Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Bra jobbet Minskern, jeg heier på deg. Å følge slavisk dagbok og trimplan er viktig. Der glipper det ofte for meg.

Betty Blue: Det er et par problemer ved å drikke vin. kaloriforbrenningen går med til å forbrenne alkohol og ikke fett, og det er lett å spise litt ekstra snoop - som du skriver. Så kan du vurdere om det er verdt det.  Men det er godt da av og til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld, Takk for for  heiaropene !! I dag har nok kostsammensetningen vært ganske horribel...to kanelboller og et stk formkake tok nesten halve dagsrasjonen av kalorier...., men jeg holdt meg innafor rammen:P Denne dagen får være et unntak !!

Stå på damer, med eller uten vin ! Sikkert lurt Betty Blue å vurdere om et glass hver dag er verdt det..., men livet skal jo også inneholde litt ekstra hygge ;) Toam: Vi har kanskje en tendens til å sette oss vel høye mål, men kluet er nok da å ikke bli helt nedslått dersom det ikke nåes innen oppsatt tid... Jeg har forresten et tilsvarende "hårete" mål innen 03.06. Ønsker meg ned 7 kg til ferien... hei og hå som vi skal "rase" ned i vekt !! Vi får ønske hverandre lykke til, og gjøre så godt vi kan!

Lykke til deg også Betty Blue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Minsker'n skrev:

.. Jeg har forresten et tilsvarende "hårete" mål innen 03.06. Ønsker meg ned 7 kg til ferien... hei og hå som vi skal "rase" ned i vekt !! Vi får ønske hverandre lykke til, og gjøre så godt vi kan!

 

LYKKE TIL.

Det er mer enn meg også. Jeg skal ned 5,5 % på 7 uker. Helst skal jeg ned 3% før 17 mai - 4 uker : 3 kg. Uansett er det en nedgang på ca 750 gr i uken. Har jeg ikke troen så går det ikke.  Her blir det nok ikke noen kanelboller på en stund. Kanskje like godt. Jeg sluttet med hormontabletter og har hetetokter. Og de blir bare verre med sukker.  På kafe besøk blir det heretter grove scons. Godt det også. Og så må jeg ut å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå, Jeg har endret min veiedag fra tirsdag til mandag - da er det på en måte starten på en ny uke.... Resultatet fra dagens vektpåstigning ble igjen veldig oppmuntrende :D Ned 1.8 kg - hurra !!! På de to første ukene ble jeg jamen kvitt 4.4 kg, noe jeg faktisk merker godt. Livvidden minsket med ca 5 cm, og bevegelse har generelt sett blitt lettere !

Jeg fortsetter med å registrere alt jeg tar inn av mat og drikke  + aktivitet. Nivået på aktiviteter er ikke allverden, men lysten til å øke den delen av opplegget har blitt sterkere ! Går nå inn i min tredje uke etter den nye starten, og motivasjonen er god. Av erfaring vet jeg at nå begynner den virkelige jobben...Det å klare å stå i at vekta f.eks ikke "raser" ned, men heller står stille (i beste fall), vet jeg kommer til å innvirke på motivasjonen i perioder. Det er kanskje nettopp da viktig å fortsette med nøye registrering, og ta en dag av gangen. Mitt første delmål er å skimte 80 tallet, og jeg håper jeg når det i løpet av de neste to - tre ukene. Forøvrig er det en god drivkraft i min motivasjon fremover at to barnebarn i løpet av det neste halve året sannsynligvis må "jaktes" på i sin iver etter å ha lært å gå :P Da kan jeg ikke la være å orke...

