Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Det ble mye hagearbeid og bæring i forrige uke. Datteren skal selge sitt hus, og barnebarnet skal leie ut sin leilighet mens han studerer 2 år i Trondheim. Så vi rydder og bærer. Setter en del på loftet på hytta. Der står det ikke i veien for noen 😊

Samboeren er bortreist et par uker, og jeg rusler litt hjemme. Har så smått startet forberedelsene til GR kurset i høst. Bruker dagboken aktivt. Og håper at jeg kan gå ned litt før jeg starter i  august. Holder været seg så reiser jeg nok på hytta. Etter at vi flyttet inn i blokk savner jeg det å kunne gå ut på terrassen. Vår veranda er  innglassert og jeg blir ikke særlig brun av å sitte der. 

Vekten gikk riktig vei, jeg gikk ned litt og veier nå 91 kg.

 

Siden nyttår er - 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Glemte å veie meg idag.

Fullt trøkk her om dagene. Noen reiste idag og 2 barnebarn på 15 og 16 flytter inn. De vil ha kjellerkåken for seg selv. Koselig det. 

Venter lille barnebarnet 11/2 år snart og da går vi rundt  og rundt og ut og inn. 

Nettopp fått medisin for urinveisinfeksjon. Det skal være noe hele tiden . Må vel være forberedt på litt av hvert i min alder(snart 67)

Så flink du er Toam jeg prøver å tenke fornuftig.

Veier meg i morgen. Fin dag ønskes dere💐😊😊😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har fullt opp Mia. Vi er vel omtrent på samme alder - jeg blir 70 til jul. Da er det litt slitsomt å ha ansvaret for småunger. Du får i hvertfall rørt deg😃

Er fremdeles hjemme. Nå kom regnet jeg har ventet på, så er det bare å vente på at det gir seg i løpet av helgen.Tror jeg reiser på hytta på søndag så håper jeg at været er bra i neste uke. Da må jeg huske å veie meg på søndag før jeg drar. ☺️

Det er noe rart med appen på telefonen i fht her på PC. På telefonen får jeg forslag til daglig kost, men det kommer ikke opp her. Noen som har erfaring? Hadde vært greit å få menyforslag. Da kan jeg godta det eller legge inn eget. Litt lettere og så ser jeg hva som er greit å spise for å holde meg på 1300 - 1400 kcal. Må nok trimme av meg en del for å komme ned i dette netto. 1300 kcal er ikke mye. Da skal en være streng med seg selv. 

Tror jeg tar en tur på treningssenteret i dette været.

 

Siden nyttår er - 2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er hjemme en liten tur nå. Må til tannlegen og fikk hastetime i morgen. Iser så veldig i et par tenner. Ikke mye trim på hytta. Blir let slik når jeg er alene. Men om et par dager reiser jeg med søsteren for å skifte tak og papp på uthuset på en familie hytte vi har. Da får jeg nok rørt meg. 

Hadde ikke gått ned mer enn 100 gram ,men er fornøyd over at det ikke er opp. 

 

Nedgang fra nyttår:  2,1 kg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Innom en liten tur mellom hytteturene 😊. Samboeren har vært bortreist i 4 uker nå og blir ennå en uke. Omsider er det meldt så bra vær at vi får startet på taket på boden.

Har nok vært litt flink de siste ukene for nå var det ned 700 gr.  Har gått litt, trent litt og vært streng med sukkerinntaket. Så får vi hvordan det går etterhvert. 

Nedgang siden nyttår :2,8 kg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Lurer på om eg kan få være med i gruppen deres? Eg er ikkje bestemor, men en mamma til 2 og er selv 56 år. Har gått endel Roede kurs opp igjennom årene. Avsluttet 2 nettkurs i juni. Hadde ikke så gode resultater da så satser på å sette alt inn på å klare bedre nå. Har gull medlemskap nå. Sliter med helsa og mindre vekt ville nok gi meg en bedre hverdag. Er blitt ufør nå i sommer, så vil prøve å komme inn i en god hverdag nå som eg er hjemme. Veiet meg i dag og vekta viser 107,5 og målet langt der fremme er 80kg. Er i lite aktivitet så ønsker på sikt å klare å øke dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tasseline. Klart vi kan kjempe i sammen. Jeg ble så glad da jeg så du ville bli med oss.

Toam-her er det også en uke her hjemme før neste tur. Må skjerpe meg. Du har vært flink.

