Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Hei Betty Blue! 

Takk for hyggelig velkomst ☺️? Det høres deilig ut med vintermåneder i sol og varme, og 300 g er jo NED og ikke opp, så da er det bra!

Er spent her selv, dette er første helgen jeg skal forsøke å ta grep og ikke skli ut med vin og godsaker, men holde meg til oppsatt kcal plan. Dette vil jeg klare! Satser på etpar lange spaserturer også, selv om tempoet gjerne blir moderat er det bedre enn å sitte stille ?

God helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Velkommen til Mummimamma, fint at du tar del i bestemorbuketten. Godt at du og  nevner om det å ha fokus, det hjelper at flere er i siget. Jeg skal også ut å gå på tur. Brukte å gå fjelltur frem til i høst  til stiene ble isete, da ble det stopp, så nå må kondisen opp før jeg kan ta opp tråden.

Jeg har vært og handlet inn til grand prix programmet i kveld. Så på potetgullposer, studerte og satte de pent på plass igjen :)  Det ble lompe, røykelaks og ruccola salat, cider light og en flaske hvitvin,  den skal deles på flere så det blir bare skål for den som vinner i kveld  :)

Middag består av karbonadedeig og fullkornsris med grønnsaker som jeg kjøpte på Rema.

Ha en super lørdag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Nikkoline- Så kjekt å få være med her hos dere!

Veldig inspirerende at du deler menyen for dagen, det blir gode tips for oss andre ? 

Her blir det pizza ikveld, vi lager hver vår porsjonspizza og jeg veier det jeg skal ha på. Hjemmelaget bunn, og saus kokt av krydder og hermetisk tomat. Det blir skinke, champignon, paprika og brokkoli på min, og jeg sløyfer osten, det er faktisk riktig godt likevel!

Kveldskos blir lettgele til søtsuget når det kommer, samt litt oppskåret eple med en sviske og litt valnøtter samt lett vaniljeyoghurt. Denne er god å ha på kveldene når jeg bare  MÅ ha noe kos!

kos deg med Grand Prix du også  Nikkoline, og ha en flott og sunn lørdagskveld alle dere fine bestemødre ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen til alle nye og "gamle" medlemmer av tråden:)

Opp 100 gram i dag for min del - ikke greit.

Men bestemte der og da at dette ikke skal få lov å påvirke meg negativt. Men heller anspore meg til å ta nye grep.

Har hatt ei aldeles nydelig helg da. Var på vennebesøk hele helga - og der er nok litt av forklaringen på oppgangen. Mye nydelig mat og god vin - men heldigvis ikke så mye utenom måltidene. Ellers hadde det vel sett enda verre ut:mellow:

Men nå er kvardagen her - og jeg er tilbake i fin flyt ( tror jeg!!).

Havregrynsgrøt til frokost - med litt rosiner og hjemmelaget eplemos på.

Matpakke til lunsj og Chili con Carne til middag. Ikke verste meny det - godt og sunt.

Mellommåltider blir frukt.

Planen er å prøve en treningstur i dag for å se om hælen holder. Tror jeg satser på en litt kortere løype enn vanlig. Ellers får det bli en tur på trimsykkelen.

Bruker å sette opp meny for uka på søndagene - det ble ikke noe av i går. Veldig greit å ha noenlunde peiling når man skal handle inn også. Ikke alltid menyen blir fulgt da - men da "flytter" man bare på dagene. Så får ta en gjennomgang i kveld  og sette opp en sunn meny.

Lykke til med veiing denne uka da

-mia52

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mia.

Så fint at du skriver og motiverer oss :)  

Du får prøve deg forsiktig fram når det gjelder  foten, sykling er bra. Jeg har hatt betennelse i hælen en gang i tiden, syklet mye ute da, men da var det sommer.

Har spist proteinpudding til lunsj som jeg kjøpte på coop extra, men det ble lite kalorier så må prøve å fylle på i ettermiddag. God pudding.

