Gå til innhold

Har så lyst til å slutte med dette ned-og-så-opp-igjen-kjøret...


Gjest Anna T
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Anna T

Hei.

 

Som så mange andre har jeg vært her før. Flere ganger. Jeg har gått ned mye. Flere ganger. Og gått opp alt igjen. Flere ganger.

Det er så utrolig frustrerende. Nå er det akkurat ett år siden sist, og så må jeg gjøre hele jobben på nytt. Det begynner å bli vanskelig å si med troverdighet at dette skal være siste gang. Men jeg har et genuint ønske om at det skal være det.

 

Jeg veide 78,2 kg på mandag. Jeg ønsker meg ned til rundt 67. Jeg vet godt hvordan jeg skal gjøre det, men sliter med å holde på motivasjonen når jeg nærmer meg 70 kg. Regner dermed med at det skal gå greit nå i starten, men hvordan fullføre?

 

Jeg er litt lei meg akkurat nå, dette er ikke den personen jeg vil være. Jeg vil så gjerne ha et sunt kosthold. Jeg vil mestre måtehold. Jeg vil ikke hoppe over måltider og spise godteri hele tiden.

 

Ikke akkurat så motiverende for andre akkurat nå, men trenger litt støtte. Gleder meg til det har gått et par uker og jeg er litt mer i gang.

 

Klem fra Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Nå er jeg tilbake etter en superhelg i sola. Ble ikke noen trening pga sykt barn, men har spist ganske bra tror jeg. Har ikke fått veid eller registrert maten, så litt usikker på mengdene. Vi har grilla, men vi grilla masse grønnsaker på fredag og hadde laks med masse salat på lørdag, så det er jo sunn mat i alle fall. Det har blitt litt is.

 

Dette med veiing av maten syns jeg er litt vanskelig mtp ungene. Jeg har ei 5 år gammel jente, og har ikke lyst til å rette oppmerksomheten hennes mot disse tingene. Vi spiser normalt sunt, og hun har et godt kosthold, vil gjerne at dette skal være enkelt og naturlig for henne. Men for min egen del skulle jeg gjerne ha veid, for jeg har hatt gode erfaringer med det fra før av.

 

Ellers syns jeg uka har gått ganske bra, men ikke perfekt. Jeg har ikke fått til noe perfekt Grete-Roede-kosthold akkurat, men jeg har i alle fall levd på en fornuftig måte. De utskeielsene jeg har hatt, har jeg hatt sammen med ungene. Ikke noe teit smugspising eller fråtsing. Men at det blir litt iskrem med ungene på solskinnsdager, det tenker jeg er en grei måte å skeie ut på.

Har bare fått til trening 1 gang denne uka, det er jo ikke så bra. Hadde håpa å få trent litt i helga også, men knerten ble syk, så det ble en mye mer urolig helg enn jeg hadde tenkt.

 

Uka som kommer er det ingen store utfordringer tror jeg. Det vil si, det blir en liten bursdagsfeiring til helga, men det skal gå greit. Trening kan bli vanskelig for mannen jobber kveld til uka, og da er det litt vanskeligere for meg. Knerten er fortsatt syk. Så vi får se.

 

Spent på første veiedag imorgen. Venter meg ikke noe super-resultat, men forhåpentligvis litt ned i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Veiedag uke 1! :D/>

 

Det ble 0,8 ned, og det er jo helt ok. Når jeg har gått ned før har jeg ofte hatt litt sånn pang-start hvor jeg har gått ned litt ekstra mye første uka, men det er jo forsåvidt bedre at det går litt sakte men sikkert.

 

Det som er enda bedre var målene. Jeg hadde liksom ikke tenkt at de skulle gå så veldig ned, men det var faktisk ganske grei nedgang til å være 1 uke (en knapp uke til og med, for jeg målte litt senere i uka:

 

Hals: -1,5

Overarm: -2

Bryst: -1

Midje: -1

Gravvo-mage: -2

Hofte: -0

Rumpe: -2

Lår: -1

Legg: -0

 

Jeg er glad i å måle, så jeg måler mange steder. Det hender det går litt i rykk og napp hvor man går ned, og det er gøy å kunne se fremgang et eller annet sted. For eksempel legg har jeg tenkt før at jeg ikke går ned noe særlig, og at jeg ikke har noe tykke legger heller, men når jeg målte så jeg at det gikk faktisk greit ned der også. Litt saktere selvfølgelig, siden utgangspunktet er mindre, men uansett.

