Gå til innhold

#69kgprosjektet


Gjest Vinegar
 Share

Anbefalte innlegg

Gjest Vinegar

Med solen kom også alle kiloene frem og solen har vært mye fremme i Bergen i år. I bikini veltet magen frem og jeg kunne ikke lenger overhøre at det faktisk var meg reklamen mot muffinmage snakket til, og det plager meg at jeg ikke tror at noen piller skal gjøre meg til More Woman. Kanskje de virker, kanskje ikke. Jeg har fylt 50. Jeg har betalt dyrt for mange typer preparater opp gjennom årene som skulle gjøre meg slankere og smidigere.

 

Faktum er at jeg har et midjemål på 102 centimeter. Jeg har muffinmage.

 

Jeg har også en garderobe full av klær som ikke passer. Vekten stanset mandag på 81,6 kilo, selv om jeg listet meg oppå og holdt pusten mens jeg ventet på dommen. I garderoben min har jeg klær i ulike vektklasser, det meste passer en 75 kilos utgave av meg selv. Det får bli første mål. Jeg har også noe som passer en vekt på rundt 72 kilo, og kanskje også noe som jeg kan bruke når jeg når hovedmålet mitt, men det blir i beste fall retroklær.

 

Kiloene har kommet snikende over tid, men en god del plusskilo har kommet på i løpet av det siste året. Da begynte jeg med hjemmekontor og jeg har virkelig fått erfare hva hverdagsaktivitet betyr. Hjemmekontor betyr at jeg ikke må løpe til bussen hver morgen og ettermiddag, men kan gå noen meter innendørs til eget kontor. Ikke bra, ikke i det hele tatt, med tanke på vekten. Mye stress på grunn av sykdom i familien har ikke hjulpet meg i riktig retning, heller. Mat har i perioder vært det minst viktige.

 

Teoriene kan jeg. Og jeg er i bevegelse hver dag. Jeg er så heldig å ha en bestevenn med pels som krever tur uansett hvor store regndråpene måtte være, og jeg takker ham for all helse han tilfører meg.

 

Men det har ikke vært nok. Jeg er glad i vin og jeg er glad i søte saker som sjokolade og marsipan, som jo snart selges hele året. Julemarsipan fra oktober til januar og påskeegg fra februar til mai, sånn cirka. Kanskje salgstiden blir ytterligere utvidet i år. Det vil ikke overraske meg om de første posene med julemarsipan dukker opp i en sjokkselger nær meg i løpet av september måned.

 

Da må jeg bli flinkere til å si nei. Dyrt er det også.

 

Men først må jeg bli kvitt tidligere års utskeielser. De skal jeg vekselvis svømme og gå av meg, i tillegg til å begrense matinntaket til i underkant av 1600 kalorier daglig, inkludert hvitvin. Målet er å se 75-tallet på vekten i løpet av august. Mye vil bli lettere da, ikke minst det å finne klær i garderoben som ikke ser ut til å være kjøpt to nummer for små.

 

Men først litt research. Jeg har valgt kallenavnet Vinegar, og det skyldes at jeg tilbringer to-tre uker hver år i England. Der bruker jeg mye eddik i maten, og har over tid notert meg at det har en positiv effekt på meg. Jeg har ikke gått rundt og vært småsulten, men begrenset meg til å spise til måltidene. Og jeg har ikke hatt lyst på søtsaker. Ikke at jeg er på jakt etter en eddik-kur, slikt har jeg ingen tro på. Men kanskje bruk av eddik på salater kan gi samme effekt hjemme som den jeg opplever i England? Først må jeg finne riktig type. I min nærbutikk har de ikke noe som heter mateddik, men hvitvinseddik og rødvinseddik og mye annet jeg ikke liker.

 

Fortsettelse følger.

 

PS! Heng deg gjerne på hvis du er i samme situasjon som meg. Det hadde vært hyggelig å ha noen å diskutere oppturer (les vektnedgang) og nedturer (les vektoppgang) med. Jeg skal på vekten igjen på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med solen kom også alle kiloene frem og solen har vært mye fremme i Bergen i år. I bikini veltet magen frem og jeg kunne ikke lenger overhøre at det faktisk var meg reklamen mot muffinmage snakket til, og det plager meg at jeg ikke tror at noen piller skal gjøre meg til More Woman. Kanskje de virker, kanskje ikke. Jeg har fylt 50. Jeg har betalt dyrt for mange typer preparater opp gjennom årene som skulle gjøre meg slankere og smidigere.

 

Faktum er at jeg har et midjemål på 102 centimeter. Jeg har muffinmage.

 

Jeg har også en garderobe full av klær som ikke passer. Vekten stanset mandag på 81,6 kilo, selv om jeg listet meg oppå og holdt pusten mens jeg ventet på dommen. I garderoben min har jeg klær i ulike vektklasser, det meste passer en 75 kilos utgave av meg selv. Det får bli første mål. Jeg har også noe som passer en vekt på rundt 72 kilo, og kanskje også noe som jeg kan bruke når jeg når hovedmålet mitt, men det blir i beste fall retroklær.

