Gå til innhold

Bijou's Holde Vekten Dagbok


Anbefalte innlegg

Om det hadde gått an, Henna, så skulle jeg mailet over noen minus-gram til deg denne uka. For her har jeg hatt minusgram i monn! I alle fall nok til 2...

 

Var i godt driv forrige helg, ble kun en halv Stratos (sånn svær, da) til lørdagskos og forsynte meg moderat i bursdag søndag (1 kakestykke og litt mørk sjokolade). Resultat mandag morgen: ned 600 gram, til midten av 58-tallet. Wow! Ble jubelglad for det. Men så bare fortsatte det nedover, iløpet av uka. Jevnt og trutt. Tydelig at kroppen, etter flere uker med ganske jevn vekt, våknet etter vinterdvalen og bare bestemte seg for at; nei, nå skal vi jommen ta et realt skippertak før påske, dere! Og vekt idag morges: 57,2 kg! :blink:

 

Altså ned hele 1,9 kg, siden forrige fredag! Holy macaroni! Så lavt har jeg ikke vært på årevis. (Laveste var 57,9 en gang rett før jul ifjor.)

 

Et mega-giga-hopp nedover på kurven min:

ySLNbbw.png

 

Har ikke gjort noen endringer på treninga. Jogget 2 ganger hittil denne uka, som vanlig, og rocket ring og tatt styrke. Så cluet ligger nok i kostholdet. Det har vært så mye å gjøre på jobb og hjemme at jeg rett og slett ikke har hatt tid til å tenke på mat, eller ta meg tid til å dytte i meg ekstra store porsjoner. Og har overhodet ikke tenkt på snacks og godis. Det har bare blitt de vanlige måltidene og that's it.

 

Men det var nok litt flere heldige faktorer som slo til samtidig denne uka. Som mensen og å få det ut av systemet, kombinert med kosthold og trening. Og dermed vips-schwips!

 

Har hatt enkelte slike mega-hopp nedover før. De kommer alltid etter en litt stillestående periode hvor det virker som om kroppen har "sovna", og som lyn fra klar himmel. En beleilig gavepakke sånn rett før påske, kan man si. Nå kan jeg kose på meg en hel kilo, uten at det gjør det grann! Tsk, tsk! :P Neida. Joda.

 

Målet til neste fredag (Langfredag) er å ligge et sted på 58-tallet. Samme med fredagen etter der. Klarer jeg det, er jeg superfornøyd!

 

Blir jobbing på meg de 3 første dagene neste uke (satser på at det endelig blir rolig på jobb da, ihvertfall), men fra torsdagen av er det påskeferie på meg også. Jippi! Gleder meg, selv om vi bare skal være hjemme og rydde og ruske litt opp i hus og hage. Og spise påske-egg! :rolleyes:

 

Ha en strålende påske, Henna, og til andre som måtte lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå kan du riktig kose deg i påsken Bijou, du må jo være superslank nå. Viktig å stoppe i tide ;) Du kan gjerne sende over noen minusgram til meg og aller helst en kilo for dette har vært en pyton helg på alle måter. Har hatt sterke hodesmerter og har trøstespist til de grader. I tillegg en liten fest på lørdag så ble resultatet i dag nedslående. Hadde jo håper å krype litt nedover mot 64 kilo men i stedet ble det opp mot 66. Vekt i dag er altså 65.8. Ja ja det har jo vært helg

 

Nå reiser vi på hytta og vekta skal definitivt med. Har veid for og imot men tenker at jeg holder meg kanskje bedre i skinnet hvis jeg tar den daglige veiinga. Siden jeg ikke orker å jogge for tiden er målet en times rask gange hver dag. Det burde være overkommeligt hvis været er ok. Det ser ikke så halvgale ut i alle fall.

 

Da stikker jeg innom på onsdag og forhåpentligvis med en hyggeligere vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært,Bijou :-) Du er jo veldig flink med treningen også :-)

 

Følger med på tråden din,men er ikke så flink til å skrive her inne :-)

 

God påske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God påske tilbake, Lucilla! Og håper hodesmertene dine er borte nå, Henna. Det hørtes ikke noe kjekt ut.

 

Her kom forkjølelsen som kastet på for både liten og stor denne uka. Så siste jobbedagen før påske, onsdag, ble sykedag istedet. Og alt ble egentlig litt på halv tolv. Småsyk... ja, det betyr jo bare at vi kan spise ekstra med påskegodis? <_< Hadde jo tenkt å prøve å holde ut helt til imorgen, lørdag, med godisen. Men begynte altså onsdag kveld. Det er rart med det.

 

Har altså bare blitt 1 joggetur hittil denne uka, men håper jeg skal få til 1 til.

 

Vektmessig går det jo egentlig bra, sånn i det store bildet. La på meg kun 200 gram sist helg og startet mandagen på 57,4. Helt utrolig! Og de kom av igjen iløpet av mandag/tirsdag. Alt var så disiplinert frem til onsdagen, altså. Og idag viste vekta 57,8 kg.