 

Å, det er så gøy å gå ned, det gir motivasjon. Har et håp om å komme meg til 74 før 1.7., og det burde jo i grunnen være mulig :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. veiing, ta en kveld etter at ungene er i seng og kontrollvei. Lag et skjema med ulike matvarer og en kolonne med hva du tror det veier og en kolonne med den faktiske vekten, kutt f.eks.en skive du tror er 30g og sjekk om det stemmer. Slik kan du øve inn øyemålet ditt så du slipper veie hele tiden. Ta stikkprøver senere :)

Neste gang du er "i mål" anbefaler jeg hold-vekten kurs, da veier/rapporterer du bare en gang i måneden og har et slingringsmonn på 1-2kilo og går du over det må "tiltak" iverksettes innen neste måned. Da er det lettere å holde seg i skonnet over tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Takk for tipsene koala, skal prøve det. Er nok mest middagene jeg eventuelt bommer på. Har jo dessverre gjort dette såpass mange ganger at jeg har grei feeling på det meste. Men er jo lett at det sklir ut, eller at man underdriver og spiser for lite. Lurt å ta noen runder når ungene sover eller når de ikke er hjemme.

Får prøve å ta et hold vekten kurs, problemet er bare at jeg mister fokus og tror det ikke er nødvendig med en gang jeg kommer lavt nok. Men håper det blir annerledes denne gangen her.

 

Du har jo vært kjempeflink da! Husker deg fra tidligere runder, antar det er samme koala basert på signaturen din. Utrolig inspirerende at du har holdt så jevn nedgang så lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Noen milepæler jeg gleder meg til:

 

•Under 75 kg / BMI ned til lett overvekt (74,8 kg)

•Under 70 kg / Normal BMI (69,3 kg)

•67 kg

•Alle måla under meter'n

•Midjemålet under 88 cm

•Midjemålet under 80 cm

•Når den blå buksa passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene koala, skal prøve det. Er nok mest middagene jeg eventuelt bommer på. Har jo dessverre gjort dette såpass mange ganger at jeg har grei feeling på det meste. Men er jo lett at det sklir ut, eller at man underdriver og spiser for lite. Lurt å ta noen runder når ungene sover eller når de ikke er hjemme.

Får prøve å ta et hold vekten kurs, problemet er bare at jeg mister fokus og tror det ikke er nødvendig med en gang jeg kommer lavt nok. Men håper det blir annerledes denne gangen her.

 

Du har jo vært kjempeflink da! Husker deg fra tidligere runder, antar det er samme koala basert på signaturen din. Utrolig inspirerende at du har holdt så jevn nedgang så lenge :)/>

 

 

Akkja, jeg har vært gravid tre ganger og gått opp myye og ned hver gang men akkumulert 5-6kg hver gang. Nå jobber jeg med de siste akkumulerte kiloene fra 1. og 2. svangerskap ;) Problemet mitt er litt omvendt, greit å ligge stabil stort sett (bortsett fra under svangerskapene) men hardt å gå ned! Men nå jobber jeg foor å komme i mål før overgangsalderen setter inn for DA blir det ikke lett har jeg hørt...

 

Prøv mindre middagstallerken og del inn i soner, halv til grønnsaker og en kvart hver til kjøtt/fisk og potet/pasta/ris når du skal nedover. Når du stabiliserer tar du 1/3 på hver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene koala, skal prøve det. Er nok mest middagene jeg eventuelt bommer på. Har jo dessverre gjort dette såpass mange ganger at jeg har grei feeling på det meste. Men er jo lett at det sklir ut, eller at man underdriver og spiser for lite. Lurt å ta noen runder når ungene sover eller når de ikke er hjemme.

Får prøve å ta et hold vekten kurs, problemet er bare at jeg mister fokus og tror det ikke er nødvendig med en gang jeg kommer lavt nok. Men håper det blir annerledes denne gangen her.

 

Du har jo vært kjempeflink da! Husker deg fra tidligere runder, antar det er samme koala basert på signaturen din. Utrolig inspirerende at du har holdt så jevn nedgang så lenge :)/>

 

 

Akkja, jeg har vært gravid tre ganger og gått opp myye og ned hver gang men akkumulert 5-6kg hver gang. Nå jobber jeg med de siste akkumulerte kiloene fra 1. og 2. svangerskap ;) Problemet mitt er litt omvendt, greit å ligge stabil stort sett (bortsett fra under svangerskapene) men hardt å gå ned! Men nå jobber jeg foor å komme i mål før overgangsalderen setter inn for DA blir det ikke lett har jeg hørt...

