Gå til innhold

Motivert for kostendring, men ikke så glad i trening :-/


Anbefalte innlegg

46 år, 161 cm høy, 90,2 kg igår.....nå er det slutt :angry: Er en jo-joslanker over mange år. Har også tatt Roedekurs for 10 år siden (og mange kg siden). I mellomtiden er andre kurer prøvd, med hell, men det har sklidd ut. Det har blitt litt sånn: 5 kg av, 7 kg. på.

 

Håper å kunne komme inn i kjolene som henger i skapet til jul....dvs ca 5- 10 kg. Deretter er målet å ta 10 kg til etter jul.

 

Problemet mitt er at jeg ikke liker å trene. (Jeg er i sinnsykt dårlig form). Går mye i jobben, og er ofte sliten når jeg kommer hjem, og har mange unnskyldninger for ikke å trene. Har også slitasje i knærne som hemmer meg med smerter av og til....men det er ikke daglig....

 

Begynte endring i kost igår. I tillegg har jeg trent litt intervalltrening på tredemølle for å få økt kondisen og utholdenheten. I morgen og fredag har jeg fri, så da må jeg prøve å motivere meg for litt lengre økter på mølla, og kanskje en trimtur ut i naturen.

 

Noen som har det som jeg? Trenger hjelp til motivering..... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 år, 161 cm høy, 90,2 kg igår.....nå er det slutt :angry:/> Er en jo-joslanker over mange år. Har også tatt Roedekurs for 10 år siden (og mange kg siden). I mellomtiden er andre kurer prøvd, med hell, men det har sklidd ut. Det har blitt litt sånn: 5 kg av, 7 kg. på.

 

Håper å kunne komme inn i kjolene som henger i skapet til jul....dvs ca 5- 10 kg. Deretter er målet å ta 10 kg til etter jul.

 

Problemet mitt er at jeg ikke liker å trene. (Jeg er i sinnsykt dårlig form). Går mye i jobben, og er ofte sliten når jeg kommer hjem, og har mange unnskyldninger for ikke å trene. Har også slitasje i knærne som hemmer meg med smerter av og til....men det er ikke daglig....

 

Begynte endring i kost igår. I tillegg har jeg trent litt intervalltrening på tredemølle for å få økt kondisen og utholdenheten. I morgen og fredag har jeg fri, så da må jeg prøve å motivere meg for litt lengre økter på mølla, og kanskje en trimtur ut i naturen.

 

Noen som har det som jeg? Trenger hjelp til motivering..... :o/>

 

Noen tanker fra en søvnløs sjel ;o)

 

Den gode nyheten er jo at maten er viktigst når man skal ned i vekt. Mat er kilo og trening er gram sier de som her vett på det :) En halvtimes rask gåtur tilsvarer vel et par hundre kalorier som er det samme som et par tørre knekkebrød og en banan. Det er med andre ord mye å hente på å kutte den usunne og kaloritette maten, type sukker og fett og mindre å hente på tredemølla.

 

Den dårlige nyheten er at muskler forbrenner fett så des mer muskler du har des lettere blir det å gå ned og ikke minst holde vekten. Når vekten går ned er det heller ikke bare fettet som forsvinner, men også musklene dessverre. Dermed er det enda lettere å legge på seg igjen, som du jo har opplevd. Styrketrening må visst til...

 

Du sier du går mye på jobben. Da kan det være kjekt å bruke en skritteller. Jeg har den som de selger i nettbutikken her inne og jeg bruker den hver eneste dag, den er helt super. Det er sinnsykt motiverende og kan fort gjøre at jeg tar en ekstra runde med bikkja for å få de 10000. Det høres jo ut som du får endel "gratis" skritt på jobben og da kan en skritteller hjelpe deg til å faktisk bli fornøyd med aktivitetsnivået ditt og hjelpe på den dårlige samvittigheten. Det kan jo være en åpenbar grunn til at du er sliten, nemlig at du her vært på beina hele dagen. Skrittelleren er litt sånn som dagboka her inne, når du bruker den så får du fakta servert og kan ikke lure deg selv verken den ene eller den andre veien.

 

Du kan jo forske litt på forskjellige treningsformer også, det er jo viktig å finne noe man er konfortabel med. Men det kan jo være lurt å gi det noen ganger, ofte tar det jo tid før man finner seg til rette med noe. Så er det også noe med å akseptere at trening ikke er like kjekt alltid. Det er jo ikke spesielt gøy å pusse tenner og vaske klær heller, men det må liksom bare gjøres. Noen ganger må man bare slå på autopiloten og få det gjort.

