Gå til innhold

Jakten på go`formen er i gang


Anbefalte innlegg

Hei og hopp, så moro at det er flere som vil være med på veien mot en sunn og glad kropp :D Jeg har vært på atter en spinningtime, er ikke så flink til å variere- ikke flink i hele tatt faktisk. Men ensidig må jo være bedre enn ingenting :unsure:

I morgen er det veiedag for meg og jeg håper det har vært noe nedgang. Jeg har målt cm også så da har jeg noe å følge med på i tillegg til vekten, det kan jo komme godt med når det butter imot med resultater på vekta. Tidligere har jeg gått ned i vekt litt sånn annenhver uke.

 

nord199 jeg kjenner meg igjen i det å komme opp i kalorier, men i går klarte jeg å få 7,5 på kostholdsscore, et stykke unna 10, men jeg er godt fornøyd. Kursleder kan sikkert gi deg tips om hvordan komme opp i kalorier med sunne gode valg.

Jeg sluttet i sommer å drikke pepsi max/cola zero og styrer derfor også unna varer som inneholder aspartam, dette er jo noen utfordringer i forhold til enkelte lettprodukter. Spiser derfor vanlig yoghurt og det hjelper jo litt opp på kaloriene. Jeg spiser 5 gr. soft lett på skiva, det gir litt kalorier og også et hjerte for hjertevennlig valg. Drikker en latte macchiato om morgenen, det gir meg 130 gr. lettmelk og fyller kalorier og melkekvote. Spiser en banan til lunsj fordi det er godt og gir litt kaloriuttelling. Bruker litt saus til middagen fordi det gir kalorier og smaker godt. Plusser på med litt mandler og rosiner om jeg mangler mye for å nå kalorimålet. Vet ikke om alt er lurt, men... Del gjerne gode tips om du får noen fra kursleder eller andre.

 

Jeg spiser mye forskjellig, men veier alt alltid. Jeg har vært helt idiot på den veiinga tidligere og ikke kunnet spise så mye som en drue om jeg ikke kunne veie den. Det er ganske sykt, og kanskje en konsekvens av å veie maten. Nå veier jeg ikke bananer om ikke annet, men kjøper de litt små og registrerer den som 1 banan. Må jo ikke ta helt overhånd det her :huh:

 

Nå blir det cottage cheese, vaniljekesam mager, bær, valnøtter og TV-kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVor flink du er snellaPetronella73! Jeg skjønner ikke helt det med veiingen, synes det er litt vanskelig å forstå. Så hvis noem har noen tips å komme med så er det flott :-) veier dere liksom alt? Smør, ketsjup, ja alt sånne ting :-) skal reise til sandefjord imorgen, blir til mandag så spent hvordan det går. Men satser på at det kommer til å gå greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på kurs var første beskjeden vi fikk om at vi måtte kjøpe en liten vekt som veiet gram nøyaktig. Folk gjør sikkert veiingen forskjellig nord199. Jeg er ikke 100% nøyaktig for jeg har tatt de vanlige tingene jeg spiser og veiet dem slik at jeg ikke trenger å veie alt hver gang.

 

En gjennomsnitts klementin uten skall veier f.eks 50 gram, et egg 60gr og da bryr jeg meg ikke om å veie om akkurat den klementinen skulle veie 55 eller 49 gram. Og så vet jeg hva det veier om jeg har hvitost, skinke, salat på et rundstykke. Gjør hverdagen og veiing av mat litt enklere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kg_berta

Velkommen hit kg_berta😃 Jeg synes det er så fint å lese om andre også som liker å være i fysikk aktivitet og ser på det, sammen med kosthold, som en måte å gå ned i vekt på. Samtidig som man blir i mye bedre form. Man kan jo sette seg treningsmål også. Om man f.eks går med en liten drøm om å være med på et løp, eller et sykkelritt, eller hva dom helst😃

Intervalltrening er kjempefint Babyphat. Får du til litt styrketrening er det også supert. Det forebygger skader😉

Så bra at du kom deg ut på tur Piggen. Den dørstokkmila kan være fryktelig lang av og til. Men du verden så deilig det er etterpå😉 Og man angrer aldri på ei treningsøkt som er utført😉

 

Takk for det :-) Jeg har faktisk vurdert å melde meg på Oslo Maraton "Ti for Grete". Det eneste jeg er redd for er hvordan det er å løpe på asfalt. Jeg er jo absolutt ingen jogger - men en aktiv turgåer. Hvis jeg begynner forsiktig å jogge deler av gå-turene vet jeg jo at formen kommer seg rimelig raskt.

