Gå til innhold

Bijou's Holde Vekten Dagbok


Anbefalte innlegg

Woups! En liten oppdatering, etter et par måneders tid...

 

Kort oppsummert ble det 2 svært stillesittende måneder. Har ikke fått gjort en dritt av planene mine, etter sommerferien. Enkelt og greit. <_<

 

Første dagen etter sommerferien tok jeg et par føflekker igjen hos legen, og all rockering og styrke ble på satt på vent et par uker pga. stingene. Det var planlagt, så, so far so good. Men bare et par dager etterpå klarte jeg på merkelig vis å skade ene ankelen. Merket ikke engang når eller hvordan det skjedde. Plutselig bare hovnet den opp, og jeg sjekket det ikke hos legen før det var gått en ukes tid. Konklusjon: forstrukket leddbånd. "Løping...? Glem det!" :angry: Tok et par uker å få hevelsen ned. Har gått med en slik ankelstøtte, men smertene satt lenge. Og sitter forsåvidt litt enda, 7 uker etter.

 

Tidenes dårligste oppstart etter ferie med andre ord.

 

Og ingen løping ble til ingen trening i det hele tatt. Har tatt litt stretching og rockering, etterhvert, når føflekkstingene var tatt. Men ikke noe konsekvent.

 

Vekta har selvfølgelig gått bananas i mellomtiden. Vært helt oppi 69,2 kg. Men stort sett ligget rundt 67-68 kg. Likevel, dette går ikke lenger. Nå har jeg snart 10 kilo (!) som skal av.

 

Erklærer dermed ankelen for friskmeldt og skal prøve min aller første løpetur imorgen, siden før ferien, faktisk. :blink:

 

For selv om mye kan gjøres med kostholdet, er trening alfa og omega for min del, om jeg skal nedover på vekta. Pluss, at kroppen trenger det. Er i så dårlig form nå at det er helt latterlig. Samme hvor mye jeg misliker løpinga, så trenger jeg den. Og når jeg er flink med trening, er jeg nesten automatisk flink med kostholdet også. Det henger sammen. Så trening er et smart trekk, okke som.

 

Vel, da prøver jeg igjen, på den derre sensommerplanen! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Bijou????

Ja det er så sant, trening er alfa og omega! Jeg lurer på om jeg kan slenge med på denne tråden, selvom jeg skal ned i vekt og ikke holde på den? Jeg har jo hatt min egen tråd under "ned 10 kg", men der er det lite respons å få tilbake!

Ståa er slik nå: Var nede på ca.61,3 kg i sommer, var kjempeflink å trene og med maten for det meste. Slik er det ikke nå nei! Drittlei av å tenke på sunn mat, trener i vei men vekta er rundt 63-63,5 nå. Ja det er jo ingen superstor krise, men kontrasten er stor mentalt. Skikkelig lykkefølelse av å være på 61 tallet. Jeg vet det kun er en vei tilbake dit, og det er som vi alle vet, spise sunt og trene.

Jeg ser at du også sliter med å gå ned i vekt, og jeg har jo vært på en av dine tråder for lenge siden. Kan vi ikke støtte hverandre og være innom her med jevne mellomrom? Og gjerne flere med!

Jeg tenkte å begynne å skjerpe meg fra lørdag av, for i morgen er det bursdag i huset her. Målet er fortsatt 60 blank????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Løffen - og andre! :) Kjekt med besøk på tråden!

 

Ja, vi er nok flere som strever med det samme. Noen med litt flere kilo enn andre... Og jeg skjønner det er behov for aktive tråder hvor folk som vil ned noen kilo kan samles, jevnlig.

 

Nå er ikke denne tråden akkurat det, da. Men en gammel Holde Vekten Dagbok jeg har hatt noen år, her på Holde Vekten forumet. (Et forum det kanskje er aller minst aktivitet på?) Så jeg oppfordrer alle som vil ha en fast komme-seg-ned venn til å slå seg sammen med noen andre aktive, på de andre trådene. Ser f.eks. at PolarErMinVenn har laget en ny og aktiv tråd inne på "Ned under 10 kg" forumet. :)

 

Enn så lenge "fortjener" jeg nok ikke å bo her inne selv, sånn til daglig, da jeg fortsatt har en del kilo å gå ned. <_< Jeg må nærmere mitt eget vektbelte først. Og jeg er nok ikke generelt den mest forum-aktive til å dra i gang noen nye tråder heller, med det første, verken her eller der. Må få på plass de gode rutinene først, over tid. (Har så smått fått kommet igang med jogginga mi, etter en lengre pause, men må øve mer på kontinuitet.)

