Gå til innhold

Har så lyst til å slutte med dette ned-og-så-opp-igjen-kjøret...


Gjest Anna T
 Share

Anbefalte innlegg

Så langt har det gått greit. Spiste veldig salt mat i går, regner med vekta har gått litt opp på grunn av det. Men salt-vekt går jo bort når kroppen slipper væsken, så det gjør jo ikke så mye.

 

En helt annen ting er at jeg har en liten akutt glipp i motivasjon her. Ser ut til at vi mister et kjært familiemedlem når som helst nå, så jeg er lei meg. Det betyr også at jeg blir sittende alene med ungene i helga og at bursdagsfeiringen min utgår. I tillegg dukka det opp en stor smågodtpose i skapet i stad. Det er altså ikke jeg som har kjøpt den, men jeg fant den når jeg rydda inn maten i stad.

 

Så jeg kjenner meg trist og alene og har lyst til å slappe av og kose meg uten dårlig samvittighet. Prøver å si til meg selv at ingenting blir bedre av å sprekke, og at jeg kommer til å være glad på tirsdag hvis jeg holder meg til opplegget disse tre dagene. Men kjenner at jeg tenker litt sånn "er det egentlig så viktig da?". Så jeg skal tenke litt mer på det, og så får vi se om jeg ender med en beslutning om å gi meg selv litt slappere tøyler akkurat nå, og så heller ta en stillstand eller liten oppgang med fatning. Jeg skal ned rundt 10 kg til, og holde den vekta stabil etterpå, og da spiller vel strengt tatt ikke en uke fra eller til noen rolle. Så får jeg heller stramme tøylene igjen til uka.

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jojo Trulte

Hei Anne T

 

Syns du er flink. Det er ikke alltid lett å hele tiden tenke på hva enn skal spise.

Men det er bedre å få litt dårlig samvittighet av å spise litt snob. Da kommer enn seg fort inn igjen.

Det som er skummelt er når den gi fa... kommer for det er da jeg har gitt opp.

Men snart, for du har BARE 10 kilo igjen, så er du i mål. Og da kan du uten og ha dårlig samvittighet spise litt av og til.

 

Jeg har 8 kilo igjen til mål.

 

Stå på og ha en fin lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Jojo. Det gikk greit, kom meg gjennom helga uten altfor store utskeielser. Litt ble det, men ikke verre enn at vekta har holdt seg stabil siden fredag.

 

Veiedag uke 4

Da ble det 0,5 kg ned, det er jeg veldig fornøyd med, særlig med tanke på at det har vært en ugrei helg. Totalt har jeg gått ned 3,1 kg på 4 uker.

 

Målene har gått greit ned også, men ikke så mye som forrige uke selvfølgelig. Men, jeg har nådd første delmål og fått midjemålet under 87 cm. Midjemål på over 88 cm regnes som veldig økt risiko for sykdommer, mens midjemål mellom 80 0g 88 bare regnes som økt risiko. Så det er i alle fall ett hakk bedre, selv om det selvfølgelig er kjempeviktig å komme seg under 80.

 

Nedgang i mål:

Hals: -0 (-2,5 totalt)

Overarm: -1 (-5 totalt)

Bryst: -1 (-3 totalt)

Midje: -1 (-7 totalt)

Gravvo-mage: -1 (-7 totalt)

Hofte: -1 (-6 totalt)

Rumpe: -2 (-7 totalt)

Lår: -1 (-5 totalt)

Legg: -0 (-1,5 totalt)

 

Blir nok fortsatt litt ugreie dager her, men håper jeg klarer å holde kosthold osv i noenlunde fornuftige rammer likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innom for å si at jeg er her, selv om jeg ikke har vært her. Dette har blitt en helt håpløs uke, og jeg regner med solid oppgang på veiedagen imorgen. På grunn av dette dødsfallet i familien har vi vært borte omtrent hver dag, og måttet spise det vi har fått servert. Det har ikke vært slankekost for å si det sånn, og gjerne fulgt av dessert og kaker. I begynnelsen prøvde jeg å få det til å funke, men jeg orker ikke å gå sulten, og det ble så mye spørsmål og mas. Så etter hvert ga jeg litt opp. Jeg har vært så inmari sliten også, har vært vanskelig å stå i mot. Desverre blir det nok litt sånn denne uka også, men jeg prøver å ta grep der jeg kan, og planlegge fornuftig ellers. Det får bli som det blir. Jeg har fortsatt motivasjonen i behold i alle fall, og gleder meg til å komme inn i en mer normal hverdag hvor jeg kan styre ting mer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag uke 5 :angry:

Etter en kjip uke kommer en kjip veiedag. Det var litt rart, for når jeg gikk på vekta i dag viste den 74,8! Og det var jo målet for juni. Men idet jeg gikk av vekta kom det "error", og når jeg gikk på igjen viste vekta 76,1. Og det samme de neste 3 gangene jeg gikk på. Det er 1 kg opp fra forrige uke, rimelig kjipt, og akkurat som forventa. Ekstra kjipt at vekta måtte erte meg med å vise målvekta først også :(

 

Målene viser også den siste ukas matinntak. Rart, for hals, overarm og legg har gått litt ned, mens midje, mage og hofte har gått skikkelig mye opp. Men som den uka jeg gikk mye ned i målene, jeg kan nesten se det. Jeg føler meg pløsete i fjeset, og oppblåst og stor på midten. Kjipt.

 

Resultat i mål

Hals: -0,5 (-3 totalt)

Overarm: -0,5 (-5,5 totalt)

Bryst: -0 (-3 totalt)

Midje: +3 (-4 totalt)

Gravvo-mage: +3 (-4 totalt)

Hofte: +2 (-4 totalt)

Rumpe: -0 (-7 totalt)

Lår: -0 (-5 totalt)

Legg: -0,5 (-2 totalt)

 

Kjipt, kjipt, kjipt!

Og ekstra kjipt siden jeg ikke egentlig har kost meg med kaloriene heller, det har vært en drittuke, og jeg har måttet spise det jeg har fått servert. Blæ. Men det viser i alle fall at valgene jeg tar får konsekvenser. Spiser jeg sunt går jeg ned, spiser jeg ikke sunt går jeg opp. Så det er bare å brette opp armene og ta gode valg. Forhåpentligvis blir det lettere å styre maten selv denne uka.

 

Målet for juni går altså skeis, nå er jeg 1,3 kg unna, og 1.7. er i morgen. Magemålet har gått opp igjen og tilbake over grensa for meget økt risiko. Blæ, blæ, blæ.

 

Tar nok en liten veie- og måle-runde i morgen for å se om jeg har mista noe vann, kanskje jeg kan redde inn noen 100 g eller 1 cm eller noe. Får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Månedsveiing 1. juli

 

Ny måned, nye muligheter. I slutten av mai veide jeg 78,2 kg. 1. juli veier jeg 75,9. Det er ikke så bra som jeg hadde håpet, men det er da uansett 2,3 kg ned. Og så lenge det fortsetter å gå i den retningen blir det jo bra.

 

Stats 26. mai:

Vekt: 78,2 kg

Hals: 33

Overarm: 32

Bryst: 96

Midje: 94

Mage: 105

Hofte: 104

Rumpe: 110

Lår:60

Legg: 38

 

Stats 1. juli:

Vekt: 75,9 kg

Hals: 30 (ned 3 cm)

Overarm: 26,6 (ned 5,5 cm)

Bryst: 93 (ned 3 cm)

Midje: 89 (ned 5 cm)

Mage: 99 (ned 6 cm)

Hofte: 98 (ned 6 cm)

Rumpe: 102 (ned 8 cm)

Lår: 55 (ned 5 cm)

Legg: 36 (ned 2 cm)

 

