Gå til innhold

10 kg ned - nok nå!


Gjest Tulla69
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Krusmynte

Godt nyttår til deg! Tung nyttår ble det for meg også, gitt, men setter alle kluter til for å bli kvitt bonuskiloene like raskt som de kom på og driver nå og registrerer alt her inne. Flinke meg!

Og flinke deg som tenker trening selv om formen ikke er på topp. All aktivitet er god aktivitet og er bedre enn ingen aktivitet, selv synes jeg jo styrketrening er mye gøyere enn kondistrening. Så at godeste Yngvar hadde masse hjemmeøvelser på Puls på NRK nå i sted (regner med det var Puls? NRK1 ihvertfall). Daske løs på en pute kan sikkert være bra for frustrasjonen også - tror jeg kunne trengt akkurat den innimellom. ;) Men det å unne seg innen fornuftige former er ikke dumt, tror jeg har noe å lære der selv.

Uansett - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Riktig godt nyttår, Krusmynte!

 

Ja, tenke trening kan jeg! Utførelsen er jeg litt mer spent på... :rolleyes:

 

Når det gjelder det å unne seg innen fornuftige former, er det nok også en målsetting, ikke noe jeg behersker om dagen. Er redd for at jeg kan gå på en skikkelig smell, men viljestyrken og kreftene strekker ikke til et ordentlig løft ennå.

 

Men vi får gjøre så godt vi kan! Og jeg har iallfall klokkertro på at du får bukt med dine bonuskilo raskt og effektivt. You go girl! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny uke, nye muligheter - og stillstand på vekta. Tror jeg. Den var nemlig helt sprø i morges. Etter å ha vist samme vekt som forrige uke, ble den fryktelig generøs på neste sjekk og klokket meg inn mellom 60 og 61 kg. Dette holdt den på over tre forsøk, dermed ga jeg opp i desperasjon og gikk i dusjen. Etterpå fikk jeg 66.1 en gang til, før den begynte på 64-tallet. Jeg vet ikke om jeg mest trenger nye batterier eller ny vekt... <_<

 

Hehe, det hadde vært kjekt om jeg hadde vært gal nok til å tro på 60-tallet! :lol:

 

Ellers virker stillstand ganske rimelig. Jeg var forholdsvis flink i uka, og slett ikke flink i helga. Har derimot kost meg, vi dro på finere restaurant lørdag kveld og hadde full mat- og vinmeny. Kjempelenge siden sist - det var før første cellegift i august - og kjempekoselig! :D

 

Søndag kunne dermed stått i fornuftens tegn, men det gjorde den ikke :rolleyes:

 

Men jeg tror jeg skal satse på å være litt fornuftig utover. Prøve iallfall. Jeg liker ikke 66-tallet, og snart kommer antihormonpillene som kommer til å gjøre det langt vanskeligere å gå ned i vekt. Hvis jeg klarer å spise litt fornuftig og bevege meg en del, kan jeg kanskje snike meg ned i vektbeltet mitt igjen, og så kjøre kampen om å bli der?

 

God plan. Men det var den viljestyrken da... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hm. Jeg liker kanskje ikke 66-tallet, men 66-tallet liker meg. Tror jeg. Jeg hadde litt å velge mellom på vekta i morges, og valgte dem gyldne middelvei...

 

I dag får jeg den siste giften pumpet inn i kroppen. Det er virkelig en merkedag! Kan nesten ikke tro det.

 

Jeg må riktignok stråles en drøy måned, men får nå noen ukers pause. Det skal bli godt! Så får jeg holde tomlene for at jeg tåler strålingen like godt som jeg tross alt har tålt cellegiften.

 

Ønsker alle en strålende mandag! I kveld blir det rolig feiring hjemme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

Så bra at du er ferdig med cellegiften! Det er jo vel verd å feire spør du meg... Jeg aner jo ikke hvordan man reagerer verken på det eller strålebehandling sånn generelt (vet jo at det er veldig individuelt, da...), men jeg håper jo for din del at med en etterhvert stigende formkurve kommer forhåpentligvis både lysten og motivasjonen til å få igjen den gode treningsformen og å opprettholde et bra kosthold tilbake. :) Man kan ihvertfall være optimist! ;)

Selv gikk jeg på en smell matmessig i uken som gikk, 4 dagers seminar og hotellmat er ikke bra, altså. Litt for mye til alle måltider og ingen kontroll på hva ting inneholder er ikke min beste venn, menmen - skal vel alltids klare å bli kvitt det også igjen. :)

 

