Gå til innhold

Ny i gamet!! Sliter med kosten og trening


Gjest Henriette1986
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Henriette1986

Hei alle sammen!

 

Etter å ha holdt på utenom kurs i 1 mnd så finner jeg jaggu ut at jeg kan melde meg inn å skravle med dere alle sammen!!!

 

jeg er 165 cm høy, veide 101,7 da jeg startet 7 mai, og er nå 98,7 ( 1 mnd dag i dag jeg å grete jo :P hehe ) og fra og spise 1-2 ganger daglig gikk jeg bort til 5 måltider om dagen og uten trening de første ukene gikk veldig greit, følte meg mett hele tiden og sleit mye med å opp kcal til det jeg skulle :) Men nå lurer jeg på, jeg hater virkelig å trene :P men skla gi meg tupp i rumpa og begynne å gå turer og trene styrke... :) men kjenner at jeg begynner å bli lei maten jeg spiser ? jeg jobber i butikk så må ha raske måltider der som ikke tar lang tid, og begynner veldig å bli lei alt ? kjenner fantasien slipper taket og jeg begynner å bli lei av å spise sunt hvis dere forstår ? kylling,lax,svin er middagene,frokost er brødskiver,frokostblanding,shake,havregrøt,eller knekkebrød, og raske mellommåltider som banan, skyr,yoghurt , bar eller noe annet ... noen som har noen gode tips til middager osv ? om er på lite kcal ??

 

Og heier på dere alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hei!

 

Velkommen på forumet! Det er et fint sted å være - mye inspirasjon og støtte å hente her, selv om det er litt rolig om dagene. Surf rundt i andre forum enn bare der du "hører hjemme" vektmessig også - det finner ihvertfall jeg inspirerende.

 

Jeg og blir veldig lett matlei og kjenner meg godt igjen i problematikken. Man har en lei tendens til å gå for de samme løsningene ofte. Jeg får av og til aha-opplevelser når jeg spiser middag hos andre, for de lager gjerne kombinasjoner av mat som jeg aldri har tenkt på at er mulig en gang....

 

I kursbøkene står det mange fine oppskrifter som er verd å prøve, det er også gitt ut noen kokebøker. Jeg bruker ofte oppskriftene som inspirasjon og lager min egen versjon av ting. Jeg har bl.a. prøvd lakeburgere, potetsalat, sitronkylling (eller var det appelsin? Husker ikke akkuart nå). To av favorittene er pitapizza og karrikylling i tortilla. Knallgodt alt sammen. Og så finner jeg på ting selv - her om dagen hadde jeg salat med tomat, agurk, hjertesalat, blomkål, paprika, mais, fullkornspasta med litt pesto på, noen små biter fetaost og smårettskinke. Supergod sommermat, og med den mengden jeg brukte av de forskjellige tingene/registrerte kom det på noe sånt som 467 kalorier. Wok bruker jeg også mye, det er jo sunt, og så har jeg oppdaget de posene med Maggi Juicy Chicken. Det er jo litt i overkant å bruke en hel sånn pose hvis man skal kokkelere til en person, men jeg slenger mer inni og steker, og bruker i en annen rett dagen derpå (eks til salat med pasta, med tortilla, på pizza, i wok osv). Det går også fint an å fryse hvis man har altfor mye - da går det mye fortere neste gang.

Nå på sommeren pleier de gjerne å ha marienrt kalkunbryst fra Prior - det er supergodt enten grillet eller stekt på stekepanne. Ser at Meny driver og reklamerer for mye greier i ferskvarediskene sine også, uten at jeg har prøvd noe av det selv. Her om dagen fikk jeg servert stekt lyr med kokte poteter og en masse agurksalat, skikkelig godt! Det er mye godt å finne på Matprat, og på f.eks. matoppskrift.no får du også ferdig utregnet næringsinnhold slik at man slipper å finne ut av dette selv. :) Genialt....

 

Håper dette kan være til litt hjelp. Uansett - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Krusmynte.

 

Jeg var inne på denne tråden og leste, og så du ga tips om å gå inn på matoppskrift.no. Det var et supert tips, for jeg synes og det er vanskelig å finne ut hva enkelte matvarer inneholder pr.100gram.

 

Registrerer jo maten jeg spiser, og det er nesten så jeg kvier meg for å gjøre det noen ganger. Synes det er så utrolig mye jobb :-)Samtidig som det blir litt lite variasjon hvis jeg bare kopierer matvaren fra dagen før hele uken :o) Men helt ærlig skulle jeg ønske det kom frem av seg selv når man registrerer det man har spist!! Men, det er vel en mening med det-man skal jo lære av dette også.

 

Men ville bare si takk til deg for at du tipset om den siden, supert.

 

Ha en fin helg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Det du kan gjøre dersom du f.eks har en favorittrett er å lagre måltidet som en rett under egne matvarer. Det er helt genialt, da bare henter du inn den, og VIPS - er alle ingrediensene på plass. Dersom du har brukt mer eller mindre av noe kan du da endre den ene tingen slik at du slipper å registrere alt på nytt hver gang. Jeg er f.eks litt ensidig i matpakken på jobb, så den har jeg lagret som et måltid. Dersom jeg har et annet brød enn det jeg hadde opprinnelig endrer jeg bare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jeg endelig lært å gjøre dette ordentlig. Det holder jo å skrive de første bokstavene i matvaren, så kommer det jo opp av seg selv. Da er det bare å holde styr på hvor mange gram hver enkelt matvare har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...