Gå til innhold

Bijou's Holde Vekten Dagbok


Anbefalte innlegg

Ups, litt sen fredagsoppdatering fra meg, men jadda, november godt i gang.

 

Til tross for gode trimrutiner skjønner jeg at tingene ikke ligger helt til rette for riktig kosthold for tida. Stresser bare så helt for j**** på jobb om dagen. Kjenner stresset stige til oppunder øreflippene! :blink: Og jo mer stressa jeg blir, jo oftere løper jeg i skytteltrafikk til godteskåla vi har stående på jobb. Det hjelper ikke så veldig at jeg har en egen skål stappfull med frukt på min egen pult, som avledning. (Jeg spiser like mye fra begge.) Nå har i tillegg et par kollegaer vært ute og reist også, så denne uka var det ekstra mye fristende taxfree-godis. Stønn!

 

Stress og godterier, akkurat de to faktorene som setter seg i magen og gjør meg oppblåst og i ubalanse. Jeg vet jo det. Men jeg lar det likevel skje. I går jobbet jeg 12 timer i strekk og da jeg våknet i dag morges hadde jeg mageknip fra helvete. Helt uten grunn, sånn ellers. Men måtte jo krøke meg på jobb og satt hele dagen krokbøyd. Og det har fortsatt ikke gitt seg, så nå bare kapitulerer jeg og går og legger meg og krysser fingrene for at det er borte imorgen. Håper at helg hjelper.

 

Så utfordringene for tida er først å fremst jobb-stresset. Prøver å stresse mindre, men det er ikke så lett når man plutselig har dobbelt så mye å gjøre.

 

Vekt i dag: 59,5 kg. Så opp igjen fra forrige uke. Men greit nok, når ting er som de er.

ySLNbbw.png

 

Men trimmen er som sagt bra! Løper ca. 3 ganger i uka og har blitt flinkere med styrken. Prøvde tipset ditt, Enna, og tar nå armhevninger mot trappetrinn. Enklere, men kjenner likevel at det tar. Takk for tipset! :) Prøver jo å variere styrken litt, og har lagt inn tåhev også nå (når jeg først holder på i trappa), som jeg leste om og skjønte nærmest var som et must å regne for alle oss som løper jevnlig.

 

Så kroppen blir i det minste vedlikeholdt, sånn ellers. Det er da noe! ;)

 

Satser på en rolig helg. Har sove-lenge-morgen imorgen (jeg og mannen har hver vår dag i helgene) og den skal benyttes til FULLE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag. Juhuuu! :)

 

Denne uka har jeg prøvd å stresse litt ned, til tross for at det fortsatt er mye å gjøre på jobb. Har prioritert å slappe av etter jobb, og å legge meg tidlig, så det har blitt bare 1 løpetur hittil denne uka. Satser på den andre på søndag.

 

Men har opprettholdt rockering og styrke. Er så moro nå som jeg begynner å merke tydeligere forskjell på både armene og magen! Klarer å holde sideplanken lenger også. Og stabilt, på begge sider. Ikke verst!

 

Vekta var stabil etter forrige helg og har holdt meg nederst på 59-tallet hele uka, til tross for PMS, faktisk. Men i går var det bryllupsdag (1 år siden alt!) og vi feiret med litt kake og champagne på kvelden, etter at jeg hadde vært ute og løpt. Så da svingte vekta litt opp igjen. He he! Så 59,5 kg igjen i dag. Samme som forrige fredag.

 

ySLNbbw.png

 

Veide altså 59,2 i går - det samme som for nøyaktig 1 år siden da jeg giftet meg. Og er ikke det stabil så vet ikke jeg! Veldig fornøyd med siste års HV-innsats, altså! :) Særlig med tanke på at jeg nå er oppe i "max-vekt" også og har ligget enda lavere i løpet av dette året.

 

Men vinter er vinter, da spiser jeg mer enn på sommeren. Sånn er det bare. Og muskler er muskler! ;) Jeg både løper mer og trener mer styrke nå enn jeg gjorde i sommer.

 

Nå, klar for helg! Blir kjærestehelg i byen, med hotellovernatting, kino, middag og det hele. Skal bl.a. feire bursdagen min, som er neste uke. Tjohoo! Så det er bare å blåse i kaloritelling og som sagt heller komme seg ut på en løpetur igjen søndag kveld! ;)

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho ho! Denne uken var alt annet enn stabil. Her braste jeg heller hodet gjennom taket så det sang!

 

Det ble regelrett fråtsing sist helg, med bytur, kino, middag ute og hotell. Pluss proppet i meg minst 2 kg smågodt, jevnt og trutt. Så startet uka feit og fin. <_< Derettet fulgte bursdagen min på onsdag (41 år, juhuuu!), som jeg også fint klarte å feire med glans, selv om det bare var en helt vanlig ukedag.