Jeg glemmer å drikke vann og da går det annet inn i munnen. Kjenner ikke forskjell på tørst og sult🤣🤣🤣🤣

Veiet idag og siden nyttår er det bare ned 1 kg.

Har funnet meg ut idag igjen og lurespiser av kroneisen i fryseren. Skjønner ikke at jeg bare lurer meg selv. 

Jeg må lage en plan og følge den. Skal til Bornholm neste helg og tror jeg må starte når jeg kommer hjem. Skal prøve å være flink til da, selv om jeg har selskap her i morgen.

Jeg vet jeg kan og vilje har jeg. Den må mobiliseres og jeg tror vi får det til sammen.

Tvi tvi. Vi gir oss ikke😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 13.8.2019 den 8.59, toam skrev:

Nedgang siden nyttår :2,8 kg.

For en vits. Nå er jeg oppe i samme vekten igjen om ikke mer. Har ikke sjekket så nøye hvor mye det var til nyttår.

I dag begynner jeg på et nytt langvarig GR kurs. NYE VANER SOM VARER. Går til over nyttår. Så får vi se om jeg skal fortsette videre. Magefettet blir ikke mindre uten at jeg får hjelp og kanskje noen til å holde meg litt i ørene. Litt deprimert av å se meg selv i speilet. Og så lå jeg på grensen til diabetes 2 ved måling i fjor. Har ikke tørt å måle i år. 

Ville helst ha gått på et kurs for seniorer, men det passer ikke tidsmessig. Dvs at det går det med en hel formiddag og den formiddagen har jeg fast husflidsgruppe. Nå blir det bare en time fra kl 17 og så har jeg både dagen og kvelden fri. ☺️

Er spent. Vi snakkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ned 800 gram første uken på kurs. Har vært greit. En kakebit i syklubb og 3 is i løpet av uken. Holder meg mellom 1300 og 1500 kcal. Motivasjonen er på topp og dette går bra. 

Men nå skal vi reise på hytta i 4 dager, så hjem i 2 dager, tur med venninner et par dager, og så er det i uke i syden. Da blir det hardt å holde fokuset. En gruppe reise hvor nesten alle måltider er forhåndsbestilt. og bare et par dager til egen disposisjon.  Men alt kan rettes opp når jeg kommer hjem. 

Prater jeg bare med meg selv her inne? Nå skriver jeg ikke mer her om ikke flere kommer på banen. Dette blir for dumt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 11.27, tasseline skrev:

Hei. Lurer på om eg kan få være med i gruppen deres? Eg er ikkje bestemor, men en mamma til 2 og er selv 56 år. Har gått endel Roede kurs opp igjennom årene. Avsluttet 2 nettkurs i juni. Hadde ikke så gode resultater da så satser på å sette alt inn på å klare bedre nå. Har gull medlemskap nå. Sliter med helsa og mindre vekt ville nok gi meg en bedre hverdag. Er blitt ufør nå i sommer, så vil prøve å komme inn i en god hverdag nå som eg er hjemme. Veiet meg i dag og vekta viser 107,5 og målet langt der fremme er 80kg. Er i lite aktivitet så ønsker på sikt å klare å øke dette. 

Du får starte med å ta på deg joggeskoen og gå ut av døren. Så får de se om du orker med. IKKE FLEIP. Det ble anbefalt av noen jeg snakket med. Har prøvd det selv, og da kom jeg litt lenger når jeg først var kommet ut. 

Lykke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for tips ang joggeskoene, det hørtes faktisk ganske lurt ut. Først tenkte eg : for ett svar da, men så tenkte eg yes det var kanskje en god idé 😉  Og i tillegg kjøpte eg meg gode ekko joggesko i forje uke 😀 Eg har vært lite aktiv her og lite flink i matveien 😣 men ikkje gitt opp likevel. Forje uke gikk det i taklegging i stua her, tungt og mye opp og ned av trøa. Og lite tid til å tenke fornuftig mat. Denne uka går det i forkjølelse, så alltid noe som setter en ut. 

Skjønner godt att du Toam synes det er vanskelig å holde menyen når du skal på hyttetur og sydentur. Men eg tenker litt att det er alle hverdagene som er viktigst. Så kos deg på turene. 

Mia -53 enig med deg att det er vanskelig å holde fokus, er jo så mye som skjer der mat er involvert.  Her hos meg har eg nå 3 bursdager i løpet av 2 uker. Så i neste uke blir det baking til familiebesøk.  Og ja kan servere frukt og sunnere ting, men er jo så glad i kaker da 🙊

Har ikkje vært på  vekta siste ukene så får se om eg tør meg på den i morgen 😐  Ei videre fin uke til der 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei begge 2. 

