Gå til innhold

Bestemødre på vei mot en sprekere hverdag!


Anbefalte innlegg

Ikke gi opp. Litt mindre kalorier hver dag og skulle det gå skeis, så er det bare å si at nå har jeg gjort sånn og prøver med knekkebrød og noe lett mettende til kvelds. Tror det er lurt å ha litt i kveldingen. Vondt å sulte seg. Lett å føle nederlag når man har spist litt mer enn man skal, og lett å døyve det nederlaget med mer mat. Tror jeg har vært der mer enn en gang.

Er spent på vekta i morgen. Kjenner jeg har mye væske i kroppen. Skal Google og se hva som kan hjelpe å spise.

 

Snart tilbake🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, mia-53 skrev:

Kjenner jeg har mye væske i kroppen. Skal Google og se hva som kan hjelpe å spise.

 

Snart tilbake🥰🥰

Fant du ut noe? Jeg har i perioder brukt Aqua min fra apotek/helsekost i ca 20 år når kroppen fyller seg. Har også hørt at det er lurt å drikke litt mer vann. Kroppen holder på vannet når det ikke kommer påfyll. Urinen skal være lys gul utover dagen. Da har kroppen fått nok vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten står stille. Den gjør ofte det når jeg har gått ned ca 1 kg uken før. Da har det sluppet nok for en stund. 😀

Lager lister når flere har meldt vekten. 

Har blir det nok hjemmepåske. Kommunen starter vaksineringen av vår aldersgruppe i påskeuken, også torsdag og fredag. 

For å kompensere litt for manglende treningsstudio har jeg sjekket NRK Appen og funnet flere trimprogrammer både med Yngvar og eldre programmer. to serier med "trim for eldre" hvor de nyeste var brukbare. og 25 min på hver. Tar en treningsøkt 3 dager i uken nå, og så får jeg ta lett morgengym de andre dagene.  Utrolig hvor dårlig form jeg har blitt i løpet av året nå som treningssenteret har vært stengt ned.😟 Håper på bedre tider snart.

Ha en fin uke, Hold dere i bevegelse og ikke spis når dere ikke sitter ved bordet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, toam skrev:

Fant du ut noe? Jeg har i perioder brukt Aqua min fra apotek/helsekost i ca 20 år når kroppen fyller seg. Har også hørt at det er lurt å drikke litt mer vann. Kroppen holder på vannet når det ikke kommer påfyll. Urinen skal være lys gul utover dagen. Da har kroppen fått nok vann.

Fant ut at tomat  og agurk, løk m.m er vanndrivende, søkte på vanndrivende matvarer. Rått hodekål også, men det gikk litt for mye luft innabords.

Har veiet meg idag 101,3. Har lyst å gi opp men gjør ikke det. Nå er det å tenke på toppidrettsutøverne. De terper på det samme, om og om igjen. Kan Johaug, så kan jeg. Ble litt sein melding idag. Har et oppdrag som støttekontakt og det tok mye tid idag. Etterpå var det epost og bank som streiket og har nå holdt på i flere timer. Ikke i orden ennå. Bare 68 og holder på møte veggen. Stakkars de som er 10 år eldre. Mange flinke, men kjenner at jeg blir litt frustrert. Nå får vi gjøre oss klar til pressekonferansen og høre på siste råd.

Min mann får Pfizer vaksine i morgen. Jeg må vente noen uker til. 

Ha en fin kveld. Vi jobber på🥰🥰🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gi opp Mia. For meg så hjelper det å bruke dagboken, Når jeg er flink med den så går jeg ned. For noen år siden kjøpte jeg maten min ferdig hos "Spis deg slank". Hadde noen av samboerens voksne barn boende hjemme og det ble litt mye styr for meg så jeg benyttet anledningen til å ha min egen mat, både brød, lunch og middag. Det er lavkarbo og det virket når jeg holdt meg til dentkosten. Mange på jobben som brukte det og noen gikk ned mye, andre litt Men du du er nødt til å være beinhard en periode for å komme i gang. Litt som Fedon diett. 

Har du lest Anne Lystad sin bok "Endelig slank" hvordan jeg gikk ned 26 kg på fem måneder med lav GI-mat. Hun hadde lest Fedon og fikk en aha opplevelse.  Den ga meg noen tips til hva jeg kan kutte ut og hva jeg kan erstatte med. MEN FØRSTE BETINGELSE TROR JEG ER Å KUTTE SUKKER OG HVIT HVETEMEL. Leste i  et SE OG HØR hos fotpleier i går at Wenche Myhre hadde gjort det for noen år siden og fungerte mye bedre. 

