Gå til innhold

Råd, tips og støtte i den skumle Hold Vekten-fasen, med varig endring for oss over 40 år


Anbefalte innlegg

Her er ukas plan å komme lengst ned på 63-tallet! ;)

 

Etter å ha svømt rundt på 64 en uke og rullet meg rundt i apatien, selvmedlidenheten og giddalausheten, er jeg klar for å reise meg igjen.

 

Starter med en fastedag og håper å få renset systemet litt for gruff og drit. Og håper jeg får kommet meg ut på joggings igjen imorgen eller en av dagene før helga.

 

Dagens vekt: 64,1 kg. Nå skal jeg av 64 - og ikke tilbake igjen dit! Så får jeg bare ta en kilo av gangen her, videre. Heldigvis har jeg god tid. Ikke no' stress. For dette skal vare!

 

Ha en fortsatt fin uke, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 328
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Cecilie1

Takk for det, Tjorven. Joa, det ble 1,8 kg ned, men så gikk jeg opp 1,1 kg forrige uke med ryggtrøbbel. Alt i alt har jeg kommet meg ned omtrent der jeg var før jul, det er jeg fornøyd med.

 

Ja - når er man slank nok? Da jeg startet prosjektet mitt trodde jeg vel ikke at jeg skulle komme ned i 70 kilo. Det var målet, men mer som en visjon... Da jeg snuste på 70-tallet før jul syntes jeg plutselig ikke det var nok, og satte nytt mål på 68. Hvis noen hadde sagt til meg at jeg skulle veien 68 kilo for et år siden ville jeg ledd rått. Og blitt litt fornærmet - jeg var da ikke 10 kilo overvektig?

Målet mitt HAR flyttet seg. Det dreier seg om to ting: Jakten på lykkefølelsen ved å ta av bare eeen kilo til. Og frykten for å gå over i HV på ekte - og hva som skjer da, legger jeg på meg igjen? For jeg trenger slett ikke gå ned under 70 kilo, kanskje blir jeg mager av det. Likevel vil hjernen dit (ikke kroppen). Så jeg tenker at jeg får prøve det, og heller forkaste det etterpå.

Med 68 kilo har jeg en BMI på ca 20,5 - nå er den på ca 21,5. Slett ikke overvektig altså...

 

Intervalltrening på truger høres litt voldsomt ut :blink: , du får gi rapport Tjorven. Her regner det og sludder i dag, blir innetrening i kveld.

 

Så fint at du er klar for å "reise deg" igjen Bijou. Jeg syns det har vært i overkant tungt å komme igang igjen etter jula i år. Vet ikke hvorfor - kanskje fokuset på vekt har vært der så lenge at det ble i overkant deilig å slippe det i jula? Du har jo ikke langt igjen til mål, sikker på at du er i vektbeltet ditt allerede neste uke når du kommer i gang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Bijou - Fint du er på banen igjen og Lykke til med ditt mål for uka, det klarer du ;)

Faste en dag. Hva drikker du da?? Bare vann eller??

 

Før i tiden fastet jeg 3 dager 2 - 3 ganger i året. Men kjøpe Fastepakke på helsekosten. Vet ikke om de har det lengre en gang nå.

Før, da jeg var ung og vakker, så gjorde jeg så mye for utseende da. Fastet, ansiktsmaske 1 gang i uka. Massasje 2 ganger i måneden. Fotpleie annenhver måned.

Nå som en virkelig kunne trengt slik, da gjør en det aldri..

Da jeg ble syk og la på meg som 44 åring, kuttet jeg ut alt... ser det ut som.

Håper jeg skal få til Spa i Riga 2 gagner i året fremover. For det var jo så godt. Gjorde så godt for kroppen.

 

Cecilie - Etter BMI høres det ut som du er på en fin vekt for din lengde nå.

Ser jeg må ned på 59,5 kg for å få 20,5 i BMI. Det blir for lite for meg, tror jeg, nå. Redd for å bli seende ut som en sviske, også ;)Men jeg er jo litt eldre enn deg.

