Gå til innhold

10 kg ned - nok nå!


Gjest Tulla69
 Share

Anbefalte innlegg

Takk Krusmynte! Jeg løp flere ganger en mil i over 10 km/t hastighet ute i sommer, så jeg føler nok ikke trang til å juble akkurat...

 

Men vi er skrudd sammen forskjellig. Jeg har lest litt på ned-i-vekt-tråden din, og er mektig imponert over din styrke, selvfølgelig mentalt men akkurat nå mente jeg rent fysisk ;)

 

Du skulle bare sett hvilke vekter jeg bruker når jeg prøver meg på styrkeøvelser! :lol:

 

Men akkurat nå tåler jeg styrke beste enn høy puls, så kanskje jeg blir litt sterkere i noen muskler mens kondisen forfaller?

 

I dag begrenser planene seg til en tur, kanskje med staver, og kanskje 9 km, hvis jeg orker. I så fall belønner jeg meg selv med en vaffelplate på kafe - nam! Noen gulrøtter må man ha (hmm, litt for lenge siden jeg har knasket den ekte varianten ;))

 

Ha en strålende dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ble tur med staver, ikke 9 men 10-11 km siden jeg slang på en sløyfe på slutten - det var så herlig å være ute i dag!

 

Formen er definitivt på oppadgående, og jeg gikk hele turen i 6-7 km/t. Kunne kanskje løpt en liten sving i dag, men det var en flott tur, og jeg ville ikke ha byttet den bort :)

 

Vaffel ble det også etter ca. 7 km, og den føltes fortjent! Smaker ekstra godt da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Living, takk skal du ha! Så hyggelig at det jeg skriver motiverer deg :)

 

Jeg har hatt en god dag, og tok løpeskoene fatt i formiddag. Bare til og fra fysiotrening, under 3 km hver vei, men det føltes veldig greit å løpe, og jeg kunne ha løpt lenger. Tenkte jeg skulle ta det med ro for å teste, og fordi jeg hadde planlagt å bli med kollegaer på fredagsløping i morgen. Nå spørs det om jeg får til det, for jeg må skaffe parykk på formiddagen, og jeg bor et stykke unna.

 

For nå forsvinner håret. Når jeg drar hånden gjennom blir det med 15-20 hårstrå hver gang. I dusjen i ettermiddag var det flere hundre, og like mange falt da jeg frotterte håret. Det merkelige er at det fortsatt ser normalt ut (jeg hadde veldig tykt hår), men det kan jo ikke fortsette særlig lenge, og upraktisk er det også! Da er det bedre å gjøre kort prosess før helgen, så har jeg iallfall en parykk å bruke. Men planen er å skaffe seg noen fine luer og tørklær også, for de er nok langt mer behagelige å ha på seg. Jeg trenger jo både treningslue og nattlue (!) også... En ny virkelighet dette! :blink:

 

Matmessig har jeg spist relativt fornuftig i dag, med unntak av en kroneis, men den har jeg nok veid opp for med mye bevegelse. Jeg har faktisk over 15 trimpoeng så langt denne uka - jeg registrerer nemlig dem, men ikke mat, det har jeg ikke gjort siden påske.

 

Merker at jeg trives best i nedre del av vektbeltet mitt - har en følelse av at det er veldig greit å være forholdsvis lett oppi alle strabasene! Og snikveiing i morges viste meg tilbake rett i underkant av 63 kg.

 

Jaja, jeg får gjøre det beste ut av disse dagene - tirsdag bærer det nok rett i kjelleren igjen. Hvis jeg holder meg frisk da. I kveld var jeg ufornuftig - glemte å gå og vaske hendene etter å ha håndhilst på rektor som sto i døra på skolen og allerede hadde hilst på over hundre foreldre. Ikke så lurt når immunforsvaret er på bånn! Jeg får bare håpe jeg har flaks... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Immunforsvaret ser ut til å ha tålt torsdagens håndhilsing :)

 

I morgen er det ny kur hvis jeg blir klarert på sykehuset i dag, men det regner jeg med at jeg blir. Orket jo faktisk å løpe en mil på hytta i går, og var ikke engang utslitt resten av dagen :D

 

Jeg får nyte det mens jeg kan, i morgen bærer det altså i kjelleren igjen.

