Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

God morgen? Nå er det igjen tid for å fylle inn ukas resultat: Denne gangen var vektnedgangen og midjemålet noenlunde stabilt...Det vil si at vekta hadde blitt redusert med 0.2. kg, og midjemålet opp en cm !! Fra dagboknotatene ser jeg at jeg har ligget på samme kaloriinntak, og faktisk økt daglige skritt ganske mye. Det jeg har slakket ned på er vann/sitron inntaket. Av erfaring vet jeg jo at det etter en stund kommer en stillstand i vekta, selvom en har vært flink, så det må jeg ta innover meg (det var jo tross alt en vektnedgang !!) Kjenner at jeg likevel blir litt frustrert, og "sniktankene" om at nå nytter det ikke lenger, kommer . Jeg må derfor ta fram mitt motto om at "fokus hver eneste dag, gir resultat av rette slag" . I tillegg må jeg innse at jeg er fryktelig bortskjemt med gode resultater hver uke, og det er ikke alltid bra når "platåene" inntreffer.

Toam: Stå på - du har vist at du er en fighter, så resultatene kommer :) Jeg har ikke gått på GR kurs på mange år, ei heller nettkurs, så jeg har lite erfaringer å bidra med der. Jeg vurderer om jeg skal melde meg på et "Hold Vekten" kurs når jeg har nådd det endelige målet. Det er vel i den fasen jeg alltid går "på trynet", så det ville kanskje vært fornuftig.

Nå drar jeg på styrketrening i sirkel, og har som dagens mål å få i meg rikelig med vann!

For en værsituasjon vi har på Østlandet i disse dager ! Rene høysommeren! Narturen trenger imidlertid sårt til regn, så kanskje det ville vært fint om vi fikk noen skyll! (er det ikke det ene, så er det  det andre...)

Lykke til alle trådfølgere - det er herlig å bli lettere :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2018 den 9.56, Minsker'n skrev:

"fokus hver eneste dag, gir resultat av rette slag"

Dette mottoet må jeg ta til meg. Det ble nemlig opp 800gr. så nå er det kraftig reduksjon på karbohyrater. Legger meg på 1400 - 1500 kcal. pr dag og så får det blir den nedgangen det blir. Merker at 1300 blir for lite, og da sprekker jeg veldig ofta. 

Har vært på seniortrim i dag. det er 20 min med puls, 10 min med balanse og 20 min med styrke.. Helt fullt selv om det er sol og sommer ute. Sats har en ordning hvor du kan få permisjon i inntil 3 mnd etter at du har fylt 67, så fra 1. juni blir det nok litt mindre folk. Hørte mange sa de hadde permisjon i hele sommer.

Litt i varmeste laget for meg ute, og så får jeg soleksem selv med faktor 50. Får sette meg i skyggen og lese litt. 

Hold ut, vi klarer det om vi ikke gir oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toam: Jeg følger standars GR meny, men helt sikkert med min egen vri. Bl.a. er jeg veldig dårlig på melkeprodukter og heller ikke så god på å få inn frukt på menyen... Men uansett ligger jeg på 1300 + stort sett hver dag. Hender det blir litt mindre, men også noen hundre mer av og til.  Regner med at jeg ikke får særdeles mange score på kostholdet dersom jeg hadde hatt gullmedlemsskap ...., men det funker - og det lever jeg lykkelig med ;)

Flott med trim - jeg har også vært på trim i dag !! Ligger også på gjennomsnittlig 13.000 skritt pr dag, og det er en formidabel økning :)

Lykke til med justering av inntaket,Toam !!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

God morgen ? Har helt glemt å rapportere inn på tirsdag, må være varmen ? Ikke det helt store, bare ned 100 g, men det er ned so..... Snakket med GR veilederen min, og hun sa at varmen kan være med på å holde fast på nedgangen, man samler vann.  Viktig å drikke masse. Vi står på. Ha en fortsatt fin uke i det fine vèret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Minsker'n.  Jeg følger også GR ca 1400, og  karboredusert. Men siste uke har jeg spist lavkarb brød som jeg baker selv. Har drukket litt vin i helgen og spiser mye egg og grønt og minst en frukt eller bær hver dag. Ofte blir det jordbær på denne tiden av året. Det har virket og jeg har fått ut mye vann av kroppen, selv om det er veldig varmt. har gått ned igjen det jeg gikk opp i de to forrige ukene. Det er jeg fornøyd med. 

