Gå til innhold

#69kgprosjektet


Gjest Vinegar
 Share

Anbefalte innlegg

For 20 år siden gikk ikke jeg på GR-kurs. Det gikk i perioder i Nutrilett :rolleyes: Men vekten var ikke like problematisk som nå. Jeg hadde en jobb som betydde mye løping og annet som krevde sitt.

 

Jeg tok et nettkurs hos Grete Roede for en del år siden, åtte-ni, tror jeg. Mener å huske at jeg den gang skulle ligge på rundt 1600 kalorier. Nettkurset fungerte bra, fordi det forpliktet. Men å starte en tråd har mye samme effekt, merker jeg. Etter en uke med sykdom var det høyst motvillig at jeg veide meg på mandag. Uten tråden hadde jeg nok ikke gjort det. Jeg trodde jeg hadde gått opp, ikke ned. Og da er det lettere å se bort fra vekten enn på den ;)

 

Jeg er ikke flink å registrere mat regelmessig, mer kontrollsjekker innimellom, så kostholdscore kan jeg ikke skilte med. Men jeg prøver å få i meg et variert kosthold, spiser mye sjømat, lite kjøtt, og salat med eddikdressing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei englejenta :rolleyes:

 

Det har ikke noe med slanking å gjøre at jeg spiser lite kjøtt, men jeg er opptatt av at kjøttet jeg spiser skal komme fra produsenter som garanterer et etisk dyrehold, og det gir dyrere kjøttmat. Jeg følger Dyrevernsalliansens anbefalinger.

 

Sjømat har jeg alltid vært glad i. På turer i Berlin har jeg for eksempel vært en stor fan av tunfiskpizza :rolleyes:

 

Dette er et personlig valg som jeg som forbruker har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

å ja.) da skjønner jeg :)

Jeg begynenr forresten på kurs 27 august( ikke nettkurs), gikk på kurs for 3 år siden og gikk ned 10 kg.

det jeg lurer litt på er at jeg har fått tildelt 1600 kalorier, men så fort jeg kommer over 1400 når jeg registrerer så blir det haket av sånn grønn, altså at det på en måte er innenfor det jeg skal spise.

vil det da si at jeg kan spise alt fra 1400-1600 kalorier

 

tenkte spise dette fremover

 

frokost: 2 havreknekkrbrød med leverpostei, sylte agurk og litt smør

 

samme til lunsj

 

mellommåltid : proteinshake og en banan

 

middag: kyllingkjøttdeig, litt ost, litt rømme, grønnsaker, 2 kiwi til dessert

 

kveldsmat : gresk yoghurt med vanilje og Granola, altså slik boks med yoghurt og frø i lokket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei engeljenta28. :)

 

Jeg synes den menyen din ser kjedelig ut, hvis du har tenkt at det skal bli det eneste du spiser fremover. Det skal jo ikke være en slankekur, men en livsstilsendring du har begynt på. Da gjelder det å venne seg til gode og varierte dagsmenyer så man ikke går lei. Mat er mer enn bare drivstoff til kroppen, man skal tross alt kose seg med maten resten av livet også. Snakk med kurslederen din når du begynner på kurs, hun kan hjelpe deg - det er tross alt det du betaler henne for. Og bruk kursbøkene, det står mye fornuftig der.

 

Lykke til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

hei igjen:) blir jo selvfølgelig endring i litt middager, og litt pålegg liksom men jeg liker å spise det jeg liker hehe.

 

eneste jeg er redd for er at jeg havner på 1400 kalorier om jeg begynner å ha annen mat, for jeg skal ligge på 1600.

Jeg spiser ikke ris og potet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Engeljenta , jeg synes også menyen din så trist ut :(/>/>

Om du kommer på 1400 kcal istedet for 1600 tror jeg det er OK. Jeg skal kun ha 1300, så du ender ikke på sparebluss før du kommer under 1000 kcal.