 

Parykk og luer er anskaffet, selv om jeg sitter her barhodet akkurat nå. Parykken ble ganske OK, og ikke så verst behagelig heller. Det er ellers rimelig merkelig å se meg selv helt uten hår! Men hodeskallen ser ganske normal ut, uten verre oppdagelser enn noen små føflekker her og der: Jeg blir dessuten stadig fortalt at jeg heldigvis har bakhode, noe som visstnok ikke er en selvfølge :blink:

 

Det er mandag, og dagens vekt er 63,2 kg. Helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må fnise litt av deg her jeg sitter - du vet nå i å se det positive i ting. Som at du har bakhode... :D Nei - det er faktisk ikke alle som har "skikkelig" bakhode, og følgelig mange som ikke kler f.eks. kort hår. Eller å være skallet for den saks skyld. Akkurat som enkelte ikke har ankler, tjukkleggen bare fortsetter rett ned i skoene. Jeg har vært relativt heldig på begge fronter vil jeg påstå, med både bakhode og ankler intakt! Og ikke minst øreflipper... ;) Men luehode - det har jeg ikke! Ser helt idiot ut med alt som heter hodeplagg og har nektet å gå med det siden jeg var barn - takke meg til en hette! *ler*

 

Jeg skjønner at du ikke synes det er stas med nedadgående løpekurve. For meg som ikke helt har klart å se gleden ved løping enda er det du gjør likevel superimponerende, ikke minst forholdene tatt i betraktning! Og litt inspirerende - tror faktisk jeg skal prøve meg på litt intervaller på trening senere i dag. :) Selv har jeg oppdaget er styrke er min greie - synes det er utrolig kjekt å se (og kjenne) fremgangen der. Har ikke nødvendigvis mål om å løfte allverdens mye eller få masse markerte muskler - tvert imot. Men kjenner det gjør meg i bedre stand til å takle fulle arbeidsdager i en stol foran en PC, løpe etter bussen, nakke/skulderproblemer er mer eller mindre borte osv. Men kondisen er bedre og, puster f.eks. ikke som en hval bare ved tanken på å gå i trapper lengre! Og det er deilig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Krusmynte, jeg må jo bare prøve å se det positive. Og jeg skjønner det ikke er lite - jeg har jo også både ankler og øreflipper! Visste ikke at det siste var et pluss, faktisk :lol:

 

Men immunforsvar har jeg visst likevel ikke. Ikke godt nok, iallfall. Så jeg må ta ny blodprøve i morgen og håpe på det beste. Stiger ikke verdiene må jeg vente med kuren :(

 

Og jeg som følte meg så fin og sprek! Det har tydeligvis lite å si i denne sammenhengen.

 

Hold tomlene for meg i morgen, da! Det er noe d***t dette, men tross alt best å bli ferdig så fort som mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og nå er jeg på vei opp fra kjellerdypet igjen...

 

Det ble en tøff runde, ikke akkurat hjulpet av nye kvalmemedisiner - reisesykepiller! - som jeg åpenbart ikke tålte. Skal si jeg ble dårlig! Kortisonet gjorde meg også stinn av vann i kroppen denne gangen, fredag morgen registrerte jeg tre kilo ekstra, og det var ikke den verste dagen... :blink:

 

Men, bedre å forsøke å glemme hele greia enn å dvele ved det.

Om formen er dårlig er vekta på status quo - fikk nøyaktig samme resultat i morges som i forrige uke. Hadde egentlig ventet litt oppgang, for jeg har småspist for å døyve kvalmen og vært veldig passiv. Får se om det kommer listende på etter hvert, men forhåpentligvis klarer jeg snart å øke aktivitetsnivået betraktelig.

 

Og da stiger forhåpentligvis humøret litt også! Har slitt denne gangen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Sabine!

 

Jeg ville ikke bekymre meg om bakhodet :lol:

 

Har du aldri tenkt på det så har du vel et, du også ;)

 

Trengte noe å smile av nå, for det ble sykehuset på meg. Jeg må sove her også, de vil ha meg på observasjon :(

 

Skikkelig forkjølelse og cellegift er nok ingen god kombinasjon.

