Gå til innhold

Opp - og ned i vekt

Gjest Elise2

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ny her. Har prøvd å bli slankere mange ganger tidligere, og noen ganger har jeg faktisk klart det! Men bare for en stund.... Jeg lurer på hvorfor det er sånn?

Dersom man har hatt konstant vekt over mange år, da er det balanse mellom hvor mange kalorier man putter i seg og hvor mange kalorier man forbruker? Så går man ned, la oss si 10% i vekt. Hvorfor går man da opp igjen? Hvorfor klarer man ikke holde stabil vekt på 90% vekt, når man klarte det på 100%?? Er det fordi kaloribehovet også reduseres til 90%, når vekten er 90% av opprinnelig vekt, slik at om man går tilbake til "normalt" matinntak blir det 10% for mye hver dag, som det fort blir kg av?

Jeg trenger å forstå dette, for å hindre at det skjer igjen. For jeg mener alvor nå, jeg ønsker å gå ned ca 15 kg. Knær, hofter, kondis og kroppen generelt har godt av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

Vekta kan være ufordraglig sta føler jeg. I hele sommer har jeg holdt kcal inntaket mitt mellom 1300-1600 kcal. Og jeg har trent. Å herre min jeg har trena. Gått fjellturer på 6-7 timer flere ganger, jogga, trent styrke osv. Jeg har hatt flere dager da jeg har forbrent mer en mat inntaket. Likevel står vekta på 70 kg - 0.6 til + 2 kg. Uansett pokker. Og det e steine frustrerende å oppleve, at samme pokker hva man gjør så rikker ikke vekta seg. Derfor er det viktig å måle kroppen sin også. Vekta er en ting, den sier noe, men måla din i cm sier også mye. Jeg har blandt annent krympa snart 20 cm i sommer. Men jeg veier fortsatt det samme. Og det at jeg har gått ned en buksestr gjør noe med selvtillitten det også.

Det du skriver at du har hatt stabil nedgang om du har senka matinntaket med 10 %, men med en gang du har økt litt mat inntaket spretter vekta tilbake på samme stille. Hva med å øke bare 5 % neste gang. Kroppene våres finner ofte en "trivsels vekt" som er veldig vanskelig å komme bort fra. Men vekten i seg selv burde ikke være tema. Muskler veier mer enn fett sies det. Syns det er en liten løgn, for 1 kg fett og 1 kg muskler veier nøyaktig 1 kg. Men plassen de opptar er veldig forskjellig. 1 kg fett har mye større volum enn muskler. Så denne gangen ville jeg også ha tatt å målte slik de anbefales her på Grete Roede. Hals, overarm, bryst, midje, hofte, rompe og lår. Så lager du deg en tabell og fører inn en gang i uka. Så kan du se forandringene der også. Jeg vet jeg en dag vil gå litt ned i vekt, men som sagt, vekta mi står på stede hvil, men jeg har mista 20 cm snart og det merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninjafrue

en lege sa til meg for mange år siden at fettceller aldri blir borte, de bare skrumper inn når du slanker deg. derfor, når du går ned i vekt, vil fettcellene "skrike" etter å fylles. vi er ulikt utstyrt mht hvor fort vi går opp i vekt, og det avhenger selvsagt av hva du spiser og antall kcal. kroppens "indre liv" - dvs det hormonelle, hjernens signalstoffer etc spiller veldig inn.

for å lage nye fettceller må du spise rimelig mye ekstra over tid, det kan kanskje forklare "den stabile overvekta" noen har.

Om du vil vite mer, anbefaler jeg boka "hjernen styrer vekten din" av martin ingvar og gunilla eldh. lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hildegunn

Vekta kan være ufordraglig sta føler jeg. I hele sommer har jeg holdt kcal inntaket mitt mellom 1300-1600 kcal. Og jeg har trent. Å herre min jeg har trena. Gått fjellturer på 6-7 timer flere ganger, jogga, trent styrke osv. Jeg har hatt flere dager da jeg har forbrent mer en mat inntaket. Likevel står vekta på 70 kg - 0.6 til + 2 kg. Uansett pokker. Og det e steine frustrerende å oppleve, at samme pokker hva man gjør så rikker ikke vekta seg. Derfor er det viktig å måle kroppen sin også. Vekta er en ting, den sier noe, men måla din i cm sier også mye. Jeg har blandt annent krympa snart 20 cm i sommer. Men jeg veier fortsatt det samme. Og det at jeg har gått ned en buksestr gjør noe med selvtillitten det også.

Det du skriver at du har hatt stabil nedgang om du har senka matinntaket med 10 %, men med en gang du har økt litt mat inntaket spretter vekta tilbake på samme stille. Hva med å øke bare 5 % neste gang. Kroppene våres finner ofte en "trivsels vekt" som er veldig vanskelig å komme bort fra. Men vekten i seg selv burde ikke være tema. Muskler veier mer enn fett sies det. Syns det er en liten løgn, for 1 kg fett og 1 kg muskler veier nøyaktig 1 kg. Men plassen de opptar er veldig forskjellig. 1 kg fett har mye større volum enn muskler. Så denne gangen ville jeg også ha tatt å målte slik de anbefales her på Grete Roede. Hals, overarm, bryst, midje, hofte, rompe og lår. Så lager du deg en tabell og fører inn en gang i uka. Så kan du se forandringene der også. Jeg vet jeg en dag vil gå litt ned i vekt, men som sagt, vekta mi står på stede hvil, men jeg har mista 20 cm snart og det merkes.

Du spiser ikke litt lite når du er så mye i aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MammantilMatheo

Du spiser ikke litt lite når du er så mye i aktivitet?

De mest aktive dagene spiste jeg nok i det minste laget i form av kcal inntakt. Men nå når hverdagen er tilbake og man er i full jobb, alenemor på deltid og ikke mulig å få barnevakt for å trene osv. Så er nok aktivitetsnivået mitt betraktelig mye lavere, til ca annen hver uke med trening. Så nå er kcal inntaket litt mer balansert i forhold til trening. Jeg bare ønsket en kick start i sommer. Har krympa det har jeg, men vekta viser nøyaktig det samme....

Imorgen er det Skåla opp i Loen... 1848 høyde meter... juhu jeg gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...