Gå til innhold

Ammer ettåring


Lillemor
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg finner ikke helt tråden som passer meg så derfor starter jeg min egen. Etter fødselen gikk jeg ned 12 av totalt 17 svangerskapskilo uten å gjøre så veldig mye. De siste fem sitter bom fast. Derfor må jeg inn her :P/> Jeg ammer fortsatt morgen og kveld, men tror jeg kan ligge på 1600 kcal allikevel fordi jeg er bare 164 høy og 65 kg, middels aktiv. Jeg har nesten alt rundt magen og får nesten ikke målt for jeg har ingen midje :unsure:/> Trivselsvekten min er nok 57-58, men mitt første mål er 60 siden det var det jeg veide da jeg oppdaget at jeg var gravid. Håper å nå målet innen to måneder. Hvis noen har det som meg eller kjenner seg igjen i noe så heng på! Alltid godt å ha støttespillere :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny uke og ned 0,4 siden sist. Ikke all verden kanskje, men med tanke på at jeg fremdeles ammer så må jeg si meg fornøyd :)/> Nå har jeg begynt å måle midje også. Lå på 82 cm i går. Blir spennende å se om jeg klarer å minske litt til i neste uke. Utfordringen min har vært det enorme søtsuget om kveldene. Det rare er at når jeg er helt nazi på å veie alt jeg putter i munnen så forsvinner det meste av søtsuget også. En eller annen kobling i hodet som jeg ikke helt skjønner :P/> Da jeg var inne her i 2010 så var det på samme måte. I tillegg så hjelper det bra å ha noen å rapportere til. I mitt tilfelle så er det nå denne tråden her :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyflesk

Hei!

 

Så bra du er i gang! 1,1 kg på to uker er jo bra, bare å fortsette i den gata da! Selv ammer jeg en 6 mnd gutt, gikk opp totalt 26 kg i svangerskapet, nå har jeg gått ned ca 22 kg og de siste 4 får jeg bare ikke til å gå ned:( ikke at jeg er spesielt flink heller, i det siste har det blitt alt for mye søtt. Men nå har jeg bestemt meg for å skjerpe meg, jeg vil ned! Jeg er også 165, min trivselsvekt er nok rundt 65 kg, nå ligger jeg rundt 69 tror jeg... Tenkte å veie meg i morgen og ta det derfra. Så jeg vil gjerne slå følge med deg framover, merker at jeg ikke klarer dette alene...Hadde vært fint om vi kunne støttet hverandre...:) Ha en fin søndagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, babyflesk :) Så hyggelig at du slår følge! Fikk en skikkelig nedtur da jeg gikk på vekta i dag tidlig. Opp 0,7 :o Skjønner ikke noe jeg nå. Har jo vært superflink og holdt meg rundt 1500 kcal hver eneste dag bortsett fra på fredag. Da ble det 400 ekstra, men det skulle da vel ikke utgjøre vektøkning på 700 gr på en hel uke? Kjenner at jeg blir helt matt av slikt. Forventer ikke voldsom nedgang, men oppgang??? Spiste riktignok veldig salt svineknoke i går som kan binde en del vann, men neppe så mye. Må snikveie litt i morgen kjenner jeg for å se om det er noen endring. Mister ikke motet, men blir veldig overrasket.

 

Du har jo gått ned kjempemye! Er som du sier, vanskelig å få de siste kiloene til å forsvinne! Uansett, dette skal vi klare! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyflesk

Så kjedelig med vektoppgang når du har vært så flink! Det må jo ligge en eller annen forklaring bak dette... Spiser du nok da? Kan jo hende du trenger litt mer når du ammer? Imponerende i allefall å vært så flink hver dag!