Ser fram til å høre hvordan det går med dere andre ! Lykke til i uka som så vidt har startet :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen alle dere flinke damer :) Har holdt meg borte en stund. Fant ut at vekta stresset meg virkelig.  Derfor har jeg holdt meg borte fra den i noen uker no. I dag tok jeg den frem igjen, og den viste minus 1,5 :) Nå blir det fullt fokus fremover. Tenkte virkelig å begynne på et nytt kurs, men kurslederen jeg hadde for noen år tilbake har sluttet.  Snakket med henne på telefonen, og da ville hun gjerne at jeg skulle sende mail til henne en gang i uken etter at jeg har veiet meg, so vil hun hjelpe meg videre.  Takk Gud for engler som henne :D 

Har også begynt på fysikalsk behandling pga mine dårlige knær.  Der er det trening for å få opp lårmuskulaturen min.  Trener også hver dag hjemme med treningsopplegg.  Ellers blir det jo selvfølgelig turer med lykkepillene mine :rolleyes:

Ha en fin uke alle sammen, so "snakkes" vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet fra dagens vektpåstigning ble igjen veldig oppmuntrende :D Ned 1.8 kg - hurra !!! På de to første ukene ble jeg jamen kvitt 4.4 kg, noe jeg faktisk merker godt. Livvidden minsket med ca 5 cm, og bevegelse har generelt sett blitt lettere !

Hvilken kode er det du har knekt? dette er jo fantastisk. Jeg går aldri ned mer enn noen hundre gram, og vips så er det opp igjen. 

Bakte et lavkarbo brød i dag. Hadde så mye egg og et beger med kesam. Så blandet jeg med havrebryn, kli, solsikkekjerner, kakka nøtter, linkfrø, bakepulver og tagetesse. Ble godt, men vet at det bør ikke blir for gammelt. Da er det ikke godt lengre.

Nå skal jeg bake suksseskake til syklubb imorgen. Har mandler, egg og meierismør. Så får jeg ryddet litt i skapene.

Føler at jeg er flink med maten, men vet ikke  helt om jeg kommer i mål. Alle gode forslag mottas med takk. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra jobbet Minsker'n !

Her ble ukens veieresultat det samme som sist uke ;) Det var vel egentlig som forventet for sist uke har jeg ikke vært spesielt flink. Det ble blant annet en kvekd med ost og kjeks og det er vel ikke akkurat "ja-mat" :wub: Får satse på at kommende uke blir bedre ?

Ha en fin helg alle sammen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk damer for oppmuntrende kommentarer og egne oppdateringer :) Det er veldig inspirerende at flere er aktive på tråden ! Jeg synes at dere viser at dere får det til, selvom det kan gå litt trått av og til... Ny uke - nye muligheter med riktig fokus :)

Forrige uke gikk ganske greit - litt slappings i helgen med type innhold i maten merket jeg.... + lå litt over i kcal. Resultatet i dag viste imidlertidig ned 1 kg !!  I kommende uke skal jeg gjenoppta nivået fra de første to ukenes  vanndrikking - tror sitronvann gjør susen, pluss velge litt sunnere alternativer i matveien. Etter 2 1/2 uke begynte jeg å merke at jeg hadde veldig lyst på noe som "smakte" mer - ble ganske så fysen...Stoppet vel i tide før junkfooden fikk overtaket ;) Tror det er lurt å se på - og bruke - oppskrifter fra Grete Roede. Der vet jeg at det finnes mange gode retter.

Jeg følger et opplegg med 1300 daglige kcal, da jeg jeg (foreløpig) har et relativt lavt aktivitetsnivå. Det fungerer stort sett veldig greit. I tillegg har jeg drukket mye sitronvann, noe som helt sikkert har ført til at jeg har fått ut en del vann som har fylt opp. (Ulempen er hyppige vannlatinger - også om natten...) Til tross for det har søvnvanene mine blitt bedre. Har fått til å legge meg tidligere (kan jo ikke være oppe å spise...) Jeg har en kropp som heldigvis responderer godt på en systematisk matreduksjon, og som dessverre responderer altfor godt i feil retning når det sklir ut.... Det er ikke få ganger jeg har vært oppe i rundt 100 kg - og har klart å gå ned inntil 20 av dem. Deretter kommer kiloene tilbake når jeg gir blaffen i å være fokusert. Noe av det som i de siste årene har vært veldig negativt er besværlighetene dårlige hofter, rygg, knær har medført. I tillegg har problemer med en skulder hemmet en del. Aktiviteter som jeg tidligere har satt stor pris på har blitt altfor tunge å gjennomføre. Det positive med vektnedgang er faktisk at smerter reduseres, og lysten til å være i aktivitet øker. I disse tre ukene har jeg for det meste gått noen mindre turer, svømt en gang pr uke, og deltatt i gruppetime som har som formål å styrke kjernemuskulaturen. Nå er det også muligheter til å ta i bruk sykkelen, noe jeg gleder meg til !