Lykke til videre. Jeg må ut å gå. Bena mine er som stokker etter et par timer i sofaen/ved skrivebordet. Og jeg har venninner som har gått ned mange kg bare ved å gå minst en time hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke4 Uke5 uke6 uke7 Uke8 Uke9 Uke10 Uke11 Uke12 Total Nedgang Mål Mål til 17.mai
Joda 96,7                   13,30 73 80,6
Mia-53 101,7 101 100,4 100,8 101,1 101,3 101,9 101,1 101,7 101,3 0,40 95 98,3
SetMeFree 114,2 105,8   101,8 102,5 102,4         11,80   97,8
Taseline 112,1 104,9 104,3     105,3 105,3       6,80 80 99,6
Toam 93 89,3 89 89 89,5 89,5 90 89,8 88,9 88,9 4,10 75 86,4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke opp. Det er feil vei. Må bare ha fokus nå og være bevisst. Har glemt å skrive og jeg kan like gjerne spise for lite som for mye. 

Skriver i morgen. Har fått problem med mobilen og epost så jeg har ikke fått melding idag at du hadde skrevet på forumet. 

Nattinatt, ny dag imorgen🐣🐥🐤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag og nye muligheter. Grått og småregn så jeg er glad jeg har unnskyldning for å være inne. Har tatt på meg litt kontorarbeid. 3-4 timer pr dag i en ukes tid. Akkurat passe. Kan gjøres innimellom. Og kan gjøres på hjemmekontor. 

Jeg leser og leser i de bøkene jeg har om kosthold, og begynner å helle mot at legen min har rett, Jeg må kutte ned på karbohydratene, men det er så vanskelig. Snakker om mange dårlige vaner. DVS legge om til mye grovere varianter. 

I går var sønnen på OBS og kjøpte et nytt vaffeljern for oss. Det gamle stekte for dårlig. Tilbud med 30 % rabatt. Dobbelt så vi kan steke hver våre vafler sa gubben. He he, Da kan jeg jo lage meg en grov røre uten sukker og lite fett.  Men i dag skal vi prøve det med pulverpakke som blandes med vann og smør. En plate til hver. SÅ blir jeg ikke fristet til å overspise. Og det er lørdag. 🙂 Selvfølgelig burde jeg ha lagd en egen røre med grovt mel og lettmelk. Skal gjøre det neste gang. 

Egentlig burde jeg være bitte litte gran fornøyd. Har gått ned 2,5 kg siden jul. DVS 200 gram i uken. Ikke mye, men ned.

Ha en fin helg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så flott Toam. Du er på rett vei.

Jeg har bestilt ei bok idag. Farvel til betennelser. Jeg synes det høres spennende ut. Kanskje det er håp om å få en bedre hverdag.

Var på besøk igår og der satte frua fram påskesjokolade i ei skål. Oh my God🙈🙈🙈

Jeg hadde med hjemmelagde skoleboller som jeg ikke smakte. Jeg er litt stolt nå. Jeg ba frua sette bort sjokoladen og så kunne de kose seg når vi hadde gått.

Hun skjønte utfordringen min. På hjemvei kjempet jeg en kamp for ikke å kjøre innom butikken.  Greide å stå imot den også👍👍

Har hatt en lei dag her hjemme. Min mann har av og til blodtrykksfall. Det kommer mens vi spiser, heldigvis. Men det er så fælt å se når han forsvinner i 6-10sek. Jeg får reaksjonen når han er falt til ro. Ringte legevakt, men skulle ta det med fastlegen.

Han ble heilt fin etter et par minutter.

Hadde jeg hatt sjokolade hjemme, så hadde de forsvunnet🤔🤔men det har gått bra idag.

Ny dag i morgen. Vi jobber på. Det skal gå bra og det må jo gi litt slipp snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 2,5 kg siden jul. DVS 200 gram i uken. Ikke mye, men ned.

Men nå er det bom stopp. Opp 300 gram de to siste ukene. Av og til får jeg lyst til å gi opp. Forbrenningen min må ha stoppet helt opp. Må være enda nøyere med dagboken. Setter meg på 1200 - 1300 kcal pr dag en uke så får vi se om det hjelper. Datteren gikk på 1000 kcal i 8 uker og hun gikk veldig ned. Men var sulten hele tiden.  Jeg er ikke flink til å være sulten. 