 

Men da jeg startet var jo 68 kg mitt mål. Men så ble det 64 tallet og da jeg nærmet meg det, så ble det 62. Men jeg tror 64 tallet er der jeg skal ligge.

Er i S i de fleste klærne. Da tenker jeg på treningstøy, merkeklærne, som Stormberg, Bergans, Adidas osv.

Men hver og en må finne sitt ståsted. Så lykke til med det.

 

Ja, trugeintervall var tøft. Første runde måtte jeg gå opp løypa, men kom lengre og lengre for hver tur. Vi har 5 turer.

Pulsklokka sier Tempo- og Maksimaltrening.

Med snømåking etterpå, ble det 5 TP i dag.

Denne uka blir det masse TP vist jeg skal følge det programmet jeg har lagd og det er tøft ;)

Da blir det trugetur i morgen og dans på kvelden.

Torsdag - Stykretrening med tredemølle på dagen, dans på kveld.

Fredag - Dans på kvelden, men er det fint vær så hadde det jo vært godt med en tur ut å gå.

I helga har jeg lyst til å prøve skia... så vi får se ;) Kanskje helga blir fri...

Vekta viste 64,5 kg i dag.

Så jeg må vel spise mer enn 2000 kcal om dagen når jeg trener så mye...

Ikke lett å få i seg nok, heller, skal jeg si dere...

 

God dag videre og flott onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Plutselig hadde det visst gått noen dager uten at jeg har fått lagt igjen noen ord. Har vært inne å lest, men ikke vært i skrive modus.

 

Er virkelig imponert over truge turene dine Tjorven, det hørtes knalltøft ut. Høres ut som formen din virkelig er på plass igjen også :)

 

Spinning maraton gikk supert. Jeg holdt ut alle 3 timene og var gjennomvåt og sliten etterpå. :)

 

På jentekvelden der jeg skulle ta det litt med ro med vinen var det jammen noen som syns det gikk for sakte og skjenket opp i glasset mitt kontinuerlig. Tror aldri det ble tomt, og jeg har slett ikke oversikt over hvor mye jeg fikk i meg. Formen dagen derpå var deretter. Og hva skjer da? Joda, ingenting er så godt som snop og usunne ting :( Egentlig er det det jeg er mest misfornøyd med denne helgen, for jeg greide jo slett ikke å holde meg på matta...

 

Men ny uke, nye muligheter. Denne uka har jeg ingen planer utenom det vanlige, så sjansen for å lykkes er mye større. Første mål er å komme tilbake til 68 kg. Vet ikke hva vekta er nå, for vekta har jeg ignorert. Men har på følelsen at det er mye høyere enn 68 etter 2 dårlige uker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven45: Når jeg faster drikker jeg massevis med vann, rense-te (Pukka sin Detox) og fruktsmoothier. Har lest litt forskjellig om hvorvidt det er lurt å drikke fruktsafter, da det har naturlig sukker i seg osv. Men har funnet ut at det funker bra på meg, for 1 dag. Da får jeg i meg næring, i alle fall. (Og velger bare rene produkter, ikke fra konsentrat e.l.) Har prøvd grønnsakssafter, siden det skal være aller best, men det smaker så pjuk at jeg bare brekker meg og ikke får det ned. :blink:

 

"Før, da jeg var ung og vakker, så gjorde jeg så mye for utseende da. Fastet, ansiktsmaske 1 gang i uka. Massasje 2 ganger i måneden. Fotpleie annenhver måned.

Nå som en virkelig kunne trengt slik, da gjør en det aldri..."

 

Morsomt at du sa! For med meg er det helt motsatt. Da jeg var yngre gjorde jeg omtrent null og niks for utseendet. Gjør forsåvidt fortsatt det, bruker ikke sminke eller foundation eller noe sånt. Bare fuktighetskrem. (Og litt maskara til fest o.l.) Mens nå, når 40-tallet er rett rundt neste sving, slo det meg at jeg kanskje burde begynne å ta vare på huden litt bedre og bestilte meg nylig en hel liten pakke med hudmaske, rens og antirynkekrem. Ha ha! Sikkert altfor seint, men litt rens av huden hadde jo ikke vært så dumt. Sikkert deilig også.

