Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Her var det stille. Alle er vel opptatt med å nyte det fine været. For meg er det i overkant når det i dagevis er over 30 grader.

Vekten rikker seg heller ikke. Fikk så vidt av meg ringer så det samler seg mye vann i kroppen i dette været.

Ha en fortsatt god sommer, og så håper jeg på litt mere aktivitet utover høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå, Denne sommeren har vært , og er hot !! Denne dama har visstnok blitt en jo-jo, hva gjelder vekta.... Den ene dagen er ting ok, registrerer et par hundre gram vektnedgang, mens dagen etter er hender og føtter skikkelige hovne, og vekta spratt opp 1,5 kg. Det blir derfor litt dumt, synes jeg, å melde inn "riktig" vekt når den varierer såpass mye. Midjemålet varierer like mye... Har fortsatt ikke registrert inntaket, men vet at det ligger sånn noenlunde i vater. Det er nå 4 uker til jeg drar på en 6 ukers stor utenlandsferie "over there"., inkludert en uke på cruise...Skulle gjerne ha hatt et par kilo mindre før avreise. Jeg er ganske spent på hva vekta viser ved hjemkomst, og hvordan alle fristelsene takles. Vet at jeg kan klare å være fokusert også i feriesituasjoner, men må nok grave litt ekstra i motivasjonslageret for ikke å skeie for mye ut... Inntil da håper jeg varmen stabiliserer seg på et noe lavere nivå, og at det kommer nok nedbør til å forebygge katastrofer i natur og jordbruk!!

Ha en fortsatt god sommer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her registrerer jeg akkurat det samme som dere Toam og Minsker'n - vekta varierer enormt og det er egentlig ikke greitt å vite hva som er riktig vekt ? Jeg skal på en to ukers tur til syden, reiser til helga, og her bestemt meg for å vente med veiing til jeg er tilbake fra ferieturen. Så satser jeg på å møte høsten med full skjerpings slik at jeg blir kvitt noen kilo. 

Litt stille her på forumet for tiden - håper flere kommer tilbake etter hvert slik at det blir litt mere aktivitet her.

Ha en fortsatt fin sommer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, Vannmengden i kroppen variere veldig. Veide meg i går og da var det 92,2 kg. ? Skrekk og gru, Nærmer meg All time heigh, som er litt over 93 kg. Men i dag var jeg nede i 91,3,ned 900 gram på et døgn . Det må jo være vann, Vekten er ikke mye til hjelp i denne varmen. Så det gjelder å spise fornuftig og håpe at det retter seg når temperaturen blir normal igjen. 33 gr er ikke normalt for meg. Jeg vil ha litt over 20 i skyggen. 

Vi gir ikke opp. Blir litt til og fra fram til 17 juli da jeg kommer hjem fra siste planlagte tur i sommer. Stikker innom om det passer slik.  

Ha en fortsatt fin sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag registrerer jeg vekta igjen, og håper den nå har normalisert seg, jf dette med vannopphopning i varmen... Det er tre uker siden siste registrering, og i de ukene har den gått opp og ned, men ikke under 85.0. Denne morgenen viste den faktisk 83.1 - og jeg velger glatt å registrere den. Midjemålet hadde skrenket inn med 4 cm !! Håper og tror at dette ikke bare er et tilfeldig blaff. Fortsatt er jeg veldig sløv med å registrere matinntaket, og trim har blitt et noe ukjent begrep i løpet av sommeren...Mener tross dette at matinntaket er så noenlunde greit. Total nedgang siden apil er nå 14,1, kg og minus 23 cm rundt midjen :)

Det er vel to uker igjen til avreise for "storturen" på 6 uker, og jeg er veldig spent på hvordan hverdagen i de 6 ukene vi er på tur vil forløpe rent mat - og trimmessig. Samtidig så vet jeg jo at det til syvende og sist er mine daglige valg som blir avgjørende for resultatet!!

Jeg ønsker dere andre på tråden lykke til med prosjektene, og håper vi kan følge hverandre inn i høst - og vintermånedene ! Fortsatt god sensommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Minsker’n - jeg heier på deg på din 6 ukers tur!! Dette klarer du!! Husk på alle gode valg du har lært! Du leggger jo ikke de igjen hjemme!

Selv startet jeg på kurs i januar men hoppet over et kurs så nå mitt andre. Supert med kurs som går over sommeren ? har snart gått ned 10 kilo brukbart førnøyd men skal ned 15 til så har litt å jobbe med. Aktivitet har stått i fokus hos meg en stund - nå er jeg i ganske god form så jeg skal tilbake til å registrere matinntak - det er jo det eneste som funker 100% ? så planlegging av uka ?

