Gå til innhold

From fat to fit! 2013 er året!


Gjest Vs2013
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest StinePetrine

Det du sitter med nå er en helt pyton følelse. Jeg har ingen fasitsvar, men for meg er det "enkelt" og greit, jeg må ta meg selv i nakken, skrive opp alt jeg spiser, og rett og slett si nei takk. Det å ta på spinningskoene og svette ut både kalorier og frustrasjon hjelper også veldig. Og så føler jeg meg så vel etterpå. Men er det lett, nei. For å snu den negative tankegangen er det vanskeligste av alt.

 

Begrenset hvor mye tips og inspirasjon gjør, for i bunn og grunn må man ønske og gjøre det selv. Men jeg håper du klarer det, og jeg har troen på deg!

 

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er så lite gøy! Jeg kan ikke, må ikke miste inspirasjonen nå!!!

Jeg har funnet brudekjolen min også, så den bør jo være maks inspirasjon sånn sett. Ettersom jeg må ned såpass mye så vil jeg ikke kjøpe den ennå, fabulerer litt om å kjøpe den nå for liten men vet det er veldig dumt...

 

Dagen i dag har startet ok. 2 havreknacke med lett nøkkelost. Pepsi Max i glasset nå....

Også har jeg lyst på sjokolade. Sykt lyst på faktisk. Nesten sånn at jeg har bestemt meg for å sprekke liksom... Men tror jeg skal klare å la være....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill ide... Kan det være at jeg må OPP i kcalorier for å slippe kilo???

 

Grunnet motivasjonssvikt har jeg gitt litt beng. Litt altså. Spist både det ene og andre men i små mengder. Totalen er fort blitt høyere enn mine tilmålte 1500 kcal.

 

Og vet dere? I dag viser vekta ny bunnotering. Og nytt ti'tall!

 

109.4 !! Hurra!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer ;)

det kan være at du trengte litt mer ja, eller at du trengte å senke skuldrene litt hva angår kaloritelling..? vet det er flere idrettsutøvere som prøver å veksle på, noen dager lavt i kcal og noen ganger høyt..

 

gled deg over nedgangen og fatt nytt mot og motivasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå er det to alternativer. Enten mer kalorier, eller, rett og slett færre måltider.

 

Nå har det løsnet litt, etter at jeg mistet litt motivasjon. Da har jeg spist når jeg har følt for det, ikke regelmessig. Og spist både 1/2 bolle, en kjeks, litt chips, litt sjokolade og nøtter. Ja, og vin.

Og resultatet er 200 gr ned i helga.

 

Så, kan det være mulig kroppen min heller vil ha færre måltider???

 

Maten ellers har vært grovt, sunt, frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel på 1600'ish i snitt over en uke. Mer noen dager, mindre andre.

 

27 år/167cm.

 

Måler ikke trimpoeng, eller trener ikke aktivt, kun det som faller seg naturlig i hverdagen. Går igrunn endel sånn fra A til Å. Men måler det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg har regnet på det litt i forhold til GR-kalkulatoren. I henhold til din alder, høyde, vekt, aktivitetsnivå i hverdagen (regnet med normalt) og med og uten trimpoeng.

 

Dersom du ikke har noen trimpoeng en uke forbrenner du (ifølge denne utregningen) 2341 kcal per dag, og anbefales å følge meny 2/3. Altså mellom 1600-1900 kcal.

 

Med 7 trimpoeng per uke 2551, og da i en meny 3, som ligger på 1900 kcal.

 

Allikevel har jeg selv erfart at menyen som er gitt for meg fra kalkulatoren passer for meg. Da jeg startet veide jeg 132,5kg, og ble anbefalt å følge meny 4, men det synes jeg ble alt for mye mat, så jeg la meg på meny nummer 3. Her ligger jeg enda, 37 kilo senere. Og det fungerer for meg enda. Jeg er usikker på når jeg skal ned til meny nummer to, eller om jeg kommer til å kutte ned til 1700. Ligger nå ca på 1850-2000 kcal per dag, men jeg trener veldig mye (spinning 4-5 ganger i uken pluss noen styrkeøkter).

 

Alt i alt, noe individuelt det her. Men du kan sikkert prøve å øke litt en uke eller to og se hvordan det går =)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror jammen at jeg skal fortsette i denne tralten ut denne uka også, og se om det hjelper litt på badevekta.

