Gå til innhold

Bijou's Holde Vekten Dagbok


Anbefalte innlegg

Gratulerer som nygift, Bijou!

 

Heretter Fru Bijou? :)

 

Alt hørtes perfekt ut; kun de nærmeste, superhyggelig overraskelse for mødrene, goood mat, perfekt kjoleform og ikke minst at du og din kjære mann har det fint sammen :)

 

Ja til flest hverdager - og til disse fantastiske annerledesdagene som dukker opp innimellom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, både Sabine og Juni72! :) Fru Bijou, ja. Hi hi!

 

Tilbake til hverdagen indeed. Men har en innrømmelse å komme med... Det har ikke blitt noe jogging på meg denne uka. :unsure: (Og heller ikke registert inn noe som helst mat, kom jeg på nå.) Det kokte bort i bryllupsforberedelsene på tirsdag. Og igår kom mannen min (ikke samboer lenger, he he!) så sent hjem fra jobb at det ikke ble noe av. Så jeg har ikke annen trim denne uka enn gåturer, rockering og styrke. Må komme meg ut på jogging så fort som mulig. Jo lenger jeg utsetter nå, jo høyere blir dørstokkmila. Det vet jeg fra tidligere av.

 

Men mangel på jogging har i alle fall ikke påvirket det strålende vektresultatet denne uka: 59,2 kg idag! Jippi! Det er ned 600 gram fra forrige fredag. Og vel i havn, for å si det sånn.

 

DBXLbdw.png

 

Da er første novemberutfordring bestått: bryllup. Nå er det bursdagsfeiring igjen, neste uke.

 

Det har forresten allerede begynt å ramle inn noen bursdagsgaver og igår tjuvåpnet jeg en av de, et gavekort, som ble brukt til å bestille noe jeg har ønsket meg en stund: treningstøy fra Kari Traa. Så nå er diverse flotte sett på vei i posten! Jogger jo hele vinteren, så må ha noe varmt, pustende og ordentlig innerst på kroppen. Det gamle jeg har er ganske utvaska og slitt nå. Skal bli så deilig med noe nytt og stilig! Hurra! :)

 

God helg til alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atter en helg svært godt gjennomført (etter mine standarder, da). Kun 300 gram opp.

 

Liker helge-trenden jeg har hatt i det siste, med kun få hundre gram opp i helgene, som forsvinner fort av igjen iløpet av mandag/tirsdag. Skjønner ikke helt hva jeg gjør annerledes nå, for jeg koser meg som vanlig lørdag og noen ganger litt på søndag også. Men jo... det har vel kanskje med mengden å gjøre? For jeg har et mer bevisst forhold til det nå. (Omsider.) Rasjonerer porsjonene mer, merker jeg. Har med hodet litt mer enn tidligere. :rolleyes:

 

Og så har jeg jogget i helgene også, i det siste. Ikke tatt helt fri, som jeg gjorde før. Men lagt inn f.eks. en søndags-joggings. Det teller nok også litt. Igår var det forresten helt nødvendig, siden det ble den eneste joggingen den uka. Denne uka må jeg skjerpe meg.

 

Uansett starter jeg uka med helt ønsket vekt og ingen ambisjoner om noe som helst mer ned, annet enn helgegrammene. Jeg liker meg aller best på 59-tallet, det er sikkert og visst! :)

 

Førstkommende helg blir det bursdagsfeiring, med middagsgjester og kaloriinntak som ikke ligner grisen. Så best å sørge for å gå inn i helga på 59-tallet, ja.

 

Idag lener jeg meg litt tilbake og kjenner på hvordan det føles å være tredveognoe, en aller siste gang, før førtiårene kommer og tar meg imorgen! B)

 

 

P.S. Matregistreringen min falt helt ut i forrige uke, litt tilfeldig, men siden det gikk så bra likevel prøver jeg meg igjen på en uke uten å registrere inn mat og kaloriinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bijou.

 

Gratulere med vel overstått bryllup.

 

Og gratulere så mye med 40 årsdagen idag.