 

Jeg tenker ofte at jeg må komme meg avgårde på trening for da er jeg i alle fall langt unna kjøleskapet...

 

Masse lykke til! Håper det var noe her som kan hjelpe på motivasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lunja, og takk for svar.

 

Det var mye motivasjon her, og du fikk meg på andre tanker. Har nå funnet fram den "gamle" hehe skrittelleren. Husker da jeg brukte den på jobb tidligere, at jeg på ei travel nattvakt (jeg er sykepleier) oversteg 10000 skritt. Men hvordan får jeg ført dette inn slik at det blir trimpoeng av det? Eller er det ikke meningen at det skal bli trimpoeng?

 

 

 

 

 

 

Noen tanker fra en søvnløs sjel ;o)

 

Den gode nyheten er jo at maten er viktigst når man skal ned i vekt. Mat er kilo og trening er gram sier de som her vett på det :)/> En halvtimes rask gåtur tilsvarer vel et par hundre kalorier som er det samme som et par tørre knekkebrød og en banan. Det er med andre ord mye å hente på å kutte den usunne og kaloritette maten, type sukker og fett og mindre å hente på tredemølla.

 

Den dårlige nyheten er at muskler forbrenner fett så des mer muskler du har des lettere blir det å gå ned og ikke minst holde vekten. Når vekten går ned er det heller ikke bare fettet som forsvinner, men også musklene dessverre. Dermed er det enda lettere å legge på seg igjen, som du jo har opplevd. Styrketrening må visst til...

 

Du sier du går mye på jobben. Da kan det være kjekt å bruke en skritteller. Jeg har den som de selger i nettbutikken her inne og jeg bruker den hver eneste dag, den er helt super. Det er sinnsykt motiverende og kan fort gjøre at jeg tar en ekstra runde med bikkja for å få de 10000. Det høres jo ut som du får endel "gratis" skritt på jobben og da kan en skritteller hjelpe deg til å faktisk bli fornøyd med aktivitetsnivået ditt og hjelpe på den dårlige samvittigheten. Det kan jo være en åpenbar grunn til at du er sliten, nemlig at du her vært på beina hele dagen. Skrittelleren er litt sånn som dagboka her inne, når du bruker den så får du fakta servert og kan ikke lure deg selv verken den ene eller den andre veien.

 

Du kan jo forske litt på forskjellige treningsformer også, det er jo viktig å finne noe man er konfortabel med. Men det kan jo være lurt å gi det noen ganger, ofte tar det jo tid før man finner seg til rette med noe. Så er det også noe med å akseptere at trening ikke er like kjekt alltid. Det er jo ikke spesielt gøy å pusse tenner og vaske klær heller, men det må liksom bare gjøres. Noen ganger må man bare slå på autopiloten og få det gjort.

 

Jeg tenker ofte at jeg må komme meg avgårde på trening for da er jeg i alle fall langt unna kjøleskapet...

 

Masse lykke til! Håper det var noe her som kan hjelpe på motivasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odalouise

Jeg kjenner meg igjen - hvis det er noen trøst. har selv vært jo jo slanker og ikke likt å trimme. Nå startet jeg på kurs i fjor og gikk ned 10 kg fra mai til august. Så ble jeg syk og gikk opp 8 kg. Har begynt på igjen nå. Men - det jeg skulle si. Jeg startet med å bare gå en tur hver dag etter jobb. Ikke langt. Satte meg et mål for hvor jeg skulle gå og jeg gikk den runde hver dag i 3 uker. Så, etter hvert som kiloene forsvant kjente jeg at det ble lettere å gå. Så jeg begynte å gogge (gå og jogge om hverandre). Samme rute hver dag. Det endte med at jeg gogget dobbelt så langt etter en ukes tid for da var plutselig formen så bra og jeg gledet meg til turene. Det viktigste er ikke hvor langt du går/gogger/løper. Det viktigste er at du beveger deg litt. Gå til butikken, gå i trappene osv. Du kjenner at formen kommer og da kan det faktisk bli gøy. Du trenger ikke å trene i helsestudio. Du må trene fordi du vil og ikke for at du tror at andre forventer at du trener. Jeg gjør alt i mitt tempo. Jeg reklamerer ikke for noen at jeg gogger /nå er det blitt løping da :)). Jeg trener for min egen del og i mitt eget tempo. Orker jeg ikke å løpe - ja, da går jeg. Du blir sterkere og lettere til bens, uansett om du går eller gogger. Du har vondt i bena - det er jeg overbevisst om at vil forsvinne med kiloene. Jeg er også 46 år og jeg vet at med alderen kommer kiloene snikende om man ikke beveger seg. Lykke til. Er sikker på at du klarer å finne tid til å gå et kvarter - 1/2 time hver dag. Og er det en dag du ikke får tid til det - ja så får du ikke tid. Da går du neste dag :)

