Gå til innhold

2014 skal bli mitt år!


Anbefalte innlegg

Da har over en uke gått.

Endringene er i gang:

Nye rutiner, innkjøp, handlelister og måten å tenke på....

Masse fiber, grønsaker og lite utskeielser.

Spiser MASSE.

 

Var i familiebursdag på lørdag med både kake og vin (Moderat).

 

Har fast veiedag på tirsdager.

Gått ned -2,5 kg. Inspirerende!

 

Begynte å registrere cm i dag.

Det blir også spennende å følge.

 

Håper alle får en god uke og spis deg slank!

 

L1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irdle og L1 - dere har vært kjempeflinke!!

 

Taos - du har min fulle forståelse :-) Jeg har funnet ut at min værste dag er søndager!!!!! Jeg har så fokus på å komme gjennom fredagen og lørdagen, men når søndagen kommer så skjer det noe.

 

Denne søndagen fikk jeg nok spist litt for lite gjennom dagen, fordi vi var på farten og jeg hadde ikke lyst til å ty til dårlige løsninger. Men når kvelden kom og vi skulle se litt på tv - da hentet jeg frem ost og kjeks (som vi skulle spist i romjulen). Og den gikk ned på høykant!!!

 

I går kom jeg også skjevt ut. Hadde en skikkelig ryddedag hjemme og det endte med pølse og brød til middag etter ønske fra poden - som sa at hvis han fikk det, kunne han frivillig spise laks til middag i dag. Så da blir det laks i dag! :D

 

Men det jeg er mest fornøyd med er at jeg har greid å holde tankene positive. Jeg har ikke tenkt at dette er en sprekk, at jeg er mislykket eller at jeg må starte "på nytt" igjen. Jeg fortsetter det gode opplegget og kjører på.

 

Var hos legen i går som gav klarsignal for å trene!!!!! :D Så i dag testet jeg ut tredemølla hjemme. Startet med gange i 20 min. Jeg har jo ikke vært fysisk aktiv på nesten et halvt år og har fremdeles lav blodprosent. Så på pulsklokka at jeg har en del høyere puls ift denne aktiviteten enn det jeg vanligvis ville hatt. Så denne uken går med til innkjøring og så trapper jeg opp neste uke, hvis utviklingen er like bra som nå. Det blir deilig!

 

I dag er det også første dag tilbake på jobb :D

 

Håper alle får en strålende dag! Gleder meg til å lese litt oppdateringer om hvordan dere andre også har hatt det - begynner jo å bli ganske mange her :) Velkommen til anemone123 også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld har jeg vært på pilates. Andre gang i mitt liv jeg prøver, og første gang var for flere år siden. Kan vel ikke si at jeg fikk det noe særlig til... Puste, tøye, strekke, puste og koordinere... Og så jeg som er sånn en kladd til alt sånt! Men, det kjennes ut som jeg hadde godt av det, gitt! :lol:/> Vel hjemme har jeg spist kveldsmat, to ryvita knekkebrød med cottage cheese og avokado samt en appelsin. Jeg er faktisk ikke sulten om dagen, og det er en god opplevelse. Jeg jobber stadig med å forsøke og tenke som en slank person. Tror (vet) at hos meg sitter fryktelig mye av dette mellom ørene.

FrkT: Flott at du har fått begynne med trening igjen! Dette kommer til å gå fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det vært veiedag og status er 0. Ikke opp og ikke ned. Det gir en god påminnelse om at hver dag og hvert valg har betydning.

 

Ny uke, nye muligheter!

 

Måksetting for uka: Registrere hver dag + fysisk aktivitet hver dag. Hvile målsettinger har dere andre?

 

Irdle; jeg er enig med deg om at det sitter mellom ørene. Så er der den største jobben ligger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L1, du kan føre/rapportere det akkurat som du vil; daglig, etter noen dager eller en uke... Morsom utfordring!

