Gå til innhold

ammer og vil gå ned i vekt..


Gjest HÃ¥pefull
 Share

Anbefalte innlegg

Takk, Håpefull, for svar om spising til jenta. Jeg gikk på en smell mens jeg var i Krakow og nesten fikk brystbetennelse fordi hun spiste så mye grøt at hun ikke var interessert i pupp etterpå, så fikk jeg en tett melkekanalen, fy det gjorde vondt, så nå ammer jeg fortsatt ganske mye, og tenker å redusere rundt 9 måneder.

 

Forresten, jenta mi også hadde sånn periode hvor hun våknet hver to timer og eneste som hjalp var pupp. Heldigvis så gikk det over da vi begynte med grøt. Jeg fullammet også i seks måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pæreform

Hei Bonus4!

 

Så hyggelig at du skriver :) Kan jeg spørre hvor i USA du er fra? Jeg har alltid vært så fascinert av landet og vært der tre ganger, men får aldri nok!! *drømmer meg bort til ferietur*

Og ikke minst applauderer jeg deg for at du er firebarnsmor!! Hats off rett og slett ;) To holder for meg foreløpig hvertfall, hehe.

 

Så fint å høre at det hjalp da jenta deres fikk grøt. Nå er jeg oppi fem teskjeer dagen (hun får stort sett etter pupp rundt kl 13-14) og i natt har det ikke vært like ofte. Deilig når man får sove litt mer og litt mer frihet :)

 

Nå for tiden kjenner jeg veldig på det å spise julemat og pepperkaker med non stop.. Har holdt meg unna, men neste uke er det julekonsert i barnehagen til eldstemann og da blir det servert lussekatter som jeg allerede planlegger at jeg kan spise en av.

Men planlegger jeg litt og forbereder meg, så går det fint ift vekt håper jeg. Og i går tok jeg en liten skåjokomadebit (6 gram) da vi hadde besøk, men jeg ligger allikevel under kcal-messig hver dag (stort sett), så forhåpentligvis kan jeg skryte av 5 kg nedgang på søndag.. Håper jeg da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpefull

Hei alle sammen,

 

så hvordan har uka vært? Hos meg var det kun 0,1kg nedgang, dvs egentlig ingenting. Jeg føler at rett før jul er det bare dritvanskelig å beherske seg....jeg er bare glad når jeg ikke går opp i vekt i jula når vi er hos svigers.

De 5 kg jeg hadde håpt til jul blir det nok ikke. Da må jeg si stor respekt for pæreform som er såå flink! :)/>

 

Dessuten mener gutten min at det er kjempestas å våkne hver time om natta :blink:/> Når vi sover så dårlig som i det siste er det ennå vanskeligere for meg å holde styr på meg på dagstid. Jeg merker jeg begynner med uvanen "å finne unnskyldninger" :unsure:/>

Men det er tøft om dagen fordi han våkner så ofte om natta - kanskje det er tennner, men jeg vet ikke....jeg vet bare at det er slitsomt....Syt og klag, huff..beklager :(/> :(/>

 

Så spennende bonus4 med USA! Mannen min og jeg er også kjempestore USA-fans og var på ferie i 2007 (Los Angeles, Las Vegas) og lengter tilbake!!!

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pæreform

God mandagsformiddag alle sammen :)

 

Så bra du har gått bittelitt ned Håpefull, det viktigste er å ikke gå opp hvertfall!! Og enig med deg at det er vanskelig før jul.. Gruer meg til selve romjulen, for da er det litt selskap og kos som bådet blir vanskelig å stå over. Men, dette skal vi klare! Jeg tror det er lurt å sette seg et mål på hva man skal klare, feks ikke spise mer enn 60 gram sjokolade og ett kakestykke feks. Og så holder man det. Men det må være realistisk, så man ikke blir skuffet. Det er dt som funker for meg hvertfall, ikke holde meg unna absolutt alt hele tiden.

 

Jeg har gått ned 1,6 kg denne uken, så totalt 6,1 kg på fire uker. Er utrolig fornøyd med det!