Prøv ut noen av oppskriftene til GR - de er veldig bra :)/>/> :)/>/>

 

Min hverdag ser sånn ut :

Frokost : 2 knekkebrød med urter og havsalt fra mesterbakern med lett gulost

 

Mellommåltid : cherrytomater , eple , yoghurt 0 % fra Yoplait

 

Lunch : stor salatbolle + proteiner som egg,skinke, kyllingkjøtt, reker

 

Mellommåltid : Banan, gulrot, yoghurt fra Yoplait 0%

 

Middag : GR oppskrift som scampi/svin , kyllingfilet med spekeskinke, kokt laks mm - mye salat til - lite potet og ris

 

Kvelds ; yoghurt % 0 Yoplait med masse blåbær og bringebær

 

Prøver å ha med gulrotbiter og cherrytomater på jobb + yoghurter i kjøleskapet

Vi har heldigvis fruktkurv på jobb , og kantine med salatbar :lol:/>/>

 

Engeljenta ; jeg og elsker den yoghurten du spiser : gresk med granola,men det er så mye kalorier i den , 220 tror jeg. Jeg spiste så mya av den at jeg sendte en mail til TINE for å spørre om ant kcal (det står ikke om det er pr 100 mg elle pr beger i innholdsfortegnelsen )

Du kan spise 4 stk 0% fra Yoplait istedet for 1 av den greske....

 

Prøver også ut havresmoothien til GR , men må fjerne noe ( banan ?) da jeg gjerne vil ha i et ss med Udo`s choice

 

Vinegar : hva er dine proteinkilder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

ja jeg vet det kan se litt kjedelig ut, men skal variere litt i forhold til pålegg og middager,

jeg spiser og ofte havregrøt på 50 gram havregryn+ melk og det er jo og over 200 kalorier.

 

men jeg klarer liksom ikek følge det oppsettet der det står hvor mye man skal ha til hvert måltid, for det jeg tenker er at uansett så er det antall kalorier i forhold til det man forbrenner som teller.

 

jeg har hørt at kroppen går på sparebluss når man er på 1200 kalorier,

 

Den greske yoghurten med granola er fra synnøve finden, den inneholder 198 kalorier tilsammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandag24

Hei

 

Leser og skjønner at dere har god peiling på GR metoden. Personlig synes jeg det er vanskelig å planlegge dagene i forhold til mat og kalorier.

Prøver nå å legge inn her hva jeg spiser for på den måten å skjerpe meg. eller få i meg nok mat.

Veldig kjekt å se konkret hva dere spiser per dag. Tusen takk!

Jeg har noen uker prøvd å spise lite og sunn mat. Gikk litt ned men så var det bom stopp. Vekten rikker seg ikke.

HAr prøvd å regne ut at jeg skal ha ca 1300 kalorier per dag.

 

Målet er å gå ned ca 7 kg...

 

HAr dere flere gode tips blir jeg veldig glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Søtsug, Englejenta - og dere andre :rolleyes:

 

Du spurte om mine proteinkilder, svaret er mye fisk og sjømat, som både er proteinrik og full av vitaminer og fettsyrer. I tillegg spiser jeg økologisk dyrkede egg og litt kjøttmat som Stange-kylling, som jeg marinerer og steker selv.

 

Jeg spiser mye salat i ulike former og fasonger. Poteter og ris holder jeg med unna, i stedet spiser jeg byggris og spelt-pasta (grov type).

 

Jeg er også glad i en porsjon suppe.

 

Et enkelt tips til Englejenta er å kjøpe ferdige vårruller, som jo finnes både med og uten kjøtt. De er magre og inneholder bare 150 kalorier per stykk. To slike og en innholdsrik salat med for eksempel kidneybønner, er et sunt måltid som det er enkelt å regne ut kaloriinnholdet i.

