Gå til innhold

From fat to fit! 2013 er året!


Gjest Vs2013
 Share

Anbefalte innlegg

Veldig interessant å lese tråden din :)

Jeg prøver meg på lavkarbo/ketose. Dette er min 5. dag, så jeg tror jeg er i ketose, men er ikke sikker. Kan du fortelle om hva som gjorde deg dårlig med ketose-kur?

Det virker iallefall, ned 4 kg siden mandag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar, har ikke vært her inne på noen dager.

 

Lavkarbo funket dårlig for meg fordi jeg ble forferdelig kvalm og dermed ikke klarte å få i meg nok. Så det ble både wery low calorie og low carb diett. Ikke bra! På andre forsøk kastet jeg opp i eninga. Joda, gikk jo ned i en fart men vel, ikke en metode som funker for meg. Håper du lykkes bedre! 4 ned siden Mandag er jo en super motivasjonsboost da!!

 

 

 

Jeg snikveiet meg i dag, fordi jeg har hatt noen dårlige dager matmessig og treningsmessig, så fryktet oppgang. Dengang ei. Vekta viste: 103.9 !!!!!! Herregud!!! 4kg igjen til under hundre! Det betyr at jeg har tatt av hele 13.9 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FANTASTISK å nærme seg 100 - gratulerer!

Uff, jeg snikveier meg hver dag.. Kjekt når man ser forskjell på vekta, men mindre kjekt når man ikke ser store endringen...

 

Takk for svar angående ketose/lavkarbo. Jeg har det helt fint, men drømmer om mat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er supert hvis du trives med det :) og man ser jo massevis av flotte resultater hos de som har fulgt et lavkarboopplegg.

For min del kunne jeg sikkert tvunget meg igjennom det for raske resultater, men hva da etterpå? Jeg spiste aldri veldig usunt, men jeg spiste for lite og sjelden og gikk dermed på skokoladesmeller som følge av lavt blodsukker :) lykke til videre på veien!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Har vært på et arrangement i dag, og to stykker har kommentert hvordan jeg ser ut.

 

Den ene:"du, har du gått ned noe voldsomt i vekt?"

 

Den andre: "du virkelig stråler om dagen! Jeg ser deg stadig jogge forbi, så flink du er!"

 

:D

 

På en måte er dette veldig koselig og hyggelig og sånn, men likevel uvirkelig på samme tid. Jeg sliter med å ta det til meg, ettersom jeg ikke ser det noe særlig selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StinePetrine

Nå er det neimen ikke lenge til du fyker under 100!! Og ta komplimentene til andre til deg, vet at det er lett å se det selv. Jeg tar bilder en gang i ny og ned, i truse og BH, og ser da forskjellene fra januar til nå veldig godt!

 

Gratulerer med en flott nedgang, og lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå nærmer jeg meg :) og det føles totalt uvirkelig at vekta har vist 118kg! Jeg har faktisk gått ned ganske så mye, selv om jeg liksom ikke greier å ta set skikkelig innover meg.

 

Nå er jeg også innmari usikker på hvor mange kcal. Jeg skal ha i døgnet igjen. Jeg svinger fra 900-1900 (!)

 

Prøver forskjellige kalkulatorer og får så ulike svar.

 

Jeg er mellom 103,9-105.2kg tung. 167cm lang. Aktivitetsnivå er jeg usikker på. Jeg jogger en 3 ganger pr uke, går tur på 30-40 min moderat gange 2-3 ganger. Gåturene innebærer samtidig tung bæring så jeg er usikker på om der fremdeles er moderat? Ta i dag som et godt eksempel: gikk til butikken, gikk hjem med full ryggsekk, to bæreposer mat og et monster av en hund. Ganske akkurat 2km.

 

Er det noen av dere mer drevne som kan gi meg en pekepinn på hvor jeg bør ligge?

 

Den ene kalkulatoren jeg prøvde påstod 1300 kcal. Men hva skal jeg leve av når jeg veier 75kg da liksom, tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamsen- SJ

Hei!!

 

Jeg har lest litt på tråden din i dag.

Jeg ser du sliter litt med kcalori inntaket. Jeg er anbefalt meny 3 som er 1900 kcal pr dag. Jeg legger meg i nedre sjikt av denne og får 10 poeng som er Max på kalkulatoren på ca 1780-1850 kcal.

 

Jeg har hatt nedgang på 0,5 -1 kg pr uke med det. Jeg har hatt problem med at jeg har følt meg for mett og har også en periode spist 6 måltider og heller litt mindre pr gang. Men nå går det bedre igjen.