Ja, da går du inn i 40 årene slank og lekker og nygift.

 

Kjøp deg noe du virkelig har hatt lyst på en stund.... ikke kake eller annet å putte i munn, men, ja, hva med en spatime??

Kos deg masse på dagen og til helga, når den skal feires.

 

:) :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, Tjorven45 og Henna!

 

Startet bursdagen likesågodt med å forsove meg, så hele dagen ble liksom litt skeiv og rar fra starten av. Da jeg kom på jobb sto det en SVÆR bolle full av Twist på kontorpulten min, fra kollegaene. De vet hva jeg liker. :rolleyes: Og om det ikke var så ideelt kostholdmessig, så var det i alle fall veldig koselig. (Og jeg sørget for å dele med alle, altså!) Jeg ble feiret litt senere på dagen også, med kake, blomster og gave.

 

Førti er visst den store gavekort-alderen. He he! Samtlige blir nok brukt på treningsutsyr, ser det ut til. For av kollegaene fikk jeg gavekort på den lokale sportsforretningen. Så der blir det nok nye joggesko, tror jeg. Ett gavekort har jeg jo allerede brukt, på basis-treningstøy fra Kari Traa. Det dumpet ned i postkassa idag. Sååååå lekkert! Så nå har jeg (faktisk) bare lyst til å løpe ut og teste det med det samme. Et annet gavekort har jeg tenkt å bruke til ny løpejakke for vinteren. Blir kanskje Kari Traa det også.

 

Skikkelig fornuftige gaver, som forplikter! :)

 

Og bra er det. Har hatt noen dager nå hvor jeg rett og slett har vært litt matlei(!). :blink: Det kan jeg ikke huske har skjedd før. Noensinne. Og det ender opp med at jeg spiser noe ufornuftig istedet. Igår ble det for mye sjokolade. Og dermed ble det ingen av med helgegram til idag, men istedet opp ytterligere 200 gram. Og med kake, Twist og diverse idag, i tillegg, tror jeg at jeg må kjempe hardt for å klare å holde 59-tallet til fredag og inngangen av helga. Iiiiiisj!

 

Ikveld er jeg alene hjemme (med poden) og får ikke jogget før kjæresten eventuelt kommer hjem fra jobb. Men det er veldig seint, så vi får se.

 

Ikke noe mer inn i gapet for idag. Får feire resten av bursdagen videre med rockering og en kopp te! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes! Det ble både rockering og jogging igår. Dermed fikk jeg forhindret videre oppgang på vekta og forble stabil til idag. Pjuh!

 

Hadde tenkt å si at "men idag er det tilbake knekkebrød og frukt!". Men så kommer jeg på jobb og det er selvsagt masse mer Twist igjen. Pluss kakerester fra igår, som vi skal spise litt senere idag. Og er jeg sterk nok til å stå imot...? Nei. Mest fordi det er rester fra min bursdagsfeiring. Så da, så.

 

Ser ut til at det blir jogging ikveld også, gitt. ;) Men det gjør ikke no', for jeg har nytt treningstøy! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jogging ble det, igår. Og selv om jeg løp på bra tid så kjente jeg det i kroppen, at den ikke har helt godt av å løpe 2 dager på rappen. <_< Jeg trenger den ene hviledagen imellom.

 

Så idag er det tiltrengt hviledag, med rockering.

 

Vekta har krabbet bittelitt nedover, men spørs om jeg klarer å komme meg helt tilbake til 59,2 til imorgen, som sist fredag. Vi får se. Jeg er jo egentlig strålende fornøyd med at jeg fortsatt klarer å holde meg på 59 i det hele tatt! :)

 

Siste innsats på jobb, før jeg tar fridag imorgen og tjusvart på helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og fridag! :)

 

Har vært i byen og fikk brukt noen gavekort fra bursdagen. Det ble treningsstrikker (til hjemmetrening av fiskeboll-armene m.m.) og ny vinterløpejakke. (Tidligere vintere har jeg løpt rundt i en eldgammel anorakk som var altfor stor og som jeg svømte rundt i.)

