Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Dette ble en tragisk jul, slankemessig. Ble alene noen dager og stappet i meg alt jeg fant av sjokolade og en del småkaker. Hadde gått opp 1 kg sist jeg var på vekta. Nå burde jeg skjerpe meg. Men sliter litt med uro i kroppen for tiden. Føler en utilstrekkelighet på så mange fronter og da er det lett å ty til noe å putte i munnen. Vurderer å prøve litt Mindfuldnes, Kjenner andre som har prøvd det og har hatt god effekt av det. Bedre søvn og bedre humør. 

Og så må jeg komme meg ut selv om det er glatt. Har jo piggsko. Den tiden jeg klarte å gå mine 10000 skritt hver dag var jeg i bedre humør og jeg gikk ned i vekt. Men vi vet jo hva som skal til, det er bare så vanskelig å gjennomføre det.

Neste uke blir det vektliste igjen damer, uansett om vi har gått opp, og så prøver vi å få til 30 min bevegelse pr dag, helst. Eller 3,5 time pr uke. Det er for helsens skyld. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått jul på alle måter. Vi er fortsatt i samme "båt". Utilstrekkelighet er det også her. Tror så smått at det må ha noe med alder å gjøre. Skifta batteri i vekta og da ble det ++kg.

Har veiet meg idag, men skal vi si at vi melder nyttårsaften og så er vi igang? Jeg holder på å  tømme et hus. Vi skal selge og klargjøring til fotografering midt i januar. Men så er det julefreden og besøk og sånt som krever sitt. Så hverdagen og tiden etter selskap så synker jeg ned og da putrer jeg rester i munnen. Må på tredemølla for å få energi, starter på tirsdag.

Vi skal bli sprekere. Dermed basta👏👏👏

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått jul til dere også. Her hos meg har vi hatt en litt "kjedelig" jul i år. Datteren min kom hjem syk med feber og halsesyke siste skoledagen. Så har det gått slag i slag og julaften var det min tur med feber. Så alle julebesøk borte og hjemme har måttet gått ut. Nå er vi på bedringens vei, så håper på ei fin nyttårs helg og julebesøk her neste lørdag. Spist mindre enn vanlig med julemat, men litt har det nå blitt. Vekta har fått juleferie, men skal frem att nå på nyåret.

Så er med på gode nytt års forsett fra januar av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel overstått jul!

Jeg har vært veldig opptatt med separasjon, barn, barnebursdag like før jul og jul selv. Jeg har passet noenlunne på vekta. Sist jegnevnte het var jeg vel 104,2 eller noe. Jeg trodde jeg kom til å holde meg der siden det er der jeg var i fjor sommer lenge. Men jeg kom under likevel. Spesielt bedre dager med god søvn og tid til meg selv hjelper. Vekta var på 101,5 men nå 102,5. 
så der er jeg nå. I julen var det mindre bevegelse, mer stress og ikke minst mer feil mat. 
 

Vi fortsetter som dere sier over nyttår. 
mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi reiser på hytta Nyttårsaften og blir borte en uke. Da får jeg ikke lagt noen liste, Min vekt var litt opp og jeg veier nå 88,3kg. Det må snues så jeg er tilbake under 88 før jeg skal på siste møte i GR kurset på mandag 7, januar. Har fått penger av samboer og datteren min så jeg kan ta et kurs til. Fortsetter da i uke 3 så det blir sammenhengende. Vet om et par til fra kurset som skal fortsette. Ikke at det betyr så mye, Vi er jo ikke  nære bekjente som om jeg hadde felles bekjente med et par av dem. 😊

Får jeg ikke lagd vektskjema før jeg reiser så tar vi det i uke 3. Bare stå på, det går bra om vi ikke mister fokuset. 

Forstår at du har mye stress nå SetMeFree, men pust med magen og prøv å kom deg ut og gå en tur. Hjelper på både kropp og sinn. Prøv med litt meditasjon - mindfulnes. Pust helt ned i magen og husk at dette går over. Selv om det ser svart ut nå. 