Hvordan går det med dere andre. Er det bare Mia og meg igjen her - nå igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke4 Uke5 uke6 uke7 Uke8 Uke9 Uke10 Uke11 Uke12 Uke13 Uke14 Total Nedgang Mål
Joda 96,7                       13,30 73
Mia-53 101,7 101 100,4 100,8 101,1 101,3 101,9 101,1 101,7 101,3 100,6   1,10 95
SetMeFree 114,2 105,8   101,8 102,5 102,4             11,80  
Taseline 112,1 104,9 104,3     105,3 105,3           6,80 80
Toam 93 89,3 89 89 89,5 89,5 90 89,8 88,9 88,9 89,1   3,90 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var positivt Mia. Fortsett slik. Tenk over hva du gjorde bra. Vi skal klare det. 

Skal vi veie oss igjen på onsdag. så har vi hatt et par dager å ta oss inn etter påsken. 

Har gått en del i påsken, har startet opp igjen med stolpejakt. Må kjøre litt, men det positive er at jeg kommer på nye steder. I dag ble det over 10.000 skritt. 

Gleder med til torsdag for da skal jeg få vaksinen. 🙂 Vet at det ikke er over med den, men 20. mai får jeg neste sprøyte og så går det noen uker til og så vil jeg tro jeg er ganske trygg for coronasmitte.

Stå på, vi gir oss ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. Vi tar onsdagen denne uka. Har vært litt stillesitting  men hadde en god lørdag med 11000 skritt.

Prøver å være fornuftig og det går ganske greit. Det er de uventede situasjonen som dukker opp som er vanskelig. Som i går da vi var på sykehjemmet. Får alltid kaffi  men igår dukket de opp med marsipankake. Den smakte jo magisk, og da er det historie. 

Ny dag idag, denne kan jeg styre bedre. 

Vi skal klare dette🥰🥰🥰

 

  • Liker 1
  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være stabil🤣🤣🤣🤣101,1 denne dagen. Ja det har vært påskeferie, korona og litt ekstra har det blitt. Men det er faktisk ikke så galt når jeg tenker på situasjonen vi er i. Ikke familieselskap, klemming og det som er hverdagen vår. Har bakt endel gjærbakst og noe går inn hos meg. Men nå er det hverdag igjen. Har vært flink, men noen ganger er det umulig å si nei takk. Var på besøk hos en jeg er støttekontakt til. Hun hadde vært alene hele påsken, helt siden jeg var der ei uke før. Hun hadde kokt kaffi og satt fram twist og kjeks. Kunne ikke la være å ta 2 twist og 1 ballerina. Det var ukas høydepunkt og det kommer ingen til henne på 1 uke. MEN jeg greide å stoppe med det. 

Har sjekket med Ei i Røde kors om stolpejakten. I vår lille by hadde det vært kjekt. Hun takket for tipset og skulle undersøke videre. Det blir spennende.

Når jeg tenker meg om så spiste jeg mye grønnsaksuppe tidligere. Kanskje grønnsaker, kål og sånt kan være vanndrivende. Det skal jeg forsøke. Ha oppi stangselleri, det skal visst være godt for forbrenningen. Alt sitter så himla fast, noe må gjøres. 

Mål for dagen: koke grønnsakssuppe.

Hvordan har påsken vært for dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt Uke4 Uke5 uke6 uke7 Uke8 Uke9 Uke10 Uke11 Uke12 Uke13 Uke14 Total Nedgang Mål
Joda 96,7                       13,30 73
Mia-53 101,7 101 100,4 100,8 101,1 101,3 101,9 101,1 101,7 101,3 100,6 101,1 1,60 95
SetMeFree 114,2 105,8   101,8 102,5 102,4             11,80  
Taseline 112,1 104,9 104,3     105,3 105,3           6,80 80
Toam 93 89,3 89 89 89,5 89,5 90 89,8 88,9 88,9 89,1 89,8 3,20 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påsken her har vært som vanlige helgedager. Ingen spesielle utfordringer, men det har ikke hindret med i å gå litt opp.

Av og til blir jeg nesten på gråten. Har sydd nytt liv til bunaden min, men ikke sydd sammen i sidene eller montert på skjørtet, Trodde virkelig jeg skulle ha komme nedi 85 i år. Har prøvd i flere år nå. Noen år har jeg lånt en bunad a datteren 17. mai og andre ganger har jeg hatt på med en sort buksedrakt - jeg spiller i korps. Eller hadde jeg sikkert ikke gått ut. 

Har prøvd 5:2 dietten, men holdt ikke en hel dag. Blir svimmel og uvel om jeg blir for sulten. har flere kjente som har prøvd det. Ned 3,5 kg på 1 mnd. Må nok bare holde ut, telle kollorier og være streng. Nå er det 5 uker til 17.mai og jeg kan ikke forstå hvordan jeg skal kunne gå ned nesten 5 kg på 5 uker. Dagens sukk.😟

Ser ut til at det bare er deg og meg her igjen, Mia. Folk kommer og går, bare vi som blir.  Skremmer vi noen?