 

Men djiiiiizez... så vanskelig å finne "riktig" løpejakke, da. Så mange såkalte skalljakker er altfor tynne, synes jeg. De skal jo liksom isolere littegrann, sånn i 10-15 minusgrader. Pluss en hel masse andre ting som skal klaffe. Ikke sånn og ikke sånn, men sånn... :unsure: Endte til slutt opp med en teknisk langrennsjakke fra Norheim. Lett, men i alle fall beregnet for trening ute i norsk vinter.

 

Blir jogging igjen ikveld, så gleder meg til å teste den ut!

 

Åja, og så var det veiedag idag. 59,5 kg viste vekta. 300 gram opp fra forrige fredag, men jeg er fornøyd likevel. Det har blitt mer enn nok sjokolade og bursdagskake denne uka.

 

DBXLbdw.png

 

Men bursdag er bursdag! Og imorgen blir det grand finale, med middagselskap og gjester. Gleder meg! Og har ikke tenkt å telle kalorier... Men jogge igjen søndag! ;)

 

Ha en fin helg alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe jogging fredag likevel. Men masse god trim i form av husarbeid både fredag og lørdag. Og jogging søndag. Til ny tidsrekord, forresten! Og den nye løpejakka er bare herlig! Lett og fin. Og akkurat passe varm, til jogging i minusgrader.

 

Vel, vel. Bra det ble litt trim, for denne helga har jeg virkelig stappet i meg, altså. Kjempegod middag i selskapet på lørdag. Rådyrsteik, søtpotetstappe, viltsaus, sopp m.m. Og masse bobler i glasset. Tjohoo! :P Bursdag er gøy! Hjemmelagd karamellpudding til dessert. Og ostekake og pavlova til kaffen. Pluss sjokolade, da. (Nesten så jeg får lyst til å slenge på en *raaaap!* etter det...) Jeg smakte selvsagt på alt. Noe i litt mer mengder enn andre ting.

 

Dommen kom idag morges, og jeg var forberedt på det verste (1 kilo pluss), men det var bare 300 gram opp. Jippi! Absolutt levelig.

 

Men nå er alle bursdagsfeiringer ferdig. Og nytt joggetøy på plass, så ekstra motivasjon der. Ikke noe mer utskeielser i sikte, utenom helgene, før jul omtrent. Så bare å kjøre på.

 

Planen for denne uka er klar: av med helgegrammene, tilbake til midten av 59-tallet. Det var målet mitt for november. Å gå inn i desember på 59,5 kg. Det må jeg få til. Bare 300 gram unna.

 

Og kjører på med enda en uke uten registrering av mat. Det har gått overraskende greit og er ikke så vanskelig som jeg fryktet likevel.

 

Ha en fin uke alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgegrammene forsvant i en fei! Pluss, pluss. Vekta viste plutselig 1 hel kilo ned fra igår til idag! :o Fra øverst på 59-tallet til øverst på 58!

 

Måtte tenke litt over hva jeg egentlig gjorde igår, og det ble jo mye vann, da. Og et par kopper rense-te. For å få skylt ut litt av helgas utskeielser. Kostholdet gikk også ganske greit. Og jeg tok rockering og styrke på kvelden, med bl.a. de nye treningsstrikkene mine.

 

Ett eller annet funket.

 

Blir spennende å se om jeg går noe av det opp igjen iløpet av uka og hva det faktiske tallet blir til fredagen.

 

Uansett, jogging igjen ikveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye nytt å melde.

 

Glapp litt med noe sjokolade og potetgull igår kveld (rester fra helga), til de 2 siste episodene av "Broen". <_< Derfor ble den joggeturen senere på kvelden ganske nødvendig. Glad jeg tok den! Stabil på vekta idag.

 

Idag blir det joggefri, men rockering og styrke.

 

Og sånn går no' dagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går helt pinlig etter boka.

