Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Tirsdag og veiedag

På stedet hvil. Jeg bør være fornøyd med det.

Ble litt  kake i hele helgen. Stort sett gikk det under kontroll, men mandag ble rydding og diafromasj kake med gele spiste jeg restene av. Tenkte den er sunn, men glemte å regne med fløten som var i fromasjen. Og denne litauiske kaka smakte jeg på og den ga mersmak. Trodde den var stekt i stekeovn men da jeg spurte var den kokt i olje🤣🤣🤣

Jaja ny uke. Mitt mål for uka er å drikke nok vann og litt mer tredemølle.

Hvordan har det gått med dere andre?

Vi gir oss ikke. Stå på👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gikk det feil vei - igjen. Opp 200 gram. Nå 92 kg. Det vil si at jeg må ned 7 kg for å nå målet mitt før 17, mai. da har jeg 16 uker på meg, ca 0,5 kg i uken. Burde være mulig om bare viljestyrken er på lag med meg, Da må jeg ta noen gode valg framover. og ikke sitte å mye på baken. 

Det blir ikke så mye sitting nå som tidligere. Midt i flytting og pakking. Og har hevet skrivebordet mitt så jeg står med PC. Bra for ryggen og bra for resten av kroppen.

Måtte redusere treningsøktene til 2 ganger pr uke. Og andre aktiviteter 2 kvelder i uken. Det er det nok når gubben jobber og jeg er nesten alene om pakking og rydding.

Startvekt: 85kg. 
Maxvekt 93,2Kg
I dag: 92,0 kg.

Mål før 17 mai: 85 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere damer!

Stillstand til deg Mia og opp 200 gram Toam - det er vel akseptabelt 😃 Vi vet jo av erfaring at noen uker ikke gir oss det resultatet vi helst vil se, nemlig at vektpilen viser ned! Men da er det bare å glemme det som var og se fremover igjen. Og du har fortsatt tid til å komme i mål til 17. mai Toam 😉 Vi gir oss ikke!!

Veiedag i går men jeg mangler veieresultat. Har ikke tilgang til vekten jeg benytter før om to uker så jeg prøver så godt jeg kan å ta sunne valg i matveien. Siste uke ble det dessverre dårlig med trim, og det ser ikke ut til å bli noe bedre denne uken heller 😟 To bursdagsfeiringer denne ukaogså  så det er noen utfordringer. Håper når jeg går på vekta om to uker at jeg kan melde en brukbar nedgang likevel.

Som jeg har nevnt tidligere er min svakhet rødvin. Jeg kan velge bort sjokolade så lett som bare det, mens ett glass vin er veldig fristende😂 Har vært den som har kost seg med ett glass hver kveld, men nå er det begrenset til helg så det er jo et lite fremskritt 😃 Og kanskje gir det utslag på vekta 👌👌 Ellers har jeg planlagt å spise mye mere grønt enn jeg har gjort tidligere, men jeg fortsetter uten å føre dagbok. Får se hva vekta viser den 29. Går jeg ned som målet er fortsetter jeg uten dagbokføring.

Ha en fortsatt fin uke og lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg kan velge bort sjokolade så lett som bare det, mens ett glass vin er veldig fristende"

Samboeren har fått hjerteflimmer og bør ikke drikke alkohol. Så jeg satt nå her med vinflasken og fordelte den på hele uken, 1 glass pr kveld. Men så oppdaget jeg at jeg hadde dårligere nattesøvn etter alkoholinntak, så jeg droppet det. Savner kosen, men tar en kopp god te eller lettbrus i stedet.  Så der sparte jeg de kaloriene. Men har tatt det igjen med småkaker. De er det heldigvis snart slutt på. Sjokolade kan jeg ikke ha i huset, bare 70% eller kokesjokolade. Da klarer jeg meg med 1 bit. 

Fikk tint av fryseren i går, var 15 kuldegrader på terrassen. så jeg satte at ut der. Og da fikk jeg også ryddet og fikk litt oversikt. Så nå blir det nok mange rare middager utover. Litt synd at det er 10 poser med medisterdeig/medisterpølser. Ikke særlig slankende. Men får spe på med mye grønnsaker.😃 Hadde vært fint om vi hadde fått spist opp det meste før vi flytter i april måned, Vekten går forløping rett vei. Må det vare. Er ganske bevist, men av og til bevistløs.☹️

Snakkes på tirsdag. Ha en fin søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det ned, selv om det ikke er mer enn 0,2kg. Vekten nå er 91,8 kg og det er 6,8 kg fra delmålet på 85kg før 17 mai. Fremdeles håpet. Nå er det bare noen få krumkaker igjen så er de fristelsene borte.

