Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg leste det var greit å være med om man ikke er bestemor. Jeg er 49 og har gått fint ned før men ikke holdt vekta. Da har jeg gått opp mer enn før så denne gang må det går bra. Jeg kan huske godt hvor jeg hadde noen litt merkelig tanker eller sårbarheter. 

Blant annet ville jeg være helt riktig som snille piker ønsker. Noen som kjenner det igjen kanskje; at jeg gikk ned 19 kg og ikke 20? Jeg forsto ikke spørsmålet hvorfor jeg sluttet ved 19. Nå ser jeg bilder fra det året der jeg er mer enn slank nok. Jeg skjønner at jeg ikke må henge meg opp i tallet. Det samme gjelder trivselsvekta. Den gang trodde jeg den skulle ligge på 78, men da blir jeg faktisk ganske tynn. Jeg endte opp med 83-84, som var bra nok. Men nå er jeg eldre og det betyr antagelig et annet tall også. Så jeg har det med i bakhodet at størrelsen i klær(realistisk da, for ved 40 er jeg syltunn, det er ikke til å oppnå) er bedre å ha som mål. 

En annen ting var at jeg var ganske avhengig av middager, de var det verste å minke noe på. Nå har vi i hjemmet hatt matbokser på døren en stund og da har je ofte bestillt akkurat passe og merket meg det var greit med akkurat passe. Likevel vil jeg tro at mengder og følelser er viktig p følge med på(dvs spesielt tema). 

Og den urealistiske ideen om at jeg burde klare trene mange timer i uken.... den prøver jeg å slå fra meg. Jeg ble påkjørt i mars og har noen skader som tvinger meg å ta det rolig. Ellers har jeg en krevende hverdag enda jeg er i aap. Min mann er kronisk syk og ungen trenger spesiell omsorg. Og da er det min egen sykdom/lidelse som jeg noen ganger må ha oppmerksomhet for. 

Sist uke var jeg til GR for drop in timer. Og jeg rekker 4 før ferieturen. Det kjennes godt å sette i gang. Hverdagen blir uansett aldri perfekt og krevende omsorg vil jeg måtte gi lang tid fremover. Så jeg startet likevel. Det er for meg å ha omsorg for meg selv. 

Jeg tror jeg må ned ca 28 kg. Tanken om å rekke det før jeg er 50 slår jeg aktivt fra meg, for det stresset trenger jeg ikke. Det må gå tid med dette, fordi det er en emosjonell beskyttelse i denne overvekten. 

Min første oppgave er å følge faste tider forvmåltider og holde meg til ca 1600 kcal og registrere hva jeg tar inn. Drikke vann er jo også det første å huske på. 

Siden jeg ikke kan bevege meg som vanlig holder jeg krav på trening lave. Likevel klarer jeg aquagym og en lengre tur hver uke. Aktivitetsnivået ellers er lav/middels. 

Så da så😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at du vil henge med oss. Som du ser så er vi i samme båt og kjemper den daglige kampen. Ikke alltid like vellykket men nå gir vi oss aldri. Vi blir bedre kjent etterhvert.

Det fine med gruppa er at det er ingen som krever at vi utleverer alt, det viktigste er å være ærlig med seg selv.

Jeg har kjempet idag. Fikk kake av noen naboer som takk for hjelp. Dette var med sukker og det skal ikke min mann ha.  Jeg har smugspist selv om den ikke smakte godt. I ettermiddag kom fornuften inn og jeg ble kvitt halve kaka i en viss dunk. Direkte og ikke via mitt system.

Så da var jeg fornøyd. Vi har veiedag på tirsdag og om du trenger oss i løpet av uka så bare skriv litt så er deg alltid en av oss som ser det i løpet av dagen. Jeg trenger også å drikke mer vann og mer grønnsaker.

Ny dag i morgen og den skal bli god. 

God natt. Snart tilbake

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdagen kom plutselig og jeg glemte å veie meg idag. Tror det er sånn  ca. Samme som sist uke og lar det være resultat denne uka.

Jeg har nok prioritert feil. Jeg glemmer meg selv til fordel for mange i fam og venner. Det er noe jeg må jobbe med.