Ha en fin helg og så snakkes vi i neste uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på stedet hvil . Jeg er akkurat som deg. Har 3 dager nå med vann i kneet og sabla vondt. Bedre idag etter voltarol smøring og is og varmebehandling. Er jo for tung og det gjør det ikke bedre.

Er inne på tanken om jeg skulle begynne å gå 30 min morgen og kveld. Vet jeg er for stillesittende og alderen gjør vel at det er så laaaangt mellom tanken og handlingen.

Tror også koronaen påvirker oss. Jeg er bare så sjeleglad det ikke er verre.

Det er bare i hodet det sitter. Jeg er ikke egoistisk nok. Igår klikka jeg på påskesnop til halv pris. Naboen var innom igår og hun hadde spist 2 store plater sjokolade med havsalt i påsken. Og dumme meg klarte ikke la være. 

Med tanke på om vi skremmer bort noen fra tråden, så tror jeg de er like oss. Vi kan støtte, men  jobben må de gjøre sjøl. 

Jeg venter jo på at du skal gjøre sånn at jeg går ned i vekt,  men det skjer jo ikke. Jeg må gjøre jobben selv.

Snart mer vårlig ute og snart vaksine på meg. De nærmer seg 70 år nå og jeg blir 69. Så et par uker så er det min tur.

Nå blir det baking av rundstykker og kanel i svingene. Bruker 1 toppet så fiberfin og tar bort litt hvetemel pr. Kg  mel. Da får jeg ikke så mye luft og ubehag i magen og får litt fiber. Ikke direkte slankemat, men tror det blir bedre når vi kommer over i mai.

Bunaden er nok ikke brukernes i år. Eneste som nytter for meg er å lage ei liste og legge på bordet og som jeg ser hele tiden og ha ei Grete Roede bok midt foran meg med strikketøyet. Og ikke være flau over å vise andre at jeg bruker den.

Tror det må være veien å gå for meg. Godt å få skrevet ned dette. Samt å lese tilbake fra 2012 da jeg gikk ned mye, tror jeg.

Ha ei god helg.🥰🥰kjekt å høre at du spiller i korps. Begge ungene mine spilte men ikke nå når de bor i Oslo. Vet de savner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt opp i kaloribehov. Mellom 1150-1300. Det fikk jeg meg en å Ha opplevelse. Det er ikke mye. Ikke rart da at jeg sliter. Må nok sette meg ned og ta meg en alvorsprat med meg selv.

Ny dag i morgen, søndag og litt roligere rundt meg. Jeg prøver👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2021 den 11.20, mia-53 skrev:

 

 

 

J

Er inne på tanken om jeg skulle begynne å gå 30 min morgen og kveld. Vet jeg er for stillesittende og alderen gjør vel at det er så laaaangt mellom tanken og handlingen.  Ei jeg gikk på GR kurs med gikk 30 min hver morgen rett etter den første kaffekoppen. Fikk igang forbrenningen. og gikk ned mye. Sikker veldig lurt

Med tanke på om vi skremmer bort noen fra tråden, så tror jeg de er like oss. Vi kan støtte, men  jobben må de gjøre sjøl.    Ja. Jeg kan fortelle deg hva du skal gjøre og forvente at du melder vekt. Men jeg får ikke stoppet det du putter i munnen. 

Jeg hadde ikke turt å bake kanelsnurrer. Vi trenger dem ikke. Tenkte jeg skulle spare kakespising til 17. mai. Om jeg ikke blir bedt i bursdag til et av mine svigerbarn , de har begge bursdag denne uken. Men foreløpig er det ikke lov. 

men tror det blir bedre når vi kommer over i mai.- Hva blir bedre når vi kommer over mai. Da er det 17. mai, pinse, grilling og alle vil være sosiale. Nå kan vi ikke omgåes noen så nå burde vi kunne avstå fra usunn mat. Kanskje du ikke ønsker å slanke deg. 

Jeg synes det er greit å ha en GR kokebok liggende framme, Alle vet at jeg sliter med vekten og har prøvd å slanke meg i 20 år. Hva gjorde du i 2012 som ga resultater.  

Jeg skal også ha 1300 kcal, er ikke så tung som deg, men antagelig mye høyere, jeg er 175 cm  og burde derfor ikke veie mer enn 75 kg. Livvidden bør være under 175/2= 87,5 cm. Og jeg er 115 cm. Det er der jeg har det største problemet.  Ned 15 kg og 27 cm rundt livet  Jeg  så jeg griner når jeg tenker på det. 