 

Jeg er nå kjempefornøyd. Kom meg på tredemølla i dag også. La det inn i kalenderen som en oppgave og den har en funksjon for å krysse av at det er gjort. Da kommer det en grønn hake pluss at det blir "streket over". Gir en barnslig glede :-) I tillegg sa jeg "jeg har lovet meg selv".... Det hadde også en virkning - da sier jeg jo til meg selv at jeg er viktig.

 

Ha en fin dag i morgen!

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag, ned 0,3kg totalt 10,5 kg. Jeg er godt fornøyd :) vektnedgangen svinger fra uke til til uke så for meg er dette helt normalt.

 

Så flinke dere er til å trene! Mitt mål er at jeg skal trene 3 ganger i uken og det går fint.

Jeg ble utfordret av en kollega at vi skal greie å ta 10 strake armhevinger innen 15. juni. Jeg greier pr dato ikke en skikkelig en. Tror aldri jeg har greid å gjøre en skikkelig armheving men nå har jeg innført litt styrketrening også. De 3 øvrige gangene jeg trener i løpet av uken er ulike varianter av step og aerobic jeg er nemelig ikke så glad i styrketrening selv om jeg utmerket godt vet at det er bra.

 

Så flink du er FrkT at du greier å løpe på tredmølle :) Jeg har som mål å begynne å jogge til våren når jeg har blitt enda litt lettere. Jeg vet av erfaring at jeg får vondt i knærne når jeg jogger med den vekta jeg har nå.

 

Mitt siste treningsmål er at når jeg har gått ned ytterligere 4kg skal stepkassen opp på trinn 2!

 

Det nærmer seg helg med flere utfordringer for de fleste, men for min egen del skal det gå greit for jeg vet hvordan jeg gjerne vil se ut til sommeren :)

 

En helg vipper ikke oss av pinnen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det søndag og veiedag igjen. Dustete dag å veie seg på, men pytt, det jevner seg vel ut etter hvert uansett.

I dag viste vekta 97,5 kg. 0,9 kg ned siden sist, 1,8 totalt. Det får være greit, selv om jeg naturligvis gjerne hadde sett at det var mer...

Det går ikke så verst med trimpoengene heller. Fredag var jeg på spinning, i går gikk jeg 50 min og i dag har jeg gått en time. Alt i alt er jeg brukbart fornøyd. I dag blir det tacosalat til middag. Bra måte å få i seg masse grønnsaker på. Lykke til med uka som kommer alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irdle, det er utrolig tøft av deg å ha veiedag på søndager! Det påvirker sikkert hva du spiser på lørdagen. Utrolig bra at du har gått ned 0,9 kg siste uken!!! Jeg vet at man gjerne vil se større tall og at det skal gå raskere, men når ukene går og dette summeres, så blir det bra! :D

 

Jeg har gått på samme smellen som vanlig - er det mulig????? :angry: Superkonsentrert første uken. Så litt mindre uke 2, men fremdeles rimelig grei og så vips i uke 3 så er det null registrering og masse utskeielser.

 

I helgen spiste jeg sjokolade (som vi fikk i gave til jul). Jeg har jo ikke spist sjokoalde på over 9 år!!!!! Er det mulig??? Og det er jo ikke slik at noen truet meg på livet. Det er heller ikke slik at jeg var bevisstløs i gjerningsøyeblikket....

 

Noen ganger så lurer jeg på om jeg driver med mental terror mot meg selv.... "Bare se, du greier det ikke denne gangen heller!" "Bare gi opp".

 

Men jeg har tenkt å besvare dette med "ædabæda - se hvem som ikke gir opp DENNE gangen!!!" Jeg fikk refokusert i går, registrerte alt. Har startet godt igjen i dag.

 

Jeg reiser meg og går videre! This is it! Det er slike øyeblikk som avgjør om man kommer i mål eller om man bryter underveis.