 

Lykke til i kampen videre, alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tenk om alt gikk som vi planlegger..... ja her kommer et sukk fra meg, ganske oppgitt for tiden???? jeg har virkelig brukt tiden på å trene og løpe, men nå er vekta gått opp... i forrige lå den på 63,5 så jeg er kjempeskuffet. Hadde jo håpet å gå nedover på 62 tallet. Så nå synes jeg synd på meg selv og går rundt og irriterer meg......

vekten vil jo alltid svinge litt, men jeg blir så skuffet. Har ikke råd til å gå på kurs heller nå før jul. Mannen min synes jeg er blitt for opphengt i vekta. Hans råd er å trene styrke, styrke, styrke... tja, jeg vet må ikke helt, har alltid likt kondisjonstrening bedre.

Hvordan går det med deg da Bijou? Er du kommet i gode vaner?

Tar nå imot råd om noen her inne kan hjelpe????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Er innom og "sikler" på min gamle Holde Vekten-tråd. 😃 Eia jeg kunne forsvare å være her inne igjen! Men akk, nei. Jeg er nok langt unna noen Holde Vekten-fase, foreløpig. Men denne gamle tråden er likevel en inspirasjon til meg selv og en påminnelse, om at jeg en gang FIKK til! Og jeg vil fortsatt tilbake dit. Hit!

En kjapp oppsummering på "the missing years", hvor alt gikk gæli':

2014 - Sist jeg Holdt Vekten. Januar: 59 kg, desember: 59 kg. Et drømmeår!
2015 - Januar: 60 kg, desember: 65 kg. Opp hele 5 kilo.
2016 - Januar: 65 kg, desember: 66 kg. Rimelig stabilt år.
2017 - Januar: 66 kg, desember: 68 kg. Nye 2 kilo opp.
2018 - Januar: 68 kg, desember: 72 kg. Nye 4 kilo opp.

Virkelig... ikke bra! Skikkelig dårlig trend, det der. 

Men, jeg har bestemt at 2019 skal bli året hvor jeg endelig snur trenden. Ser at 2015 og 2018 var de verste årene, vektmessig, og det stemmer med ting som har skjedd på privatfronten også. Mye uroligheter og bekymringer. Ting har en tendens til å henge sammen. 

Målet er fortsatt "fortjene" en fast plass her inn, igjen. Jeg har satt mine mål for 2019, så får vi se hvordan det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ai, fine gamle Holde Vekten-tråden, min! :P

Hvor fint hadde det ikke vært å fortjene en plass på HV-forumet igjen? Men beklageligvis gjør jeg nok fortsatt ikke det.

Men utrolig fint og lærerikt å suse innom og lese om sine egne oppturer og nedturer, likevel. Og mangel på selvinnsikt, da det sto på som verst. Som at hovedårsaken til at det begynte å gå skeis var en slags livskrise som inntraff på tampen av 2014 - og som jeg har slitt med siden, i større eller mindre grad. Hvor vanskelig er det å innrømme det ovenfor seg selv...? Og alt hva det bringer med seg, i kjølvannet. Ganske vanskelig, tydeligvis. Vanskelig å se helt omfanget av også, før man får det hele litt på avstand. Krisen som inntraff påvirker meg fortsatt, i mer eller mindre grad, i perioder: daglig. Det var vel på ett tidspunkt den vanskeligst innrømmelsen, ovenfor meg selv. At ting tar tid. Min egen kjennskap til den gir meg ikke noen direkte løsning, i alle fall ikke på nåværende tidspunkt, men det hjelper likevel, på et vis.

Og mens jeg først er her kan jeg jo slenge på de siste årene også, til oversikten i posten over her:

2019: Januar: 73 kg, desember: 74 kg. Ny 1 kilo opp. (Alt-i-alt et nokså stabilt år.)
2020: Januar: 75 kg, desember: 79 kg. Nye 4 kilo opp. (Alle i det siste halvåret.)

2021 startet jeg på 80 kg blank.

I januar i år inntraff også en litt mindre "krise"; jeg tryna på skøyter og brakk begge armene. <_< Så da satt/lå jeg der, med begge armene i gips. Men uhellet fikk meg til å innse at uker med inaktivitet foran meg måtte bety mindre inntak i munnen ellers kom det til å gå katastrofalt gæli. Så bare ved å ligge helt stille, med armene høyt, og ikke gjøre et mukk, gikk jeg ned fra 80 til 77 kilo, ganske raskt. Nå er begge gipsene av og jeg holder på med opptrening, men der er jeg i det minste fortsatt, mellom 77/78 kg. Det er en slags trøst. 

Jeg lever fortsatt i troen på at jeg en dag skal klare å klatre de fleste av kiloene nedover igjen, til en mer komfortabel vekt. Med årene synes jeg ikke lenger at 60 blank er noe nødvendig mål, jeg blir superhappy hvis jeg kommer tilbake til 64-65 kilo. Det er mye som skal klaffe for å komme dit, ikke minst psyken. Men jeg fikk det altså til en gang, ved hjelp av gode hverdagsrutiner - og ved å tenke at alt er mulig. Det tror jeg faktisk fortsatt. 

Så, heia meg! Og heia alle andre i samme situasjon. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...