 

Har ligget jevnt over 60 kg hele uka og klokket inn på 60,3 kg idag. Ikke greit. Selv om det "bare" er 300 gram over maksgrensa mi, så er det fy!

 

ySLNbbw.png

 

Så jeg har allerede begynt arbeidet med å snu skuta rundt.

 

Har blant annet bestemt med for en godteri-fri helg denne helga og har kjøpt inn masse frukt og vaniljekesam istedet. Det får bli snopet denne gang. Målet er å være tilbake på 59-tallet allerede til mandag morgen. Selv om det bare er øverst på 59. Jeg skal ikke starte uka på 60. Det er sikkert og visst.

 

Og så blir det en fastedag enten mandag eller tirsdag neste uke, for å nullstille magen og kroppen, som bare har føltes oppblåst og feit siste dagene. Yukk!

 

Men igjen, har trent da. Løpt 2 ganger denne uka hittil og satser på en 3. Og driver fortsatt med styrken jevnlig. Det har vel reddet meg fra 61-tallet denne uka, kanskje. ;)

 

Lover bedre tall neste uke, definitivt! Det er bare å stoppe det i tide og ta tak med det samme.

 

No more chocolate for you, Mrs! :P I alle fall ikke før neste helg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag igjen og veiedag.

 

Lovte jo bedre tall denne uka - og det fikk jeg til! :) Har hatt en skikkelig skjerpings-uke og kuttet drastisk ned på hverdagsgodteriet. Samt alt av brødprodukter, som også fort gjør meg oppblåst og uvel i etterkant hvis jeg glemmer meg bort og spiser det likevel. Og salt snacks.

 

Resultatet er nesten en hel kilo ned. Fra 60,3 til 59,4 kg idag. Veldig fornøyd!

ySLNbbw.png

 

Merker veldig forskjell på magen denne uka. Siden jeg trener like mye som før, er det antakelig kostholdet sin skyld. Magen skrumpet jo nesten helt inn til paddeflat! :o Hadde helt glemt hvilken effekt særlig sukker har på kroppen, da jeg har vært på sukkervogna så altfor lenge denne høsten.

 

Men det motiverer definitivt til mer skjerpings, videre. Selv om jeg er aldri så glad i godis. Akkurat nå har jeg redusert inntaket så mye at jeg ikke har det prekære suget lenger heller. Gudskjelov!

 

Skal prøve å holde meg til denne planen helt fram til jul: minimalt med sukker, brødprodukter og salte ting på ukedagene. Helst ikke salt snacks i helgene heller. Sistnevnte er faktisk ikke så stort offer for meg.

 

Dette pluss løping 3 dager i uka og styrke gjør susen! Sideplanken og armhevninger (fortsatt mot trapp, dog) er min definitive favoritter, for jeg ser så tydelig resultater nå. Styrken har nesten bare blitt en del av hverdagsrutinen, de dagene jeg ikke løper. Så det er blitt grei skuring. Sånn sett er dørstokkmila ift. løping mye høyere. Selv om jeg løper relativt jevnt og trutt må jeg fortsatt kjempe mot dørstokkmila, hver eneste gang...

 

Men har løpt 9 ganger hittil i november og har da bare 1 tur igjen, denne helga, så er målet på 10 løpeturer i måneden nådd. Håpet innerst inne på 12 turer, som i oktober, men 10 er bestått! Har unnet meg litt mer nytt treningstøy også, bl.a. vinter-løpetights fra Gore (foret og med Windstopper, nyyyydelig i kulda!) og nye løpevanter i merino-ull - og sånt hjelper jo også betraktelig på treningshumøret! :)

 

God helg!

 

P.S. Ble forresten ingen fastedag på meg denne uka. Klarte meg uten og får heller ha den til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan altså bare ta av meg hatten!!! Du er virkelig så flink!!! Jeg er definitivt i et sukkermodus og det ER TØFT å komme av!!! Flink er du!!

 

Hilsen nabo´n som ser at hun er bedre til å gi råd enn å følge dem selv :lol: (tenker på push-ups i trapp... jeg har ikke tatt EN push-up på to uker....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu hei! Telte på kalenderen i dag og TO UKER bare til jul?! :blink: Himmel og hav! Jeg har ikke begynt med julegaver eller noen ting jul enda. Pfffft! Har hatt mer enn nok med jobb bl.a.

 

Men, joda. Blir vel jul i år også. Vi reiser jo vekk, så litt lettvint der. Men julegaver må vi vel nesten ha med oss, ellers blir det rabalder. He he!

 

Kostholdsmessig gikk denne uka bra. Hadde en stabil helg sist og en mer eller mindre stabil uke. Ikke fullt like disiplinert som forrige uke, men likevel med skjerpings. Hadde en glipp og spiste pannekaker her en dag, med bare fint mel (vi var tomme for grovt) og magen gikk helt bananas. Men det ble med bare den dagen, for å si det sånn. Og ellers har magen vært like flat og fin. Vektmessig gikk denne uka i null, dvs. samme vekt som forrige fredag, 59,4 kg.