 

Jeg har ett år på meg, og ønsker å gå ned 500gr i uka i snitt. (Helt ok om det er mer altså!) men da når jeg målet mitt i tide.

 

Du dæven, gått ned 37 kilo!! Hvor lang tid har du brukt på det? Guri land! Ja så lenge vekta fortsatt går rette veien er det vel ikke noe poeng i å spise mer/mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig crappy dag i dag forresten.

Feil mat og waaay under i kalorier.

 

Frokost: 2x wasa havre, 3 skiver Synnøve lett

Lunsj:----

Middag: 5 spanske kjøttboller, 1/2 hvitløksbrød, tomatsausgreie med majones i.

 

Totalt: 731 kalorier på ikkeno'. Mestereksempel på typisk meg dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte snikveie igjen.... 108.1 !!!!!!! Det betyr 9.9 kilo ned fra April. Og søren meg plutselig 6 kilo siden 13 Juli. Hei hå, nå løsnet det her!

 

Jeg har gitt beng. I den forstand at jeg har slakket tøylene. Selvsagt ikke slått meg løs med godteri og tull,

Men ikke vært så på'an på veiing og notering. Spist når jeg føler for det og ikke hver tredje time.

Ogen ting til som jeg lurer på om kan være kanskje en viktig faktor: nesten ingen frukt.

 

Jeg har spist mye frukt foregående uker, ikke gått over i kalorier men likevel.

Denne uka kjøpte jeg lite så det har igrunn barna spist opp, jeg tok vel et eple på Mandag eller noe.

 

Og, snikmålte også: under metern rundt midjen. 99cm :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, her går det så det suser. Jeg klarer jo IKKE å Hilde meg unna vekta, noterer kun på Søndager så søndagsvekten blir den jeg forholder meg til. Men, nytt tall i dag. 107.9! Herregud! Nå er jeg 1.7 kg fra da jeg fødte yngstebarnet, som er mitt første skikkelige mål. Neste mål er under tre-siffret! La det enda fortsette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag og veiedag. I dag viser vekten 107.6 noe som er 1.8kg ned på ei uke.

Og 10.4kg ned fra start :) :)

 

Også lurer jeg på noen rare ting.

Vekta mi viser forskjellig med bare sekunder i mellom. Så jeg veier tre ganger og noterer tallet i midten. (I dag viste den også 107.0).

Er dette vanlig, eller er vekta mi på bærtur?

 

Og en annen ting, jeg har veiet meg nesten hver dag og oppdaget noe underfundig. Jeg kan på dag1 veie meg på morgenen veie x kg, spise masse ila dagen, ikke ha avføring. Veie meg morgen dag 2

Og veie MINDRE enn dag 1?

 

Hvor blir flesket av? Jeg har liksom bare tenkt at det kommer ut gjennom avføringen. Fordamper? Hehe...

 

Mål for kommende uke: mer grønnsaker, ikke veie før neste Søndag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Jeg har ikke gode svar på alt her, men jeg vil anbefale deg å investere i en ny vekt (dersom din trenger en oppgradering) og kun ha en veiing i uka. Det er lett å bli forvirret av kroppens vekt fra dag til dag, samtidig som det er lett å bli for opphengt i den vekten. Snakker desverre av erfaring på det siste.

 

Men gratulerer med en så flott nedgang, det er et flott ukesresultat!

 

Fettet forbrennes når man er i begevelse/trening, eller når kroppen får et kaloriunderskudd som vi som følger Roede-metoden gjør. Min lenke Her står det veldig greit forklart =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet det, men det har blitt mer viktig se siste uken fordi det har stått så stille. Men, neste uke skal det ikke veies før på veiedag :)

 

Ja jeg vet jo hvordan metabolismen fungerer, men hvor blir det av, urin, avføring, noen form for fordamping liksom. Ja jeg er rar hehe...

 

Er veldig fornøyd med ukas offisielle tall. Det er vel mer enn anbefalt men mtp at jeg har gått lite ned før så blir snittet på ca 700 gr i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en tanketenker med sukkersug i kveld. Har såååå lyst på sjokolade nååå. Men, det er ikke sjanse for å få fatt i det heldigvis.