 

Ja, ja. Vi får se om jeg blir superfrisk og glødende i huden, eller bare blakk for ikke no'! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Følte som deg sekstito, før oppdaterte alt seg fortløpende, og det var jeg jo vant til. Nå må man trykke de røde oppdateringsknappene over hver seksjon i høyremargen for at det skal oppdatere seg. Litt tungvint, samtidig som det går veeeeeeldig mye raskere å registrere når ikke hele siden endres for hver lille eplebit man legger inn. Jeg har vent meg til det siste ukene, og blant annet funnet ut at det med endringen fungerer myyye bedre å registrere over mobil f.eks. Det var helt håpløst før, tok altfor lang tid.

 

Du kan reloade også, som Ina sier, men da lastes hele siden på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

God dag alle sammen.

Ja, da kom kulden igjen da.

Ikke riktig så ille som det var, men -12 her i dag.

 

Eva - Håper du skjønte det med oppdater-knappen over Kalorier, Melk, Frukt og grønnsaker. Håper du da får summen.

 

Jeg fant ut i går at jeg skal prøve å ikke registrere noen dager, ettersom programmet var ute av drift i går og jeg drar på hotellopphold i dag. Men det er med dans, så regner med det blir en aktiv helg ;)

Danset både onsdag og i går ved siden av vanlig trening, så veldig fornøyd denne uka.

Alt fått 23,5 TP denne uka.

Kommer hjem alt i morgen, men skal ha buffé og vin og alt som hører med i kveld. Så ikke sikkert en orker å danse da ;)

 

Nei, jeg bruker ikke sminke idag heller, er ganske mørk i hus og hår så trenger ikke så mye.

 

Dere må ha ei riktig god helg og så snakkes vi på søndag :=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Fikk iallefall igjen den funksjonen at man får summen ved å trykke oppdatere for hver ting man legger inn , etter reload. Den har vært en stund, og er ganske plundrete. Det gikk jo automatisk før.

Men det kommer kanskje ikke igjen? Prøvde å finne den andre løsningen under Verktøy..men fant ikke noe av det.. Treningen legger sammen automatisk enda.

 

Dere er heldige, unge damer, som kan unnvære sminke. Her må det til både litt selvbruningskrem, farve i kinn, lebestift og litt øyesminke...ellers ser en jo helt avdanka ut... Men håret som har blitt hvitt / grått er ok, så lenge det er en kort rufsete frisyre man kan fiffe opp litt. Går nok an å ha litt farve i det og, men ikke permanentfarve hvor en må etterfarve, det blir for mye pes. Ser at noen damer på min alder tatoverer øyesminke, men det har lett for å bli veldig hardt og markant synes jeg, skal passe seg der når en er litt oppe i åra.

 

Idag er det -7 her igjen, etter en mild periode. Det tar nok en stund før våren gjør sin anmarsj, fordi bakken frøs så grundig før snøen kom. I andre år har man plukket vårblomster i mars, tipper det blir lenge til iår...

 

Men sola skinner, det er bare å ta på broddene og gå ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjallabais!

 

Her skjer det ikke mye om dagen. Flink noen dager i uka, superdårlig andre dager. Spe på med en 14-timer lang arbeidsdag i den sausen og rør godt rundt, så får vi en uke hvor jeg ikke klarte å komme meg av 64-tallet denne gangen heller.

 

Hvilket betyr at januar endte litt opp for min del, men grovt sett stabil. Og jeg sitter her fortsatt med juleflesket mitt stuck.

 

Men tjohei, jeg har 11 måneder til å ta av! ;) Og går på februar med fattet mot. Har denne følelsen (illusjonen...?) om at jeg er rett før et gjennombrudd og joggetur - og det er det som holder humøret sånn noenlunde oppe om dagen. Snakk om optimist! He he! Men det må man jo være.