Nå har jeg kommet hjem fra en 10 døgns tur vis Danmark, Bornholm og Ullared, Gøteborg og Nordbysenteret. Mye kjøring ( ca.240 mil)og siden min mann fikk kjøreforbud den dagen vi skulle reise, ble det litt hektisk rundt ørene. Han kollapset kvelden før men fikk tillatelse til å reise.

Alt gikk fint, me  likte ikke resultatet på vekta idag. 101,7 🙈🙈🙈🙈🙈. Så mye har det ikke vært på flere år. Vet faktisk ikke hva jeg skal gjøre, men det blir å ta på joggeskoene.

Tror jeg må fokusere på knekkebrød. Føler jeg blir mett og det holder seg godt. Kjenner at når det blir sykdom og motgang da har jeg lett for å finne noe å putte i munnen. Vet ikke hva som er verst. Mor mi heiv inn på 2 albyl eller paraset når noe hendte og så tok hun noen for sikkerhetsskyld utenom også, så jeg har det vel med mat da. En måte å beskytte meg mot det uforutsette? Min mann får små drypp rett som det er så det er vanskelig å være sterk og klare hverdagen. Men jeg skal klare det.

Idag har jeg ryddet i kleskapet og det er e  ny start. Speilbildet er ikke så bra men å ta dag for dag og tenke over hva jeg spiser og registrere det, så er det mitt mål for helgen.

Jeg vil henge med dere👏. Mål er å bli en sprekere utgave. Venter nytt barnebarn i november og om jeg skal klare bunaden til barnedåpen så er det over og ut med usunn mat. Må bare ha litt kos i helgen.

Jeg tar meg et knekkebrød og en nektarin til kvelds. Ha ei fin uke, god tur og kos dere så godt dere kan til beste for kroppen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdagskveld og jeg er fornøyd👏👏👏

Det går stadig litt bedre. Igår 4 sjokoladebiter, idag bare 1 rute. Nå håper jeg at det skal gå greit. Har spist Kornmo knekkebrød og ble overrasket over hvor mye kalorier det er i 1 stk.

Så da ble det 1 og 1/2. Jeg har nok tenkt feil tidligere. Trenger virkelig å veie og finne ut av ting. I morgen blir det fårikål til middag. Det er jo litt godt da og kålet blir nok ikke uten kalorier når det blir kokt sammen med kjøttet.

Håper dere har det fint og kanskje vi nå greier å våkne fra den usunne perioden vi har vært i.

Evig optimist, men inni meg er jeg ikke fornøyd når jeg ser bilder- og klærne som satt fint i vinter, strammer. Friskt mot jenter👏👏👏👏

Vi gir oss ikke.

Dette går bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei på dere Håper dere har en fin høst. Lenge siden jeg har vært på Forumet, har vært mye på farten i høst. Hyttatur, tur til Riga, et par uker hjemme og en tur til Kroatia. Nå har vi vært hjemme et par uker og jeg har kommet godt i gang med å endre "vaner som skal vare". er påmeldt på et GR kurs som går til over nyttår. 2 kurs med en gang. 

gikk opp 1 kg i Kroatia men har gått ned igjen og totalt 2 kg i løpet av 4 uker. 

Har gått litt mer, kjøper ikke sjokolade eller annet gotteri, kanskje en is i uken og 2 glass vin. har droppet sør kjeks til morgenkaffen, tar en kaptein kjeks, evt med mager prim.Klarer å ligge på -/+ 1300 kcal.

Neste vane er å få til 2 styrketreningsøkter i uken. Gjorde det før, men i sommer/høst har det vært for mye farting. Denne uke blir det mandag og torsdag.   Fredag reiser vi en tur på hytta får å se at alt er klart til snøen kommer. 

Så får jeg ta 70000 skritt pr uke som neste prosjekt. 

Veier nå 90 kg, ned totalt 3 kg. første delmål er 85 kg. Det veide jeg før jeg startet med slankekurs for 15 år siden. Så er ønsket å veie 75 kg. Da er jeg under 25 i BMI. 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei hei. Jeg er her.

Er i Oslo og passer farmorbarnebarn nr.2 i huset.snart 2 år. Hektisk her. Våknet 04.45 idag

Nr 3 ventes med termin i løpet av uka.

Får avløsning av mormor til helgen. Får ikke veiet meg og vet pr idag ikke status men med aktivitet og ikke søtsaker så må det vel være mindre enn sist veiing.