 

Er dere fremdeles med dere andre? Har dere vært like flinke som Irdle eller har dere gjort noen feil som dere har lært av?

  • Bra innlegg! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veie dag på tirsdager (i dag). UKE 2: 104.9 kg

 

Det gikk ikke så bra denne uken

0,1 kg.... ingen cm. Totalt 2.5 første uken.

(Gjennomsnittet er bra?)

 

Trener fast 2 ganger i uken, gått ekstra turer + ski tur i helgen

Registrere alt.

Bruker meny3 -1900kacl.

 

Ligger stadig på 1700.............. spiser jeg for lite?

Knekkebrød til frokost, brød til lunsj, knekkebrød til mellommåltid, middag og kvekkebrød igjen til kvelds. Varierer i alle typer knekkebrød. Har en skuff full både på jobb og hjemme.

 

Full score på melk, frukt og grønnsaker, men aldri over 1900 kacl.

 

Her er det bare å holde planen og stå i det. Mulig det forbrennes litt bedre etter hvert.....

Stå på alle sammen! L1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere :)/> Jeg vil veldig gjerne slenge meg på her. Jeg er 41 år, 168 cm høy og veier 98 kg. Målet mitt er å komme ned på 75 kg og jeg gleder meg til å følge dere på veien. Jeg har litt vanskelig for å sette noen tidsfrist på målet mitt for jeg har opplevd så mange nederlag når jeg ikke har greid å oppfylle kravene jeg stiller meg selv.

 

Jeg startet min veg mot målet i september 2013 og da var vekta på 108 kg. Var godt i gang med både kosthold og trening og følte jeg hadde god kontroll på søtsuget og innarbeide gode vaner. Men, jeg ble dessverre akutt syk og ble operert for tarmslyng i november. Nå er jeg i opptreningsfasen etter operasjonen og er fast bestemt på å finne tilbake til de gode vanene og treningen etterhvert.

 

Målet mitt for denne uka er: Å skrive middagsliste, registrere alt jeg spiser og være i aktivitet 2-3 dager. Jeg må også komme i gang med mental trening igjen for jeg vet at det er viktig for å leve sunt og gjøre de rette valgene i hverdagen.

 

Jeg vil ønske dere alle en god uke som mulig og lykke til :)/>

 

 

Hilsen og klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L1, ikke så godt å ha noe "fasit svar" på hva som er årsaken. Nå vet ikke jeg hvordan du har kommet frem til at du skal ligge på 1900 kcal pr uke. Hvis jeg var deg ville jeg kanskje forsøkt 1-2 uker med menyen under som ligger på 1600 kcal pr dag og sett om det gav resultater...? Kanskje du har lavere forbrenning enn du tror? Hvordan er du ift bruk av oljer osv ifm matlaging? Jeg synes det er vanskelig å beregne nøyaktig, så jeg pleier alltid å ligge under det som i utgangspunktet er dagsbehovet mitt, for å ta høyde for at jeg bruker noe olivenolje og solsikkeolje ifm matlaging.

 

Men L1 - husk også at det kan være mange svingninger og en veiedag kan du ha mer vann i kroppen enn vanlig. Så ikke fortvil og ikke gjør noe overilt. Fortsett det gode opplegget som du har på gang!

 

Bevi - velkommen til tråden! Så flink du er som har gått ned 10 kg og som er i gang igjen allerede nå etter å ha blitt operert! Mental trening - det tror jeg er løsningen til mange av våre "problemer". Denne gangen kommer du i mål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

L1, ikke så godt å ha noe "fasit svar" på hva som er årsaken. Nå vet ikke jeg hvordan du har kommet frem til at du skal ligge på 1900 kcal pr uke. Hvis jeg var deg ville jeg kanskje forsøkt 1-2 uker med menyen under som ligger på 1600 kcal pr dag og sett om det gav resultater...? Kanskje du har lavere forbrenning enn du tror? Hvordan er du ift bruk av oljer osv ifm matlaging? Jeg synes det er vanskelig å beregne nøyaktig, så jeg pleier alltid å ligge under det som i utgangspunktet er dagsbehovet mitt, for å ta høyde for at jeg bruker noe olivenolje og solsikkeolje ifm matlaging.