Fant middags tips her inne  så da kan det ikke gå feil vei dersom jeg begrenser mengden. Har fått dilla på gulrot, savnet gulrøtter og ikke kaker på jobb i dag, positivt framgang.

Ha en strålende uke, gleder meg til å meddele vekta på onsdag som er min veiedag. Det er sikkert lurt å planlegge uka. Jeg som  skal handle to ganger i uka blir nok nødt til å gjøre det.

Må skryte litt over å ha  pusjet meg til å passere  over dørstokk mila, har vært på to turer i helga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bittegod

Her passer jeg inn, selvom jeg ikke er bestemor. Men vektklassen ser jeg passer. Jeg har nå gått ned 10 kg siden jul og det er jeg fornøyd med. Nå skal det vare resten av livet så sa da må jeg ta det pent. Men har fått god hjelp av oppskriftene her inne. Vekten stod en periode stille, spiste rett og slett for lite, nå går det bra. Baker nå " sunne" boller med nøtter og frukt, jeg har bestemt meg for at de skal være gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og fin onsdag. Har forsømt meg denne uken, men resultatet var +/- 0 kg og da er det ikke mye å skrive om.

Har fått problemer med magen, er kvalm og har vondt så jeg håper ikke det er magesår igjen. Hadde det for 20 år siden. Legen truet med at jeg må ta slangen ned i magen om ikke tablettkuren på 2 uker virker. Skal tilbake etter påske. 

Mellommåltid er viktig for at vi ikke skal over spise de andre måltidene. Aldri mer enn 3 timer  mellom målene. Kurset jeg går på lære vi at vi skal spise 6 ganger om dagen. Kan bli i meste laget om jeg sover litt lenge. Et mellommåltid er ca 100 kcal.

Grete roede gull har jeg god erfaring med.  Da får du se om en spiser riktig og ikke bare antall kcal. DU får en score på sammensetningen av inntaket. Har du ikke gått på kurs vil jeg anbefale GR gull.

Nå skal jeg skrive dagbok. Så snakkes vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bittegodt, Velkommen,  gratulerer med 10 kg ned imponerende.

så treffende for meg at du nevner å spise for lite. Jeg har aktiv jobb, ofte ikke tid til mellommåltider. Som eksempel i går , forbrente jeg to trimpoeng på tur og spiste kun 1500 kcal. For en stor dame som jeg har blitt er det nok for lite mat. Må i allfall ligge på 1600 kcal,  tror jeg hadde gått ned mer om jeg hadde spist mer. Jeg har gått på kurs, og dersom jeg spiser for lite går jeg ikke ned i vekt, har min kursleder funnet ut, allikevel har jeg av og til problemer med å få i meg nok. Når sukkersuget har gitt seg så har jeg til tider mindre matlyst, f så kan jeg plutselig få lyst på alt mulig godsaker, nei det skal ikke være enkelt. ;)

toam håper det ordner seg med magen. Ja lurt å spise ofte for å slippe det rotet som jeg opplever når jeg ikke får tid til mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Da er det veiedag for meg, og utrolig nok viser vekten - 1 kg. Kjempeglad for det, at dette fortsetter å «virke». Er nå på minus 4,1 kg totalt, bare ca 21 igjen da ?

Holder meg på 1600 kcal PR dag, og forsøker å få 8-10 trimpoeng i uken. Blir mest tur i rolig tempo, foreløpig veier jeg for mye og har for mye «vondter»  til at annen trening frister, men jeg tror det blir lettere å bevege seg når vekten går videre ned. 

Har bestlit meg gull medlemskap, og det synes jeg virker veldig bra! God hjelp i å få en vurdering av hvor bra næringsinnhold jeg har i det jeg spiser. Vil jo gjerne ha en kropp som både er lettere og sunnere! 

Er kjempemotivert nå, og håper jeg klarer å holde fokus, også når resultatene ikke blir like flotte som denne uken! Det skal jeg, gir ikke opp denne gangen og har ikke tenkt å falle tilbake til gamle synder ?

Stå på alle sammen, vi er flinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Bittegod - hyggelig at vi blir flere på tråden ?