Vi snakkes damer. og kos dere i romjulen. Og kos er ikke nødvendigvis mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg slenge meg på her? Jeg er ei dame på 36år uten barn(så langt fra bestemor, håper jeg får være med likevel) og 40kg overvekt og vil ta tida til hjelp for å ta en etappe med kg ned av gangen. Har vært opp og ned i vekt i mange år og ganske lei av at jeg ikke har klart og holde vekta.

Veldig kjekt å ha noen å skravle litt med så en holder seg i gang, så jeg ble så glad for å se sånn aktivitet her inne.

Er det veiedag på tirsdager? I tilfelle kan jeg melde vekt da?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja velkommen til deg også. Vi er i samme båt og alder ingen hindring. 

Det er bare i hodet det sitter og det prøver vi å gjøre noe med. Jeg har vært opp og ned mange ganger og vet hva jeg må gjøre. Vi veier oss på tirsdag og tror vi må lage en utfordring for hver dag. Jeg trenger å komme igang med å gå. Har lovet et barnebarn å gå 15 min. Ut og snu. D Blir det 30min. Det skal jeg greie i morgen👏👏👏

Vi høres igjen, plutselig👏👏

 

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen fabulisøs, Hyggelig om vi blir flere. Jeg lager en liste over vektnedgang midt i uken. Skriv inn startvekt og nåværende vekt. Og hvilke mål du har.. Og et skjema for hvor mange timer du har vart aktiv i løpet av uken.

Selv har jeg akkurat fylt 70år og har 4 barnebarn.  Startet på GR kurs i høst, et dobbeltkurs over 16 uker og gikk ned 5 kg.  Fortsetter på kurs etter jul Har ikke oppnådd slike resultater før, men nå har jeg vært veldig åpen i familien om at jeg skal ned 15 kg og det hjelp av jeg tok et dobbeltkurs så jeg hadde litt mere tid å komme meg inn i de gode vanene. For det er det dreier seg om, lage nye gode vaner som vi kan ta med oss videre. 

Veldig spent på vekten i neste uke, Nyttårshelgen var heller ingen slankeuke. Vi var på hytta, var forsiktig med sukker, men det ble litt potetgull og rødvin, men vi gikk en tur på 5,5, km hver dag så litt bevegelse ble det. 

Hold fokus damer, bruk dagboken, og kanskje veie maten en stund, Uten dette er det dødfødt å tro at en kan slanke seg. Er så lett å lure seg selv. 

Velkommen fabulisøs, Hyggelig om vi blir flere. Jeg lager en liste over vektnedgang midt i uken. Skriv inn startvekt og nåværende vekt. Og hvilke mål du har.. Og et skjema for hvor mange timer du har vart aktiv i løpet av uken.

Selv har jeg akkurat fylt 70år og har 4 barnebarn.  Startet på GR kurs i høst, et dobbeltkurs over 16 uker og gikk ned 5 kg.  Fortsetter på kurs etter jul Har ikke oppnådd slike resultater før, men nå har jeg vært veldig åpen i familien om at jeg skal ned 15 kg og det hjelp av jeg tok et dobbeltkurs så jeg hadde litt mere tid å komme meg inn i de gode vanene. For det er det dreier seg om, lage nye gode vaner som vi kan ta med oss videre. 

Veldig spent på vekten i neste uke, Nyttårshelgen var heller ingen slankeuke. Vi var på hytta, var forsiktig med sukker, men det ble litt potetgull og rødvin, men vi gikk en tur på 5,5, km hver dag så litt bevegelse ble det. 

Hold fokus damer, bruk dagboken, og kanskje veie maten en stund, Uten dette er det dødfødt å tro at en kan slanke seg. Er så lett å lure seg selv. 

  • Takk! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha for jeg fikk være med her. Jeg har ærlig talt ikke kommet skikkelig igang enda med matregistrering, men jeg har kutta ut godteri og gått tur.

Det blir litt triveligere og motiverende å være med på dette i felleskap.

Mia-53: Kjempe smart med 15 min og snu. Kanskje jeg også skal det? Det er overkommelig.

Toam: Et sånt skjema skal jeg lage ja. Det er jo litt på Roede appen også.

Bruker dere appen noe særlig?  Eller logger dere på nettet? Maten altså.

