Gå til innhold

Ny start


Anbefalte innlegg

*sa hun som for å overbevise seg selv...*

 

B)

 

Hehe...

 

Ja, men det er jo sant da! Det er jo gjennom GR-prinsippene vi har lært hva en sunn livsstil innebærer, og det tar vi jo med oss videre! Men jeg føler at det er veldig små marginer på GR, og vanskelig å gå ned i vekt med det hvis man ikke er veldig slavisk. Så å benytte alternativer for å få få litt fart i sakene burde det absolutt være åpning for. Og som jeg sier; pulver og barer er slett ingen "lettvindt utvei", bare en annen metode. Det er jo fortsatt en selv som gjør jobben.

 

(Jeg tror jeg også forsøker å overbevise meg selv litt her :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at det ikke går like glatt denne gang som sist, tross at jeg ligger på ca.1000kcal og forbrenningen til vanlig er 1950 så stopper det litt opp. Kanskje fordi jeg ikke holder meg helt unna karbohydrater og dermed ikke går i ketose, eller kanskje forbreningen stopper litt opp. Vet ikke men velger å spise litt mer igjen. Shake til frokost, salat med protein og nøtter, el.liten rett til lunsj, proteinrik middag med grønnsaker og bar/shake el. knekkebrød til kvelds. Vil nok da ligge på 13-1500kcal og kanskje det hjelper. Shaken om morgenen er rett og slett bare latskap, enkelt og lettvint når det skal gå kjapt om morgenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut å øke litt. 1000 kcal er veldig lite. Selv om det burde gå fint på kortere tidsrom. Er det ikke karbohydrater i de shakene/barene du tar da? Hvilket merke er det du bruker?

 

Jeg har brukt nutrilettbarer fordi de er de billigste. Men tatt andre sorter i ny og ne for å variere litt. Så bruker jeg pulver fra proteinfabrikken. Har brukt måltidserstatter, men skal gå over til proteinpulver som inneholder mindre karbohydrater og mer proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut å øke litt. 1000 kcal er veldig lite. Selv om det burde gå fint på kortere tidsrom. Er det ikke karbohydrater i de shakene/barene du tar da? Hvilket merke er det du bruker?

 

Jeg har brukt nutrilettbarer fordi de er de billigste. Men tatt andre sorter i ny og ne for å variere litt. Så bruker jeg pulver fra proteinfabrikken. Har brukt måltidserstatter, men skal gå over til proteinpulver som inneholder mindre karbohydrater og mer proteiner.

 

Ja men stand by etter en helg med "normal" kost i GR mengder. Bruker Allevo, kick-start produktene blandes med vann (Shake og supper) og inneholder ikke karbohydrater, bare sukker-alkoholer som ikke teller som karbohydrater. I neste trinn er det shakes som blandes med melk og da kommer jo melkesukkeret inn samt barer med litt karbohydrat og mest sukkeralkoholer, men altså veldig lite. Dette er det meningen å bruke etter de første 14 dagene med kick-start. Ellers bruker jeg litt atkins og litt nutrilett men siden jeg bruker dette som kos istedetfor sjokolade og kaffemat så velger jeg gjerne de som er mest lik sjokolade og kake :) de har ca 200kcal/stk og det metter jo også når en drikker mye vann til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på innholdsfortegnelsen (den lille med nesten usynlig skrift) at Nutrilett-barene inneholder både sukker, fruktsukker og melkepulver(ergo melkesukker) så de er ikke "sukkerfrie" selv om det sikkert er lavkarbo. De beste av Atkins inneholder også sukker mens noen av dem ikke gjør det... Så skal man kutte alt sukker for å gå i ketose må man holde seg til shakes og supper for en bitteliten periode. Jeg supplerer litt med rent kjøtt og fisk og litt salater og nøtter når det passer slik og det er i alle fall sukkerfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Nutrilett kan klassifiseres som lavkarbo... Barene inneholder vel ca 37% karbohydrater...