 

Ønsker alle en bedre kveld enn min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, begge to! :)

 

Jeg er hjemme igjen nå, og i dag går det bedre - mer energi og en litt klarere - og mer optimistisk - hjerne ;)

 

Men fortsatt sylta, så det er nok best å ta det med ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt frustrert i dag. Fortsatt sylta, har vært inaktiv og med normal appetitt lenge, og i tillegg til at jeg savner å bruke kroppen begynner det selvfølgelig å vises på vekta. Merkelig at det ikke har gjort det tidligere.

 

Og i dag da jeg hadde håpet på en rolig tur har været snudd, det regner og blåser. Neppe ideelt turvær for en forkjølet kreftpasient på cellegift.

 

Jaja, jeg får likevel prøve å være fornuftig. Ikke mer kake og smågodt - jeg holdt meg helt unna slikt til fredag, da kom mannen med kake og dermed var jeg i gang. Ikke store mengder, men som sagt - uten mosjon... :o

 

Får gjøre litt i huset, det er da litt bevegelse, og iallfall nyttig! Ryggen var skrekkelig i morges, så jeg har i det minste stått halvannet minutt i planke (lenge siden sist, det var tungt!) og rocket i 20 minutter. Får prøve å få til noen ryggøvelser senere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hm, første avsnitt av forrige posting passer visst bedre i dag - da jeg veide meg forrige mandag hadde vekta hoppet ned igjen. Denne uka hoppet den opp til i dag.

Ikke rart, etter to uker med null aktivitet... Og nå er temperaturen normal også. Men snørrete og slimete er jeg fortsatt, og i morgen er det tid for kur igjen. Sykehuset vil jeg skal komme hvis jeg orker og prøvesvarene tillater det (blodprøve i morgen tidlig), så da må jeg til pers. Kjenner jeg gruer meg skikkelig denne gangen. Men jeg ser heller ingen poeng i å utsette lidelsen.

 

Ellers er det jo ikke stort som skjer. Beveget meg utendørs med sykehusets godkjennelse for første gang på lenge i formiddag - rolig tur og lunsj med venninne. Tenkte jeg måtte se om jeg tålte det før kur. Og det gjorde jeg, så da får prøvene avgjøre.

 

Hva tenker jeg om kiloen opp? Vel, som tydelig fra forrige ukes post er det ingen overraskelse. Jeg må begynne å bevege meg igjen så fort jeg kommer opp av kjelleren etter kuren i morgen, så får jeg vel orden på ting igjen, såfremt motivasjonen holder. Har forresten mensen også, den kom lørdag, men jeg blør lite nå med cellegiften, så jeg tror ikke den gjør men forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har på følelsen av at jeg beveger meg i en slags tyktflytende sirup - eller heter det kanskje snørr og slim? Æsj, nå er jeg lei av å være forkjølet! Men minsten kommer stadig hjem med nye virus fra barnehagen, og immunforsvaret mitt sier selvfølgelig "bare kom og ta meg" <_<

 

Tredje kur er imidlertid unnagjort på tross av forkjølelsen, og jeg er over det verste - beveger meg sakte oppover i form og blir gradvis mindre kvalm. Har imidlertid gitt opp å ta noe mot kvalmen, ingenting virker lenger. Det eneste som har litt effekt der og da, er å spise :blink:

 

Så jeg spiser ganske mye. Og beveger meg minimalt. Begynner å lure på om vekten har blitt sprø, siden det ikke synes mer enn det gjør. Uansett har jeg helt sikkert minket i muskelmasse denne måneden, så mer kroppsfett er det definitivt. Og formen er selvfølgelig mye dårligere.

 

Dette var jo veldig positivt og oppmuntrende (not), men sånn er det nå. Ironisk at det jeg opprinnelig kom inn på disse sidene for å kjempe for, er det som for øyeblikket virker å gå av seg selv - å ha en riktig vekt. Jeg er fortsatt under det opprinnelige målet mitt der :)

 

Men jeg er forberedt på å måtte kjempe langt mer på litt sikt - har hørt at neste cellegift kan føre til at en legger på seg, og de antihormonelle medisinene kan iallfall gjøre det. Så det blir nok tidsnok til at jeg må ta opp kampen igjen. Håper bare jeg har litt mer fysisk overskudd da, så jeg kan gjøre det med å trene i tillegg til å passe kostholdet, for jeg er ganske dårlig til å holde vekta ved hjelp av kosthold alene - blir liksom sultnere og mer søtsugen av å være i dårlig form.