 

Men L1 - husk også at det kan være mange svingninger og en veiedag kan du ha mer vann i kroppen enn vanlig. Så ikke fortvil og ikke gjør noe overilt. Fortsett det gode opplegget som du har på gang!

 

Bevi - velkommen til tråden! Så flink du er som har gått ned 10 kg og som er i gang igjen allerede nå etter å ha blitt operert! Mental trening - det tror jeg er løsningen til mange av våre "problemer". Denne gangen kommer du i mål :-)

 

Tusen takk, FrkT :) Ja, denne gangen skal jeg komme i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag! De to siste dagene full skjerpings virket :-D

 

Resultat siste uke: -1,0 kg :-)

 

Resultat siden oppstart: -3,5 kg

 

Så nå er jeg veldig motivert for å holde enda mer fokus. Det er så unødvendig med alle de dagene innimellom hvor ting ikke gjøres riktig. Jeg vet jo hva som skal til. Konsekvensen av å velge feil, er jo at jeg fortere blir demotivert fordi vekta ikke går i den retningen jeg ønsker. Følelsen jeg derimot får, når jeg går ned i vekt, kan jo nesten sammenlignes med lykkerus. Så hvorfor ikke gi meg selv det hver uke?

 

Så løsningen/teknikken fremover må jo være at jeg stopper opp og spør: Er det verdt å spise dette? Er det verdt å ikke veie dette? Er det verdt å droppe fysisk aktivitet i dag? Problemet så langt når jeg sklir ut er at jeg ikke stiller noen spørsmål - jeg bare velger feil og så angrer jeg etterpå. Men da er jo valget allerede tatt.

 

Jeg må helt klart redusere autopiloten og øke den mentale tilstedeværelsen - det er kun da jeg kan gjøre endringer. Da kan jeg glede meg til at etter hvert så er det de gode valgene som kommer på autopilot :-)

 

Jeg ønsker helt klart å øke min me

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag! De to siste dagene med full skjerpings virket :-D

 

Resultat siste uke: -1,0 kg :-)

 

Resultat siden oppstart: -3,5 kg

 

Så nå er jeg veldig motivert for å holde enda mer fokus. Det er så unødvendig med alle de dagene innimellom hvor ting ikke gjøres riktig. Jeg vet jo hva som skal til. Konsekvensen av å velge feil, er jo at jeg fortere blir demotivert fordi vekta ikke går i den retningen jeg ønsker. Følelsen jeg derimot får, når jeg går ned i vekt, kan jo nesten sammenlignes med lykkerus. Så hvorfor ikke gi meg selv det hver uke?

 

Så løsningen/teknikken fremover må jo være at jeg stopper opp og spør: Er det verdt å spise dette? Er det verdt å ikke veie dette? Er det verdt å droppe fysisk aktivitet i dag? Problemet så langt når jeg sklir ut er at jeg ikke stiller noen spørsmål - jeg bare velger feil og så angrer jeg etterpå. Men da er jo valget allerede tatt.

 

Jeg må helt klart redusere autopiloten og øke den mentale tilstedeværelsen - det er kun da jeg kan gjøre endringer. Da kan jeg glede meg til at etter hvert så er det de gode valgene som kommer på autopilot :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag! De to siste dagene med full skjerpings virket :-D

 

Resultat siste uke: -1,0 kg :-)

 

Resultat siden oppstart: -3,5 kg

 

Så nå er jeg veldig motivert for å holde enda mer fokus. Det er så unødvendig med alle de dagene innimellom hvor ting ikke gjøres riktig. Jeg vet jo hva som skal til. Konsekvensen av å velge feil, er jo at jeg fortere blir demotivert fordi vekta ikke går i den retningen jeg ønsker. Følelsen jeg derimot får, når jeg går ned i vekt, kan jo nesten sammenlignes med lykkerus. Så hvorfor ikke gi meg selv det hver uke?