 

Kiloene har kommet snikende over tid, men en god del plusskilo har kommet på i løpet av det siste året. Da begynte jeg med hjemmekontor og jeg har virkelig fått erfare hva hverdagsaktivitet betyr. Hjemmekontor betyr at jeg ikke må løpe til bussen hver morgen og ettermiddag, men kan gå noen meter innendørs til eget kontor. Ikke bra, ikke i det hele tatt, med tanke på vekten. Mye stress på grunn av sykdom i familien har ikke hjulpet meg i riktig retning, heller. Mat har i perioder vært det minst viktige.

 

Teoriene kan jeg. Og jeg er i bevegelse hver dag. Jeg er så heldig å ha en bestevenn med pels som krever tur uansett hvor store regndråpene måtte være, og jeg takker ham for all helse han tilfører meg.

 

Men det har ikke vært nok. Jeg er glad i vin og jeg er glad i søte saker som sjokolade og marsipan, som jo snart selges hele året. Julemarsipan fra oktober til januar og påskeegg fra februar til mai, sånn cirka. Kanskje salgstiden blir ytterligere utvidet i år. Det vil ikke overraske meg om de første posene med julemarsipan dukker opp i en sjokkselger nær meg i løpet av september måned.

 

Da må jeg bli flinkere til å si nei. Dyrt er det også.

 

Men først må jeg bli kvitt tidligere års utskeielser. De skal jeg vekselvis svømme og gå av meg, i tillegg til å begrense matinntaket til i underkant av 1600 kalorier daglig, inkludert hvitvin. Målet er å se 75-tallet på vekten i løpet av august. Mye vil bli lettere da, ikke minst det å finne klær i garderoben som ikke ser ut til å være kjøpt to nummer for små.

 

Men først litt research. Jeg har valgt kallenavnet Vinegar, og det skyldes at jeg tilbringer to-tre uker hver år i England. Der bruker jeg mye eddik i maten, og har over tid notert meg at det har en positiv effekt på meg. Jeg har ikke gått rundt og vært småsulten, men begrenset meg til å spise til måltidene. Og jeg har ikke hatt lyst på søtsaker. Ikke at jeg er på jakt etter en eddik-kur, slikt har jeg ingen tro på. Men kanskje bruk av eddik på salater kan gi samme effekt hjemme som den jeg opplever i England? Først må jeg finne riktig type. I min nærbutikk har de ikke noe som heter mateddik, men hvitvinseddik og rødvinseddik og mye annet jeg ikke liker.

 

Fortsettelse følger.

 

PS! Heng deg gjerne på hvis du er i samme situasjon som meg. Det hadde vært hyggelig å ha noen å diskutere oppturer (les vektnedgang) og nedturer (les vektoppgang) med. Jeg skal på vekten igjen på mandag.

 

Hei og velkommen :D

Jeg føler at vi har mye til felles og jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Jeg tenker litt på de eddik greiene, å har du prøvd eple eddik? Det er jo mange som tar dette og mener at det har positiv effekt på vekta.

Det er ikke lett å gå ned i vekt å jeg merker at det blir vanskeligere jo eldre en blir. Jeg er 45 så jeg tenkte at dette er siste sjans å gå ned i vekt før jeg kommer i overgangsalderen. Da kan jeg tenke meg at det blir enda vanskeligere. Det er jo vanskelig uansett da alt jeg liker best er alt som er usunt. :blink: Jeg har aldri opplevd at jeg sitter på kvelden å tenker nå har jeg virkelig cravings etter en gulerot eller ett eple.

Jeg håper at vi kan støtte hverandre litt, da det er vanskelig å gjøre dette alene. Har du gått på kurs tidligere? Jeg har gått to kurs tidligere men dessverre så gikk jeg opp like fort som jeg gikk ned. Føler vel ikke helt at det var særlig inspirerende å gå på kurs å ikke lærte jeg noe som jeg ikke allerede visste der heller. Det var jo kun veiinga som hadde litt effekt. Det må jo være mulig å gå ned i vekt uten å gå på kurs også når vi jo vet hva vi skal spise for å få det til.

Ha en fin dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Hei 2fat,

 

utrolig kjekt at du svarte :) Det gjør det enklere å ha noen å snakke med, og jeg må le litt når du så treffende påpeker at det ikke er eple eller gulrot du har lyst på om kvelden.

 

Ikke jeg heller.

 

Ja, jeg gikk nettkurs for åtte-ni år siden. Holdt vekten lenge greit etter det, men så er kiloene (pluss noen til) kommet snikende tilbake. Nettkurs fungerte fint for meg. Selv om jeg ikke møtte kursleder ansikt til ansikt, måtte jeg rapportere vekten en gang i uken ...

Den gang gikk jeg ned 14 kilo, fordelt på to kurs.

 

Som jeg skrev så er jeg i England noen uker i året og der bruker jeg mye eddik, rett og slett fordi det står fremme og fordi jeg liker det. Det jeg etterhvert har erfart er at jeg ikke småspiser når jeg er i England, og har derfor bestemt meg for å prøve det hjemme også. Gikk til innkjøp av eddik 7 % og balsamico vineddik i går, den siste er god på smak og inneholder nesten ikke kalorier. Epleeddik har jeg hørt om, men aldri forsøkt. Har også lest meg litt opp på nettet og en effekt av eddik ser ut til å være at de holder blodsukkeret nede. Passer meg bra!