For øvrig synes jeg ikke du skal stresse så altfor mye med de 66 kg. Med den høyden du har ser jeg for meg at du ser ganske så smashing ut, men vet jo så inderlig godt at det tallet man ser på vekten har mye å si for det mentale. Den der når vekten bikker fra 65,9 til 66,1 (dvs 20 kg mer for min del... ;)) kan jo fremkalle angst hos de fleste. *ler* Og det til tross for at man verken kan se det eller kjenne det på klærne. Samtidig så må man jo få den angsten på et eller annet tidspunkt, for 200 gram her og 200 gram der blir plutselig mange kilo, og da er jo plutselig veien tilbake så mye lengre! Akkja. Alt man kan sitte og fundere på når man er på jobb og egentlig har altfor mye å gjøre... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Krusmynte, så hyggelig at du titter innom! :)

 

Ja tusen takk, jeg er veldig glad for å være ferdig. Tror nesten ikke det er sant etter et halvt år på cellegift! :D

 

Jeg håper du har rett i at pågangsmotet kommer tilbake. Vi får satse på det! Og nei, vekten min er vel ikke så ille, men jeg trivdes godt tre kilo under. Tidligere har jeg veid langt mindre også. Men det viktigste er at det ikke blir en økende trend. Som du sier gjør det noe med oss mentalt når vi bikker over grensen vi har satt oss - det er skummelt å la det skure og gå for lenge. Særlig nå som jeg blir tvunget inn i en tidlig overgangsalder også... :(

 

Kjedelig med hotellopphold for vekta ja, men håper du i det minste hygget deg! Du får nok bukt med overskuddet raskt. Det må være en fantastisk følelse å ha klart å gjøre den jobben du har gjort! Det er ikke rart du er til inspirasjon for mange her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hrmf. Det hjelper lite å være flink i uka når helgen blir en katastrofe. Jeg nærmet meg 65 blank før helgen, men så ble det fete middager, kaker og - siden jeg tok i litt for mye torsdag og fredag - total inaktivitet. Kjempekombinasjon! <_<

 

Dermed hoppet jeg opp over en kilo igjen og endte i pluss. Viljestyrken er åpenbart ikke til stede. Fortsetter jeg slik går dette gale veien. Men jeg får prøve videre og etter hvert sette min lit til lyset og våren som er på vei - all aktivitet blir liksom lettere da. Og jeg er avhengig av aktivitet for å holde vekta! Antihormonene vil jo dra meg andre veien...

 

Ellers har det vært en tung uke. Lufta har gått litt ut av ballongen min etter siste dose gift - jeg tålte visst ikke å senke skuldrene ;)

 

Og så sliter jeg jo som alltid med søvn - nå også pga bivirkninger.

 

Vel vel, det er bare å brette opp ermene når det gjelder humøret også, og stå på videre. Etter hvert blir jeg forhåpentligvis en mor jeg kan se i speilet igjen. De stakkars barna mine opplever nok ikke at jeg orker stort, og det blir altfor lite latter om dagen - men dessverre desto flere irritable bemerkninger. :(

 

Ha en riktig god uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Lenge siden siste innlegg nå. Jeg har vært slapp og lite interessert i annet enn å gjøre noen utvalgte aktiviteter og holde meg over vannet. Har ikke tittet så ofte innom disse sidene heller i det siste.

 

Formen er opp og ned, men kanskje litt på vei oppover - foreløpig. Ny behandling venter i uka som kommer, og da må jeg regne med å bli satt tilbake igjen.

 

Vekta er også litt opp og ned, men i det store og hele skjer det lite. Er usikker på hva den var forrige mandag, så jeg registrerer dagens vekt - husker jeg å veie meg i morgen kan jeg jo endre det igjen ;)

 

Jeg prøver jo å passe litt på matinntaket og å være i bevegelse, men den store energien og motivasjonen har jeg ikke, så jeg bør nok være fornøyd med stillstand og BMI på 22.3, selv om jeg helst ville ønsket meg tilbake til sommerens smale og litt mer muskuløse kropp. Med sykdom, overgangsalder og lite overskudd spørs det om det blir så lett... <_<

 

Jaja. Jeg får titte innom med jevne mellomrom for å minne meg på at jeg må henge i stroppen! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gang med ny behandling og andre viderverdigheter. Fikk også en nyhet i dag som kan vise seg å bli ganske dårlig - håper i det lengste det ikke er så ille :unsure:

 

Forsøker generelt å holde meg litt på matta hva gjelder matinntak, og å holde meg noenlunde i bevegelse, og foreløpig klarer jeg iallfall å holde meg stabil. Ja, for vekta varierer såpass mye at selv om dagens vekt er litt ned, tror jeg ikke man uten videre kan regne med at det er en trend...