Jeg går ikke år mye, det burde jeg kanskje ha gjort for bena mine hovner opp. Skal på seniortrim kl 11 og det er 30 min med hopp og sprett først og styrketrening etterpå. 

Da er vekten 90,1 kg, nedgang på 1,8kg og BMI på 29,4. Godt å få en BMI under 30 igjen, og neste uke vil jeg se 80 tallet på vekten. Helst vil jeg aldri mere se 90 tallet. Selv om jeg er høy så er det altfor mye. Skal jeg har BMI på 25 så må jeg ned i 75 kg. Det er jo målet mitt.

Ha en fin uke i varmen. Og lykke til på vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det stille. Alle er ute og koser seg i varmen?

Heldigvis litt kjøligere de siste dagene. Da er det mulig å være ute.Tåler ikke så mye varme, og har i de siste årene fått soleksem så da blir det solfaktor 50. er nestenikke brun i det hele tatt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg dro til enda varmere strøk...på søndag, og blir borte i 14 dager. Fikk ikke veid meg denne uka, og det blir også umulig neste mandag. Vi får se hva vekta viser ved hjemkomst, eller etter et par dager etter, slik at det meste av oppsamlet vann har forlatt kroppen..Merker at jeg er hoven i kroppen nå, får nesten  ikke av ringene? Har det ellers veldig fint, men det er litt vanskelig å føre kostholdsdagbok, så det blir litt på måfå. Til nå har de store utskeielsene ikke fristet, så kanskje resultatet ikke blir så "gæernt"...

Lykke til i varmen/ikke fullt så varmt - vi snakkes innimellom?

Ps. Dette innlegget skrev jeg i forrige uke, men glemte visst å trykke på publiser, så da kommer det nå....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Hei igjen damer ? Glemte rett og slett å registrere sist uke, men i dag viste vekta 1 kg ned, og veldig fornøyd med det. Har vært mye aktivitet i det siste. Lang fjelltur og ellers gode turer med gode venner. Har ikke registrert trimpoeng, tenker jeg må begynne med det også.  Ha en fortsatt fin sommer alle sammen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere flinke damer!

Nå er det lenge siden jeg har vært innom her. Denne forsommeren ble ekstrem hektisk så det ble lite forkus på å spise sunn mat. Flyttet inn i ny leilighet og da ble det mye å ta tak i. Mye jobb med utflytting og rundvasking, og i tillegg var det lenge siden den nye leiligheten hadde vært i bruk så den var ganske så nedstøvet. Så det var bare å sette i gang med vaskefilla der først ? Så det ble som sagt lite fokus på vekten. Nå har vi endelig fått alt på plass og jeg er klar for å fortsette mot en lettere kropp. Veide meg i går og det ser ut til at vekten har vært stort sett stabil, en oppgang på 400 gram siden veiing for lenge siden. Det er jeg fornøyd med så nå håper jeg at jeg skal greie å kvitte meg med noen kilo i løpet av sommeren. Er klar for veiedag på torsdag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå så jeg et nok en venninne hadde gått ned alle de ekstra kiloene ved hjelp av GR-kurs.  Nå veier hun det samme som vi begge gjorde for 40 år siden ?, hun hadde gått ned 15 kg. Jeg veier 30 kg mer enn den gangen. Dette blir jeg litt desperat av. For 7 år siden gjorde en annen venninne av meg det samme. Hun gikk ned 30 kg og holdt seg der. Kuttet helt ut sukker: dvs snopp og kaker.  Så de har vist at det går an om en bare vil det nok. 

Klart det har gjort meg litt mere bevist, men likevel spiste jeg napoleonskake på kafè i dag. ?. Det går på autopilot. MÅ FÅ SNUDD HODET. Har en bok på nattbordet, kanskje jeg skulle lese den litt grundig. Den beskriver hva som forgår mellom ørene.. 