 

Prøv mindre middagstallerken og del inn i soner, halv til grønnsaker og en kvart hver til kjøtt/fisk og potet/pasta/ris når du skal nedover. Når du stabiliserer tar du 1/3 på hver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Haha, høres lurt ut å gjøre det nå før overgangsalderen ja. I fjor på denne tida ammet jeg, og da tenkte jeg det var viktig å benytte det ekstragiret jeg får av ammingen, og gikk ned 9 kg. Skikkelig mye hjelp i det når man går 8 kg opp igjen i løpet av det neste halvåret. Det må ikke bli en vane altså, 8 vinterkilo er for mye :blink:

 

I dag måtte jeg ta middagen på farta. Stoppa for å kjøpe mat på BIT, og da så jeg de kanelsnurrebollene jeg liker så godt. De er helt enorme, og veldig gode. Det kom alle mulige tanker om at jeg har jo nesten aldri mulighet til å spise akkurat de bollene, og jeg hadde jo gått ned i går så jeg har jo litt å gå på, og det er jo lenge til neste veiedag, og jeg kunne jo eventuelt droppe middag eller kveldsmat eller hva som helst. Hvor dum går det an å bli. Argumenterte mot for hele livet da, og endte med å gå forbi og be om en salat i stedet. Oh the triumph! Føltes veldig bra når jeg bare hadde fått ryggen til og litt avstand mellom meg og bollene.

 

Jeg har i alle fall fått i meg masse grønnsaker disse dagene, det er jeg veldig fornøyd med. Og fått bedre variasjon på frokost og lunsj enn jeg pleier også. Og grei mengde frukt og joghurt i tillegg. Så alt i alt er jeg egentlig veldig fornøyd med endringene jeg har fått til så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Hatt noen slitne dager, men har klart meg bra syns jeg. Ingen store utskeielser, og har spist ganske ordentlig. Ikke perfekt, men sånn helt fornuftig.

 

Litt utålmodig, gleder meg til å ha kommet litt lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Fy søren jeg er sliten. Blæææ.

 

Men det som er bra, er at jeg syns jeg har kommet veldig godt i gang med ordentlige måltider. De dagene jeg rekker å spise frokost hjemme spiser jeg havregrøt. I dag fikk jeg veid også, og godt var det, for jeg skal ta litt mindre enn jeg trodde. Når jeg ikke rekker frokost hjemme blir det brødskiver mens jeg sjekker e-post og sånt på kontoret. Lunsj blir enten brødskiver eller middagsrester. Og så har jeg kommet godt i gang med kveldsmat. Det siste er viktig, for det er sånn at når jeg spiser kveldsmat går jeg ned i vekt. Det er vel mest fordi jeg da også er flinkere resten av dagen, men også fordi jeg får jevnere blodsukker og unngår snacksing på kvelden. Kveldsmaten blir gjerne sånne tynne knekkebrød med masse frø, smøreost, paprika, purre og en halv avokado.

 

Ellers kjenner jeg igjen noe jeg har merka i tidligere nedgangstider: sukkersuget mitt kommer når jeg egentlig er sulten. Det kommer ca 3 timer etter at jeg har spist, og hvis jeg da får spist noe ordentlig, går det som regel over. Og så kommer det tilbake 3 timer etter. Så for meg er det veldig viktig å spise regelmessig. Litt irriterende at kroppen ikke kjenner igjen "sulten" og heller tenker "vil ha sukker", men sånn er det nå i alle fall.

 

I dag har jeg fått registrert maten også, og ser at jeg havna akkurat der jeg skal være, enda jeg skeia ut med litt dream is midt på dagen med datteren min.

 

Helga skal være grei, men er alltid litt mer utfordrende. Søndag er det bursdag også, det er litt irriterende dagen før veiedag. Får ta et liiite kakestykke, og prøve å nyte det maks. Det er bursdagen til en gammel dame som er veldig glad i meg, og tror hun ville ta det veldig ille opp om jeg ikke tok litt kake i alle fall. Men bursdager er en del av livet, og er man flink resten av tida tåler man jo det.