 

God helg alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen Bijou ;) Virker som hodet mitt også er innstilt på hold vekten for tiden og ikke gå ned de siste kiloene. Har greid å ta av og legge på meg julekiloene 2 ganger nå....

Hadde egentlig satt vektbeltet mitt mellom 68 og 70 kg, men kjenner jeg ikke er fornøyd når vekta kommer opp i 70. Vil se 6-tallet på vekta til enhver tid. Så vekta mi skal ligge under 68 kg til enhver tid når jeg anser meg selv i mål. Når det blir får tiden vise, akkurat nå kjennes det ut som det vil ta en evighet.

 

Håper alle får en riktig flott helg uten for mange utskeielser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Men da synes jeg dere skal satse på hold veken en periode, damer. Så kan vi mot våren prøve å ta av de siste kiloene.

Da blir det lettere, skal dere se.

Men ikke glem helt de gode vanene dere har kommet inn i.

Å holde vekten betyr ikke at en kan begynne å spise alt, igjen.

Men holde på den sunde livsstilen og kose seg en gang i blant med det som er usunt.

 

Bijou - Med din vekt og din høyde så tror jeg ikke det er så mye flesk på kroppen din Tror du er flott slik du er nå. De siste kiloene er jo bare pyntekiloene som skal vekk, de må ikke, men... You see ;)

Hvordan gikk fastedagen din da??

 

Snupsipups - Hvor høy er du da?? Jeg tenker i forhold til vekta, di.

 

Ja, jeg er heldig som slipper å bruke sminke. Er alltid gylden i huden, så folk tro jeg alltid har vært i syden. Kanskje fordi jeg spiser veldig mye gulrøtter - nam nam Har mørkt hår og mørk rundt øynene, både bryn og øyevipper. Synes øyevippene er blitt kortere med årene. Når en danser er det ikke noe vits å bruke noe for det renner bort, allikevel... Svetter jo som bare det

 

Jeg har hatt et herlig døgn.

På hotell med buffe og noen glass vin og masse dans.

Herlig frokost i dag og på veien hjem var vi innom et kjøpesenter og havnet på kaffe og en kokosbolle fant veien inn i hode på meg ;)

Men med all den dansen tror jeg ikke jeg har gått opp noe

Jeg er jo singel og traff på et herlig bytte ;)danset så mange tette herlige danser med han, og dro hjem med hans mobilnr. Men har bor i utgangspunktet for langt unna. Men vi får satse på noe dans som vi kan møtes på... Lenge siden jeg har kjent disse følelsene i meg... trodde de var borte for godt jeg ;)

Godt å komme seg ut og kjenne seg attraktiv igjen og får danse med de kjekke pene og flinke mennene ;)

Nei, akkurat nå er livet helt herlig... ;)

 

Men ellers sitte jeg jo her alene da ;)og der faktisk godt det, også.

Sliten etter 3 kvelder med dans, hele kvelden.

SÅ det har blitt mange TP, per dags dato er det 31,8 TP - og det er takker være mange timer med herlig dans...

 

Dere må ha en god kveld og flott søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å høre om din flotte dansekveld, Tjorven!

Og de der følelsene kan du være sikker på kan komme samme hvor gammel man blir, det har jeg sett utallige eksempler på! For deg som er så glad i å danse, er det flott match å finne en som har samme iver, så trå til jente!

Ingenting er vel heller så bra for vekten, og formen, som en forelskelse, da flyr man jo på vinger og tenker lite på mat..

Ønsker deg all lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å høre om din flotte dansekveld, Tjorven!

Og de der følelsene kan du være sikker på kan komme samme hvor gammel man blir, det har jeg sett utallige eksempler på! For deg som er så glad i å danse, er det flott match å finne en som har samme iver, så trå til jente!