 

Så løsningen/teknikken fremover må jo være at jeg stopper opp og spør: Er det verdt å spise dette? Er det verdt å ikke veie dette? Er det verdt å droppe fysisk aktivitet i dag? Problemet så langt når jeg sklir ut er at jeg ikke stiller noen spørsmål - jeg bare velger feil og så angrer jeg etterpå. Men da er jo valget allerede tatt.

 

Jeg må helt klart redusere autopiloten og øke den mentale tilstedeværelsen - det er kun da jeg kan gjøre endringer. Da kan jeg glede meg til at etter hvert så er det de gode valgene som kommer på autopilot :-)

 

HURRA! Så bra :) En trenger gode resultater og bekreftelse på at de valg en tar hver dag gir positive resultater. Godt å høre at du er motivert! Jeg skal også lære meg å stoppe opp og tenke meg om og stille spørsmål til meg selv før jeg tar et valg. Det er faktisk i hodet mye sitter og det er KUN jeg som bestemmer hvilke ting jeg putter i meg.

Jeg vet at det tar litt tid å innarbeide gode vaner, men det er mulig :) Lykke til denne uka til deg! Jeg heier på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så mye skal du spise i løpet av en dag dette er da metoden Grete Roede bruker for å bergene kalori inntak. Vekt : kg *(ganges med)10 Høyde : cm * 6,25 (disse to svarene adderes) Alder : år * 5 ( subtraher forrige svar med dette svaret) Kjønn : (kvinne = - 161, mann = + 5)

 

Mitt svar er 2348,55 (1900 kacl)

 

Får stå på å se litt over tid - LYKKE TIL - TIL ALLE SAMMEN!

 

Takk for alle innspill og velkommen til nye.

L1

 

post-38219-0-96955800-1390390548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag, -0,5 kg, totalt -11kg, veier nå 81,5kg.

 

Jeg holder meg til Meny 2, dvs 1600 kcal. Denne uken har jeg hatt veldig lyst på snop, det medførte at jeg spiste litt for mye noen dager. Dette tok jeg inn igjen ved å spise litt mindre de påfølgende dagene. Det ble heldigvis ingen full utskeielse og jeg er veldig fornøyd med at jeg greide å kontrollere meg selv. Nå er snopsuget borte og jeg er veldig klar for en ny uke.

 

Ikke bare er det ny uke, men nå begynner jeg på mitt tredje nettkurs. Jeg skal ned på posten senere i dag og hente min nye kursbok :)

 

Det er 1,5kg igjen til jeg kan vinke farvel til 80 tallet og si hei til 7 tallet først i min vekt. Det er lenge siden det, det burde vær mulig innen to, tre uker - og det er en skikkelig motivasjonsfaktor.

 

Jeg ser dere er flinke og jobber med mat og trening som bare det. Om det går litt skeis innimellom er det bedre enn at det går skeis hver dag hele året.

 

Jeg spiser 48g firkløver på lørdag, det er mine Fri-merker og jeg virkelig koser meg med hver bit. Det smaker mye bedre nå, enn når jeg spiser ubegrenset. I tillegg vet jeg at når jeg begynner med Hold-vekten kan jeg spise dobbelt så mye Fri- merker, det blir en ganske stor sjokolade. Det er godt å vite at vi faktisk kan spise en del Nei-mat senere uten å gå opp i vekt, jeg synes det også motiverer. Men selvfølgelig alt med måte og for min del må det være under kontroll ellers kan gamle vaner fort entre arenaen igjen.

 

Snart ny helg og med nye utfordringer - det går så bra så :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i dag, -0,5 kg, totalt -11kg, veier nå 81,5kg.