 

Jeg var 70,2 når jeg gikk på vekta i dag, så da ble veien plutselig litt lengre å gå... Jaja, håper de kiloene ikke sitter alt for godt... Har blitt gullmedlem nå, og synes det er motiverende å registrere alt og følge litt med på alt man får i seg. 7,9 i kostholdsscore i dag, og det er en bra start:)

 

Nå er det natta på meg kjenner jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en ny runde på vekta igjen i dag så hadde den krøpet bittelitt ned igjen. Da var det kanskje den salte maten som hadde bundet en del vann. Jeg tror ikke at 1500-1600 kcal er for lite for meg selv om jeg ammer. Jeg ammer jo bare morgen og kveld og da gjerne bare fra et bryst. Det er jo nesten ingenting. Dessuten har jeg en veldig stillesittende jobb og skal ikke ha så mye i utgangspunktet. Før vi måtte betale for det så tok jeg en test på hvilken meny jeg skulle ligge på. Det var 1600 kcal hvis jeg var veldig aktiv og 1300 hvis jeg roet ned treningen noe. Nå som jeg ikke trener noe særlig så valgte jeg 1600 siden jeg også ammer. Mulig jeg skulle vært nede på 1300, men det tør jeg ikke før jeg er ferdig med all amming.

 

Jeg registrer også alt slik som du gjør. Det er en del av motivasjonen for min del :P Syns det er vanskelig å få i seg så mye grønnsaker. Jeg spiser jo lass av det til middag, men skal ha 300 gr og det er jo mye hvis man skal regne salat, brokkoli, gulrot, kålrot osv. Har funnet ut at det gjelder å putte på en stor tomat eller en tykk agurkbit her og der i de øvrige måltidene. En stor tomat veier jo fort vekk 100 gram :D Så syns jeg det er lite med 3 dl melk hver dag. Det er jo bare to små glass til frokost og ikke noe særlig mer. Jeg er glad i melk, men hvis jeg drikker mer av det så "forsvinner" den grønne haken :blink: Da blir det litt demotiverende da vet du B) 7,9 i kostholdscore er bra til å være "nybegynner" altså!! Fortsett slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyflesk

Deilig da å gått ned litt igjen:) Jeg må bare holde meg unna å veie meg utenom mandager, synes det ofte er slik at jeg går ned fram mot fredag og så blir jeg skuffet på mandag over at det ikke har holdt seg like bra som på fredag...

 

Ja høres ut som 1600 er riktig for deg ja, synes ofte at vekten varierer med salt mat, hvor mye man har vært på do (!) siste dagen o.l. Det er bare å holde på de gode vanene så må det jo gå nedover....

 

Jeg har hatt en grei dag på matfronten, ikke store utfordringene... Var på kafe og spiste lunsj, tok en salat med mye godt i, droppet brødet og tok dressingen på siden så jeg hadde kontroll, og da gikk det greit:) Melk klarer ikke jeg å fylle opp faktisk, men jeg bruker det kun i kaffe og gjennom yoghurt, så da skal det en del til...

 

Skulle gjerne ha kommet mer i gang med trening, men det har vært vanskelig å få det til i det siste. Minstemann har vært syk, og da er det ikke så lett å ta med han på barnepassen...Får komme sterkere tilbake..

 

Hvordan går det med trening for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyflesk

Hei hei!

 

Hvordan går det Flittigelise? Holder du koken?

 

Her viste vekta 69,0 i dag, det er jeg fornøyd med, nå går det i riktig retning. Har ikke vært spesielt flink i helga, uskeielser med både godteri og vin, men det gikk greit likevel ser det ut som:) Nå er det bare å fortsette den gode steamen;)

 

Har kommet meg på trening i dag, det var godt og lenge siden. Har minstemann på barnepassen og det funker fint. Håper å få til å dra dit noen ganger i uka framover, det er liksom på dagtid jeg har mest overskudd til å få det til..

 

Håper alt går bra med deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Har vært ute og reist så da blir det så som så med rapportering her. Vekta står bom stille for tiden den. Tror rett og slett jeg spiser akkurat det jeg skal i forhold til balanse inn/ut. Blir lite vektnedgang av slikt. Har ikke fått registrert noe de siste dagene pga utenlandsreise, men vekta i dag viste 64,2 så da er det jo fremdeles totalt 0,8 ned siden start. Er glad så lenge jeg ikke går oppover.