 

 

 

46 år, 161 cm høy, 90,2 kg igår.....nå er det slutt :angry:/> Er en jo-joslanker over mange år. Har også tatt Roedekurs for 10 år siden (og mange kg siden). I mellomtiden er andre kurer prøvd, med hell, men det har sklidd ut. Det har blitt litt sånn: 5 kg av, 7 kg. på.

 

Håper å kunne komme inn i kjolene som henger i skapet til jul....dvs ca 5- 10 kg. Deretter er målet å ta 10 kg til etter jul.

 

Problemet mitt er at jeg ikke liker å trene. (Jeg er i sinnsykt dårlig form). Går mye i jobben, og er ofte sliten når jeg kommer hjem, og har mange unnskyldninger for ikke å trene. Har også slitasje i knærne som hemmer meg med smerter av og til....men det er ikke daglig....

 

Begynte endring i kost igår. I tillegg har jeg trent litt intervalltrening på tredemølle for å få økt kondisen og utholdenheten. I morgen og fredag har jeg fri, så da må jeg prøve å motivere meg for litt lengre økter på mølla, og kanskje en trimtur ut i naturen.

 

Noen som har det som jeg? Trenger hjelp til motivering..... :o/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 år, 161 cm høy, 90,2 kg igår.....nå er det slutt :angry:/> Er en jo-joslanker over mange år. Har også tatt Roedekurs for 10 år siden (og mange kg siden). I mellomtiden er andre kurer prøvd, med hell, men det har sklidd ut. Det har blitt litt sånn: 5 kg av, 7 kg. på.

 

Håper å kunne komme inn i kjolene som henger i skapet til jul....dvs ca 5- 10 kg. Deretter er målet å ta 10 kg til etter jul.

 

Problemet mitt er at jeg ikke liker å trene. (Jeg er i sinnsykt dårlig form). Går mye i jobben, og er ofte sliten når jeg kommer hjem, og har mange unnskyldninger for ikke å trene. Har også slitasje i knærne som hemmer meg med smerter av og til....men det er ikke daglig....

 

Begynte endring i kost igår. I tillegg har jeg trent litt intervalltrening på tredemølle for å få økt kondisen og utholdenheten. I morgen og fredag har jeg fri, så da må jeg prøve å motivere meg for litt lengre økter på mølla, og kanskje en trimtur ut i naturen.

 

Noen som har det som jeg? Trenger hjelp til motivering..... :o/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg er en dame som har ca 20 kg. for mye. Kiloene har kommet sakte men sikker på over flere år. I likhet med de fleste har jeg forsøkt mange livsstilsendinger. Jeg nevner i fleng; Roedemetoden, lavkarbo, "Tenk deg slank"-metoden osv. Som dere skjønner har ikke resultatet vært tilfredsstillende!

Nå har jeg fått ganske store barn som har blitt selvstendig og mer tid til meg selv. I likhet med deg har jeg aldri likt å trene...

For 2 uker siden fikk jeg mannen min med på å gå kveldstur. Vi har blitt enige om å gå 30 minutter hver dag eller sykle 20 minutter på ergometersykkel som vi har hjemme. Det synes begge er forferdelig kjedelig, så derfor har vi stort sett gått. Allerede nå kan jeg stramme inn et hakk i beltespenna. Jeg veier meg ikke. Da blir jeg deprimert. Så nå er det buksa og bh'en som er målestokken.

Forrige lørdag gjorde jeg en storhandel, og kjøpte inn middager for fem dager. Oppskriftene fant jeg hos Grete Roede. Det har fungert fint, og resten av familien er fornøyd med maten. Utover det forsøker jeg å unngå småspising, godterier og annen kaloririk mat midt i uka. Har noen knekkebrød på jobben som redder meg til jeg er hjemme. Kosen er et par knekkebrød med brunost og en kopp te på kvelden (etter turen vår). Så får vi se om dette er nok til å gå sakte men sikkert ned. Ble for øvrig veldig inspirert av å lese om "gogging". Absolutt verdt å prøve. Lykke til begge to - jeg følger med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...