 

ySLNbbw.png

 

Treninga går også bra. Har 12 løpeturer som mål nå i desember og har fått unnagjort 2 hittil. Tok forresten en test på armhevningene mine i går og tok vanlige mot gulv i stedet for mot trapp, for å sjekke hva jeg klarte nå. Og det ble 5 halvgode (kom ikke heeeeelt ned). Men 5 halvgode er jommen meg mye bedre enn null, som resultatet var tidligere i høst! :D/> Så jeg fortsetter. Og igjen, takk for tipset, Enna! Håper du kommer i gang du også snart!

 

Ellers har jeg en bitteliten mistanke om at jeg kanskje spiser for lite, i forhold til trening, og at kroppen blir litt forvirra og går i sparemodus iblant. Det ble litt vanskelig å regne på, for aktivitetsmessig ligger jeg akkurat litt i overkant av "moderat", men ikke helt "hard trening" heller. Men ifølge en slik forbrenningskalkulator bør jeg nok ligge et sted mellom 2000-2300 kalorier pr. dag. Og det kan jeg uansett trygt si at jeg ikke gjør, i alle fall ikke på hverdager. Så kanskje jeg rett og slett må hive i meg mer...? Skal teste litt.

 

God adventshelg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått tid til å teste så mye med kaloriinntaket, akkurat. Dagene går i et forrykende tempo om dagen. :blink: Men fortsetter med samme kostholdet, samme treninga.

 

Og vekta står visst bom stille: 59,4 kg i dag også.

 

ySLNbbw.png

 

Inntak og forbruk går i null. Og siden dette også er PMS-uka mi er jeg strålende fornøyd med det!

 

Ikke så mye annet å fortelle. Må bare stå på som en virvelvind, så jeg kan ta juleferie neste fredag med god samvittighet. (Eller, det gjør jeg nok uansett, slik jeg har stått på hele det siste året.) Men håper å komme litt mer ajour.

 

Julelønna på konto i dag, inkl. diverse ekstra bonuser, så nå blir det ut og unne seg litt mer treningstøy! Bare sånn i tilfelle jeg ikke får noe til jul... Tsk, tsk! :P

 

Har vel mer eller mindre slått meg til ro med at å ligge på 59-tallet frem til jul er akseptabelt. Selv om jeg aller helst ville sett 58-tallet ved inngangen til ferien. Vel, 1 uke igjen.... Kanskje? :rolleyes:

 

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juleferie!!! :D :D :D

 

Fy søren som jeg har stått på siste dagene, inkludert idag. (På jobb, altså.) Og jeg kom ajour! Så godt det lar seg gjøre, i alle fall. Helt ajour blir vi aldri. Men kan ta ferie med gooooood samvittighet! 2 hele uker! :lol: Kan knapt fatte det. To hele uker, liksom. Wow...!

 

Har ikke orket/rukket å trene så mye denne uka. 1 løpetur og et par styrke-økter bare. Som en treningspause å regne, nesten. Men tror kroppen trengte det. Mensen er også over, så kroppen har stabilisert seg litt.

 

Og ja, jeg så 58-tallet denne uka! Riktignok bare 58,9, både igår og idag, men det er 58! ;) Jippi! Det er en halv kilo ned fra forrige uke og absolutt godkjent, i julestria. Og spisinga. (Har blitt 3 middager ute, bare den siste uka.)

 

Grafen stuper rett ned i joggeskoa, det er nok et hint!

ySLNbbw.png

 

For nå er det ferie. Mer tid og fokus til trening igjen! Vi reiser jo bort på mandag, men joggeskoene og treningstøyet skal med. Og de skal brukes.

 

Blir nok ikke noen oppdatering her inne på meg før om en drøy uke eller deromkring. Da er jeg nok fin og julefeit! Men det får nå gå. Det blir siste oppdateringen i 2014 i alle fall. Etter det avrunder jeg tråden og kommer bare innom sporadisk, i 2015, tenkte jeg.

 

Imens: god jul til alle som leser tråden! :) Kos dere masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel overstått jul!

 

Da kommer aller siste oppdatering for 2014 fra meg her inne.

 

Jula gikk som planlagt. Det vil si, jeg hadde egentlig ingen plan i år! ;) Annet enn å kose meg og ikke tenke så altfor mye vekt. Opp ville det jo bli uansett, når man vil kose seg ordentlig.

 

Pakket med meg joggesko og fikk til 2 løpeturer i ferien, både Lille Julaften og 1. dag. Deilig! Og har løpt 1 gang hittil denne uka. Det er jeg strålende fornøyd med!