 

Skulle gjerne ha trent masse. Jeg er egentlig en "treningsnarkoman", men får det ikke til annet enn i helgene. Er jo sent hjemme på ettermiddagen etter henting i barnehagen, så er det middagslaging, klesvask og rydding. En liten lur for vesla etter middag før det nærmer seg kveldsstell for henne. Så når hun er lagt så er det så lite igjen av kvelden før jeg selv køyer. Satser på at det blir bedre når hun blir litt større. Savner den faste treningen veldig. Er enig i at trening på dagtid er det beste. Gjorde det jeg også før jeg måtte begynne å jobbe igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis det er greit for dere, så blir jeg også gjerne med. Jeg har ei datter på 6 måneder som jeg fremdeles fullammer. Har gått litt opp i vekt i begge svangerskap og vil gjerne sette i gang med å prøve å gå litt ned. Trivselvekt min er også 58 kg, men satser i første omgang på 60 kg. Jeg skal begynne på mandag, da kan dattera mi begynne med mat og gleder meg til å dele opplevelser på skankefronten med dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lura! Så fint at du blir med oss :)/> Hvor mye skal du ned?

I kveld så har jeg hatt såååå lyst på alt godtet som ble kjøpt inn til Halloween. Hadde håpet at det skulle komme massevis av barn :P/> Jeg kan jo ikke ødelegge det gode opplegget nå som jeg er så godt i gang, så jeg får holde meg unna. Når søtsuget kom så hjalp det faktisk å forhåndsregistrere kveldsmaten. Da så jeg jo at jeg ikke hadde så mye mer å gå på. Det var valg mellom mat som gjør meg god og mett eller en neve nougatsjokolade liksom ;)/> Valget ble enkelt da gitt! Så nå skal jeg gå og lage meg deilig og sunn havregrøt med mandeldråper i. Nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda jadda jadda :D Vekta går nedover allikevel den gitt! 63,2 i dag! Jippi :lol: Trodde jeg hadde gått på en smell denne uka fordi jeg var skikkelig ute og kjøre på fredag. Fredager er visst min store utskeielsesdag. Tør ikke en gang si hvor mange kalorier jeg brukte på frimerker... Det var jo mer enn jeg skulle ha på hele dagen :( Fikk derfor helt fnatt på lørdag og gikk som en gal ;) Utskeielsen min vil kanskje vises på vekta neste uke, men da har jeg i så fall fått meg en lærepenge. Får være superflink denne uka slik at jeg ikke får oppgang i hvert fall.

 

Så hvordan går det med dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Nå har jeg såvidt begynt, er nok ikke den lettelse tiden å begynne, nå med jul rundt hjørnet, men håper å klare å ta av 2 kg før året er slutt. Jeg har forresten bestemt å ta fri på julebord, julaften og nyttårsaften. Ikke at jeg skal slå meg helt løs, men har ikke lyst til å telle kalorier da. Totalt vil jeg gå ned 7 kg, men i første omgang satser jeg på 4,5 kg. Jeg veide 60,5 kg etter min første svangerskap.

 

Klarer du å få i deg nok grønnsaker og vann? Akkurat den delen sliter jeg litt med. Er du på kurs, gull medlem eller bare gratis medlem? Jeg vurderer å bli gull medlem, men vet ikke helt om det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så vanskelig å få i seg vann egentlig. Har en vannflaske stående og da går det fint. Grønnsaker syns jeg det var vanskelig med fordi jeg så for meg at alt skulle til middagen ;) Det må det jo selvfølgelig ikke. Sånn som i dag så knasket jeg på en stoooor tomat. Bare den veide 135 gram! Tenkte liksom ikke på agurk, tomat, paprika osv som grønnsaker jeg skjønner du. Så mer for meg rotgrønnsaker og slikt. Da ble det straks greiere :)

 

Ellers så syns jeg hverdagen går superfint. Verre er det med helgene for min del. Er glad i både øl og vin, men ser med skrekk og gru at jeg bare må skrenke inn på. Er jo så godt med litt god drikke til den sene middagen etter at jeg har ammet ferdig for kvelden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpefull

Hei dere tre!

