Gå til innhold

From fat to fit! 2013 er året!


Gjest Vs2013
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte

Kjekt at du er klar til innsats igjen! Har vært rimelig dødt her inne den siste tiden, men siden det er januar blir det forhåpentligvis litt mer "action" i form av aktivitet på forumet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel tiden for nyttårsforsetter ;)

 

I dag kom den nye badevekta. Den viser 101.8kg. Ennå såååå nær under hundre... Men, jeg vet med sikkerhet at jula satte seg litt på sidebeina. Så jeg vet jeg har gått ned. Hvor mye er uvisst. Uansett er jeg 800 gr nude forrige veiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny veiing i dag. 102.5 men, jeg har litt sånn på og av mens om dagen, samt at jeg spiste veldig salt mat i går. Håper det er årsaken. Helgekosen ble en pose cheeze doodles. Jeg har bestemt meg for å holde meg helt unna sjokolade, da sjokolade er min synd. Jeg tror det blir lettere å ikke spise sjokolade i det hele tatt.

 

Jeg spiser spirulina og tranpiller hver dag, og dette hjelper meg veldig mot søtsug!

 

Er god på vann og spiser omlag 1500kcal pr dag. Spiser regelmessig, men må få lurt inn mye mer grønnsaker, det er jeg skikkelig dårlig på. Frukt er ok, men inneholder så mye sukker så begrenser inntaket til 1-2 pr dag. Målet bør vel være 3 porsjoner grønt i tillegg.

 

Frokost i dag ble 2dl havregryn, 2dl skummet melk og 2ss nora uten jordbærsyltetøy. Ble litt mye kcalorier, i morgen halverer jeg den mengden da det ble litt i overkant mye for meg.

 

Lunsj: en nutrilettbar. Årsak: jeg eter ikke matpakke, på jobben blir det servert varmmat, den er stort sett veldig god men sannsynligvis også kcaloritett. (Mye fett). Dermed er alternativet ikkenoe. Anser nutrilett da som et bedre alternativ.

 

Middag blir fiskepinner..... Usj... Barnas ønske.

 

Skal gå en tur med dyret etterpå, blir ca 2km i 8 blå og snøstorm, så det får holde, vi liker ikke kulde noen av oss....

 

 

Spørsmål: sånne hermetiske pærer, selvsagt uten laken, hvordan er de i næring og kcalorier? Kan jeg stole på 63 kcal pr 100gr som står på boksen? De er så søte at jeg ville tro det var mer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har begynt med to veiedaher i uka. Jeg trenger det for motivasjonen tror jeg. Onsdag er snikveiedag, fredag offisiell veiedag.

 

I dag viste vekta : 99.9 !!!!!!! JEG ER UNDER HUNDRE, Under tresiffret tall på vekta!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

99.4 kilo i dag, rykker stadig flere gram unna 100! Det er altså en så deilig følelse! Jeg kjenner det stygge hundretallet står over meg til skrekk og advarsel. Og ytterligere motivasjon.

Ligger på 1500 kcal pr dag, blir oftest mindre men det funker for meg så det må bare være greit. Kroppen virker på alle måter, masse energi og vekta går riktig vei. Jeg bare håper jeg kan fortsette slik også, for til tross for er ukessnitt på 1300 kcalorier og 6000 (!) kcalorier svidd av på tur, taper jeg "bare" 1.5 kilo i uka. Så jeg må åpenbart jobbe HARDT for målet mitt. Jeg begynner å fundere på om det er noe i veien med forbrenninga/metabolismen min mtp det jeg skrev over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, kroppen klarer ikke kvitte seg med særlig mer enn 500 g fett i uken. Går du ned mer enn det er det vann og muskler. Så ned 1.5 kg i uken, det er mer enn nok, og ikke noe du kan opprettholde over tid, egentlig, kroppen din skal ha nok næring også. Så kos deg med nedgangen din, du har vært superflink - men ikke stress om det stagnerer litt. Det er egentlig bra, musklene vil du beholde, fordi de holde forbrenningen din oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Snitt på 1300 kalorier høres veldig lite ut når du er så tett oppunder 100 kg. Jeg vet ikke hvor høy du er og hvilken meny du har regnet deg frem til, men til sammenligning er jeg 1.80 høy og veier 87 kg og har gått bra ned på 1600 kalorier. Hvis du ser på StinePetrines tråd vil du se at hun lå kjempelenge på 1900 og er vel nå rundt 1700 hvis jeg ikke husker helt feil. Så du bør absolutt øke inntaket litt, ellers risikerer du at det også forsvinner endel muskler i prosessen, og det vil du vel ikke? Kroppen trenger ting å jobbe med. Og dessuten - jo lengre tid det tar jo bedre er du inne i din nye livsstil når du er ferdig. Misforstå meg rett - man vil jo gjerne at det skal gå fortest mulig, men på bekostning av hva da? Selv var jeg og tok kroppsmåling for en tid tilbake, og av ca. 11 kg hadde jeg gått ned 3,5 kg muskler. Så plutselig var idealvekten min blitt 8 kg lavere og forbrenningen var gått ned. Og det til tross for TUNG styrketrening ved siden av slankingen! Tør ikke tenke på hvordan det hadde sett ut om jeg ikke hadde trent…