Med den nye måneden og de nye mulighetene kommer også ferietid. Det betyr at jeg må veie og måle når jeg er hjemom, så det blir ikke nødvendigvis hver mandag fremover. Og så betyr det at jeg ikke kommer til å ha full kontroll på maten, vi kommer til å være flere som handler og lager mat. Men jeg tipper at det blir helt ok, sunn mat mesteparten av tida. Blir spennende å se når ferien er over, håper veldig å komme et stykke til på veien i løpet av juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Anna,

så du hadde vært innom på tråden min midt i juni - kjempekoselig :) Ble travle tider etter det, men når jeg først gjorde gjenvisitt gikk jeg grundig til verks og leste hele tråden din. Du har vært superflink - kommet deg videre i riktig retning ettet "hindre" som du selv ikke alltid har kunnet rå over. Vi har hatt ganske beslektede utfordringer ser det ut til. Håper du føler at du er mer på plass og kan ta kontrollen selv nå, uten at andre behøver verken å bry seg eller bli brydd av det :) Tabellen din viser fantastisk nedgang i mål (kun et mål over 100 nå!!!), og det er jo det viktigste. Inspirert av deg skal jeg legge ut en oppsummering i morgen - må bare ta målene først, for det har jeg ikke gjort på noen uker. Og som deg vet jeg at jeg vektmessig ligger "bak skjema", men vi er jo begge på den riktige veien, og i riktig retning :)

 

og som en gluping har sagt: om det går den veien høna sparker; snu høna!

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Hei du! Så trivelig med en gjest :)

Selv om jeg syns den siste uka har vært dritt, og kunne ønska meg bedre resultat på vekta totalt i juni, er jeg egentlig fornøyd altså. Jeg syns jeg har vært flink og tatt riktige valg, og er på rett spor. Så får det heller ta den tida det tar. Livet er nå en gang sånn at det blir litt opp og ned, og det må man bare få til å fungere. Godt å ha kommet seg litt tilbake til hverdagen igjen.

Lurt å ta mål, og rapportere dem litt en gang i blant, det hjelper å se nedgang der. Veldig fornøyd med nedgangen min på målebåndet, selv om det var litt kjedelig at de økte siste uka :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Sukker

 

En ting som har vært litt interessant denne uka, er dette med søtsmak. Jeg er egentlig en godtegris som ikke er så glad i mat, men som er desto mer glad i godteri og snacks. :wub: Men etter noen uker uten godis må jeg si jeg syns kaker og sjokolade smakte ekstremt sterkt. Altså voldsomt søtt liksom. Og det stemmer vel med det jeg har lest om at inntak av sukker bedøver reseptorene, altså gjør oss litt immune mot søtsmak, slik at man må ha desto mer for å bli fornøyd. I starten av forrige uke, når desserter og kaker stadig ble satt foran meg, syns jeg det smakte inmari sterkt, men utover i uka normaliserte det seg, og det ble vanskeligere å stå i mot. Er nok litt fordi jeg var sliten og lei, men tror det er litt i dette med hvordan kroppen reagerer på sukker også. :wacko:

 

Tror nok det er veldig riktig for meg å ha en forsiktig omgang med sukker. Jeg er egentlig ikke så glad i mørk sjokolade, men etter disse første ukene i juni liker jeg det mer og mer. Det gir meg litt av den samme tilfredsstillelsen, uten å starte en godis-bonansa. :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter innom igjen, jeg - lett å kjenne seg igjen i det du skriver om sukker, ja! Mitt mål er å kunne leve uten å konstant overvåke meg selv - at de gode valgene kommer helt naturlig - og noen dager innimellom opplever jeg det faktisk slik :) Og å kunne spise en kakebit en sjelden gang uten at man havner på galeien igjen virker også innen rekkevidde nå. For meg er det slik (foreløpig, i alle fall) at det ikke hjelper at jeg ikke synes det er godt (for jeg synes også godteri og kaker smaker alt for søtt nå) - det er rett og slett en sukkeravhengighet som overhodet ikke har med nytelse/kos å gjøre. Så det er jo et veldig stort framskritt når nytelsen er tilbake uten at avhengigheten trigges B)

 

Fortsatt fin uke til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna T

Veiedag uke 6

Idag viste vekta 75,3. Det er 0,6 ned fra forrige uke, og greit nok. Hadde håpa å i alle fall gå ned de 0,9 jeg gikk opp sist, men det får være som det er. Det er 2,9 ned på 6 uker. Det føles ikke som noe å rope hurra for akkurat, men det er jo omtrent en halvkilo ned i uka, og det er jo greit nok det.

