Gå til innhold

Veien nedover til normalvekt


Gjest letteremeg
 Share

Anbefalte innlegg

Pangstart på vektnedgangen!

Det var ikke planlagt - hadde vel egentlig gitt opp. Går ned en del - stopper opp - og så mister jeg motivasjonen. Har gjentatt seg mange ganger de siste årene.

Veide meg helt tilfeldig før ferien - skrekk og gru.

Toukers aktiv ferie hvor vi gikk i flre timer hver dag endte med minus 3 kg!

Formen var bedre enn på lenge - jeg starter opp igjen!

 

Startvekt 22/7: 112,3. 21/8: 106,9. Minus 5,4. Det er jeg svært fornøyd med. Her har det vært ferie med god mat, is, bursdager med kaker mm.

 

Legger opp til 1600 kalorier hver dag. Hjemmebakt grovbrød og middager laget fra bunnen av.

Trening på ellipsemaskin 3 ganger i uken, 1 time hver gang. Litt styrketrening, turer med hunden.

 

Har fått masse energi og søtsuget er helt borte.

 

Hvordan lykkes?

- Registrerer alt jeg spiser

- Planlegger middager for en uke om gangen og lager handelister. Minsker impulskjøp.

- Spiser litt før jeg går fra jobb. Holder meg unna fristelser på vei hjem.

- Lyst på noe godt? Tar litt fra nøtteglasset. Går og gjør noe annet til det går over.

- Gå mest mulig på jobb, bruker skriveren lengst unna, gå i trappene osv.

- Prioritere trening!

- Mental trening

- Sette opp belønninger underveis

- Lese igjennom dette innlegget når det går trått. Og ikke gi opp!!!

 

 

Du har vel allerede lest siste punktet ditt, letteremeg? :D

 

Bare å stirre hardt og lenge på ditt "røde" tall og tenke at du er jaggu langt unna det nå! Om du synes at denne farta å gå ned på tar lang tid - hvor lang tid vil det ikke ta om du først går opp igjen til utgangspunktet for så å ta fatt på hele sulamitten på ny? Frister dét egentlig i det hele tatt? Kan svare for deg, jeg; NEI!!!!

 

Du har allerede vært flink på å sette pris på den lettere versjonen av deg selv, som du opplever her og nå - det som skal til er tålmodighet, eller rett og slett gi deg selv den tiden det tar - et tall er uvesentlig egentlig, til syvende og sist...og om vi forsøker å styre kroppsvekten med ønsketenkning, så kommer vi ikke langt, dessverre :) Den går litt opp og ned som den gjør, i sitt helt eget tempo (veid meg omtrent daglig siden mai, og ser at det går dønn sikksakk - men gjennomsnittslinja går rette veien - NED.

 

Det vi KAN styre, er det som går inn i gapet vårt...og selv om dette er årets mest matfokuserte måned, så går det fint an å moderere seg innafor 1600kcal. Tror tilogmed du vil gå ned på 1800kcal - men det tar selvsagt enda litt lenger tid, gjør det som stemmer for deg :)

 

Bakover er feil vei, fjellvettregel nr. 8, husk å snu i tide (eller no sånt) - fremad marsj med små skritt og aaaaaaallllll verdens tid (det er jo jul) :D

 

Lykke til!

 

Og husk å registrere baklengstall også, få det ned svart på hvitt - struts er ingen desemberfugl! :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 69
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest letteremeg

Takk for oppmuntring rittis.

Og takk for veldig konstruktiv tilbakemelding Juni72.

 

Jeg har lest innlegget omigjen og vet vel hva jeg må gjøre og at jeg må være tålmodig.

Det er ikke et alternativ å legge på seg igjen selv om det føles som om de går den veien nå. Det kan jeg bare ikke. Liker meg selv så mye bedre nå og det blir dessuten alt for flaut å komme på jobb igjen hvis jeg ender opp like tjukk igjen.

Jeg har hoppet over to veiinger fordi jeg har vært borte - og så har jeg vært litt redd vekten. I går viste den 97,2. I dag 98,2. Grrr!

Har nok vært litt struts.

 

La vekk skrittelleren når jeg hadde kommet til Bodø og konkurransen var slutt. Kanskje jeg skulle ta den frem igjen. Tror nok det ble mye mer trim i den perioden vi konkurrerte.

 

 

Veldig glad for tilbakemeldinger fra dere. Føler meg ikke så alene om dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntring rittis.

Og takk for veldig konstruktiv tilbakemelding Juni72.

 

Jeg har lest innlegget omigjen og vet vel hva jeg må gjøre og at jeg må være tålmodig.

