Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Flott med nedgang Minsker'n 👍 Her ble det samme resultat som hos deg Mia - på stedet hvil :( Ser ut som det er vanskelig å få nedgang hver uke! Jeg har nesten stått på stedet hvil siden januar, litt nedgang en uke, så stillstand eller litt opp. Faktisk har jeg kun tatt av ett kilo siden januar. Målet om 5 kg ned til sommeren vinker i det fjerne. Håper jeg kan finne ekstra motivasjon for å kjempe kampen videre mot kiloene!

Ha en fin dag 🇳🇴

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det også stoppet opp. Bra at det ikke har gått opp. Men jeg er nødt til å ta en alvorsprat med meg selv. Bunaden er fremdeles 7 cm for trang, og jeg har ikke lyst til å sy ut nå igjen. Det er 2 uker til 17 mai. Konfirmasjonen den 11 mai kan jeg bare glemme bunad. Har heldigvis et par kjoler som passer. 

Vi har vært flinke til å gå etter at vi ble ferdig med flyttingen. Nesten hver dag, men jeg har ikke fått summert ennå. Må summere april mnd. Får ta med de lyspunktene som er. 

Kjøpte litt sjokolade til barnebarnet, men han kom ikke så jeg spiste det opp selv.😒 Tror han får klare seg uten sjokolade. 

Litt deprimert akkurat nå, men det går over. Har lagt inn et litt mer langsiktig mål. Blir 70 år i desember og vil ha en BMI på 25 innen den tid. Litt vel optimistisk kanskje. Men lander jeg på BMI 27, så skal jeg være tålelig fornøyd. I hvertfall skal jeg ikke gå mer opp. Bare ned. 😊. Nå ligger jeg på 30 blank. 

Ha en fin 1. mai. Vi får besøk av bonusdatteren. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er bare mennesker, sa legen til meg. Han ga meg kolesterolsenkende tabl. Jeg foreslo å klare det med kostholdet.

Det var litt godt å høre og jeg innser at det er faktisk sant.

Mitt mål til 1.mai holdt ikke. Var veldig nære men så fikk jeg en smell. Jeg er bare et menneske😊. Konfirmasjonen gikk matmessig greit og kaker likedan. Men jeg kjempet for å ikke gå en runde til.

Men jeg har klart 7km siden lørdag. Ligger langt bak planen men 7km er 7km.

39.5km av 500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det også stille, men selv trener jeg godt med lange daglige turer og  trening på treningssenter 2-3  i uka. Føler at det går greit matmessig, har kuttet kraftig  porsjonsstørrelse og velger sunne alternativer. Hvis ikke ting snur og vekta begynner å rikke på seg....da vet jeg ikke hva jeg gjør...men foreløpig fortsetter jeg  trenden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere. Ja her var det litt ned. 0.7kgminus. Men det er jo noe jeg gikk ned for noen uker siden  så da er jeg bare glad for at det går den veien. 

Gjør så godt jeg kan, tenker på sunn mat og deg som er min utfordring er energi til å klare hverdagen. Men det går bra.

Konfirmasjon til helgen. Da kan jeg ha litt kake når jeg er avholdende i uka. 

Vi må nok bare innse at vår vel etablerte figur trives sånn den er. Den stritter imot men det skal også jeg gjøre. Ha en flott uke i en litt kjølig mai måned. Lyst og fint ute og ha ei fin uke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her går det med museskritt den rette veien. Ned 200 gram. Noen sa at det er bare vann, gledesdreper tenkte jeg.  Har nå kommet under 30 i BMI. Et delmål er nådd.

To bunader er overlevert og jeg er i rute til barnebarnets konfirmasjon på lørdag. Ser at det blir gått og kaldt så jeg går for en langermet kjole. Her her jeg jobbet for at hele familien skal få seg bunad, og så stiller jeg i kjole selv. 😊

Skal overføre fakta fra armbåndet mitt og summere antall km for april. Antagelig  altfor lite, så her gjelder det å ta seg sammen. 

Stå på, vi får det til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint Toam at du klarte et delmål.

Hver minste seier er en opptur. Vi gir oss ikke.

Det er jo fint at vi kan hjelpe andre.

Jeg har også bunad og min skal også få henge i skapet. Jeg vil ikke prøve den nå. Jeg velger kjole og så tar jeg det en annen gang.

Ønsker deg og dere andre fin konfirmasjonshelg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag og det ble ikke veiing idag. Er på hytta og det er jeg "glad" for.

Har ikke vært de gode ukene som tidligere i år, men skal tilbake etter operasjon om 1 uke.