Ingen grunn til panikk ennå, men det er viktig å holde fokus så jeg ikke må gå på en suppekur eller lignende den siste måneden.  Vi flytter i løpet av april så det er fremdeles en del som skal pakkes og bæres. Mye stryketrening i dette. I tillegg skal jeg få med med et par treningstimer i uken. Men det blir ikke noe særlig lange turer, selv om jeg nok hadde hatt godt av litt frisk luft også. Og sol  om det hadde dukket opp noe gjennom skydekket.

Holder meg til knekkebrød i stedet for brød. En kamerat har gått ned 10 kg siste året ved å bytte til knekkebrød og spise mere fisk i stedet for kjøtt. Ikke noe mere endringer enn det. 

Så stå på, vi kommer i mål om vi bare ikke mister fokus. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag og veiedag

På stedet hvil. Jeg bør være fornøyd med det.

Ble litt  kake i hele helgen. Stort sett gikk det under kontroll, men mandag ble rydding og diafromasj kake med gele spiste jeg restene av. Tenkte den er sunn, men glemte å regne med fløten som var i fromasjen. Og denne litauiske kaka smakte jeg på og den ga mersmak. Trodde den var stekt i stekeovn men da jeg spurte var den kokt i olje🤣🤣🤣

Jaja ny uke. Mitt mål for uka er å drikke nok vann og litt mer tredemølle.

Hvordan har det gått med dere andre?

Vi gir oss ikke. Stå på👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tirsdag der ute i Norges land.

Ned 0.8 , totalt 2.2 kg.

Mye å ta av.

Ser at det nytter selv om jeg sleit litt søndag. Men det gikk bra. Mål o. Å drikke vann og være aktiv blir min utfordring. Har kommet igang med symaskinen igjen og da blir jeg opptatt og glemmer å spise. Men med en mann med diabetes2 som må minnes på å spise så hjelper det meg også.

Nå venter tredemølla. Spent på hvor lang den turen blir. Må finne meg en ny bok så jeg glemmer tid og sted.

Vi greier dette sammen. Knekkebrød er lurt

Må tygge mye og da føler jeg at jeg spiser mye.

Dette går  bra👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå en uke før jeg har mulighet til å veie meg på min vekt - har ikke noen god følelse når det gjelder vektnedgang 😔 Det har vært alt for mange sammenkomster de siste to ukene så det har nok blitt litt for mange utskeielser. Neste uke er jeg tilbake til "normalen" og da har jeg håp om at det skal bli enklere å finne motivasjonen igjen. Har også blitt minimalt med trim de siste dagene så sammen med dårlig kontroll på inntak er det vel ingen grunn til å tro at vektpilen viser ned 😏

Men målet om minus 10 kg før sommeren er fortsatt innen rekkevidde. Nå gjelder det bare å finne tilbake til motivasjonen til å VIRKELIG VIL NÅ MÅLET!! Når jeg mistrives med å veie så mye og de fleste klærne er for små skulle det virkelig være mulig å finne motivasjon! Det er ikke aktuelt for meg å delta på kurs for det har heller ikke fungert for meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og godt nytt år. Jeg har startet det nye året med å melde meg på nettkurs. Har planer om å gå ned 5 kilo til 5.mars, håper flere blir motivert og lager seg delmål. 😃 Gikk opp 300 gram, i jula veier 85.3, har veiedag på tirsdag og lover å skrive oftere. Ha ei flott slankeprosjekt. Begynte forresten å trene styrke med strikk i dag, herlig. Klem fra Nikkoline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Betty Blue skrev:

Ennå en uke før jeg har mulighet til å veie meg på min vekt - har ikke noen god følelse når det gjelder vektnedgang 😔 Det har vært alt for mange sammenkomster de siste to ukene så det har nok blitt litt for mange utskeielser. Neste uke er jeg tilbake til "normalen" og da har jeg håp om at det skal bli enklere å finne motivasjonen igjen. Har også blitt minimalt med trim de siste dagene så sammen med dårlig kontroll på inntak er det vel ingen grunn til å tro at vektpilen viser ned 😏

Men målet om minus 10 kg før sommeren er fortsatt innen rekkevidde. Nå gjelder det bare å finne tilbake til motivasjonen til å VIRKELIG VIL NÅ MÅLET!! Når jeg mistrives med å veie så mye og de fleste klærne er for små skulle det virkelig være mulig å finne motivasjon! Det er ikke aktuelt for meg å delta på kurs for det har heller ikke fungert for meg. 