 

Resultat i mål

Hals: -0 (-3 totalt)

Overarm: -0,5 (-6 totalt)

Bryst: -1 (-4 totalt)

Midje: -3 (-8 totalt)

Gravvo-mage: -2 (-8 totalt)

Hofte: -1 (-7 totalt)

Rumpe: -1 (-9 totalt)

Lår: -1 (-6 totalt)

Legg: -0,5 (-2,5 totalt)

 

Jaja, det går da nedover i alle fall.

 

I dag har jeg uansett hatt en stor seier. Det ble litt tull med frokosten, og ved lunsjtider var jeg så utrolig desp. Var rett før jeg bare dro av gårde på McDonalds eller noe annet tull, og blåste i alt. Men jeg fikk tatt et skikkelig krafttak i meg selv. Kjøpte meg en smoothie og en kyllingsalat, og oppskåret melon til dessert (ikkenoe på McDonalds altså). Mulig det ble litt over på kcal, men det får ikke hjelpe, jeg unngikk i alle fall en kjempesmell, og fikk i meg masse næringsstoffer i stedet. Det føles bra.

 

Denne uka er det litt tett mellom utfordringene. Skal ut og spise to kvelder, og på to store fester. Så da blir det bare å holde seg i ørene, og ikke skeie for mye ut. Blir jo lett at man tenker "jaja, det er jo ikke så ofte man er på fest", men når det blir så mye på en uke, må man faktisk velge litt. Så jeg får se hvilke muligheter jeg har til å velge, og hvordan jeg kan legge opp hver enkelt dag på best mulig måte. Denne uka blir veiedagen på søndag, og så drar jeg på ferie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en kjempeviktig seier over "nå-gir-jeg-opp"-trollet! Veldig bra jobba! Det er jo disse anledningene som virkelig byr på kamp - selv om man så klart også skal være strålende fornøyd alle dager hvor de rette valgene blir gjort uten at det koster en... kalori, ja - hi hi!

 

Jeg har hatt en kalkulert oppgang (selv om jeg glatt innrømmer at jeg håpte på mirakler, dvs stillstand etter helgetur til Køben B) )

 

Godt med noen "normale" dager å forberede ferien på - da blir det bort på besøk både her og der, og gode valg på autopilot vil være svært kjærkomment ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag uke 7

Ned 0,6 kg denne uka, og altså totalt ned 3,5 kg. Men enda viktigere: der datt jeg ned fra "overvekt" til "lettere overvekt"! Hurra! Det er jo fortsatt ikke perfekt, men definitivt myyye bedre! Og også da under 75 kg, hvilket også føles bedre. Hurra, hurra!

 

På en eller annen måte hadde interessant nok ikke målene krympet i det hele tatt, men samtidig har jeg jo hatt god nedgang der tidligere uker, så det er vel ikke unaturlig at det går litt i rykk og napp. Men midjemålet er jo fortsatt under det farlige "svært høy risiko"-magemålet på 88 cm.

 

Så da er to av milepælene nådd i alle fall :)/>

 

Nå er det ferietid, og jeg er usikker på hvor lett det blir å gå ned de neste par ukene. Skal ta gode valg der jeg har valg, spise alle måltider, og satse på moderasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  •  
  • Midjemålet under 88 cm - nådd 7.7.
  • Under 75 kg / BMI ned til lett overvekt (74,8 kg) - nådd 14.7.
  • Under 70 kg / Normal BMI (69,3 kg)
  • 67 kg
  • Alle måla under meter'n
  • Midjemålet under 80 cm
  • Når den blå buksa passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kjapt innom mellom ferier. Vekt i dag, 75 kg. Målene litt ned rundt hofte, rumpe og legg. Det er altså 0,3 kg opp, og det er jeg kjempefornøyd med. Hadde følelsen av at det har sklidd helt ut, og hadde ikke blitt overraska over 1,5 opp. Så de 0,3 på 1,5 uke, inkludert ferie, bursdagsfeiring og bryllup tar jeg imot med glede. Har nok vært flinkere enn jeg har trodd :)/>

 

Lurer på om ambisjonen for neste ferie-tur også skal være stillstand. Hadde vært deilig å gå ned, men tror ikke jeg skal ha for store forhåpninger. Rapporterer inn igjen neste gang jeg er i nærheten av vekt og internett, men det kan nok bli et par uker til tror jeg.