 

Vekt idag på årets aller siste dag: 60,1 kg. Kun 100 gram over øvre grense. Absolutt godkjent, med tanke på alt jeg har proppet i meg! :rolleyes:

 

Da blir siste oppdatering på kurven min slik:

ySLNbbw.png

 

Ser litt vel hopp-og-sprett ut. Men når jeg kikker på Grete Roede-kurven min, siden jeg startet her inne i oktober 2011, ser det langt mer stabilt ut! (Hvis jeg får til å legge inn et bilde her inne, da... Man må klikke på det lille ikonet for å få opp hele bildet.)

 

post-34474-0-09718300-1420022546_thumb.png

 

Fin-fin kurve! Er ikke dette Holde Vekten, så vet ikke jeg. SÅ stolt av meg selv og alt arbeidet jeg har lagt ned i dette, siden høsten 2011! :D

 

Og selv om jeg mer eller mindre avrunder tråden min her inne nå og ikke kommer til å oppdatere regelmessig lenger, så er jo ikke arbeidet over. Jeg har fått et nytt liv. En ny hverdag. Og den innebærer fortsatt regelmessig trening og en viss oversikt over hva som forsvinner inn i gapet.

 

Idag skal jeg kose meg med pinnekjøtt, godt drikke og konfekt! Og så fortsetter arbeidet igjen imorgen, i 2015! Målet er å komme meg tilbake til 58-59 kg iløpet av januar. Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering da, om en måneds tid. Men utover det er det takk for meg her inne! :)

 

Tuuuusen takk til alle som har lest tråden min her på Holde Vekten (og på Ned 10-20 kg, når den tid var). Takk for alle superhyggelige kommentarer, tips og opp-backing gjennom årene og lykke til så masse videre alle sammen her inne! Vil dere noe sterkt nok, så klarer dere det, samme hvor lang tid det måtte ta. Løsningen ligger i hodene deres, ikke i magen! :) Så jobb med hodet, folkens! Ikke ha dårlig samvittighet for noe, fortsett bare umiddelbart etter en glipp - og ros dere selv masse underveis!

 

Godt nytt år - og takk for det gamle!

 

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere noe sterkt nok, så klarer dere det, samme hvor lang tid det måtte ta. Løsningen ligger i hodene deres, ikke i magen! :) Så jobb med hodet, folkens! Ikke ha dårlig samvittighet for noe, fortsett bare umiddelbart etter en glipp - og ros dere selv masse underveis!

 

Bijou, gratulerer så mye! Du har kommet ned i vekt, og greid å holde den! Supert! :) Dette er virkelig til inspirasjon for oss som jobber oss mot målet "ned i vekt og holde den". Egentlig burde de kloke ordene dine over her havne i tråden Inspirasjon under "ned 20-30 kg". For du har så rett, men det er så lett å glemme når man "sprekker", og sliter med motivasjonen.

 

Lykke til videre. Ønsker deg et godt nytt år! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig å gå inn i nytt år nesten i ønskevektklassen :D . Gratulerer med glitrende gjennomført livsstilsendring. Du har som overstående kommentator sier, inspirert mange.

Ønsker deg et skikkelig bra nyttår med mange, fine løpeturer... Det er DEILIG å løpe :) .

Vi "ses" kanskje her inne i ny og ne, likevel...

Lykke til med din innsats for å nå 58 igjen... Det klarer du!

 

Hilsen nabo'n Enna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann, sveisann! :) En liten kjapp oppdatering fra meg, på denne siden av nyttår.

 

Startet altså nyåret på 60-tallet og vippet litt over og under iløpet av januar, som for øvrig var sykt slitsom på jobb, før jeg ble sykemeldt i begynnelsen av februar og tullet på meg både det ene og det andre av sykdommer, på rappen. Utrolig slitsomt! Pluss at poden selvsagt ble syk også, så jeg måtte være sykepleier/underholdning for han samtidig. Pjuh! Hadde noen uker hvor jeg trøstespiste og vekta skøt i været igjen, før kroppen tydeligvis fikk nok, og kvittet seg med all dritten. Bokstavlig talt... :unsure: Men veldig deilig etterpå. Og etter det har det faktisk ikke fristet å dytte i seg mengder med sukker eller feil mat igjen. Fikk bare så himla nok, både fysisk og mentalt. Så nå er jeg tilbake på 58-tallet. Litt hjulpet av sykdom, altså, men likevel: juhuu!

 

Treningen på nyåret har gått så som så. Kun 5 løpeturer i januar og 2 (!) i februar! Helt katastrofalt. Men motivasjonen har vært på zero og formen på bånn, så da er det greit. Har vært flinkere med rockering og styrke, faktisk. For det er liksom lettere å få til, hjemme. En liten økt her og en liten økt der.

 

Nå er altså vekta tilbake til før-jul-vekt, formen er oppadstigende og jeg gleder meg(!) til å ta fatt på løpinga igjen nå i mars! Nytt treningstøy er innkjøpt for litt ekstra boost også. :P Og jeg har gjenopptatt jobbsøkingen min, for den jobben jeg har nå tar rett og slett kverken på meg. Ikke bra. Helsa først! Det er vel oppsummeringen etter en heller skranten januar og februar her.