Det er ikke et alternativ å legge på seg igjen selv om det føles som om de går den veien nå. Det kan jeg bare ikke. Liker meg selv så mye bedre nå og det blir dessuten alt for flaut å komme på jobb igjen hvis jeg ender opp like tjukk igjen.

Jeg har hoppet over to veiinger fordi jeg har vært borte - og så har jeg vært litt redd vekten. I går viste den 97,2. I dag 98,2. Grrr!

Har nok vært litt struts.

 

La vekk skrittelleren når jeg hadde kommet til Bodø og konkurransen var slutt. Kanskje jeg skulle ta den frem igjen. Tror nok det ble mye mer trim i den perioden vi konkurrerte.

 

 

Veldig glad for tilbakemeldinger fra dere. Føler meg ikke så alene om dette da.

 

Bra, letteremeg!

 

Gode tanker og lure planer :) Håper du har klart å "stå'an av" og at det ble slutt på strutsingen!

 

Tenker at sånne midlertidige (for det skal neimen ikke være varige) hang-ups mest er en grei reality-check og en påminnelse om HVORFOR vi har satt i gang med livsstilsendring...rett og slett fordi vi ikke var fornøyde med oss selv - og hang-upsene viser hvorfor vi endte dithen... :angry:

 

Ikke lett, men ikke vanskelig heller, det er bare å gjøre ting litt annerledes enn det vi har gjort før - lage nye vaner og rutiner, finne vår egen vei som er fullt og helt levelig OG hvor vi er fornøyde i eget skinn - 2014 blir dét dritbra året, vet du!

 

Hvis du HAR snublet litt solid nå, så reiser du deg bare igjen - den som prøver igjen og igjen og igjen og igjen (og aldri blir lei av å prøve) VINNER :lol:

 

Min dagens lærepenge og huskeregel er at jeg aldri skal ha rester etter god mat i hus - klarer jeg ikke å hive spiselig mat, får jeg sende det hjem med gjestene, det er ikke meningen at jeg skal spise det alene. Så, vekta har gått litt opp siste uka, men med hverdager snart på plass (før julaften og litt ekstra), så går det raskt rette veien igjen, men jobben må jeg gjøre selv - ta et valg og overholde det!

 

Lykke til og snart god jul!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Gjest letteremeg

Det gikk til helvete i desember - dessverre så er det bare sånn.

Fra slutten av november tok stresset meg fullstendig. Sovet lite, glemt å spise, spist usunt og ikke skrevet opp hva jeg har inntatt. I tillegg har det blitt alt for lite trening.

Status i går er 98,7 kg som er forferdelig. Har mest lyst til å grine.

 

Nytt år - nye muligheter.

Må begynne å registrere mat igjen. Drikke mer vann (har hatt mye hodevondt de siste ukene så det er drukket alt for lite), sove mer, trene mer og kaste resten av julesnopet. Og så hadde det hjulpet om jeg snart fikk beskjed om jeg har jobb eller ikke. Omstilling sliter veldig på humøret og orken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ble så glad for å se deg her igjen! Nytt år, nye muligheter, det er helt sant! Du har da ikke gått opp så mye i desember, du er langt fra der du var når du begynte. Jeg har greid å snu nå i januar(tror jeg), men jeg glemte alt jeg hadde lært i jula. Lurer på om jeg kan finne noen triks slik at det går greit å skeie ut en gang iblant, uten at det tar overhånd. Gikk opp nesten en kg, men det var helt greit. Jeg har til sammen gått ned nesten 8 kg, og det er mer enn jeg noen gang hadde trodd at jeg skulle greie. Men alt jeg har lært fungerer, jeg må bare huske det, og gjøre det. Drikke mer vann, det må jeg huske. Lykke til i forhold til jobb, slike ting er veldig slitsomt og krevende. Gode tanker til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Hei! Ble så glad for å se deg her igjen! Nytt år, nye muligheter, det er helt sant! Du har da ikke gått opp så mye i desember, du er langt fra der du var når du begynte. Jeg har greid å snu nå i januar(tror jeg), men jeg glemte alt jeg hadde lært i jula. Lurer på om jeg kan finne noen triks slik at det går greit å skeie ut en gang iblant, uten at det tar overhånd. Gikk opp nesten en kg, men det var helt greit. Jeg har til sammen gått ned nesten 8 kg, og det er mer enn jeg noen gang hadde trodd at jeg skulle greie. Men alt jeg har lært fungerer, jeg må bare huske det, og gjøre det. Drikke mer vann, det må jeg huske. Lykke til i forhold til jobb, slike ting er veldig slitsomt og krevende. Gode tanker til deg.