 

Mandag er det ny veiedag. Jeg har tilgang til basseng med motstrømsanlegg, og svømmer der en halv time fire ganger i uken. I tillegg går jeg mye tur, så jeg håper at jeg sakte, men sikkert kan krympe inn.

 

Dagens nedtur: Bekjent 1 ringer. Under telefonsamtalen forteller han stolt at han har gått ned tre-fire kilo den siste måneden, bare ved hjelp av hagearbeid. Grmf. En stund senere møter jeg bekjent 2, og det er blitt synlig mindre av ham de siste månedene. Ni kilo, forteller han, og det er 5 til 2-dietten han går på.

 

Kan menn, så kan vi!

 

Hva er din plan? Hvor mye vil du ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)/>

Det hørtes jo litt interessant ut med de der eddik greiene, så kanskje jeg også skulle prøve det. Har diabetes type 1 så det hadde jo vært greit med litt hjelp på blodsukkeret. Men det har bedret seg enormt denne siste uka når jeg ikke har spist snop, så jeg må prøve å kutte ut sjokolade for godt eller ha lov å spise litt på lørdagene men det er lettere sagt enn gjort for en sjokojunkie som meg. Denne uka har jeg spist moreller når jeg har hatt lyst på snop, å det har fungert ganske bra egentlig så nå har jeg hamstra til helga. :D/>

Når det gjelder vekta så er det endelige målet mitt 62 men alt under 70 er bra. Jeg må faktisk ned i 64 for å ha normal bmi og da er bmien i øverste sjikt. Jeg er bare 161 høy dessverre. Hvor høy er du?

Jeg måtte le av det du skrev med klær i alle størrelser der har du meg også, så jeg har klær med merkelappen på som venter meg når vekta går nedover. Jeg har også hund en schæfer,så som du skrev de drar oss med på tur. Jeg har ferie nå så jeg hadde tenkt å gå litt lengre turer, men det er så sinnsykt varmt ute, men får gå om kvelden. Skal "heldigvis" ikke på noe ferie, så jeg kan konsentrere meg helt om sunn mat og trim. :P/> Det er sikker lurt med veiedag på mandag slik at du holder deg litt i skinnet i helga, men jeg veier meg jo hver dag så jeg holder den offisielle veiedagen til fredag siden jeg startet på en fredag. Skal du melde deg på nettkurs denne gangen eller? Jeg har bestemt at jeg skal klare dette uten kurs, å heller belønne meg selv med noen fine klær på veien. Hva er hovedmålet ditt med vekta? Når det gjelder menn å vektnedgang, så tror jeg ikke det er noen vits for oss å sammenligne med dem, for de går alltid så enormt fortere ned i vekt enn oss. Føler jo at det har blitt mye vanskeligere jo eldre en blir.

Men nå er jeg sulten så til kvelds som blir middag blir det kyllingfilet med masse grønnsaker da jeg har spist litt for mye før i dag.

Du får ha en kjempefin dag, å dette skal vi klare :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Hei og god lørdagskveld til deg :)/>

 

Jeg er 162 høy, så vi er i samme båt. Målet mitt er å komme under 70 kilo. Det gjør meg kanskje ikke slank, men i alle fall slankere. Jeg håper å gå ned rundt en kilo i uken, og har tenkt å klare det selv. Ikke nettkurs på meg denne gangen.

 

Ja, dyrene lider i varmen. Jeg har en border collie som krever trim for både kropp og hode. Vi trener mye søk, altså at jeg kaster eller gjemmer ting i terrenget. Det ham god trim, men jeg er mer stillestående. Ikke for det, vi går lange turer også, men som du påpekte er det for varmt til det nå. I Bergen kaller avisene det for ekstremvarme.

 

Dagens trim ble derfor 20 minutter svømming, og 25 minutters vanngymnastikk. Har du prøvd vannjogging? Kjenner det utrolig godt i lårene, og en bonus er at jeg slipper belastningsskader. Har et kne som også trenger en lettere kropp.

 

De klærne. Grmf. Jeg må bruke hold inn-body for å få på meg den største buksen, og det er ikke bra i det hele tatt. Heldigvis går det mer i tights nå, og de merker jeg knapt noen forskjell på. Jeg kjøpte en god del nye klær i London i fjor høst, de var i det minste laget, men jeg planla å gå ned to-tre kilo. I stedet gikk det motsatt vei. De er fortsatt ubrukte. Gjennom høsten og vinteren ble det for mye av alt. Sykdom i familien tok bort fokuset på vekten og skapte mye stress, som jeg vet også setter seg rundt midjen. Eller rettere sagt: der midjen skulle være :o/>

 

Nå er jeg stappmett. Nydampede blåskjell, litt fullkornpasta av spelt og en halv pose baby leaf salat, vineddik, løk og pepper. Skikkelig godt.

