Gjest Krusmynte Skrevet Oktober 18, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 18, 2013 Vel jeg har nå gått ned til meny 1 så får vi se, frimerkene denne uken er alt langt overskredet men snittet på inntak er på 1300 disse to dagene så detså! Nå føler jeg meg litt barnslig... Som kurslederen min sa til meg en gang - det er greit at man klarer å holde seg innenfor det anbefalte kaloritallet, men når mesteparten av maten består av nei-mat er ikke det like positivt.... Poenget til kurslederen min og sikkert også din er at det er viktig å få i seg det man skal ha av mat og ikke erstatte det med andre ting bare fordi man har lyst på. Nå har du jo en kostholdsscore på 8,4 som i mine øyne er ganske bra - det er jo lite som skal til før man faller av 10'ern. Et hjertevalg for lite, litt for lite vann osv er jo alt som skal til. Og det at du registrerer kosemerker og sånt er jo også positivt - det har aldri jeg gjort, men jeg har holdt kosingen til lørdagen (evt andre dager ved spesielle anledninger). Det viser jo at du absolutt har et bevisst forhold til hva du putter i munnen og det er jo alfa og omega i denne prosessn. Men kanskje det kan lønne seg å prøve og kutte ned på kosemerkene en uke eller to og erstatte disse med "vanlig" mat og se hvordan det går? For det er jo viktig å få i seg nok "muskelmat" som damene på jobben min kaller det så fint. Uansett hva du velger å gjøre så håper jeg det løsner for deg! Det er så inderlig kjedelig når man jobber og jobber og ingen ting ser ut til å skje - man kan jo bli frustrert av mindre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet Oktober 24, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2013 Nickii; lenge siden det har vært noen oppdatering fra deg, har du helt glemt at vi utfordret hverandre i september? Full gnu mot jul og max ned av hva vi kunne oppnå! Husk at alt teller, stillstand er også bra sammenliknet med å gå oppover igjen. Og bittelitt opp er bedre enn MYE opp :)/> I snitt har jeg gått ned i underkant av 200g/uke siden starten og det er ikke mye å rope hurra for med tanke på at jeg har gått på kurs denne perioden, men det er tross alt ned... Så altså; ukens offisielle resultat: uke 36 : 81,1kg uke 37 : 80,9kg -200g uke 38 : 80,1kg -800g uke 39 : 80,1kg 0g uke 40 : 81,9kg + 1,8kg!!!:angry:/>/>/>/> uke 41: 80,8kg - 1,1kg uke 42 : 80,2kg -600g uke 43 : 79,8kg -400g Sum ned 1,3kg uke 44 uke 45 uke 46 uke 47 uke 48 uke 49 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet Oktober 24, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2013 Ikke glemt, men fortrengt Jeg har vært litt på vekta innimellm, men hoppet raskt av den igjen da den var så stygg med meg, så bare oversett det frekke svaret jeg fikk av den... Nå har jeg ikke tenkt å veie før jeg er sikker på at jeg får et lavere resultat en siste rapporterte vekt som var 63,9... Det bør jeg merke på klærne. Forhåpentligvis om ikke altfor lenge. I mellomtiden skal jeg prøve ut et nytt kosthold, og jeg skal kose meg med trening Jeg greier ikke se for meg at jeg kan nå mitt langsiktige mål, så jeg sikter mot ett mer kortsiktig. Jeg skal ned til under 60, der jeg var for snart ett år siden. Når jeg har nådd det målet, så får jeg vurdere hva jeg skal gjøre videre derfra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet Oktober 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2013 Det høres kjempelurt ut! Jeg tenker at "nå gjør du noe du ikke her gjort før" og da får du sikkert til noe du ikke har fått til før Litt nysgjerrig på det alternative kostholdet, hva er det? Og kortsiktige mål er veldig viktige, jeg tenkte igrunnen ikke på 70når jeg lå og vaket på 93-94kg...Ikke når jeg var på 84kg heller for den saks skyld. Men nå som jeg har vært nede på 79-et-eller-annet en stund og flere ganger men tippet opp igjen og igjen kjenner jeg at jeg er veldig sugen på å komme meg nedover igjen. :P/> Jeg kommer ikke til å melde meg på nytt kurs nå direkte, hvis jeg skal ha flere kurs blir det med annen kursleder og på nyåret. Har allerede brukt de 2000 på klær istedetfor kurs så sånn er det, men det var deilig å kjøpe litt nye vinterklær! Men fortsetter å "rapportere" her hos deg fram til jul hvis det er greit? Så får du henge deg på når du føler for det. Er greit med noen som følger litt med :D/> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet Oktober 25, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2013 