Ingenting er vel heller så bra for vekten, og formen, som en forelskelse, da flyr man jo på vinger og tenker lite på mat..

Ønsker deg all lykke til!

 

Takk skal du ha Eva, Men avstanden er nok for lang til at den kan bli en forelskelse ut av det. Men en herlig kveld var det ;)

 

Jeg ser at ute på siden vi registrerer mat, kommer det ikke oppdater på mat vi har lagt inn selv, før en skriver gram, på et av produktene, kanskje det som gjorde det så vanskelig for deg??

 

Kommer tilbake litt senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, da går helga mot slutt og jeg kom meg ut på en times tur i dag.

Kjente at kroppen var tung i dag.

Men pulsklokka sier "Tempo- og maksimaløkt", så da har jeg gjort mitt.

Dette ga 2,8 TP og dermed er det blitt 34,6 TP denne uka.

Så hard start på første uka med trening, igjen.

Men blir vel en operasjon i tå denne uka, så da blir det roligere dager.

 

Matinntaket har gått bra, også.

 

God kveld og flott mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre at du hadde en sånn fin kveld på dansen Tjorven, slike opplevelser lever en lenge på :)

 

Høyden min er 1,70 cm så jeg er vel litt rundere enn dere andre her inne, men godt innenfor normalvekt i følge BMI iallefall. Leste her en dag at midjemål var en bedre indikator på hva som er sunn vekt enn BMI. Og med mine 71 cm er jeg også der godt innenfor. Tror egentlig ikke det skal så mye mer til før jeg blir fornøyd heller, et par kilo til og litt oppstramming kanskje? Men jeg nærmer meg, ingen tvil om det ;)

 

Trening har også denne uka gått etter planen. Har ikke beregnet trimpoeng, men har nådd målet. Med maten er det litt verre. Spiser jevnt over sunt og med passe mengde, men så blir litt for mange småutskeelser. Ikke nok til å gå opp, men nok til at vekta står stille <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Frem og tilbake er like langt heter det, og etter 71,7 forrige uke, er jeg tilbake på 73,1 i dag. Totalt i januar har jeg derfor ikke gått ned stort. Så er jeg vel på HV da. Godt å se jeg ikke er alene, selv om jeg selvfølgelig ønsker dere andre all mulig fremgang!

 

Tror jeg skal skru opp menyen min til HV-meny og holde den i februar og kanskje mars, så får jeg heller ta de siste par kiloene når våren kommer. Er rett og slett ikke motivert. Og når jeg prøver å tvinge meg går jeg på smeller som jeg har gjort i helgen. Hatt mitt første godteri-go-bananas-flere-dager på veeeeldig lenge. Underernært, og mensen rett rundt hjørnet....

 

Men treningen opprettholdes, mat fra bunnen og riktig mengde grønnsaker opprettholdes. Orker bare ikke slite meg ned på 1600/dag akkurat nå. Legger meg rett under 2000 en stund tenker jeg. Like greit det som å spise 1600 ene uka og 2500 andre uka - blir bare frustrert av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Damer.

 

Ja, jeg tror det er best for dere alle å Holde vekten nå fremover.

Komme inn i en god rytme.

 

Hadde selv en "putt i munn alt jeg kommer over" i går.

Men vekta i dag var 64,9 kg, så da gikk det bra, allikevel.

 

Denne uka blir det ikke mye trening for meg.

Operert inngrodd negl i dag, og dermed får jeg ikke på meg sko.

Må sitte med beinet høyt i noen dager...

Spiser smertestillende så er ganske sløv, få får vel finne senga.

 

Flott tirsdag og uke til dere alle.

Lykke til med alle utfordringer som dukker opp og så får vi håpe vi slipper unna gottekikket fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring Tjorven, hørtes ikke godt ut det der nei...

 

Det hadde sikkert vært fornuftig å satse på å holde vekten for en periode. Men målet som jeg hadde satt meg på 68 blank er egentlig så innmari nære, pr dags dato bare 1 kg ned. Og jeg vet at jeg blir veldig skuffet over meg selv hvis jeg gir opp rett før målstreken og aldri kommer i mål, har gjort det så veldig mange ganger før. Så denne gangen vil jeg krysse mål før jeg gir meg.

