Gå til innhold

De siste vanskelige kg


Anbefalte innlegg

Jeg har vært inne på sidene til GR jevnlig i to år, og før det nokså sporadisk over noen år.Har vært aktiv i "hold vekten over et år, men siden jeg ikke har klart å holde vekten, så prøver jeg nå en egen tråd her i "under 10 kg"... jeg har forhåpentlig "Mine venner" inne i hold vekten selv om jeg også kryper litt på siden her.. :)

Jeg var "flink" fra høsten 2012 og fram til sommeren i fjor, men mistet litt taket i løpet av sommeren... Jeg gikk opp ca to kg i løpet av fjor sommer... Hadde jeg tatt umiddelbart grep da, hadde jeg ikke vært her nå. Utover høsten krøp det på mellom 0,5 og 1 kg... så klarte jeg å balansere der fram til sommeren - sånn +/- en halv kg. (Når jeg sier "klarte å balansere" så er ikke det egentlig noe skryt, for poenget er ganske enkelt at jeg ikke klarte å komme meg ned igjen til der jeg var året før... :angry: )

Så kom altså årets sommer og selv om jeg ikke har gått opp så mye siden før sommeren, er jeg likevel 7,5 kg over ønskevekt, men 6,5 over den vekten jeg anser som rimelig.

Jeg veide meg i dag fordi jeg ville se svart på hvitt (svart på grått, for å være nøyaktig :rolleyes: ) hva en helg som den jeg har bak meg, gjør med en stakkars kropp, og vekten viste skremmende 72,5 kg... :unsure:

Så helt klare tall:

Status 11.08.14: 72,5 kg

Mål: 65-66 kg

Så kommer spørsmålene:

1. Hvor lang tid skal jeg gi meg selv?? DET er ikke så lett å vite. Hvis jeg sier 0,5 kg/uke blir det 1. desember omtrent....

2. Hvor mye skal jeg spise? Hvis jeg spiser 1600 kcal/dg går jeg tradisjonelt ned raskere... Mitt problem er jo ikke egentlig at jeg spiser for mye mat, eller så innmarig usunn MAT... Jeg bare går fullstendig berserk i kakefat, godteriskåler, snacksposer, iskrem, nøtteskåler - you name it, I eat it... Jeg ELSKER brød, pizza og pasta - JADDA har hørt det før, at jeg bør kutte ut slik mat, men jeg er ikke sikker på om jeg vil det. Tanken er jo at dette skal jeg en gang kunne regulere og beherske! Jeg vil heller ikke kutte ut vinglassene mine. Men jeg tror (og vet nok innerst inne) at jeg MÅ kutte ut sjokolade, nøtter og salt snacks. Der ligger det SÅÅÅ mye energi og selv om nøtter er sunt, så er ikke 1 kg nøtter på en kveld så veldig sunt :blink: . Vel - tilbake til hvor mye jeg skal spise. Jeg tror jeg skal prøve å legge meg på et sted mellom 1600 og 1800 kcal/dg. om jeg går ned litt saktere, så gjør ikke det så mye...

3. Trening - stort sett ikke noe problem. Jeg trener jevnlig, det liker jeg og jeg er vant til det. Kan bli noe bedre (les 100% forbedringspotensiale :rolleyes: ) til å trene styrketrening, stort sett blir det bare løping på meg.... ute og på tredemølle. Liker ikke å løpe ute når det er kaldt....(gjett om jeg har kost meg med å løpe ute i sommer :lol: )

 

Ok. Da bare tar jeg dette skrittet - hopper over hit og målet er å være ubeskrivelig ærlig hver dag B) i mine rapporter - det er jo litt "bindende", er det ikke :P . Møter fristelser hele tiden, men det gjør alle andre også, så her er det bare å bite tennene sammen, smile bredt hive seg ut i verden med et rungende: DETTE KLARER JEG!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til, Enna! Dette klarer du kjempefint nå når du har bestemt deg! :D

 

Og klart du må holde deg på "Hold vekten"-sidene også! Som du ser er det flere enn du som "flekser" - selv er jeg stadig her inne også, og hvem vet - utover høsten hører jeg kanskje til her igjen på ordentlig jeg også? :unsure:

 

Men planen er å forsøke å unngå det, da... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. første (!) dag over, so far so good. Torsk med salat til midday. GODT!! Finn Crisp og te til kvelds (litt geitost på så får jeg litt søtt, også :rolleyes: .