GR anbefaler 0,5 til 1 kg per uke som et optimalt tall for nedgang. Du gjør selvsagt som du selv vil, men ikke glem at en dag skal du leve normalt igjen og da kan det jo være greit å ikke ha ligget for lavt så du slipper å plutselig gå opp i vekt igjen når du øker på inntaket fordi kroppen suger til seg den næringen den kan få…

 

For øvrig - gratulerer med å være under 100 kg! God følelse, ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo i hele ni måneder prøvd meg frem med kcalorier. På 1600 og mer går jeg bare ikke ned, og det kombinert med både aktiv hverdag og jevnt med mosjon. Jeg vet inderlig godt at jeg ligger svært lavt nå, men jeg går jo endelig NED. Og jeg har forsøkt over flere måneder å ligge på mer. Det som da skjer er at vekta står bom stille.

 

Forrige uke var det -1kg. Hvilket er helt ok, og noe jeg absolutt tilfreds med, ikke misforstå meg :) cluet er mer det at jeg innbiller meg at normalt sett burde det rent av mer, med et så lavt inntak og så høyt forbruk. Regnestykket går liksom ikke i hop noen vei.

 

Jeg har forsøkt å ligge på 1500 i fire uker. Har masse energi og føler meg helt fin. På fire uker burde jeg vel merket både konsentrasjonsvansker, svimmelhet og ikke minst sug etter mat om det var altfor lite?

 

Kjenner jeg er veldig forvirra. For som du sier, når jeg er såpass tung (grusomt å skrive det...) så skulle jeg teknisk sett trengt mye mer.

 

Igjen: dette fungerer endelig og jeg er fornøyd med endringer på vekta. Spesielt å være vekk fra tresiffret!!! Tenk det! :)

 

Jeg tar tran, og multivitaniner, fokuserer på grovt, korn, havre. Magre melkeprodukter, rent kjøtt, masse grønnsaker og noe frukt. Veier ALT jeg ikke helt sikkert vet vekt/kcalorier i. Har null søtsug. Ikke engang i helga. Nå forrige helg ble det en rar greie. Jeg velger bevisst helt bort søtt. Jeg er/var sukkeravhengig og livredd for å fôre sukkertrollet til live. Jeg har da endt på ostepop som lørdagsgodt. På Lørdag hadde jeg ikke lyst på det engang. Likevel propper jeg det i meg "fordi det var helg". Å ha sånt liggende går ikke, så jeg burde heller kasta det i peisen og tatt et eple....

 

Jeg vurderer å bestille en legetime for å sjekke litt forskjellig. Hadde jeg vært sølv på å veie og måle, hadde jeg skjønt det og tenkt at jeg undervurderte inntak. Men det er jo ikke tilfellet. Til trening bruker jeg to apper OG pulsklokke. Dermed er jeg nokså sikker på det også. Jeg vet selvsagt at det ikke er sånn at ut/inn er helt korrekt. Gjerne den veien at man går ned mindre enn underskuddet skulle tilsi. Likevel syns jeg det er noe som skurrer med det lave inntaket.

 

Nå tør jeg ikke prøve å øke igjen heller i fare for totalt stopp igjen. Ikke er jeg sulten utenom måltidene heller.