 

Oppdatering av kurven:

ySLNbbw.png

 

Helt akseptabelt. Påskefristelser og sykdom tatt i betraktning.

 

Men kjenner at kroppen føles litt dvask, av for lite trening og for mye sukker. Allerede. Og det er akkurat som om det kjennes ekstra godt nå siden jeg var så flink forrige uke. Da hjelper det nesten ikke at det fortsatt er strålende tall på vekta. Kroppen begynner liksom å synke sammen, føler jeg.

 

Og fortsatt har vi "det verste" av påska foran oss. Middagsgjester hjemme ikveld, med kake og vin, påskeaften imorgen med påske-egg, og middag hos familie med diverse kaker og snop da også, på søndag. Huttetu...

 

Må nok bestemme meg for om jeg bare skal lukke øynene og hoppe i det, med begge beina. Eller om jeg faktisk skal forsøke å stramme inn litt, eller begrense. Og faktisk ta litt hensyn til kroppen, som jeg kjenner allerede er å god vei inn i en ny periode sukkeravhengighet. Æsj.

 

Det er ikke bare tallet på vekta som avgjør ting lenger, det begynner jeg å kjenne på nå. Men mer og mer at jeg vil at kroppen skal fungere optimalt. Her og nå, men også på sikt.

 

Vel, det var mine påskefunderinger.

 

Endelig kom sola tilbake her, etter skikkelig drittvær igår, så idag blir det nok mer utedag, til tross for forkjølelse. Vi får pakke på oss med klær og sitte i sola og slurpe i oss D-vitaminer! B)

 

Håper dere andre har en fortsatt fin påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og påsken er over og jeg har vært veldig sløv med å notere her inne. Det var jo ikke planen, men planer blir i mitt hodet ikke alltid fulgt. Det var jo en grunn til det også. Frister ikke å skrive her når det ikke går den rette veien. Men det er kanskje DA jeg skulle ha skrevet :huh:

 

Påsken var fin men litt vond også. Hodet mitt har enda ikke gitt seg og jeg har nå gått med kronisk hodeverk (sterk) i over to uker. Det sliter på og jeg var drittlei enkelte dager i påsken. Det virker litt lettere nå (eller så er det jeg som er så vandt med den)men vi får se. På toppen av det hele sover jeg dårlig, ja lista er nesten uendelig for tiden. DA er det ikke så lett å tenke på kostholdet. Da jeg kom jeg fra påske hadde jeg faktisk lagt på med 2,3 kg på på tirsdag. Men DA tok jeg rev i seila og har nå kommet ned på 0,3 kg opp i påsken og DET kan jeg leve med. Hadde vært kjekt å komme under 65 til neste helg for da skal jeg i konfirmasjon. Har i alle år hatt bunad, men i år tenkte jeg faktisk på å ha på meg en kjole og det kjenner jeg at jeg gleder meg til.

 

Ellers går det greit med jogginga. Det viste seg nemlig når jeg tok en joggetur i påsken at det faktisk hjalp på hodet og ikke mist på humøret. Så det ble 4 joggeturer og to lange gåturer i påsken. Kanskje derfor kiloene gikk så lett av. Nå er det løp i morgen men jeg teller på knappene. Orker ikke å springe hvis hodet er gale og jeg har hatt enda en dårlig natt så jeg tar det sånn det kommer. Hadde jo vært kjekt, men det er ikke verdt enda mer vondt i hodet. Kjenner at løp egentlig ikke er noe for meg. Jeg vil bare jogge for meg selv og kose meg. Det stresser meg rett og slett litt opp. Men på den andre siden synes jeg jo det er kjekt også. Ikke lett det der.

 

I dag blir det i alle fall en lang gåtur med hunden. Fridag og i helgen er det meldt knallvær.

 

Håper det går fint med deg Bijou, men det gjør det sikkert. Du er jo så flink :) God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Så bra at du tok tak og fikk strammet inn igjen etter påsken, Henna! Jo fortere man tar tak i det, jo kjappere går det av igjen, er min erfaring også. Stå på!

 

Her går det sånn passe for tiden. Mye stress og frustrasjon på jobb. Det var slik før påske og det var rett tilbake til det etter ferien også. Pffft... Sånt blir man sliten av. Og drittlei.

 

Forkjølelsen er heldivis på retur, så det har blitt 1 joggetur hittil denne uka. Satser på minst 1 til.

 

Ellers har jeg vært plaget med mensrelatert ubehag siste par ukene. Oppdaget en "bulk" sånn cirka over ene eggstokken i påsken (der jeg tror eggestokkene ligger, i alle fall). Tipper det er en slik cyste og skal til legen på mandag og få sjekket det ut. Det er i alle fall noe som buler utover, på utsiden. :blink: Man ser det tydelig utenpå og jeg merker det godt inni, som et slags trykk, eller som om noe er i veien. Ikke så veldig behagelig. Pluss at jeg generelt er skikkelig oppblåst og ekkel i magen om dagen.