 

Jeg har heldigvis ikke noe voldsomt sug etter sjokolade til dagen, selv om jeg utmerket godt kan kjøpe en stor plate og spise hele, og skal jeg være ærlig så har jeg vel kjøpt opp min andel av fem til prisen av tre. Men jeg er glad i et glass vin i både tide og utide, og har spist meg opp på for mye av alt som er godt. Prøver å kvitte med med Cola Zero-lasten etter å ha lest om aspartam, men er heller dårlig på å drikke vann.

 

Jeg har også mye å lære når det gjelder å begrense seg. Hvis jeg først kommer skjeivt ut en dag, kjennes som om hele dagen er tapt likevel og at det ikke spiller noen rolle hva jeg spiser. Og da kjøper jeg lett noe hos bakeren.

 

Veiing mandag. Krysser fingrene for at vekten er nedadgående ;)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Da var det første veiedag i vektklubben. Vekten stoppet på 80,6, altså et helt kilo ned. Superfornøyd med det :mellow: Men jeg må også ta til meg at resultatet nok kunne vært litt bedre hvis det ikke hadde vært lange, solrike sommerkvelder med litt for mye hvitvin.

 

Midjen har krympet med en centimeter. Jeg skulle ønske det var mer. Magen er i veien for alle klær :angry: Men en centimeter er bedre enn null. Skulle ønske jeg hadde tatt flere mål for en uke siden. Litt mer motiverende om jeg også hadde målbare bevis på at også andre deler av kroppen har krympet.

 

Jeg fikk 17,1 trimpoeng denne uken. Det meste er svømming og vanngymnastikk, som også er det eneste gangbare i denne drepende bergensvarmen. Det har blitt færre og kortere turer med hunden. Han trives også best i vann for tiden.

 

Målet for kommende uke er å komme under 80 kilo. Det vil bety mye å se et syvtall først på vekten, selv om jeg fortsatt har et stykke igjen.

 

Da ønsker jeg alle en kalorifattig uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med bra vektnedgang. :D/> Jeg prøver å holde meg helt borte fra alkohol hvertfall nå de første ukene, da jeg blir utrolig sugen på junk food hvis jeg drikker. Men jeg har jo en annen last og det er pepsi max. Jeg ser at du foretrekker cola zero men for meg er det bare pepsi max. Har også lest alt det der om aspartam, og jeg har klart å holde meg uten i perioder, men faller alltid tilbake til gamle synder.

Du har jo veldig bra med trimpoeng også, jeg har nok ikke vært like flink som deg. Svømming er jo knall trim, men jeg har aldri prøvd vanngymnastikk. Har også kjent smerter i kne og hofter, men håper dette skal forsvinne når vekta går ned. Jeg holder meg helst til trim der jeg kan ha med hunden da jeg bor alene. Det er fint å høre at du aktiverer border collien din, da det er mange som ikke forstår hvor mye hjernetrim og aktivitet de trenger. Vi hadde alltid border collier når jeg vokste opp, men bodde på gård så de var jo ute hele dagen.

Jeg kjenner meg igjen med de mage greiene. Jeg har til og med kjøpt en Røhnish shorts som virkelig holder inn, som jeg bruker under kjoler. den kan anbefales for jeg har flere hold in produkter å de kommer ikke i nærheten av denne. Jeg er akkurat som deg kjøper klær som er litt for trange for jeg skal jo gå ned i vekt, men jeg har jo bare gått opp det siste året, men nå skal dette snu. :angry:/>

Kan tenke meg at det blir herlig å se 7 tallet på vekta, å det er målet mitt etter ferien. Men jeg klarer nok ikke 1 kg i uka for da må man trimme ganske mye er min erfaring. Jeg hadde meg en snikveiing i dag å vekta viste minus 2,5 kg siden sist fredag så jeg er fornøyd med det da det jo ikke har gått to uker enda. men det er jo alltid slik de to første ukene.

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kan jeg slå meg med dere? Du snakket direkte til meg i ditt første innlegg Vinegar, med et snert humor og det liker jeg. Jeg er litt i samme situasjon, rett under 50, og med en pløsete muffinsmage og en vekt som uhøflig nok viste 83 kg da jeg kom hjem fra hytta på onsdag. Skulle skamme seg den vekta, jeg har jo sagt at den får klare seg med 7-tallet ;)

Jeg har nok lagt på meg 5kg siste år da jeg har vært plaget med ryggen og ikke har kunne trene så mye som jeg ønsker. Liker å trene, men kroppen har ikke vært med på annet enn korte turer og slyngetrening. Nå er ryggen bra så jeg kan trene mer igjen, for tiden skogsturer, litt jogging, og yoga nå på sommeren.

Ellers så elsker jeg å lage og spise god mat, for ikke å snakke om å kose seg med et glass vin. Målet er å se om det går an å kose seg med et par glass vin i helgen uten å ramle ut i potetgullfatet. Salt snacks er min største svakhet. I helgen har jeg klart meg uten, selv med to glass vin ;)

Jeg går ikke på kurs nå, men vurderer et kurs fra slutten av august. SKal nemlig ha to uker i enda varmere strøk i august og da blir det vanskelig å følge en fast kostplan.Men nå har jeg tre uker hvor jeg tester hvordan Roede-kosten fungerer med et budsjett på 1600 kcal.