Babyen min er våken til gjerne 1 om natten nå fordi hun er syk og dette er tredje uken med sykdom ettersom storebror var syk for to uker siden, mannen og jeg syke forrige uke og lillesøster denne uken. Utrolig slitsomt! Og det gjør at jeg blir mer fysen. Ikke får jeg beveget meg noe heller, så det er litt kjedelig. Har lyst å få vært litt ute i romjulen, gå noen turer med familien, så gjør det ikke like mye med det godteriet man spiser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. Så gøy med USA fans. Det er kjempe hyggelig å høre :) Jeg er fra hva Aftenposten kalt en gang "en ukjent perle for nordmenn"- mange flyr inn og ut av den, men ikke mange nordmenn som besøker Chicago. Vi konkurrerer gjerne med NY og mener at vi vinner faktisk ;) . Har alt the meste, shopping, theater, kultur underholdning, flott downtown som lever hele døgnet og en utrolig flott strandlinje hvor man kan sykle, løpe og gå på rollerblades samt selvfølgelig bade og sole seg Ja, det var 3 minutter for Chicago reklame og nå kommer vi tilbake til vanlig program :D

 

Pæreform- stor applaus til deg. For en flott julegave til deg selv. Du er en stor inspirasjon for meg til å fortsette videre.

 

Håpefull- så bra at det går riktig vei. Juletider er vanskelig og det finnes nok av hverdag på nyåret til å være flink. Så lenge som vi ikke lar jula vare helt til påske så skal nok dette gå veldig bra.

 

Jeg selv har ikke vært kjempe flink. Bare 2.4 kilo ned siden jeg begynte GR kurs, men det har gått nedover og det må jeg være takknemlig for siden jeg gikk opp 5kg etter fødsel og under amming. Rart at det kommer så mye lettere enn det forsvinner :rolleyes: Tror jeg ville ha fortsatt å gå opp I vekten hvis jeg gjorde ingenting. Skal fortsette med GR kurs over nyttår og forteller meg selv at jeg må være flink I jula fordi vår siste kursveing er 8.januar. Kanskje det er håp og gå ned 4 kg på 8 uker og selv om det er treg så er det faktisk det som GR anbefaler med 500g per uke. Hvis man tar inn amming i tillegg så må jeg si til meg selv at dette er ikke gærnt.

 

Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen!

 

Nå har det blitt litt stille i jueltiden ser jeg...skulle akkurat til å skrive beklager at jeg har vært litt fraværende ;) Jeg er hos svigers i Trøndelag nå og her blir det ingen kaloritelling akkurat.

Jeg melder meg sterkere tilbake på nyåret! :)

 

Jeg håper at vi alle kan fortsette tråden til nyåret?? B) Det hadde vært veldig fint!

 

Inntil da ønsker jeg alle sammen en fin romjulstid og et godt nyttår!

Nytt år - nye muligheter!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Litt mye som skjer her om dagen, men jeg er absolutt med og kommer sterkere tilbake på nyåret :D

Foreløpig har jeg gått ned 8 kg, forrige uke var nedgangen på 0,8 kg. Veldig fornøyd så langt, men i de siste dagene har det vært fryktelig mange selskap og da er det vanskelig å måle opp og registrere. I tillegg har jeg kost meg litt elstra med snacks, men jeg er veldig motivert til å fortsette nedgangen på nyåret!!

 

Merker jeg har litt mindre melk og datteren min har såvidt begynt med grøt nå, men jeg håper å kunne fortsette å amme en stund fremover for det. Hun er 6,5 mnd nå.

 

Ha en riktig god jul videre alle sammen!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned 1 kilo denne uken! Hadde jeg aldri trodd under juleuken.. Men jeg tror det kommer av at jeg er flink (men har kost meg masse, med begrensninger), samtidig som sønnen min har hatt fri fra barnehagen, så jeg har ikke hatt tid til å sitte stille.. Har gått ned 9 kilo totalt nå og jeg er kjempe stolt! I dag kjenner jeg meg fysen på alt, men i morgen er det "fri" og jeg skal kose meg med både rødvin, kalkun, tapas og sjokolade :D Gleder meg!!