 

Og i takt med alt dette, pluss litt trøstespising, har jeg jo selvsagt lagt på meg igjen, nesten hele den 1,9 potten jeg gikk ned, før påske.

 

Vekt idag: 58,9 kg.

ySLNbbw.png

 

Alt-i-alt er jo ikke den vekta ille. I det hele tatt.

 

Men merker at jeg likte det 57-tallet... Det var veldig behagelig! Og magen var slik jeg vil at den skal være. Savner det nå, oppblåst og fæl. <_< Får se hva jeg lander på når magen kommer mer i balanse igjen. Nå er den i alle fall veldig i ubalanse, det er sikkert og visst.

 

Får bare holde ut, og høre hva doktor'n har å si på mandag.

 

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til hos legen Bijou, det går sikkert fint. Har vært så mye hos legen etter jul at det er rett før jeg går til anskaffelse av klippekort ;) Men gøy er det jo ikke akkurat.

 

Gøy har jeg hatt det i helgen. Jeg løp løpet allikevel. Hurra for meg :D . Det ble kjempetid også. Vi hadde en knalldag i strålende sommervær. Det var en perfekt ramme rundt et løp som går rundt et vann som er akkurat 8 km. Får utrolig mye energi av å løpe sammen med andre i løp. Og så utrolig kjekt. Hva i all verden er det jeg gruer meg til egentlig. Tullball. I alle fall en positiv opplevelse.

 

Det ble mye feiring og mat i helgen også, så nå er det full skjerpings denne uka.

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for koselige hilsener, folkens! Det var veldig hyggelig! :)

 

Kommer med en liten ekstrarapport, siden jeg jo var hos legen idag. Det var ikke cyste og ikke noe med livmoren å gjøre, heldigvis, men brokk. Av alle ting. Heeeeelt ufarlig, mente gynekologen. Heeeeelt vanlig. Men det må jo opereres, mente han, før eller siden. For det går ikke bort av seg selv.

 

Så nå er neste stopp fastlegen min, for å få en nærmere forklaring på hva jeg skal gjøre videre. (Fikk time neste uke der.) Det gjør jo ikke vondt, men er ubehagelig. Jeg kjenner det liksom, på siden der, i lysken.

 

Gynekologen mente det ikke var noen hast å operere det, hvis jeg ikke hadde direkte vondt, nå. Men jeg forstod det sånn at før eller siden vil det gjøre vondt, og da haster det med å operere. Så nå er jeg litt sånn; ja, hva er det å vente med, egentlig? Hadde jo vært typisk om jeg var fin lenge og så pang! fikk smertene midt i sommerferien f.eks., når vi for en gangs skyld skal ha ordentlig ferie og reiser utenlands. Har ikke lyst til å ligge krokbøyd med brokk-smerter da, liksom. <_<

 

Og her og nå er jeg jo veldig nysgjerrig på hvordan man trener med brokk? Er løping ok? Hva med styrketrening? Hva slags styrke? Og hva med rockering? Osv. Noen her inne som vet...? (Siden det er i lysken er det vel det som heter lyskebrokk.)

 

Vektmessig gikk forresten helga ganske så bra! Kun 200 gram opp. Spiste ikke så sunt, akkurat. Men holdt på med hagearbeid hele helga. Lukte ugress og lempet stein så svetten rant. Fikk forresten ikke lov til å lempe noe mer stein med det første, sa gynekologen, pga. brokken. "Ha ha! Nei, det må du få mannen din til å ta!"

 

Tror jeg må få det skriftlig! ;) Bare solseng og paraplydrinker heretter? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, sveisann!

 

Enda en uke er forbi, gitt. Men det er i det minste omsider mai! :)

 

Her gikk uka ganske dårlig, egentlig. Dvs. vektmessig endte det bra, med 58,5 kg idag morges. Men dit var det en kronglete vei. <_< Og kroppen har kjentes alt annet ut enn bra. Vært boblete og rar i magen hele uka, egentlig. Trent veldig lite og trøstespist masse. Pluss da PMS i tillegg. Til slutt visste jeg ikke lenger hva all mageknipet kom av; PMS, for mye godterispising, eller brokken. Og vekta spratt i været. Ja, ja.

 

Men tok tak på onsdag med skjerpings på kostholdet, i alle fall. Og det raste av 1,2 kg på bare et par dager. Puh! Og idag var det som sagt et snilt tall på vekta igjen.

 

ySLNbbw.png

 

Men føler fortsatt ikke at magen er "friskmeldt". Prøvde meg på en joggetur igår, for første gang på lenge, men måtte stoppe opp halvveis og bare gå resten av runden hjem. Fikk sånn rart knip, akkurat der brokken er. Litt nedtur, for jeg var veldig innstilt på å endelig få løpt ordentlig. Så nå ser jeg bare frem til legetimen på tirsdag, hos fastlegen, så jeg kan få noen svar på ting og tang. Ikke minst i forhold til trening.