Jeg har ei venninne som var med for første gang i fjor, og som har planer om å løpe igjen i år - så jeg lurer på om jeg skal henge meg på å ha det som mål å gjennomføre :-) Det er jo ikke før september, så jeg har jo alle muligheter både til å oppnå mitt vektmål og komme i god nok form til å kunne løpe 10 km innen den tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kg_berta

HVor flink du er snellaPetronella73! Jeg skjønner ikke helt det med veiingen, synes det er litt vanskelig å forstå. Så hvis noem har noen tips å komme med så er det flott :-) veier dere liksom alt? Smør, ketsjup, ja alt sånne ting :-) skal reise til sandefjord imorgen, blir til mandag så spent hvordan det går. Men satser på at det kommer til å gå greit.

 

Når jeg gikk på kurs første gang veide jeg ALT! Og gikk ned i gjennomsnitt 1,3 kg HVER uke i 20 uker.

Jeg må innrømme at jeg ikke er like flink nå - men jeg veier alt når jeg spiser hjemme, og tar det litt mer på slump på jobb etc. Man blir jo ganske dreven på øyemål og beregning etter hvert - men det er farlig å tro at man ser "alt" på øyemål også.

Så lenge man vil ned i vekt har jeg troa på at det lønner seg å veie mest mulig, så kan man heller ta det på øyemål når man etter hvert har oppnådd sitt mål og skal starte jobben med å holde vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Når det gjelder veiing av mat så lønner det seg i hvert fall å kontrollere vekta med jevne mellomrom. 15 gr leverpostei f.eks kan fort øke til 20 gr osv.

Ja meld deg på 10 for Grethe kg_berta. Det er et veldig bra løp. Jeg har løpt det to ganger. Siste gangen var i fjor og den løypa var veldig lettløpt. Moro å løpe når det er så mye folk. Utrolig hvor mye hjelp en får av stemningen rundt løypa. Og så er det jo så greit å ha et treningsmål. 😃

 

I dag har jeg gått tur i skogen i 1,5 time og så har jeg trent litt over en halvtime med kettlebell. Kettlebell er fin styrketrening som også får opp pulsen😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Hei!

 

Dette ser ut som en hygglig tråd som jeg kunne ha lyst til å være med i. Til nå har jeg vært helt på egenhånd med min egen skryte/klagetråd. Gikk på en smell i november/desember og har gått litt opp og trenger nok litt selskap for å komme ordentlig i gang igjen. Har ikke tid til å gå på kurs og ikke lyst til å bruke penger på nettkurs. Satser på at jeg klarer meg videre på egenhånd.

 

Tenk at det skal være så lett å legge på seg og så utrolig vanskelig å gå ned igjen. Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Velkommen letteremeg :-) Du har jo gjort en kjempejobb på egenhånd til nå. Respekt😉

Fort gjort å gå opp igjen, men jeg synes du har klart deg bra til tross for denne smellen.😉 Bli med oss videre. Det kan være lettere når en er flere.😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen letteremeg og kg_berta!

 

I dag er jeg topp motivert etter to bokstavelig talt tunge dager. Vekten viste opp 100 gr to dager på rad, og armer og bein kjentes blytunge. Men i dag kjennes alt så mye bedre, kroppen fungerer og vekten viste nedgang i forhold til veiingen på mandag. :)

 

Kanskje fordi jeg holdt meg unna brødmat både til kvelds i går og til frokost i dag? Mulig det hadde rettet seg selv med brød også.

 

Men mest av alt er jeg så motivert fordi jeg fikk en treningsjakke og bukse til jul i str xxl - og så var det forlite... :angry: Jeg byttet det ikke, for før eller siden så SKULLE det passe. I morges prøvet jeg det på igjen, og jeg skal ikke si at det passet 100% men det er ikke mye om å gjøre nå. En cm eller to ned rundt livet nå så er jeg der. Jeg er så glad så glad!

 

Etter skogsturen i dag slo jeg til med en liten treningsøkt med håndvektene mine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen letteremeg :) Moro at også du vil være med oss.

 

Jeg har hatt veiedag i dag og vekten viste -1,8 kg og totalt tre cm. mindre målt på punktene GR legger opp til. Det får være greit

Nå har jeg vært på en 75 minutter spinningtime, var spent på hvordan det skulle gå, men det gikk finfint.