For min del handler det om å kunne unne meg og tillate meg ting, men begrense det ift mengde samtidig som jeg ikke trenger å velge absolutt alt hvis man kan velge i selskap feks.

Skal feire buradag tre helger på rad i januar, så blir litt pølser og kaker da, men jeg skal fortsatt klare minimum 0,5 kilo i uken! :)

 

Håper dere alle holder motivasjonen oppe selv om det er tøffere tider og så ser jeg frem til mer aktivitet på nyåret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Håpefull

Hei!

 

 

Lenge siden sist!!! :rolleyes:/> Vi har hatt det ganske tøft med lille mannen her om natta helt siden jul...han våkner nesten hver time og både mannen min og jeg er helt utslitt...så det ble mye fokus på det MEN vi er begge, både mannen min og jeg, motiverte og spiser allikevel mindre og bevisst! Har ikke veid meg igår fordi jeg glemte det helt men jeg gjør det idag og er veldig spent men også litt skeptisk etter jul.

 

@pæreform: du har vært sååå flink! 9 kg er drømmen! :D/> Du har 8 kg igjen ser jeg? Det klarer du i null komma niks så flink som du er!!! Du er fortsatt min inspirasjon!

 

Jeg har faktisk vært på tur minst en time hver dag siden nyåret, trøtt eller ikke, regn eller ikke! Så det er jeg fornøyd med. Jeg bruker en app som heter runkeeper, kjenner dere den? Den registrerer all form for trening. Har vært flinkere med turgåing enn med mat, men nå skal begge deler bli bra!

 

Hvis noen er på runkeeper kan vi godt "trene" sammen, man kan trene sammen der på en måte og se hva de andre gjør og hvor ofte de trener osv. Det er ganske motiverende faktisk.

 

Gir lyd fra meg igjen om en uke, og håper veldig at ungen min begynner å sove bedre om natta....det er et helvete om dagen! :blink:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpefull

Etter første uka "på" igjen er det 0,6kg borte...mye gåing (for å få ungen til å sove), lite søvn og lite mat..... B)

 

Håper at ungen snart sover lengre om gangen om natta, da blir det også lettere å stå på på dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei dere,

Jeg er her også, men hos oss har det vært mye sykdom siden jul, så lite fokus på meg, dessverre. Jeg har gått ned 4kg så langt, så dette går i riktig retning, men så utrolig saaaaaakkkkttteee.

 

Har begynt andre GR aktiv kurs, men pga bursdager så er det litt vanskelig å følge. I går var det første gang jeg ble veid og det viste at jeg gikk opp 400g, det var pinlig, så kan ikke ha det neste uke.

 

Jeg har også begynt med trimming. Jeg bruker Map My Run app for å registrere hvor fort og langt jeg har gått. Den er bra fordi man trenger ikke å bruke mobile nettverk mens man tar turen, den bruker bare GPS. I tillegg så bruker jeg coach på Running fra Nike som skal få meg tilbake til løping 5k, 8k, og til slutt halv marathon. Jeg har 16km denne uken, men istedefor for å løpe så går jeg den turen fordi det er snø og glatt. På våren har jeg tenkt meg å ta samme coaching opplegg men å løpe den istedenfor.

 

Håpefull, Så bra med vektnedgang igjen :) Lykke til med soving til lillemann. Det er ikke morsomt å prøve å være flink til å trene og spise mens man mangler sovn. Jenta vår er veldig glad i pupp, så jeg ammer ganske mye om natten og mangler sovn jeg også.

 

Nå må jeg registrere maten igjen, har blitt dårlig på dette.

 

Pæreform, gratulerer, du er kjempe flink!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pæreform

Dere er alle sammen flinke synes jeg!! :) Det er utrolig tøft når man ikke får sove fordi babyen tuller. Vi har hatt mange sånne uker, men akkurat nå ammer jeg kun 2-3 ganger per natt stort sett. Hun får mer fast føde på dagtid, så det hjelper sikkert på.