 

Denne helga satser jeg på tilnærmet godtefri helg. Kjenner at jeg trenger det nå, etter en uke med trøstespising og uggen sukker-følelse.

 

Men sånn ellers har jeg det bra! B) Det gjelder å ikke miste motet.

 

Ha en strålende mai-helg og uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt det "bare" var brokk og ikke noe farlig. Jeg ville nok også bare operert det vekk, for som du sier så kommer det sikkert når det passer dårligst. ;)

 

Bare snarest innom for å rapportere vekt. Den var jammen ikke mye å rapportere denne uken. Opp 1.3 kg. Jeg vet grunnen, altfor mye mat og ikke så mye trim. Må gjøre endringer her. Men sliter fortsatt med hodet. Har nå fått noen muskelavslappende tabeletter og skal ta litt fysio. Har også begynt med litt yoga og det er spennende og herlig. Har meldt meg inn på nettyoga.no. Kjenner jeg ikke orker å gå på yoga.

 

Det blir den travel helg. Venninnebesøk i dag og konfirmasjon i morgen. Skal trimme mye og prøve å holde meg på matta det beste jeg kan. Ikke kjekt å sitte stinn og mett i konfirmasjon heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga hørtes spennende ut! Særlig hvis man får ta det i sitt eget tempo.

 

Jeg begynte på et yogakurs en gang i tiden, men sluttet halvveis fordi jeg ble så irritert på læreren. Han satt bare i lotusposisjon midt på gulvet og "lærte bort", uten å gå rundt og vise/korrigere elevene. Jeg ble helt eitrandes sinna på læreren, som ikke hjalp når jeg sleit med noe. Så ikke mye avslapping på det kurset, for meg. Ha ha! :P Men jeg liker prinsippet med yoga.

 

Vel, nå har jeg endelig fått kommet igang med trening igjen denne uka. Legen sa på tirsdag at det var begynnelsen på brokk, men at det ikke var fullt ut brokk. Enda. Og at det bare var å fortsette å trene som før. Det var en stor lettelse, selv om han også presiserte at jeg ikke kan gjøre noe for å bli kvitt det, når det først er der. Men det var for tidlig stadie til noe operasjon. Ble sendt videre til ultralyd, som jeg skal på idag. Så da får jeg se litt nærmere på hvordan det faktisk ser ut inni der. Hva eksakt som buler utover.

 

Men altså, både rockering og styrke er tatt opp igjen. Og jogging! Gud, så deilig det var å jogge igjen! Endelig kunne jeg lange ut igjen, uten å være redd for noe. Men måtte overbevise hjernen underveis om at "det er ingenting som faller ut! det er ingenting som faller ut!" ;) Kjente et konstant press i lysken, men ingen smerter.

 

Har også vært flink med kostholdet denne uka. Kuttet drastisk ned på sukker. Men ellers spist som normalt. Så vekt idag: 57,5 kg. Wow! Det er ned 1 hel kilo fra forrige fredag.

 

ySLNbbw.png

 

Merker at jeg blir mer og mer glad i det 57-tallet. :rolleyes: Den ene kiloen mellom 58-59 kg og 57 kg føles som natt og dag på magen min. Det er der den aller siste kiloen sitter. Ved 58-59 er det helt greit, liksom. Ved 57 har jeg eksakt den magen jeg vil ha. Ikke noe småbolle-mage.

 

Men jeg tenker som så at det er jo veldig avhengig av når i syklusen/måneden jeg er. Og ikke minst avhengig av hva jeg spiser. Mye sukker og hvetemel = større mage. Sånn er det bare. Det er utrolig hvor mye magen skrumper inn bare ved å holde seg unna sukker og hvetemel. (Min i alle fall.)

 

Så lenge jeg er i holde vekten fasen kommer jeg nok til å svinge mellom 57-59 kg, støtt og stadig, tror jeg. Avhengig av vær og vind, sykluser, kosthold, festlige begivenheter osv. Og det er helt greit! :)

 

Det tar litt tid å finne ut av ting og tang. Hvor man vil lande. Men tror jeg omsider(!) har funnet mitt endelige vektbelte. Yay! Tok meg bare et par år! He he! Så nå tar jeg og korrigerer signaturen min litt her.

 

Ha en fin helg, alle mann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fraværende her jeg. Ikke helt det store å rapportere heller. Har ikke vært så flink som jeg burde verken med trening eller mat. Når jeg var med på det løpet i August merket jeg at jeg falt litt sammen etterpå og jogget ikke på 2 måneder. Den samme følelsen har jeg nå etter løpet jeg var med på for to uker siden. Jeg ORKER rett og slett ikke. Så det har bare blitt 1 joggetur denne uka. Det er rett og slett for dårlig.

 

Jeg meldte meg jo også inn i helsestudio for en uke for å teste ut ulike timer. Er jammen glad det bare var en uke for det ble med 1 trening. En yogatime der jeg rett og slett følte meg kjempedum. Så det blir ikke mer studio på meg for å si det sånn. Trives bedre med å trimme ute i naturen. Hadde store planer om en joggetur i dag, men det ble litt mye vin og lite søvn i natt så det blir en gåtur i stedet.