De jeg har pratet med om dette opplegget svarer alle med at hadde jeg spist så mye hadde jeg gått opp mange kg på få uker... Ingen tror meg på at det funker.... Men nå begynner de å se det på meg, så da blir de jo nødt til å tro på meg :-) uansett... Vi finner alle vår måte å takle dette på. Det som passer for meg passer ikke deg etc!! Og mitt motto underveis er : TA EN DAG AV GANGEN

 

Mister jeg grepet en dag eller faktisk til ett måltid, kan jeg hente meg inn igjen neste dag eller på neste måltid! Jeg trenger ikke Skeie ut resten av uka liksom! :-)

 

For meg fungerer det også bedre og være helt avholds fra snop. Jeg mister lettere grepet om jeg tillater meg litt... Da klarer jeg ikke stoppe! Jeg er så heldig at jeg ikke får det store søtsuget heller nå når blodsukkeret er stabilt!!!

 

Jeg synes du har vært kjempe flink jeg! Gleder meg til jeg nærmer meg 100 kg grensa. Skal bli så glad den dagen vekta viser 99,9 kg :-) da skal det aldri mer komme 3 siffret tall når jeg veier meg!!!

 

Ønsker deg masse lykke til videre og skal stå på sidelinja her inne og heie på deg!!!

 

Ha en fin dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vs2013!

 

Denne utregningen ble jeg tipset om den gang jeg var fersk her - noen som har gått på kurs før har lagt det inn på tråden For deg som er ny...

 

Hvis det er noen tall som ikke stemmer lenger (alder, faktor for hverdagsaktivitet, trimpoeng) så kan du bare endre det og regne ut på nytt - men jeg har selv kunnet ligge på meny 2 fra jeg veide 99kg og helt til jeg når 75kg, faktisk (er uhyre matglad, så er lykkelig for alle kcalorier jeg har lov å få i meg daglig :D), har regnet og regnet og håpet i det lengste at jeg også kunne valgt meny 3...men får bare glede meg til at jeg nok skal ha meny 3 på hold vekten-stadiet :D hehe

 

UTREGNET FOR 104KG:

 

Vekt : kg *(ganges med)10

Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes)

(104*10=1040) + (167*6,25=1043,75) =2083,75

 

Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret) 2083,75 - (27*5=135) = 1948,75

 

Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5) (Hvilestoffskiftet) 1948,75 - 161 = 1787,75

 

 

Faktor for hverdagsaktivitet (gang dette tallet med hvilestoffskifet): *

ENERGIFORBRUK FØR TRIM= 1787,75 *1,4= 2502,85

 

Trimpoeng pr uke; * 28,58

ca. (7*28,58=200,06) Trimpoeng per uke

 

 

MITT DAGLIGE ENERGIFORBRUK; (addere forrige sum med energiforbruk før trim så får du ditt daglige energiforbruk)

Daglig energiforbruk: 2502,85+200,06= 2702,91

 

 

faktor for hverdagsaktivtet;

1,3= stillesittende arbeid og fritid

1,4 = sittestillende arbeid og noe aktiv fritid

1,5 = fysisk arbeid og/ eller meget aktiv fritid.

 

her skal du IKKE telle trimpoeng! De kommer utenom..

 

Energiforbruk og meny;

under 2000 kcal, meny 1 /1300 kcal

1900- 2400 kcal meny 2 / 1600 kcal

2300- 2800 kcal meny 3 / 1900 kcal

2700- 3200 kcal meny 4/ 2200 kcal

3100 kcal eller mer meny 5/ 2500 kcal

 

Slik tolker jeg utregningen (forutsatt at du har 1,4 som faktor for hverdagsaktivitet og 7 trimpoeng per uke - det er enkelt å regne ut på registreringen hver gang du har jogget/gått, så vil det summeres ukesvis - også for de som ikke er Gullmedlem):

 

Kroppen din forbrenner ca 2700kcal daglig - GRmetoden anbefaler å legge seg 500-800kcal under dette daglig, dvs hvis du har meny 3 på 1900kcal, så har du underskudd daglig på akkurat 800kcal. Med meny 4 på 2200kcal så har du daglig underskudd på 500kcal. Uansett hvilken du velger så skal du altså gå NED i vekt, raskere med meny 3 enn meny 4.

 

Mellom 1900 og 900kcal skal du IKKE ligge, da går kroppen din i sparemodus og tviholder på alt den kan (unngå kcaloriunderskudd på mer enn 1000kcal daglig i snitt).

 

Er ingen kursekspert - men har holdt meg til denne utregningen og lager nytt regnestykke etterhvert som jeg går ned i vekt - og fakta på bordet; DET VIRKER!

