Gå til innhold

Ned i vekt til jul 2012


Gjest Charlottejenta
 Share

Anbefalte innlegg

Et tips i forhold til kaker er å bruke sukrin i stedet for sukker. Jeg har brukt vanlig oppskrift og hatt i sukrin i stedet for sukker. Det er litt arbeid med det, for alt som skal i røra veies for å finne ut hvor mye sukrin som skal i. Vekta på sukrin skal ikke være mer enn 20% av hele kakerøra. Har laget eplekake med sukrin. Kom fram til at det ble halvparten så mye sukrin i forhold til sukker, men kaka ble god likevel. Her er oppskriften, hvis noen har lyst til å prøve:

 

Eplekake:

 

4 egg

2 dl sukrin

150 g smør

2 dl melk

6 dl hvetemel

4 ts bakepulver

5 epler

 

Pisk "eggedosis" av egg og sukrin.

Smelt smøret og bland i melka. Rør dette inn i eggedosisen.

Bland sammen hvetemel og bakepulver og sikt det i. Bland inn.

Skrell eplene, ta ut kjernehuset og del opp i båter.

Hell kakerøra i smurt rundform.

Legg eplebåtene på toppen.

Dryss over litt sukrin og kanel.

 

Stekes ca. 45 minutter ved 180 grader.

 

Ellers er det mange oppskrifter med sukrin å finne her: http://www.funksjonellmat.no/oppskriftstyper/kake/

 

Du kan også se på oppskriftene her på Grete Roede og se om du finner noe fristende. :)

 

Ny veiedag for meg i dag. Nå har vannet fra siste veiing og enda litt mer forsvunnet. Ned 1,9 kg siden sist. Det vil si 1,8 kg ned siden oppstart for tre uker siden, som gir et snitt på 600 g i uka, så det er jeg veldig fornøyd med! :)

 

Hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann alle sammen! :rolleyes:

Har de plass til ei "tynn lita flis" til eller? :blink:

Såg at på denne tråden var det mange som nettopp er begynt igjen, og det hadde vore så greitt å fått vore med.. Eg og treng motivasjon!!

Har fleire gongar begynt mitt nye og betre liv... Stort sett kvar mandag! Men tysdag ettermiddag så fell eg liksom tilbake i gamle vaner.. Men no er det nok! Kiloane viser stort sett det samme som det har gjort dei siste åra - opp og ned.. Og det har alltid vore nokon kilo for mykje.. Men no FØLER eg meg skikkelig tung.. Det gjere noke med sjølvtilliten rett og slett, og det vil eg ikkje ha noke av! Så nooooo!! No er det slutt - og starten på eit sunt og friskt liv! Målet er forløpig å gå ned seks kilo. Og egentlig hadde eg håpt på at det blir eit kilo i veka.. Men så er det det å faktisk halde vekta til jul og då.. Så om eg sleppe inn i varmen her - så hadde det vore veldig kos!! :-) Og eg lovar - eg skal IKKJE skrive slike lange utgreiingar kvar gong... :-) :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heffi: Kostholdet kommer nok på plass etter hvert. Du må øve deg på det som med alt annet for å bli god :) Et tips er å spise mer proteiner og litt mindre karbohydrater, da minsker behovet for mye mat og usunn mat - i alle fall for meg.

 

Jeg trener en god del, trener hardt når jeg først trener, så det blir med 3-5 ganger i uken da jeg ønsker at kroppen skal få hente seg inn mellom øktene. Kjenner også litt på dagsformen - det funker ofte veldig bra :)

 

Meline: Sukrin er et godt tips, men jeg føler at det ofte blir litt sånn rar ettersmak av det. Opplever du det samme? Gratulerer med gode resultater!

 

Motala: Selvsagt er du velkommen, vi trenger alle motivasjon innimellom og da er det godt å være flere :) Lykke til på veien din!