 

Jeg har skrevet et innlegg igår men kanskje det er ok for dere om jeg følger ed på denne tråden her også..? :)

Jeg fullammer sønnen min (5 1/2 måned) fortsatt men nå i helga skal vi begynne med grøt!

Jeg startet med matdagbok for 4 dager siden og jeg må jo si det er litt forskjell til hvordan jeg spiste før :lol:

I svangerkapet la jeg på meg 20 kg, hvorav 14kg er allerede borte, men jeg var jo overvektig da jeg ble gravid også :o Så egentlig burde jeg gå ned 30 kg.

Jeg veier nå 101 kg, midje på 100 cm (hjelp!!! :blink: ) og håper å komme ned til 72 etterhvert. Første målet er å komme under 90 kg.

 

Håper jeg kan lese her og skrive litt med dere selv om jeg er en tungvekter :rolleyes:

 

Jeg har gått ned helt fabelaktig en gang i 2004 med Grete Roede, da veide jeg 64 kg til slutt (er 1.71m høy). Those were the times :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjekt hvis vi er flere. Det hjelper å fyre i peisen for å drikke mer vann;). Lagde pizza snurrer fra ferdig pizzabunn i dag til besøk, klarte å holde meg til en. Det er vel ikke så lett å ha middags eller lunsj gjester, det finnes jo selskapsmenyer, men maten jeg vannligvis lager er ikke akkurat slankemat. Har dere noen tips til kjappe hverdagsmiddager? Jeg lagde lapskaussuppe i går, men likte den ikke noe særlig, fiskekaker burger derimot var snadder. Før jeg begynte småspiste jeg masse, er lett å nedprioritere sunne middager med 2 små... Det ble ikke så mye trimm, siden 3 åring er hjemme fra barnehage Pga sykdom. Jeg tror nok at helga blir største utfordring, selv om alkohol er uaktuelt med fullamming, jeg liker jeg å kose meg med mat. De blåbærmuffins er veldig gode, så satser på å lage de i helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpefull

Bra gjort å bare spise en av de snurrer! :D

 

Ja, synes også det er vanskelig med selkapsmiddager, det er jo ingen slankemat egentlig og jeg tror det kommer til å forbli en utfordring for alltid.... <_<

 

Som lett hverdagsmiddag som lager seg av seg selv liker jeg parmesan kylling. Veldig enkelt: smør kyllingbrystet inn med sennep, strø over parmesan på begge sider, inn i ildfast form og inn i ovn. Noen grønnsaker inni i ildfast form også, ferdig :) Kyllingen er ferdig etter 20 minutter og så lenge kan man koke ris eller litt poteter.

Det er lett og enkelt.

 

Jeg har et spørsmål: når jeg lager salat med en spiseskje olje, må jeg da virkelig beregne en spiseskje olje i matdagboka? Fordi det er jo masse, og jeg kan ikke tro at jeg spiser hele dressingen, det er jo alltid dressing igjen i skålen. Det har jeg aldri helt skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpefull

Bra gjort å bare spise en av de snurrer! :D/>/>

 

Ja, synes også det er vanskelig med selkapsmiddager, det er jo ingen slankemat egentlig og jeg tror det kommer til å forbli en utfordring for alltid.... <_</>/>

 

Som lett hverdagsmiddag liker jeg parmesan kylling. Veldig enkelt: smør kyllingbrystet inn med sennep, strø over parmesan på begge sider, inn i ildfast form og inn i ovn. Noen grønnsaker inni i ildfast form også, ferdig :)/>/> Kyllingen er ferdig etter 20 minutter og så lenge kan man koke ris eller litt poteter.

Det er lett og enkelt.