Håper dere alle har hatt en fin uke, og at dere har vært fornøyde med dere selv - det hjelper ofte på videre motivasjon :) Ser fram til å lese om deres siste erfaringer !!

Lykke til i uka som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen :) Det er veldig kjekt å se at så mange skriver inn her.  Sammen er vi sterke :D Og denne uken har jeg gått ned 600 g.  Veldig fornøyd med det.  Har passet barnebarn i 4 dager, så det har blitt litt utskeielser med kake og boller.  Men det positive med å passe barnebarn er at man får ikke sitte ned så lenge av gangen,  jeg har vært mye i aktivitet :wub: Og siden jeg har kontakt med min "gamle" kursleder, får jeg mye mer fokus, og registrerer mye mer hva jeg putter i munnen. Ha fortsatt en fin uke alle dere gode, så tastes vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minskern skriver:: Det er ikke få ganger jeg har vært oppe i rundt 100 kg - og har klart å gå ned inntil 20 av dem.

Jeg har landet på +- 90, men jeg går ikke ned mer enn max 3 kg, så er det opp igjen. Sist uke var det ned 300 gram.

Nå har jeg lagt opp til å øke treningsmengden. Får prøve 1 time daglig., men vet at det er dager jeg ikke har sjangs. Som når jeg går fra bunadkurs til et møte 30 minutter unna, for så å gå på korpsøvelse.. Det eneste jeg rekker da er å hive i meg litt mat mellom slagene. Heldigvis ikke hver uke. 

Jeg passer også barnebarn, men han vil helst se TV eller leke lego. Men det er jo etter barnehagen så han har sikkert hatt nok aktivitet i løpet av dagen. 

Nå skal jeg trene. Mindre folk på senteret mellom 12 og 14. 

Men vi gir ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo,  Så fint resultat, Radiogaga - da er det bare å jobbe på videre!! Det er godt å registrere når vekta går nedover? Barnebarn er gode trimpartnere -  vi skal bare sørge for å være i form til å slå følge.......Litt "verre" med deg, da Toam, men Legobygging er en hyggelig aktivitet i alle fall. Nå skal du se at du klarer å sette ny rekord hva gjelder antall kilo ned! Husker en gang jeg sto bom stille i over 4 uker før det løsnet - det var nedslående! Da var det fint å ha skrevet dagbok på inntaket av mat, sånn at jeg visste at en gang måtte det bli et positivt (eller rettere sagt negativt) resultat på vekta. Opplevde ved en snikveiing denne uka at jeg hadde gått opp en hel kilo fra den ene dagen til den andre - hva i all verden??? Da jeg fikk tenkt meg om litt, forlot panikken meg. - jeg visste at jeg hadde ligget innafor kacl budsjettet, så da får jeg se på mandag...holder meg unna snikveiing resten av uka, trur eg..

Ha en fin uke, damer - så møtes vi på forumet igjen senere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malene

Hei  damer ?. Jeg er ny her. Må ha litt motivasjon for å komme ordentlig i gang. Håper å gå ned 10 kg i løpet av sommeren.  Jeg trenger å gå ned 20 kg. Så håper jeg klarer det . Jeg går  hver dag fra en times tid til 2 timer.  Det er virkelig fint med dette forumet så man får litt motivasjon i starten. Ha en fin helg alle sammen  ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei - og velkommen til både deg, Malene, og sommeren (i alle fall en forsmak på den her på østlandet....)? Veldig bra med flere på tråden, det gir god inspirasjon !! Betty Blue: Gratulerer med flott resultat !!