 

Håper på mer søvn, og bedre dager, og så gleder jeg meg til veiedag. Håper det blir en liten nedgang, trenger en opptur igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Hadde en litt uberegnelig dag i går, altså, matinntaket er bokstavelig talt litt vanskelig å beregne. Det ble liksom ikke noe vanlig måltidsstruktur. Men jeg tror at jeg klarte å spise sånn passe mye til hvert måltid i alle fall, og håper ikke totalen ble for ille. Idag er det bursdag (ikke min), men jeg kjenner at det skal gå bra. Har øya godt plassert på målet, og i morgen er det veiedag. Venter mensen når som helst også, og det kan jo som kjent gi litt høyt tall, men har smugveid litt for å ha et sammenligningsgrunnlag.

 

Jeg har sitti og sett på litt bilder fra sist jeg hadde gått ned, og det var rimelig motiverende. Jeg husker at jeg ikke syns jeg var så mye tynnere da, men jeg veide rundt 65 kg og det er omtrent der jeg bør være. Utrolig synd man ikke klarer å se seg selv riktig der og da, det er liksom alltid i ettertid man skjønner hvordan man så ut. Uansett, nå har jeg plukka frem et av bildene og skal titte på det når motivasjonen svikter. Så får vi satse på at speilbildet ser mer ut som bildet mot slutten av året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Bursdagsselskap overstått, og dagen i dag ble litt som dagen i går. Litt sånn uberegnelig, og litt uregelmessige måltider. Men det var sunn mat, og jeg spiste kun et lite stykke kake.

 

Meeen, har fått mensen, så blir spennende å se hvilket utslag det gjør på vekta i morgen. Det er vel gjerne dagen før og de første par dagene som jeg har litt ekstra væske i kroppen, så da traff jeg rett på veiedagen imorgen. Men da bør det jo i så fall bli fort borte igjen. Merker veldig godt på kroppen at det er den tiden av måneden. Føler meg oppblåst og svær og tung. Blæææ.

 

Blir godt med noen vanligere dager igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Veiedag uke 2!

Og det ble ned 0,9 denne uka, totalt ned 1,7. Veldig fornøyd med det :D/>

 

Nedgang i mål:

Hals: -0,5 (-2 totalt)

Overarm: -1 (-3 totalt)

Bryst: -2 (-3 totalt)

Midje: -1 (-2 totalt)

Gravvo-mage: -0 (-2 totalt)

Hofte: -2 (-2 totalt)

Rumpe: -1 (-3 totalt)

Lår: -1 (-2 totalt)

Legg: -1 (-1 totalt)

 

Stor nedgang i småmålene, som hals og overarm, men sånn er det alltid med meg i begynnelsen. Av en eller annen grunn går jeg alltid ned der først. Selv om midjemålet egentlig er viktigst (og føles viktigst) er det jo litt godt å gå ned i fjes, hals og overarm da, for det syns ganske godt :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Plan for uke 3

 

Denne uka er det ingen store fristelser, men det er noen utfordringer. 3 dager har jeg møter på kvelden etter jobb. Disse dagene må planlegges sånn at jeg får i meg nok måltider og riktig mat. Lørdagen skal jeg på et arrangement hele dagen, da blir det også en utfordring å ha tid til å spise ofte nok, og å velge riktig mat. Jeg har også uvanlig travle dager på jobb denne uka.

 

Jeg tror løsningen her må være å bruke litt tid før hver dag på å planlegge hva jeg skal spise, og evt lage i stand maten. Hvis jeg har en helt klar plan for hva jeg skal spise, er det mye lettere å ikke gå i fella. En ting som har hjulpet meg før, er å registrere maten på forhånd, så det skal jeg gjøre denne gangen også.

 

En hovedutfordring i tillegg til at jeg må planlegge godt, er at jeg kommer til å bli sliten. Og når jeg er sliten, er det mye større risiko for å skjemme seg bort med sånt jeg bør unngå. Så her må jeg ha øynene limt fast til målet for å ikke gå på en smell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER SÅ VARMT!!! Blir helt satt ut når det er så varmt og lummert. Tror det er tordenvær rett rundt hjørnet her. Og har hatt en av de sjeldne dagene der jeg faktisk har mindre apetitt når det er varmt. Men har nå spist greit, og unngått tull, så godt fornøyd tross alt.