 

Ha en fin-fin vår alle HV'ere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Visste ikke at det gikk an å savne en Holde Vekten-tråd, men det gjør det altså! ;) Har blitt sittende og lese denne gamle tråden min denne søndagen (litt, men ikke hele), med vemod. Og med masse latter. Ha ha! Det er bra man har selvironien i orden...

 

Det er ca. 1 år siden jeg skrev her inne sist, følte at jeg hadde alt under kontroll og var sikker på at det ikke kom til å gå skeis lenger.

 

Så feil kan man ta... Innen sommeren (2015) var jeg kommet opp i 62 kg og innen jul samme år viste vekta 63-64 kg. Men da var jeg heldigvis allerede kommet meg over på en tråd inne på "Ned under 10 kilo"-forumet og blitt aktiv der. Noe jeg fortsatt er. (Jeg kan følges på tråden "Bijou's Sommerplan 2015".)

 

Det er en kamp! Fortsatt. Eller som jeg skrev i denne tråden i januar 2013: "Er selv i en fase nå hvor jeg lurer på hvordan jeg i huleste skal komme meg ned på 61, eller langt mindre 60 blank igjen. Føles helt totalt uoppnåelig om dagen."

 

Der er jeg nå, igjen, med mine 64 kg. Og 62, 61 og 60 kg virker ganske fjernt...

 

Men samtidig vet jeg jo også at det er mulig. Gravde derfor frem noen av de gamle grafene mine, som inspirasjon til meg selv! :)

 

2013:

DBXLbdw.png

 

I 2013 var det et større spenn mellom kiloene. Det svingte med alt fra 64-65 til 58 kg. Men i det store og hele gikk det nedover, dit mot jeg ville være.

 

2014:

ySLNbbw.png

 

2014 var mer stabilt, selv om det svingte litt der også gjennom året. Men litt svingninger må man jo regne med. Vekta holdt seg i alle fall mellom 60-57 kg. (Enkelte dager nede i 56 kg, husker jeg.) Men i sum akkurat sånn jeg vil ha det!

 

2015 hadde jeg ingen graf. Men den hadde uansett bare vist opp. Har i alle fall lagd meg en ny for 2016. Målet denne gangen er å gå ned 6 kilo, først. Deretter stabilisere. (På en måte kjøre litt reprise av 2013.)

 

2016:

wZi9bew.png

 

Har gått ned 1 julekilo hittil i januar og har litt julegram igjen. (Var på 63-tallet rett før jul.) Og jeg vil tilbake under 60 kg igjen, der jeg følte meg mest vel.

 

Tenker fortsatt at 58-59 kg er en bra vekt for meg. Fikk jo testet ut både 56 og 57 kg også på et tidspunkt, men ser i ettertid at det var for lavt. Fant noen bilder av meg selv i jula fra den epoken og ja... det var litt i snaueste laget.

 

Har bestemt meg for at 2016 skal bli året jeg når målet mitt og kommer meg "hjem" igjen. Har slumset litt for mye, litt for lenge nå. Og januar har faktisk vært en god måned for meg, både treningsmessig og med tanke på kosthold. Har fått peilet meg inn på riktig kurs igjen. Så det er bare å stå på!

 

Men jeg er ikke mentalt klar for å gå tilbake til denne tråden enda. Jeg føler at jeg må ha kommet meg litt lenger ned først, før jeg kan "fortjene" å komme tilbake hit. Så denne tråden får fungere som en gulrot inntil videre.

 

Jeg skal tilbake inn hit, en dag. I 2016... B)

 

Hasta la vista, tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese på tråden din. Jeg kan omtrent fortelle samme historien, for jeg har også vært lenge på Ned under 10 kg, og endelig - i 2015 - klarte jeg å komme meg ned dit jeg ville. Pluss enda noen kg til. Godt å ha noe å gå på, tenker jeg.

 

Jeg håpet på å klare å gå ned fra 67 til 58 kg, men jammen seg jeg ned til 54-55. Der er jeg nå, og ønsker jo å beholde denne vekten. Skal absolutt ikke mer ned. Men det er så utrolig vanskelig å stabilisere vekten, og i disse dager er jeg nok på vei opp.

 

Så dette er et evig slit, tror jeg. Ser ikke bort fra at jeg må tilbake til tråden jeg kom fra, jeg og :)

Markise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei 2017!

 

Så ble ikke 2016 det året jeg klarte å gå ned det som trengtes for å flytte "hjem" til Holde Vekten-tråden min likevel. For mye skjedde. Jeg valgte å rette fokuset og energien min andre steder, enn på slanking og trening. I august valgte jeg til og med å ta en lengre pause fra jogginga mi, som jeg har holdt på med mer eller mindre kontinuerlig siden 2011-2012. (Og helt ærlig; det var SÅ godt med en pause!)