 

Jeg var flinkere med kostholdet igår enn tirsdag. (Behøver ikke akkurat registrere mat for å få med seg det...) Og tok et kvarter rockering og et kvarter styrke. Og eksakt samme vekta tredje dagen på rad nå, på grammet, faktisk.

 

Ikveld blir det ukas andre joggetur. Pjuh.

 

Heldigvis snart helg! :rolleyes: Hverdagene kan bli litt for rutinepregete og ensformige til tider. Men det funker Holde Vekten-messig i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og venter på at mannen skal komme hjem fra jobb så jeg kan springe ut og jogge.

 

Imens snublet jeg over en artikkel i VG, "Sjekk din kondisjonsalder" og klikket meg innpå. Der kan man ta en test og så regner den ut ditt oksygenopptak (?) og din "kondisjonsalder". Moro! Så jeg fylte ut alle 6 spørsmålene og fikk opp at min VO2MAX er kalkulert til 45 og min estimerte kondisjonsalder er under 20 år! :lol:

 

Dette skal visstnok være en seriøs test, utviklet fra NTNU. Men likkavæl' da...! Kondis som en tenåring?! :rolleyes: Føler meg relativt sprek, men kanskje ikke sprek.

 

Skjønte ikke helt hva "VO2MAX" var for noe heller. Og om det var bra eller dårlig at min lå på 45...? Men jeg forstod det sånn at det hadde noe med oksygenopptaket å gjøre.

 

Ja, ja. Det var i alle fall dagens ekstra lille motivasjons-boost! Løper vel som en virvelvind etterpå. He he!

 

VG-artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10137236

 

NTNU-testen: http://www.ntnu.no/cerg/vo2max

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag. Løp vel ikke helt som en virvelvind igår, akkurat. Men løp på bra tid likevel. Og var flink med kostholdet.

 

Vekt idag: 58,7 kg. Mega-suverent! :) Til tross for at jeg strengt tatt ikke hadde trengt å gå ned noe som helst denne uka. Men jeg tar det som en ekstrabonus, rett før desember. Det kan trenges!

 

DBXLbdw.png

 

Vekta svinger jo kontinuerlig, hele måneden, og jeg regner f.eks. ikke med at jeg ligger på samme vekt neste fredag. Da blir det vel litt opp igjen. Men det er helt greit, så lenge jeg har vektbeltet mitt.

 

Filosofien min nå er at ALT er lov i desember, så lenge jeg sørger for å holde meg innenfor vektbeltet, hvor øvre grense er 61,9 kg. (Men selvfølgelig, det hadde jo vært veldig deilig å ikke ligge på mer enn rundt 60 kg innen 1. januar. Må jo innrømme det. :rolleyes: Vel, vel. Vi får se!)

 

Merker uansett at jeg er inne i en veldig god driv nå, hvor alt går (nesten) helt etter boka. Til og med kostholdet. Det viser at jeg jo faktisk har lært noe i denne prosessen OG klarer å sette det ut i praksis. Plutselig bare gikk det, liksom. Og nå har jeg jo ikke lyst til å bryte ut av den trenden, når jeg endelig får det til og har funnet fasiten.

 

Men nå.... Helg! Helgekos er fortsatt lov - og veldig nødvendig, for moralen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Da var helga over. Og resultatet på vekta: 300 gram opp. Helt akseptabelt.

 

Har ingen spesielle mål denne uka, annet enn å holde meg rimelig stabil. Hvis kroppen går med på det. Det er PMS-uke neste uke. Og den runden blir forresten nasty, med ca. 1 kilo opp. Annenhver syklus er nemlig sånn hos meg, med ekstra vekt, ekstra søtsug og ekstra "godt humør"... :unsure: Så det er bare å stålsette seg.

 

Ellers blir det 3 x jogging, rockering og litt daglig styrke denne uka, som vanlig.