Føler meg veldig nybegynner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabulisjøs; jeg bruker appen til å registere mat hvis jeg ikke har PC tilgjengelig. Men liker bedre PC, Tlf blir litt for liten for meg. Er grei å å på hytta og på tur. Ofte legger jeg inn hva jeg skal spise i løpet av dagen så ser jeg hva jeg mangler, Ofte frukt og grønt 😄

I dag veide jeg 88 kg, det er nedgang på 300 gram fra forrige uke. Alltid fornøyd med nedgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. Ja da var vekta sjekket etter julen og den viste 109,3 . Ikkje mye ned men 0,3 ned er bedre enn oppover 😉 Noe trim har eg ikkje å notere i dag desverre. Så det blir fokus denne uka, å komme i gang med trening. Har tredemølle å gå på, men i jula har eldstemann vært hjemme og den står på hans rom. Og med feber og halsesyke i jula har eg ikkje orket å gå ut på tur i regn og blåst.

Velkommen til Fabulisjøs, alltid kjekt med flere, og mer aktivitet innpå her. Merker godt att det å lese hva dere andre skriver gir meg nytt "puff". Eg er heller ikkje bestemor, men mamma til 2. De er 16 og 20 år, og eldstemann bor på hybel i skuleåret. Sjølv er eg 56 år og har ca 30 kilo for mye. Har gått mange Roede kurs oppigjennom  årene, nå er eg gull medlem her. 

Da vil eg ønske dere alle en god og sunn uke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Da kan jeg melde startvekt på 112,5kg og ned til 111,3kg. Målvekt 75kg. Altså 36,5kg for mye.

Målvekt er ikke innafor bmien min, men komfortsone om man kan kalle det det.

Ikke noe trimpoeng tror jeg?  Man får bare hver hele time? Om en halvtime teller så 0,5.

Tasseline: Takk for det! 😊 og grattis med nedgang!

Idag skal jeg på treningssenter, planlegger også gå på torsdag. Og gå en liten tur de andre dagene i uka.

Så kjekt med denne gruppen som hjelper holde fokus. Endelig fått startet og kommet igang igjen. Gleder meg til tiden fremover.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle og velkommen til Fabulisjøs.

Nå er jeg klar. Vekt idag 101,7. Jeg får ikke så mye trening nå framover, vi pakker og rydder for å flytte. Det tar dagen min. Håper jeg får mer overskudd etterhvert. 

Jeg har plan å gå 15min ut og 15min hjem. Det blir målet. Men som sagt går dagene nå framover med rydding og klargjøring for fotografering. Regner det litt som hverdagsaktivitet. Oppe på beina iallfall.

Mål matmessig er å få til faste måltid og lite sukker. Og å beregne riktig mengde. 

Vi heier hverandre framover. Skal registrere etterhvert når huset er ute for salg. Regner med at det tar litt tid å selge. Ikke brennhett marked akkurat.  

Tror det er lurt å kikke innom tråden i løpet av uka blir minnet på hva vi holder på med😁😁😁vi gir oss aldri👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt 48 49 uke1 uke2  +/- Mål
Toam 93 87,9 87,1 88,3 88 5,0 75
Mia-53 101,7 100 100   101,7 0  
SetMeFree 114,2     102,5   11,7 84
Taseline 112,1 109,5 109,6 109,6 109,3 2,5 80
Fabulisjøs 112,5       111,3 1,2 75
               
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ukens skjema på plass. Håper dette kan være til inspirasjon. OG IKKE DROP UT OM DET GÅR GALE VEIEN. Det gjør det for oss alle av og til. Her er vi anonyme og er bare her for å hjelpe hverandre og for å få hjelp.

Jeg droppet ut av et GR kurs for noen år siden da jeg ikke var like flink som de andre. Riktignok var jeg eldst og derfor også den som hadde vanskeligst for å gå ned i vekt. Synes det var flaut. Har i ettertid funnet ut at det var jo bare i mitt hodet det var flaut. De andre gå vel blaffen i hvor mye jeg gikk ned. 

Så stå på. Nå må jeg gå i begravelse til mannen til en venninne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg veier meg tirsdager. I dag 101,4. 
så det har gått ok i jul/nyttårs tenker jeg. 