 

Men akkurat det ser ut til å ta tid. Var nede i 68,2 kg i midten av desember og siden har vekta svingt mellom 68,2 og 70 kg. Grunnen er at jeg ikke helt har greid å holde meg til 1600 kcal + at det har blitt litt helg både fredag og lørdag. Ikke bra. Vil jo ikke leve sånn i fremtiden heller, helga skal begrenses til en dag i uka, ellers har jeg ingen sjanse til å holde vekta.

 

Så hva har jeg å gjøre da? Enten ta meg selv i ørene eller innse at jeg nok en gang ikke greide å nå målet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilie1

Har det litt som deg Snupsipups. Vil gjerne ned i målvekt-beltet mitt 68-70 kilo. Nå ligger jeg 3 kg over godt og vel.

 

Når jeg tenker at jeg skal inn i HV modus en stund føler jeg ikke at det er å gi opp målet. Jeg bare utsetter det litt.

Målet mitt er å slutte å legge på meg som jeg gjorde i julen. Det har jeg klart i januar, selv om jeg ikke har klart å gå ned julekiloene.

 

Når jeg nå går i HV modus betyr det for meg å gå på 1900-2000 kalorier i uka i stedet for 1600 kalorier. Etter lange tider hvor jeg har strebet etter 1600 kalorier, føles 1900-2000 som rene ferien. Samtidig tror jeg at jeg over tid vil gå saaaaaakte ned om jeg klarer det. Normal HV-meny for meg er 2200.

 

Som du skjønner: Egentlig bare lurer jeg meg litt når jeg kaller det HV. For jeg trenger et annet fokus enn vektreduksjon akkurat nå. Og jeg tror jeg kan klare å få både annet fokus og vektreduksjon, men da vil det naturligvis ikke gå raskt. Hvis HV-tanken min holder stikk, vil jeg bruke 4-5 måneder på de siste kiloene, men da vil de også forhåpentligvis være borte for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjorven45: Joda, fastedagen i forrige uke gikk bra. Jeg bare klarte å fucke til alt igjen etterpå. ;)

 

Men NÅ, ladies & gentlemen (hvis det er noen her)... har det endelig løsnet!

 

Knuste dørstokkmila igår, for første gang på drøye 2 uker, og kom meg endelig ut på joggings! Yeahhh! Og kostholdet fikk seg en skjerpings også, så jeg gikk ned 900 gram bare fra igår til idag. Får se hvordan det jevner seg ut iløpet av uka. Men målet er i alle fall å komme seg ned på 63-tallet til fredag og offisiell veiedag.

 

Prøver meg på joggetur nr. 2 ikveld. Nye joggebrodder og ny løpeliste på iPhonen hjalp også litt på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ja, det var ikke mening at dere aldri skulle nå målet da :) Bare utsette det en stund til en er mer på banen, igjen. For spiser en mer til hvert måltid en periode, så blir søtsug eller usundtsuget borte, også.

 

Her ble det 700 gram opp fra i går til i dag ;)

Men går på en del smertestillende så blir nok bedre etter hvert.

Men er innenfor der jeg skal være så ingen stress her :)

 

Jeg ser at de dagene jeg spiser mye, rundt 2600 kcal så blir det ikke mer enn ca 1600 dagen etterpå, for da er jeg mett med en gang jeg spiser litt.

 

Bijou - Flink du er. Godt å se at du er i gang, igjen.

 

Cecilie - Fornuftig og slappe av litt. Med mer inn ved hvert måltid så blir det lettere å holde seg unna usundt om kvelden.

 

Snupsipups - Nei, da er du ikke langt unna målet. Så det klarer du, om det ikke blir denne uka, så ved nærmeste fremtid. Spennende.

 

God dag videre og flott onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...