Nå har det vært konfirmasjon og der sang -de som er på slankern må glemme det, og gjett om jeg gjorde.  Ble bedøvet av sukker og da jeg la meg om kvelden begynte fornuften å komme igjen

 Tenkte at i all verdens land og timer hva er det jeg gjør??? Fyller på feil drivstoff😜😜😜, det gjør jeg jo ikke på bilen en gang og det er en død ting. Jeg er jo levende menneske????🤔🤔

Hvorfor??? Gjør jeg sånt???

Må finne en plan. Skriver fra i morgen hva jeg spiser i matdagboka. Det hjelper. 

Hvordan er det med dere andre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

Ja det er lett å miste fokus enkelte ganger Mia, og noen ganger tror jeg det er riktig å ta en slik dag en sjelden gang.😃

Her vet jeg ikke riktig hvordan det det har gått. Har kommet hjem etter vinterens opphold i varmere strøm, og det betyr at jeg i dag veide meg på en annen vekt. Den viste 500 gram mere enn forrige uke, og da er jeg litt usikker på hva det betyr. Som oftest er det jo litt forskjell på vekter, så jeg registrerer bare tallet som vistes i dag, og så får jeg se neste uke hvordan det går. 

Vi snakkes 🌻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 16.43, mia-53 skrev:

Tenkte at i all verdens land og timer hva er det jeg gjør??? Fyller på feil drivstoff😜😜😜, det gjør jeg jo ikke på bilen en gang og det er en død ting. Jeg er jo levende menneske????🤔🤔

Godt poeng det der. Fyller på med sukker. Snoker i skuffer og skap og spiser alt jeg kommer over. Den rastløsheten min tar livet av meg om jeg ikke gir meg snart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 17.29, Betty Blue skrev:

Har kommet hjem etter vinterens opphold i varmere strøm, og det betyr at jeg i dag veide meg på en annen vekt

De fleste får litt vann i kroppen av en flytur. Ingen grunn til panikk. Neste uke er det sikkert borte alt sammen ☺️

Jeg gikk ned 100 gr sist uke. Veide meg i dag. Ikke helt etter planen, men det er ned. Og i løpet av et år ville det blitt det blitt 5 kg. Klarer jeg å gå ned 200 gr pr uke så er det 10 kg på et år. Ikke dårlig det. Må ha slike langsiktige overkommelig mål. Å tro at jeg skal klare 1 kg pr uke er bare tull. Forbrenningen er for dårlig til det. Jeg fyller 70 i desember og da er det ikke mye jeg trenger for å holde vekten. 

Vekt nå 91,1 kg. - 1 kg siden nyttår. 
BMI 29,7 ---  (under 30).

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Toam. Tror jeg også må sette meg andre mål.

Minus 2.8 siden nyttår. Det gikk fint ei stund men en lang dryg vinter med mye sykdom gjorde vel sitt til at nedgangen ble så nær minus 5kg. Nå er jeg tilbake til normalen og det viser at det er vanskelig å ha fokus. Det sitter i hodet.

Målet mitt må bli å spise sunt. Nå har det vært mye selskapeligheter. 

Siste uke ingen endring.

Ut i det fine været og friskt mot. Minus 5kg til nyttår kan jeg ønske meg. Ikke henge meg opp i tall bare det endrer seg rette veien.

God uke til dere alle. Vi må komme innom her og bli oppmuntre til å fortsette. Har glemt bort innimellom å gå inn her. Vi gir oss aldri.

Dette skal bli bra👏👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

Jeg er bortreist denne uka så det blir ikke noe veieresultat fra meg i dag. Hotellopphold en uke er krevende så det er ikke sikkert det blir et gledelig resultat neste tirsdag. Men som dere sier - vi må bare være opptatt av et langsiktig mål. Både på grunn av alder og gjentatte jojo-slankinger er det ikke så enkelt å kvitte seg med ett kilo pr. uke. Men kanskje kan vi klare ett kilo pr. mnd i stedet.

Vi gir oss i alle fall ikke så lett 😃😃

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer innom i dag, da jeg har legetime i morgen tidlig, og senere på dagen skal vi reise noen dager til Kjøbenhavn. 

Er fornøyd med egen innsats siste uken. ned 800 gram. Har vært veldig bevist på hva jeg har puttet i munnen og beveget meg mer enn tidligere. Ikke mange mil pr dag, men pulsklokken gir meg 100 % når jeg har 8000 skritt. Og det her vært målet hver dag. 

Har vært litt revmatisk den siste tiden så jeg har funnet fram en av Fedons bøker  Det sies at middelhavskost skal har en gunstig innvirkning på revmatisme. Med dette kostholdet blir jeg lengre mett og har ikke samme trangen til å hele tiden putte noe i  munnen. Så håper jeg bare at det hjelper mot verk i hender og føtter. Blir litt fortvilet når jeg ikke kan strikke eller brodere. Har vondt for å holde i en blyant. Godt vi har PC og telefon og skrive på.😊

Tror det er lurt å ha et realistisk mål Mia, Ingen grunn til å legge opp til en streng diett. Dette må være en livsstilsendring,

Ikke lett å holde fokus på kostholdet når en bor på hotell Betty Blue. Du får ta det igjen i neste uke. 