Ser flere har hatt en fin nedgang denne uka, og heldigvis kan jeg også melde minus 800 gram. Er kjempefornøyd ? Det er så mye lettere å fortsatt finne motivasjon når en ser at vekta går ned (selv ned 100 gram er bedre enn ingenting ?)

Går fortsatt mine daglige turer på 7-8 km i brukbart tempo (i underkant av 10 min/km) og fikk registrert over 100 000 skritt forrige uke. 

God bedring Toam ?

Ønsker alle en fortsatt fin uke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bittegod
På 14. mars 2018 den 6.43, nikkoline skrev:

God morgen dere :)

Da var det rapport, jeg har gått ned 900 gram, 1,4 kilo på to uker det får være godkjent.

Veier nå 93 kilo.

Ha en fin dag.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bittegod

God morgen. 

Jeg har en utfordring, har fått en ryggskade som gjør at jeg har vanskelig for å gå. Er også livredd for p falle på det glatte føre. Men trener styrketrening 45 minutter , 2 ganger i uka. Det kjenner jeg hjelper. Det er også enklere å gå ned i vekt når sol og varme kommer. Fint å drøfte opplevelser her inne med menneske i samme vektklasse. Jeg prøver først og fremst å legge om kostholdet, forstår at det er slik jeg må leve resten av livet. Har jo slanket meg bort noen ganger i livet, ikke vanskelig å gå ned, men fryktelig vanskelig å bli der. Derfor sakte ned og venne kroppen til å spise mindre. God helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei fine bestemødre! Så flinke dere er! 

Gikk ned 0,9 forrige uke, men gleder meg ikke til onsdagsveiingen denne uken. Har fått en skade som gjør at jeg ikke får trent og beveget meg på etpar uker, og da sniker det seg inn kosespising når jeg sitter foran TV-en. Håper på et ikke altfor dårlig resultat på onsdag. 

 

Stå på alle sa,men, og god påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg holder meg på +/- 91 kg. Ikke til å å rikke. :mellow:. Må blir flinkere til å skrive dagbok så jeg ser hva som går galt.

Kurset om livs-stilsendring og trening har ikke gitt meg noe særlig. Etter å ha gått 5 GR kurs og lest meg opp om fett, karbohydrater og proteiner var det ikke mye de kunne bidra meg. Et par skoletimer med en psykolog som foreleste om motivasjon og om å legge seg på et spor og ikke gi opp var det mest positive for meg. Skeier vi ut så er det å komme inn på et sidespor. Dette er for en kort og forhåpentlig forhåndsbestemt periode - som påsken - og så skal man tilbake i sporet igjen.  Men disse sidesporene må ikke bli for lange. På grunn av vinterferien og mageproblemene er det 2 gang jeg ikke var der. Mulig jeg ikke reiser dit neste uke heller. Bruker 3 timer i bil for å høre på noe jeg vet, og ta 2 treningstimer som jeg like gjerne kan ta på SATS her. Blir litt stresset av å stå opp i otta for å rekke det. Og stress er ikke bra for hverken magefettet eller magesyren :rolleyes:

Men jeg er den evige optimist. Tror at det skal gå bra denne sommeren. Nå er det 50 års jubileum fra gymnaset i september. Møtte en gammel venninne i dag, og det fikk med litt motivert. Hadde vært hyggelig å se litt bedre ut til det. 4,5 mnd på å gå ned 10 kg. ;)  Det hadde vært fint.

Vi gir oss ikke, gjør vi vel??

God helg i det fine vårværet.  Her skinner solen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2018 den 15.52, Mummimamma skrev:

Har fått en skade som gjør at jeg ikke får trent og beveget meg på etpar uker, og da sniker det seg inn kosespising når jeg sitter foran TV-en.

Håper ikke det er langvarig.  Du får sette alt litt langt unna deg når du ser på TV. Kanskje ta fram et strikketøy. Det redder meg når jeg blir rastløs.

God bedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bittegod.Jeg har en utfordring, har fått en ryggskade som gjør at jeg har vanskelig for å gå. Er også livredd for p falle på det glatte føre

Kjenner til det med å være livredd for å gå. Får trøste oss med at det nå blir vår og bart ute, og så er jo kostholdet 80 % og trening 20%.  Problemet er jo at når vi kommer opp i alder så trenger vi ikke så mange kalorier og da må i hvert fall  jeg spe på med trening for å få kalori-underskudd. Husker fra den tiden jeg ikke mine 10000 skritt om dagen, så gikk jeg ned, ikke mye, men ned.

God bedring til deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois igjen....
Kopier - og starter med et innlegg jeg skrev i nov i fjor. Det ble med den ene gangen - falt ut i rekordfart. Har hatt en god del strev med rygg og hofter siden da, noe som muligens kan tjene til en dårlig unnskyldning for uteblivelelsen. Det gikk vel et lys opp for meg når jeg innså at jeg i hvert fall ikke blir bedre ved å være tungvekter !

 

"Just do it"....Her er jeg igjen - for n'te gang! Starter med friskt mot, og håper på å få være en del av denne gruppa framover. Har vært innom tidligere i korte sekvenser, men stålsetter meg nå for en lang periode ;)

Første dag er gjennomført, og så langt er innsatsviljen rimelig stor (som den også tidligere har vært) Det er bare så dustete at den har vist seg å ta laaaange pauser, sånn at nesten alle kiloene har kommet på igjen....

Gleder meg til å å få mer energi, og ikke minst få mosjonsgleden tilbake !

Da holder vi kontakten da ?!"

 
 
Ngiyp2.png
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen tilbake Minsker'n. Ser vi har samme vektmålet. Kommer jeg ned i 75 så har jeg en BMI på 25, og det skal jeg være fornøyd med etter å ha vært overvektig i over 20 år.

Ned 400 gram og det er bedre enn opp. Nå må det gå nedover, det er så langt ned til gulvet, kjenner at knærne ikke er helt gode når jeg tar utfall på treningen og magen står om en sperrballong. Var hos legen før påske og hun sa jeg hadde veldig mye luft i magen, går jo opp 5 cm etter et måltid. Måtte på Dressmann XXL for å få kjøpt et belte til buksen min så den holder seg i livet. Ellers glir den ned under magen som vi ser på en del fyldige menn.:)

Har merket at det kan hjelpe noe å skrive dagbok, men når sjokoladen ligger i butikken og den er kjøpt og fortært før jeg får tenkt meg om, så er det noe i hodet som ikke virker. Og det er den oppskriften jeg ikke finner. Har gått mange - 7 stk - slankekurs og livsstilsendringskurs, Men det har ikke hjulpet meg mye. 

Første steg på veien er bunaden 17. mai. Det er ned 4 kg på 5 uker. Skal holde hardt. Med i fjor passet den ikke og det var litt flaut.Heldigvis var det dårlig vær så det var greit å gå med vanlige klær og regnfrakk.

Vi gir oss ikke. ^_^

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Toam ! Nei, vi gir oss ikke !!! Vi får støtte hverandre litt utover våren:D Når det gjelder bunaden, er jeg i stor tvil om min er mulig å få på om vel en måned - til det er det altfor mange kilo som må bort først...
Den sjokoladen er en ihuga motstander, det er min store svakhet også ! Men.. jeg har klart å spise kun 37 gram (CUba) bare på lørdager gjennom flere måneder, men etter at målet er nådd, eller at jeg har gitt opp, eller...så er inntaket tilbake i gamle uvaner, og da blir det ikke småtteri :angry:
Kjenner på meg at nå vil jeg ikke gi meg - etter to dager er jeg ganske så motivert for å tatt grep videre !! Lykke til videre til deg :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

Det er en stund siden jeg har vært innom forumet nå, men jeg har ikke gitt opp :)  Det har bare vært litt mye farting slik at jeg ikke har veid meg til samme tid hver uke. Nå er jeg imidlertid på norsk jord igjen og i og med jeg har en annen vekt i syden valgte jeg bare å registrere vekt på torsdag og så ser jeg neste uke om det blir noen endring :) 

Velkommen til deg Minsker'n og lykke til ? Håper du lykkes med bunadsmålet Toam :) 

Ønsker dere alle en fin helg med flott vårvær ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snarest innom på en lørdag mens jeg ser /hører på Dagsrevyen. Bare tragedier :mellow:

Hyggelig å høre fra deg igjen Betty Blue. Blir spennende med vekten i neste uke.