 

Ellers enig med MamsenSJ's gode råd :D

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :)

 

Mamsen: ja jeg sliter veldig med nok mat! Årsaken til min overvekt som du kanskje har lest, er ikke MAT. Det er godteri! Og nå som godteriet er borte så spiser jeg likevel ikke mer mat. Eller jeg prøver ;)

 

Lykke til! Du er jo temmelig nære under tre tall selv. Og jeg tenker som seg, idet vekta viser mindre enn tre tall skal jeg aldri, aldri være "ei Dundre på over hundre" hehe... Fantastisk!

 

Juni72: tusen tusen takk! De 1900 kcal'ish (leser utifra meny 2) er det UTEN eller med trim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang registrering når en ikke er gullmedlem så er det ganske mas... Sikkert enkelt fra pc men jeg har ikke pc for tida dessverre. Fra iPhone er det langt fra optimalisert dessverre :)

 

Men jeg registrerer med en app som funker fjell, som har norske matvarer. Den fungerer også godt med å legge til aktiviteter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :)/>

 

Mamsen: ja jeg sliter veldig med nok mat! Årsaken til min overvekt som du kanskje har lest, er ikke MAT. Det er godteri! Og nå som godteriet er borte så spiser jeg likevel ikke mer mat. Eller jeg prøver ;)/>

 

Lykke til! Du er jo temmelig nære under tre tall selv. Og jeg tenker som seg, idet vekta viser mindre enn tre tall skal jeg aldri, aldri være "ei Dundre på over hundre" hehe... Fantastisk!

 

Juni72: tusen tusen takk! De 1900 kcal'ish (leser utifra meny 2) er det UTEN eller med trim?

 

Bare hyggelig :) fikk så flott hjelp selv da jeg holdt på å styre rundt her inne i starten, vi trenger da ikke flere hindere enn vi klarer å skape selv i prosessen vår frem mot et lettere liv!

 

Leste et annet sted tidligere om tips til slike lettspiste damer som deg :) hvis det var vanskelig å komme opp i nok kcal, så kan man ty til de gode fettkildene, som feks avokado, nøtter og olivenolje - da hjelper det kanskje noe? Er ingen tilhenger av lettprodukter (utenom vanlige melketyper), så her blir det vanlig leverpostei, norvegia, majones (ei lita stripe på makrell i tomaten må til) og i tillegg så spiser jeg kun vanlig yoghurt, foretrekker sukker fremfor sukkererstatningsskvip...ikke rart jeg har null problemer med å nå 1600kcal i en fei! Var skikkelig godtemoms før selv, men vil mye heller bruke tilmålte kcal til real mat, så her er det svært begrenset inntak av søtsaker, snacks og brus.

 

Hadde jeg kunnet, ville jeg fortsatt å spise alt jeg hadde kommet over, med begge henda - men jeg vil NED i vekt, ikke opp :wacko: Ikke er jeg treningsfantom heller, så hverdagen består av flest hverdager - som igjen gir resultater! Magesekken burde aldri vært elastisk, sukk :)

 

Registrering på GR via mobilen er tungvint, så den ser jeg kan være tungvint. Du får si fra om du trenger å sjekke innhold i enkelte standardmåltider til feks frokost og lunsj, fort gjort for meg med pc å sjekke kcalsummen hvis du har spesifikk ca-vekt og type råvarer/produkter - GRmiddager ligger jo inne fiks ferdig utregnet på oppskriftene, halve jobben gjort der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen må jeg takk for et sånt flott og positivt innlegg!

 

Ja jeg har nå begynnt med avokado og ikke-lett produkter. Iallefall hva angår yoghurt og ost.

 

Det er jo også en greie, jeg har alltid spist lettversjonene av all ting. Herregud, jeg har levd på sjokolade. Eneste grunnen til at jeg ikke har blitt ennå større er at jeg ikke har spist mat i tillegg... Så kaloritotalen har vel aldri blitt enorm. Men nok til å øke 18kg over seks år.

 

Men altså, jeg forsøker å spise rett og slett mer kaloritette, sunne produkter. Nøtter skal jo være så bra, bare synd jeg glefser i meg hele posen så det går ikke rett og slett. Denne uka har jeg da altså spist mer, og snilveiingen ser ut til å ha tapt ett kilo. Så får håpe det er det faktiske tallet :)

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nedgang - kjempebra! :)

 

Angående kaloritette produkter som nøtter; etter at jeg byttet til nøtter uten salt, så er det sjeldnere at jeg ryker på en smell der (vi er vel som sauene og geitene, gi oss en saltstein og vi er lykkelige :))

Leste et annet tips her inne og har fulgt det slavisk siden - hver gang jeg spiser frukt, så skal jeg ta 5 mandler ved siden av (okay, det blir ofte seks-syv i stedet for fem - men jeg har da gått NED, så da fortsetter jeg med det!) Mandler skal ha det sunneste nøttefettet og ha næringsstoffer som vi har svært godt av, så om det blir inntil 10g (=63kckal) så har jeg god samvittighet etter dagens ene eller to håndfuller mandler.