 

Jeg holder meg til Meny 2, dvs 1600 kcal. Denne uken har jeg hatt veldig lyst på snop, det medførte at jeg spiste litt for mye noen dager. Dette tok jeg inn igjen ved å spise litt mindre de påfølgende dagene. Det ble heldigvis ingen full utskeielse og jeg er veldig fornøyd med at jeg greide å kontrollere meg selv. Nå er snopsuget borte og jeg er veldig klar for en ny uke.

 

Ikke bare er det ny uke, men nå begynner jeg på mitt tredje nettkurs. Jeg skal ned på posten senere i dag og hente min nye kursbok :)/>

 

Det er 1,5kg igjen til jeg kan vinke farvel til 80 tallet og si hei til 7 tallet først i min vekt. Det er lenge siden det, det burde vær mulig innen to, tre uker - og det er en skikkelig motivasjonsfaktor.

 

Jeg ser dere er flinke og jobber med mat og trening som bare det. Om det går litt skeis innimellom er det bedre enn at det går skeis hver dag hele året.

 

Jeg spiser 48g firkløver på lørdag, det er mine Fri-merker og jeg virkelig koser meg med hver bit. Det smaker mye bedre nå, enn når jeg spiser ubegrenset. I tillegg vet jeg at når jeg begynner med Hold-vekten kan jeg spise dobbelt så mye Fri- merker, det blir en ganske stor sjokolade. Det er godt å vite at vi faktisk kan spise en del Nei-mat senere uten å gå opp i vekt, jeg synes det også motiverer. Men selvfølgelig alt med måte og for min del må det være under kontroll ellers kan gamle vaner fort entre arenaen igjen.

 

Snart ny helg og med nye utfordringer - det går så bra så :D/>

 

 

SÅ FLINK DU HAR VÆRT.

Stå på, du når målet snart!

 

Hva gir kursbok og nett kurs deg?

Jeg er GULL medlem, logg fører alt og følger en del av oppskriftene og rådene her inne.

L1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva gir kursbok og nett kurs deg?

Jeg er GULL medlem, logg fører alt og følger en del av oppskriftene og rådene her inne.

L1

 

Jeg har vært av og på slanking i ca 20 år, stort sett etter Grete Roedes prinsipper. Jeg mener selv jeg kan det viktigste, men jeg sliter over tid med å følge reglene. Derfor var planen at denne gangen skal jeg gå kurs til jeg er ferdig for deretter å forsette med holdvekten kurs. Tidligere har jeg sluttet på kurs etter et par kurs og tenkt at dette skal jeg greie på egenhånd. Vel historikken viser at det har jeg ikke greid.

 

Så hva gir kursene meg? Ikke så mye om hva jeg kan spise, eller mengde mat eller trening, dette kan jeg fra før av. Det som derimot hjelper meg, er at jeg vet at hver uke skal jeg rapportere til min kursleder. Jeg blir på en måte forpliktet, jeg vil jo ikke betale en masse penger og i tillegg bare rapportere om utskeielser el. I tillegg får jeg et brev tilbake fra kursleder som svar på min rapport, hvor hun kommenterer rapporten min, oppmuntrer, roser og veileder særlig på dette med selvsnakk dvs bla hvordan vi snakker oss ned til å skeie ut el misslykkes, dette må snus til positivt selvsnakk. I brevet er det ofte også fokus på et tema, hvor jeg gjerne blir bedt om å lese noen sider i kursboken. Så langt synes jeg nettkurs har vært veldig bra for fokuset blir kun på meg og ikke på alle de andre også som det er på et ordinært kurs. Jeg vet Grete Roedes mener at å gå kurs med andre motiverer, min erfaring er at jeg ofte ikke identifiserer meg de andre kursdeltakerne og at det brukes for mye tid på hvordan uken har vært for alle, til tider kan det faktisk irritere meg for jeg kjenner meg ikke igjen i de problemene mange mener de har under kurset. Dette er jo min opplevelse av et ordinært kurs og jeg vet selvfølgelig at andre opplever dette helt annerledes.