Dette var et lite hjertesukk. Ha en fin  helg alle sammen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 300 gram fra forrige uke. Hadde egentlig håpet på litt mere, med ned er ned så litt fornøyd er jeg likevel:)

Kjenner meg igjen i det du skriver Toam, og det er vel ikke det at vi ikke vet hva vi bør gjøre ? Problemet er å gjennomføre !! Så som du sier sitter det mellom ørene. Og i tillegg er jeg litt slik sammensatt at når jeg synes jeg har vært ekstra flink i f.eks. To uker og resultater ikke er som forventet så sklir det lett ut igjen ? Tror ikke jeg vil ha noe nytte av et kurs for det er nok ikke det at jeg trenger hjelp/veiledning for jeg vet akkurat hva som må til. Jeg må bare VILLE DET NOK!! Og det er nettopp det som er så irriterende at jeg ikke skal greie å fokusere på å spise det som gjør at jeg greier å ta av de kiloene jeg ønsker. Jeg sluttet å røyke for 15 år siden etter å ha vært vanerøyker i MANGE ÅR, og det greidde jeg uten en eneste sprekk. Så at det skal være så vanskelig å gjøre det som skal til for nå trivselsvekt skulle heller ikke være så vanskelig! 

Det var et hjertesukk fra meg Toam, og god helg til dere alle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Betty Blue skrev:

Jeg sluttet å røyke for 15 år siden etter å ha vært vanerøyker i MANGE ÅR, og det greidde jeg uten en eneste sprekk. 

Det var et hjertesukk fra meg Toam, og god helg til dere alle ?

Jeg ble fortalt at det å slutte å røyke er lettere enn å slanke seg. Jeg sluttet også for 18 år siden.  Røyke er enten eller,  men mat må vi ha. 

Så jeg har tenkt at jeg er sukkeravhengig, så da må jeg avvenne meg med det. Nesten som nikotin. Får jeg først smaken på en sjokoladebit, så er posen tom. Setter det i en boks på toppen av skapet, og gå opp og ned hele kvelden for å ta en bit til.  ?  Men det blir litt trim av det ?

Hører at vaskemaskinen er ferdig, Får henge ut vasken og så skal jeg ta en sykkeltur. Har så veldig lyst på elsykkel, men trenger det vel egentlig ikke. Har prøvd det og ble litt hekta. Mer trim i en vanlig sykkel.

Livet er ikke lett, men har vi ikke verre problemer enn dette får vi ta takk idet så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo dere damer! Det dere skriver er også for meg lett gjenkjennelig ? Min erfaring er helt klart at det meste av resultatet "sitter mellom øra".... De siste to årene ha jeg forsøkt mange ganger å gå ned, med svært dårlige resultater. Imidlertid vet jeg jo, også av erfaring, at jeg har lykkes mange ganger (men ikke klart å bli der...) Jeg tok en ny beslutning for ca 2 1/2 mnd siden. Den beslutningen var nok skikkelig forankret mellom øra..., for siden da har det gått veldig greit :) Kom i natt/dag morges hjem fra 2 ukers ferie i sydlige strøk, et opphold som ga resultater av rette slag ! Det er tre uker siden jeg veide meg sist, og i formiddag viste vekta faktisk 3 kilo ned !!! Som jeg skrev i et tidligere innlegg har ferien ikke vært preget av føleleser knyttet til forsakelser i matveien. Har kost meg med god mat, men ikke inntatt mer enn et par glass øl, og heller ikke snop av noe slag ! Nå er jeg faktisk over halvveis til målet, og det kjennes veldig godt - både fysisk og mentalt  :)

Så damer - det er mulig ! Som oftest er det vel vanskelig å finne den "riktige" bryter`n i hjernen, men dere har, i motsetning til meg, funnet den  når det gjelder røyking !! Vær stolt av det, og let fram motivasjonen fra den gangen for å se om det er elementer fra den som lar seg overføre til vektnedangen... Ser veldig klart, Toam, at det er en forskjell på helt kutt og reduksjon, men likevel....