Nå går jeg inn i en trøblete helg, med show på Latter i morgen og mat ute, da blir det ingen kontroll på maten og vin blir det nok også. Får prøve å knipe inn tidlig på dagen, og gjøre så gode valg som det lar seg gjøre. Lørdag er det bursdagsfest med mat og vin igjen. Dette er ikke særlig bra ser jeg... :mellow:

 

Så moro Piggen, at du begynner å kjenne at klærne passer bedre, det må være voldsomt motiverende. tenk til sommeren slenger sikkert dette treningstøyet rundt deg.

Og kg_berta det er imponerendeog tenke på å løpe en mil, usikker på om jeg kunne klart det. Hvordan skal du trene frem imot det?

 

Veldig morsomt å følge dere alle :)

Jeg får komme meg i seng så jeg lades til en helg med mye moro. God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kg_berta

Takk for hyggelig velkomst :-)

Det er så hyggelig å kunne prate med noen som er i samme situasjon.

Jeg er supermotivert, og føler jeg har lagt en god plan for å komme i mål, og etter hvert holde vekten.

SnellaPetronella73 - wow!! -1,8 kg er jo utrolig bra!! Det ser jo også ut til at du har forberedt deg på helga. Når du er så flink til å trene og planlegge er det jo ikke noe problem å skeie ut litt de dagene :-)

Piggen - klær er min motivasjon også. Det er så utrolig moro å kunne hente frem klær som ikke har passet. Jeg har vært på ferie i USA, når jeg veide 20-25 kg mindre. Jeg kjøpte masse klær, for det er jo så billig der... og nå ligger de pent sammenbrettet i skapet og venter på meg :-)

 

I går klarte jeg og oppnå 10 i score på maten!!! Det er første gang jeg klarer det, så da var jeg stolt av meg selv :-)

 

Kristin64 - Så moro at du har vært med på 10 for Grete :-) Skal du være med nå til høsten også? Min plan for å komme i form er å starte med intervaller. Jeg går på spinning en gang i uka, og det er spinning-intervall. Da får jeg i hvert fall opp kondisen. Så må jeg begynne i det små og løpe deler av gå-turene mine. F.eks starte med 2 minutter gå / 2 minutter løp og øke etter hvert. Når jeg klarer å løpe litt lengre strekninger blir det nok litt mer variasjon mellom intervall og "langkjøring".

Jeg har aldri løpt/jogga noe særlig, så det er spennende å se hvordan kroppen fungerer. Har alltid tenkt at det ikke er noe for meg, "dette klarer jeg ikke" - men så begynte jeg å jogge litt i fjor sommer/høst, og da innså jeg at det går faktisk bra bare man prøver hardt nok!

 

Da er helga i anmarsj - skal bli godt med et par fridager. I morgen skal jeg trene på treningssenteret på morgenen, og søndag har jeg avtalt tur med ei venninne. Det må bli langtur, for hun har vært på ferie en uke - så da må vi ha tid nok så jeg får høre alt som har skjedd på ferien.

Er også bedt bort på ost og vin på lørdag kveld, så da må jeg finne på noe lurt... Har ikke lyst på noen utskeielser nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Super nedgang på deg SnellaPetronella😃😃

 

Kg_berta; jeg vet ikke om jeg skal være med på 10 for Grethe til høsten. Vi kommer til å kjøpe en hund til utpå sensommeren/høsten. Da vet jeg ikke om jeg har noen til å passe henne den helga. For antageligvis er gubben på jakt den helga. Men det kan hende det lar seg ordne. Ellers har jeg lyst til å sykle litt mer igjen nå i sommer. Hadde egentlig planer om å være med på sentrumsløpet i april, men siden jeg skal operere foten nå i januar, så tror jeg ikke jeg rekker det. Det store sykkelmålet er å klare å sykle Birken igjen. Sykla den i 2009. Ellers er det flere kortere sykkelritt lokalt dom jeg har lyst til å være med på.