 

Jeg er veldig spent på om kroppen kan overtales til å bli kvitt noen kilo. Merker jo det er vanskeligere enn for noen år siden. Har jo prøvd sånn halvhjertet på egenhånd men da har den ikke spilt på lag. Har tro på matplanen, for det virker som jeg kan spise mye bare jeg spiser smart, og da kan det bli lettere å unngå å ramle utpå. Hadde jeg gått og lagt meg kl. 21 om kvelden hadde jeg unngått noen kilo så disse kveldstimene må det gjøres noe med :huh:

 

Håper vi kan ha litt nytte av hverandre her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Hei på dere - alle gode ting er tre eller flere ;)

 

 

Ned 2,5 kilo allerede, 2fat? Helt rått, og selv om det er mye vann blir vekten uansett hyggeligere å forholde seg til. Når min viser 70+++ skal jeg vurdere å tørke støv av den. Spent på hva tallene dine viser på første veiedag.

 

Krysser fingrene for dere, begge to!

 

Jeg tror hverken på julenissen eller på at jeg vil nå målet om å gå ned et kilo hver eneste uke. Det er et foreløpig mål. 23. august skal jeg i et stort bryllup og i bryllup er det som kjent fotografer ....

 

Grøss! Det siste bildet som ble tatt av meg er ikke egnet til å vise offentligheten, selv om min mann synes det er fint. Jeg ser ut som et forvrengt bilde av meg selv, som om fotografen (også min mann) har tatt det med ekstrem vidvinkel :unsure:

 

Trimnivået mitt kommer nok også til å variere, og når den verste varmen har gitt seg blir det nok mest tur på meg også. Får prøve å legge inn litt jogging i nedoverbakkene. Det er uansett best å variere slik at jeg ikke går på en smell, enten at jeg går lei eller at jeg får en skade fordi jeg er for ivrig. Men ut må jeg hver dag, takket være den gode gutten min med fire labber. I dag gikk vi morgentur, men det var allerede da i varmeste laget. Etterpå ble det badetur med ballek i vannet (for ham).

 

Et spørsmål: Har noen av dere handlet på iherb.com? Hører rykter om Miracle Noodle som skal være helt uten kalorier og tacokrydder uten tilsetninger av alt mulig annet rart.

 

Stå på, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg må bare fortelle deg min erfaring med miracle noodles. jeg kjøpte en pakke, men når jeg fikk dem så fikk jeg litt sjokk for det var liksom en pose med noe flytende inni så jeg la de bare i skapet, og der lå de til jeg kastet dem. :blink:/> Jeg treger jo nå å har vurdert å kjøpe nye. Har handlet mye på iherb, men helst ting som ikke veier så mye slik at frakten bare blir 4 dollar. Du kan kjøpe alt som de selger på helsekosten til ca 1/3 av prisen av det de tar her pluss at de har masse andre ting. Kan absolutt anbefales.

Har virkelig slitt i dag og har spist en halv japp. Men det er jo bra da jeg vanligvis hadde spist en 200 grams sjokolade etterfulgt av en pose chips med dipp. Ja jeg kan virkelig hive innpå.

Er spent på vekta på fredag da det er den offisielle veiedagen min, så jeg håper det blir 3 kg på de to ukene.

De bildene du snakker om er det som satte meg i gang. Vi var på tur med jobben og det ble tatt masse bilder. Jeg fikk helt sjokk når jeg så den feite bolla (meg :o/> ) som satt der å trykket i meg på mat. Derfor er det full fokus til neste tur i september. Jeg har funnet ut at å ha ett mål som en reise eller noe er en veldig god motivasjon.

Velkommen til deg Cosinus. :D/> Kjekt med flere i noenlunde samme vektklasse. Det var jo lurt å legge seg tidlig, jeg må kanskje prøve det da jeg også sliter om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Huff da! Håper du klarte å kaste resten av sjokoladen. Selv hadde jeg nok ikke klart det, må jeg medgi. Du er ikke den eneste som kjøper 200 grams sjokolade og spiser hele. Det skal ofte ikke mye til for å få meg ut å kjøre kalorimessig, og som jeg har nevnt tidligere er det som om rullegardinen går ned hvis jeg får servert noe jeg ikke planla tidlig på dagen. Da spiser jeg like gjerne for to-tre også resten av dagen. Tankegangen er at dagen er ødelagt likevel.

 

Så jeg må jobbe mye med det å unne seg litt, og ikke alt eller ingenting. Det er det sistnevnte som har fått med opp i vekten. Jeg sjekket BMI-en i går. Fedme. Svart på hvitt. Underforstått så må det jobbes. Jeg vil ikke være den fete damen i gaten. Noen kilo for mye er til å leve med, men merkelappen fet? NOT!

 

Jeg har prøvd å sette opp en liste over mine uvaner i matveien, og den er svært lang og omfatter alt fra vin (med tilleggskalorier i form av lyst på salte nøtter), søte saker, skoleboller, ost og kjeks (jeg elsker ridderost) og reker med loff og mye majones (lett). Pluss pluss.