Kommer tilbake med veiing på tirsdag om 1 uke. Så flink du er Toam. Arbeider med hjernen og tenker med 2 små barnebarn må jeg lære dem sunn kost er nyttig. 

Den store kakefesten tid er forbi. Trenger ikke så mye og alt sukkeret gjør meg ikke godt..

God uke. Vi meldes over helgen når jeg er hjemme igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, det er så altfor travelt at jeg ikke har meldt ifra her etter sommerferien. Startet jo kurs før og fortsatte 4 ggr etter ferien. Men jeg startet ikke en ny serie møter fordi jeg så meg nødt å spare penger til en annen situasjon.

Mens kurset pågikk gikk jeg ned ca 5 kg. Jeg hadde tenkt at 0,5 kilo per uke fikk holde. Så jeg var fornøyd. Etter kurset har jeg gått mere ned, nå totalt 9. 
Greia som gjorde det er større endringer i relasjonsfæren men spesielt at jeg sover flere timer om nettene. Og så trening som svømming og aquagym da. 
Jeg merker godt forskjellen på dagene, når jeg har spist, drukket, beveget meg og sovet bra eller mindre bra. 
Jeg fortsetter litt til uten kurs og ser det an. Fortsetter jeg å gå ned er jo det fint. 
Siden jeg legger om i forholdet, er det en bekymring å regne med også hva livsstilendringen angår. Samtidig kan jeg bruke tegnene ovenfor begge veier; nå er jeg på riktig vei eller ikke.

Jeg har ca 20 kg igjen så det vil behøve tid uansett. 
Men jeg føler meg allerede lettere til beins og trives med å se litt annerledes ut. 
 

mvh SetMeFree (ojsann denne gamle nicknavnet har også fått dobbel betydning, huff). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med ditt nye liv SetMeFree. Det koster å gå på kurs og det er ikke alltid en har mulighet til å prioritere det. Jeg har av og til betalt for GR gull så jeg får en bedre oversikt over sammensetningen. Men ellers virker jo dagboken grei uten at en trenger å betale for det. Vi som har gått på kurs vet  jo hva som skal til, men av og til butter det i motivasjonen. Håper vi kan være her for hverandre. Godt at du sover bedre, og at du har vanngym. Jeg har startet med personlig trener, fikk timer i gave av datteren som vil ha noen å trene sammen meg. 

Hyggelig å høre fra deg Mia-53. Koselig med flere barnebarn. Og så tar du vekten når du får landet igjen hjemme.

Denne uken er jeg redd jeg ikke har gått ned noe . Kjøpte 2 kg smågodt på europris til halloween, og bare en kg gikk med til de som ringte på. Fikk pakket  resten vekk og satt det langt inn i et skap, men da hadde jeg allerede forsynt meg godt av sjokoladen. ☹️. Og ellers har jeg heller ikke vært flink. Lørdag, søndag og mandag ble det skjerping. skal veies mandag kveld på kurs. Gruer meg, blir litt flau om jeg har gått opp. En gang droppet jeg ut av kurset fordi jeg gikk bare sporadisk ned. Synes nederlagene var lettere å ta når ingen hørte om dem 😊 

Ha en fin søndag og lykke til på vekten i neste uke.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2019 den 12.46, SetMeFree skrev:

Jeg fortsetter litt til uten kurs og ser det an. Fortsetter jeg å gå ned er jo det fint. 

Om du har mulighet til det så kan du betale for GR gull. Det har jeg hatt mye nytte av. Du får vel samme tilgang på nettet som du har med et kurs. 

Tror jeg må forsette på kurs etter jul. Men jeg synes det er mye penger. Har betalt nesten 5000 kroner for et dobbelt kurs. Gir jeg meg nå så er jeg redd det er rett opp igjen. Rart at jeg som fyller 70 skal være avhengig av riset bak speilet hele tiden. 

Gikk ned +/- 0 i forrige uke DVS -0.2 her hjemme og +0.2 på kurset. Så jeg må bli kvitt den posen med smågodt før jeg spiser opp hele. 😊 Jeg får  besøke barnebarn i helgen så kan de spise det opp.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Jo jeg skal tenke på om GR gull er en ide. Hadde det i tankene allerede. Det har gått fremover med andre viktige ting så de målene jeg satt meg kommer jeg å nå etter hvert. 
trening og turgåing har det fortsatt gått bra med. På aquagym møter jeg litt folk som ofte sitter og småprater litt i etterkant, det motiverer ekstra. Jeg gikk litt opp, og det har med halloween å gjøre men også dårlig søvn og tante rød som kom. Jeg er uregelmessig ifm overgangen men jeg pleide å gå opp før mensen flr også. Jeg er tilbake dit jeg var og fortsatt på -9 kg, ikke mer ennå. 
 