 

Ønsker alle en god dag. Min er tross alt slett ikke så ille egentlig, jeg skal spise ute og gå på konsert i dag. Håper kreftene holder, akkurat det er jeg litt spent på, men ellers gleder jeg meg til god mat og god musikk! :)

 

Og halspastillene er på plass i veska - det gjør seg dårlig med hosteanfall på konsert, iallfall når det ikke er av det mest lydsterke slaget! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag morgen, denne gangen helt uten blues :)

 

Jeg er veldig fornøyd i dag, for nå føles formen endelig på vei oppover! Joda, jeg snørrer og slimer fortsatt, og selv om vekten gjorde et hopp nedover igjen i morges ser jeg ganske riktig av mitt teknologiske vidunder at fettprosenten har økt en del og muskelmassen ditto minket. Ikke annet å vente etter en måned med nesten bare innesitting!

 

Men: I går gikk Mannen og jeg en tur på nærmere to mil i marka (det tror jeg faktisk er den lengste turen vi har gått til fots siden ungene ble født), og jeg orket! Ikke bare orket jeg, men jeg nikoste meg og langet ut! Det er en stund siden Mannen har strevd med å holde følge med meg sist, men i går måtte han jobbe igjen. Jeg har nemlig alltid elsket å gå fort ;)

 

Og Mannen løp tross alt halvmaraton for noen uker siden, så helt utrent er han ikke.

 

Nå skryter jeg fælt, men her inne er det forhåpentligvis lov? Og jeg er altså så lykkelig over å kjenne at kroppen fungerer igjen! :D

 

I dag er planen å dra og trene litt styrke - for første gang på en måned. Det kan jo bli spennende... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, høyt oppe forrige innlegg ser jeg... :rolleyes:

 

Så sprek ble nok ikke fortsettelsen, og det ble ikke styrketrening heller, men jeg fikk da tatt to intervalløkter i gruppe forrige uke, så helt galt ble det ikke. Og i dag gikk jeg en drøy times tur i rask gange, men helgen ble i overkant passiv. Minsten er syk igjen, og har vært veldig "mammete".

 

I morgen er det ny kur, og jeg kjenner at jeg gruer meg - hvis jeg i det hele tatt får den da, og ikke våkner med minstens forkjølelse i morgen tidlig! Det er den siste av de fæle kurene, og det ville være veldig greit å få den overstått. Så vil tiden vise hva neste cellegift vil gjøre med kroppen min... :(

 

Ønsker alle en mer aktiv uke enn min blir - jeg får heller komme sterkere tilbake. Om enn med svært få turer på nærmere to mil...

 

Å ja, og dagens vekt? 63.5, midt i vektbeltet mitt. Får si meg fornøyd med det etter en helg i utskeielsens tegn og med lite bevegelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gradvis på vei opp fra kjellerdypet igjen. Men fortsatt slapp, kvalm og med metallsmak i munnen. Jeg håper inderlig at det stemmer at neste cellegift ikke skal gjøre meg kvalm, for nå ORKER jeg ikke mer! :(

 

Men man må jo. Iallfall har jeg tenkt at jeg må, når legene sier det. Det er en litt forstemmende tanke at jeg ville hatt godt over 50% sjanse for å holde meg frisk selv om jeg ikke hadde tatt noen videre behandling etter operasjonen. Jeg skulle jo liksom være kreftfri!

 

Men siden jeg har mann og barn, tar jeg i mot det de dikterer. Så får jeg bare håpe det er en vits i det, men det vil jeg vel aldri få vite.

 

Ellers har jeg hatt en øm og utsvulmet åre helt siden første cellegiftbehandling. Jeg nevnte det på sykehuset og fikk med en salve som skulle hjelpe. Ytterst skeptisk har jeg smurt, om ikke så ofte som jeg skulle, iallfall en del ganger. Mannen min holdt på å flire seg i hjel i går da jeg med vantro mine meddelte at åren faktisk så ut til å være blitt bedre! Min tro på medisiner har aldri vært veldig stor, men etter alt styret med kvalmestillende piller som bare gjør ting verre er den visst på et lavmål :lol:

 

Vekta er fortsatt omtrent på stedet hvil. Passiviteten har nok foreløpig blitt nullet ut med en noe laber matlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Form og humør er gradvis på vei oppover igjen. Vekta har gått noen hundre gram ned, men er innenfor de vanlige svingningene. Og egentlig er 62-tallet helt OK :)

 

Jeg merker imidlertid novembermørket - det er mindre fristende å gå ut, og jeg blir passiv og slapp. Nå er dagslyslampa funnet frem igjen, så jeg får se om en halvtime-times tid i det lyset hjelper på energinivået.