 

Så - jeg er ganske stabil, men på et litt for høyt nivå :rolleyes:

 

Ha en riktig god uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Gjest Tulla69

Mandag og ny vekt. Noen hundre gram opp igjen denne uka. Det er jo alltid skummelt, men får håpe det er naturlige svingninger. Det blir imidlertid mindre bevegelse nå under strålingen - rett og slett fordi det er så travelt (må inn til sykehuset for å stråles hver eneste hverdag), og jeg blir sliten av å ha så mye program. Forrige uke hadde jeg minst to viktige avtaler hver dag, og denne uka er ikke noe bedre. Møter og legetimer både for meg og barna - ja, og til og med tur til Drøbak for å prøve bunad med eldste datter (og vi bor ikke akkurat like i nærheten).

 

Nå ja, jeg får komme meg gjennom denne perioden, og så prøve å gjøre noe aktivt med formen den siste sykmeldingstiden. April blir med andre ord min måned! Da tenker jeg også på å prøve komme meg inn i vektbeltet mitt igjen, helst med litt margin. Men med pillene jeg tar spørs det om vektpila heller vil andre retningen, så det blir neppe så lett.

 

Vel, vel. Om noen leser dette ønsker jeg dem en riktig god uke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Gjest Krusmynte

Innom og sier hei! Håper du har fått litt pusterom i det travle programmet ditt etterhvert, den uken du fortalte om hørtes rett og slett litt slitsom ut!

 

April er en fin måned generelt - våren er kommet godt i gang, det spirer og gror og forhåpentligvis får vi litt finvær også. I år håper jeg den blir ekstra fin for deg, for det fortjener du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Så hyggelig at du hilser på, Krusmynte, og tusen takk for fine ord! :)

 

Ja takk, nå har jeg endelig fått pusterom, for strålingen er avsluttet. Jeg er ferdig med de verste behandlingene, jippi! Nå skal jeg jobbe med å få tilbake kreftene, så prøver jeg meg på jobb igjen - antakeligvis tidlig i mai. Det skal bli herlig å ha fokus på noe annet enn sykdom igjen, og kanskje til og med kunne føle seg nyttig :D

 

I mellomtiden skal jeg løpe meg i form igjen. Jeg har såvidt begynt - jogget to turer på drøye 5 km hver denne uka. Herlig å være i gang igjen!

 

Men kan noen se å få bort det lasset med snø som kom dampende ned i dag? Hvem bestilte det? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Nå er det virkelig vår og lysere tider, både ute og inne. Jeg er ferdig med de tyngste behandlingene, og kan endelig begynne å plukke opp formen igjen. Må riktignok gå på piller, helst i 10 år, som gir meg hetetokter og annen moro (...not), men jeg kan iallfall trene og merke at kroppen responderer! :D

 

Og jeg har begynt. Tok første løpetur uka før påske, og nå begynner det å hjelpe litt på formen. Mannen og jeg løp nærmere en mil i går, riktignok i veldig rolig tempo (9,2 km/t i følge pulsklokka), men det begynner å likne litt på tidligere likevel!

 

Dette 3/4 året har vært en sentrifuge med tøffe behandlinger, og hodet er nok ikke like lett å få på plass som kroppen - jeg har dårlig hukommelse og konsentrasjon, og blir fortalt at det kan vare en god stund. Men jeg er veldig takknemlig for at kroppen svarer så godt, og at det ser ut til at jeg slipper varige men etter behandlingene. Jeg har sett at det ikke er noen selvfølge.

 

Det som blir mest spennende er å starte opp i jobb igjen, se hvor sliten jeg blir og om jeg får til å fungere - det er jo en "hodejobb" jeg har, og det er viktig å holde oversikt. Men jeg begynner ikke helt ennå.

 

Og vekta? Tja, der skjer det lite. Men disse pillene jeg går på gjør det krevende å skulle ned i vekt, siden de setter fart i appetitten og søtsuget. I tillegg virker det som jeg har litt ekstra vann i kroppen, siden jeg ikke får på meg gifteringen - som jeg faktisk kunne bruke før jeg begynte å gå ned i vekt i fjor... :huh:

 

Jeg har ikke gjort noe ordentlig forsøk på å gå ned i vekt, men har et ørlite håp om at løpingen skal sette litt fart på ting, slik den gjorde i fjor. Virker ikke det får jeg nok innstille meg på skademinimering, tror ikke jeg orker noen diett med det første. Foreløpig ligger jeg klistret ca en kilo over vektbeltet mitt, og det er jo ingen krise, men jeg har ingen lyst til at det skal bli mere!