 

Ikke rart BMI-skalaen er sprengt. Eller at det er lett å bli motløs. Jeg prøver å holde fokus på å komme meg under 80 kilo, men varmen gjør det vanskelig å bevege seg så mye som jeg hadde ønsket. Varmen gjør det også uutholdelig å bruke noen form for hold inn, men det er en annen sak. Så få neste mål være å vippe over på den andre siden av BMI-skalaen.

 

Håper dere er på rett spor i dag. La oss i fellesskap vinke farvel til 80-tallet en gang for alle!

 

 

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok ikke kastet resten av sjokoladen, så den ligger i kjøleskapet og roper men jeg hører ikke etter. Får meg liksom ikke til å kaste den. Heldigvis kan vi jo spare opp til lørdag og kose oss med en liten bit. Heldigvis så holdt jeg meg godt innafor 1600 kcal så jeg er fornøyd med meg selv. Var litt sugen i dag også men løste det med å gå på shopping. Ja jeg bare elsker å shoppe så da glemmer jeg alt om mat å snop. Kan jo bli dyrt i lengden hvis det blir for ofte da, men nå har jeg jo ferie. :D/>

Ja vi skal snart komme oss under 80, men du Vinegar er jo der så og si vi andre må vel bare ta tiden til hjelp. Hadde håpet å være der til etter ferien, men det blir nok litt vel ambisiøst.

Du har rett i at det blir ikke nok trim i denne varmen, jeg har planer i kveld å sykle på ergometersykkelen min som jeg har i stua, da jeg jo har varmepumpen på kjøling så det er jo god temperatur her. Så ingen grunn til unnskyldninger.

Nei vi får bare stå på, jeg er hvertfall veldig motivert kjenner jeg. :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten begge to!

Synd med den halve sjokoladen men du klarte jo ihvertfall å stoppe der. Jeg er også slik at når jeg først spiser noe så kan jeg plutselig spise alt for mye. Det gjelder det å kontrollere nå, og det skal vi klare.

Mitt første delmål er 80 (eller selvfølgelig 79.9....) som jeg drømmer om å se før vi reiser på ferie i august. Men ser jeg det, vinker det vel fort forbi når ferien starter.

Neste mål er 75kg, og noen flere mål enn det tør jeg ikke sette meg enda. Er 178 høy, så jeg tviler på at jeg noengang vil se 6-tallet igjen.

Idag har vi vært et ærend langt unna og sittet i bilen mesteparten av dagen. Om kom så sent hjem at det rett og slett ble noen pizzabiter. Så budsjettet er sprengt idag, men det får gå. De andre dagene har jeg nesten hatt vanskelig for å spise nok.

 

Siden du er så glad i eddik Vinegar, har du smakt hvit balsamico? Det er min favoritt.

 

La oss krysse fingrene for en god dag imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Hei Cosinus :)

 

Hvit balsamico har jeg ikke prøvd, bare svart med pepper. Takk for tipset! Det jeg prøver er å bruke mer eddik enn før, men ikke som noen form for eddik-kur, men som en integrert del av maten. Forskning viser at eddik holder blodsukkeret nede, og det har jeg også selv erfart de ukene jeg har vært i England. Der serveres jo pommes frites til det meste, og jeg har ikke klart å la alt ligge igjen på tallerkenen, men likevel ikke kjent meg like oppblåst som når jeg spiser poteter her hjemme.

 

Du har høyden på din side, og ikke like mange kilo å bli kvitt som oss andre, men åtte kilo er åtte kilo. Krysser fingrene for at du ser 79-tallet før ferien. Jeg er enig i at 79,9 er mye bedre enn 80,1 :lol:

 

Som hundeeier får jeg mye gratis av trimpoeng. Det ser jeg nå som jeg er begynt å notere. Gårsdagen ble avsluttet med sen kveldstur med hunden min. Turen varte i 1 time og 40 minutter, og ga meg 2,7 trimpoeng. Vekten er på min side i alle fall når det gjelder kaloriforbruk. Det får være noe å ta meg seg videre i dag :)

 

Stå på! På min neste veiedag har jeg bestemt meg for å ta mål av mer enn midjen. Tror det kan motivere i lengden, forutsatt at de krymper. Og til 2fat: Jeg fant noe som heter Dukan noodles hos iherb, som også er laget av en plante og helt kalorifrie. Har bestilt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å høre om de nudlene Vinegar. :P/>

Jeg synes vi er gode som holder på med dette nå om sommeren. Det er alltid masse folk som skal begynne ett nytt å bedre liv etter sommeren, etter at de har spist masse å lagt på seg x antall kg i løpet av sommeren. Mye bedre å begynne nå så vi kan se flotte ut i de fine høstklærne som kommer.

Ja det er herlig med hund, da må vi jo trimme. Jeg gikk to turer i går samt en halv time på sykkelen, å det skal jeg prøve å fortsette med. Jeg var helt gjennomsvett etter sykkelturen, men det føles alltid godt etterpå. Jeg får øke litt etter litt når formen kommer seg.

