Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Bare koselig Joda, det er godt å bli mi .net på hva som funker og det funker også for andre. Må jobbe litt og jeg som pensjonist  kan jo ha en ekstrajobb🤣🤣🤣

Jeg har også spionert på tynne mennesker. Tror de nyter mer hver matbit.

S p i s e    s a k t e. 

Ja jeg har fått gode innspill fra dere. Tusen takk.  God lørdagskveld🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag og snart er uka i mål. Det ble trimtur både lørdag og søndag, totalt ca 2 timer. 4 uker denne uka gjør meg strålende fornøyd. Vi har også hatt fantastiske middager i helga. Lørdag ble det bacalao av heimprodusert tørrfisk (utvannet) Mye godt i den gryta, men kun litt olje...og tro meg-den ble ikke mindre god!😋

Nå står det elggryte på kok. Masse deilige rotgrønnsaker, sellerirot, løk, sopp, lime, timian, einebær, estragon++ Skal ha oppi bittelitt creme fraiche før servering-, men der er nesten ikke nødvendig. Krafta er wonderbar!😍

Jeg har veid opp alt og hele kjelen er bare ca 1300 kcal og rekker til 2-3 middager for to personer.

Tenk så heldig jeg er som snudde litt om på kostholdet og kan nyte all denne deilige og sunne maten🤩

Spent på morgendagens vekt. Prøveveiingene har vært bra, men mandager er det som gjelder🙂

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing:🤩minus 1,3.    Det virker🎺🎸🎶🎵🎉

Ikke så mye trim, men dette ga en god pekepinn hva jeg kan få til hvis jeg vil. Var ute en tur igår 1 times tid, men i en liten småby treffer vi kjentfolk på hvert hjørne. Men det må til også. 

Gårsdagens inntak ga 10 i karakter  og det var 1290 kal. Det går fint.  

Idag blir det stekt sei med løk og grønnsaker. Ertesuppe på renskåret og pinnekjøtt i helga. Kraftig kost, men tok mindre av kjøtt og suppe. Har tenkt meg en tur på vevstua alene. Det er jo nedstengt, men har nøkkelen. Kan være godt å se noe annet i disse dager.

Glemte å måle livvidden. Tror det kan være motiverende. Nå er det bare noe jeg drar klær over. Kanskje å se problemet kan motivere litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja, mia-53. Dette er kanonbra. Virkelig imponert over deg altså. Det må være utrolig deilig å få så gode resultater? Flink til å gå tur er du også, -og veldig koselig å møte litt folk ute når det er så begrenset sosial omgang ellers. Nå gjelder det bare å fortsette i samme stil, ta ei uke om gangen så blir det fort resultater😊😊

10 i karakter og 10 i nedslag...på vekta🏆🏆🏆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det veiedag og vekta viste 83,4 kg, dvs -2,2 kg siste uka. Jeg gikk opp 2,5kg i jula så noe av disse opp&ned-kiloene er nok vann for så mye fett er det nok vanskelig både å legge på seg og ta av på såpass kort tid. Tallet er uansett et faktum og jeg er strålende fornøyd🤩

Veien videre fortsetter i samme spor, det er ingen grunn til å endre så lenge det funker. 

Ha en fin uke😊😊

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og knoter med forumet og telefonen. Er som fortalt på hytta og ingen vekt. Med veide meg på søndag før vi reiste og det var ned 400 gram. Bedre enn opp. Denne uken har det blitt litt mye sjokolade. Kjeks og vin. Prøver å legge inn i dagboken. Kommer fort opp i 1600 til 1800 kcal og da går ikke jeg ned. Reiser hjem på fredag så får jeg ta tilbake hverdagen. 

Stå på så klarer vi det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå skal vi klare dette, JENTER. 

Dagens lærdom: skulle være litt snill og be mannen komme på besøk på vevstua. Jeg var alene der for å veve ned en renning. For at han ikke skal sitte hjemme foran tv'en hele dagen, lagde jeg litt program til han. 

Han skulle komme til lunsj med ferdigkjøpt frokostbord med ost og skinke til begge.

Når jeg regner på det så tror jeg det veier bortimot 100gram. Der røk kveldsmaten.Og i tillegg en kjapp middag med karbonade og speilegg med 1 brødskive og grønnsaker. Trodde jeg lå godt an så jeg fant fram lettis med karamell, kjempegod. Det ble 150 kalorier. Skulle jo ha skrevet på da jeg kom hjem og regnet. Lettlurt, men jeg må bruke det til ettertanke til i morhen. Da blir det veving igjenFriskt mot. Det ble 1320 kalorier og derfor må jeg på tredemølla 30minutter. Da kan det bli et deilig knekkebrød og yoplait 0%. 