 

Men... nå er jeg sakte men sikkert på vei tilbake til overflaten igjen. Og jeg skylder helsa mi og den gamle garderoben min, som fortsatt ligger innerst i klesskapet og venter på meg, å komme meg nedover mot 60-tallet.

 

Rundt 60 blank er altså målet. Pluss, minus. Litt usikker på hva kroppen tillater nå, med noen ekstra år på baken og siden sist jeg var på idealvekten (våren 2015).

 

Leste noe fiffig i Aftenposten idag, vedrørende å lage nye vaner:

 

"Hvor mange dager det tar å etablere nye vaner har flere forsøkt å finne et svar på. En av de mest anerkjente studiene gjort på dette, viser at det tar fra 18 til 254 dager. Forskere ved University College London fulgte 96 mennesker som forsøkte alt, fra å drikke vann til lunsj til å løpe en kort tur før de spiste middag.

 

Det kan altså ta over åtte måneder, snittet er 66 dager. Å etablere nye vaner er krevende. Det viktigste er å repetere handlingen om igjen og om igjen, i nøyaktig den samme settingen, konkluderte forskerne. Deltagerne som ikke var konsekvente nok, mislyktes."

 

Selv er jeg god på mange ting. Som å spise sjokolade, ignorere vekta, eller fryde meg over å ikke jogge. Men jeg er også usedvanlig god på repetering, til det kjedsommelige. Sånn helt nerdete, tidkrevende, tilsynelatende meningsløs, masochistisk repetering.

 

Og den egenskapen skal jeg børste støv av og bruke for alt den er verdt i 2017.

 

Her skal det repeteres på et par-tre ting jeg tidvis har slumset med de siste par årene, særlig siste halvåret:

 

- Jogging, 2 ganger i uka (innimellom 3) + styrke/rockering

- Telle kalorier igjen på ukedagene

- Flytte alt kos (snop/øl/vin) tilbake til helgene

 

Starter denne uka, men joiner ingen komme-ned-i-vekt-tråd, i første omgang. Vil prøve meg på egenhånd, uten ukentlige rapporteringer i en forumtråd. Trenger å være litt mer "off", forummessig. Fokusere. Repetere...

 

Vekta lå altså på gjennomsnittlig 63-64 kg stort sett hele 2016. Vel og bra, forsåvidt. Men gikk opp et par kilo til på tampen av året og svever nok et sted rundt 66 i skrivende stund. (Kom hjem fra nyttårshelg på hytta nå i dag.) Skal begynne å ha veiedag hver fredag igjen og lage en ny statistikk for 2017, som jeg kan lime inn her.

 

Men kanskje ha en månedlig dagbok-rapportering her inne, underveis. Når jeg først har en dagbok-tråd, full av min egen historikk. Så har jeg noe konkret holdepunkt, på veien mot Holde Vekten.

 

Den dagen jeg har nådd 63-tallet igjen, skal jeg derimot flytte litt mer permanent inn her igjen. For de aller siste kiloene.

 

Imellomtiden skal jeg brette opp ermene og repetere meg nedover på vekta, de første overflødige kiloene! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig godt nyttår, Bijou! Så hyggelig å se deg her inne :)

 

Jeg ser vi er sånn noenlunde på samme sted både med vekt og fokus. Jeg har også tenkt å ta meg sammen og komme meg ned på en vekt jeg er komfortabel med, sakte men sikkert. Det er for tullete med de par-tre overflødige kiloene.

 

Vi kan jo heie litt på hverandre innimellom, synes du ikke? Dette skal vi nok få til, begge to. Det er tross alt bare viljen det står på - oppskriften kjenner vi begge ;)

 

Masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år, Tulla69! :)

 

Ser du er på plass her inne på HV du også. Men du er nok nærmere målet ditt enn det jeg er.

 

Første uka mi gikk heller dårlig. Jeg telte kalorier hver ukedag og hadde alt under kontroll slik sett, men uka "klaffet" akkurat med PMS'en, så etter en flink arbeidsdag kom jeg hjem og hadde mine ukontrollerte raptuser med julerester i skapet. Og jeg ga meg ikke før den konfektesken og den marsipanpølsa var tom... <_<

 

Men da var det tomt også. Og vekta på stillstand. Dvs. helt øverst på 66-tallet.

 

Men det er faktisk greit. Det er disse ukene jeg sliter mest med, hver måned, og stillstand er faktisk innafor da. Selv om det ikke er noen drømmesituasjonen å stå stille akkurat her hvor jeg gjør nå, da. Men januar blir bedre herifra og ut. Det er trøsten.