Matmessig går det fint til utpå ettermiddagen. Mye besøk gjør at jeg føler jeg må ha noe i skuffer og skap og det er lett å tine altfor mye.

Har hatt pannekaker til middag og byttet ut halvparten av melet med havremel. Det ble veldig godt og det er jo bra for blodsukker og kroppen ellers. Lagde også vafler på samme måte en annen dag og de falt i smak hos store og små. Så havremel kommer til å bli brukt mer.

Hvordan er det med dere andre? Har dere mandag eller tirsdag idag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Velkommen SetMeFree :)  Så bra at du tar tak, til tross for dine utfordringer i hverdagen. Det høres veldig bra ut at du setter realistiske mål. Min erfaring er at det gir mye drahjelp å være med i en denne gruppa. Så flott at du vil delta! Lykke til - jeg er spent på å følge deg videre!

Mia-53: Hva tror du skjer om du unner deg virkelig å rette fokuset mot deg selv en stund ? Jeg tror nemlig ikke at du med det slutter å være noe for din familie og venner av den grunn. Kan hende det blir på en litt annen måte bare...?! Alltid interessant å spennende å følge innleggene dine :) Jeg ser fram til fortsettelsen!

Hvordan står det til med dere, Betty Blue og Toam ! Håper alt er bra :)

Denne vekta, den vekta... Det er merkelig hvordan den noe ganger varierer så mye fra dag til dag  !! Siste uka har jeg drevet med "snikveiing", noe som virkelig har vist seg å være en berg og dalbaneopplevelse. Jeg har variert nesten en kilo fra dag til dag, uten at inntaket (jf kostholdsdagboken) har kunnet tilsi det. Har ligget på 1300 kcal, og i flg dagbok/pulsklokke for aktivitet og forbrenning, skulle det tilsi et underskudd på ca 1000 kcal hver dag.... Resultatet for siste uke er imidlertid stillstand!  Min tanke etter denne uka er at jeg kan bli litt vel hekta på vekt, noe som kan føre til unødige frustrasjoner , og feil fokus ! Jeg er imidlertid veldig fornøyd med tanke på at jeg, atter en gang, har kommet inn i en "god stim" med kosthold og aktivitet :) Skal fortsette med det - for jeg vet jo at da kommer resultatene ! Skal bare drikke mer vann og spise mer grønnsaker/frukt...……. 

Neste uke reiser vi en snau uke til utlandet. Det kommer til å bli veldig fint, men vil selvfølgelig by på litt utfordringer i forhold til kosefaktoren... Jeg rapporter vekta tidlig mandag morgen, og så får jeg se om jeg klarer å holde meg unna snikveiing denne uka...

Ønsker alle en fin uke! (men med kanskje litt mindre regn her på Østlandet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gårdagens resultat på vekta ble akkurat som forrige uke, så en ny uke med stillstans :(  Som deg Minsker’n tok jeg en snikveiibg forrige fredG og da var jeg en kilo lettere enn på tirsdag, men i dag viser vekta null endring! Tenkte først at jeg skulle droppe å veie meg for jeg tror jeg har litt vann i kroppen, er hoven i bena ser jeg. Så det var egentlig ingen stor overraskelse at resultatet ble som det ble.  Får bare krysse fingre for bedre resultat neste uke 😃

Velkommen SetMeFree - koselig med flere som er innom tråden 👍

Hyggelig med masse besøk Mia, men det kan være utfordrende å ikke spise av det man har i skuffer/skap og fryser. Vi får ikke så ofte uanmeldte gjester så når jeg vet vi får besøk kjøper jeg noe til kaffen. Jeg liker ikke kaker med kokos og da kjøper jeg det slik at jeg ikke blir fristet 😂😂 

Ha en fin uke 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til SetMeFree. Det har vært litt få på tråden i perioder. Godt å få med flere. Jeg er en pensjonert bestemor på 69 år. Målet er å komme ned i BMI på 25, men legen mente jeg kan være fornøyd om jeg kommer under 80. Så det er det nye målet. Har gått opp 7 kg etter at jeg startet med å slanke meg for 15 år siden.