 

Intervaller er veldig fin trening og du har en god plan. Begynn forsiktig med løpinga så du ikke drar på deg belastningsskader. Løping belaster mye mer enn spinning. Men litt løpetrening bør du ha før du skal løpe 10 for Grethe. Blir spennende og følge deg videre. Som du kanskje skjønner så er jeg en skikkelig treningsidiot😉

 

I dag har jeg løpt en time på mølla og gått en halvtime i skogen med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott nedgang SnellaPatronella73! Kos deg i helgen, og ikke tenk "slanking"! Vi skal nok få deg på rett spor igjen....! Fra spøk til alvor, jeg skjønner bekymringen din veldig godt. Selv får jeg det hektisk i februar med revy med middag, 3 dagers kurs med overnatting og festligheter om kvelden og ikke minst 1 uke til syden. Det er jo slik livet er så vi må vi må gjøre det beste ut av det. Velge de sunneste alternativene når det er mulig, og så bretter vi opp armene og står på igjen. Det viktige er ikke å gi opp men fortsette!

 

Så flott kg_berta at du klarte 10 på maten! Jeg sliter med melkeprodukter og ikke tar jeg noe vitamintilskudd så det vil jeg aldri klare!

 

Lurer på hvor kulden som var meldt har gjort av seg. Det var stjerneklart og bilruten var frosset i morges men da jeg var i skogen og trimmet så bøttet det ned.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går regnet det, i natt har det frosset på og snødd litt. Resultatet er selvfølgelig veier av klink is. Ikke er det strødd eller saltet heller. Jeg er veldig glad jeg ikke skulle ut å kjøre bil i dag, men det var ikke for amatører å holde seg på beina heller. ;) Etter litt pingvin gåing kom jeg meg frem til skogen "min" men jeg var veldig i stuss om jeg skulle gå inn med tanke på hvor glatt det var på veien.

 

Jeg ga heldigvis ikke opp og inne mellom trærene var det mindre snø enn på veien. Så det var helt supert å gå i dag. Men jeg er glad jeg hadde stavene i dag i nedoverbakke. Det var rett og slett magisk med solen som kom inn i mellom trærene og trestammene som dampet i varmen :) Det ble en totimers tur i dag, og i dag ble det både trening og en skikkelig naturopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag, men ikke helt fornøyd med resultatet! :o Men nedgang er nedgang selv om det bare er ned 0,2... Synes ikke at det gjenspeiler innsatsen med personlig rekord på trimpoeng på 25,5 denne uken :D Vekten har svingt veldig fra dag til dag denne uken, så hadde veiedagen vært i går hadde resultatet vært mye bedre! :lol: Men jeg satser på et knallresultat neste uke! B)

 

 

Startvekt: 106,2 kg

Ny vekt: 103,4

Endring denne uke: -0,2 kg

Totalt vekttap: -2,8 kg

TP denne uke: 25,5 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest letteremeg

Nedgang på 0,2 er ikke bare oppmuntrende Piggen. Skjønner det godt. Men det er jo ned! Det er ikke alltid man får betalt på vekten når man har vært flink til å trene.

 

Har ikke hatt en slankemessig bra helg. Været var ufyselig på lørdag så det ble ikke noen tur og andre treningsmuligheter har jeg jo ikke på hytta. Ble en times tur på søndag, men ingen trening på kvelden da vi kom hjem for sent. Litt for mye lørdagsgodt var tilgjengelig dessverre. Vi ble alle enige om at dette var siste lørdag (igjen) med et sånt utvalg på bordet. Ingen av oss har godt av det.

Løp innom vekten i dag - ingen god opplevelse. Må jobbe knallhardt mot onsdag, men redd det ender i oppgang - igjen. Grrr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Ny uke og nye muligheter folkens. Spist er spist og gjort er gjort. Nå bretter vi opp ermene og står på.

 

Dete r i ert fall rett vei, Piggen. Selv om du sikkert hadde håpet på mer. Mye trening i kroppen kan gi vannsamling i muskulaturen. Husk å bruke målebåndet😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk letteremeg og Kristin64!

 

Du er nå ihvertfall bevisst på kloke og ukloke valg letteremeg, og har lyst å gjøre noe med det, så da er halve slaget vunnet!

Jeg brukte faktisk målebåndet i dag (gjorde ikke det forrige uke) Og jeg hadde faktisk gått ned noen cm. I dag brukte jeg treningsbuksen for første gang, den jeg fikk til jul men som var for liten! Så alt er ikke helsvart!