Kostholdet er egentlig ikke noe hokus-pokus... Jeg har en stund hatt mistanke om at jeg har en form for gluten/hvete-allergi/intoleranse... Så jeg bestemte meg for å prøve glutenfritt en periode. Jeg reagerer på den måten at jeg får utslett. Har vært bedre i perioder med lite brødmat, så verd et forsøk. Dette betyr at brødmat blir betydelig redusert. Nå spiste jeg ikke så mye brød fra før av, men det ble jo litt baguetter, pitabrød, pizza(bunner), tortilla-lefser og sånt. Alltid grovt så klart, men det ble litt mye av det en stund. Så greit å legge det litt bort en periode. Jeg er jo såpass "lat" av meg at jeg ikke orker å styre så veldig mye med å bake glutenfritt. Hadde det vært til noen andre familiemedlemmer, så hadde jeg nok gjort en annen innsats, men jeg greier meg fint med å kjøpe noen få glutenfrie varer på butikken. Ellers har jeg fokus på proteiner og mye grønt. Det hadde vel kanskje også sklidd litt ut hos meg. Jeg spiser litt begrenset også, men uten å telle så nøye. Jeg merker at jeg har vært litt sulten, men ikke sugen og manisk. Og da er det lettere å overse. Fy søren, det er mye verre å være sugen enn sulten!! Sulten takler jeg lett! Det er den uutholdelige desperate lysten på noe som er aller verst! Den som kommer fra hjernen, og ikke fra magen, på en måte! Så klart du kan rapportere til meg! Jeg slenger meg nok med etter hvert. Jeg kan jo i første omgang bare oppdatere deg hvordan det går med meg når det gjelder mat/trim og sånt, og hvordan jeg tror det går Kurs er nok neppe noe for meg. Jeg opplevde mye det samme som du. Det gikk nedover, men ekstremt sakte. Så kilosprisen ble høy og man følte at man ikke fikk igjen for pengene man investerte. Jeg holder nå på for fullt å spare til operasjon. I fall det plutselig blir noe av, så skal det ikke stå på pengene. Men det er jammen tøft å drive på med sparing. Særlig når det stadig dukker opp uforutsette utgifter her og der!! Trenger sårt ny vinterjakke og sko, men jeg går i mine gamle utslitte og utbrukte. Skjemmes litt da, men sånn er det når man har gitt seg selv innkjøpsstopp. Kun barna som har fått nytt. Det skal ikke gå utover de så klart Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet Oktober 28, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2013 Så flink du er! Imponert over at du klarer å ha innkjøpstopp, et tips er faktisk å si nei til reklame for alle gode tilbud er VELDIG fristende men når du ikke ser reklamen så blir en ikke fristet heller. Veldig lurt å ha sparingen igang til et konkret mål. Vi sparer til Sydenturen i vinterferien som alt er bestilt på kreditt og kjøkken som har et års betalingsutsettelse. Må bare være knallhard når en vet at regningen kommer etterhvert ;)/> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet Oktober 28, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 28, 2013 Ikke så vanskelig å spare når det er til noe man har ønsket seg veldig lenge. Motivasjonen for å spare er veldig sterk. Egentlig burde motivasjonen for å slanke seg være minst like sterk ettersom det er en forutsetning for å gjennomføre operasjonen. Ingen vits i å få det utført dersom jeg ikke er sånn høvelig ferdigslanket. Men der sliter jeg nok litt mer... Det er vel noe med det at jeg ikke har helt troen på at jeg kan få det til, kombinert med det at jeg har holdt på med dette så lenge at jeg er lei av å prøve og bare ende opp med å tryne gang på gang. Men jeg har i alle fall gjenvunnet troen på at jeg skal komme meg ned til ca. 60 kg før jul. Og klarer jeg et par-tre kilo til, så er jeg da i mål for operasjon. Jeg er skapt i pærefasong, og har dermed ikke så mye av overvekten på overkroppen. Tenker at om jeg ikke er helt i mål vektmessig, så er nok det meste av overflødig fett på overkroppen borte når jeg er nede på 56-58 kg. Det er det realistisk at jeg kan få til, kanskje ikke akkurat i begynnelsen av januar, men februar kan funke fint det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet Oktober 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2013 Hehe, da er vi to gode pærer :lol:/> Jeg har skikkelig "negerfu" som man ville sagt i gamledager, minst en kanskje to størrelser forskjell på overkropp og underkropp. Kan være litt utfordring når en kjøper kjole eller bikini og foretrekker når de selger bikinien del for del. Men fasongen får vi ikke gjort noe med, har heldigvis fin midje så det blir ikke så værst når jeg er i