 

Jeg har nå gått under 7-tallet og er strålende fornøyd! 3,8kg fra målet mitt, så får jeg se når det er nådd om jeg er fornøyd eller ikke. Julen 2012 tror jeg blir bra i alle fall!! Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott nedgang til dere! Hurra! :)

 

Jeg måtte dessverre se at jeg hadde gått opp igjen: 74,5 kg viste vekta nå. Men målte meg rundt midjen igjen, og hadde minket 3 cm..synes det hørtes mye ut egentlig, men kan jo være at jeg var litt oppblåst sist og ikke var det i dag.

 

Er bare sånn snarest innom før jeg reiser på ferie nå. Kommer derfor ikke til å melde noe de neste ukene. Håper i hvert fall jeg kan klare å ikke gå opp mer i vekt mens jeg er borte. Er fit for fight når jeg returnerer. Nesten så jeg gleder meg til hverdagen igjen, er litt lettere med tanke på slankingen da hihi.

 

Stå på! Dere er utrolig fliiinke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit, Motala! Så gøy med flere i tråden. :)

 

Så leit at vekta har gått opp, Heffi. Lykke til i ferien. Det er vanskeligere da enn i hverdagen, men jeg krysser fingrene for at du ikke går opp. God ferie!

 

Meline: Sukrin er et godt tips, men jeg føler at det ofte blir litt sånn rar ettersmak av det. Opplever du det samme? Gratulerer med gode resultater!

Det blir ikke det samme som ved bruk av sukker, nei. Det kommer kanskje litt an på mengden og hva det brukes til. Har fått tips om at det ikke passer i glasus, for eksempel.

 

Gratulerer med ny nedgang! Så herlig å være så nære målet sitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heffi: Kjedelig å gå opp, men ned i cm er jo gøy! Er fullt mulig du var oppblåst, men har du trent mye styrke? Da kan vekten være rar mens cm går inn vettu ;)

 

Ferie er lov, kos deg masse! Jeg holder selv på med oppkjøring til min ferie nå - de tre første ukene i september kommer jeg til å slette fra minnet mitt matmessig når jeg er tilbake ;)

 

Meline: Ok, ser den. Har hørt at den nye Sukrin+ skal være bedre enn vanlig sukrin, men det er så DYYRT! Jaja, spiser ikke ting med mye sukker i lenger, så når jeg gjør det får det heller være perfekt - med orndtli sukker ;) Tusen takk, er deilig å være nermt, men er fremdeles en god vei å gå mtp oppstramming!

 

Hvordan går det med deg da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for velkomsten, jenter! B)

No er snart dag nummer tre over - og motivasjonen held!! YES! :rolleyes: Har framleis nokon dagar med ferie, og med skikkelig typisk vestlandsver så har eg hatt litt tid til over.. Så då har leika meg litt ned kcal-innhald og diverse.. Holdt på å få sjokk når eg såg at det "sunne snopet" som nøtter faktisk er har så skyhøgt kcal-innhald!! Forstår jo at det er sunt og alt det der, men inntaket mitt har vore over det som har vore forsvarleg og sunt.. Eg har ikkje råd til å bruke opp kcal-kvota mi på noken usle nøtter altså.. :blink: Vel vel :-) Er flink til å sjekke opp kcal-inntaket før eg faktisk et noko no, så då klare eg å styre unna verstingane.. Og har framleis 250 kcal til kvelds til gode her - og det er etter ein nydleg blomkålsuppe til middag (GR-oppskrift! Anbefalast!!) Elles måååååtte eg kikke på vekta i dag.. Og det går rette vegen! :D Så no skal eg halde meg unna slik at eg får veigd meg skikkelig neste mandag - 1 veke etter.. Kan vel vere mykje opp og ned før den tid, så best å ikkje sjekke for ofte :huh: Ser at dokke er flinke, jenter! B) Stao pao! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er da, Motala! Deilig med nedgang og motivasjon - de henger gjerne litt sammen ;)

 

Nøtter har mye kcal - men har masse sunt fett !! Så om du klarer å holde deg til ca 30-50 g om dagen og holder deg innenfor kcalgrensen din, så skal det gå fint :) Bare husk at usaltede nøtter er best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

Heisann på dere, håper jeg også kan være med:) jeg har ikek veid meg siden slutten av mai, men da veide jeg 67, men har nok gått opp noe i løpet av de siste 3 mnd.