 

Ha en riktig god uke dere som måtte lese dette! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så bra form- og humørkurven din er stigende! Kan ikke forestille meg hva du går igjennom men jeg innbiller meg at det er tidvis veldig tunge tak. Men som du selv sier - du må jo bare gjøre det!

Håper det hjelper litt ekstra med dagslyslampe også - har vurdert mange ganger å kjøpe selv men har liksom aldri blitt noe til. Begynner å merke mørket allerede, og vi har knapt bikket november måned. Akkja, krysser fingrene for en værmessig fin vinter - da tar jeg pauser i arbeidsdagen hvor jeg går ut og ser på solen og det hjelper faktisk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er en stund siden jeg skrev her nå. Siden sist har jeg startet på ny cellegift, noe mildere enn den andre men med fare for en del litt ekle bivirkninger allikevel. En av dem er vann i kroppen, og det merker jeg allerede litt.

 

Faren er at akkurat det blir en sovepute - når jeg legger på meg kan jeg skylde for mye på vannet. I morges tippet vekta godt over 64 kg, og det nærmer seg skummelt. Jeg har da også med skam å melde spist mer usunt og beveget meg mindre enn på lenge, og det regnestykket går jo naturlig nok i pluss :(

 

Søvnen er heller ikke bra pga ryggen, så jeg sliter litt. Får bare se å ta meg sammen og gjøre ryggøvelser i fleng, så kanskje det hjelper. Det hjelper iallfall ikke å sitte og synes synd på seg selv!

 

Jaja, jeg kom meg iallfall ut og fikk trent i formiddag. Får ta et skritt av gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Lenge siden sist. Vekta har kommet litt i bakleksa oppi alt det andre. Og det er jo skummelt, særlig i førjulstiden og med en kropp som bærer preg av slitsomme behandlinger.

 

Jeg har notert dagens vekt i signaturen siden jeg ikke husker noen av mandagsvektene, men det føles nesten som juks, siden vekta har vært borti 65 kg ved flere anledninger - antakelig har jeg bare lite vann akkurat nå. Det er ikke rart jeg legger på meg, med mer usunn spising og som sagt, mindre bevegelse. Viljestyrken er ikke på topp, så jeg gruer meg litt til å se tallet i januar, og med minkende krefter på grunn av behandlingene spørs det om jeg klarer å ta meg sammen med det første :unsure:

 

Vel vel - nå drar vi iallfall på juleferie. Bilen er pakket og vi reiser i morgen tidlig. Vi har langt å kjøre, og håper derfor å klare en relativt tidlig start. Jeg har med treningstøy og håper kreftene strekker til noen økter innimellom all julematen! ;)

 

Riktig god jul til alle som måtte lese dette - jeg melder meg antakelig først igjen på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Godt nyttår! Og tungt nyttår... Akk ja, det måtte jo skje. Når aktivitetsnivået synker og appetitten øker - eller iallfall sukkerkonsumet - er det jo enkel matematikk å forutsi hva som kommer.

 

Så er spørsmålet hva jeg gjør med det? Jeg har ikke helt svaret, i hvert fall nå på kort sikt. Har lyst til å være fornuftig og kommer til å prøve på det, men oppi cellegift og økende slapphet er ikke viljestyrken den beste - jeg har lett for å fortelle meg selv at jeg trenger litt kos :rolleyes:

 

Så kanskje svaret blir å unne meg noe, men prøve å være noenlunde fornuftig, og å bevege meg så mye som mulig. Kondiskrevende aktiviteter går ikke så bra om dagen, men jeg kan gå og trene litt lett styrke, og det bør jeg!

 

Lykke til alle andre. Vi får streve på. Enn så lenge holder jeg meg her inne, og håper i løpet av våren å komme innenfor vektbeltet mitt igjen, selv om det kan ta tid og pilen kanskje i første omgang peker gale veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...