Løp 4x4 intervall på mølla etterfulgt av litt styrke for magemusklene. Prøver å holde skrittlengden nede og frekvensen oppe... "alle" sier at det er en riktig måte å løpe på. Så nå er det "bare" å holde på mer eller mindre som jeg har gjort i dag, så går det sakte, men sikkert nedover. Og i løpet av de dagene skal jeg altså lære "ALT" om hva jeg trenger og ikke trenger... Vel, om jeg bare kan klare å få inn under huden at jeg for all framtid må være bevisst på hva jeg putter i munnen.... DET syns jeg er noe av det vanskeligste. Det er også der jeg har "sviktet" i sommer. Jeg har bare latt det flyte.

Vel det er ikke første gangen jeg har "tatt meg sammen", jeg vet at jeg kan falle ned igjen og igjen,, men jeg skal arbeide for at om jeg raser i grøfta en dag, skal jeg reise meg opp igjen med en gang... ikke vente til neste uke eller liknende...

Så god natt. I morgen er en ny dag hvor jeg tar vare på kropp og sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen... Spist etter planen. Invitert bort i kveld... Veldig mye godt på bordet, men jeg holdt fingrene fra fatet og drakk bare hvitvinen.... Det var planlagt. STOLT :rolleyes: . Løpt på mølla og syklet... Trasket rundt på kjøpesenter... I morgen er det ikke sikkert jeg rekker trening, men det går bra. Skal hvertfall holde meg til matplanen min.

Det sies at det holder å veie seg en gang i uken.... Vel, jeg klarer ikke å holde meg unna vekten. Skal ikke rapportere vekt mer enn hver uke her inne... Det kan jo bli litt intenst kanskje, med et gram ned og to opp.... :P .

Vel - to dager er over... Da får bare dag nr tre bli like bra.

Lykke til, til meg selv ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt sett riktig mengde kcal, men litt skjevt fordelt på måltidene. Ble litt mye middag.... Og lite ellers. Ikke fått trent i dag. Satser på en tur i morgen, men det kan holde hardt. Har mye som skal ordnes før lørdag. Da bærer det ut av landet, igjen...

Spiste en hel eske med sukkerfrie pastiller i dag... Ikke lurt for magen :blink: !

 

Tidlig kveld i dag. Det blir godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lite mat i dag.. Syns det er vanskelig å planlegge dagene. :blink: Plutselig har timene gått og jeg er egentlig veldig sulten... I dag var middagen veldig mager... Det var torsk i tomatsaus. Masse hvitløk, løk og pepper :) .... Nam, nam! Fisk er veldig godt, syns jeg :D .

 

Løp en tur på mølla innimellom vasking og rydding. Veeeeeldig vått i skogen, nå :huh: . I morgen tviler jeg faktisk på at det blir løping. Jeg rekker det ikke, tror jeg. Skal likevel prøøøve å skvise inn en tur. 30 min er bedre enn ingen ting.

 

Siden jeg prøver å gjøre noe med spisevanene så blir det til at jeg leser mange artikler om andre som har prøvd, feilet og klart å komme videre. Jeg plukker opp tips og råd her og der. Noe funker, noe funker ikke... Dette med kveldsmat er en av tingene. Vi spiser ofte middag i 6-7 tiden på kvelden... Og det er sjelden jeg kommer meg i seng før over midnatt. Derfor har jeg funnet ut at det å ha rom for et par finn crisp med litt Jarlsberg eller geitost... Det gjør tilværelsen litt lettere for meg. Ikke nødvendig hvis middagen er litt tung, men etter en torskemiddag f.eks så er det veldig greit å ha noen kcal til overs.

Ellers er jeg jo svært glad i vin, men jeg merker jo at det er VELDIG lett å gli ut litt (les mye B) ) når jeg tillater meg vin... Så jeg prøver å holde meg til de gode "Yogi-" eller "Pukka-teene" på hverdagene. Hamstrer det i Norge og tar med... Favoritter er Pukka Detox og Yogi Cinnamon spice og Sweet chai.