 

Ny hektisk dag imorgen, men det skal gå greit. Hovedutfordringen blir å få laget fornuftig middag på kort tid. Jeg har bare en kort luke på å få henta unger, lage og spise middag, mannen min er ikke hjemme og ungene kommer til å være slitne og masete. Minstemann er fortsatt så liten at han krever å sitte på armen når han er sliten. Men det ordner seg vel på et eller annet vis.

 

Uka kommer nok til å gå fort i alle fall, med forskjøvet arbeidsuke. Plutselig er det mandag og veiedag igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger det an til å bli en god uke :D Har smuga litt i dag, for jeg hadde en følelse av at det hadde skjedd litt. Vekta har ikke rikka seg et gram, men hadde gått ned masse i cm siden mandag! Har gått ned overalt, og 3 cm rundt midje og mage!! Er ikke sikkert at det blir så mye mer før offisiell veiing/måling på mandag, men hvis dagens resultat blir stående er jeg glad og fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nærmer en travel, men eksemplarisk gjennomført uke seg slutten. Mulig jeg fremskynder veiedagen til imorgen, for tror mandagsmorgenen blir travel. Jeg kjenner i alle fall på at jeg kan være fornøyd uansett hva vekta sier i morgen. Jeg har vært flink og fornuftig, og det har føltes bra. Men er jo spent da, syns jeg har fortjent god uttelling denne uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag uke 3!

Og det ble ned 0,7 denne uka, totalt ned 2,4. Veldig fornøyd med det, egentlig :D/>/>/> Hvis jeg rekker det går jeg på vekta i morgen tidlig, som egentlig er veiedagen, for å få et offisielt tall da. Hvis ikke blir dette stående. Mandag morgen: jeg fikk veid meg idag, og offisiell vekt ble ned 0,9 kg denne uka og totalt ned 2,6 på disse 3 ukene. Hurra!

 

Nedgang i mål:

Hals: -0,5 (-2,5 totalt)

Overarm: -1 (-4 totalt)

Bryst: -0 (-3 totalt)

Midje: -4!! (-6 totalt)

Gravvo-mage: -4!! (-6 totalt)

Hofte: -3!! (-5 totalt)

Rumpe: -2 (-5 totalt)

Lår: -2 (-4 totalt)

Legg: -0,5 (-1,5 totalt)

 

Helt ekstremt fornøyd med nedgangen i målene denne uka, nesten rart at jeg har gått så mye ned i mål, og ikke mer i vekt, men det er det samme. Jeg kan nesten se det i speilet, og det er det viktigste. Så får vekta heller gå sakte men sikkert nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk å veie meg i dag tidlig, og offisiell vekt ble 75,6 kg, altså ned 0,9 kg fra forrige uke, og ned 2,6 totalt disse tre ukene. Så har retta opp ukesoppsummeringen jeg la inn i går :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wallflower

Rakk å veie meg i dag tidlig, og offisiell vekt ble 75,6 kg, altså ned 0,9 kg fra forrige uke, og ned 2,6 totalt disse tre ukene. Så har retta opp ukesoppsummeringen jeg la inn i går :)/>/>

 

 

 

WOW du er flink! :) det går jo nedover både med vekt og i cm - det må være deilig :) heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Lett å være flink i tre uker, da. Mer spent på hvordan det blir litt lenger fremme i løypa. :rolleyes:

 

Idag har ikke vært noen stjernedag akkurat. Var stressa om morgenen og fikk ikke laga frokost eller lunsj. Så frokosten ble en banan og en yoghurt. Det er jo ikke det verste, men ikke riktig heller. Og i lunsjen røyk jeg på et pizza-stykke i et ubetenksomt øyeblikk. Det var ikke så stort, men det blir jo ikke riktig det heller. Så moralen må være at det er viktig å både planlegge og få laga matpakke. Og tenke seg om på butikken. Og spise lunsj tidsnok, så ikke tankeevnen ikke blir kompromittert.

 

Jaja, ellers har det gått greit, så vi får tro det går bra. Ny dag imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye å melde om. Jeg spiser som jeg skal, og tuller ikke.

 

Bør nok legge en liten plan for helga, da er det mye festligheter. Ikke sånn helt bonansa, men nok til at jeg kanskje må beregne at vekta står stille? Skal tenke litt på hva jeg vil unne meg, hva jeg syns er verdt det, og hva jeg like greit kan unnvære av spiselig kos.

 

Kan være jeg gjør som forrige uke også, og veier og måler på søndag når jeg har god tid. Litt stress med disse mandagsmorgenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...