 

Ellers landet vekta på 66.1 kg på fredag og det er vel som forventet. Kunne gått mye verre for å si det sånn.

 

Skal prøve å få faste dager jeg jogger og faste dager jeg går tur. Bruker mye energi på å lure om jeg skal jogge i dag eller i morgen osv .

 

Ellers verker hodet fortsatt og jeg holder på å bli gal :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henna!

 

Jeg synes ikke du skal være så streng med deg selv akkurat etter et løp. Og jeg glemte forresten å si da det var gjennomført nå sist... HURRA for deg! Og for faktisk gjennomført løp, overhodet! :D:D Synes det er en bragd i seg selv. Og ikke så rart kanskje at kroppen trenger litt fred og ro etterpå. (Så lenge du ikke bruker altfor lang tid til å ta løpinga opp igjen.)

 

Litt inspirert av alle disse løpene som har surret rundt i det siste, Sentrumsløpet, Holmenkollstafetten osv., har jeg selv tatt opp igjen de gamle grubleriene om å prøve å løpe 1 mil, istedet for 5 km som jeg løper nå. Kanskje ikke 3 ganger i uka, som nå. Men at f.eks. 1 av de 3 løpeturene mine i uka er på ca. en mil.

 

Men det sitter fryyyyyktelig langt inne! :blink: Jeg kan ikke huske at jeg har løpt en mil, noensinne. I hele mitt liv. Så jeg vet rett og slett ikke om jeg klarer det. Og da ikke bare i ett strekk, men om jeg overhodet kommer meg gjennom løypa, selv med små gåpauser.

 

Men tanken ligger her og modner, da. Mer og mer. Og idag satt jeg og målte på kart, for å finne en potensiell løype i området. Helst så flatt som mulig, hvis det først skal være en mil... :rolleyes: Men det er ikke mulig, her jeg bor. Så himla mange oppover- og nedoverbakker. Isj! Kommer bare ikke unna dem. Men fant én potensiell løype, på ca. 9,3 km. Så nå sitter jeg her med en slags skrekkblandet fryd og lurer på om jeg skal våge meg på den neste gang jeg skal løpe (men det er imorgen allerede...) eller gangen etter der. Yikes! Vet ikke om jeg tør.

 

Det som saboterer meg mest når jeg først skal løpe langt (vel, lengre enn 5 km i alle fall) er ikke fysikken lenger, men psyken. Er så himla flink til å psyke meg selv ned når det gjelder sånne ting. Innbille meg at jeg ikke får til hele runden og at jeg må ta masse gåpauser underveis, selv når jeg ikke trenger det. Hm... Hodet er en merkelig dings.

 

Ellers så skriver jeg under på den med å ha faste løpedager i uka, så langt det lar seg gjøre. Jeg har stort sett tirsdag, torsdag og søndag, fast. Da er det ikke noe å lure på, som du sier. Da vet man bare at man gjør det de dagene. Og legger opp kalenderen (og psyken!) etter det.

 

Vel, det ble litt løpetanker på tampen av en mandag.

 

 

(Helga gikk forresten fin-fint her. Ingenting opp. Hurra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som funker for meg når det er lengden og ikke farta som gjelder, er lydbøker!!! Finn en veldig bra bok, plugg inn øreproppene, og du vil ikke slutte!! Ha som mål bare å komme gjennom løypa, ikke stress med tid.... Det kommer etterhvert.

Jeg kan anbefale Graham Grene: The end of the affair, lest av Colin Firth.... Fantastisk roman, lest av en av de beste... Den holder meg igang, hvertfall.... Hvis du liker litt mer action er Mark Greaneys bøker om "The Gray man" underholdende.... Sjekk Audible.com - bare engelsk, på norsk har du digitalboken.no... Der finner du bl.a Jo Nesbø og Tom Egeland + selvfølgelig oversatte bøker...

Tips fra nabo'n, lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig her. Noe på på ørene enten det er lydbok eller musikk. Jeg hører alltid på musikk og det er nesten ikke vits å jogge hvis jeg ikke har musikk og sportstrackeren på.

 

Å jogge en mil er helt fantastisk spør du meg. Da føler jeg en dobbel lykke i form av at jeg også er så fornøyd med meg selv og den vanlige lykkefølelsen en får av å jogge. Men en mil er også max lengde for meg. Jeg kan også bli veldig oppgiret etter en hel mil så jeg pleier å ta den på formiddagen hvis jeg skal løpe en mil. I det siste har jeg kun løpt 7 km. Det er akkurat passe for tiden.

 

Lykke til :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode løpe-langt-tips! :)

 

Det med musikk er et must for meg også. Klarer ikke løpe en meter uten musikk. Men det ble nok ingen 1-mils tur på meg denne uka. Hjernen ville plutselig ikke være med på det likevel... <_< Men det ble 2 vanlige løpeturer (på 5 km) i stedet. Satser på den tredje til søndag.