 

Satser på veiedag på fredager. Så da blir det veiing i morgen. Litt kort uke denne "første" uken (hah! Skulle ikke vært nødvendig å være her på "ned under 10 kg". Men sånn går det når man mister fokus :o ... Så det er bare å holde hodet kaldt Enna... Dette skal jeg klare :)

 

Vel, krysser fingrene for at det viser noe nedgang, hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble -0,6 kg siden mandag. Burde være fornøyd, men sliter med irritasjon over manglende initiativ sist høst... Der er årsaken til at jeg har ca 6 kg å slite med i stedenfor 2, og de seks gjør at et par av de fine kjolene mine fra i fjor ikke er særlig fine..... Grrr :angry: .

Vel, jeg har tatt tak nå, og det er så enkelt at spist er spist, og nå må jeg ta konsekvensene... Som antatt ble det ingen trening i går. Puslet en del med husvask osv, men dessverre ble det litt mer stillesitting enn planlagt grunnet et besøk. Prøvde likevel å reise meg opp, gå litt rundt osv bare for å bevege meg litt...

Ok, i dag blir sånn reisedag og litt vanskelig med mat, men holder meg hvertfall unna sjokolade og snacks.

Hadde en sunn og fin fredagskveld med kyllingspidd og frisk salat. Gulrøtter og agurk som snacks. Litt hvitvin, men DET fortsetter jeg med, så da får heller nedgangen gå litt saktere! Man kan ikke slutte med alle "synder" :P

Føler at ting er litt mer på stell... Har hvertfall hatt 5 påfølgende dager med relativt sunt og fornuftig kosthold.... Det er da noe :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom den første VIRKELIGE utfordringen for meg. Resten av fam spiste melkesjokolade med Oreo-biter og potetgull.... Dette er jo en av mine absolutt verste "synder". Jeg tok hardnakket avstand. Det kostet ikke så mye, men jeg holdt på å ta flere ganger. Av vane mer enn lyst. Egentlig litt interessant...

Så nå har jeg holdt på en uke og det kjennes bra! Så nå er det jo bare å fortsette ;).

Det ble ikke trening, men bare en times gange i dag... Har vært trøtt i hele dag.

Har nok spist litt lite i dag... Helgene kan være utfordrende! Litt sein frokost og så tid til mye kaffe.... Hmmm har mye å lære/endre her B) .

God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag har lysten på sjokolade gjort seg gjeldende.... faktisk så sterk at jeg tenkte at en real sprekk er helt på sin plass <_< . Men så tenkte jeg at det ville være dumt!!! Nå har jeg klart meg i en uke akkurat, så en uke til nå.... da hjelper det veldig på! Da er det begynt såvidt å bli en vane igjen å si nei takk til kjeks og kaker...

Om noen uker skal jeg til USA på en to-ukers ferie. DET gleder jeg meg virkelig til!!! Det er jo en gulrot å være så slank som mulig da. Mye artigere å være med på bilder når man er mer fornøyd med seg selv ;) . SÅ er jo selvfølgelig målet å holde seg i skinnet der borte! Det kan jo i perioder by på problemer når en del av porsjonene er nok til en familie på 10, og jeg som er VELDIG svak for pommes frites! (SUKK....) Men det finnes jo sunne alternativer der borte, også :) Og jeg skal definitivt ha med løpeskoene i baggasjen! Så det skal prioriteres! Forøvrig en fin måte å se seg rundt, også... Løpe og gå :)

I dag leste jeg - IGJEN - at det er bra med styrketrening (ikke akkurat noen nyhet :rolleyes: ). Særlig for kvinner over 50, og jeg har jo nettopp fyllt 50 :mellow: . Det er bare så inn i granskauen vanskelig å motivere seg til en real styrkeøkt. Jeg kjører jo mage og ryggøvelser etter nesten hver løpetur..., men stryketrening slik at jeg blir ordentlig støl - nei DET er lenge siden, altså! Hrmf!