Har vært litt hektisk her. Fin tur til Kjøbenhavn og vekten gikk rett til himmels igjen. I pinsehelgen var vi i bryllup med overnatting på hotell. Ikke bra for vekten når en er en slik svak sjel som meg. Så her ligger jeg og vipper rundt 92 kg, igjen. Min samboer mener  jeg beveger meg for lite og har derfor vært litt mer aktiv. Registret skritt pr dag og hva pulsklokken sier om kaloriforbruk.  Ser at det er ikke mye mer jeg bruker av kalorier de dagene jeg har over 8000 skritt i forhold til når jeg har 4500 skritt. Ikke der jeg kan ta det. Maten er 80% og trim er 20 % har jeg lært, og det er nok sant. Men et merforbruk på 150 kcal er jo også litt. Må trene mer styrke så jeg får muskler og dermed forbrenne mer.  Og det viktigste er hva jeg putter i munnen. DAGBOKEN ER HELT NØDVENDIG. 

Må på posten å hent en liten pakke og det er 10 min å gå. Men jeg har regnfrakk og så kan jeg ta en varm dursj når jeg kommer hjem. Dessuten har jeg fått parkeringsplass 3-4 minutter unna blokken så jeg må jo gå uansett.

Kommer sterkere tilbake etterhvert. Ha en fin uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin velkomst! Jeg er glad å lese fra dere her. Det hjelper på fokuset men også på det å være realistisk. 

Jeg var til veiing i dag morges og har hverken gått opp eller ned. Midjemålet er 1cm mindre, hvis jeg har målt rett da(?). Midjemålet mitt viser egentlig samme tallet som vekta! Jeg har passet på faste måltider og lært noe der. Uken som for meg starter nå skal jeg registrere kalorier på alt jeg spiser og drikker.

i går var jeg til aquagym, og jeg svømte en del i forkant. Jeg kunne ikke svømme siden påkjørselen men nå er skulderen såpass. Jippi!

Trening og tur har ikke mye å si for såvidt vekten. Men det har masse å si på humøret. Jeg tar det forholdsvis rolig, en lengre tur i uken(oppoverbakker mot fjellet) og så aquagym da. Og så kjennes kroppen mindre stiv for eksempel. Jeg kan tenke meg å lære crawl når skulderen kan. Jeg er visst glad i å lære noe nytt.

Det å registrere maten gjør sikkert mer trygg også. Nå må jeg gjette for mye. Etter svømmingen var jeg fryktelig sulten selv om jeg spiste noe. Til middagfikk jeg ikke spist rolig maten min pga ungen som trengte noe og så balte det seg på med sult. 

Stå på damer! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Minskeren. Så flott. 

Jeg hadde +500gram

Nå blir det ikke noe veiing for meg før om 3 uker.

Må være flink og spise sunt, være aktiv. Skal være hjelp 1 uke før svigerinne og manne  og uka etterpå passe barnebarn fordi barnehagen er feriestengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt hektisk her en stund nå. Var på hytta noen dager og det har vært andre ting som også tar tiden. Men fokus har jeg holdt. På hytta ble det mange lange turer. og vinflasken sto igjen hjemme . Men vi delte en pose med Twist, så jeg fikk nok kalorier uansett. 

Vekten var ned 700 gram og jeg kom under 30 i BMI. HURRA. Nå 91,3 kg. 

Merkelig med menyforslagene fra GR. Jeg får de på telefonen, men ikke på PC. Er nok ikke spesielt flink til å bruke dem, men når jeg trenger dem hadde det vært fint om de var der. Kanskje jeg skal sende en melding til IKT avdelingen. 

Fint vær og jeg tror jeg tar en tur ut.  Ha en fin helg.

Litt hektisk her en stund nå. Var på hytta noen dager og det har vært andre ting som også tar tiden. Men fokus har jeg holdt. På hytta ble det mange lange turer. og vinflasken sto igjen hjemme . Men vi delte en pose med Twist, så jeg fikk nok kalorier uansett. 

Vekten var ned 700 gram og jeg kom under 30 i BMI. HURRA. Nå 91,3 kg. 

Merkelig med menyforslagene fra GR. Jeg får de på telefonen, men ikke på PC. Er nok ikke spesielt flink til å bruke dem, men når jeg trenger dem hadde det vært fint om de var der. Kanskje jeg skal sende en melding til IKT avdelingen. 