 

Lykke til med prosjektet. Helt enig med deg, mistrives med min vekt, alt er tungt å gjennomføre og klærne må kjøpes etter vekta, ikke hva jeg ønsker. Jeg var på kurs med Ole Einar Bjørndalen sin trener Øyvind, han sa det fins to typer slankere, de som vil, setter seg mål og gjennomfører, og de som vil men ikke gjør det som skal til. La oss være blant de som det skjer noe med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 10.32, mia-53 skrev:

God tirsdag der ute i Norges land.

Ned 0.8 , totalt 2.2 kg.

Mye å ta av.

Ser at det nytter selv om jeg sleit litt søndag. Men det gikk bra. Mål o. Å drikke vann og være aktiv blir min utfordring. Har kommet igang med symaskinen igjen og da blir jeg opptatt og glemmer å spise. Men med en mann med diabetes2 som må minnes på å spise så hjelper det meg også.

Nå venter tredemølla. Spent på hvor lang den turen blir. Må finne meg en ny bok så jeg glemmer tid og sted.

Vi greier dette sammen. Knekkebrød er lurt

Må tygge mye og da føler jeg at jeg spiser mye.

Dette går  bra👏👏👏👏

Knekkebrød hjelper mot sult, og man får tygge mye, spiste mye havreknekkebrød i høst da jeg gikk ned 9.5 kilo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke  flink til å drikke vann.Heller opp en halvliterflaske med et par sitrondråper og får i meg dette i løpet av formiddagen, og kanskje et glass til middag. men så stopper det opp. Må ta med et glass foran TV også. 

Blir lite symaskin for meg  nå. Det meste av stoffer og overlook maskinen er pakket vekk. Må  sy om et par bunader før konfirmasjonen i mai mnd. Og så gjenstår det litt broderi. Mest bunadsøm på kurset en kveld i uken.. Fant ut at det var greit å melde seg på midt i flyttingen. Da får jeg gjort noe. Men det blir mest strikking når jeg setter meg ned. Det er mitt TV håndarbeide. 

Hadde gått ned 200 gram denne uke, for håpe det holder over helgen. Nå er alle småkakene borte.  I dag bakte jeg et proteinbrød. Hadde alle ingrediensene og tenkte å prøve det som variasjon til knekkebrød. Fant oppskrift på Fedons proteinbrød på nettet. Men det sto 1,5 ss bakepulver. Tok 2 ts og tror det holdt. Ikke smakt. ennå.

Og kjøpe klær etter vekten har jeg prøvd å slutte med. Så nå har jeg 1 penbukse og 2 olabukser som passer. De 10 andre er 1 - 2 str for små. Men det kommer sikkert bedre tider.🙂 Nå er det slitsomt å nå  ned til gulvet. Magen ligger i fanget. Med en livvidde på 115 cm så er det mest rundt magen. Skulle gjerne vært under 100 cm. 

Å prøve bunadbelte en gang i måneden skal vist nok være et godt råd. Det har jeg gjort de siste 6 mnd, det har ikke passet noen av dem. 😃

Ha en fin lørdag. Kos dere med gulrøtter og lettbrus. Så snakkes vi i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere. Ja det var 300 gram feil vei.

Jeg vet jeg spiste litt mye mandler og valnøtter-men det er jo sunt🤣🤣🤣

Fikk en akutt betennelse onsdag og går på antibiotika nå, så jeg skylder på den. Er ganske flink med matstellet, men kjøttsuppe, løksaus og melboller er jo så godt. Og vi må jo leve.

Jeg tar det ikke tungt. Går på tredemølla 25 min hver dag. Dette skal økes til 45 min til dagen etter hvert. Legen sa at jeg skulle se på det som min jobb, og etterpå kan jeg bruke resten av tiden til hobby og kjekke ting. Det gikk opp et lys for meg da.

Jeg gir meg ikke. Kjenner at jeg har fått litt mer energi. Tok et skikkelig tak på soverommet på mandag og jeg gledet meg faktisk til tredemølla idag. Skal i 70årsdag ikveld og der må jeg tenke. Litt kake er ok. Vet det blir smørbrød. Sløyfer middag idag så da kan det ikke bli så alvorlig ille. 