 

Har vært flink med rockering og styrke også. Og brokken-som-ikke-var-fullt-ut-brokk-enda har ikke gitt meg noen problemer, annet enn litt trykk av og til, i lysken. Men ingen vondter.

 

Kostholdet har også gått ganske bra. Og vekt i dag var 57,2 kg. Litt ned fra sist uke, men alt i alt ganske stabil

 

ySLNbbw.png

 

Og ja, fortsatt veldig glad i det 57-tallet! Skal prøve å holde meg her nå. Var å shoppet badetøy på onsdag og det føltes ut som et hav av forskjell, fra når jeg har litt mage (rundt 58-60 kg). Alt satt så mye finere nå. DET er motivasjon! Og så utrolig deilig, sånn generelt, å rett og slett være kjempefornøyd med seg selv og resultatet etter de 3 siste årene med hardt arbeid.

 

Planen for helga er å spise is og kake (pavlova) og drikke musserende, men ikke kjøpe inn noe godteri. Tror det er en lur plan! ;)

 

Ha en fin-fin 17.mai! Hipp, hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, heisann! Da har enda en uke gått, gitt.

 

17. mai gikk sånn omtrentlig etter planen. Selv om jeg ikke kjøpte inn godteri ble det litt som gikk ned på høykant likevel. ;) Så gikk opp 800 gram sist helg. Helt ok. Deretter lå jeg helt piiiiiinlig stabil mandag- torsdag, på rundt 58 blank, før jeg gikk opp 200 gram til fra igår til idag. Så totalt 1 kilo opp siden forrige fredag, til 58,2 kg.

 

Men har ikke vært all verdens flink med maten denne uka. Og bare fått jogget 1 gang, pga. jobbturnusen til mannen min. Men regner med 1 joggetur til i helga, så jeg ihvertfall får sanket inn 2 denne uka.

 

ySLNbbw.png

 

Ellers er det bare å jobbe videre med de vanlige tingene. Vil ned igjen til 57 og det er jo ikke all verdens lang vei ned dit. Det er bare de små tingene i hverdagen som må justeres bittelitt. ;)

 

Her regner det og er sol om hverandre. Og er fryktelig fuktig luft! :blink: Var på skogstur med jobben idag og holdt på renne bort, av både fuktighet og regnbyger. Men fikk gått 1 hel time, da. Det er jo litt trim, i det minste! :)

 

Ha en fin helg! Her prøver jeg meg på en langt mer moderat helg, enn sist helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svisj, svosj! Enda en uke forbi.

 

Etter hva jeg husker ble vel ikke forrige helg så moderat som først ønsket. :rolleyes: Gikk litt opp, men gikk de fort ned igjen, da helga var over. Det kan jeg leve med. Pluss et par hundre gram ekstra ned, fra forrige fredagstall, så vekt i dag: 57,9 kg. Hvilket er virkelig bra, synes jeg, siden det er midt i PMS'en også. (Det hadde jeg glemt kom denne uka...)

 

Har glidd helt ut med registrering av trim siste par ukene. Men så lenge jeg trener er jo ikke det noen krise. Fått løpt 2 ganger hittil denne uka og tatt rockering og styrke, pluss alle gåturene mine, så jeg vet jeg har klart mine minimum 7 TP denne uka, i alle fall.

 

ySLNbbw.png

 

Nå venter juni. Himmel og hav så fort tida går! Og denne måneden blir skikkelig hektisk for min del. Siste innspurt på jobb før ferie, pluss bryllupsfesten vi skal ha 28/6.

 

Festen blir veldig laidback og avslappet, med hagetelt hjemme, papirduker og papptallerkner. Og mesteparten av maten har vi bestilt, så vi skal ikke lage så mye selv. Men det blir jo litt organisering og styring likevel. Har et helt hus som skal vaskes og freshes litt opp. Så det blir nok å gjøre likevel, de siste 4 ukene nå. (Med full jobb ved siden av. Og trening!) Men vi gleder oss skikkelig! Og veldig glad for at vi tok selve bryllupseremonien i november og festen nå på sommeren. Mindre press på at alt trenger å være så himla "perfekt". Ingen skyhøye forventninger til dagen, om at alt skal klaffe. Bryllupsdagen var jo tross alt i november... ;)Bare avslappet glede, om å kose seg mest mulig, uten noe som helst stress. Hurra!

 

Og kjolen passer fortsatt. Den sitter til og med enda bedre nå. Veide jo 59,2 på bryllupsdagen. Nå har jeg litt mer å puste i.

 

Målet er å veie 58,5 kg (eller under) til festen. Det burde jeg klare, synes jeg. Selv om det blir en hektisk måned.