 

Løpinga har jeg ikke fått til enda. Den sitter tydeligvis langt inne denne gangen. Men prøver å peppe meg selv, på ulike vis. Og jeg blir litt mer klar for hver dag som går. ;) I helga ryddet jeg f.eks. i klesskapet hjemme, og fysisk fant igjen alt løpetøyet også, ifra innerst i en krok. Så nå kan jeg ikke bruke den unskyldningen heller, at jeg ikke vet hvor det har blitt av! He he.

 

Ha en fin uke, Tulla! Virker som du er inne i en god stim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Da var det veiedag for min del og oppsummering av uke 2. Og denne gikk heldigvis litt bedre enn den første! ;)

 

Fikk ENDELIG joggeskoene på igjen, etter masse arbeid med hodet. Og... selvfølgelig, når jeg først kom meg ut så angret jeg jo ikke etterpå. Kjørte på med jogging mandag og torsdag og har tatt rockering og diverse styrke og stretching tirsdag og onsdag. Kroppen føltes stiv som en stokk etter den første løpeturen, hva ellers når man ikke har løpt på et halvt år, men utrolig hvor raskt musklene "husket" det. Jeg synes jeg så resultater allerede etter den første løpeturen. Poiiiing, så spratt lårmusklene på plass igjen! Pjuffff! Så forsvant ganske mye av den oppblåste magen og jeg kunne igjen ane konturene av magemusklene. (Har ikke sett de på evigheter.)

 

Vel, vel. Mulig det bare er jeg som fantaserer, men vekta har i alle fall også vært på min side. 66,2 kg viste den imorges. Noe som er ned 700 gram siden forrige uke. Fornøyd med det!

 

g0f8bdw.png

 

Men jeg har jo bare nettopp begynt. Now comes the hard part... :unsure: Skal jobbe videre med hode og kropp og kommer tilbake inn her på tråden igjen i slutten av måneden for å ta en liten månedsoppdatering.

 

Håpet er å gå ned 1 kg i måneden, men vet at selv det er vanskelig for meg. (Prøvde jo både i 2015 og 2016.) Men føler at jeg kanskje har litt flere brikker på plass i hodet denne gangen, så vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jepp, da var januar over for denne gang.

 

En vanligvis kjip måned, men i år synes jeg den faktisk gikk veldig greit. Mulig det bare er fordi jeg blir eldre, og da går jo tida som kjent så mye fortere, så hvorfor deppe over januar når det straks er midtsommers likevel, liksom? B)

 

Slankemessig startet altså januar litt dårlig, den første uka. Til tross for kaloritelling. Så tok jeg fatt på jogginga igjen den 9. januar og har løpt 2-3 ganger i uka siden det. Men sluttet å registrere kalorier etter den første uka. He he! Vanskelig å få til begge ting samtidig, tydeligvis.

 

Vekta gikk først litt ned, før det sto stille, så sneglet seg bittelitt mer ned, og nå på slutten av måneden tok et hopp videre ned. Så vekt idag: 65,2 kg. Noe jeg er veldig fornøyd med! :) (Oppdatert graf ligger i innlegget over her. Orker ikke lime den inn en gang til.)

 

Denne siste uka regnet jeg strengt tatt ikke med noe nedgang heller, pga. PMS, men jommen var ikke kroppen på team, gitt. Nesten et lite PMS-mirakel.

 

Selv om jeg ikke har registrert inntak på noen uker, så føler jeg at jeg har kontroll. Knasker hjemmelaget knekkebrød til frokost og lunsj, spiser frukt, forsyner meg moderat av middag (spiser alt mulig, ikke GR-oppskrifter) og har spisestans etter kl. 19.00 om kvelden. Kun te-drikking på kvelden, ikke snacks. Og lørdager kun på lørdager! Det funker foreløpig bra, synes jeg.

 

Deilig å kjenne at man har fått tilbake joggeformen og at kroppen saaaaaakte begynner å ligne på sitt gamle jeg, uten for mye oppblåst mage.

 

Vel, nå er vi godt igang med februar allerede. Repetisjon, repetisjon, repetisjon! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann! En liten vår-oppdatering siden sist.

 

Her har våren gått ganske trått. Først sykdom i februar/mars (betennelse i nakke), som satte en stopper for all trim en periode. Og etterpå klarte jeg ikke å komme meg igang igjen. Etterfulgt av en deppe-periode, for helt andre ting, hvor kalorier inn ble trøsten. SÅ klassisk... <_<

 

Ikke orket å se på vektkurven min før i dag, og oppdatere den. Men ser at jeg altså har ligget på 66-67 kg et par måneder. Litt opp, litt ned, men totalt sett ganske stabilt.

 

g0f8bdw.png

 

Savner noe så enkelt som 65-tallet... 2 kilo unna bare, likevel føles det såååå langt unna.

 

Fortsatt ikke motivert til noen helomvending, det meste føles kjipt og slitsomt for tida, men ligger på været og venter på bedre tider. Imens håper jeg å få igang løpinga igjen, i det minste. Kroppen er så kadaver og jeg begynner faktisk å bli lei det.