Halloween pleier å tømme oss for snop, det kommer så mange. Men jeg var til trening og mannen og ungen gikk langs dørene. Så var det jo noe igjen. Heldigvis små gummi ting som jeg tror er mindre kaloririk. Uansett er det et herk at det er vanskelig å la sånt være i fred... 

jeg så chilichcolade: 3 for 100 kroner og har snart bursdag(50!) og ja.... men jeg kjøpte ikke! Hurra for meg.

jeg heier på meg når jeg har latt være noe dumt eller gjort noe bra og bør nok heie enda mer. Jeg tror det funker best. 
å skjenne på meg selv er det jeg er vant til, men det er trist å gjøre. Jeg hadde ikke gjort det med en god veninne eller mot ungen min heller. Mannen kan få da, hahaha! (Det er en vits så klart). 

Så heier jeg på dere da, også! Ikke gi opp, dere vil dere noe godt, og det er riktig flott!

 

SetMeFree

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Idag har jeg landet. Kom hjem søndag kveld men du verden hvor sliten jeg var. Mannen har kjøreforbudc3 mnd til og er under utredning så etter å ha kjørt 50mil søndag og 17 døgn på besøk, fødsel og en aktiv 2åring var det legebesøk her Hjemme mandag og tirsdag 8mil til SUS og retur. Idag har jeg landet og fått vasket tøy. 

Vekta tirsdag var 99,8. Sist jeg meldte var den 101.7kg. Nå har jeg nettopp kommet hjem fra sykehjemmet hvor mor bor. Var og handlet 🙈🙈🙈🙈rekesalat. 3 brødskiver og salat

Setter strek der. 

Ny dag i morgen. Våkner forhåpentligvis mer opplagt i morgen.

Dere er flinke og vi må holde koken. Skal finne ut i helgen hvordan jeg skal komme videre.

Ha en fin kveld. Gir meg ikke, selv om det føles håpløst. Jeg har lyst å klare dette uten kurs

Har brukt mange 10 talls tusen kroner på kurs og er på stedet hvil.🙈🙈🙈. En tanke som har slått meg er om det nytter å lage en ny tråd? Med blanke ark? Sette strekk fra det gamle som har vært? Jeg vet ikke, bare lufter tanken?

Hører fra dere hva dere mener.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia 53: Har brukt mange 10 talls tusen kroner på kurs og er på stedet hvil.🙈🙈🙈. En tanke som har slått meg er om det nytter å lage en ny tråd? Med blanke ark? Sette strekk fra det gamle som har vært? Jeg vet ikke, bare lufter tanken?

Jeg har også brukt for mye penger på kurs. Dette er mitt 10 kurs, Dvs over 20.000 kroner.Og for meg er det helt greit å lage ny tråd. Kanskje noe med Bestemødre så de gamle kan finne oss igjen. Og så melder vi  hver uke med vekt skjema. Og hopper noen av så får de gi beskjed. Kanskje det hjelper litt på motivasjonen om det er litt som et kurs,  å se vekten opp/ned hver uke. 

Og så vil jeg absolutt anbefale GR gull. for meg er det like bra som et kurs, og vil gi oss det verktøyet vi trenger for å få riktig sammensetning av kosten. Og bruke dagboken. Det hjelper ikke å bare redusere kaloriinntaket, Det bør være sunt også. Det nye kurskonseptet til GR heter Vaner som varer og det er det vi må fokusere på. Som å slutte å kjøpe sjokolade hver gang jeg er i butikken☹️

Og trimpoeng. Der er jeg for dårlig.  Skal ha time med PT i dag, da må jeg ut og får nok 300 kcal i forbruk.  Ikke flink til å gå ut på vinteren. 

Kom med innspill. Ny start på resten av vårt liv.  Ha en fin helg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag. Kom med tallene så legger jeg dem inn i et excelark en gang i uken. Dette blir nesten som et kurs. 

Uke 46 Maxvekt 46 47 48  +/- Mål
Toam 93 88,4     4,6 75
Mia-53 101,7 99,8     1,9  
             
       

 

   

 

           
           
           
           
           
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...