Cosinus du må jo være ganske nær å ha normal vekt når du er så høy. jeg har alltid ønsket å være litt høyere men ikke så mye man kan gjøre med det. Men å være både lav å fet,det vil jeg ikke lenger. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er heldige som har små firbente som gir gratis trimpoeng, det motiverer nok å notere dem ned. Jeg må komme meg ut på egenhånd men det går bra nå i ferien når det ikke er for travelt.

Jeg skjønte at du brukte eddik i maten og ikke som kur ja Vinegar. Blir moro å se om du merker effekt av det.

Jeg fant ut at jeg skal ha veiedag på mandager for det gir litt ekstra press i helgen. Så da får jeg ikke min første "hele" uke før over helgen, siden jeg begynte så smått midt i forrige uke.

Klart det er tøft å gjøre dette midt på sommeren, men vi slipper ihvertfall de ekstra kiloene som vi ville fått ved å vente til høsten.

Jeg er heldig med BMI-mål som er så høy, men likefullt sitter nå fettet godt plantet rundt magen da. Hadde det enda fordelt seg pent rundt om ;)

Jeg gjorde den tabben å måle midja første gang etter middag, og neste gang å morgenen. Plutselig hadde jeg tilsynelatende gått ned masse :huh: Men etter middag igjen var det jammen på plass igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Ja, magemettet ser ut til å komme med årene. Godt du tar tak i det før BMI-en skyter i været, magen er sprengt og det danner seg nye fettceller også andre steder på kroppen.

 

I min manns familie er alle uforskammet slanke, spesielt søsteren hans. Selv som normalvektig har jeg alltid følt meg stor og uelegant når jeg har vært i nærheten av henne. Men så var det magen, da. Selv hos henne er den nå tydelig, selv om hun nok fortsatt har en BMI i den nedre delen av det som regnes som sunt.

 

Selv tjuvstartet jeg helgen i går, og det straffer seg nok når jeg skal på vekten på mandag. Litt mye Tall Ship Race-selskap. Det er ingen trøst at dette ikke er noe som skjer hvert år, men jeg får bare fortsette.

 

Ned skal jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei damer :D/>

Ja magefettet er noe dritt. Det er også de fantastiske "love handels". Alltid når jeg har på meg ei dongeribukse eller noe så glir buksa litt ned og alt fettet spretter ut. :angry:/>

Hadde veiedag i dag og det ble 0,9 kg ned. Hadde jo håpet på mer, men det får være godt nok.

Jeg kan vel ikke si at hunden min er en av de søte små da han veier 44 kg å er ganske så stor og sterk. Vi gikk lang tur i går og avsluttet med bading, eller ikke jeg da jeg ikke viser meg offentlig i badedrakt enda.

Det er jo kjipt når alle i familien er slanke, men heldigvis så slipper jeg det da min familie ikke kan kategoriseres som slanke på noe vis. Jeg kommer fra en familie da alle sammenkomster og kos er ensbetydende med mat, masse mat.

Nei stå på videre damer, snart er vi slanke å pene. :D/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Grattis med minus 0,9 kilo, 2fat :rolleyes:

 

Og du har helt rett: snart blir vi slanke og kan vise oss offentlig på en badestrand. Jeg priser meg lykkelig som har tilgang til basseng der det ikke er så altfor mange øyne, men jeg håper å være klar for strandlivet når høsten nærmer seg vinter. Vinterbad er sikkert undervurdert :D

 

Egentlig er det bare bra at det tar litt tid å gå ned og at vi ikke enkelt kvitter oss med fem-seks kilo på noen uker. For da ville vi ha gått tilsvarende fort opp!

 

Grøss!

 

Uken min har heller ikke bare bestått av nedturer (les Tall Ships Race). Jeg kan nå bruke en BH jeg kjøpte i januar. Den sitter perfekt. I januar bulte det alle steder og jeg måtte presse den igjen, og kunne selvsagt heller ikke bruke den. Hvorfor jeg kjøpte den? Si det ...

 

Så noe positivt må ha skjedd. Før jeg meldte meg inn i vektklubben hadde jeg trent og spist sunnere i noen uker. Jeg var også alene med hunden en ukes tid, og det var tre gode turer for dagen. Men jeg har ikke mål på hvilken effekt de første ukene hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan jeg være med å leke? :wub:

 

Jeg er ca like gammel og like kort som dere med mine 160 cm og nesten femti år.

Før kalte jeg meg petit, nå ser jeg mer.. sammentrykket .. ut. :huh:

 

Har tynt meg selv ned fra skrekkvekt på 80,1 kilo til å såvidt se 74-tallet denne uka.

første delmål nå er 72. Da blir det ryddedag i skapet, legge vekk nye klær og lete fram første runde gammel mote. Jeg bør sikkert finne noen belønning også, men jeg kommer ikke på noe mer enn at å se 72-tallet må være nok belønning i seg selv..

 

Jeg har bedrevet mye bedrøvelig slanking av formen trene sykt mye, for så å bare gi blaffen i alt.