 

Supert at du begynner på kurs, Englejenta :) Da får du både gode råd og oppskrifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

takk for tips vinegar:) eneste jeg tenker på er at jeg har meny 2, altså 1600 kalorier, men er det slik at jeg må ligge på 1600 da eller kan jeg liksom ligge på 1500?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er fare for at kroppen går på sparebluss om du lander på 1500 kalorier, Englejenta. Såvidt jeg minnes sa ikke kurslederen min noe på at jeg de fleste dager lå litt under og jeg hadde den gang også 1600 kalorier :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

takk for svar vinegar:) bare søtsug som snakket om at en ikke havner på sparebluss før man er under 1000 kalorier men det synes jeg høres litt merkelig ut.

 

jeg gikk på kurs for 3 år siden og lå da på 1400 kalorier, og det fungerte veldig bra, så kanskje det går greit at jeg ligger rundt 14-1600 kalorier da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinegar: Jeg har arbeidet en del på gård, så vi spiser bare egg og kjøtt fra dyr som har vært lykkelige. Det gjelder forresten fisk også, vi unngår oppdrettsfisk så godt det lar seg gjøre. Jeg visste ikke om anbefalingene fra dyrevernet, skal sjekke selv om jeg regner med at jeg er innafor. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI,

 

Jeg blir litt imponert over hvor gode valg Vinegar og Indigo har gjort

i forhold til dyr og mat . Supert med mye fisk og økologisk mat. Må innrømme at jeg synes mye av den økologiske maten er altfor dyr...

Fisk er spesielt godt på sommeren når en kan grille :)/>

 

Prøver å holde meg unna potet, ris og pasta. Også sukker og hvetemel da

 

Jeg får " en grønn hake" ved 1150 kcal, og går så absolutt ikke i noe sparebluss ved det på min 1300 kcal meny :)/> :)/> :)/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for ukessammendrag!

 

Til tross for at jeg har vært flink hele uka har jeg gått opp 0,7 kilo til 74,3. :blink:

Hadde jeg ikke samtidig tatt målene mine og visst at jeg har gått solid ned i cm (4 cm bare i midjen), hadde dette vært et sånt tidspunkt jeg ellers hadde gitt opp fordi ingenting funker likevel. Nå tenker jeg at dette er fordi jeg denne uka har trent veldig mye - og skal kikke nøye på om det er noen steder jeg kan forbedre kostholdet. Eventuelt passe på at jeg ligger nærmere 1500 enn 1700 kcal.

 

Ukas resultat: Opp 0,7 og bukseknappen går lettere igjen. Jeg fortsetter å jakte på 73-tallet.

 

Lykke til med resultatene alle dere andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mellow:

 

Hyggelig å høre at bukseknappen går lettere igjen, Indigo, mindre hyggelig med vekten. Kan du ha spist noe salt som binder mer vann til kroppen eller noe? Eller fått i deg kaloririke drinker? Du har uansett kommet langt, så jeg håper at du står på videre! Lurt at du også tok målene. Det er slike mandager vi trenger dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månedssammendrag (1)

 

Da var den første måneden på forumet tilbakelagt og jeg går høsten i møte med færre kilo enn jeg hadde midtsommers. Vekten stoppet på 78 blank i dag. Det er minus 0,6. Totalt har jeg gått ned 3,6 kilo på en måned, og det er jeg fornøyd med. Målene er en annen sak. Jeg hadde håpet å krympe mer over midje og mage.

 

Endring i mål de siste to ukene:

 

Hals: 36 cm (0)

Overarm: 29 cm (- 2)

Midje: 98 cm (-1,5)

Muffinmagen: 111 cm (sic!) (-1)

Lår: 57 cm (- 0,5)

Legger: 36 cm (- 0,5)

 

BMI: 29,7

 

Målebåndet bekrefter likevel at det er blitt mindre av meg, og jeg er storfornøyd med at BMI-en nå er krøpet under 30. Kategori overvekt er bedre enn kategori fedme, selv om jeg fortsatt har altfor mange kilo på kroppen.