 

Ha en fin helg - og første uke i juni! :) Her har vi masse soooool! Får jobbe litt mer med brunfargen i helga. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Hei Bijou

Jeg var innom tråden din for omtrent akkurat ett år siden, og skrev noe sånt som at du er mitt nye idol. Utrolig imponerende og inspirerende at du klarer å holde vekta, i motsetning til så mange andre. Meg selv inkludert, dessverre, jeg er tilbake der jeg var for et år siden. Du er fortsatt mitt idol, og hvis du har tips til hvordan holde på motivasjonen når man er omtrent i mål mottas det med stor takk! Du rocker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen og klapp på skulderen, Anna T! :)

 

Hvordan holde på motivasjonen, ja. Den utfordringen har man jo ikke bare i gå-ned-fasen, men også i holde-vekten-fasen. For man trenger fortsatt motivasjon, etter at man har kommet i mål, for å holde seg slank.

 

I perioden jeg gikk ned hadde jeg flere delmål, som hjalp på motivasjonen underveis. Konkrete utfordringer til meg selv, som å komme ned til den-og-den vekten, komme inn i de gamle buksene/kjolene etc. Sånt hjalp. Enkeltmål. Det var bare å ville det nok. Overbevise meg selv om at det faktisk var viktigere for meg å nå de målene enn å dytte i meg den ekstra sjokoladen eller droppe trening en uke.

 

Og det er vel omtrent samme måten jeg motiverer meg selv nå, til å holde vekten. Ville være der jeg er nå... nok. Være takknemlig for det jeg har fått til, nok. Og ikke kludre det til igjen. Og innse at det innebærer visse restriksjoner i kostholdet og en ukentlig innsats på treningsfronten. På permanent basis, hele året igjennom. Ikke bare i januar eller panisk rett før bikinisesongen starter.

 

Å være normalvektig/slank er ikke gratis. Ikke for meg lenger, i alle fall. Jeg må "betale" for det. Og da ender man opp med et valg: gjøre det eller ikke gjøre det. Det er helt opp til hver enkelt.

 

Etter hvert som jeg hadde vært i holde vekten fasen og jeg var kommet ordentlig inn i treningsmoduset, oppdaget jeg for alvor at trening i seg selv genererte også flere motivasjonsfaktorer, som det å ha energi og overskudd i hverdagen. Noe jeg fant ut at var gull verdt, som småbarnsmor i fulltidsjobb, med hus, hage og det hele. Det var en ekstra motivasjon, mot da jeg bare trente for å gå ned i vekt. I dag vet jeg hvor daff og slapp jeg blir hvis jeg ikke trener regelmessig, og vet hvor slitsom hverdagen da blir, når alt kjennes ut som et ork. Og det vil jeg ikke. Jeg vil orke å leve livet mitt, både på jobb og hjemme. Og likevel ha litt energi igjen til fritidssysler også. Så det å ha overskudd er en stor motivasjonsfaktor i den fasen jeg er i nå, merker jeg.

 

Samt bevissgjøring på kosthold. Ikke tyte kroppen full av ting den ikke trenger. Den funker så mye, mye bedre når den blir fylt opp med ting den trenger. Det gir også overskudd, på lik linje med trening. Effektene av riktig kosthold er dermed også en motivasjonsfaktor.

 

Så det er hovedsaklig hovedelementene som motiverer meg, og får meg til å holde vekten. Eller gå ned et par kilo når jeg har spist på meg for mye etter jul eller andre festlige anledninger.

 

Et annet tips, hvis man begynner å legge på seg igjen, er det å ta tak i det med en eneste gang. Stram inn fra morgenen av neste dag, samme hvilken ukedag det er. Legger man på seg 2-3 kg som man innerst inne ikke vil ha, synes jeg ikke man skal bagatellisere det, men heller ta tak i det umiddelbart. Før det baller på seg og f.eks. blir 5 kilo.

 

Jeg har sklidd ut ørten ganger i helger, weekendturer etc., men tar tak i det med det samme etterpå og får det vekk igjen, i kortere eller litt lengre skippertak. Slik klarer man både å holde vekten, på sikt, OG kose seg litt innimellom. Jeg er i alle fall veldig avhengig av kos fortsatt, søtmums og kakemonster som jeg er, og vil ikke ofre det for alt i verden! Men da må det altså trenes etterpå og strammes inn på kostholdet resten av uka. Og jeg må presisere: samme uke! Ikke neste uke, eller neste måned. Enkelt (?) og greit. ;)

 

Vel, det ble mye babling, men håper noen fikk noe ut av det.

 

Så til dagens/ukas tall: 57,7 kg denne fredagen. Littegrann ned fra forrige uke.

 

ySLNbbw.png

 

Veldig fornøyd! Har jogget 2 ganger hittil denne uka og satser som vanlig på den tredje turen i helga. Skal investere i et par ordentlige løpesko så fort feriepengene kommer på konto. De jeg kjøpte tidligere i år funket ikke noe bra på løping på asfalt likevel, så de har blitt gå-til-jobben sko. Men løper dermed fortsatt rundt i de samme eldgamle løpeskoene og det er ikke bra, andre (eller er det tredje?) året på rad.

 

Juni måned suser altså videre. 3 uker til bryllupsfesten og jaggu bare 4 uker igjen til sommerferien også. Hurrrrra! Ferie skal bli himla etterlengtet i år. Vi har ikke hatt ordentlig sommerferie på 4 (!) år. Pjuuuuuh! :blink:/> Og i år er jeg superklar for bikinisesongen, flere måneder i forkant, til og med! (Det er lov å skryte av det her inne på Holde Vekten, er det ikke...? B))

 

Men nu, pinsehelg. Masse husarbeid, småmaling og diverse husprosjekt i vente. Ha en fin-fin helg - og uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Hei igjen Bijou

 

Takk for langt og veldig fint svar. Håper så veldig å klare å holde på motivasjonen denne gangen, og ikke bare stikke hodet i sanda når jeg er i mål og late som det ikke kreves noe mer innsats. Skal prøve å holde fast ved tråden din da, og huske på tidligere falliter.

Du er i alle fall utrolig inspirerende, veldig gøy å se at det går så bra med deg fortsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg heier på deg, Anna T! :)

 

Her er atter en uke gått. Og den gikk veldig greit. Vekt i dag: 57,9 kg. Ligger liksom øverst på 57-tallet her og vaker litt for tiden.

 

ySLNbbw.png

 

Har løpt 2 ganger hittil denne uka og sliter litt med å få til den 3. turen for tida. Det er så varmt! :blink: Jeg trives virkelig ikke med å løpe i sommervarme. Jeg er mye heller en vinterløper. Gi meg heller 17 minus og løpebrodder, liksom! I fjor orket jeg rett og slett ikke å løpe noe som helst mellom mai og august. Tok helt løpefri. I år prøver jeg å pushe meg selv til å ignorere varmen. Ikke for at det er så tropisk smellvarmt, akkurat, men varmere enn på vinteren. Jeg svetter mer, beina føles tyngre, jeg sluker masse insekter underveis, får de i øynene og i det hele tatt. <_< Me not like. Men jeg pusher meg selv videre. Håpet er å holde ut hele sommeren igjennom. Ellers blir det så tungt å starte opp igjen i august. Husker det fra i fjor. Og så får jeg heller være glad for at jeg tross alt orker 2 turer i uka, i stedet for 3.

 

Kostholdet går også veldig greit for tida. Har bestilt meg stevia på iherb og skal teste det ut for første gang, om det går an å bruke det som erstatning for sukker. Vet ikke helt til hva, for jeg føler ikke at jeg bruker så forferdelig mye sukker i mat og matlaging. Men gøy å prøve ut, okke som. Kanskje noen kalorier å spare der.

 

Ellers blir det en ganske utfordrende helg denne gangen. Skal til Sverige i morgen og handle diverse til festen vår. Deriblant litt godis... Ahhh! Svensk løsgodis, altså. Blir jo helt rar i magen av det. Men like fullt følger det med en god pose hjem hver gang. Og søndag skal vi i barnebursdag. Pjuh! Fristelsene står bare i kø.

 

Regner med en god sving opp på 58-tallet neste uke og får nok litt å jobbe med. Men så lenge jeg fortsatt klarer å holde meg under 58,5 kg til den 28/6, som planen/målet er, så skal jeg være fornøyd.

 

Ha en fin helg, til de som leser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimista

God morgen Bijou!

"Naboen" som stikker innom for å se hvordan det går med deg. Må si du har en inspirerende og humoristisk måte å beskrive utfordringene dine i hverdagen med å holde vekta stabil! Den siste - det med å sluke insekter under en løpetur i sommervarmen - hehe den likte jeg. Masse proteiner der vettu! :lol:/>/>/> Men du er imponerende flink å holde deg selv i nakken og er enig i, ja iallefall det jeg har lest hittil. Man må ta seg selv i nakken. Å holde seg slank kommer ikke gratis. Ei heller en trent kropp.

 

Selv sliter jeg med noen små kiloer (og det er ikke tosifret)som kom pga sykdom og medisinering. men har ikke gitt opp for det.Og som du sier man skal ikke bagatalisere små kiloer, plutselig er det 10, så 12 etc.... Trener og passer på hva jeg trøkker i meg. Og har bestemt meg at de skal vekk. Vanskeligere pga det er utenforliggende ting som er skyld i de kiloene men sånn er livet og man kan ikke legge seg ned og deppe, ha selvmedlidenhet etc. av den grunn og trøstespise eksempelvis. Da blir det bare enda verre. :)/>/>/> Min gode venn Enna er flink å holde meg i nakken - vel vi holder vel egentlig hverandre i nakkeskinnet! :)/>/>/> Men det er godt å ha noen her inne som en motivasjon de dagene man er møkka lei.

Øm i musklaturen etter treningsøkten i går - jeg trente inne - er heller ikke glad i å spise insekter selv om de er proteinrike. Og en knallgod styrkeøkt ble det til slutt. Så jeg storkoser meg nå med frokosten som er i det sunneste laget for en søndag å være :)/>/>/>

 

Nei sola venter på meg! Ha en fortreffelig sommerdag!

 

Optimista :)/>/>/>

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...