Ha en fin uke begge to.  Er vist bare oss 3 her for tiden.

 

Vekt nå 90,3kg. - 1,8 kg siden nyttår. 
BMI 29,5 ---  (under 30).

Endret av toam
xx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur til København. Vi holder kontakt. Lett å glemme å leve riktig. Nå er det bare kaker og selskaper i hele mai. Jeg har ikke klart meg godt.

Nå er jeg ferdig operert i foten,.åreknuter. Det gikk veldig greit, men jeg har brukt dette til å be min mann kjøpe noe godt. Og det gjør han❤ 

Trenger noen dager til å komme meg men jeg kjenner litt bedring allerede.

Ha fin dag. Tilbake i morgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Fra meg har det vært stille noen uker, men er nå tilbake i "folden" 😋 Fint å lese at dere fortsatt holder koken, til tross for noen såkalte skjær i sjøen! Det er utrolig viktig å ikke gi opp !! Resultatene kommer langsiktig i vår alder...  

Ferieresultatet ble som ventet rent vektmessig... Vekta viste + 2,9 kg etter hjemkomst. Et enkelt regnestykke er imidlertid at inntaket av mat og drikke ikke tilsvarte 21 000 kalorier mer enn det "lovlige"!! En del av ferieukas påslag skyldtes nok disse vanlige tingene som vann i kroppen  osv...  I slike øyeblikk,  når en går på vekta, og sjokket kommer, gjelder det å holde hodet kaldt ! Det er da viktig å ikke miste trua på at det bare er en overgang.... Tidligere tenkte jeg nok mer slik: Dette nytter ikke - jeg gidder ikke å "ta tak" igjen.... Det siste året har imidlertid lært meg at det kan gå litt opp og ned, uten at det betyr kollaps ! Etter en herlig 17. mai, (med bunaden ganske så passende !), samt bursdagsfeiringer, er hverdagen på plass igjen 😄 Ferien var ellers akkurat så toppers som jeg hadde drømt om !

Resultatet på dagens veiing er minus 2,0 kg fra siste registrering her inne. Dersom jeg skal gi meg selv et kick, kan jeg jo skrive minus 3,9 kg siden jeg kom fra ferie..., men det er jo ikke helt reelt, etter den ovenstående betraktningen om "overganger".....

Neste delmål er 80.0 kg, og da har jeg bare 1,8 kg igjen - Hurra !!! Det er også godt å tenke på at jeg nå er ca 22 kg lettere enn da jeg var på mitt tyngste i 2011! Jeg vet også at årene siden har vært en berg - og dalbane i vektøkning og vektreduksjon, men i dag er dette historie!  Veien videre er hovedsakelig mitt valg... Godt valg til oss alle😍

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups!! En uke på hotell var utfordrende og da ble det opp 500 gram :( Men jeg har kosa meg og hatt fine dager så får jeg heller være flink denne uka. Litt utfordringer er det fortsatt med tre bursdagsfeiringer på rekke og rad, men da får jeg bare legge inn litt ekstra trim :)

Flott nedgang Toam - kos deg i København 😎

Kjekt at du er ferdig med operasjonen Mia - nå blir det vel lettere etter hvert å få gå turer 😃

Fint å se deg tilbake på forumet Minsker’n, skal si du har vært kjempeflink!! Må være oppmuntrende å se at du er så nært målet! Det inspirerer virkelig meg til å fortsatt håpe på videre vektnedgang. Og jeg tror at det er veldig viktig å innse at det kan gå litt opp og ned, og ikke gi opp om vekta viser litt opp en uke. Fortsetter vi med «å bruke hodet» riktig vil vektnedgangen komme. Og får vi innprentet at dette ikke er en diett men en livstilsendring og at vi ikke kan forvente like stor nedgang hver uke har vi kommet langt. Det er bare så lett (som du sier) å tenke at nei det nytter ikke så nå gidder jeg ikke mere!

Ha en fin uke alle sammen 🌹

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så fint at dere er her. Nå har det klikka for meg. Glemmer meg bort. Går og leter etter noe hele tiden.

Jeg har ikke det hjemmebakte brødet mitt og da blir jeg fysen. Må bake i morgen.

Vekta har vist opp og resultatet fra nyttår er nå minus 1.6kg. Velger å fokusere på det i stedet for at det var pluss og mye feil mat.

Det blir knekkebrød fra nå av til brødet er ferdig. Litt hemmet i foten og det skal det være i 2 uker til. Føler meg litt usikker når det verker men det må vel det når noen har rota inni.