Veiedag i dag, og resultatet ble 1 kg ned ? Snikveinga var heldigvis en mellomtilstand ! Må jo være superfornøyd med å ha gått ned 6,4 kg og 11 cm rundt midjen på 4 uker Jeg har fortsatt med loggføring av mat og mosjon. Det hjelper meg å holde fokus ! Mosjonen siste uke var ikke mye å skryte av, men litt ble det, og særlig ga raking i hagen et godt bidrag i aktivitetsloggen...

Nå er det bare å fortsette som jeg har gjort - det inkluderer både festdager og nesten festdager....Har klart å kose meg med måte i de siste 4 ukene, og har selv en opplevelse av at jeg har deltatt i selskapeligheter uten forsakelser ! Det er ganske merkelig å oppleve at det går greit når bestemmelsen endelig ble tatt på alvor. Tror nok det er en viss sannhet at det meste av utfordringer sitter i hodet...og da er jo muligheten til å "styre" hverdagen mye større, eller hva ?

Målet mitt var å gå ned 7 kg før ferien om 4 uker. Med 0.6 kg igjen skal det gå ganske greit, så da tror jeg at målet settes til en reduksjon på 2.8 kg. (Må jo ha litt å strekke meg etter!)

Ønsker dere alle en fin uke, med riktig fokus og gode resultater ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble 500 gram ned sist uke. Snikveiing er greit om en tar med i betraktning at vi av og til har mye vann i kroppen. Det kan variere med flere kilo. 

Minskern skriver om sitronvann, og det har jeg lett for å glemme. Får ta det på en vannflaske så jeg husker å drikke det. Går greit å kutte sukker nå. Men tar av og til en bar etter trening. Vi er noen som drikker kaffe etter gruppetrening og da trenger jeg litt påfyll. Ikke sikkert det er lurt. det er ca 93 kcal.

Skriver dagbok og holder meg på 1 time aktivitet det dagene det er praktisk mulig.  Hadde jeg gått ned 11 cm rundt livet så hadde jeg vært utrolig fornøyd  :) Da hadde jeg fått på meg bunaden.  Nå ser det ut til å blir sort dress 17. mai. måtte det i fjor også, men da kunne jeg skylde på det dårlige været. Litt flaut å være den som år etter år ikke får på seg bunaden.? Jeg kan sikkert få den på meg, men da kan jeg ikke spise den dagen. Legger meg ut 5 cm i løpet av dagen, faktisk med en gang jeg har fått i meg mat. 

Har mye luft sa legen.- i tillegg til fettet.  Noen ideer om hva det kommer av?

Nå skal jeg skrive dagbok og så skal jeg komme meg ut i det fine været.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen i solskinnet :-) Og velkommen til Malene, jo flere jo bedre :-) Har denne uken gått ned 300 g.  Ikke det helt store, men ivertfall ned.  Veier meg tirsdagene, so kommer tilbake med nytt resultat neste uke.  Ha en fin dag alle sammen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere damer!

Denne uka ble det ned 1 kg, er kjempefornøgd ? Ser det går i riktig retning for dere også, og du Minsker'n er helt rå!! Minus 6,4 kg på 4 uker er kjempebra. Det viser at du gjør alt riktig ? Jeg er ikke helt der enno, har for mange utskeielser i matveien. Men hvis jeg bare skjerper meg litt nå så kan jeg kvitte meg med noen kilo til før sommeren. Jeg vet jo hva som må til - det gjelder bare å ville det nok!

Ha en fortsatt fin uke alle sammen, og nå ser det ut til at våren er på god vei over stort sett hele landet så nå blir det triveligere å gå turer. Kos dere ute ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malene
8 timer siden, radiogaga skrev:

Hei igjen i solskinnet ? Og velkommen til Malene, jo flere jo bedre ? Har denne uken gått ned 300 g.  Ikke det helt store, men ivertfall ned.  Veier meg tirsdagene, so kommer tilbake med nytt resultat neste uke.  Ha en fin dag alle sammen ?