 

Jeg har ikke vært så fokusert på å være i ketose. Jeg vet lavkarbo fungerer, men jeg synes kroppen min responderer bedre med en tredeling av kostholdet. Så inntil 40% karbohydrater i et måltid er helt ok for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nemlig! Har ikke heller vært opptatt av ketose før men prinsippet i Allevos kick-start er ketose og etter de første 3-4 tøffe dagene går kroppen i ketose (om en har vært flink nok) og da øker energinivået, kroppen blir varm og sulten avtar. Da raser vekten også, men egentlig er dette et "faresignal" om at kroppen nå tærer på nødreservene og fra urtiden trengte vi det økte energinivået for å orke å lete etter mat i en sultsituasjon. Så selv om det er fristende anbefales det ikke å holde på med dette i mer enn 2 uker (1 uke hvis BMI er under 25). Jeg merker at ved å kutte all karbohydrat så blir jeg likevel mett av proteiner og grønnsaker (ikke rotfrukt helst) samtidig som vekten går ned uten at jeg er sulten eller passer på hvor mye jeg spiser. Jeg er plutselig en av dem som spiser så mye jeg vil uten å gå opp i vekt men ned. Forskjellen ligger i hva jeg spiser. Ser at dette ser helt sprøtt ut men for meg funker det. I tillegg merker jeg at ms-trøttheten er mindre når jeg kutter sukker og brød og det er jo verdt å ta med seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo veldig bra ut :)

 

Jeg har jo forsøkt lavkarbo før. Men jeg gikk ikke ned i vekt. Sannsynligvis fordi jeg spiste så mye jeg ville... Og det ble nok for mye... Får se om ikke jeg prøver en sånn diett til høsten når jeg er nyoperert og får treningsstopp en periode...

 

Veldig bra du får så god effekt på sykdommen også. Synes i grunn ikke det er så rart. Mange sykdommer blir jo forverret av karbohydrater. Merker selv at hvis jeg spiser mye sukker og hvitt mel får jeg oppblomstring av eksem på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Jeg har aldri prøvd lavkarbo, men jeg også prøver å holde meg unna sukker og hvitt hvetemel. Jeg spiser mye karbohydrater, kan ikke si noe annet, men mest i form av grove. Grovt brød, havregrøt, fullkornvarianter av pasta, grønnsaker osv. Jeg spiser også frukt, og synes det går bra.

Men raffinert sukker og hvitt hvetemel tror jeg egentlig de fleste har godt av å spise minst mulig av. Utrolig bra at du merker forbedring av MS-en din, koala. Selv merker jeg bare en generelt "bedre" kropp. Ikke så oppblåst og deigete, hehe.

Noen ganger eksperimenterer jeg med baking, hvor jeg hverken bruker hvetemel eller sukker. Som i går, da jeg hadde noen særdeles overmodne bananer til overs. Mikset sammen en røre med bananer, egg, mandelmel, kokosmel og masse godt krydder, og stekte i mufinsformer. Veldig godt, og sukker- og glutenfritt. (Vel, ikke fritt for fruktsukker, da... så for hardcore lavkarbo funker vel ikke dette, heller!). Jeg henter inspirasjon fra bloggen til Kristine Weber, www.kriweb.no, der er det mange tips til mat og baking med mye proteiner og lite karbohydrater.

Og drømmen når jeg en gang kan begynne å spise meg opp for å holde vekten.. det er å kunne pøse på med mye mer avokado og nøtter. Med 1400 kcal om dagen er det ikke plass til alt for mye fett på min meny, gitt.

Stå på videre, koala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringer :)

 

Leste nylig en undersøkelse på hvorfor no-carb funker. For det er jo ikke slik at man kan spise uendelig mer og likevel gå ned i vekt. Fysikkens lover er klare; energi kan ikke skapes eller destrueres, bare endre seg. så hvis et tre vokser endres solenergien til treet og når vi brenner treet i peisen frigjøres solenergien som strålevarme igjen. Det var ulike teorier om hva som skjedde, 1) det "koster" mer å forbrenne proteiner/fett enn karbohydrater, 2) Når glykogenlagrene i kroppen tømmes må kroppen forbrenne fettet og siden hjernen trenger sukker dannes ketoner(sukkeralkoholer). Noen av disse frigjøres i lungene (keton-ånde) og urinen og teorien var at dette ga økt vekttap. 3) Fett gjør deg mer mett og forsinker gjennomgangen i tarmsystemet (det samme gjør syre/juice) og dermed går man ned i vekt med uante mengder fett. 4) Proteiner metter mer og du spiser mindre selv om det ikke føles slik.