Hadde ikke peiling på hva jeg hadde av brukernavn da dette er noe jeg registrerte for mange år siden når jeg gikk et kurs ?. Skal ha navnefest for barnebarnet i Oktober så skal virkelig gå inn for å gå ned 0,8 kilo i uka - håper jeg greier det!! Skal bli fint å dele på denne siden ?? heier på alle!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Sangfuglen. Bra at vi blir flere her.

Minskern skriver: Total nedgang siden april er nå 14,1, kg og minus 23 cm rundt midjen .

og jeg sier: det hadde vært noe.  Følger du vanlig GR kosthold?

Jeg meldte meg på et nettkurs som starte denne uke. Men jeg var på hytta tom tirsdag og uten nett og PC startet jeg ikke dagboken før onsdag. Kunne ha ventet et par uker med å melde meg på, men vil være ferdig med 1 kurset til uke 40, Da reiser vi på 2 ukers ferie og uten mulighet til å registrere og veie det jeg putter i munnen. 

Nettkurs er av to grunner:
 
Kursleder får oversikt over hva jeg putter i meg, og jeg må dagbokføre alt hver dag.  Det er lettere å sluntre unna når bare jeg vet hva som går inn i munnen.
Jeg får forhåpentligvis en tilbakemelding om hva jeg eventuelt gjør feil.

Siste GR kurset jeg gikk "in live" var vi så mange at vi ikke noe særlig tid til hver enkelt.   Så nå håper jeg på at dette skal være bedre. 
Det merkelige er at med en gang jeg starter en ny slankekur så føler jeg med allerede mye lettere. Men livvidden er ikke mindre så det er bare en ønskedrøm ?

Vektnedgang siste uke er 500 gr. Alt er bedre enn opp.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Akkurat tilbake etter to uker i syden, og klar for å fortsette med fornuftige valg når det gjelder mat. Ser frem til å bli kvitt noen kilo. Tenkte jeg skulle registrere matinntak neste uke for å se hvordan det ligger an. Kanskje tror jeg at jeg ligger på riktig kalorinivå, men det vil jeg få svar på om jeg registrerer noen dager. Det er bare det at jeg synes registreringen fungerer så dårlig. Prøvde å legge inn frokosten i dag men det tar jo "evigheter". Jeg benytter nettbrett og vet ikke om det er det som er årsaken. Noen som har erfaring med at det fungerer dårligere enn pc? 

Hvordan går det med nettkurset Toam? Synes du at du får gode og personlige tilbakemeldinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betty Blue: Jeg synes også at nettet på GR er fryktelig tregt. Jeg er også inne på VG vektklubb og det er mye raskere. Og lettere å finne det en har spist.

Tilbakemeldingene fra GR er litt bedre enn de jeg fikk fra forrige kursleder for 5 år siden.Da fikk jeg bare generell svada. er litt spent for jeg leverte 3 dager for sent første uken så da fikk jeg ingen tilbakemelding. 

Nå har jeg lagt inn alt jeg har puttet i munnen den siste uken mens vi var på fjellet, og det var ikke lystig lesning. Selv om jeg har fått mange TP så tror jeg ikke på vektnedgang denne gangen. Får se på mandag. Ikke mere vin eller snoop denne helgen.

Hvilken meny legger dere opp til? 

N har jeg sittet her i over 1 time og lagt inn i dagboken, Så får jeg ta litt klesvask. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei!

Stille på forumet nå!! Håper det blir litt mere aktivitet utover høsten ?

Det ble ingen veiing på meg forrige uke, men vekta i dag viste 1,2 kg ned fra forrige veiing for to uker siden. Startet å føre dagbok denne uka, og kommer til å føre noen dager/uker for å se hvordan det går. Har planer om å ligge på ca 1400-1500 kcal til å begynne med, og ser nå etter de tre første registreringsdagene at jeg har litt problem med å spise nok. Må forsøke å justere litt etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå starter hverdagen hos meg. I hverfall i 3 uker. Da skal vi til Canada i 2 uker og det blir en utfordring. 

Jeg har gått ned 1 kg på nettkurset i løpet av 4 uker. ikke mye, MEN ned. Nå som jeg er hjemme med PC blir det lettere å planlegge og bruke dagboken til å planlegge. Jeg pleier å legge inn dagens inntak  på morgenen eller kvelden i forveien.Da har tar jeg også middag ut av fryseren så alt er klart.  Så kan jeg justere så kost-scoren blir så høy som mulig.  I dag fikk jeg justert det til så jeg fikk 10. Med 2 hjertegodevalg, nøtter og vitaminer.  Tar 10 mandler pr dag, som litt kveldskos.Det er nøtter nok. 