Hei  radiogaga?. Ja, det er virkelig godt med litt støtte og motivasjon i starten. Startet forrige fredag, så det blir spennende å se hva vekten viser i morgen.  Føler at jeg er velig motivert nå. Så denne gangen må og skal jeg klare det. Jeg vil ned 20 kg innen slutten av September.  Vi må motivere hverandre til å nå målet vårt. Ha en fortsatt fin torsdag ??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere, jeg er en mormor på 54 år, jeg begynte på nettkurs på mandag. Jeg har gått på nettkurs tidligere men har ikke vært flink til å bruke dagboken. Denne gangen har jeg bestemt meg for å gjøre det, og bare på de fem dagene så har jeg gått ned en kilo. Hvordan var det da dere startet? Jeg har tenkt å gå ned ca 25kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen ? Og velkommen til Trulte5.  Det er veldig kjekt å se at flere og flere blir med her ? Flott å kunne dele av våre erfaringer, og ekstra flott når vekta går nedover. Da fortsetter motivasjonen, og vi fortsetter i den positive tankegangen :D Denne uka har jeg gått ned 900 g, og føler virkelig at jeg nå har kommet inn i en god rutine.  Er veldig fokusert på å få i meg nok vann, og å ligge på ca 1600 kalorier.  Mye jobbing for tiden, so noe stort med trening har det ikke blitt, men det blir selvfølgelig turer med hundene mine.  Ha fortsatt en fin uke alle sammen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God kveld, Gratulerer til alle aktive her inne med veldig flotte resultater ! Det er kjempeinspirerende å få være i denne gruppetråden samen med dere ? Jeg har ikke fått fylt inn vektresultatet på mandag før nå, men det var minus 0,7 kg  ☺️ Da rundet jeg minus 7 kg på 5 uker - og nesten det beste akkurat nå: Jeg får på meg bunaden i morgen !!! Litt trang er den riktignok, men det skal jeg holde ut i noen timer! Forrige uke hadde jeg en planlagt dag med stor selskapelighet.....Turde å registrere alt jeg fikk i meg, noe som resulterte i at inntaket ble dokumentert til 1000 kalorier mer enn min daglige ramme, som er 1300. Jeg tror at dersom det ikke hadde sittet i bakhodet at det går an å tenke seg om, ville jeg ha inntatt mye mer (inkludert godt drikke). Jeg angrer ikke på utskeielsen, og er veldig glad for at det gikk fint å komme tilbake på sporet igjen dagen etter !

Har klart å øke trimaktiviteten ganske mye så langt denne uka ! Mye av grunnen til det er at jeg meldte meg på sirkeltreningstimer på treningssenteret, og har deltatt på ukas 2 timer. I tillegg har det blitt over 10 000 skritt hver dag, og dette er jeg superfornøyd med ! Vel to uker igjen til ferien, og det tror jeg blir deilig. Skal ikke miste fokuset i ferien, men selvfølgelig blir det vel en noe høyere kaloriramme enn nå. Det ligger godt til rette for å bevege meg en del, så jeg har bestemt meg for at dette skal gå bra!!

Ønsker dere alle en festlig og god 17. mai - og en herlig pinse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen? Da er det mandag igjen - 2. pinsedag, og fortsatt med en strålende sol og skyfri himmel over bostedet!!  Vekta er entret, og livvidden målt....Resultatet er fortsatt til å bli lykkelig av! Denne uka ble vektnedgangen  minus 1,3 kg, og livviden minsket med 2 cm? Tilsammen har det nå gått av 8,4 kg og 15 cm i livvidde. Delmålet på 90 kg er nådd, og nå er neste delmål; 85,0 i sikte !! "Bare" 13.8 kg igjen til endelig mål - en dag av gangen, så går det nok ? Det var deilig å kunne få på bunaden uten hjelp til å feste sikkerhetsnåler som nødløsninger for stakk og liv som har vært for trangt....Mange timer på, uten at det ga en dårlig følelse! Jeg vet jo at ikke alle uker fremover blir like rosenrøde som de siste 6 ukene, men det har vært en veldig motiverende start ! 