 

jeg har meldt meg på idolaudition som er i november, så det er et lite mål jeg har, får opp selvtilliten til den tid og føle meg fin når jeg står der.

 

Maten min sånn daglig

 

Frokost: havregrøt med en proteinshake og tomat og agurk

 

lunsj: røkt laks og eggerøre av 2 egg

 

mellommåltid: proteinshake og frukt

 

mellommåltid: proteinshake og frukt

 

middag: litt varierte men mye fisk og kyllingwok

 

kvelds: ca samme som lunsj

 

legger inn vekten neste uke når jeg kommer hjem fra trondheim:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Hei alle sammen!

 

Nå er jeg tilbake fra ferie. Tror nok det har gått litt opp i vekten, men sånn er det bare ;) Ble faktisk toro-kake til bursdagen, jeg hadde tydeligvis ikke så mye jeg skulle ha sagt som jeg håpet, men men ;)

 

I morgen er første dag i ny jobb for min del, og da er det jo også tilbake til hverdagen. Jeg syns det blir endel enklere å ha kontroll på kostholdet da! Jeg har vært og kjøpt inn masse frukt og grønnsaker - klar til å starte et "nytt liv". Planen er å lage en plan for hele uken nå i kveld, slik at jeg ikke trenger å tenke mer på det ;)

 

Hjertelig velkommen til engeljenta og Motala. Kjekt at vi blir flere! :) Jeg har veiedag igjen i morgen - håper jeg husker det i morgen tidlig :P Jeg var såvidt på vekta på fredag, den hadde gått en del opp, men vi får se i morgen. Da er det to uker siden siste...

 

Engeljenta: Spennende med Idol! Jeg er ingen ekspert på mat, men det virker nå som om du har et bra opplegg gåendes :)

 

Motala: Gratulerer med nedgang! Er nok lurt å sjekke kcalinntaket før man spiser ja, er mange "verstinger" som man aldri tenker på. Men nøtter er sunt, i begrensede mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen engeljenta28! Jeg synes planen din ser bra ut, men er det litt mye proteinpulver der? Jeg ville prøvd å bruke ordentlige matvarer fremfor det så mye du kan. :) Lykke til med nedgang og idol-audition! SÅ spennende!

 

Charlottejenta: Velkommen tilbake fra ferie - deilig med et avbrekk tenker jeg :) Torokake er torokake, nå er det veien fremover som teller. Hvordan gikk denne uken for deg?

 

Meline: Hurra for nedgang! Det er gøy å se selvom man har kost seg litt! Det beviser at det handler om måtehold - ingenting annet :)

 

Jeg er nå 3kg fra målet mitt! Gleder meg til jeg når det, ser at jeg sliter hardere med disse siste kg. Jeg hadde et lite møte med en personlig trener i dag, skal trene med ham på fredag. Grugleder meg litt til treningen og utfordringene med det, men gleder meg veldig til å se fettprosenten gå ned!!

 

Ha en fin uke videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

3 kg fra målet, det er kjempebra Hircine! Gratulerer! Spennende med personlig trenger. Jeg har prøvd det noen ganger og fant ut at det virkelig var noe for meg, men samtidig syns jeg det ble vanskeligere å gå igjen neste gang fordi han kjørte meg så utrolig hardt!! :lol: Det er vel gjerne poenget med en personlig trener, men men :P

 