matchvekt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet Oktober 31, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2013 Man må nesten bare gjøre det beste ut av det man har. Jeg tror ikke fasongen min er så verst utgangspunkt egentlig. Glad jeg er pære, og ikke eple (no offence til eplene da )... Har fin innsving i midjen, og etter hvert som jeg trener og får strammere lår og rumpe, så ser fasongen slett ikke ille ut, bortsett fra at jeg da er noen nr for stor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet Oktober 31, 2013 Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2013 Man må nesten bare gjøre det beste ut av det man har. Jeg tror ikke fasongen min er så verst utgangspunkt egentlig. Glad jeg er pære, og ikke eple (no offence til eplene da ;)/>)... Har fin innsving i midjen, og etter hvert som jeg trener og får strammere lår og rumpe, så ser fasongen slett ikke ille ut, bortsett fra at jeg da er noen nr for stor :P/> Helt enig!:D/> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest mærri Skrevet November 1, 2013 Rapporter Share Skrevet November 1, 2013 Så heldige dere er som har pærefasong:)). Synes det er fint jeg. Ellers ser det ut til at dere begge, både koala og nickii jobber dere sakte men sikkert nedover. Så bra at du prøver litt andre veier Nickii. Stå på jenter, og god helg:)) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet November 3, 2013 Rapporter Share Skrevet November 3, 2013 Takk for det, synes alle har sine "fordeler" det gjelder bare å framheve nettopp det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet November 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 6, 2013 Takk for det, synes alle har sine "fordeler" det gjelder bare å framheve nettopp det! :)/> Ja, helt enig! Har ei venninne som har mer eplefasong. Må si jeg tidvis misunner henne de de lange, flotte, slanke beina! Med den rette kjolen, så vises det ikke at hun har litt stor mage. Så kommer jeg med mine digre dundre ridebukselår... Ser fort ganske stor ut ved siden av da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet November 11, 2013 Rapporter Share Skrevet November 11, 2013 Anbefaler disse lenkene :)/> Din indre kritiker-test : http://debatt.sol.no/node/2883401 Din indre støttespiller : http://debatt.sol.no/content/indre-kritiker-del-3 Frisk og kronisk syk; din indre støttespiller : http://www.mssenteret.no/sfiles/07/99/2/file/frisk-og-kronisk-syk.pdf (Jeg har MS selv og "kjenner dette på kroppen") Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet November 11, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 11, 2013 Anbefaler disse lenkene :)/>/> Din indre kritiker-test : http://debatt.sol.no/node/2883401 Din indre støttespiller : http://debatt.sol.no/content/indre-kritiker-del-3 Frisk og kronisk syk; din indre støttespiller : http://www.mssenteret.no/sfiles/07/99/2/file/frisk-og-kronisk-syk.pdf (Jeg har MS selv og "kjenner dette på kroppen") Å shit! Visste ikke at jeg var så "ille"! Har alltid tenkt på meg selv som en som har et realistisk selvbilde, og at den kritikken jeg har hatt om meg selv ikke har vært uberettiget... Men etter å ha lest den testen ble det veldig tydelig hvordan jeg tenker om meg selv... Og det faller noen brikker på plass her... Beslutningsvegringen min, de høye kravene jeg stiller til meg selv, at jeg aldri er fornøyd med det jeg gjør++... Min indre kritiker har sneket seg så gradvis innpå meg at jeg ikke har merket det selv... Men du så det, og det er jeg glad for! Jeg ser nå at du har rett... Og nå når jeg ser det, så kan jeg prøve å gjøre noe med det! Jeg vet ikke helt hvordan, og jeg tror nok jeg er ganske hardt rammet, så det vil nok ta sin tid... Men når min indre kritiker kan ha så stor makt over meg, så må det jo bli veldig bra hvis jeg greier å snu den til en støttespiller, eller? Tusen takk koala! Både for at du så meg, og for at du la ut de linkene... Jeg trengte en sånn vekker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet November 12, 2013 Rapporter Share Skrevet November 12, 2013 Å shit! Visste ikke at jeg var så "ille"! Har alltid tenkt på meg selv som en som har et realistisk selvbilde, og at den kritikken jeg har hatt om meg selv ikke har vært uberettiget... Men etter å ha lest den testen ble det veldig tydelig hvordan jeg tenker om meg selv... Og det faller noen brikker på plass her... Beslutningsvegringen min, de høye kravene jeg stiller til