Håper dere andre har hatt en fin 17. mai og pinse, og at resultatene ikke er så aller verst!

Nå gleder jeg meg til en fin tur i skauen - det er lenge siden godfølelsen vedr. turgåing har dukket opp !

Ha en fin-fin uke alle sammen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen dere flinke damer ? Denne uka har jeg gått ned 400 g, og det er jo nesten en margarinpakke.  Føler virkelig at dette går veien nå, og med det flotte været vi har, er motivasjonen virkelig på topp, med mange flotte turer.  

17 mai fikk jeg faktisk på meg bunaden, og det var stort. Men det ble spist både rømmegrøt og spekemat og kaker. Men det bør være lov på en slik dag ? Styrte unna isen da :D  aldri so galt at det ikke er godt for noe ? 

Nå ser jeg bare fremover til sommeren, og forhåpentligvis en lettere kropp.

Ha en fin uke alle sammen, so snakkes vi ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra resultat, Radiogaga? Det er nyttig å gjøre sammenligningen med margarinpakker, slik du gjør - det setter grammene i riktig perspektiv !! Jeg har tenkt litt over årsaken til at jeg synes det er lett å gå ned i vekt for tiden....Noe av årsaken tror jeg ligger i at det egentlig ikke er noe mat som er forbudt, men bare må nytes i begrensede mengder. For meg virker det mye bedre enn det som  for mange år siden var "nøkkelen" i Roede-opplegget: Ja mat og Nei mat. Hvis jeg da "sprakk" på nei-mat, sa stemmen i hodet mitt at nå var løpet kjørt - og det ble det som oftest. Samtidig virker dagens metode mye mer forberedene til en varig livsstilsendring. Interessant hvordan en lar seg "manipulere" til å gjøre riktige valg! 

Ha en fortsatt fin uke - nyt ev soldager, og behold fokuset ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flinke damer her nå. Hos meg gikk det bra en stund, og så glapp det litt. Nå har jeg gått opp igjen det jeg gikk ned på tre uker. - helt normalt for meg. Vært flink og så slapper jeg av.

To langhelger på hytta gjorde det ikke bedre. Det er ikke noe turterreng der, må kjøre for å komme til skogen. Så da ble det bare litt hagearbeid, mye brodering og lite trim. En del vin og marsipankake. Det var jo tross alt 17, mai. Fikk på meg bunaden, selv om ikke belte passet. så jeg kjøpte meg et nytt belte, sort skinn list. Men med det været som var meldt så valgte jeg sort dress. Neste år er det konfirmasjon så da må jeg få på meg bunad. 

Har noen av dere gått GR kurs i det siste? Er opplegget forandret? Siste kurset mitt var for 2 år siden. Det fikk jeg ikke noe ut av. vi var over 20 stykker på kurset og de fleste var nybegynnere. Så vi pratet nesten bare om hvor mye hver og en hadde gått ned, og hvordan vi skulle bruke dagboken. Ikke så interessent for meg som har vært med en stund. Gikk vel ikke ned noe på det kurset. Et formiddagskurs året før var nok bedre, da var vi 8 stykker og vi fikk tid til litt opplæring også. Men så dukket det opp et bunadkurs på den formiddagen og da ble det prioritert. Muligens ikke fornuftig, men sånn ble det.

Hvilke erfaringer har dere med nettkurs?  Et jeg prøvde ga ikke noe tilbakemeldinger på dagboken jeg sendte inn, og hva var da vitsen? Så om dere har en god nettkursleder så tips meg gjerne.

Og så må jeg ønske dere nye velkommen inn i vårt forum. Jeg er nok litt til og fra, særlig når det går så dårlig som det gjør nå. Nederlagene er lettere å ta i enerom .?

Ha en fin helg. SÅ lover jeg å rapportere vekt på tirsdag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...