 

For et par uker siden gikk jeg kun ned 0,2 og deretter ned 0,8. Totalt har jeg mistet 11,3 kg og rundt 55-60 cm. Herlig! Jeg har vært utrolig dårlig på å registrere maten i januar og i går spiste vi cheeseburgertallerken... Spent på hva vekten ligger på på søndag. Har ikke trent på tre uker heller, men endel snømåking har det blitt.. Puh!

 

Sender positive tanker til dere alle!!!! :) Dette skal vi klare og jeg gleder meg til neste oppdatering dere kommer med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Pæreform

Kjapp oppdatering, håper dere har det bra alle sammen? :)

 

Vekten i dag viste minus 0,6 kg denne uken, så totalt minus 12,8 kg...!! Jeg er superfornøyd og er ca 4,2 kg unna matchvekt på 68 kg.

Totalt har jeg mistet ca 75,4 cm - helt sykt!!! Har ikke registrert maten de siste ukene, men er litt mer bevisst og dermed går jeg ned.

 

Skal forresten til USA i mai og trenger gjerne noen tips til hva jeg kan og bør handle med meg Bonus4 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Håpefull

Hei pæreform!

 

Gratulerer til utrolig bra vekttap!!!! :) :) :) Bra jobba!

Jeg har vært fraværende igjen fordi at jeg har vært en latsabb og ikke spist mindre...har spist normalt og vekten har vært lik de siste fire uker nesten (ikke gått opp da, det er noe..)

Jeg har vært flink til å gå på tur men ikke med kaloritelling. Så jeg har ikke kommet videre i prosessen... :( Men det er min egen skyld. Har ikke tenkt å gi meg og spiser ikke helt ufornuftig, men ikke så lite at det blir vekttap tydeligvis.

Men jeg kann rapportere at mannen min har tatt det på alvor siden nyåret og har gått ned 5 kg :lol:

 

Sp kult at du skal til USA!!!! Da blir jeg nesten litt misunnelig! :P

Skal barna være med? Vi har ingen ferieplaner iår, men det er også et pengespørsmål om dagen. 26.mai skal jeg allerede på jobb igjen og mammapermen er over!

Tida flyr....!

 

Håper at selv om jeg som er "håpefull" og ikke har vært så flink, at tråden ikke dør ut...

 

Stå på videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pæreform

Hei pæreform!

 

Gratulerer til utrolig bra vekttap!!!! :)/> :)/> :)/> Bra jobba!

Jeg har vært fraværende igjen fordi at jeg har vært en latsabb og ikke spist mindre...har spist normalt og vekten har vært lik de siste fire uker nesten (ikke gått opp da, det er noe..)

Jeg har vært flink til å gå på tur men ikke med kaloritelling. Så jeg har ikke kommet videre i prosessen... :(/> Men det er min egen skyld. Har ikke tenkt å gi meg og spiser ikke helt ufornuftig, men ikke så lite at det blir vekttap tydeligvis.

Men jeg kann rapportere at mannen min har tatt det på alvor siden nyåret og har gått ned 5 kg :lol:/>

 

Sp kult at du skal til USA!!!! Da blir jeg nesten litt misunnelig! :P/>

Skal barna være med? Vi har ingen ferieplaner iår, men det er også et pengespørsmål om dagen. 26.mai skal jeg allerede på jobb igjen og mammapermen er over!

Tida flyr....!

 

Håper at selv om jeg som er "håpefull" og ikke har vært så flink, at tråden ikke dør ut...

 

Stå på videre!

 

Så bra at du ikke går opp! Det er kjempe bra. Hvor mange kilo skal du ned nå?

 

Jeg har for første gang gått opp, 0.4 kg denne uken. Totalt har jeg nå gått ned 14.4 kg, men opp igjen 0.4 så jeg er på -14kg foreløpig. Er jo kjempe fornøyd, men de siste ukene har jeg ikke veid maten, men spist som vanlig og store, gjerne flere porsjoner. Og sjokolade går ned på høykant i helgene ;) Men nå har jeg bestemt at jeg skal være flink de neste ukene, men jeg tar én dag og én uke av gangen. Målet for denne uken (søn-søn) er at jeg ikke trenger å veie maten, men tenker mindre porsjoner og ikke godis før helgen kommer. Har lyst å bevege meg mer, men har sperret treningsabonnementet mitt for å spare penger.