Hverdagen er startet for fult og jeg opplever mye stress. Julen med svigerfamilie mens separert var krevende men det gikk bra. Eller omvendt egentlig, det gikk bra, men det var krevende for meg. Og det merket jeg dagene etter. Mye sliten og da var det ikke lett å holde seg unna alt godt som var til overs. Måtte avlive gamle pusen min som ble 16,5 og det er veldig trist. Når det var mulighet har jeg svømt eller gått tur. Det gjør mye godt. 

Jeg er gleder meg til å komme under 100. Da er det ca 15-17 igjen. Jeg merker allerede forskjell, noen klesplagg kan jeg ta på meg igjen og turbuksen flagrer rundt meg. Jakken er også romslig. Den største vinterjakka er nå altfor stor. Ellers kan jeg løpe til bussen igjen og ikke minst ta kappløp med sønnen. Vi to planlegger fjellturer til våren og sommeren. 
Jeg drømmer om det.

oppoverbakken hjem greier jeg helt fint nå. Det er godt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg. Du har vært flink i de krevende tidene. Så kjekt når du merker det på klærne. Jeg har det også krevende på et annet sett. Vi tømmer huset for å selge. Først klargjøring for fotografering til helgen. Men jeg har betennelse i kne og så vanvittig vondt når jeg gjør for mye. Går ut over nattesøvnen. Får hjelp til vasking så det går nok bra.

Vekta idag 100,8kg. Greit det. Det er sånn det er i dag.

Ønsker dere fin uke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Så flinke dere har vært begge to. 

Kjenner eg har ikkje den store ånden over meg i forhold til kostholdet desverre, og det har blitt litt mye rester etter jul siste uken. Eg går hjemme og er ufør, og i dårlige perioder er det vanskeligere å holde fokuset oppe. Og da går det igjen utover humøret. Så blir en litt vond sirkel som eg må komme meg utav igjen.

Vekta viser 109,2 så er i allefall rette veien. Når det gjelder trening så er det vel bare 30 minutter gange eg kan notere meg.

Da vil eg ønske alle ei god og sunn uke videre,  vi må bare stå på  😊🏋️😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært lit hektisk her denne uken, men nå kommer listen for uke 3.  Fint at alle har fulgt opp og rapportert. Bare på den måten kan vi støtte hverandre. Det hjelper å se det svart på hvit, og det er motiverende å se det når det går rette veien. Veier oss igjen på mandag eller tirsdag. 

Gode helg.

Navn Maxvekt 48 49 uke1 uke2 Uke3  +/- Mål
Toam 93 87,9 87,1 88,3 88 88 5 75
Mia-53 101,7 100 100   101,7 100,8 0,9  
SetMeFree 114,2     102,5   101,4 12,8 84
Taseline 112,1 109,5 109,6 109,6 109,3 109,2 2,9 80
Fabulisjøs 112,5       111,3 111,1 1,4 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei dere 😊

Kan melde om vekt på 110,8kg. Endelig!

Neste delmål blir på 105kg. Orker ikke bare se nedover mot hovedmålet, det blir for stort.

Har en garderobe som stort sett består av klær jeg ikke kan få på lengre så gleder meg til å kunne bruke de klærne igjen.

Ingen aktivitet denne uken.

Ha en fin uke alle sammen 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 100,6 i dag. Det går stadig nedover. 
Fabulisjøs, jeg ser heller ikke ned til det endelige målet. Først delmålene. 
 

Kanskje jeg er under 100 kommende uke. Det blir fint. Beltet må strammes mer nå og jeg kjøpte en mindre bukse. Den er deilig på. Jeg hadde lenge to som ble ganske slitte.

Stå på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Ikkje store nedgangen på meg, vekta sier 109,1 i dag. Men er nå rette veien. Mitt første mål nå er å se 108, så enig med dere. Må ha små delmål underveis. 

Heller ingen trening på meg denne uka, men føler meg veldig på rett vei psykisk nå. Så satser på litt mer aktivitet i uka som kommer. Kjenner meg igjen i det å ha klær i skapet som er for trange. Og ekstra kjekt om en kan ut å kjøpe klær i en str mindre 😊 

Skal i bryllup i juli og har ett ønske om å nærme meg 100 til da, vil føle seg litt mer vel iallefall 😉

Denne ukas utfordring er klubb i kveld, ellers ei rolig uke. Ha ei fin uke alle sammen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...