Vi står på. Dette skal være for resten av livet. Sakte men sikkert bedre helse👏👏👏

Toam, du har vært flink. Hatten av for deg.

Nikkoline, takk for at du minnet på at de som setter mål lykkes bedre.

Mitt mål er 95 kg til 1.mai

Det er 3,8kg på 3mnd. Det går greit

Bettyblue, snart hjemme igjen? Vi venter på deg og vil heie på deg. Vi er sterke og vi vil😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

Da kom jeg tilbake og fant frem vekta mi, og det var som forventet - opp 1 kg siden forrige veiing for tre uker siden :( Håper at litt kan være vann for 6 timers flyreise bruker å binde vann i min kropp. Uansett så har jeg vært på butikken og handlet inn masse grønt så jeg er motivert for å fortsette mot målet som er ned 10 kg. Har jo et ønske om å nå det til sommeren, men jeg vet av erfaring at det går smått.  Men jeg SKAL nå målet selv om det ikke er nådd innen sommeren.

Og så er det jo som du sier Mia at enkelte måltider er spesielt gode og at vi skal jo LEVE. Og jeg tror kanskje at om man unner seg litt en gang i blant kan det være enklere å holde vekta når målet er nådd. Tror det er fornuftig med en sakte nedgang. Og som du sier Toam, ned 200 gram er 10 kg i løpet av ett år 😃 Vi heier videre på oss, og så håper jeg å melde om bedre veieresultat neste tirsdag 👌

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag igjen. Tiden flyr avsted. Så var det på stedet hvil.

Jo jeg vet at denne uka har gått fint, men jeg tenker tilbake på at det ble 1 kanelbolle og 1 stk formkake med mye frukt i.  Det hadde vært lurt å styre unna formkake. Jeg klarer meg mye bedre med et strikketøy i hånda.

Har vært borti litt mer kake, is og endel hjemmelaget pizza. Har ikke veiet og ikke skrevet noe. Og i tillegg ryddet opp i fryseren og hatt pinnekjøtt fra jul. Ja Da er alt forståelig.

Trodde det hadde vært ei FIN uke.

Jeg har iallfall kommet igang og fått rutine på tredemølla. 30min gange er vel 1 trimpoeng. Kjenner framgang og vil fortsette med det.

Spent på å høre fra dere

Jeg skriver idag og vil holde fokus bedre.

Mål for uka: Ha skrellede grønnsaker klar for hånda så jeg slipper putte unødige ting inn i munnen. Trim og vann fortsetter som forrige uke. Ting tar tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens veiing ble en skikkelig nedtur - minus 100 gram! Hadde forventet mye mer etter innsatsen som ble lagt ned siste uke :( Sunnere matinntak og mere trim ga ikke forventet resultat. Målet om minus 10 kg til sommeren blir værre å nå når det går så smått!! Men det er nå det virkelig gjelder å holde fokus for når veieresultatet ikke blir som forventet er det lettere å tenke "dumme tanker" 

Ser at du også sliter Mia, men vi gir ikke opp! Neste uke er det mulig å melde et bedre vektresultat :)

Hva med dere andre?

Ønsker dere en fortsatt fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen, heretter kommer jeg inn her hver tirsdag. Måtte kjøpe ny vekt. Den gamle var absolutt ikke til å stole på. Nå har jeg kastet alt av julekaker vi hadde igjen. Jeg har kommet inn i en rutine med å spise hver 3-4 time og ikke noen store måltider etter kl 18.00.  Det jeg alltid har hatt problemer med er all godterispisingen på kveldstid. Dette er det nå slutt på, enkelt og greit 🙃😅 Synes virkelig dere er flinke som står på, og vil gjerne være en del av denne gruppen. Jeg har gått ned ca 1 kg på to uker, og det tenker jeg er greit. Jeg fikk virkelig sjokk etter Jul, hadde gått opp nesten 5 kg fra 88 til nesten 93. DET ER JO EN HEL KLESTØRRELSE 😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei venner😊

En liten hilsen herfra sofaen. Middagsblund 15min etter både kyllingrester og fisk til middag. Godt å samle tankene før ettermidsagsøkta tar til. Det blir først 30min tredemølle. Det må jo gi resultat etterhvert. Viktig å få gode vaner.