Stå på, ha en flott uke - og så "snakkes" vi  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at dere er her, fikk så mye å tenke på angående min far som ble alvorlig syk. Har ikke lest og oppdatert meg så mye enda her inne, men har nå bearbeidet sorgen over min fars død så mye at jeg har startet å slanke meg sist onsdag, onsdag blir kanskje veiedag. Blir mest sannelig bestemor til nr 3 kanskje i dag Klæm fra Nikkoline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre om faren din  Nikkoline. I en slik situasjon blir alt annet uvesentlig. Og godt å høre at du begynner å komme tilbake til hverdagen igjen.

300gr er greit det Betty Blue. Klarer du det hver uke er det 15 kg på et år. 

Jeg sliter med å justere ned matinntaket slik du får til Minskern. Er ofte oppe i 350 kcal bare til frokost. Så jeg må nok fordele det litt mere utover dagen, og legge meg tidligere så jeg ikke raider kjøleskapet på kvelden. Har lett for å sitte opp litt for lenge etter at samboeren har lagt seg og da er det reklame for mat på TV. Det merker jeg at trigger meg. Da blir jeg sulten. kl 23 på kvelden. Bør jo ikke spise så sent. Leste at jeg bør ha ca 12 timer faste på natten, så etter kl 20 må det være slutt. Uvaner er vonde å vende. ☹️ Må ta et problem av gangen for å slette game uvaner/ legge til nye vaner. 

Glemte å melde vekt på tirsdag. Den var litt opp igjen til 90,7. BMI på 29,6. Målet er selvfølgelig å få BMI under 25, men delmålet er å komme ned i 85 kg før uke 40. Dvs 15 uker til å bli kvitt 6 kg. Nesten utrolig at det skal være så vanskelig.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med din far Nikkoline ?

Her ble det stillstans på vekta denne uka. Og med hotellopphold forrige helg med litt utskeielser var det vel flott at det ikke ble opp! Neste uke er det en del som skjer så det ligger an for dårlig tid når det gjelder å gjennomføre trimturer. Og det bidrar vel heller ikke til å få fortgang i vektreduksjonen. Desto større grunn til å ha ekstra fokus på matinntaket ?

Minsker'n - du er til stor inspirasjon og viser at det er mulig å lykkes! Jeg heier på deg og håper jeg skal finne den riktige bryteren selv etter hvert ?

Ha en fin helg alle sammen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest radiogaga

Glemte å skrive inn resultat på tirsdag, men ned 400 g, og er nå på 87 tallet. Veldig fornøyd når jeg kommer lenger og lenger bort fra 90-tallet :D Neste uke blir det ingen veiing. Reiser bort i morgen og blir borte en ukes tid. Synes dere er flinke alle sammen. Har vi fokus, vil det til slutt vise resultater. Ha en riktig fin helg, so tastes vi :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var flink en dag og la inn absolutt alt jeg dytta inn i munnen.  Med wiernerbrød, pølse i lompe, sjokolade og sikker mer dritt. Var over 2500 kcal. Og jeg lurer på hvorfor jeg ikke går ned. La alt inn i et skjema og fant fram via en gammel GR bok. Litt mere aha opplevelse når en leter fram kcal tabellen i stedet for at det bare popper opp på PC.  MEN jeg vet jo hva jeg skal spise, eller rettere sagt hva jeg ikke skal spise. Men jeg lar meg friste. ?

Vekten hadde ikke rikket seg, heller ikke opp. Og livvidden er 2 cm mindre. Det tror jeg er mindre luft. Tar noen tabletter for det. 

Er hjemme et par dager, skal ta en treningsøkt og ha en legesjekk.  Kul i brystet igjen. har sjekket to ganger tidligere, og da har det bare vært fettklomper. Men greit å få sjekket det. 

Stikker innom igjen på mandag morgen før vi reiser til fjells.

ha det fint i sommervarmen og hold fokus.????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 100 gram!!! Det ble ikke akkurat noe å juble kjempemye for, men ...... Reiser på en "rundtur" i dag og da blir det 5 netter på hotell og mye bilkjøring så neste uke vil nok ikke vise bedre resultat. Jeg får vel være fornøyd hvis det ikke blir opp på vekta, så får jeg satse på bedre resultat etter denne ferieturen er unnagjort. Det går saaaaakte nedover, men det skyldes jo at jeg unner meg litt "godsaker" innimellom. Vet at jeg vil få besre resultat hvis jeg er litt mer påpasselig med hva jeg inntar, men av erfaring vet jeg også at det ikke er enkelt å holde vekta etter en slik "slankekur". Så får det vel heller ta sin tid ......

