvalitet eller? Men det er 0,5-1% dødsrisiko... Og koster mellom 300-700 000 pluss reiseomkostninger alt etter hvor en blir antatt (Sverige, Tyskland, Israel, USA, India er noen av mulige behandlingssteder) Veldig ambivalent pga risikoen og prisen men det verste er at jeg ikke kan får det her hjemme hvor alle forstår språket mitt og familien kan være i nærheten. Ikke så gøy å sitte alene på et sykehus i Moskva i 5 uker... Behandlingen finnes i Norge men jeg enten ikke syk nok eller for gammel eller hatt MS for lenge (4år) til å få den her.

Du kan se hva det dreier seg om her på Puls:

http://tv.nrk.no/serie/puls/MDHP12001113/11-03-2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at du ikke kan få den i Norge da! Skjønner ikke helt at du ikke skal få i Norge fordi du ikke er syk nok eller ikke har hatt det lenge nok! Det må jo være bedre å behandle det på et tidlig stadium før man blir verre... Noen ganger virker ting veldig bakvendte *sukk*

Når det gjelder risiko, så er vi daglig utsatt for en viss risiko for dødsfall... Noen ganger større enn andre. Noen risikoer må vi ta for å kunne leve, og av og til kan det være verdt det å ta en høyere risiko for å få et bedre liv. Men der tror jeg bare man må følge magefølelsen og kjenne etter selv.

Det var slett ikke billig heller. Men når man tenker på hva man kan få igjen for det, så tenker jeg at det er nok absolutt verd pengene. Så lenge man ikke går personlig konkurs av det, så bør ikke pengene være det som står i veien. Penger betyr jo ingenting i forhold til verdien av liv og helse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da var jeg tilbake fra ferie! Gått opp et par kilo men bare å brette opp armene igjen og kjøre på! Fortsetter på GR kurs utover høsten, målet er idealvekt til jul! Vil du være med , så heng på!

Har fått plass til stamcelletransplantasjon i Moskva i 2017, bare å begynne å spare for det koster 250.000kr pluss reise m.m. biggrin.gif Men så blir jeg sannsynligvis helt frisk også da! wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi! Spennende! 250.000 er jo egentlig bare småpenger :P Vel ikke egentlig, men på 2-3 år er det tid nok til å få spart opp til det. De blir jo sikkert bare flinkere og flinkere med årene, så da er nok sjansen for 100% suksess enda større!

Jeg har også gått opp i vekt... Var 59,6 i morges. Jeg har hatt ferie jeg og... Fra alt det sunne virker det som :P Men det er jo en bevisst handling, og gjett om jeg har kost meg! Men nå skal det nedover igjen. Skal slenge meg på diett igjen. Nå under 10 kg igjen til målet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, ja jeg også. Fint å slippe å lage ny!

Kjedelig at vekta har gått opp tross iherdig uke... Straffen etter ferien! Jeg opplever ofte at det kan ta tid på usunne mengder før vekten går opp og motsatt, at det kan ta tid før den går ned til tross for iherdig innsats. Er nok det som skjer nå, men like kjedelig likevel!angry.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du må bare huske på at strevet ikke er forgjeves ;)

Leste et sted at noen fettceller slipper inn væske når de gir slipp på fettet, og at det for enkelte kan ta måneder før fettcellene slipper væsken. Derfor noen opplever at de står i ro i lengre perioder, før det plutselig løsner.

En venninne av meg sa at hun hadde vært kjempeflink med kosthold i et halvt års tid uten å merke særlig forskjell på kroppen. Men etter de 6 mnd var det nesten som om hun ble tynn over natten.

Så det er bare å være tålmodig og holde ut. For innsatsen betaler seg til slutt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du må bare huske på at strevet ikke er forgjeves wink.gif

Leste et sted at noen fettceller slipper inn væske når de gir slipp på fettet, og at det for enkelte kan ta måneder før fettcellene slipper væsken. Derfor noen opplever at de står i ro i lengre perioder, før det plutselig løsner.

En venninne av meg sa at hun hadde vært kjempeflink med kosthold i et halvt års tid uten å merke særlig forskjell på kroppen. Men etter de 6 mnd var det nesten som om hun ble tynn over natten.

Så det er bare å være tålmodig og holde ut. For innsatsen betaler seg til slutt wink.gif

Helt rett! Fikk betalingen nå :) Ned 1kilo på en uke til 79,2! Fornøyd!biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert :D

Nå er det bare å fortsette i samme bane, så er vi i mål til jul!

Det er rart å tenke på at man en dag skal være ferdig med å gå ned i vekt... Og bli normal... Selv om man aldri blir ferdig med å kjempe mot kiloene. Man må jo ha overtaket slik at de ikke sniker seg på igjen.

I sommer gikk jeg gjennom klesskapet mitt og ga bort alle de klærne mine som var for store. Det føltes bra! Og gjett om jeg ser frem til å gjøre det på nytt når jeg er i mål! Jeg har aldri gjort det før, fordi jeg på en måte har visst at jeg kom til å trenge de igjen. Men det var nok bare dumt å tenke sånn. Nå skal jeg se motsatt på det. Hvis klærne begynner å bli trange, er det veldig bra at jeg ikke har noen klær å gå opp til. Da er jeg jo bare nødt til å gjøre noe med det.

Så blir det gøy å handle inn nye klær. Og kanskje noen litt dyrere plagg. Jeg har jo aldri kjøpt med spesielt dyre plagg fordi kroppen alltid har vært i endring. Spesielt litt dyrere turklær og yttertøy skal bli gøy å investere i :D

(Nå ble det visst skikkelig dagdrømming her :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagdrømming er viktig for det er der vi henter motivasjonen fra! Jeg har spart på gamle klær også men de har vært for små fra før gravide tiden og nå har jeg ingen igjen :) Men har ei bukse jeg prøvde i vinter og passet perfekt, så kjøpte jeg den som var et nummer mindre! Den fikk jeg ikke på meg da men nå går den på. Sitter ikke fint ennå men snart....tongue.gif

Ja kjenner at selv om vi nok må tenke lurt lenge ennå så skjer det sakte men sikkert en mental endring slik at det blir lettere på sikt. Jeg har venninner som er skikkelig tynne og som sier de spiser akkurat det de vil. Men så legger jeg merke til at det de vil spise ikke er det samme som jeg vil spise, hverken i mengde eller type. De har ikke lyst på rekesalat, ostepop, 200g sjokolade osv. men skeier ut med en bit sjokolade, en smurt lefse eller en salat... Jeg tror at når vi er ferdig slanket og har stabilisert oss så er vi også slik, vi spiser akkurat det vi vil, men da vil vi velge de lure tingene i stedet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Share

• Opprett ny...