God kveld til dere, vi lærer hver dag og nå skal vi virkelig bruke det til nytte for oss selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bare ett lite livstegn fra meg. Ser dere er så flinke alle sammen, utrolig bra jobba  👏👏 

Eg følger med på hva dere skriver og kommer sterkere tilbake om ett par uker. Har tatt en liten operasjon og fekk litt komplikasjoner og måtte innom sykehuset igjen. Så nå må eg bare komme meg opp å gå igjen så er eg tilbake. 

Klarer ikkje å tenke kalorier nå, men tror ikkje det er så værst. Men med ordre om å holde roen i godstolen i 2 uker er eg jo på null i forhold til kondis. Men satser på å sakte bygge meg opp igjen. Og må jo innrømme att når det er 9 minus ute er det jo greit å sitte inne i ovnsvarmen 😉 

Ha ei fin helg alle sammen ☃️☃️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre fra deg. Du må ta hensyn til helsa og komme deg på beina. Hverdagen kommer sakte men sikkert. God bedring🥰🥰

Kaldt hos meg også -10 gir ikke lyst til ut og gå. Tar heller tredemølla litt senere.Har spist 1 komle med tilbehør idag. Vet at det er i meste laget, men vi skal leve og jeg vil jo ikke lage det ugreit for min mann heller. Sånn ble det idag.

Resten av dagen velger jeg noe med mindre kalorier og da blir sånn ca 13-1400.

Ha en fin kveld🥰🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Tasseline. Du får finne deg en bok eller et håndarbeide så har du noe annet å tenke på enn mat og annet å putte i munnen.

Var kaldt de siste dagene på hytta, -25 ute når vi sto opp og +10 inne, Jeg krøp under dyna igjen til temperaturen var opp i 18 grader, Vi hadde vært litt for gjerrig med parafinovnen. Natta etter sto på på 4 i stedet for 2. Var så kaldt at dieselbilen ikke startet etter å ha stått 2 døgn uten å blir kjørt. Måtte til slutt ringe til Viking for å få hjelp.

Så hyggelig å kunne gå i vevstuen, Her er lat lukket ned til 1. februar. Håper de åpner da for jeg skal starte på nytt bunadkurs 3. februar. Skal sy ferdig en Aust- Agder skjorte. 

Brukte dagboken nesten hverdag, mest for å se hvor galt det går når jeg slipper opp. Det merkelig er at jeg veide mindre i dag enn jeg gjorde før jeg reiste. Må bytte batteri i vekte, så får vi se hva den sier på tirsdag.

På 13.1.2021 den 18.25, mia-53 skrev:

Det ble 1320 kalorier og derfor må jeg på tredemølla 30minutter. Da kan det bli et deilig knekkebrød og yoplait 0%. 

 Er 1310 kcal for mye for deg? I disse nedstengte tider og jeg er uten treningsstudio angrer jeg på at jeg gav bort trimsykkelen min. Og ikke frister det å gå ut når det er så kaldt.  Nå skal jeg spise lunch og etterpå skal jeg ta styrketrenig.

Ha en fin søndag, vi snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode søndag til dere. Ja her har det også vært kaldt.kaller det innevær, men det er bare å kle seg godt. Problemet er at jeg har ikke bevilget meg skikkelige vinterklær. Vil ikke være så stor og har håpet om å bli mindre. Det er det med selvbildet og kilo og sånt. Målet er å bli en bedre og lettere utgave av meg selv. Arbeider med saken👏👏👏

Prøver å holde meg på 13-1400 kalorier, men igår lørdag ble det litt mer. Lagde pastasalat med lett creme fraiche. Røkt juleskinke og diverse grønnsaker. Aner ikke hvor mye kalorier, men tok liten porsjon.

Ellers har det gått greit, noen turer på tredemølla og litt godstol og sånt. 3 dager på vevstua, 3 timer er jo litt bevegelse hver dag. Idag blir det lammefrikase. Vanskelig å beregne nøyaktig, men får være gjerrig med sausen. Håper det går greit med alle, kjenner jeg er koronalei nå.