 

Ha det bra alle som strever eller lykkes med å holde vekten nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krusmynte

"riktignok i veldig rolig tempo (9,2 km/t i følge pulsklokka" :D Jeg må si jeg gleder meg til den dagen jeg kan kalle 9,2 km/t rolig tempo!!!! *ler* Hvis det noen gang kommer til å skje da, løping er ikke min sterkeste side. Men prøver ihvertfall. Og da synes jeg 9,2 km/t er KANONBRA!!:) Jada, jeg vet at du er glad i løping og har vært i topp løpeform tidligere, men tatt i betraktning hva kroppen din har vært igjennom så er det veldig bra. Og formen kommer nok tilbake raskt, plutselig er du tilbake der du var før alt dette begynte! For ikke å snakke om at det er på den "riktige" årstiden med våren på plass - det gir litt ekstra energi og gjør det lettere å komme seg ut på trening når dagene er lengre og temperaturen litt mildere. :) Og du skal bare se at det har god effekt på vekten også. 1 kg over vektbeltet er jo ikke allverdens, men som du sier vil man jo ikke at det skal bli mer! Selv har jeg blitt litt mer, men nå er det full fokus på kosten igjen samt tilbake på trening etter en liten pause med bihulebetennelse og litt annet småsnacks og da skal jeg også klare å komme meg ned igjen der jeg skal være.

 

Ønsker deg en strålende vår med mange gode treningsøkter! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Krusmynte, du vet å muntre opp en stakkars rekonvalesent! Takk for komplimentet! :D

 

Det er nok et stykke igjen til fjorårsformen, men jeg føler meg virkelig heldig som får våren til å trene meg opp i. Alt blir så mye enklere når lyset og varmen kommer - bare det ikke blir altfor varmt da, men ingen fare ennå!

 

Lykke til med å få bukt med ditt lille ekstra! Hvis bihulebetennelsen har sluppet taket tenker jeg du er "back on track" på kort tid. Og du har jo masse muskelmasse å forbrenne kaloriene med. Verre med meg, jeg er en skikkelig fiskebolle. Beina er vel ok, resten er ganske shaky - bokstavelig talt ;)

 

Men jeg får følge med på vekta, prøve å spise noenlunde fornuftig, løpe mine turer og prøve å gjøre litt styrketrening innimellom. Bedre lite enn ingenting, vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag morgen, sol og fuglekvitter ute i hagen. Jeg sitter med morgenkaffen og har det egentlig bra. Men er ganske sliten. Det å være rekonvalesent kreftpasient består av både oppturer og nedturer. Kroppen begynner som sagt å la seg trene, men hodet blir virkelig veldig fort stressa og slitent. Det melder jeg ekstra godt nå, for med legeavtaler, besøk i konfirmasjon i en annen del av landet og egen konfirmasjon neste helg kjenner jeg at jeg svimler litt. Vi har dessverre ingen til å hjelpe oss heller.

 

Jaja. Oppi det hele meldte jeg meg nylig, i et anfall av akutt optimisme, på halvmaraton til høsten. De gærne har det godt! Men jeg trenger et litt hårete treningsmål for å ha motivasjon til å holde treningen ved like, og helst plusse litt på med styrkeøvelser. Og det ville være litt kult da, å fullføre sin første halvmaraton etter et år med kreftbehandling! ;)

 

Vekta er fortsatt den lille kiloen over vektbeltet mitt, men jeg orker ikke stresse, prøver bare å være litt fornuftig. Mitt teknologiske vidunder mener at fettprosenten er litt på vei nedover mens muskler og vann øker litt, så da er det jo bevegelse i riktig retning selv om vekta står stille. Jeg håper nok fortsatt på at løpingen (sammen med fornuftig spising) skal hjelpe meg med i vektbeltet mitt igjen, slik som i fjor, så jeg ikke behøver å telle kalorier igjen. Det er vel rundt et år siden jeg sluttet med det nå, og det frister ikke med gjenopptakelse... :rolleyes:

 

Lykke til videre, alle andre som strever med vekt og andre viderverdigheter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Kroppen lar seg trene? Hmmm... de siste øktene har ikke vært noe særlig positive. Det spørs om jeg har blitt litt for utålmodig, for nå synes jeg det går tråere enn for noen uker siden, og det er ikke bra. Føler meg også gjennomsliten og litt rar i magen i dag.

 

Vi har vært på konfirmasjonshelg hos familie i en annen del av landet, og nå er det innspurten i vår egen familie før det braker løs på lørdag. Skal ut og se på pynt med konfirmanten senere i dag. Ellers må det bakes flere kaker, ryddes og ordnes, skaffes mer servise, skrives tale etc. etc. Puh!