 

Maten går av seg selv nå, så jeg har ingen planer om registrering denne uka heller. Mulig jeg tar det opp igjen i jule-uka, da jeg virkelig trenger å holde oversikten. Men frem til da er det mest hverdager, og de klarer jeg jommen meg nå helt fin-fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble rockering og styrke med treningsstrikk igår. Men tror det ble litt snaut på kalorifronten, så idag kjører jeg på med litt mer i inntak.

 

Hverdagene er nesten latterlig enkle for tida. Men så går det meste på rutine. Ikke så mye å gruble på. På butikken etter jobb ignorerer jeg alle kjeks-, saltsnacks- og godterihyllene, tenker at jeg heller skal meske meg i de på lørdag. Og når jeg først har kommet meg vel i hus hjemme, til kvelden, så er det jo ingenting i hus å knaske på. Da er det bare å ta seg en kopp te istedet - og tvinne tomler til lørdag. :)

 

Ukas første joggetur ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke noe jogging igår kveld. Var så innmari frossen og småuggen. Så da tok jeg heller en ekstra økt med rockering og la meg tidlig. Ha'kke tid til å bli forkjøla eller noe nå, altså! (Igjen...?!)

 

Prøver meg derfor på jogging igjen ikveld. Imorgen er det jo dessuten meldt så innmari mye snø og vind. Best å holde seg inne da. Ekstra motivasjon til få løpt idag. Kanskje siste mulighet til å få jogge på bar bakke på denne side av vinteren, før snøen/isen/slapset setter inn!

 

Vekta går noen få hundre gram opp og ned. Tror jaggu den kommer å holde seg rimelig stabil til veiedag fredag. Vel, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Lucilla! :) Nei, tror ikke det er atter en forkjølelse, heldigvis. Sikkert bare syklusen som gjør meg litt ekstra frossen og trøtt. Merker jo at sjokoladehungeren begynner å sette inn også...

 

Fikk omsider kommet meg ut på jogging igår, til tross for at dørstokkmila kjentes milehøy! Men veldig glad etterpå.

 

Idag ble det bare halv dag på jobb, da poden er hjemme fra barnehagen med øyekatarr. Jeg tar kveldsskiftet, siden far jobber seint. Og det er jo ventet uvær, så ikke noen flere turer ut av døra idag. Men det blir rockering og styrke senere ikveld, etter at poden har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble styrke, men ikke rockering igår. Kostholdet gikk bra, kanskje litt lite inn, tror jeg. Men så ble det en ganske passiv dag, så da er det greit.

 

Uansett, veiedag idag og vekta viste 59,0 kg. Littegrann opp fra forrige fredag, men akkurat som forventet.

 

DBXLbdw.png

 

Synes jeg fortsatt har et superbra utgangspunkt for jula!

 

Nå blir det helg, og sjokolade!!! :P

 

Ja, og så en joggetur eller to. Vi gikk fri fra snøen her igår, fikk bare vind. Så fortsatt bare fortau. Må benytte det så lenge det varer!

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da var snøen kommet her også! Såååå nydelig! :)

 

Men akk, så tungt å jogge i... Løp både fredag og søndag. Søndag måtte Yaktrax'ene på joggeskoa, for å ikke gli på rattata. Og plutselig brukte jeg 1 minutt lenger på runden min, med løpebrodder, løssnø og alt. Ja, ja. Sånn er det bare om vinteren. Blir vel ikke noen ny tidsrekord igjen nå før til våren.

 

Men det viktigste er tross alt at jeg kommer meg ut.

 

Dermed ble det 3 joggeturer forrige uke, som planlagt/håpet. Men spørs om jeg får til det denne uka, det er så mye som skjer. Tror jeg kun rekker 2. Får heller pøse på med enda mer rockering.

 

Ellers går det fortsatt bra å ikke registrere mat. Forbløffende bra! Trodde ærlig talt ikke jeg skulle få det til, riktig enda. Og jeg klarer å holde litt igjen i helgene nå, og tenker at jeg skal spare "fråtsingen" til jula. Så denne helga gikk jeg ingenting opp! :) (Kryss i taket!) Jeg gikk faktisk 100 gram ned. Eneste helgekosen ble en 150 grams Stratos som jeg delte med mannen på lørdag, og litt brus.