Vi har fått melding om å registrere oss for vaksine og det er nå gjort. Bare å vente på dato nå. Ha en fin dag videre.❄☃️😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, men vekten viser riktig vei. Skiftet batterier, for i går Lo den av meg :)  

Nå skal jeg kle godt på meg. Skal ut å få vekk snø og is av bilen. Den har stått ute en uke mens vi var på hytta. Er spent på om den starter. Det er bensinbil, husker at det kunne være problemer med dieselbil i kulden. Jeg må på biblioteket for å hente en bok. Men det går buss fra dør til dør hvert 10. minutt så jeg er ikke avhengig av bilen. 

Vi veier oss på tirsdag og så lager jeg liste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdagsrapporten. Minus 1kg denne uka. Bare litt over 1 kg til det blir 2 si fra. Dette går bra. Har vært på tredemølla 5 ganger 30min. Ikke så høy fart men jeg svetter når jeg er ferdig. Det blir nok bedre etterhvert.

Nå skal det bare gå en vei. Det er merkelig at når jeg spiser sjokolade og kaker og sånn så blir det aldri nok. Mersmak heter det vel. Men så blir kroppen så dårlig og uvel at det er etter at det søte er fortært at hjernen kobler seg inn og den dårlige samvittigheten kommer. 

Nå har jeg kjøpt Barebells proteinbar. Den er god. Ca 200kalorier. Coop sin proteinbar er også god. Det er herlig å vite at det går an å få noe godt.

Nå skal jeg ut som støttekontakt.Har for første gang i livet fortalt henne hva jeg veier. Hadde med meg min mat sist og takk for det. Hun kom fram med 2 konfekteske.

Jeg forklarte hva jeg sliter med og hva jeg veier og ba henne respektere meg for valget mitt. Første gang jeg har stått opp og erkjent hva som er fakta. Nå er jeg stolt.

Allerede nå kjenner jeg meg lettere.

Håper det har gått fint med dere også.

4 trimpoeng sist uke.

16110472364918767320804566773763.jpg

16110473422036133407341549574165.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, mia-53 skrev:

Nå har jeg kjøpt Barebells proteinbar. Den er god. Ca 200kalorier. Coop sin proteinbar er også god. Det er herlig å vite at det går an å få noe godt.

Jeg kjøper også barer, Rema sine har bare 99 kcal, veldig greit å ha med på tur eller i bilen på langtur. Mye mindre kcal enn boller og pølse på bensinstasjonen. 

Jeg har gått ned over 1 kg. Det tar på å fryse. Var kaldt hele uken når vi var på hytta. Har bare en varmekilde midt i stuen og da blir det kaldt i krokene. Et par netter måtte jeg sove med ullundertøy. selv om soveromsdøra var åpne og vi fyrte i parafinovnen i stua. 

Jobber med listen. Tror venter til i kveld så ser vi om vi får med etternølerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Uke46 Uke47 Uke 48 Uke 49 Uke50 Uke51 Uke1 Uke2 Uke 3 Total Nedgang Mål Trim-poeng
Joda 87,7 86,9 85,8 85,1 83,5 82,9 85,6 83,4   13,30 73  
Mia-53 100,1 100,6   100,8   100,1 103,3 102 101 0,70 95 4
SetMeFree                   11,40    
Taseline 106,1 105,7   105 104,4 104,3 104,6     7,50 80  
Toam 87,3 88,6 88,4 88,2 88,4 87,6 91,4 91 89,4 3,60 75 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2021 den 11.27, mia-53 skrev:

Håper flere henger seg på.

Viktig å erkjenne fakta selv om det er tøft. Først da tror jeg at vi greier å gjøre noe med det.

Enig. Håper at Joda og Tasseline kommer på i løpet av januar. Trenger flere enn bare mia og toam. Vi har vært her så lenge og vet at det er lett å falle fra om det bare er  oss to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag før leggetid tar jeg en oppsummering av dagen. Den ble litt i overkant mektig.

Etter full dag på farten ble jeg tappet litt for energi. Jobb på Fretex fra 9.30-14.00 og deretter besøk på sjøbua hos nærmeste venner. Hadde kjøpt med oss komler, (jeg klarte meg med litt under halv porsjon. Fornøyd også da jeg takket jeg nei til pannekake med krem og syltetøy. Jeg var passe mett etter liten porsjon middag. Kom hjem kl.18.00 og  da ble det eple og appelsin. Så litt senere 2 rista brødskiver med lett eplemos. Ikke så gale så langt  Men så smalt det litt. 2 barebells med 1 times mellomrom ikveld. Det ble heller ikke noe tredemølle ikveld. Nå har kvelden gått og det ble sånn idag. Bare å brette opp armene og planlegge bedre for morgendagen. Jeg lærer av dette at jeg må kjøpe de barene med 99 kalorier og at når dagen blir litt annerledes enn jeg har tenkt, så detter jeg fort av lasset. Dumt men fakta. Har ikke satt ord på det før ,så nå er det bare å glede meg til en ny dag i morgen😊😊😊😊

Jeg kjenner at jeg er inne i en avgjørende uke. Nå må tunga være beint i munnen. 