Tror nok jeg må planlegge kvelden bedre med å gjøre som du, radiogaga. Minst mulig mat etter 18. Men kan vi klare det resten av livet?

Jeg undres🤔🤔🤔

Noe må vi finne på. Knekkebrød duger jo. Må bare greie å få  mindre antall.

Det skal gå. Jeg forstår ikke at noen av kiloene ikke snart kan løsne. Har blitt 3cm mindre rundt livet og det er jo fint. Får finne gleden der den er.

Ønsker dere en god uke.

Hvor er Toam? Savner deg😊denne uka

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er Toam? Savner deg😊denne uka....

Og her er jeg. På fredag lekte jeg Bambi på isen utenfor Oslo City. følte med ikke helt vel der jeg lå rett ut med vesker og bæreposer. Høyrehånden fikk den største trøkken og jeg går fremdeles med støttebandasje. Men det er til å leve med. jeg skulle kjøre til sørlandet på lørdag, men det ble utsatt til tirsdag. Og utenfor min hytte hadde bonden laget et snødeponi. Vi lagde noen trappetrinn, og etterlyste på FB om noen kunne fjerne snøen for meg før vinterferien. Håper det blir borte. 

Fikk ikke varmen ordentlig opp i hytta. Søsteren og jeg sov på sofaen i stua en  natt, men hun ville helst hjem igjen, så vi pakket oss ut og kjørte hjem. 25 min  hver vei for en overnatting. 

Vekten er nå 91,8 og det er 200 gram opp. Det er av og på med de samme 200 grammene hele tiden.Kan nesten ikke forvente noe annet heller når jeg er så dum å lage komler og salt kjøtt til middag.  Nå er det tomt for sjokolade og småkaker, så nå burde det hjelpe på. Er utrolig at jeg skal være så rastløs at jeg ikke klarer å styre unne små-spisingen. Og som Mia skriver: Knekkebrød duger jo, men så får jeg av og til så lyst på en god brødskive.  

Er alene hjemme i dag så jeg varmer litt grønnsaksuppe med kokt torsk som jeg fant i fryseren. Det er ikke mye kalorier i den, men litt pasteskruer som jo er karbohydrater. Legen sa at jeg ikke skal ha mye av det heller.  Får tenke at jeg må ha inn (mye)mindre enn jeg forbruker. Og da bør jeg nok ned i ca 1300 kcal. Og det er ikke mye. 

Så på jenter, i helgen skal jeg på hotell, men droppet å bestille lunch på lørdag. Det blir klart for mye kalorier på et døgn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var helgen over. Det var MORS dag og det ble ikke det letteste kostholdet. 

Lite trim. Hadde besøk med overnatting og jeg lærte faktisk at neste gang jeg har gjester så lenge, så skal jeg prioritere tredemølla 30 min.

Gjestene er jo her og klarer seg. Trenger ikke være 100%vert hele helgen.

Men det ble ned 0.5kg. Totalt minus 2,6kg.

Det er å jobbe seg videre. Sakte men sikkert. Tror jeg er inne på noe nå. Bedre sakte og holdbart enn å bruke 10tusenvis av kroner hvor jeg går opp og ned. Må lære en rutine.

Nå er jeg spent på hva dere har fått til?

Hvor ofte spiser dere? Jevn rytme? 

Mål for uka: huske grønnsaker innimellom og vann.

Dette skal gå bra😊😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei Mia, nei stort sett so gjør jeg ikke det, kan vere en frukt el.l. Men fokuserer på å spise jevnlig gjennom dagen, og da får jeg ikke den hungeren etter noe godt 😊 Drikker Pepsi Max av og til da ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fin vektnedgang Mia og Radiogaga 😃 Her ble det samme "dårlige" resultatet som forrige uke, kun minus 100 gram :( 

Det er slitsomt å finne motivasjon når det går så smått! Mener jeg har vært flink siste uke med å såise mye grønt, men .....

Jeg spiser frokost ca kl 08:30, lunsj ca 12:30 og middag ca kl 18:00. Som oftest blir det et lite mellommåltid mellom lunsj og middag, f.eks et knekkebrød med pålegg. Prøver i tillegg å drikke minst 1,5 liter vann i løpet av dagen. Går en rask tur etter frokost på 7 - 8 km stort sett hver dag i litt kupert terreng. 

Jeg får vel "bite tennene" sammen og gå på en ny uke med krum hals 😜

Lykke til alle sammen, og ha en flott uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...