Takk og lov for at dere er her på tråden. Imorgen tidlig blir det å snu litt på uvanene og tenke litt. 

Dere er gode. Flott med den inspirasjonen dere gir. Hva skal vi ha til kos onsdag kveld.? Noen forslag? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

 Ned 700 gram - det betyr at de 500 grammene som kom på forrige uke er borte + 200 gram ekstra! Kjempeglad for det resultatet! Da er det bare å gjøre de riktige valgene slik at nedgangen fortsetter. Det er i alle fall  mere motiverende når det viser nedgang. Kjenner igjen meg Mia i å lete etter noe å putte i munnen 😂 Har også slitt litt med å «forlenge helga», men nå tror jeg at jeg greier å endre på det. Sist uke ble det bare litt utskeielse fredag og lørdag, og det er stor fremgang når det gjelder meg. Det har ofte i det siste også blitt minst søndag (og ofte andre dager også) som jeg har unnet meg litt ekstra 😏 Men med litt skjerpings, samt mine daglige gåturer håper jeg det vil gi utslag. Jeg ser at jeg i det siste har gått mellom 4 og 5 mil pr. uke, og har som mål minimum 10 000 skritt pr. dag. Og det går som oftest fint å oppnå. I går ble det nesten 14 000 og hittil i dag (kl. 15) har jeg nesten 17 000. Så jeg rører meg endel 😉 Men jeg skulle vært flinkere til å gjøre litt styrketrening 🏋🏼‍♂️

Hvordan går det med dere damer? Går det bedre med foten nå Mia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,

Så bra Betty Blue !! Det styrker motivasjonen at det går nedover med oss..... ;) Mia, regner med at du har fått bakt ditt brød, og at det har medvirket til å redusere fysejakten ! Kjenner meg også godt igjen i din beskrivelse av den litt maniske uroen og letingen etter noe som kan stille den...Vi vet jo innerst inne hva som skal til for å komme på offensiven: Spise jevnt og trutt, og sørge for at det er noe som metter /er bra for oss, som vi putter i munnen. Jeg vet jo at det er greit og lett, både å si og gjøre, når en er i flytsonen - og det er en jo ikke hele tiden....

Den siste uka har jeg prioritert å skrive inn i dagboka alt jeg har tatt inn av  vått og tørt. I tillegg har jeg bevilget meg gullmedlemsskap igjen.  Jeg opplever at det var et smart valg, fordi jeg da får god oversikt over hva jeg trenger mer - og mindre av når det gjelder næringsstoffer. Det stimulerte blant annet i mer spising av frukt og grønnsaker, og til å redusere på fettinnholdet + øke inntak av føde med kalsium. Selv om situasjonen ikke akkurat var noen overraskelsesbombe for meg, var det godt å få det dokumentert visuelt. Det viser seg at det ikke er så mye som skal til for å endre sammensetningen i mer god retning ! Denne uka har jeg ligget på 1300 kcal. Jeg ser av tidligere innlegg på forumet, (for flere år siden), at jeg har jeg har hatt som "mal" ca 1400. Dersom jeg øker trimnivået, kan jeg nok ligge der en stund.

Resultatet av innsatsen er jeg fornøyd med: Minus 1.5 kg :) Nå er det kun 300 g igjen til delmålet på 80 kg ! Det er 8 år siden jeg sist var "der nede"! 

Ønsker dere alle en fin juni uke !! Måtte den inneholde en god smak av sommer, krydret med våre gode valg i kosthold og trimregnskap :):) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang begge 2. Tenk at du snart ser 7 tallet💐💐💐Minskeren. Motiverer oss. Jeg hadde tenkt å skrive idag at 20-30kg minus kan jeg se langt etter, men nå har jeg ombestemt meg. Det går an og det skal gå an.

Jeg må bare jobbe hver dag målbevisst. Det er ned 0,8kg hos meg og det er ned. Litt bedre her nå og merker det på energien. Nå gjelder det å få rette næringsstoffer inn og passe med mat. Mai har vært den festmåneden hos oss.

Jeg vil finne fram registreringen jeg også. Denne dagen er ingen planer og da kan jeg prioritere meg selv. Så jeg klapper meg på skulderen og smiler.

Ønsker dere en fin tirsdag😊

1 hel km igår💐💐💐

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott nedgang Minsker’n og Mia 👍

Her viste vekta det samme i dag som i går så da ble det altså ned 0,7 kg.  Det er sikkert lurt å føre dagbok, og det burde nok jeg også gjøre. Jeg synes det tar så mye tid 😏 Det hadde nok vært lurt å føre noen dager i alle fall så jeg vet hvordan jeg ligger an. Er litt usikker på om jeg spiser nok 🤔 Tror jeg skal prøve å motivere meg til å ta i bruk dagboka 😉

Ha en flott uke 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...