Trykket i meg to ostesmørbrød til kvelds istedet. Jeg tror, om jeg skal prøve å finne en årsak, at det er fordi jeg har spist fryktelig lite i dag. Alt gikk på skinner til middag. Det ble svidd kylling, vann-tynn saus, ihjelkokt brokkoli og ekkel fullkornsris. Trenger jeg å nevne at jeg knapt pirket i maten?

Så kaloritotalen stoppet på 12-1200 kcal.

Vurderer å lage meg et glass oboy...

 

Også tenker jeg litt da. Hvordan opprettholde motivasjon over tid? For oss som skal ned nokså mange kilo, så kreves det jo arbeid over lang tid. Motivasjon, viljestyrke, stangaftighet...

 

Selv er jeg skrudd i hodet. På bilder ser jeg grusom ut. Rund som en godt oppfetet julegris. Jeg unngår kameraer, og bilder av meg finnes knapt. Men, i speilet ser jeg ikke slik ut. Synes jeg selv. Ikke føler jeg meg sånn heller. Helt forskrudd kroppsbilde har jeg! Man er da ikke på noe vis slank på 107kg!

Og en annen surrealistisk ting i natten. Jeg har til nå gått ned litt over ti kilo. Fire av dem fikk jeg igrunn gratis (de var bare plutselig borte uten innsats). Men ti kilo. Det er like svært som om man setter ti pakker sukker i en haug det. Og DET er mye faktisk. Det synes knapt... I mitt hode. Jeg har bevis på at det er sant, i form av to bukser som ikke har passet før, og en shorts som er blitt altfor stor i sommer. Cm er gått inn også. 7-8cm i midjen.

 

I morgen skal jeg til byen. Og kjenner alt nå at jeg har lyst til å kjøpe noe sukker-skvip.

 

Å gi seg nå går ikke. Jeg har skremt vekk 10 kg. 1/4 av målet og litt mer er bak meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Klarte du å holde deg unna sukkersuget ditt i går?

 

Det i forhold til kroppssynet ditt er noe jeg kjenner meg igjen i. Jeg har tidligere slitt med anorexia og bulemi, og deretter med overspising, hvilket har ført til min overvekt. Jeg har siden barneskolen hatt et komplisert forhold til mat så lenge jeg kan huske, og hatt en veldig klar formening om hvordan jeg BØR se ut, hva jeg BØR veie og jeg henger meg fremdeles veldig opp i hvordan jeg er i forhold til andre. Innimellom kan jeg føle meg slank og fin, men jeg vet jo at jeg fremdeles skal ned 18kg til. Nå om dagen svever jeg på rosa skyer for jeg får så mange komplimenter på jobb, og det fører til at jeg føler meg ganske fresh. Men vips, så ser jeg meg i speilet og føler meg 10kg tyngre. Men det å skulle se hvordan jeg ser ut nå fremfor tidligere, det er vanskelig. Iallefall at jeg vet at oi, jeg følte meg jo fin for tre måneder siden, men da var jeg jo så og så stor, og veide det og det. Derfor tar jeg jevnlige bilder av meg selv i undertøy, et forfra og et fra siden. Ikke fordi jeg synes det er så vakent morsomt, men det gir meg et veldig konkret bilde på hvordan jeg ser ut i kroppen nå, i forhold til tidligere. Men jeg har utrolig store vanskeligheter med å forstå hvordan jeg ser ut i forhold til andre. Det er ikke lett. Hvordan ser jeg egentlig ut? Jeg er forviirret!

 

Jeg liker å tenke på vekten jeg har tatt av som pakker med stekesmør, for det synes jeg er så veldig brutalt, jeg har til nå gått ned ca 76 pakker med stekesmør. Det er pokkern meg så ekkelt! Men fytti så godt å vite at jeg har klart det!

 

Har du vurdert å putte inn ett par valnøtter eller litt avokado for å øke kaloriinntaket? Ganske kaloririke matvarer som kan dytte inntaket en god del opp =)

 

Ha en strålende kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et veldig flott og personlig svar !

 

Og det du skriver gir meg en wake-up. Det med bulimi vs. Overspisingen.

 

Jeg har aldri hatt problemer med MAT eller overspising. Mitt problem går tilbake til barndommen. En gammel mann ga oss penger hver dag som vi selvsagt kjøpte godteri for. Jeg mener HVER dag.