 

Jeg har faktisk ikke jobb fom mai, så jeg holder på å søke jobber og det tar endel tid. Har lyst å være hjemme til over sommeren for vi har bhageplass fom august, så får se om det lar seg gjøre ift økonomien og om jeg faktisk får en stilling som ikke begynner før til høsten.

Vi har hatt mye sykdom og datteren min har vært syk i fire uker nå med oppkast, slimhoste og sovet kun 1 time i strekk om natten. Har vært fullstendig ferdig både fysisk og psykisk, men nå er det litt bedre.. Skjerpings på matfronten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen alle sammen! Jeg falt visst heeeelt av lasset jeg i november en gang! Ikke bra! Men nå tenkte jeg å ta opp tråden igjen!

 

Skummet gjennom innleggene siden jeg var her sist, og dere har jo virkelig vært kjempeflinke synes jeg!!! Så deilig!

 

Her har det vel heller gått i gal retning, men jeg prøver igjen! Kjenner at jeg er mer motivert nå altså. Nå er jo babyene blitt nesten 7 måneder, så det er mer rutine på ting og jeg ammer ikke fullt så mye som før. Og i og med at ammingen ikke synes å ha noen vektreduserende virkning på meg så er det jo ikke noe hjelp i vektkampen uansett :)

 

Så da håper jeg virkelig at jeg klarer å ta av noen kilo nå. SIst sto det så dørgende stille at jeg bare ble lei. Nå må det hardere skyts til! Og nå er det jo litt hyggeligere å gå ute på tur. Babyene er fortsatt mye våkne på natta så man blir jo trøtt, men uansett deilig med frisk luft!. Skal fylle opp kjøleskapet med masse grønnsaker og salat og knaske på det når jeg har lyst på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpefull

Ja, håpefull, jeg holdt på i ett år faktisk, slavisk. REgistrerte til og med når jeg var på ferie uten tilgang til internett. Skrev ned i en liten bok og noterte når jeg kom hjem! Litt mye av det gode kanskje, men jeg gikk jo ned 30 kg på ett år også så!

Så det funker med kalorikontroll uten tvil, men det er utfordrende!

 

Nå har jeg vært nokså flink noen dager, ble rikitgnok tacomiddag og en pils i går som sprengte budsjettet, men det skal nok gå bra! Ble ikke mer enn 2300 totalt på hele dagen likevel, og man skal vel ikke gå så mye opp av det.

 

Lykke til i helgen da dere! VI har besøk av familie så det kan jo også gjøre det litt vanskelig...men får prøve å moderere hele tiden :)/>

 

 

Wow, du er inspirerende, 30kg!!! :) Jeg håper også at det blir 30kg til jul, da er jeg i mål. Jeg har vært flink to uker nå og har gått ned 2,7 kg. Mannen min står heldigvis også på sammen med meg og er enda flinkere enn meg, spesielt med å gå på lange turer, så jeg er glad vi er sammen om det.

 

Hvor mye har du igjen da? Jeg har som sagt 30 kg som mål, men er det første delmål er å komme under 90.

 

Lykke til videre og god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veier jeg ca. 87 kg har allerede gått ned litt denne første uka på igjen. (gikk opp ca. 5 kilo fra november når jeg "slutta" her.Veide 62 på mitt laveste da jeg mistet nesten 30 kg for en del år tilbake. Da var jeg nok hakket for tynn for meg å være.

 

Ambisjonene nå er ikke fullt så høye. Det var de forsåvidt ikke da heller, målet dengang var 70 kg, men siden det gikk så greit fortsattte jeg bare :) MEn etter to svangerskap er nesten alle kiloene tilbake på plass.