 

En pose er ca 250g - avtal med deg selv at den skal holde til 25 fruktmåltider eller mellommåltider, min pose har sånn klype på og ligger på fast plass i skapet (ikke godteskapet - vel, har ikke noe sånt lenger med mindre ungdommen har kjøpt seg noe - ja, utenom Lindtsjokoladen min, da - men den er 10g per dag, hvis jeg vil (=53kcal)).

 

Jobber masse hver dag med å innprente gode rutiner for veien videre og ikke minst fremtidig Hold Vekten-fase - øvelse skal gjøre mester! Jeg SKAL bli mester!

 

Ha en fin søndag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fortsatt her! Har hatt høstferie og weekendtur med min tilkommende. Høstferien var vel ok, weekendturen planla jeg å "sprekke".

 

Likevel viste av alle ting vekta 102,6 :) :) 2.7 igjen til under tre tall! Herreguuud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en skikkelig innstrammingsuke foran meg. Sånn, da har jeg sagt det!

 

Jeg er blitt veldig slapp på det meste. Sjokolade stort sett hver dag, spiser for lite. Drikker ikke vann. Ja, med andre ord på full fart inn i gamle vaner. Det har jeg tenkt til å løse med ei "helvetesuke" for å komme back in track.

 

Den skal bestå av sunne, regelmessige måltider, veiing og notering av mat, nok vann og sånn passe fysisk aktivitet. Og null sjokolade og tull og fjas.

 

En streng uke. Cluet er bok det at selv om jeg er slapp i strikken så går jeg ned. Dermed er det lett å la det bli en hvilepute. Dessuten går jeg bare ned 5-600gr. Og jeg tror jeg kanskje ville gått mer ned dersom jeg gjorde ting mer riktig. Dessuten har jeg er ganske hårete mål. Innen august 2014 SKAL jeg veie 75kg. Hvilket er fullt mulig så lenge jeg tar meg sammen NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så teit gjort!!!!

 

Altså, i dag har jeg hatt en rekke svake, tankeløse øyeblikk.

 

Først av alt i butikken. Der kjøpte jeg en sjokolade. Og neida, ikke en liten søt en på 2-300 kcal. Neida, her slår vi til med 200gr plate. Av typen first price av alle ting. TO weak moments på en gang altså. Hallo, skal jeg først trykke sjokolade i trynet kan jeg velge en GOD en eller?

 

Så vel hjemme, mens jeg laget middag tok jeg en stripe. 4 ruter på den platen.

 

Så kom kvelden. 6 ruter til. Og noen til. Og noen til. Andre halvparten var ikke engang god!

 

Så ja, jeg har klemt i meg hele 200 gram fett og sukker og drit!

 

Hva var det der liksom? Poenget? Neh si det...

 

Forøvrig greit kosthold, spist litt lite. Det svake øyeblikket hadde ingen sammenheng med lavt blodsukker heller da det var like etter lunsj. Landet på 1992 kcalorier om jeg trekker fra 249 treningskcalorier... *kremt*

 

Hvorfor dette her, da?!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

En streng uke. Cluet er bok det at selv om jeg er slapp i strikken så går jeg ned. Dermed er det lett å la det bli en hvilepute. Dessuten går jeg bare ned 5-600gr. Og jeg tror jeg kanskje ville gått mer ned dersom jeg gjorde ting mer riktig. Dessuten har jeg er ganske hårete mål. Innen august 2014 SKAL jeg veie 75kg. Hvilket er fullt mulig så lenge jeg tar meg sammen NÅ.

 

Hadde de ikke funnet ut nå at de som setter seg de mest ambisiøse målene er de som lykkes?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Åh men jeg kjenner meg igjen i dette som du forteller!

Jeg hadde kjøpt kokesjokolade for å lage glasur til kaken på lørdag. Men den som spiste hele kokesjokoladen var altså meg! Kokesjokolade liksom, hallo!!!

Men dagen i dag er snart over. I morgen er en helt ny dag. Med gode valg :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

2013 var året det startet. 16-17 kilo av på 5-6 mnd. November og desember ble crap måneder med liten kontroll. Men, nå er hverdagen her igjen, og jeg er på'an igjen med godt mot! Typisk nok har badevekta streiket, så hva jeg veier nå aner jeg ikke. Ny på vei i posten... Så får vi se da!

 

Jeg har 27 kilo igjen til mål. Nå må alle kluter til for å nå det i tide, kjenner en viss motivasjon av å ha press på meg med en deadline.

 

Håper alle har hatt en fin jul!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...