 

Nå har jeg fortsatt langt frem til mål, så det betyr at skal jeg følge planen blir det mange kurs og det vil bli dyrt. Men denne gangen vil jeg ikke basere meg på at dette skal jeg greie på egenhånd, for faktum er at det har jeg aldri greid, ihvertfall ikke over tid. Jeg har derimot aldri gått kurs helt frem til ønsket vekttape er oppnådd og jeg har aldri gått hold vekten kurs, så dette er også et forsøk på å prøve og nå målet på en måte jeg ikke har prøvd tidligere. Det er som sakt langt frem, men så langt er jeg veldig fornøyd med dette opplegget. Så vil tiden vise om dette var den rette veien for suksess :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært av og på slanking i ca 20 år, stort sett etter Grete Roedes prinsipper. Jeg mener selv jeg kan det viktigste, men jeg sliter over tid med å følge reglene. Derfor var planen at denne gangen skal jeg gå kurs til jeg er ferdig for deretter å forsette med holdvekten kurs. Tidligere har jeg sluttet på kurs etter et par kurs og tenkt at dette skal jeg greie på egenhånd. Vel historikken viser at det har jeg ikke greid.

 

Så hva gir kursene meg? Ikke så mye om hva jeg kan spise, eller mengde mat eller trening, dette kan jeg fra før av. Det som derimot hjelper meg, er at jeg vet at hver uke skal jeg rapportere til min kursleder. Jeg blir på en måte forpliktet, jeg vil jo ikke betale en masse penger og i tillegg bare rapportere om utskeielser el. I tillegg får jeg et brev tilbake fra kursleder som svar på min rapport, hvor hun kommenterer rapporten min, oppmuntrer, roser og veileder særlig på dette med selvsnakk dvs bla hvordan vi snakker oss ned til å skeie ut el misslykkes, dette må snus til positivt selvsnakk. I brevet er det ofte også fokus på et tema, hvor jeg gjerne blir bedt om å lese noen sider i kursboken. Så langt synes jeg nettkurs har vært veldig bra for fokuset blir kun på meg og ikke på alle de andre også som det er på et ordinært kurs. Jeg vet Grete Roedes mener at å gå kurs med andre motiverer, min erfaring er at jeg ofte ikke identifiserer meg de andre kursdeltakerne og at det brukes for mye tid på hvordan uken har vært for alle, til tider kan det faktisk irritere meg for jeg kjenner meg ikke igjen i de problemene mange mener de har under kurset. Dette er jo min opplevelse av et ordinært kurs og jeg vet selvfølgelig at andre opplever dette helt annerledes.

 

Nå har jeg fortsatt langt frem til mål, så det betyr at skal jeg følge planen blir det mange kurs og det vil bli dyrt. Men denne gangen vil jeg ikke basere meg på at dette skal jeg greie på egenhånd, for faktum er at det har jeg aldri greid, ihvertfall ikke over tid. Jeg har derimot aldri gått kurs helt frem til ønsket vekttape er oppnådd og jeg har aldri gått hold vekten kurs, så dette er også et forsøk på å prøve og nå målet på en måte jeg ikke har prøvd tidligere. Det er som sakt langt frem, men så langt er jeg veldig fornøyd med dette opplegget. Så vil tiden vise om dette var den rette veien for suksess :D/>

 

Tusen takk for flott svar.

Dette var inspirerende.

Noe å tenke på!

 

Jeg følger opp nå, men vet at det kommer til å bli vanskeligere etter hvert.

Da skal jeg ta frem "oppskriften" din.