Denne gangen er det saaaakte ned og aldri helt opp igjen som gjelder.

 

Det er virkelig gørrkjedelig å veie all maten, men jeg merker at med en gang jeg ikke gjør det eser brødskivene helt umerkelig fra 35 til 50 gram. For meg er det store problemet å ikke gi seg, men heller ikke falle i jegskalgjørealthundregangerbedreennalleandreogblislankiovermorgen-greia.

 

Jeg har veiedag mandager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Sammendrag uke 2

 

 

Jeg starter uken med et stort smil :rolleyes: Vekten viser 79,6 kilo - og det er et helt kilo ned :rolleyes: Det hadde jeg ikke trodd. Uken har ikke vært etter boken ernæringsmessig. Det har vært Tall Ships Race i Bergen, 30 varmegrader så godt som hver dag, lange kvelder med hvitvin. Jeg har heller ikke vært flink til å spise regelmessig på grunn av varmen. Likevel klarte jeg å si farvel til det tunge 80-tallet, og jeg sier ikke på gjensyn!

 

Rundt midjen krympet jeg 1,5 centimeter (tilsammen 2,5).

 

For å forberede meg på uker med stillestående vekt har jeg denne mandagen også tatt andre mål:

 

Hals: 36 cm

Overarm: 31 cm

Midje: 99,5 cm

Muffinmagen: 112 cm (sic!)

Lår: 57,5 cm

Legger: 36,5 cm

 

BMI: 30,3

 

Det neste delmålet er å komme seg ned i en BMI som "bare" viser overvekt og ikke fedme.

 

Ukens garderobefangst:

 

En svart BH, kjøpt for trang i januar, aldri brukt. Nå sitter den helt fint.

 

En sommertopp, kjøpt for trang i England i mai, aldri brukt. Nå kan den brukes, men det er en fordel å huske å holde inn magen :lol:

 

Så var det eddik-effekten:

 

Jeg skal være forsiktig med å konkludere siden uken har vært en endeløs hetebølge, men det kan synes som om eddik hjelper på en måten at jeg er lengre mett etter et måltid. Jeg har laget meg salat til lunsj bestående av skalldyr, babyspinat, kidneybønner, løk, agurk, tomat, fetaost, sopp etc. (litt avhengig av hva jeg har hatt i huset). Som dressing har jeg enten brukt vineddik eller blandet to spiseskjeer eddik 7 prosent med to spiseskjeer balsamico oljedressing fra Idun. Pluss pepper. Det har smakt nydelig, og mettet på tidspunkter jeg ellers har hatt lett for å småspise.

 

Da takker jeg for meg! Nå heier jeg på dere andre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinegar

Sammendrag uke 2

 

 

Jeg starter uken med et stort smil :rolleyes:/> Vekten viser 79,6 kilo - og det er et helt kilo ned :rolleyes:/> Det hadde jeg ikke trodd. Uken har ikke vært etter boken ernæringsmessig. Det har vært Tall Ships Race i Bergen, 30 varmegrader så godt som hver dag, lange kvelder med hvitvin. Jeg har heller ikke vært flink til å spise regelmessig på grunn av varmen. Likevel klarte jeg å si farvel til det tunge 80-tallet, og jeg sier ikke på gjensyn!

 

Rundt midjen krympet jeg 1,5 centimeter (tilsammen 2,5). Trimpoeng kom opp i 15,1, og ja, denne uken fikk jeg mye pluss på grunn av hunden: vi har jogget til nærmeste badevann så snart det har vært forsvarlig. Det vil si enten grytidig eller sent, sent på kvelden.

 

For å forberede meg på uker med stillestående vekt har jeg denne mandagen også tatt andre mål:

 

Hals: 36 cm

Overarm: 31 cm

Midje: 99,5 cm

Muffinmagen: 112 cm (sic!)

Lår: 57,5 cm

Legger: 36,5 cm

 

BMI: 30,3

 

Det neste delmålet er å komme seg ned i en BMI som "bare" viser overvekt og ikke fedme.

 

Ukens garderobefangst:

 

En svart BH, kjøpt for trang i januar, aldri brukt. Nå sitter den helt fint.

 

En sommertopp, kjøpt for trang i England i mai, aldri brukt. Nå kan den brukes, men det er en fordel å huske å holde inn magen :lol:/>

 

Så var det eddik-effekten:

 

Jeg skal være forsiktig med å konkludere siden uken har vært en endeløs hetebølge, men det kan synes som om eddik hjelper på en måten at jeg er lengre mett etter et måltid. Jeg har laget meg salat til lunsj bestående av skalldyr, babyspinat, kidneybønner, løk, agurk, tomat, fetaost, sopp etc. (litt avhengig av hva jeg har hatt i huset). Som dressing har jeg enten brukt vineddik eller blandet to spiseskjeer eddik 7 prosent med to spiseskjeer balsamico oljedressing fra Idun. Pluss pepper. Det har smakt nydelig, og mettet på tidspunkter jeg ellers har hatt lett for å småspise.

 

Da takker jeg for meg! Nå heier jeg på dere andre :rolleyes:/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...