Vel, til den som evt måtte lese dette... det går nedover, tror jeg - ikke veid meg i dag og offisiell veiedag er på fredag... men en uke med relativt sunne valg og brukbart med aktivitet har gitt noe resultat. Merker f.eks at buksene sitter noe mer behagelig! Og den buksa som mannen min kjøpte til meg i fjor og som jeg aldri fikk brukt pga manglende fornuft, kan være innen rekkevidde om ikke altfor mange uker. Så de fine klærne mine skal sitte som skudd, igjen :)

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... I dag har jeg ikke spist så sunt, men heller ikke altfor mye. Frokost og lunsj var bra... Middag: Toro rømmegrøt (!) med 10% rømme, så ikke altfor feit... Men med sukker og rosiner på, så ble det nok karbohydrater, hvertfall!!! :lol: (Men ååååå så godt! Selv om hjemmelaget fra bunnen ER mye bedre...) i morgen blir det torsk! ;)

Er litt treg av og til, men bedre sent enn aldri... Fant en app som heter 7 minutter (den har sikkert vært ute leeeenge for det fantes mange varianter). 12 øvelser, hver i 30 sek med 10 sek pauser. Hele kroppen trenes. Vel... Noe var lett, noe ikke. Kjørte den 2 ganger og løp intervall på mølla etterpå. Målet er å trene etter den HVER dag i 7 måneder... Det jeg likte best med den var at en stemme sa hva jeg skulle når... Jeg slapp å følge med på klokka.

7 min er latterlig lite - EGENTLIG, men jeg svettet skikkelig og tok i så hardt jeg kunne (noe som er intensjonen) og hvis jeg etterhvert kjører den flere runder, så er det hvertfall mer enn ikke å trene styrke i det hele tatt! Det er min enkle filosofi. Bedre med 7 min bevegelse enn 7 min på sofaen! Og når man først ER i treningstøy, så hvorfor ikke holde på liiiiitt til? :)

I morgen er en ny dag. Jeg er invitert på lunsj og jeg vet det blir servert salat... Det kan jeg like. Litt "bobler" i glasset blir det nok, også... Får prøve å løpe først :P .

God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp 10 laaaange kilometre i dag. Skjønner ikke hvorfor det var så tungt, måtte gå flere ganger :unsure: .... Vel, jeg gjordet det, hvertfall B) .

Har nettopp kommet hjem fra lunsjen - som viste seg å være en bursdag!!! Med kake til kaffen... vel, jeg spiste godt av salaten, brukte lite med dressing... og sa rett og slett nei takk til kake. Nå har jeg vært sååå flink i over en uke, da ville jeg ikke spise kake. Jeg liker kake :P , men er ikke så glad i krem og det var mye krem på den. Fant ut at jeg heller vil bruke ekstra kcal til litt vin eller en ekstra ostebit osv enn på noe jeg EGENTLIG klarer meg uten :rolleyes: . (Hadde det derimot vært gjærbakst.... DET er godt, det!!! :lol: )

 

Må på et eller annet tidspunkt i dag få puttet inn 7 min til "app-treningen" min, men vet ikke helt når... i skrivende øyeblikk er huset fullt av menn som reparerer en vifte, så må jeg lage middag og så er jeg invitert til videre feiring av hun som har bursdag... og det betyr kanskje et glass vin til... og da begynner det å bli slitsomt med trening B) ... time will show.

 

Enjoy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter er jo veldig lite... så mens fisk masala og ris stod på komfyren og godgjorde seg tok jeg på lettere tøy og kjørte på med appen :lol: . Og den som svettet oppover etter 7 - SYV - minutter var Enna.. kom ikke og si at jeg ikke tar i, hvertfall :D .

 

Flink med maten i dag!

Er inne i en relativt god stim. Det er sånn det føltes for litt over ett år siden. Da jeg bare lot være å ta, eller sa pent nei, takk osv... Hvorfor gjorde jeg ikke bare det etter sommeren i fjor. Da var vekten på 69... isteden lot jeg (!) den gå opp til over 72 før jeg tok grep. Det er jo DET jeg har lyst til å prøve å lære meg nå, da.