 

Takk Liaa.

Gratulerer med bra nedgang - 8 kg er helt klart bra og merkbart.

Det kan noen ganger være en utfordring og være "flink" og å gjennomføre det man har lært. Lang fartstid (dessverre) i denne slankebransjen har lært meg en del om meg og min kropp og da blir det lettere og lettere å justere kursen. Jeg har kunnskap, men noen ganger svikter viljen.

Denne usikkerheten på jobb gjør at gamle vaner dukker opp igjen og det krever enda mer å endre seg.

Godt du har klart å snu nå i januar - da er det helt klart håp om at du skal klare det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Da kan det se ut som om jeg endelig har klart å snu det. Dagens vekt er 98,0 som er ned 0,9 siden sist onsdag og det er "bare" 1,2 kg igjen til jeg er tilbake der jeg var og kan gå videre ned.

Egentlig rimelig fornøyd med nedgang fordi helgen var tøff kalorimessig og det ble lite trim.

 

Merker nå at den gode følelsen av å ha blitt lettere og litt slankere er borte. Ikke fordi jeg gikk opp et par kg, men nok fordi jeg har blitt vant til den nye vekten - og ser nå igjen at jeg er tykk tross alt. Det er jo et stykke igjen til at bmi er litt mindre rød.

 

Det føles uansett godt å være igang igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du er back in buisness. Selv føler jeg også at det går rette veien. Jeg håper også at vi finner oppskriften til hvordan komme tilbake på den rette kurs når vi har skeiet ut. Det er i hvert fall noe jeg sliter med. Ta for eksempel påsken. Da er det dager som man ikke helt takler slik man skal. Når hverdagen kommer er det vanskelig å komme tilbake igjen. Dette må vi snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Helt klart en utfordring vi må finne en god løsning på - det er så lett å skli ut når det er fri og mye mat og kos.

 

Men for min del er det ikke bare det, men også lære seg å takle det bedre når livet ikke er helt bra. Alt for lett å krype sammen i sofaen med Tv'n og trøst i form av usunne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en utfordring vi må finne en god løsning på - det er så lett å skli ut når det er fri og mye mat og kos.

 

Men for min del er det ikke bare det, men også lære seg å takle det bedre når livet ikke er helt bra. Alt for lett å krype sammen i sofaen med Tv'n og trøst i form av usunne ting.

 

Den ser jeg. Hva med å ikke ha noe usunt i huset. Kanskje finne sunne ting som er sunt og godt. opp skjært frukt med mager vaniljekesam eller grønnsaker og dip. I dag da jeg var på butikken fikk jeg en skikkelig søthunger. Da tenkte jeg 70% kokesjokolade, men da sa jeg nei til meg selv og tok en stor banan. Jeg klarte meg over den bøygen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Den ser jeg. Hva med å ikke ha noe usunt i huset. Kanskje finne sunne ting som er sunt og godt. opp skjært frukt med mager vaniljekesam eller grønnsaker og dip. I dag da jeg var på butikken fikk jeg en skikkelig søthunger. Da tenkte jeg 70% kokesjokolade, men da sa jeg nei til meg selv og tok en stor banan. Jeg klarte meg over den bøygen også

 

Veldig bra kikk!

Jeg skal tilbake til at det bare finnes frukt, nøtter og 70% sjokolade i huset. Den sjokoladen spiser jeg ikke mye av om gangen og den har vært tjengjengelig hele tiden så det virker.

Det skumle er rester fra helgen. Det løste vi før med å kjøpe mindre sånn at jentene hadde spist opp det lille som var lørdag.

Og en eller annen dust (ikke meg faktisk) hadde jo kjøpet 3 for 2 sjokoladeplater og lagt i skapet. For et idiotisk tilbud!! Nå er de borte også.

Det er dessverre kort vei fra skapet til magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Gjest letteremeg

Så var det igang igjen da. Nesten tilbake til start dessverre.

Vet ikke hvor motivert jeg er nå, men noe må jeg gjøre for jeg vil ikke se ut sånn som jeg gjør nå. Og det er flaut å ha gått opp igjen så mye også. Omorganisering på jobb med mistrivsel og nedstemthet har kostet meg mange plusskiloer. Det har også vært veldig travelt og jeg har ikke prioritert meg selv noe særlig.

Sist helg ble jeg enig med min yngste datter at vi ikke spiser noe godteri før til sommeren. Og hittil har jeg klart meg bra ;-)

Og hva skal jeg gjøre nå for å lykkes?