 

Dette ble mye og rotete, men følte for å oppklare at jeg er ikke ute etter å gå ned raskest mulig (selv om det hadde vært helt ok å våkne 20 kilo lettere ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Hvem har ikke lyst til å våkne 20 kg lettere? ;)

 

Men da forstår jeg litt bedre hva du mener - har tydeligvis misforstått det du har skrevet før littegranne. Det er jo litt rart hvis du ikke går ned i det hele tatt på litt mer kalorier, så kanskje en liten sjekk av stoffskiftet kunne vært på sin plass? Som jeg skrev i mitt forrige innlegg her er det jo dumt hvis nedgangen går utover muskelmassen, så det er fint at du trener jevnlig. Men hva trener du? Blir det mest gåing og den type ting eller har du med stryketrening også? Jeg har hørt mange som har hatt effekt av å endre litt på treningsregimet, og ikke minst endre litt på spisemønsteret. Man har jo gjerne en tendens til å legge seg til vaner (eller uvaner, alt ettersom) som med fordel kan endres litt på. En sånn teit ting som at hvis man alltid spiser havregrøt til frokost, prøv å endre til knekkebrød noen dager. Eller spis f.eks. 1600 kalorier en dag og 1300 den neste. Høres kanskje ut som små ting, men det kan jo hende det kan hjelpe? Ingen ting skal være uprøvd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) at du gadd å lese alt det!!!! Haha... Du er jammen god!

 

Jeg har endret både treningsregimer og kosthold flere ganger.

Sommertid blir det mest jogging, noe svømming og turer i skogen. Nå på vinteren går jeg laaaaange skiturer flere dager i uken. (Ca 2t hver tur), som jo er både styrke og kondisjon.

Så jeg vet sannelig ikke. Nå funker det, og jeg går ned. Selv om jeg er veldig klar over at jeg i teorien spiser veldig lite. Det funker, men hvor lenge....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha besøk, eller være på besøk.

 

Nå er det ikke så ofte jeg er vekke over helga, eller har besøk hele helga, men helga som var ble veldig dum og vanskelig.

Vi hadde besøk fre-søn. Besøket hadde tatt med seg endel mat, blandt annet pinnekjøtt og laget hjemmelaget rotmos og fet saus... Dette ble for mye dag 1, dermed middag i to dager....

De andre måltidene gikk greit. Ja eller det ble 100gr sjokolade på Lørdag. Den første sjokoladen jeg har rørt på fem uker.

Det var farlig godt... Gudskjelov var det ikke mer.

I dag hadde ett av barna våre bursdag. Jeg har spist to stykker sjokoladekake.

:(

 

Kjenner at nå må jeg virkelig ta meg sammen før jeg åker direkte på "kjøret".

 

 

Hvordan takler dere slike helger? Jeg skjønner at jeg ikke kan unngå slik for evig tid, jeg må finne en smart måte å begrense meg på! Normalt er jo ikke mat min last, men når favorittmaten står på bordet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Nei altså, du kan jo se i tråden min hvordan min helg var..... :)

 

Oppi all vektnedgangen er jeg faktisk litt opptatt av at man skal leve litt også. Kose seg. Hvis en pinnekjøttmiddag er alt man gjør feil, hvor feit maten enn er, så er ikke det verdens undergang. Som en kursleder en gang sa til meg, så består uken av 35 måltider (inkl. mellommåltid). Dersom du gjør en feil på en av disse så er det det fortsatt 34 måltider å gjøre det riktig på! Og den har jeg tatt litt med meg. For det er jo snakk om å endre livsstil oppi all denne slankingen også. Og med endret livsstil så må man kunne unne seg noe litt utenom det vanlige av og til - vi kan jo ikke leve på en evig slankekur. Andre "normalvektige" gjør jo det, og det må jo vi klare også! Men det er veldig viktig å skille mellom hverdag og fest, og også viktig at de festene ikke kommer så altfor altfor ofte hvis du skjønner. Og det er nettopp derfor jeg valgte GR når jeg skulle gjøre noe med livsstilen min. For GR-mat er vanlig mat bare at man tenker over hva og hvor mye og foretar de rette valgene, mens lavkarbo/paleo/steinalder/5-2 og alle de der er såpass "annerledes" at for meg ville ikke det funket den gangen jeg anser meg som ferdig med vektnedgangen av livsstilsendringen. Men der er vi jo alle forskjellig, hver sin lyst og alt det der. :)

 

Uansett hva slags diett man holder på med så er det aller viktigste å hente seg inn igjen etter en sånn helg! Dvs når gjestene er dratt og mandagen kommer, så tøm gjerne skapene for fristende rester som man helst ikke skal ha eller som man vet man ikke klarer å holde seg unna hvis man vet at de ligger der (sånn er nemlig jeg... ) ;) Begynn på ny frisk, la spist være spist og rette blikket fremover. Vær gjerne litt streng med deg selv de første dagene, vei gjerne maten og skriv ned (hvis ikke du allerede gjør det) og få inn noen gode treningsøkter. Dersom helgen har ført til vektøkning så er det godt å bli kvitt det ekstra med en gang så det ikke får tid til å "sette seg" hvis du skjønner. Jo lengre man venter jo vanskeligere blir det gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for et godt svar Krusmynte!