Nå er min første uke i ny jobb nesten over. Var på vekten i dag (Selv om veiedagen min ikke er før på mandag) og så til min forferdelse at vekten har gått opp til over 77 kg! Hvordan er det mulig?? Jeg håper det er stresset med ny jobb som spiller inn, hvis ikke forstår jeg ikke hva som går galt... Har spist sundt hver dag. Deilig nistepakke og ikke noe tull... Hmm, får se hvordan det er på mandag og neste mandag, er det ingen bedring, må jeg gjøre noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Charlottejenta! Er veldig glad for å se målet så nære :) MEN jeg er ikke fornøyd med kroppen min likevel :( Har altfor høy fettprosent, så den må ned - så forsvinner kanskje magen helt! PT'en skal hjelpe meg med det forhåpentligvis. Tror jeg satser på 20 PT-timer, 1t i uken i 20 uker, DA bør det jo vise seg resultater? Har også fått med meg min kjære, så vi skal gå sammen med PT. :)

 

Målet er å nå fettprosent på 25 innen jul, men jeg ANER jo virkelig ikke hvor lang tid slike ting tar i forhold til å gå ned i kg. SÅ, det er det jeg jobber mot, så får vi se hvor realistisk det er når vi er kommet så langt :)

 

Så kjedelig å plutselig se et helt annet tall enn du forventet da (når det går feile veien, altså).. Har du trent mye i det siste, at du har samlet masse vann? Stress kan også være en forklaring. Har du sovet lite/dårlig?

 

Jeg håper det blir lettere for deg fremover, og at det løsner igjen. Om ikke, klag her og vi hjelper deg videre :) *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Ah, ja den fettprosenten er ikke så enkel! Mitt største problem selv syns jeg er magen, men den har jeg fått vekk tidligere når jeg har nådd ca 68 kg, så det er målet nå også :) PT-timer virker bra! Spennende å høre hvordan det går fremover!

 

Jeg har ikke trent noe i det siste - har ikke muligheten til det med de vonde hoftene mine desverre :( Skal be om blå resept på et terapibasseng som ikke er så veldig langt ifra der jeg bor neste gang jeg er hos legen. Da får jeg hvertfall trent litt :) Men, søvnen har vært elendig de siste dagene, og det har vært mye stress... Er mye press i den nye jobben min (doktorgradsstipendiat), hvertfall nå de første ukene, så det har gjerne litt med det å gjøre...

 

Det blir hvertfall ikke noe snop denne helgen! Hadde meg noen glass rødvin i går - måtte ha noe å kose meg med :) Men utover det, blir det ikke noe sånt.

 

Håper dere har en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

Veide meg på vekta til ei venninne i går da vekta hjemme er kastet ut. veide 71,8 på vekta hennes men veide meg rundt kl 15 på ettermiddagen så hadde nok veid mindre om jeg hadde veid meg på morgenen.

 

det er altså opp 4,8 kg da på 3 mnd, men begynner på nytt kurs på onsdag så da blir det riktig tall der.

 

angående de proteinshakene så blir det som regel bare 2 om dagen, 3 om dagen om jeg trener, altså en til frokost med havregrøten og 1 før og etter trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Da var jeg på vekten i dag morges! 74,7 viste vekten, det er litt mer enn forrige uke, men med tanke på hvor stressende denne uken har vært så er jeg alt i alt fornøyd :) Kanskje jeg klarer å snu tendensen til en nedgang til neste mandag? :)

 

I går var jeg ekstremt godtesyk, spesielt etter at jeg fant ut at vi hadde to store plater med sjokolade i hus! Heldigvis hold viljestyrken seg, erstatningen ble en deilig smoothie med eple, banan og appelsin :)

 

Ønsker alle en god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Jeg melder meg også inn her :) Vekt i dag er ca. 73 kg og vil ned til 60.0 kg. Spørs om jeg klarer det fram til jul, men et stykke på veien bør jeg vel klare. Har gått på kurs før og gått ned 7-8 kg, men de kom fort på igjen, gitt! Dro med seg litt fler på veien også. Rart det der :)

 

Går på kurs, skal dit i dag faktisk. Første dagen for min del etter ferien. Har ikke gått ned et gram siden juni, dessverre. Har ikke jobbet for det heller. Men det skal sies at jeg heller ikke har gått opp noe :)

 

Første delmål er 70 kg.