Fint vær og jeg tror jeg tar en tur ut.  Ha en fin helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mia Skal være hjelp 1 uke før svigerinne og mannen  og uka etterpå passe barnebarn fordi barnehagen er feriestengt.

Sånn er det å være bestemor. Jeg skal stille opp de 2 første ukene i juli.

Neste uke skal jeg være hjelper på en sommerskole for 130 barn. Antagelig slitsomt, men har aldri prøvd det før så skal skal bli lærerikt. Skal lære en del av dem å sy på maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig kjekt å kunne være til nytte. Når det er som mest hektisk så tenker jeg at du verden så heldig jeg er som har så mye å være opptatt med. Har noen i nærmeste omkrets som er veldig ensomme og da er mitt liv veldig spennende. Reiser nå og hjem den 8.juli. håper på turer i skjærgården i Gøteborg. Må få mannen med på det. 

God ferie alle sammen. Vi gjør så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var det ned 700 gram til, vekt nå er 90,7 kg. er så fornøyd. Har beveget meg mer enn vanlig, og så har jeg vært bevist på hva jeg putter i munnen. 

Og denne uken er jeg så opptatt med husflidsbarn. Det er kjempegøy. Og mange av dem er så flinke. 

God ferie Mia. Tur er skjærgården er aldri feil. Er dere ute med båt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer toam, så flink du er.

Nei vi er på hytte og tar oss av 2 gamle på 82 og 87. Den ene hatt lite slag og den andre dement. Den ene vil ikke det den andre vil og den demente verken husker eller ser. Vanskelig å være i midten  men vi kjører tur med den som vil og den andre sitter og venter til vi er tilbake.

Lager middag og vasker opp og den ene som har hatt slag har kommet seg og bedre i humør. Det er god følelse å gjøre noe godt for andre.

Ha en fin kveld. I morgen er det Lidl som er ønsket. Og selvfølgelig kafe🤣🤣🤣🤣

I morgen er det skjerpings😊😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fint resultat Toam 😃 

Flott at dere er hjelpsomme både med barn og eldre. Jeg er fortsatt bortreist (på ferie med barnebarn), så ingen veieresultat  fra meg denne uka heller. Og det er kanskje bra for det blir litt for mye is sammen med barna 😂 Får være flinkere når vi blir alene igjen. Tror det kan bli litt vanskelig med fast veiedag i ukene som kommer for vi har planlagt flere reiser i sommer. Skal besøke slekt flere steder i juli og august så jeg får veie meg når det passer best. Det er kanskje flere som har planer med reisevirksomhet i sommer så vi får justere veiedag som det passer.

Ha en flott dag 😎

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dere synes jeg er flink, men så stoppet det opp. Opp 100 gram sist uke, vekt nå 90,8kg. Og jeg som håpet å se 89 tallet. Sukk.Håper på bedre resultat neste uke.Men vi får se. skal til Legoland med sønn og barnebarn i tre dager, og da kan det bli mye søppelmat.

Og så skal jeg ha med barnebarn på besøk til datteren min uken etter. Men tar de bare i ukedagene. Jeg blir 70 år nå og merker at det var lettere å være bestemor når jeg var 50.😊 Har ordnet det slik at jeg ikke blir alene med dem i sommer. Det er jeg stort sett  i høst og vinterferien. 

Og som dere ser så har jeg veid meg på mandag denne uken.. Så får vi se hva det blir neste uke. Lykke til og ha en fortsatt fin sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere. Her går det i 100.

Jeg får ikke veier meg men har sprengt grenser idag med et barnebarn på 19mnd. Som ikke kan være i ro. Utrolig kjekt å se henne så lenge om gangen og vi skal være med henne alene hele uka. 

Har ingen aning hvordan vekta er etter 2 uker på reise men det vil vise seg neste tirsdag. 

Fin sommer til dere. Håper på sommer og sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det (som forventet) opp i stedet for ned! Opp 300 gram siden forrige veiing for to uker siden. Neste to uker blir også litt utfordrende da vi har gjester i denne perioden. Får ta det litt som det kommer, og så får jeg finne tilbake til gode vaner når gjestene har dratt 👌

Ha en fin uke 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i dag, da jeg jeg blir bortrest resten av uken. Opp 800 gram - som forventet.

Hadde som mål å komme under 80 før jeg fyller 70 i desember. Det er ned 12 kg på 5 mnd. Tenkte at det er nå eller aldri. Har "prøvd" å gå ned nå i 20 år og det lykkes ikke. Siste krampetrekning er at jeg meldte meg på et utvidet GR kurs som går over 16 uker. Starter i slutten av august, Har startet registreringen i dagboken. Det fungerer bra på telefonen og derfor mulig å gjennomføre også om jeg ikke er hjemme.  

Håper det er flere som følger opp på tråden her utover høsten. Tror jeg trenger dere nå. 😊 Det blir stadig vanskeligere å gå ned ettersom en blir eldre. Men en venninne klarte ca 15 kg til sin 70 års dag, Og en annen venninne klarte 30 kg før sin 60 års dag. Begge brukte GR - kurs. Tidligere har jeg gitt meg etter et kurs og tenkt at jeg vet jo hva jeg skal gjøre. Men det sklir fort ut. Derfor tok jeg et utvidet kurs denne gange, Går det bra så fortsetter jeg til jeg kommer i mål. Får spare inn på andre ting. Gubben har lovet meg en sydentur om jeg går ned 15 kg. 😃 

Nydelig vær nå, får komme meg ut. Har vært inne i 2 dager pga en forkjølelse jeg pådro meg.  Kjenner den er på retur. 

God sommer til dere alle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg du gode Toam.

Jeg skal følge deg på veien hele høsten. Jeg er mye bedre i foten og tror dette blir en bra sommer og høst. Jeg har mål om å bli lettere og setter meg mål når ferien er over. Nå er vi på vei hjem og jeg veier meg j morgen. Ha en fin sommerdag og så er jeg tilbake i morgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mia-53 skrev:

Hei på deg du gode Toam.

Jeg skal følge deg på veien hele høsten. Jeg er mye bedre i foten og tror dette blir en bra sommer og høst. Jeg har mål om å bli lettere og setter meg mål når ferien er over. Nå er vi på vei hjem og jeg veier meg j morgen. Ha en fin sommerdag og så er jeg tilbake i morgen

 

Takk for det. Jeg skal operere foten 8. august. Fjerne en helspore. Ligger vist greit til. Regner ikke med at det skal skape problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 3 uker så kan jeg melde om minus 1 kg. Det er jeg glad for. Ferie og bosted 3 plasser har gått greit. Har nok noe å si at siste uka var spesielt aktiv  med lillemor. Har fått slappet av og sovet godt siden jeg kom hjem så nå er jeg klar for ny dag. Var sliten i helgen og da falt det mye is og lett mat inn i munnen. Hadde nok vært mer opplagt om jeg hadde spist sunn mat.

Bretter opp ermene sammen med dere andre og prøver å finne fokus. Kyllingfilet til middag og hvis jeg setter fram knekkebrød på benken så må jeg vel forstå det er lunsj?

Ønsker dere en fin dag. Plutselig tilbake. Tror det er lurt om vi kan komme innom oftere.

 

Minus 2.1kg. siden nyttår

😊😊😊😊😊🍎🍓🍅🥝🍍🍉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned kun 100 gram! Men med gjester i hus er jeg egentlig fornøyd med at det ikke er opp😃 Jeg nådde ikke målet for vektnedgang til sommeren, men jeg fortsetter med godt mot. Før eller siden må det vel gi resultat.

Flott resultat dette Mia 👍 - ikke enkelt å holde full fokus i ferien. Skal bli spennende å følge deg Toam med utvidet kurs. Blir du fornøyd kan det være en tanke å forsøke det!

Ha en fin uke 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres spennende ut. Vi jobber på venter storinnrykk av 5 voksne og 7 barn om en stund.

Lager lappeteppe og lar folk steike sjøl. Er ikke lett når alle vil komme. Godt vær idag så da lever vi ute.

Fin dag til dere. Prøver å holde fokus🍉🍍🥝🍅🍓🍎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...