 

Fortsatt god sommer :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da var ferien over, jeg er på jobb, og det travelt! Men er innom for å si at vekta på mandag var 74 blank, altså 0,7 ned etter 4 ukers ferie. Det er greit nok. Tror ingen som har vært sammen med meg har tenkt at jeg har slanka meg akkurat, jeg har spist og kost meg. Men vært litt mer moderat med mengdene, og veldig fornøyd med at resultatet tross alt er ned. Veldig travle dager og kvelder for tida, så blir nok litt sparsomt med rapportering her, men jeg holder fokus i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir travelt i morgen, så tok veiedagen på forskudd i dag. Vekt 73,3, det er ned 0,7 siden forrige uke og 4,9 totalt.

 

Nedgang i mål:

Hals: -0,5 (-3,5 totalt)

Overarm: -0 (-6 totalt)

Bryst: -1 (-7 totalt)

Midje: -2 (-11 totalt)

Gravvo-mage: -1 (-10 totalt)

Hofte: -1 (-10 totalt)

Rumpe: -1 (-11 totalt)

Lår: -0 (-7 totalt)

Legg: -0 (-3 totalt)

 

Dette betyr at jeg nå er godt under 75 kg og inn i kategorien "lettere overvekt" (i motsetning til "overvekt"). Magemålet nærmer seg den magiske grensen for risiko. Og denne uka er en milepæl til oppnådd, alle måla er under metern. Storfornøyd med alt dette!

 

Milepæler:

  • Midjemålet under 88 cm - nådd 7.7.
  • Under 75 kg / BMI ned til lett overvekt (74,8 kg) - nådd 14.7.
  • Alle måla under meter'n - nådd 17.8.
  • Under 70 kg / Normal BMI (69,3 kg)
  • 67 kg
  • Midjemålet under 80 cm
  • Når den blå buksa passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Travle dager, rakk ikke å veie mandag eller tirsdag. Men i dag veide jeg inn til 73,2 kg. Det er jo sparsommelige 100 gram ned fra forrige uke. Men ned er ned, og det er ikke alle uker som egner seg til vektnedgang. Det får heller gå sakte, så lenge det går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det inmari mye som skjer her, veldig travelt, og veldig mange ting som tar fokuset mitt. Dagens vekt er 73,3, altså 100 gram opp fra forrige veiing for ca 2 uker siden. Det er greit, jeg holder vekta. Veldig fornøyd med at jeg fikk kommet meg på vekta i dag i alle fall, det er en forutsetning for å holde fokuset i alle fall litt på målet. Jeg syns ikke jeg har vært så kjempeflink akkurat, men i og med at jeg holder vekta så er det vel ikke så halvgæærnt. Kan være at målet skal være å holde vekta en stund fremover nå, og så heller prøve å ta et jafs til nedover om en liten stund.

 

Jeg har gått ned ca 5 kg siden 1.6. og nå holdt den vekta 1 mnd. Måneden før det gikk det sakte nedover. Tidligere har det gått veldig fint å gå ned, men så spretter jeg raskt opp igjen etterpå. Så det er helt klart et viktig steg i riktig retning om jeg klarer å faktisk holde meg her på 5 kg mindre over tid. Det er vel noe med å venne seg til både inntak og hvordan dette vekt-nivået ser ut og føles også. Vi får se.

 

Så travelt som det er nå, og så mye jeg prøver å gjøre på en gang, er det i alle fall helt klart viktig å ha så mye overskudd som mulig, og det fordrer at et noenlunde fornuftig kosthold og helst litt mosjon. Merker tydelig at jeg føler meg dårligere de gangene jeg får i meg for mye av de feile tingene. Tror kanskje at det blir hovedmotivasjonen fremover.

 

Jeg skal i alle fall komme meg på vekta en gang i blant, og helst legge det inn her også, sånn at jeg ikke mister helt oversikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...