Aner egentlig ikke. Det blir vel mye av det samme som før, men jeg har valgt å spise litt mer kalorier denne gangen for å gå mer ned etterhvert når det stopper opp - for det kommer det jo til å gjøre. Skal registrere alt jeg spiser og trene 2-4 ganger i uken og eller være flink til å holde meg i aktivitet.

Begynte med trimmen i julen. Har trent (til og med på julaften) og drevet med husarbeid, rydding og maling. Det har vært rundt 40 000 skritt hver dag og 3000-3500 kalorier brent hver dag (iflg. Polar Loop).

Det har ikke syntes på vekten nedover akkurat for jeg har spist og kost meg. Som en avslutning på det "gode liv".

Merker allerede at jeg har mer energi og mer ork. Humøret er bedre så det er en god start på året.

Håper å gå ned 15 kilo til juli. Burde være mulig.

Det må være mulig - jeg kan ikke reise på ferie sånn som jeg ser ut nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Merker allerede at jeg har mer energi og mer ork. Humøret er bedre så det er en god start på året.

Håper å gå ned 15 kilo til juli. Burde være mulig.

 

 

Masse lykke til letteremeg! Motiverende allerede når man kjenner at det gir mer overskudd kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Masse lykke til letteremeg! Motiverende allerede når man kjenner at det gir mer overskudd kanskje?

 

Takk. Joda det er motiverende. Men når man har skuffet seg selv så mange ganger så er det litt vanskeligere for hver gang man går på igjen å være motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Det er en kamp å unngå fristelser! Det er så lett å bare kjøpe noe og vips så er man tilbake.

Men - det har nå gått bra hittil. Utfordringen kommer vel i helgen - da er det selskap med masse kaker. Regner med at ingen legger merke til at jeg ikke spiser noe når det er mange gjester.

Det er ny kantine på jobb og mye lettere å spise salat nå.

På kontoret har jeg litt tørket frukt, frukt, bær og sukkerfrie sukkertøy som nødløsning når det blir litt krise. Og så spiser jeg yoghurt med granola før jeg går fra jobb. Det har fungert veldig bra.

Som vanlig sniker jeg meg på vekten hver dag og den viser jevnt nedgang. Mye vann denne uken, men det går ned.

Nå må jeg bare bruke den viljen jeg vet jeg har på dette prosjektet og nå målene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Støl i dag etter en hardere treningsøkt enn vanlig i går. Nytt program på ellipsemaskinen og med vekter på armene deler av tiden. 1 time etter var jeg temmelig ferdig.

 

Hvor mange kalorier skal man spise? Får råd om alt fra 1600-1950. Tenkte jeg skulle prøve meg på ca. 1900 til å begynne med, men det viser seg å være vrient å få til. For lite kalorier til frokost og lunsj gjør at jeg havner bakpå allerede i god tid før middag. Tror jeg må utvide frokosten og spise mer til lunsj.

Kanskje jeg skal prøve å spise nutrilettbar før jeg drar hjemmefra og så ta et knekkebrød på jobb?

Til lunsj må jeg bare ta mer salat og mer kjøtt og bønner/kikerter mm.

Men så var det jo dette med å beregne kaloriinnhold. Det er jo ikke alltid lett å vite hvor mye man spiser når man ikke får veid maten. .

Må får kontroll på kaloriinntaket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiniEmma

Tusen takk for at du deler! Jeg starter snart på kurs, og er veldig klar for å gå ned i vekt nå! Veldig inspirerende og motiverende å lese tråden din. DU ER FLINK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest letteremeg

Jeg har vært flink og får betalt for det. Ned 5,1 kg siden start i januar er jeg veldig fornøyd med. Har ligget på et gjennomsnitt på ca. 14-1500 kalorier om dagen. Det er foreløpig det jeg kan klare selv om jeg får råd om å spise mer.

Treningen har gått bra. Rekker 2-4 økter i uken og det må jeg være fornøyd med. Må legge inn mer styrketrening etterhvert. Og så har jeg også lyst til å prøve yoga. Aner ikke om det er noe for meg, men hadde vært gøy å prøve. Men jeg går ikke noen steder og prøver det sånn som jeg ser ut nå. Må gå ned en del kilo først. Det får bli hjemmetrening foreløpig.

 

Fortsetter det slik tenker jeg dette kan bli den beste sommeren på mange år. Altså - jeg tror jo ikke jeg vil fortsette å gå ned så mye, men bare jeg kan klare å ta av 15 kg til sommeren så tror jeg det blir mye bedre å være meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...