meg selv, at jeg aldri er fornøyd med det jeg gjør++... Min indre kritiker har sneket seg så gradvis innpå meg at jeg ikke har merket det selv... Men du så det, og det er jeg glad for! Jeg ser nå at du har rett... Og nå når jeg ser det, så kan jeg prøve å gjøre noe med det! Jeg vet ikke helt hvordan, og jeg tror nok jeg er ganske hardt rammet, så det vil nok ta sin tid... Men når min indre kritiker kan ha så stor makt over meg, så må det jo bli veldig bra hvis jeg greier å snu den til en støttespiller, eller? Tusen takk koala! Både for at du så meg, og for at du la ut de linkene... Jeg trengte en sånn vekker! Nå ble jeg glad! La inn et annet svar på min egen tråd om at jeg ga opp men trekker det tilbake :D/> For siden du valgte å lese lenkene så tror jeg faktisk at du vil gjøre noe med det! Som sagt så har jeg vært der selv og vet hva det går på! Når jeg fikk diagnosen min var det på en måte en lettelse å vite at jeg ikke var hypokonder eller gal :lol:/> Men samtidig var det jo en gedigen nedtur og jeg ble fryktelig redd for framtiden. I slike situasjoner er det normalt å gå i kjelleren, problemet er at mange bare blir der og kommer ikke opp igjen. Derfor har man ved hjelp av psykologer utviklet et inspirasjonsprogram som er veldig bra, ikke bare for MS syke selv om det er primært beregnet på dem. Det heter Spirit og vil bl.a. hjelpe deg å takle negative tanker og følelser på en annen måte enn ved å spise og på den måten gi deg et bedre liv. Her er lenken: http://program.changetech.no/ChangeTechF.html?Mode=Trial&P=D02R6X Det er et interaktivt kurs som går over 8 uker hvis ikke jeg husker feil, du får "brev" 2 ganger i uken og anbefaler å ta deg tid til å lese/gjøre øvelsen hver gang for det tar ikke mye tid men kontinuitet er viktig. Noe vil føles irrelevant siden du ikke har MS men se bort fra det og putt inn ditt problem istedetfor MS så blir det likevel relevant. Det er ingen tryllekur men setter igang noen prosesser som er veldig nyttige! Jeg har tatt det og kommer til å repetere ved behov.;)/> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet November 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 12, 2013 Jeg var så sikker på at det ikke var noe "galt" med selvbildet mitt... Jeg var jo bare realistisk... Det slo meg ikke i det hele tatt at en person med dårlig selvbilde og lav selvtillit ikke var klar over det selv, på en måte... Jeg vet ikke hvorfor, for nå virker den tankegangen helt teit! Det er jo nesten selvsagt at en person med feil selvbilde ikke ser selv at det er feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet November 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Jeg og samboer hadde diskuterte litt om kroppen min. Jeg mente at jeg hadde mye flesk på magen og at den var veldig stor. Han mente den ikke var så stor, og at det meste skyldtes løs hud, og ikke flesk. Han sa deretter at jeg kom aldri til å bli kvitt den, den kom aldri til å bli flat siden jeg hadde vært så stor. Og at det måtte bukplastikk til for å stramme den opp. Jeg valgte å akseptere det han sa om at den ikke var så stor, men at jeg ikke kan få en finere mage uten operasjon, den nekter jeg å godta! Okei, så blir den neppe helt flat og stram, men jeg skal for svarte svingende få den veldig mye flatere og strammere enn dette her!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet November 13, 2013 Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Men sett at han er inne på noe da? Sjekk med legen om det er nok til at du kan få bukplastikk på Statens regning. Smør gjerne på med hvor lav selvfølelsen din (faktisk) er. Jeg har ei venninne som har hatt bukplastikk dekket to ganger, etter hvert svangerskap og magen hennes er veldig flat og fin Ei annen venninne fikk dekket brystreduksjon/løft pga nakkeplager og selv har jeg fått dekket øyelokkoperasjon fordi jeg hadde så tunge øyelokk at jeg hele tiden gikk og heiste pannen slik at jeg så rynkete ut og fikk vondt i hodet. Folk spurte om jeg hadde sovet dårlig når jeg var helt uthvilt! Ikke gøy!:angry:/> Men nå ser det normalt ut og var veldig fort gjort, halvtimes inngrep på legekontoret og ei uke med blåveis :lol:/> så var det over og har aldri angret! Nå har storesøsteren min også gjort det faktisk og svigermor B)/> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet November 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Du kan være sikker på at jeg kommer til å