Takk Toam for at du er her 🥰🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2021 den 22.49, mia-53 skrev:

Torsdag før leggetid tar jeg en oppsummering av dagen. Den ble litt i overkant mektig.

Kjenner igjen en slik dag. Det går så fint helt til jeg setter meg ned  og starter på TV kanaler med reklame. Da blir jeg sugen på noe. Men jeg slapper av med å se på TV. I går hørte jeg på lydbok mens jeg strikket inne på "kontoret/syrommet" mitt. Da hadde jeg ikke søtsug. Og så liker jeg ikke å drikke kaffe uten noe til. Må skaffe meg noe som har lite kcal.  Disse Barene fra COOP eller Rema har 99 kcal, Tar du en slik hver dag så må du kunne ned på noe annet.  Men det er mindre enn 200 kcal.

Vekten går nedover.. Starter på listen i morgen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder koken her. Spent på vekta i morgen. Ikke så mye trim, men klarer å holde fokus så noenlunde. 

En dag i framtiden skal jeg spise 1 stk. Marsipankake  men er ikke klar for det nå. Kjenner at det vil gi meg vond samvittighet, så jeg venter til jeg er klar🤗🤗🤗🤗. Det blir en stund til. Har det bra nå sånn som dagene går👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tirsdag og på stedet hvil.

Jeg tar det fint og registrerer at det er væske i kroppen. Ikke gøy å våkne og se at beina har væske i seg. Da blir vekta ikke reell.

Fortsetter videre i samme leia, og fokus må bli mer grønnsaker denne uka.

Mer på tredemølla skal det bli. Bare 2 dager sist, 2 trimpoeng. Koronaen   gjør noe med oss, men vi skal vinne over den og kiloene👏👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da har eg vært på vekta og den viser 0,3 opp.  Dette er heilt forventa og er glad det ikkje er meir.  Eg har ett rolig liv og trening må ligge på hylla denne og neste uke også. Eg prøver å tenke over hva eg spiser og ser att havremelsgrøt til frukost hjelper meg mye til lite inntak utover dagen. Men eg er desverre ikkje heilt i rett modus desse vekene. Og i tillegg er mannen mine sykemeldt i 4 uker og han er også veldig glad i det usunne. Så eg ser frem til å få den normale hverdagen tilbake i huset.

Ser dere to er skikkelig flinke, er virkelig imponert 👏 og når eg leser hva dere skriver så er det med på å motivere meg. Så stå på damer og vil jo tro du mia får ett kjempefint resultat neste uke, vann i kroppen har jo mye å si på vekta 😊

Ha ei fin uke videre 🌺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke 48 Uke 49 Uke50 Uke51 Uke1 Uke2 Uke 3 Uke4 Total Nedgang Mål
Joda 96,7 85,8 85,1 83,5 82,9 85,6 83,4     13,30 73
Mia-53 101,7   100,8   100,1 103,3 102 101 101 0,70 95
Minsker'n 89                    
Optimist 105,9                 0,20 70
SetMeFree 114,2               105,8 8,4  
Taseline 112,1   105 104,4 104,3 104,6     105,1 7,00 80
Toam 93 88,4 88,2 88,4 87,6 91,4 91 89,4 89,3 3,70 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dårlig oppslutning her nå, men bare kom igjen dere andre så legger jeg dere inn. 

Si i fra om dette ble feil. 

Var hos legen i går og fikk beskjed om å ta grep. Litt høyt kolestrol, altfor mye magefett, svimmel så hun vil skanne holdet mitt så får vi se om det har skjedd noe der. Men det tar vel tid å få time på sykehus i disse tider. Jeg har lovet å gå ned 1 kg i måneden. Så har jeg noe å strekke meg etter. Bør ikke være umulig mål, og noe helt konkret.  Noen som blir meg meg på det. -1 kg i løpet av uke 7? 250 gram i uken? Jeg trenger litt drahjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...