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff..kjedelig med oppgang, Charlottejenta..vi har vel alle opplevd det.. Men må bare glemme det, og tenke at ny uke gir nye muligheter! Noen ganger når vekta går i mot meg, og godtersuget har tatt overhånd kan jeg tenke at nå har jeg spist så mye godteri, så da er det bare å fortsette, dagen er ødelagt likevel..men det er jo bare tull..det er bedre å stoppe halvveis i godterposen, enn å spise resten også. Kanskje du vet hva som gikk feil forrige uke, kanskje noen enkle ting som du fint kan klare deg uten denne uken, eller kanskje du har mye vann i kroppen, mensen e.l. Hos meg varierer vekta veldig mye i løpet av en uke, så kjedelig når den høyeste vekta kommer akkurat på veiedagen. :P

Stå på!

 

Nå er jeg tilbake fra ferie. Har vært flink i matveien siste uka,holdt meg innefor kalorigrensen hele veien og ikke spist godteri bortsett fra i gårkveld (burde kanskje hatt mer motivasjon kvelden før veiedag menmen), og har kjøpt meg ei lita digital kjøkkenvekt som gjør det lettere å finne riktige porsjonsstørrelser. Her veies det meste for tiden, så regner jeg med jeg klarer meg uten den etter hvert. Trolig slankerens beste venn (eller fiende :P ) denne kjøkkenvekta, hvem visste vel at 1 porsjon kokt pasta var så lite f.eks..? :) Så får jeg prøve å komme ordentlig i gang med treningen denne uka, var tungt å starte på jobb igjen nemlig. Vekta viste uansett 73,7 - 800 gram ned.

 

Hvordan går det med dere andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlottejenta

Gratulerer med flott nedgang Heffi!

 

Huff, ja jeg ble veldig demotivert nå. Tror nok det er flere grunner, maten har ikke vært helt topp - blant annet champagne, rødvin og sjokolade i helgen... I tillegg har mannen hatt ansvaret for middager den siste uken - helt klart ingen god idé alltid :P

 

Jeg har også kjøpt meg digital kjøkkenvekt - på tide å ta den skikkelig i bruk tror jeg! :) Nei, det er vel på tide å lage en god matplan fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj! Så flott nedgang! Gratulerer! :D

 

Jeg måtte bruke vekta fra fredag fordi fikk ikke veid meg i dag. Beskjedne 200 gram ned til 73,5. Helga har vært utrolig dårlig matmessig, så regner med jeg egentlig har gått opp. Helga er så vanskelig altså, og når det da var bursdagsfest i tillegg... Har vært så sliten i det siste så kjente jeg hadde ikke overskudd til å tenke over hva jeg spiste i helga, og det ble heller ikke noe særlig trening..dårlig unnskyldning altså, men noen ganger blir jeg så lei av å tenke og veie og måle osv osv. Men ny uke og nye muligheter sant??? B) Klarer meg heldigvis ganske bra i ukedagene, men kan jo ikke la helgene ødelegge. Og så må treningsmotivasjonen på plass også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, alle sammen!

 

Det er noen uker siden sist jeg var innom her. Har mye å gjøre på jobb og hjemme for tiden, så det har vært tøft å jobbe med å skulle gå ned i vekt. Det blir gjerne enkle løsninger med middagen, og det verste er den store posen med smågodt som havner i handlekurven når det blir helg. Jeg har altså skeiet ut noen ganger, men jeg klarer meg bedre enn jeg selv tror. Forventet å ha gått opp da jeg gikk på vekta i dag tidlig, men jeg har faktisk gått ned 800 g den siste uka. På 8 uker har jeg gått ned 3,9 kg. Det er jo så og si 500 g i uka, så det er jeg veldig fornøyd med. Da burde julemålet være innenfor rekkevidde. :D Det gjelder bare å klare å holde fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...