 

Men det blir vel en konfirmasjon av et eller annet slag. Forhåpentligvis blir konfirmanten fornøyd med dagen, det er det absolutt viktigste. Er vi heldige blir alle gjestene mette og fornøyde også!

 

Vel, jeg får bare prøve å plukke opp den energien jeg ikke har og komme i gang med dagens gjøremål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Els-beth

Hei Tulla

Har lest tråden din og er imponert over din stå på vilje, tross det du går gjennom. Du inspirerer andre og ikke minst meg. Ønsker deg også lykke til med konfirmasjon til helgen. Her i huset blir det også konfirmasjon, men ikke før til høsten.

 

Etter å ha lest alle innleggene dine fikk jeg lyst til å ta tak i min egen situasjon. Jeg var ferdig med vektnedgang for en stund siden, men var ikke helt frisk på slutten. Stivhet og kramper og generelt dårlig kondis kom kastene over meg. Jeg var i forholdsvis god form og trente mye, så jeg forstår ikke helt hva som er galt. Var hos lege i går og venter på blodprøver. De fant bilyd på hjerte og høyt blodtrykk. Men har lest at det kan skyldes mangler på mineraler, vitaminer eller lav blodprosent.

Men så er det vekten da!! Den begynner å snike seg på igjen. Har vært redd det er noe i kosten jeg har manglet så har spist en del mer i det siste. Så nå kjenner jeg at jeg må ha rett fokus igjen.

Håper jeg kan bli med på tråden din?

Hilsen Els-beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Hei Els-beth!

 

Tusen takk for pene ord! Det er hyggelig å høre at jeg kan være litt nyttig, selv om jeg villig innrømmer at stå-på-viljen varierer ganske mye med dagsformen. Det er ikke det jeg oftest føler nå om dagen! Og du er hjertelig velkommen til å være med i tråden :) Jeg ønsker jo å være trygt inne i vektbeltet mitt jeg også, og det er ikke det enkleste med pillene jeg går på. Så vi kan jo holde hverandre litt i ørene ;)

 

Det hørtes ikke helt greit ut det du beskriver av helsemessige utfordringer heller. Jeg håper det skyldes noe som lett kan rettes opp. Det kan jo være krevende å få i seg nok næringsstoffer når man går ned i vekt. Hvor mange kilo har du slanket av deg?

 

Takk for gode ønsker vedrørende konfirmasjon. Nå tror jeg vi er i rute, og er vi det ikke er det ikke stort mer å gjøre med det :lol:

 

Ønsker deg en riktig god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Els-beth

Lykke til med den store dagen i dag og GRATULERER med konfirmanten. 😀😀😀

Håper du får god hjelp til opprydding så du får pustet ut litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Tusen takk! :)

 

Dagen gikk fint. Selskapet var hyggelig, maten god og konfirmanten ble til og med rørt og glad for talen jeg holdt! Utrolig nok :lol:

 

Ellers ser jeg nå at du har en ticker i signaturen din du også. Du var ikke akkurat noen tungvekter i mars iallfall! Regner med at du snart får grep om vekta hvis bare helsa spiller på lag. Vet du når du får svar på prøvene?

 

Ellers ønsker jeg deg en fortreffelig maikveld. I dag har jeg løpt en mil, men ellers stort sett bare daffet. Deilig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tulla69

Må nesten skrive noen ord her i dag også, for nå er jeg nesten inne i vektbeltet mitt igjen - på tross av antihormoner og to konfirmasjonshelger på rad. Men jeg har jo stresset litt, da, så det er kanskje forklaringen ;)

 

Nå kommer 17. mai og barnebursdag, og vi har masse kakerester, så det spørs hvordan det går videre, men jeg får ta mine løpeturer og håpe det beste!

 

Nå ser jeg iallfall at ønskevekta er innenfor rekkevidde hvis jeg bare er disiplinert nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Els-beth

Vel overstått. Ja så har vi en 17.mai helg forran oss. Vekten har jeg ikke ført inn på en stund. Har et par kilo å ta av etterhvert. Fikk svar på blodprøvene før helgen, og de var helt tomme. Og jeg har nok gått for lenge og presset kroppen for hardt. Hjertet må jeg inn å sjekke mer, men har lest en plass at tomt jernlager over tid gir høyt blodtrykk og kan igjen gi bilyd på hjerte. Når jeg begynner å føle meg bedre så blir det mer fokus på vekt. Men nå skal jeg på treningsstudio i sal, har ikke vært der på noen uker. Gleder meg, men skal ta det rolig.

Hvordan er det med deg etter konf helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share


×
×
  • Opprett ny...