Ha en fin sommerhelg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hjemme igjen etter en uke på hytta i innlandet. Noe jobbing, rodde en lang tur, badet hver dag og spiste greit. Men med sjokolade og vin hver kveld får jeg være glad jeg ikke gikk opp. Fremdeles 91kg  og bmi på 29,7. 

Denne uken skal vi være hjemme. Jeg skal passe en hund så da må jeg bevege med litt mer. Og så er det lettere å ha fokus når jeg er her. Kan føre dagbok og få noen små sjokk. Som i dag når jeg møtte søsteren min og barnebarnet på MCDonald. Jeg hadde spist lunch så da ble det kaffe og donut , dumme menneske.  Men godt var det. :)

Hvordan har dere det i sommervarmen? Stille her nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det gått et skritt i feil retning ? Veiedag på torsdag viste 1 kg opp! Det ble resultatet etter en ukes bilferie med mye stillesitting og hotellopphold ? Så nå må jeg skjerpe meg! Bursdagsselskap i morgen er første utfordring ?Ble en lang trimtur i dag da, 15,5 km så jeg har forbrent en del kalorier så jeg satser på at et kakestykke ikke skal gjøre så stort utslag. Får se om det blir bedre veieresultat på torsdag.

Ha en fin helg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen,  Det har vært stille fra meg i noen uker nå. Årsaken har vært mange turer hit og dit, så vektoppfølgingen har vært så som så, likeledes oppdateringen på forumet. Siste meldte resultat var for 1 måned siden, og vekten i dag viste ned HELE 300 gram..... Har veid meg innimellom, og vekta har vært lik en jojo - mellom 85.0 og 86.5. Noen morgener har jeg våknet helt hoven i kroppen - tydeligvis mye vann i kroppen. Det er kanskje sånn med denne varmen - drikker jeg for lite vann, samler det seg i kroppen i stedet for å komme ut..... Jeg har ikke registrert i dagboka denne måneden, men har vel likevel ikke hatt noen "orgier" i matveien, men det har helt klart vært mye på slump... Trening har det vært lite av, selvom det har blitt en del skritt. Nå skal jeg ta tilbake fokuset !! Tror jeg hadde behov for litt "ferie" fra vektnedgangen (i hvert fall er det min lille forklaring...)

Håper alt er bra med dere, og at vi fortsetter å følge hverandre framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hjemme noen dager nå. Har vært på hytta med samboer og der ble det både vin og sjokolade Og ingen vektnedgang.

Sist uke var vi hjemme, og da har jeg vært veldig fokusert. Fikk en ny motivasjonsfaktor nå, skal på 50 års jubileum fra gymnaset og da hadde det vært ok så bli kvitt litt mage. Så følger legens råd om mindre karbohydrater.  I går var det stekt karbonadedeig og grønnkål  i wokpanne til middag.  Er ikke sikker på om samboeren er fornøyd, men da får han finne på noe annet. Det dreier som ikke bare om utsende, men også om helse. Jeg har en livvidde på over 110 cm. Første mål er under 100 cm. og gjerne ned 6 kg. Men livvidden er det viktigste.

Ikke alltid lett å skrive dagbok nå på sommeren, sjeldent jeg har med PC rundt om kring, og synes det er knotete med telefonen. Men prøver å være bevist. Små grep over en lang periode må vel hjelpe. Så har jeg ca 10 uker på med. Må klare dette, er flau over hvordan jeg ser ut. Og gå på en pulverkurs orker jeg ikke. Da lever jeg heller på salatblader og kikerter.?

Ha en fortsatt fin sommer. Her på østlandet er det litt i overkant varmt, men synes det har hjulpet litt mer vind. Sitter jo mest i skyggen.

Vektnedgangen siste uke var 300 gr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...