 

Jada, jeg er enig i at man skal kose seg av og til, og st dette handler faktisk mest om å endre livsstil, så kommer vekttap som en bonus. Men, greia mi er jo nettop at jeg er ikke blitt feit av MAT. Jeg er blitt tjukkebolle av to såre enkle årsaker, i teorien: 1: jeg har spist for lite mat, og erstattet med tull og fjas, fortrinnsvis sjokolade, kjeks osv

2: spist tullet hver dag, ikke en gang i mellom!

 

Så når jeg da etter så innmari lang stillstand på vekta endelig har fått en slags kickstart på systemet, samt gode rutiner som har virket, var den helga litt katastrofe. Det er snart 14 dager siden, og ja jeg har gått ned, men ikke alt jeg gikk opp. Nå er det på ny sneglefart på vektnåla. Helt pyton!!! La meg iallefall få noen gram i muinus så jeg får oppdatert liksom... Holde litt motivasjon!

 

Jeg har spist greit, vært like mye aktiv som alltid osv. Jeg VET jeg bruker mer enn ca 1500 kcal pr dag, og jeg veier all maten, likevel står det fast! Å ØKE har jeg jo beskrevet før, det virket iallefall ikke. Og jeg har jo holdt på straks ett år, så jeg har forsøkt de ulike vinkelen over flere mnd. Teoretisk sett burde jeg gå NED. Kroppen funker ikke på ikkenoe og MÅ ta av seg selv for å holde vitale funksjoner ved like, så jeg kan ikke fatte det!

 

Jaja, vi får satse på mer oppmuntrende tall på vekta denne uken :) nå har jeg jo hatt en knallnedgang den siste tiden med opptil 1.5kg på uka, DET skal jeg ikke forvente. Men 1/2 kiloen hadde vært helt ok det au!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh! Der løsnet det igjen. Og ikke bare litt!

Alt jeg gikk opp og en kilo til. I dag viste vekta 96.00 blank!!!!!

-på Fredag 98.8! Det må naturligvis ha vært godt med vann men kjenner det betyr mindre enn selve tallet akkurat nå hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk vs. Psykisk sult.

 

Dette er, for meg, et nytt og merkelig fenomen. Søtsug er jeg godt kjent med,

Men matsug?! Denne var ny! På 3 dagen fyyyyser jeg på hva det måtte være. Brød, frukt, stod tilogmed å smugspiste amerikansk blanding når jeg laga middag!!! Lot meg gjøre nettop det, da det virkelig må sies å være ok kcalorier, temmelig begrenset også.

Men hallo? Jeg har aldri, i hele mitt liv følt psykisk sult før, eller hva jeg skal kalle det. Bare rumle i magen sulten, sånn at man FAKTISK er sulten. Jeg spiste maaaasse grønnsaker til middag, og kjent at magen var full.

Likevel var jeg "sulten".

 

Regner med at dette ikke nødvendigvis er noe nytt for flere andre. Hvordan takler dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Å være fysen på ting er nok noe de fleste her inne kan relatere til, også "vanlig" mat. For min del er det slik at det blir veldig mye fokus på hva man spiser, når man spiser, tid mellom måltider osv at jeg blir gående og tenke så mye på det at jeg innbiller meg at jeg er sulten. Det greieste da er å få fokuset over på noe annet som holder tankene opptatt en stund.

Jeg kan også stå og mumse av grønnsakene under middagslagingen, men da er det den reelle sulten som driver meg og ikke den psykiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil tro jeg ikke er et unikt tilfelle i så måte. Men jeg har aldri fyser på annet enn godteri før. Nå frister ikke godteri det grann. Men MAT. Egentlig er det kanskje en fin ting om jeg skal finne noe positivt i det. Jeg hat aldri, aldri vært glad i mat. Så at jeg da omsider faktisk har lyst på mat må jo være en fin ting.

Høres jo ut som om jeg tror jeg har blitt overvektig ved magi,

Men jeg vet utmerket godt at det ikke er tilfellet, årsaken er så enkel som at jeg har propper i meg godteri.

At jeg ikke er blitt syk er kanskje rart. Jeg har noen ganger LEVD av godteri. Ja jeg tuller ikke.

 

Jajaja, mye bedre i dag hvor jeg har hatt en hektisk dag på jobb og slik, det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...