Trodde jeg hadde funnet motivasjonen, men hvorfor spiste jeg 4 peppernøtter til kaffen hos søsteren min i ettermiddag. Kunne klart meg med en, eller latt det være. Fredag hadde jeg min skrotmatdag - Berit Nordstrand's betegnelse . Vi var i bursdag hos svigerdatteren og de serverte pannekaker med syltetøy og krem.  Så da hadde jeg brukt opp ukens kvote av usunn mat. Og så har jeg lagt opp til 1 glass rødvin både fredag og lørdag. Tok en ekstra veiing i dag tidlig, og det er ikke ned. GRR. Jeg skal ned 600 gram før tirsdag om jeg skal ha noe håp om å nå delmålet mitt. Her blir det noen harde dager. 

Ha en fin helg alle sammen. vi snakkes over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til allle som følger tråden,  Da er den første uka  av "ny start", historie - og starten er jeg selvfølgelig godt fornøyd med; ned 2,6 kg :D Er jo klar over at det er mye vann som har sluppet taket, men uansett skaper dette god motivasjon videre. Jeg har registrert alt jeg har spist og mosjonert, og har holdt meg innafor rammene jeg har satt. Vet at dette er til stor hjelp for meg, og er jeg smart nå (og det er jeg vel ?...) fortsetter jeg med registreringen. Legger merke til at jeg i startfasen har få problemer med å følge opplegget, men vet at det kommer større utfordringer senere i forløpet. Kjenner meg veldig motivert, og håper at dere andre også har en god porsjon motivasjon fremover ! Lykke til oss alle i dagene, ukene og månedene som kommer :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott start Minsker'n ??

Her ble det ned 200 gram - ikke det helt store resultatet, men et lite skritt i riktig retning? 

Det tar tid å bli kvitt overvekten når det blir noen få gram pr. uke, men i løpet av noen måneder blir det mange kilo hvis jeg bare fortsetter å være bevisst på inntak. Her hos meg er det ikke søtsuget som er det store problemet, men jeg elsker vin! Så det blir lett at jeg tar et glass hver dag og det er ikke særlig lurt med tanke på vekten. Men det er så koselig å sitte ute på balkongen med et glass :P Begrenser jeg vininntaket blir det kanskje litt mere nedgang i løpet av uken. Må skjerpe meg og gjøre et forsøk på å droppe det daglige glasset. I tillegg blir det lettere at jeg spiser litt snop (potetgull / nøtter) når jeg nyter drikke ? 

Hvordan går det med dere andre? Litt stille på tråden vår nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg skal ned 600 gram før tirsdag om jeg skal ha noe håp om å nå delmålet mitt. Her blir det noen harde dager."

Det ble med drømmen. Jeg gikk opp 400 gram, og i løpet av uken har jeg gått opp 600 gram til. Var på hotell et par dager, og da er det ikke lett å begrense seg.  En venninne skal ned 5 kg på 7 uker, og jeg sa at jeg ville være med på ferden. At jeg aldri kan lære med å holde munn:(. SÅ nå tar jeg imot alle gode råd med takk. Skulle starte i dag, men måtte en tur til byen, og da ble det kaffe med softice. Tenkte det ble lenge til neste gang så jeg måtte benytte anledningen.:).  Så jeg skal da veie max 86 kg 15 juni. Må tro på det ellers går det ikke. Gubben lo lenge når jeg fortalte det. 

Er alene hjemme noen dager nå så da blir det kylling og salat til middag. ingen poteter eller ris, bare litt kikerter.  Skal rydde i fryseren så jeg får litt oversikt. Da er det lettere å planlegge middager og lunch utover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...