Og i dag startet jeg opp med gruppetrening igjen. Liker det for da blir jeg presset litt mer. Ny time på Fresh som er for oss som er godt voksen.  Og så blir det gruppetrening onsdag og fredag. Så få vi se hva jeg får til ellers i uken.Kan jo prøve å gå litt også, selv om jeg er lei av å gå gatelangs.

Den som gir seg har tapt heter det. Og vi gir oss ikke. Nå veier jeg bare 5 kg mer inn jeg gjorde da jeg starte å slanke meg for 13 år siden. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her viste vekta i går minus 0,5 kg og det er jeg fornøyd med. Selv om det har gått litt tregt i blant, og opp og ned veier jeg i vertfall 7 kg mindre enn på samme tid i fjor ? Her må en finne det som er positivt skal en gidde å fortsette. Men nå er jeg i grunnen veldig motivert så jeg håper det blir en god høst for meg. Jeg har registrert alt inntak i godt og vel to uker nå og ser jeg har en utfordring i å spise nok. Jeg lander på under 1300 kalorier så jeg må finne noe ekstra mot kvelden for å komme opp i den kalorimengden jeg har satt som daglig inntak.

Du er flink til å trimme Toam ? Her blir det kun den daglige trimturen (rask gange) på 8-9 km. Går på stier med kupert terreng (stigning på ca 400 m), men skulle ha begynt på litt styrketrening igjen. Får prøve å motivere meg ??

Ha en fin helg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Betty Blue skrev:

Her viste vekta i går minus 0,5 kg og det er jeg fornøyd med. Selv om det har gått litt tregt i blant, og opp og ned veier jeg i vertfall 7 kg mindre enn på samme tid i fjor ? Her må en finne det som er positivt skal en gidde å fortsette. Men nå er jeg i grunnen veldig motivert så jeg håper det blir en god høst for meg. Jeg har registrert alt inntak i godt og vel to uker nå og ser jeg har en utfordring i å spise nok. Jeg lander på under 1300 kalorier så jeg må finne noe ekstra mot kvelden for å komme opp i den kalorimengden jeg har satt som daglig inntak.

Du er flink til å trimme Toam ? Her blir det kun den daglige trimturen (rask gange) på 8-9 km. Går på stier med kupert terreng (stigning på ca 400 m), men skulle ha begynt på litt styrketrening igjen. Får prøve å motivere meg ??

Ha en fin helg ??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink til å trimme Toam ? Her blir det kun den daglige trimturen (rask gange) på 8-9 km. Går på stier med kupert terreng (stigning på ca 400 m), men skulle ha begynt på litt styrketrening igjen. Får prøve å motivere meg ??

Ha en fin helg ??

Jeg synes du er flink  Om du tar litt stryketrening med strikk når du kommer hjem, et par ganger i uke, har har du gjort unna alt du trenger vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her lenger? Lite respons i gruppen. ?

Vekt på mandag vare 89,9 kg og ned 400 gram. Sakte men sikkert. Jeg fortsetter ikke på nettkurs. Synes GR dagboken er så treg at jeg har ikke tålmodighet til dette. Men jeg bruker VG vektklubb. Det har jeg gjort i mange år.

Neste lørdag reiser vi bort i 2 uker. håper noen andre har vært innom før den tid. Jeg har ikke noen særlig nytte av å være her alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det opp det halve kiloet som forsvant forrige uke ☹️ En hotellhelg + litt dårlig kontroll på resten av uka også får vel ta skylden. Så er det bare å skjerpe seg igjen. Tror det blir litt vanskelig med nedgang kommende uke også da det er flere arrangementer i form av selskap så jeg satser på å holde vekta denne uka. 

Er enig med deg Toam at det ikke er samme nytten av forumet når det er så lite aktivitet. Tror det bare har vært vi to som har skrevet noe her på flere uker nå ? Vi får krysse fingre for at noen flere kommer innom igjen. Betaler du medlemskap i VG vektklubb eller er det gratis?

Ha en fin helg ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

 Betaler du medlemskap i VG vektklubb eller er det gratis?  Ja det betaler jeg for. Det er tilbud innimellom, men nå koster det 719,- for 12 mnd.  Jeg har vært medlem der i ca 10 år, og synes dagboken der er enklere å bruke. Det er vel ikke stort mer enn en betaler for 6mnd gull medlemskap har. Og så har jeg en veldig aktiv gruppe der som støter hverandre i tykt og tynt. Men kanskje litt lite slanking.  Det er hva jeg hadde håpet å få her.

Nå er vi tilbake etter 2 uker i Canada og har ikke vært på vekten, Men trenger ikke belte på buksen så jeg har ikke gått ned. Skal ta vanndrivende noen dager så jeg kan få på meg ringene igjen  Bli jo alltid litt hoven når jeg har vært på litt lengre flyreiser.