 

Jeg har et spørsmål: når jeg lager salat med en spiseskje olje, må jeg da virkelig beregne en spiseskje olje i matdagboka? Fordi det er jo masse, og jeg kan ikke tro at jeg spiser hele dressingen, det er jo alltid dressing igjen i skålen. Det har jeg aldri helt skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til nye :) Bare å henge seg på for den som vil!

Dressingen må nok registreres ja... Hvis det er slik at det alltid blir igjen litt i bollen så er det kanskje lurt å bruke bare en halv skje? Det går jo an å skrive inn 0,5 ss også. Dessuten så kan det jo se ut som om det er mye olje igjen fordi salaten avgir en del væske som blander seg med oljen. Kan lett bli litt lurt der tror jeg ;)

 

I oppskriftene til GR finnes det mange fine og enkle tips til gode retter. Har brukt massevis av dem. De grove pannekakene for eksempel er en favoritt hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det søndag.. veiedagen min! Jeg har gått ned 2.1 kg!! Hurra! :) :) :) Det er jo veldig mye, men det er jo også første uka mi, da er det ofte lettere å gå ned mye. Neste uke er det sikkert mindre.

På fredag har jeg skeid ut med brød, så jeg var ikke heeeelt flink hele uka.

 

Hvordan har det gått med dere?

 

Lurer jeg egentlig meg selv når jeg veier meg om morraen før frokost? Da veier man jo selvsagt "minst". :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med enorm vektnedgang!! Jeg er så superflink i hverdagen jeg, men det er noe som skjer i helgene. I går gikk det skeis med smågodtposen. Skjønner ikke hva som skjer for jeg har ikke pleid å være slik før. Blir liksom litt slik at hvis jeg først er litt tøysete med sjokolade så tømmer jeg like gjerne hele posen :( He he. Må jo le litt også, for jeg føler meg jo som en skyldig femåring når posen er tom.

Har egentlig veiedag på mandager. I dag hadde jeg oppgang på 0,6 siden forrige uke som forventet. Lurer på om jeg skal bytte veiedag. Vet jo at det blir oppgang av helgekosen, men det blir lite motiverende å starte uka med dårlig samvittighet. Hva er deres erfaring med veiedag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har veiedag på mandager jeg også, og det fungerte greit den første uka i hvert fall, selv om farsdagen ble feiret på pizza restaurant, klarte å holde meg til 2 Stykker, men det er ikke så lett hvis maten blir bestilt i felleskap og det er ingenting annet enn pizza.

 

Jeg gikk ned 1,3 kg, men helgen før jeg begynte storkoste jeg meg med alt jeg ikke kunne spise i en periode, høres dette kjent ut;).

 

Det er selvfølgelig lettere å kose seg litt ekstra i helga, så det er sikkert ikke dumt å bytte veiedag, veldig demotiverende å ha lagt på seg, når man har vært flinke resten av uken.

 

Parmasan kylling var veldig godt, så det kommer jeg sikkert til å lage igjen. Hvor klarer jeg å finne oppskriftet til grove pannekaker?

 

Vet noen av dere om de blåbærmuffins kan fryses? Trenger ikke å ha 14 stk stående på benken.

 

Lykke til med en ny uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriftene finner du under fanen "oppskrifter" her. Skriv pannekaker i søkefeltet så kommer det opp. Vi bruker også den kjøttsausen mye. Bruker karbonadedeig og massevis av gulrøtter. Serverer det med en god salat til og litt fullkornpasta. Pleier å lage stor porsjon slik at vi kan ha det dagen etter også.

Blåbærmuffins kan godt fryses ja.

Lykke til du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det sååå godt med godteri i helgene, har veldig vanskelig å begrense meg der også :rolleyes:

Jeg synes det er mye lettere å IKKE spise godteri i stedenfor å spise litt... selv om det kan gå skikkelig skeis og jeg kaster meg over 250g melkesjokolade med en gang. :blink:

 

Jeg har funnet ut at veiedag på søndag er bra, fordi da må jeg jo skjerpe meg på fredag og lørdag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...