 

Vel, vel. Det var alt for denne gang. Skikkelig gladmelding, he he! Men gitt opp....? Aldri! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Tulla69

Hei Bijou!

Det var veldig hyggelig å lese et livstegn fra deg igjen :D - selv om innholdet nok ikke var det du hadde ønsket!

 

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Først var det sykdom hele januar som satte meg voldsomt tilbake på form - og litt på kg. Deretter litt formbygging før jeg fikk en veldig slitsom periode på jobb frem til påske, og dermed røk treningen igjen, men IKKE appetitten! Vips, så kom det på en kg til... <_<

 

Jeg har sett 68-tallet, et tall jeg ikke er særlig begeistret for :o, og er farlig nær nå også. 67,5 kg i morges.

 

Været er bedre nå, og jeg jobber igjen med å få på plass løpeformen, som er sørgelig annerledes nå enn i fjor. Mat - hva skal jeg si? De hersens pillene jeg må ta gjør meg nesten konstant sulten. Men jeg sier som deg: Gi opp? Aldri! ;)

 

Masse lykke til videre, og send meg en oppmuntrende tanke i ny og ne, da!

 

Tulla :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei Tulla69! :) Så hyggelig!

 

Nei, gi opp gjør vi da sannelig ikke....! ;) Det kan være bratt til tider, men vi biter oss fortsatt fast i håpet. He he!

 

Jeg har lagd meg en egen "skippertak-tråd" inne på "Ned under 10 kilo"-forumet, som jeg for øyeblikket prøver å fokusere på i 7 uker fram til sommerferien min starter. For her spratt vekta uventet i været iløpet av april/mai og jeg suste rett inn på 68-tallet og kunne glatt klart 69 også før sommeren, om jeg ikke tok tak. Så da gjorde jeg det. Og er tilbake på 66,9 kg nå.

 

Så årsgrafen min tok en liten schwung i taket, kan man si.

 

g0f8bdw.png

 

Men alt kan repareres... ;)

 

Her skulle jeg gjerne blitt flinkere på søvn, men med lysere og lysere netter er det jo fillern ikke lett å ta igjen søvn i helgene heller lenger... Tror jeg må kjøpe meg blendingsgardiner. Men, lyse netter må jo sies å være et luksusproblem, egentlig. Vi skal kanskje ikke sove bort sumarnatta...? :P

 

Får håpe juni er snille med oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann!

 

En liten oppdatering på tråden min på sommerferiens aller siste dag. Hvor ble den av, egentlig...? Ferien altså. Den feis jo bare avgårde i solnedgangen. Og nå er det jommen over for denne gang. Vel, vel. Har i det minste fått slappet av ordentlig, sovet MASSE og er klar for "høsten". :) (Selv om vi knapt skriver august enda, da.)

 

Hadde jo et lite prosjekt inne på det andre forumet, 7 uker/50 dager med disiplin frem til sommeren. Startet på 68,4 kg og avsluttet på 66,7 kg på feriens aller første dag. Veldig fornøyd med det!

 

Viste seg at ferien min ble litt mer aktiv enn det stillesittende kontorlivet jeg har ellers, så ikke et eneste gram festet seg på kroppen, faktisk. :blink: Veide inn på nøyaktig det samme da jeg kom hjem: 66,7 kg. Og kan jo ikke klage på det!

 

Nå venter altså hverdagen og jeg tar opp kampen der jeg forlot den, i juni/juli.

 

Skal fortsette å holde fokus på følgende:

 

- redusere kaloriinntaket, ligge på ca 1600 kalorier pr dag

- jogge 2-3 ganger i uka + litt styrke

- sørge for nok søvn

- drikke nok vann

- repetere, repetere, repetere

 

Målet er, fortsatt, å komme nærmest mulig 60-tallet innen 31/12. Gir ALDRI opp! Vet at jeg føler meg mye bedre under 65-tallet, enn over. På alle måter. Så det synes jeg at jeg skylder meg selv å få til - atter en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Bijou! Ikke mye aktivitet her, men vi er da innom! Etter ditt siste innlegg å dømme er vi også ganske like tunge, men det kan jo ha skjedd ting med deg i mellomtiden :)

 

Ønsker deg en god og sunn høst - vi strever videre... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at flere av oss som har hatt følge en stund i ny og ne, har landa på samme problemet!

 

Jeg har vært på denne tråden, flere ganger.

 

Det er de samme små kilo på slutten som er de seigeste!

 

Nå er jeg på en tråd under " 10 kilo å gå ned" Sommerprosjekt....det er Tjorvens tråd.

 

Fokuset er å ta et skikkelig røsk nå utover!

 

Kanskje en kunne ha samla oss med disse siste kiloene under en tråd og få et skikkelig samla puff??

 

Bare et forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...