Dette ble testet ved at personer ble lukket inne i tette rom og all luft/vann ble målt slik at man kunne sjekke forbrenningen eksakt (oksygenforbruk) og ketonutskillelsen (både til luft og i urin) Resultatene ble:

1) Dette stemmer men ga ingen effekt på vektnedgang

2) Dette stemmer men ga ingen effekt på vektnedgang

3) Dette stemmer men ga ingen effekt på vektnedgang, tvert imot gikk personene i denne gruppen opp i vekt...

4) Dette stemmer og ga god effekt på vektnedgang.

 

Derfor oppleves en mager nullkarbo diett som om du spiser det du vil, er ikke sulten og går ned i vekt. Man spiser rett og slett mindre kalorier. Det kan man jo gjøre på hvilken som helst måte men personlig syntes jeg dette var lettere enn hva jeg har prøvd før. Vanligvis når jeg spiser som du beskriver Ninjastar så holder jeg vekten men det er hardt å gå ned. Men jeg har stort sett spist meg opp i mine tre svangerskap og ikke ellers. Ett unntak er i starten av 20-årene når jeg begynte å feste mer og flyttet hjemmefra, da gikk jeg opp 12 kilo som jeg kvittet meg med ved 2 Grete Roede kurs og etterpå gikk jeg 1,5 år på hold-vekten kurs. Det gikk ikke like lett nå etter ungene, og verre har det blitt for hvert svangerskap... Men når jeg nå sliter meg nedover så vet jeg at det er siste gang! Jeg skal ikke ha flere barn og det jeg nå kan om kosthold kommer til å hjelpe meg å holde meg på matta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Interessante forsøksresultater, det der!

Jeg er glad i brød og karbohydrater generelt, og er sånn sett fornøyd med at min kropp er laget sånn at den går ned med kaloriredusering, uten å måtte kutte alt for mye i karbohydratene. Men når det er sagt, så merker jeg jo nå, etter mange kilo ned, at det er mye vanskeligere. Ikke umulig at jeg hadde hatt bedre fremgang ved å kutte drastisk i karb'ene. Pr i dag spiser jeg havregrøt til frokost, brødskiver til lunsj (med proteinpålegg), og stort sett kjøtt og salat til middag. Noen ganger potet eller pasta.

Så jeg tror nok at jeg godt kunne byttet ut brødskivene til lunsj med en kyllingsalat el.l. Men jeg merker dessverre at jeg blir relativt fort sulten etter lunsj uten brød, uten at jeg helt forstår akkurat det. En hel kyllingfilet med salat til varer kortere enn to brødskiver med pålegg - og det synes jeg er litt rart. Ikke for det, jeg blir stort sett fort sulten etter mat, bortsett fra de gangene jeg spiser (alt for) mye fett (og det går jo ikke hvis jeg vil ned). Men, sikkert bare nok et eksempel på at hver kropp fungerer forskjellig. Sånn bare for å gjøre alt enda enklere B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok individuelt og jeg sklir litt ut imellom og MÅ ha ei skive med smør til salaten. Men dette er ikke normalkosthold, men en overgangsperiode. Har ligget på vektplatå 91-93kg i et års tid og nå var jeg lei. Har et ordtak: "Når du vil ha noe du ikke har, må du gjøre noe du ikke gjør" Vel nå gjør jeg noe jeg ikke har gjort før og har gått ned 6kg siden nyttår, høres ikke så mye ut men jeg synes det er fantastisk for jeg var nær ved å gi opp. Når jeg var liten lærte vi jo at det skulle være tjukke skiver med litt pålegg. Men nå lar jeg ungene slippe med ei lita skive og gjerne litt ekstra kjøtt/ost bart etterpå, eller ei ekstra pølse uten brød hvis de vil ha det for de trenger litt karbohydrater men kanskje ikke så mye som vi ble fostret opp på.