Her inne skjer det litt for lite. Stikker innom igjen i slutten av uken og se om noen har vært innom. Ha en fin søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå er jeg tilbake på mitt vinteropphold i syden ?, og det betyr at jeg veier meg på en annen vekt. Har derfor bare registrert vekt forrige uke og så får jeg håpe den viser nedgang denne uka. Det ble så jeg veide meg på fredag så kanskje blir det veiedagen min nå.  Koselig å se at i vertfall du er tilbake på forumet Toam ? Det blir litt kjedelig når det er så liten aktivitet. Trodde kanskje det ble litt mere "liv" her nå etter at sommeren er over. 

Det har blitt litt lite trim den første uka her for det har vært litt mye å gjøre for å få alt på plass. Bare noen lengder i bassenget hver dag. Men neste uke tror jeg vi har alt i orden så da blir det i vertfall en lang gåtur hver dag, og så satser jeg på å finne motivasjon til litt styrketrening ??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre fra deg Betty Blue. Blir du i syden hele vinteren? Vi har også snakket om det, men jeg holder på med så mye her hjemme som jeg synes det er vanskelig å reise fra. Og så er det barnebarna :). 

Har fått 2 treningsøket denne uken, og i dag skal jeg vaske hus og pusse vinduer. Blir litt svett av det også.

Allerede etter 3 dager var vekten redusert etter at vi kom hjem fra flyturen. Nå kjenner jeg at jeg må ta litt vanndrivende for fingrene er tykke. Ville gjerne hatt på meg ringer igjen.

Bruker Wasa husman knekkebrød i stedet for brød et par uker. Flere som har god erfaring med det. Men det viktigste er å unngår sukker og hvit mel. loff , boller etc. 

Vi snakkes i neste uke. God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Fredagens vekt viste ned 300 gram. Ikke det helt store men ned er ned ? Egentlig var det litt overraskende at det ble nedgang for jeg har ikke hatt full fokus på hva inntaket har vært. Har vært litt hektisk siste uke med en del som måtte ordnes. 

Jeg spiser også knekkebrød til frokost stort sett hver dag. Ikke så lett å finne godt grovbrød her, men kjøper sjelden hvitt brød. Det blir bare ikke så grovt brød som det jeg bruker hjemme. Vi blir i syden hele vinteren ja, men drar hjem for ca 14 dager etter jul engang. Vi trives godt, men savner selvsagt familien. Ingen av våre barnebarn bor i nærheten så det kan gå lenge mellom hver gang vi ser de om vi er hjemme i Norge også. Men så er det jo så trivelig når vi har mulighet for å treffes da?

Det er hærlig å kunne gå lange turer uten is og hålke ? Og jeg har aldri vært spesielt glad i å gå på ski så jeg kan ikke si at jeg savner vinteren.

Vi snakkes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble jeg kvitt litt av vannet, og kanskje litt fett etter ferien. Ned 1,5 kg. Og da regner jeg med at mye av dette er vann. Blir gjerne slik når en får så lang flytur. 

Eller sliter jeg fremdeles med magen, startet på nyåret. Har hatt div tablettkurer, nå leverte jeg avføringsprøve i dag så får vi se hva den viser. Er også veldig oppblåst og øm øverst i magesekken eller der omkring. Har hatt magesårbakterie før og syens det kan ligne. Men det er 20 år siden så jeg er ikke sikker. Får vel svar  snart.  Dette gjør at jeg er litt mere forsiktig med sukker og hvit brød. Husker at det ikke var bra forrige gang. Hvit brød spiser jeg ikke om jeg kan unngå det. men sukker er jeg mere svak for. he he. Og det synes på magen. Jeg ser ut som om jeg er 7 mnd gravid, gamle kjerringa.

Bytter på med husman knekkebrød og grovt speltbrød.  Men der er ikke ofte jeg finner kjøpe brød som er grovt nok for meg, ofte er det litt for luftig. Metter ikke nok. Bedre når det er et par dager gammelt.

Vi fortsetter nedgangen og holder ut. Ha et bra i varmen. Her er det virkelig høst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt meg et mål til jul - minus 5 kg. Med sunn fornuft burde det gå ?

 

Det har jeg også som mål. Men i dag var det opp igjen 400 gram. Så da får vi ta skjeen i en annen hånd. Kanskje jeg skulle spise med pinner. da går det saktere og jeg kjenner at jeg er mett før jeg overspiser. Prøvde det i Kina i 2 uker for 10 år siden. Det er en treningsak. 
 
Nå skal jeg ta en styrketreningsøkt sammen med en venninne. Greit å gjøre avtaler, da er det ikke så lett å droppe det.
 
Vi gir ikke opp. Snakkes :)
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...