 

Men det var ingen god dag treningsmessig heller. I dag var det for glatt til å gå i skogen så jeg måtte snu, samme på veiene. Da tenkte jeg at jammen godt jeg har ellipsemaskinen! Men nå har elektronikken tatt helt kvelden og den har låst seg på det aller tyngste trinnet. :( Er det ikke merkelig hvordan enkelte dager blir? Noen dager går alt glatt mens andre bare er helt bånn. Jeg kjørte til butikken også og oppdaget da jeg kom frem at jeg hadde glemt lommeboken... :D Rørlegger måtte også tilkalles for plutselig rant alt vannet ut under vasken! Merkelige greier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin64

Veldig positivt med både tallene på målebå det, og at treningsbuksa passer 😃 Men skjønner at dette ikke helt har vært din dag Piggen. Nå kan det bare gå en vei😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kg_berta

Hei og hopp.

Jeg hadde veiedag i går, og var veldig fornøyd... -2,1 - MEN må ta i betraktning at det var første uke, så da er det jo alltids slik at kroppen kvitter seg med mye vann. Men jeg er uansett fornøyd :-) Fikk 14 trimpoeng, og har endelig klart å knekke koden for å oppnå høyere kostholdsscore.

I kveld starter jeg på kurs, og gleder meg til det.

Sønnen min har bursdag i dag, så det blir litt trist å reise fra, men jeg har snakket med han om det, så vi skal kose oss med taco når jeg er ferdig på kurs :-)

Vi bakte sjokolademuffins i går, men de skal jeg klare å holde meg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, -2,1 kg er jo bare supert da kg-berta , deilig med en flying start og det gir jo virkelig lyst til å fortsette. Blir spennende og begynne på kurs også, lykke til. Og du ti på kostholdsscore, hvordan får du til det?

 

Og Piggen da, det er jo ikke alltid trening slår så positivt ut på vekten, jeg har tidligere gått ned i vekt annenhver uke, kursleder sa da at kroppen kunne trenge en uke på å trekke seg sammen også gikk den ned den andre. Det viktige er jo at man blir mindre og strammere. Tenk at treningstøyet nå passer påså kort tid, ja det synes jeg er fantastisk. Stå på! Og alle de trimpoengene da, ja det er bare utrolig bra. Håper dagen i dag har vært bedre enn gårsdagen :)

 

letteremeg,s ett nå bare strek over elgen, spist er spist, mye kan ennå skje :rolleyes:

 

Jeg har hatt en fin helg, med for mye av både vin og mat, men jeg styrte unna godis og dessert, det er jo noe. Godt veiedagen ikke er mandag etter en sånn helg, bare å jobbe på så får vi se når torsdagen kommer. Er forberedt på at det ikke er så mye ned av tidligere erfaringer og helgens utskeielser. I går var det 60 minutter spinning intervall og nå i dag blir det 60 minutter spinning høyintensitet.

 

Jobbe med å holde fokus så gir det nok resultater til slutt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javvist har dagen i dag vært bedre Snellapetronella73! Det har snødd litt i natt igjen, så i dag våget en gammel dame seg slett ikke ut! B) Jeg har klart å fikse ellipsemaskinen min sånn delvis slik at jeg i det minste kan bruke den. Men motstanden har låst seg på 6 (av 10 mulige) så det er som å gå i oppoverbakke hele tiden. Jeg tok en times økt på ellipsen siden jeg ikke kom meg ut. Skal dette været fortsette kommer jeg til å få DE muskuløse lårene.... :D

 

Selv om det ble for mye av både vin og mat i helgen SnellaPetronella så er det jo virkeligheten vi kommer til å leve i. Så da er det vel bedre og ta vektnedgangen over tid og så "skjerpe" seg i uken, og heller nyte god mat i helgen med god samvittighet. Jeg er mer bekymret for ferier for da er det liksom helg hver dag! B):o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra uflaksen har snudd Piggen. Ikke bare kommer du til å få muskuløse lår, du kommer jo til å få den sprettrompa også :rolleyes:

 

Jeg tenker som deg Piggen at det er viktig å ta del i virkeligheten også, en kan jo ikke kutte ut alt for å tape disse kiloene. Det får heller ta litt lengere tid. Feriene vil absolutt bli en utfordring, men om treningen holdes oppe går vel kanskje det også brukbart(håper jeg).

 

Nå er jeg ferdig trent og det er fantastisk og kjenne at formen allerede er bedre. Kjenner glede og ikke ubehag når blodpumpa jobber og jeg hiver etter pusten. Litt vondt, men du så deilig :) Nå snør det så kanskje kan jeg prøve skiene i helgen. Har ikke hatt de på beina på to år, men kanskje i år, flott trening det da.

 

Nå litt tv-kos før senga, god kveld videre og ha en strålende vinterdag i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...