 

Men jeg merker at noe har skjedd, spesielt på overkroppen. Toppene sitter løsere, og jeg skulle ønske at jeg hadde mål over ryggen. Det er her jeg ser resultatene best! Magen kommer fortsatt i veien for klærne, men utvalget i garderoben har økt med en dongeribukse. Riktignok fortsatt i strammeste laget over magen, men jeg får den på! Og den er løs over lårene :)/>/>

 

Neste delmål er 75 blank. Og å komme inn i treningstøyet jeg fikk av min svigerinne til bursdagen i juni. Om tre-fire centimeter klarer jeg å få glidelåsen i treningsjakken igjen :)/>/>

Aldri om jeg noen gang kommer til å røpe at den ikke passet i utgangspunktet!

 

Lykke til, alle sammen med en ny, mager uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

Så bra Vinegar :) du er jo kjempeflink

 

i dag blir maten slik

 

frokost:2 havreknekkebrød med litt smør og leverpostei og sylteagurk og et glass appelsinjuice

 

lunsj: samme uten juicen men en kiwi

 

mellommåltid: proteinshake og en banan

 

middag: kyllingkjøttdeig, litt rømme, litt ost, og agurk og paprika og litt salsa

 

kvelds: havregrøt med litt smør

 

høres dette greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Engeljenta :rolleyes:/>

 

Jeg kan ikke se noe galt med dietten din, men jeg vil sterkt anbefale deg å variere slik at ikke kostholdet blir så ensforming at du til slutt ikke orker tanken på mer kyllingkjøttdeig. Knekkebrød til frokost og lunsj er helt etter boken, så vidt jeg vet. Knekkebrød er også praktisk å ha med seg på jobb.

 

Har du fått GR-oppskrifter? Og hvor mye er du i bevegelse?

 

Selv fikk jeg 12,7 trimpoeng sist uke, og det var en uke der jeg ikke trente noe ekstra i det hele tatt, bare gikk tur med hunden min. Jeg synes det er greit å få konstatert at det ikke er sofasitting som har økt vekten, men kostholdet. Mer enn en gang stoppet jeg på butikken etter tur (vi har et fint lite fjell en kort kjøretur fra der jeg bor) og begrenset meg ikke til å kjøpe den planlagte middagen, men også boller og sjokolade eller nøtter som jeg spiste i bilen på vei hjem :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engeljenta28

Hei igjen, har ikke startet på kurs enda, starter 27 august, men har sjekket litt oppskrifter her inne, men i dag er en sørgelig dag for meg, var til homeopat og fikk påvist gluten alleri og melkeallergi så blir litt endringer nå huff.

 

skal til pt`en min i morgen og fredag, så spinning onsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Englejenta kanskje fordøyelse/forbrenning blir bedre når du kutter ut melk og gluten ?

Du vil sikkert føle deg bedre med det som er riktig kost for deg. Spør på GR kurs om de har egne menyer ! Det er mange med de samme allergier

Jeg abonnerer på "dagens middagstips " under fanen meny her på GR . Gode oppskrifter som gir fin variasjonog nye ideer

 

Vinegar du har jo fått fart på fettforbrenningen . Gratulerer ! Du må jo ha smekre ben :rolleyes:/>/>

57 cm på låra- mine var 61 sist uke .Har veiedag i morgen så jeg håper mine også er blitt litt smalere.

 

Indigo , du vet sikkert at kiloene ikke alltid henger sammen med den innsatsen du selv føler at du gir , men cm er jo viktigst , og så kommer sikkert resultatet på vekta i neste uke . Vær tålmodig ! Kanskje du har fått flere muskler. De veier som kjent mer enn fett :)/>/>

 

Anbefaler GR eplekaken . Bakte den i helgen og fikk mye skryt :)/>/> :)/>/> :)/>/>

 

Har nettopp vært på bootcamp og i morgen venter Zumba . Godt å være i gang igjen !

Denne gangen skal jeg ikke sprekke :D/>/>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte homeopater å stille diagnose på glutenallergi? Og i voksen alder? Det er en alvorlig diagnose, så dette ville jeg ha vært skeptisk til!

 

Har du vært til vanlig lege? Er dette en slags importert hjemmetest som det er blitt advart mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...