 

I tenårene gadd jeg ikke mer (feit ble jeg aldri merkelig nok), i tenårene var jeg "perfekt" sånn ift vekt.

 

Så møtte jeg mannen, og med det ble det mye kos. Han er en sjokoladegris og det er aldri nei i hans munn.

Igjen var jeg på sykkerkjøret, og har faktisk vært det i iallefall 8-9 år med jevn vektøkning, to svangerskap og ingen vektreduksjon. Det er vel faktisk rart at jeg ikke har gått opp mer enn jeg har.

 

Så, konklusjonen må vel være at mitt problem er min avhengighet til godterier, spesielt sjokolade.

 

Bulimi hadde jeg snev av i tidlige tenåra, men det utviklet seg aldri til et reelt problem. Tykk var jeg ikke, men jeg trodde det selv.

 

 

Jeg tror jeg skal ta ideen din om bilder i undertøy. Også skjære vekk hodet, så kanskje det blir lettere å bedømme det mer objektivt selv.

 

Ja jeg forsøker å spise mer iform av osteskiver, nøtter etc. Men jeg er så liv redd for å spise for mye. Jeg har jo søren meg ikke spist mat på en normal måte på veldig mange år! Jeg har vel byttet ut alle måltider unntatt middag med godterier/kjeks/chips/eller ikke spist i det hele tatt.

 

Jeg vet i teorier hvordan ting skal være, jeg vet hva som er sunt og ikke, jeg har relativt grei kontroll på kalorimengder. Likevel, jeg er redd for å spise for mye, eller noe i hodet mitt stopper meg i å spise mer. Sultfølelse har jeg uansett sjelden til aldri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Kurslederen min snakket i går om dette med sultfølelse og overvekt. Hun sa at overvektige ofte ikke har sultfølelse, for kroppen slutter å produsere stoffet som gjør at vi kjenner sult. Flere på kurset mitt sliter med å få i seg nok mat, og kanskje nettopp på grunn av at de ikke er sultne. Jeg var heller ikke sulten i januar da jeg startet. Jeg spiste frokost, lunsj og middag. Men middagen ble ofte ikke før 19.00, fordi jeg var så sliten da jeg kom hjem fra jobb. Jeg måtte slappe av nesten hver dag før jeg lagde middag, og middagen var etterfulgt av en stor smågodtpose, og ostepop eller potetgull. Dette skjedde hver dag. Jeg var ikke sulten, men spiste meg stappmett.

 

Nå har det fått en annen vri, jeg spiser så og si hele tiden, men kjenenr sultfølelsen ganske hyppig nå om dagen. Sikkert fordi ferien er over og døgnet plutselig har litt flere våkentimer, og flere timer å fordele maten utover. Til tross for at jeg spiser hele tiden! Hvis du tar en titt på tråden min skrev jeg istad en liten oversikt over de måltidene jeg spiser om dagen, ofte og mye mat. Hehe. Men jeg har full forståelse for at det er vanskelig å få i seg nok, og ikke minst redselen for at man skal legge på seg, nettopp fordi det er så mye mat man skal spise. Men mengden, og sammensetningen av maten er bra. Jeg synes Roede-metoden er så fin av nettopp den grunnen, enkel og grei sunn mat =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Roede metoden er igrunn en enkel filosofi, som er lett forenlig med hverdagen og det er noe man kan forholde seg til resten av livet.

 

Jeg har forsøkt lavkarbo også. Type ketolyse. Joda, kiloene rant av de, men jeg ble så dårlig! Og, jeg er nødt til å kunne ha et kosthold der jeg faktisk KAN spise kake, sjokolade osv når det byr seg. Men at jeg da er klar over totalen av kalorier, samt at ikke kuren er ødelagt pga den ene iskremen. Det er så enkelt og så vanskelig: måtehold!

 

Jeg skal se på tråden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,4 kg ned siden forrige Fredag! Hipp hurra :)

 

106.5 viste vekten i dag, hvilket betyr hele 11 kg ned fra starten!!!!!

 

Og igjen har jeg 31,5 kilo. 500 gr igjen til gravid med nummer to vekt! Og baaare 6.6 til under tresiffret :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...