sjekke opp den muligheten når jeg er ferdigslanket. Hvis jeg da har overheng og løs hud så klart... Sånn som det er pr nå er jeg sikker på at legen ikke ville vurdert det en gang... Når jeg står oppreist har jeg ikke overheng i det hele tatt. Magen står mer utover... Så det er liten tvil i mitt hode på at det kun skyldes løs hud Brystløft finnes det en ørliten mulighet til å få dekket, men det er lang ventetid, og en prosess jeg ikke helt kjenner at jeg orker å gå gjennom når jeg ikke har så veldig stor tro på at jeg får gjennomslag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet November 13, 2013 Rapporter Share Skrevet November 13, 2013 Du kan være sikker på at jeg kommer til å sjekke opp den muligheten når jeg er ferdigslanket. Hvis jeg da har overheng og løs hud så klart... Sånn som det er pr nå er jeg sikker på at legen ikke ville vurdert det en gang... Når jeg står oppreist har jeg ikke overheng i det hele tatt. Magen står mer utover... Så det er liten tvil i mitt hode på at det kun skyldes løs hud :P/> Brystløft finnes det en ørliten mulighet til å få dekket, men det er lang ventetid, og en prosess jeg ikke helt kjenner at jeg orker å gå gjennom når jeg ikke har så veldig stor tro på at jeg får gjennomslag... Hvorfor vente? Som du sa selv så er ikke ditt eget selvbilde helt til å stole på Og hvis sambo mener det er mest løs hud og ikke fett så er det nok noe i det. Fint å få vurdering fra 3.person med en gang. Du har tross alt halvslanket deg allerede, glemt det alt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nickii Skrevet November 14, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 14, 2013 Det er vel ikke noen vits å få utført noe sånt før man er ferdigslanket uansett tenker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet November 15, 2013 Rapporter Share Skrevet November 15, 2013 Heisan, ønsker deg en deilig helg! Vi skal feire Mannens bursdag i helgen så det blir min "utskeielse" Ellers blir det klargjøring til kjøkkenet som kommer i neste uke. Viften mandag og resten ca. onsdag bortsett fra benkeplatene med vask som var 1(!)måned forsinket. Spent på om det rekker fram til jul og slik at rørleggeren rekker å koble det før julaften :huh:/> Kjenner det er litt stille før stormen følelse...:D/> God helg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet November 19, 2013 Rapporter Share Skrevet November 19, 2013 Hei, håper du har hatt en fin helg! Vel, ble til at jeg kansellerte benkeplaten og bestilte en annen type for det var fare for ytterligere forsinkelse og det orker jeg ikke... I morgen kommer pakkene med skap og skuffer så det er bare å begynne å skru! Og om tre uker kommer resten. Kjenner at det er litt kjedelig å ikk få den platen jeg ønsket meg men samtidig kan det jo være et kvalitetsproblem når de sliter sånn med akkurat denne så derfor valgte jeg å bytte. Hihihi gleder meg til jul!:P/> Husk: Tenke det, Ville det, GJØRE det! Just do it! :D/> Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Koalamamma Skrevet November 26, 2013 Rapporter Share Skrevet November 26, 2013 Argghhh! De ringte og sa at jeg kunne får de først bestilte platenealt til fredag så jeg skyntet meg å kansellere den sist bestilte så jeg ikke skulle sitte med to typer. Meeeen...Nå kom ikke den avtalte leveringen av benkeplate forrige fredag likevel og ingen kan si hvor den er fordi den var jo kansellert... Så nå har vi betalt for to, kansellert to, ikke fått noen penger igjen og ikke mottatt noen benkeplate! Og hvis jeg skal legge inn ny bestilling nå så rekker den jo ikke fram før jul som jo var hele poenget i utgangspunktet :angry:/> Har ringt og ringt og snakket med Johan, Alexander, Hanne, Marianne osv.osv. og alle er VELDIG forståelsesfulle og Hanne sa at :"jo platene er på vei til deg men bilen de ble transportert på fikk motorhavari " men det er det ingen andre som kan bekrefte og Bring sier de ikke har noen levering til meg. Til slutt dro jeg ut og snakket med dem på butikken igjen og fikk to gratis-middager i kafeen som et lite plaster på såret men det hjelper fint lite når vi ikke har kjøkken hjemme. Og hjemme ja, der er det kaos av en annen verden! Har montert opp nesten alle stammene, malt vegger og rørlegger er nesten ferdig så nå skal elektriker til. Ikveld skal vi henge opp/sette føtter på skapene og så kan vi begynne å skru sammen skuffer og dører... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå