Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Høres jo spennende ut og litt skummelt😉  Eg blir gjerne med på dette, men har ikkje vært på vekten på en stund så må sjekke den i morgen tidlig.  Synes også gull medlemskap er veldig greit, men må innrømme att en detter litt av innimellom. Er jo en vanskelig tid nå med alle fristelsene i butikkene. Holder på å lage adventskalender poser så da er det om å gjøre å ikkje ta for mange smaksprøver 😊 Men da kan jo dette opplegget hjelpe en gjennom vanskelige dager. Nei nå må eg ta på joggesko, tenkte å ta meg en tur ut før middagslaging 😀 Ha en fin dag videre 😀

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
jeg ble 50 forigårs. For en stund siden håpet jeg jo på litt fest med familie og venner fra Nederland. Men med situasjonen nå hjemme, separasjon og uferdig kjøkken, var det bare å la være. Nabodamer tok meg med ut å spise. De startet med en cocktail, som jeg tror jeg aldri har hatt før. Så spiste vi Sushi. Sushi er veldig kaloririk mat. Noen av damene diskuterte å ta minst 18 biter, jeg holdt meg til15. Og så ble det dessert da. Det ble en øl og en portvin. Jeg pleier ikke å drikke så det var nok for meg. 
Jeg fant en leilighet å dele på så lenge men min mann har så langt vært der. Jeg er hjemme og gjør alt med sønnen. Han trenger mye veiledning. 
 

I går kom sorgfølelsene. Og jeg har noenlunne sterkt følelsesliv så kakerester spiste jeg for å trøste. Jeg var fullt klar over hva jeg gjorde og lar være i dag, har jeg bestemt. Det er lov å være trist og ha det litt tungt.

så da var jeg på det høyeste før sommerferien på 114.2, og sist på 104.1, men nå har jeg gått opp etter kake og sushi. Tror nok 104 viser seg igjen likevel. Det er vekta jeg hadde en stund sommer2018, så det kan være en sånn terskel å komme under. Jeg gikk opp i hopp og ikke stadig, så da går man visst ned samme viset. Ti kilo er bra. Målet er et sted over 80, så kanskje 84. Er jeg under så er jeg tynn. 
da har dere tallene mine. Jeg må sørge for at jeg aldri kommer meg hit igjen. For jeg har ikke vært over 100 før. 
 

ok, jeg rakk ikke spise frokost før jeg hjalp ungen til skole. Så det gjør jeg nå med en varm kopp te. Jeg spiser yoghurt naturell med en egen blanding av havregryn, solsikkekjerner,,linfrø, chiafrø og nøtter. Da tar jeg litt honning på eller en halv frukt. 
 

Ha en fin dag! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg veiet meg i dag og det var jo ikkje akkurat oppmuntrende. Startvekten min var 112,1 og i dag var vekta 109,6. Så nå er det bare å stå på, ønske er en vekt på ca 80 kg. Hadde meg en fin tur på 3 km i går i raskt tempo. Kjøpte oss tredemølle nå i høst så i dag blir turen på den, da det er vått og glatt ute. Vil jo få gratulere SetMeFree så mye med overstått rund dag🎉🎉 Og skjønner du har mye å stå i om dagene og da kan det være ekstra godt å ha støtte her inne i forhold til vekt/kosthold. Kjenner meg godt igjen på å trøstespise når dagene blir tunge. Eg er 56 år og midt i overgangsalderen. En av ulempene er at eg innimellom har psykisk tunge dager og da er søtsaker ofte trøsten.  Min utfordring denne uka er damebesøk på fredag formiddag. Skal servere en skinkeomlett med salat og suksekake. Da vil eg ønske alle en sunn og sprek uke videre og ser frem til å veie meg igjen på tirsdag 😀

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ord rekker ikke til akkurat nå SetMeeFree. Vet jo litt om hvordan du har det, Var 45 da ekteskapet røyk etter 25 år. Nå er det faktisk 25 år siden. Jeg blir 70 nå i desember.

Gratulere med jubileet. 50 år er ingen alder i våre dager. Jeg var så "heldig" at jeg gikk ned 1 kg i uken etter seperasjonen, Levde på kaffe og røyk på den tiden. Ikke å anbefale selvfølgelig, Et grep tok jeg , jeg startet på treningsstudio og det har jeg fortsatt med i alle årene siden. Ikke alltid like aktiv, men muskelmasse er viktig for å holde forbrenningen opp. Hsuk litt styrketrening hver dag, 10 minutter er nok sies det. 

Når jeg fikk barnebarn et par år senere  kuttet jeg røyken og så snek kiloene seg på igjen. og mange flere enn tidligere. 

Jeg legger inn en foreløpig tabell så får dere sjekke at tallene stemmer. Ha en fin uke alle sammen. Står vi sammen klarer vi dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt resultat idag. 100,6.Opp og ned hele tiden. Det er vel ikke noen vits i å skylde på andre enn meg selv. Jeg må få til rutine på måltidene. 

Nettopp vært på "juleavslutning" litt tidlig med vevegruppa. Der fikk vi eplekake og is, samt noen muffins med søt gjærdeig.. Det var også twist som ble sendt rundt gang på gang, men den greide jeg sende videre.

Ja det er tøft å bli alene, separasjon og skilsmisse kan jeg skrive under på er tøffe tak. Det er lov å få sorg og sinne og reaksjoner på det vi skal oppleve. Jeg flyttet ut, men den sorgen jeg følte da jeg ble alene, var ikke god. Skulle holde maska og jeg klarte å gå ned i vekt. Men da jeg traff min nye mann begynte deg heimekoselige og baking igjen og nå er jeg nesten på topp. Bare "nesten"🙈🙈🙈.

Nå er vi klar til resten av livet. Vi prøver og gjør så godt vi kan. Vi tenker på hverandre og heier oss framover.

God uke alle sammen. Vi er de beste😊😊😊👏👏👏👏

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så god dere er å svare på det jeg forteller da... takk. Fint at dere deler, det gjør godt enda det er tøffe greier noen ganger. Jeg kjenner meg ikke gammel enda nei, men heller ikke 30 lengre, haha! Lurt å trene i 'vår' alder. Jeg startet jo med aquagym og kjenner en dame på 70 der som for første gang i sitt liv har fått biceps(muskler på overarmen). Det er så inspirerende! Jeg har alltid vært sterk, og kan heller ta av for hardt så jeg kan godt bare gå en halv time eller en time, istedenfor tre, fire. Det er sånt jeg må lære, ta det med ro, det er mye å hente der og. Jeg lærte noe da jeg ikke kunne mye etter å ha blitt påkjørt i mars i år. 

Jeg har også havnet i overgangen. Ble alltid tyngre før mensen, både i vekt og i psyken. Da jeg fant ut det var hormonelt var det litt enklere å ta hensyn. Nå vet jeg jo ikke når mensen kommer. Det er fint å få slippe noen ganger nå, selv om jeg merker meg litt vel sterke stemninger, det er jo ikke akkurat blitt mindre... og ikke menssmerter er blitt mindre , heller verre. 

Har holdt meg unna kake, kastet faktisk noe i søppelet. Tok to sjokolader til kaffen, men okei. Fikk pakke fra Nederland med masse godt i... pakket det vekk. Ungen vil jo få Julekalender og først blir det nederlandsk Sinterklaas feiring, med noe lignende i forkant som julekalender, bare mye mindre. Så han får, og jeg får passe på meg selv. 

Ha en god uke! Vi holder kontakt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig at dere er motivert.

Jeg har tenkt at klarer jeg ikke dette før jeg fyller 70 så klarer jeg det aldri.☺️ Har 1 mnd igjen. Skal fortsette etter det selvfølgelig, og ser nå at det skal holde hardt å komme ned i 85 før nyttår, men så blir det vel på nyåret. Og under 80 skal jeg. Magen må ned. Nå har jeg strikket ferdig 2 jakker til meg selv, og begge er for trange over magen. Er nede i 110 cm nå, men det er altfor mye. Skal sy ny bunad når jeg kommer under 100 cm i livet. Kanskje jeg ikke får ny bunad, men da får jeg klare meg uten.😒 Den gamle er gitt bort, Var ikke mer å sy ut. 

Fungerte greit med Personlig Trener i går,  brukte bare 270 kcal på 60 min og det er mye mindre enn jeg bruker når jeg trener på egenhånd. Men hun lærer meg en del teknikker som jeg har gjort feil. Godt å bli rettet på. Bursdagspresang fra datteren. Vi har fellestime med PT i gang pr uke. Nå er en hardnakket forkjølelse på retur så nå kan jeg begynne å trene 3 ganger i uken igjen. Avtaler med venninner så er det ikke så lett å sluntre unna. 😊

Stå på damer så vi motiverer hverandre. 

Skal vi satse på veiing på mandag/tirsdag , Hva med å melde om hvor mange 1/2 timer vi har beveget oss/trimmer i løpet av uken?

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen til dere. Da har eg vært på vekten i dag og den var minket med 0,3 kilo til 109,3  Er jo ikkje så mye men er nå rette vegen iallefall 😊 og er fornøyd da uka har vært litt utfordrende med besøk og kake rester i hus. Og er nok desverre ikkje der att eg klarer å stå over kaker og snop når det er tilgjengelig 😣 

PT høres jo veldig bra ut, eg har så langt ikkje våget meg inn på helsestudio.  Men har kjøpt meg tredemølle nå i høst og det synes eg er en fin måte å trene på. Og så gjør eg litt andre øvelser i tillegg. Har fått øvelser på opptreningsopphold pga andre helseutfordringer. Forje uke ble det vel ca 2 timer trening på meg 🏋️

Da vil eg ønske dere ei fin og sunn uke videre 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bladde litt bakover på tråden i kveld, ser at Mia startet den i 2012 og jeg kom inn etter et par måneder, juni 2012. Det er 7 år siden og jeg veier det samme i dag som jeg gjorde den gangen. har gått opp 5 g i mellomtiden og gått ned det samme i den samme perioden. 😮Snakker om jojo slanker.

De har vært mange innom tråden vår i løpet av disse årene, men bare Mia og jeg er her fremdeles. og et par nye som har kommet til.  DENNE GANGEN SKAL VI KLARE DET. MIA-53.  Vi vet jo hva som skal til, vi må koble inn hodet og ikke la alt gå på autopilot. Så håper vi at de nye kan være med å inspirere oss. NÅ har jeg sett at jeg kan ikke prioritere å gå flere kurs, har nå brukt ca 30.000 kr i løpet av 15 år. Er pensjonist og må prioritere litt annerledes. Er snart nede i den vekten jeg hadde da jeg startet å slanke meg 85 kg. 

Omskriver litt  Mia ; -) Dette går bra- Tenk deg om  og gjør det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt flott Toam.

Uendret på veiing idag. Fikk bakt nordlandskaker på søndag med dia og oste og smørfyll.Hadde besøk idag og gjesten spiste1 bit. Tenk resten av det tinte spiste jeg.Hjernen var som vanlig utkoplet. Tror jeg har fått Alzheimer og demens. Det funker ikke🙈🙈🙈.

Må begynne å skrive. Det nytter. Går fint fra morgenen men når det kommer til 3-4 tiden så er det noe som skjer. Har ikke lyst å være på stedet hvil. Skjerpings mine damer. Kanskje vi må melde hver dag? 

Dette skal gå bra. 👏👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Resultatet for forrige uke:

Navn Maxvekt 46 47 48  +/- Mål
Toam 93 88,4 87,8   -5,2 75
Mia-53 101,7 99,8 99,8   -1,9  
SetMeFree 114,2 104,1     -114,2 84
Taseline 112,1 109,6 109,3   -2,8 80
          0  
             
             
Trening  Uke 46 Uke 47 Uke 48 Uke 49 Uke 50 Uke 51
Toam 3 t          
Mia-53            
SetMeFree            
Taseline 2 t.          
   

 

       
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er desverre 200gr opp på meg også. Og trening er bare 1 time denne uka. Synes det er en vanskelig tid med alle fristelsene i butikkene.  

Så føler det viktigste nå frem mot jul er å holde vekten noenlunde stabil og så fortsette ned etter nyttår. Sikkert feil å tenke sånn 🙈

I dag skal eg bake 2 kaker til en 30 årsdag og på søndag skal eg da i besøk til jubilanten. Ha en fin uke videre 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt 46 47 48  +/- Mål
Toam 93 88,4 87,8 87,9 -5,1 75
Mia-53 101,7 99,8 99,8 100 -1,7  
SetMeFree 114,2 104,1       84
Taseline 112,1 109,6 109,3 109,5 -2,6 80
          0  
             
             
Trening  Uke 46 Uke 47 Uke 48 Uke 49 Uke 50 Uke 51
Toam 3 t 2t        
Mia-53            
SetMeFree            
Taseline 2 t. 1t        
             
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er listen oppdatert. 

Er enig i at det viktigste nå er å ikke gå opp. være litt bevist de fleste dagene i uken. 

Lykke til, prøv å holde litt fokus i helgen. Nå skal jeg gå til SATS og trene litt styrke. Litt frisk luft i stedet for å gå på tredemølle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heilt topp. Nå er det julestria og tror vi ha fokus på å ha samme vekt når jula er over. Det må være en seier🎉👏👏👏God helg til dere alle.

Denne uka har vært bånn kjør og det går ut over kroppen som gir meg beskjed at det går litt over stokk og stein nå. 

Prøver en rolig kveld før  bursdagsfeiring for mannen med barn og barnebarn i morgen.

Vi blir 13stk.

God helg😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fin nedgang for meg sist uke, -0,8 kg. Skal lage skjema i slutten av uken når dere har rapportert tallene. 

Ikke så flink i går, da spiste jeg to biter med eplekake,☹️, Men jeg har hele uken på meg for å ta det inn igjen. Og det skal jeg , Skal ikke opp noe nå før jul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det ny veiing på tirsdag. Lykke til. Hovedfokuset nå er å holde vekten til over jul.  Greier vi det er vi flinke, og uansett så er det viktig å ikke miste fokuset helt. 

Tenke litt som min datter sa når vi var spiste ute en kveld denne uken og jeg så på dessertkartet: Er det verdt det? Går det an å ta bare litt. Må ikke spise opp, bare smake. Noen tanker å ta med seg de 2 siste ukene i dette året, så blir det lettere i de nye året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bra du kom innpå tråden. Sitter her og langskjemmes.Puttet innpå bare søtsaker idag. Jeg er uvel og fatter ikke hvordan hjernen min fungerer.

Det var 0 forandring sist uke  men er mer redd nå. Skal bake et brød i morgen og få meg litt stabil hverdag. Har vært hektisk og så blir det denne uka og da senker roen seg. 

Så da ønsker jeg dere en god uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...