 

Starter dermed uka på 58,9 kg - og er strålende fornøyd! Særlig med tanke på at jeg nå er midt i PMS-uka også. Djizzzez, hva skjer, liksom... Men den manglende sjokoladefråtsingen hindrer vel grammene. Pjuh! Håper bare jeg klarer meg "helt i mål" og slipper hele den fordømte PMS-kiloen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble rockering og styrke med og uten treningsstrikk igår kveld.

 

Og brant nok sikkert en god del ekstra kalorier på veien hjem fra jobb og barnehage igår også, med vogn, barn og handleposer på ubrøyta veier. Himmel, så slitsomt! :blink: Hadde glemt at vinter og barnevogn var slitsomt. Måtte jo leke bulldozer visse strekninger! Bannet og svertet over manglende brøyting og kom hjem helt klissvåt av svette. Men som sagt; god trim, da.

 

Idag ser jeg at det heldigvis er brøytet stort sett overalt. Så da satser jeg på jogging ikveld.

 

Vekta gikk noen hundre gram ned fra igår. Kanskje ikke så uventet. ;) Ellers går maten fortsatt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det ukas første joggetur igår. Gikk greit. Nå har det vært så mildt siste døgnet (og blitt måkt) så løssnø var ikke noe problem. Heller det at det var glatt. Men den biffen fikser jo joggebroddene! ;)

 

Ellers ikke så mye annet å rapportere inn. Enda noen hundre gram nedover på vekta. Virker som PMS-en har "gitt opp" å gjøre meg oppblåst, siden jeg ikke forer den med sjokolade eller annet fy-fy, slik jeg ofte pleier. He he! Ikke noe er bedre enn det. Det er jo også en positiv spiral, det. Å ligge unna godteri over x-antall dager gjør at man til slutt ikke har det samme godtesuget lenger heller. Vinn, vinn situasjon. I alle fall på ukedagene.

 

Kommer nok utfordringer til helga. Da blir det julegaveshopping, pepperkakebaking, snop og en barnebursdag. Voi, voi... :rolleyes:

 

Man får være flink innimellom, når man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og venter på at mannen skal komme hjem fra jobb så jeg kan springe ut og jogge.

 

Imens snublet jeg over en artikkel i VG, "Sjekk din kondisjonsalder" og klikket meg innpå. Der kan man ta en test og så regner den ut ditt oksygenopptak (?) og din "kondisjonsalder". Moro! Så jeg fylte ut alle 6 spørsmålene og fikk opp at min VO2MAX er kalkulert til 45 og min estimerte kondisjonsalder er under 20 år! :lol:/>

 

Dette skal visstnok være en seriøs test, utviklet fra NTNU. Men likkavæl' da...! Kondis som en tenåring?! :rolleyes:/> Føler meg relativt sprek, men kanskje ikke sprek.

 

Skjønte ikke helt hva "VO2MAX" var for noe heller. Og om det var bra eller dårlig at min lå på 45...? Men jeg forstod det sånn at det hadde noe med oksygenopptaket å gjøre.

 

Ja, ja. Det var i alle fall dagens ekstra lille motivasjons-boost! Løper vel som en virvelvind etterpå. He he!

 

VG-artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10137236

 

NTNU-testen: http://www.ntnu.no/cerg/vo2max

 

Hei hei flinke dame.

 

Måtte bare prøve denne testen din og min

 

VO2MAX ble 38 år - vet ikke helt hva det er men sikkert bra :)

Min estimerte kondisjonsalder ble 25 år og det er jo bra for en dame på

51 år :)

InBody målingen viste en alder på 36 år, så jeg er veldig fornøyd om dagen

 

Godt å holde alt der det skal være.

Ikke går jeg opp i vekt og ikke går jeg ned.

Ikke skriver jeg ned mat eller trening lengre heller...

Men får se hva jeg gjør i jula.

 

Lykke til videre og ha det fortsatt fint år og god jul.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...