 

Første mål er nå å komme under 80 kg. Hadde vært deilig å få til det ganske raskt, helst før sommeren. Og hvis jeg på sikt kan ligge på ca. 72 +/- et par kilo skal jeg være veldig fornøyd jeg altså!

 

Og ditt mål er 72 også Håpefull? Synes jeg leste det i et tidligere innlegg her.

 

Har begynt å gå masse tur nå. Gikk faktisk en 2 timers nokså rask tur nå, etter jeg leverte eldste i bhg. Det føltes godt!

 

God helg til deg og!! Og lykke til videre! Vi sees vel kanskje her videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg også med her :-) Er helt ny her.

Jeg har fått 3 barn på 3,5 år og kiloene har bare sneket seg på gjennom svangerskapene. Mitt siste barn er 3 måneder og jeg fullammer, men MÅ bare ta tak i vekta nå før det går helt over alle grenser. Målet er 25 kg. Virker litt uoverkommelig, men nå har jeg meldt meg på nettkurs som starter neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hegina! Bare sleng deg på! Og lykke til!

 

Her har det gått ganske bra i helgen tror jeg. Jeg registrerer ikke, men følger likevel en ganske streng kostplan. Men det blir faktisk litt mindre aktivitet i helgen når hele familien er hjemme. Så i morgen er det ut på trilletur igjen!

 

Har offisiell veiedag på mandager, så er litt spent på hvordan det går. Men jeg har jo veid meg allerede og sett at jeg har gått ned et par kilo allerede. SIkkert mye vann :)

 

Men da er det bare å ta fatt på en ny uke! Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pæreform

God søndagskveld alle sammen!

Hyggelig med flere som henger seg på - velkommen :)

 

Hos meg går det ikke bra om dagen.. Jeg hadde gått ned 14,4 kg totalt, men i løpet av de siste to ukene har jeg lagt på meg 1 kg, så nå er jeg oppe på 71,5 kg. Målet er opprinnelig 68 kg (jeg er 170 cm ca), men nå har jeg mistet motet littegrann og motivasjonen er ikke helt på topp ettersom jeg har spist altfor mye snop og for store porsjoner de siste ukene. Har ikke blitt særlig mosjon heller, for jeg har ingen å gå med og jeg har vært veldig sliten og trøtt.

 

I tillegg ser jeg at jeg trenger å stramme opp rompe og lår særlig, for det er ikke et pent syn syns jeg. Det er rett og slett skikkelig slapt! :( Jeg har ikke råd til å betale for helsestudio fordi jeg står uten jobb fom mai, så da er det litt kjipt å bare gå tur..

 

Trenger litt motivasjonshjelp nå, så håper vi kan "stramme inn litt" sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Pæreform, du har jo vært kjempeflink, nesten i mål du jo! Veldig bra jobba! Men det er jo det at man hele tiden må være på vakt for å ikke gå opp i vekt igjen, samtidig tåler man jo å variere noen kilo. Sånn sett tenker jeg at det kan være greit at målvekten tåler littegranne +/´- i vekten :)

 

Når det gjelder slapp kropp lurer jeg veldig på hvordan magen min kommer til å bli hvis - jeg mener når - jeg går ned i vekt. Etter første svangerskapet mitt så magen helt normal ut etter en stund - ingen strekkmerker eller noe. Men, denne gangen med tvillingene, ble det for mye strekk rett og slett. Så den kommer nok til å bli litt hengete. Men, jeg kjenner at det egentlig ikke gjør så mye, jeg skal klare å leve med litt hengemage, bare det ikke blir for mye!

 

Hadde forresten gått ned til 87,3 i går (Fra startvekt ca. 89 for en uke siden). I dag veide jeg meg igjen og veidde da 86,3! Wooohoo! Så da er det bare å fortsette slik tenker jeg. Er redd det kanskje påvirker melkeproduksjonen, men det er vel kanskje ikke så farlig det heller. Den ene tvillingen foretrekker flaske på dagtid nå uansett......kanskje derfor produksjonen har gått ned litt også.

 

 

God uke til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...