 

Ha en fin helg

L1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært så flink, ChristineH!!! Og jeg tror den beslutningen du har tatt om å ta kurs til du er i mål er en veldig god og riktig beslutning. Det kommer til å være verdt det! Det gjør det så mye enklere å holde fokus :D

 

Jeg har også tatt nettkurs tidligere og syntes det var bra. Men etter hvert så slet jeg med å få veid alle måltider hver eneste dag og jeg syntes det ble så mangelfullt å sende inn rapporter hvor kcal-inntaket ikke var korrekt.

 

Jeg er i samme situasjon ift at jeg vet jo i utgangspunktet hva jeg kan og ikke kan og hva som skal til, men det er det å holde fokus og tenke riktig underveis.

 

Så det jeg jobber med nå, som jeg har slitt med tidligere, er å fortsette å holde fokus, selv om jeg har hatt 1-2 dager hvor jeg ikke har fått registrert alt. Det jeg fokuserer på nå er at selv om jeg ikke registrerer, så betyr ikke det at jeg kan spise hva jeg vil. Jeg må jo fortsatt holde opplegget. Noe annet er jo bare å "lure seg selv" - og det er jeg litt ferdig med. Så jeg er ganske optimist på at det skal gå denne gangen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bliny2017

Nå er jeg godt inne i Grete Roede kurset. Det blir tredje møte på tirsdag. Siden jeg begynte 1. januar så har jeg heldigvis kommet godt i gang. Har gått ned ca 5 kg hittil. Er kjempefornøyd. Har funnet en måte å leve på som fungerer så langt i alle fall, selv om jeg har vært sosial ved flere anledninger. Denne gangen tillater jeg meg selv å ikke være rigid, og det hjelper mye. Det vil si at jeg spiser når det er noe jeg virkelig vil ha, men jeg spiser magert ellers. Litt vanskelig å få i seg nok grønnsaker, men jeg jobber med saken. Fint å se at dere er godt i gang dere også :-) 2014 skal være året der det skjer positive endringer! For første gang på mange år så tror jeg faktisk at jeg kommer til å klare dette her. Gleder meg til å kjøpe ny kjole til 17 mai, og en enda finere en til nyttår :-) Håpet er å være ferdig slanket med minus 25 kilo til da. Jeg ser at det hjelper å gå på kurs for min del, selv om det ikke er noe nytt å lære. Trenger dyttet. For meg hjelper det ikke med nettkurs, siden jeg trenger å måtte gå på den vekta hver uke. Bare synd at den alltid veier mer enn min.. Men håper at vi alle kommer vel i mål i løpet av året slik at overskriften blir stående :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Her var det mange flotte damer på omtrent samme sted som meg! Håper jeg kan være med her?

 

Jeg er 45 år, gift og har to flotte tenåringer. Jobber for tiden ikke p.g.a. utbrenthet, og klarer derfor heller ikke å trimme så mye, så må konsentrere meg om maten. Må også bruke medisiner som gjør at vektnedgangen blir ekstra tung.

Men jeg har som dere bestemt meg for at dette året skal bli mitt år! :D/>

 

Har egentlig vært veldig slank mestparten av livet mitt, men når jeg ble rammet av sykdom raste jeg ned i vekt og var helt nede på 50-tallet. Da var jeg egentlig bare skinn og ben. Måtte spise akkurat det jeg hadde lyst på for i det hele tatt få i meg noe, da matlysten var helt borte. La meg nok til noen usunne vaner da, og sammen med medisiner steg vekta veldig raskt. Før jul var den 102 kilo. :o/> Mange kilo mer enn jeg veide under graviditetene enda jeg la på meg over 20 kilo da. Så til tross for jul klarte jeg å komme meg ned til ca 100 kilo. Dette er fordelt på 174 cm, og mye ligger over magen.

Trives ikke med meg selv i det hele tatt slik jeg er nå. Dette er ikke meg.

 

Jeg er klar til full innsats nå!

 

Veier meg på fredager, og sist fredag veide jeg 99,9 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...