Så hold ut, tenkt over hva som fungere for deg i 2012, og del det gjerne med meg. , Dropp de kanelsnurrene, det er ikke plass til det i et kcal inntak på 1300 kcal. 

Ha en fin mandag. vi veier oss imorgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skrev du i 2012:

Hvordan klarte du å gå ned de 20 kg.??  Du veier vel omtrent det samme om i 2012. Bedre enn meg for jeg har gått opp 5kg. 

 

Jeg har som mange andre gått ned og opp, ned og opp og siste gang ned for 2 år siden. 20 kg. forsvant og nå er 17 kommet på.

Jeg greide å stoppe før jeg kom opp i det som var min høyeste vekt noen gang. Takker fornuften som slo inn og fikk meg på kurs.

Jeg er nå 100, 7 kg ved starten og har som mål å bli 80 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiedag og +0.5. Det er ikke lett dette. Denne uka vet jeg hva som ligger bak. Etter 3 dager med smerter og voltarol og ispose og varmepose og dårlige netter så begynte det å bli bedre. Da kom sjokoladetrangen.

Idag har jeg ikke bakt kanelsnurrer😁😁😁

Men brukte opp surmelk og lagde lapper. Vi hadde kaffi og min mann spiste lapper og jeg spiste 3 stk. Fiber knekkebrød med cottage cheese og hjemmelaget appelsinmarmelade med diasukker. Jeg greide den dagen. 👏👏👏👏

Da jeg gikk ned 20kg gikk jeg på 5-6 GR kurs. Gikk stabiliseringskurs, men det var vanskelig å holde når kursene var slutt. Jeg er veldig sosial og med på mye aktiviteter som innebærer kaffi, kaker m.m 

Så sakte men sikkert kom jeg inn i feil rytme igjen.  Så nå er jeg fortsatt her. På stedet hvil. Det blir appelsin til kvelds. Og kanskje ei gulrot. 

Er så stolt over lappene som kom i fryseren uten at jeg smakte på dem👏👏👏takk for hjelpen Toam🥰🥰🥰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn Maxvekt uke6 uke7 Uke8 Uke9 Uke10 Uke11 Uke12 Uke13 Uke14 Uke15 Total Nedgang Mål
Joda 96,7                     13,30 73
Mia-53 101,7 100,8 101,1 101,3 101,9 101,1 101,7 101,3 100,6 101,1 101,6 1,10 95
SetMeFree 114,2 101,8 102,5 102,4               11,80  
Taseline 112,1     105,3 105,3             6,80 80
Toam 93 89 89,5 89,5 90 89,8 88,9 88,9 89,1 89,8 89,8 3,20 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mia-53 skrev:

Da jeg gikk ned 20kg gikk jeg på 5-6 GR kurs. Gikk stabiliseringskurs,

De sier: Det er når kurset er over at den store jobben begynner.

Jeg har gått en del GR kurs, men aldri mer enn 3 kurs etter hverandre. Nå tror jeg at jeg kan alt jeg trenger å kunne, må bare bruke det. Vet at jeg må kutte ned på karbohydratene, Har best vektnedgang når jeg klarer å holde 1/3 av fett, proteiner og karbohydrater, Det krever aktiv bruk av dagboken. Min GR kursleder hadde aldri hørt om at jeg skulle redusere på karb slik min lege foreslo. Da fant jeg ut at hun ikke var særlig oppdatert. Jeg gikk ned 5 kg på de to første kursene og på de 3. kurset gikk jeg ikke ned noe. 5 kg er det meste jeg har gått ned på kurs.  Og orket ikke å få "kjeft" og beskjed om at  jeg måtte spise mindre.. Nå hadde jeg gått opp alt igjen. 

Det kurset som var mest nyttig for meg var Libra. Fokuserte mye på fiber og husk å drikke mye vann. De har ikke noe fysiske kurs her i nærheten for tiden, men de har nett kurs. Jeg leser stadig kursboken. Det er 5 måltider pr dag og de er små. testet det på appen og det går fint å få det inn i 1300 kcal.  De har egen gruppe på Facebook. 

Jeg holder holdt meg til GR gull for å få oversikt. ikke hver dag, lett for å gli ut i helgen.  Sier opp hver 6. mnd og tegner nytt for 6 mnd. Tror det er billigere enn at de trekker med pr mnd. 

Flink du som ikke spiste lapper. Min venninne som gikk ned ca 30 kg sluttet HELT å spise kaker.  Og hun holdt vekten siden..  Har du diabetes? 1 eller 2?

Skal vi kutte ut kaker fram til 17. mai?

Vi snakkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...