Nå er det siste dag på jobb i dag så er det 4 uker ferie! Kommer til å være for det meste på hytta uten strøm og nett så det blir lite oppdateringer men i august er jeg tilbake for fullt igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninjastar

Hehe, jeg hadde også slik hjemme da jeg var liten. Tjukke skiver og én skive med kjøttpålegg. Mens nå er det om å gjøre og skjøre så tynne skiver som mulig. Det hender til og med at jeg blir litt irritert hvis brødet jeg har kjøpt ikke går an å skjære i annet enn blingser :P

 

Vet jeg har sagt det før, men jeg synes det er så utrolig bra at du har brutt barrieren nå:) Så det er jo bare å stå på med det du ser at virker!

Ha en super ferie :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Da var ferien over og resultatet er ikke så verst, 85,4kg og 72cm rundt midjen, 107cm rundt rumpa, 62cm rundt låret. Var såvidt innom 84,9 før ferien men ellers lå jeg på ca.85 så det er stand by i ferien uten egentlig å tenke så mye på det og nå er det full gass for videre nedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Ninjastar

Men du er MYE nærmere 84-tallet enn du er det begredelige 90-tallet :D Og snart går ting seg til i høstvanene og hverdagene setter seg litt, og vips så orker du plutselig litt mer fokus. Da er det bare å tørke søvnen ut av øynene, og fortsette den gode tralten fra før ferien, hehe. Heier på deg, koala :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det er hardt å starte opp etter ferien, både med jobb, ungene på skole, trening og vektnedgang... Har ikke orket være her inne så mye, etter to uker er status 85,2 og 71,5cm rundt midjen. Skulle gjerne vært nede på 84 tallet igjen eller mindre! Åh, hva trøtt jag blev...

 

Ja, men med litt innsats så er du fort nede på 84 igjen :) Som Ninjastar sier, når man kommer inn i hverdagen og rutiner pleier det å bli litt enklere å fokusere igjen. Så må du se fremover. Se på mulighetene foran deg. Tenk så mye slankere du kan bli til jul!

 

Skjønner godt at du ikke alltid orker å være her inne så mye i perioder. Har det også sånn i ny og ne. Håper bare ikke du forsvinner helt. Har jo fulgt hverandre en god stund :)

 

Du har alle forutsetninger for å lykkes! Du er en fighter og jeg har stor tro på deg! Håper vi kan fortsette å kjempe videre mot kiloene sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bilen idag og puttet minsten i sykkelvogna og syklet opp til barnehagen og hjem igjen for å bytte til motorsykkelen og dro på jobb.Ble 20 min sykling med noen gode bakker så dermed var 1,3 trimpoeng i boks :) Og matplanen for dagen ga meg 10poeng! Inspirerende :) Skal lage fiskegrateng til middag i dag, hjemmelaget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stekt sei med stekt løk til for vi var visst tom for melk! Men det gjør jo ikke noe. Ser at selv om jeg har spist lite nok har jeg ikke spist sunt nok. Ligger mellom 2 og 5 på kostholdsscore hele våren og det er ikke bra! Nå jobber jeg bevisst med å få nok kalorier i hvert måltid og av de riktige kaloriene så jeg får så mange "huker" som mulig. Målet er å ligge mellom 7 og 10 istedetfor. Har tro på at det gir mer stabilt blodsukker og lettere å ikke skeie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argghhh etter første uke med registring igjen er resultatet begredelig 87,1 og opp 1,5kg! Vel hadde jeg en seriøs godte sprekk på lørdag men dog! Snittet for uken har vært 1700kcal og skulle vært 1600 og jeg forbrenner visst 2200kcal i uken så det burde ikke vært opp uansett...

 

Men lurer på om jeg har spist litt for lite i det siste og derfor sveller litt nå? Får holde ut et par uker til før jeg regulerer ned på lavere meny.

 

Til torsdag reiser jeg med jentegjengen til Italia 4 dager og da blir det ingen veiing/registrering :) Skal kose meg og nyte maten og vinen så får vi ta det som kommer til neste uke igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...