 

Torsdag i morgen. Da blir det vel en rett med laks til middag, tenker jeg... kanskje laks og brokkoli-grateng. Det er lenge siden, og det er veldig godt! (syns jeg, da ;) )

 

god natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dagen i går gikk fint og vekten i dag viste 69,5 kg som er ned 2,3 kg siden forrige fredag :lol: . GODT fornøyd med det, for å si det sånn!!!! Det eneste som skremmer meg med det tallet er hvor mye jeg tydeligvis er i stand til å fylle innpå når jeg eter som verst!! Lukker tydeligvis øynene for hva jeg faktisk dytter inn!!! Ikke bra :blink: .

Har trent ganske bra denne uken. Løpt hver dag bortsett fra i dag, har også trent mine 7 minutes hver dag (to i dag, men rakk/rekker ikke løping).

I dag har jeg hatt på meg et silkeskjørt som sitter som et skudd.. det satt ikke like fint for 2 kg siden ... yes det går rette veien :) Snart passer mine to fine kjoler som jeg ikke har kunnet bruke siden jul.... HURRAAAA!

 

I kveld blir det taco til middag. Bruker kyllingfileter og jeg spiser ikke lefse, så det går greit. Litt vin skal jeg unne meg med STOR glede!

God helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

 

Jeg har holdt meg godt i skinnet. de siste dagene. Drukket litt mange glass vin, må jeg innrømme... spist fornuftig hvertfall! Holdt meg unna godteri og snacks og det har vært ganske tøft, for de andre i familien har ikke holdt seg unna!!! Løp en rask (til meg å være) 5 km i går etterfulgt av en 7 minutter... i dag bir det nok med 7 minutter....

I dag blir det litt vanskelig for meg å beregne energiintaket på middagen. Ikke jeg som lager den, og jeg vet at det brukes en god del smør... vanskelig å unngå.. men jeg får spise masse grønnsaker og mindre saus, så skal det nok gå fint B) .

 

Mandag i morgen og en ny uke med de utfordringer som ligger i å finne et balansert og sunt kosthold uten å være fanatiker på noe som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagen i går var god, den... jeg spiste litt av alt - også sausen som var laget på smør, fløte og brunost :P ... men GOD var den!

Jeg ser at jeg spiser litt for lite hver dag... det er akkurat som om jeg er så redd for å "sprekke" når kvelden kommer, at jeg sparer kcal til da... Og det er jo ikke så smart, har jeg skjønt, for da er det jo enda lettere å sprekke... Dessuten - hvis jeg spiser for lite over tid blir jo hvilestoffskiftet fullstendig tullete! Her har jeg nok mye å arbeide med. Og det er vel dette som er gjengangeren for meg, dessverre.

I dag er det grått og regnfylt ute. Tror jeg hiver på meg treningsklær og løper på mølla ...litt feigt, for det er jo ikke KALDT ute.. Men jeg er litt sånn som ikke liker å ha det ukomfortabelt, heller... sukk. Ikke greit. Men tredemølle er nå en gang kjøpt inn nettopp for ikke å ha unnskyldningen med "dårlig" vær... Så derfor, Enna - sett igang :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok på løpeskoene og løp ut i skogen i dag. Litt kald vind, så det var godt med løpejakke - hvertfall til å begynne med. I dag klarte jeg det kunststykket å snuble og falle TO ganger!!! Først i det absolutt mest sølete stedet i hele skogen og det var tidlig på turen... så noe seinere like ved en gjeng militære - det er en teoretisk sjans for at de IKKE så meg, men mest sannsynlig fikk de se ei kjerring stupe framover og lande boms på alle fire :o . Det er bare tre uker siden jeg snublet sist og da fikk jeg sår på et kne, nå har jeg skrubbsår nedover det andre kneet og leggen :rolleyes: . JA, ja... blir aldri for gammel for et skrubbsår eller 10 :lol: .

Flink med maten, dvs , jeg spiser litt for lite, så jeg må arbeide for å spise mer... har gjort mine 7 minutes i 7 dager nå... ikke noe problem der hvor lår, mage eller kondis er hovedmålet... men armene.. :blink: Sukk!!!

 

Vel, vel. Det går nedover og jeg merker det allerede på klærne, så jeg gjør noe riktig, hvertfall :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok nok en dag hvor det har vært greit. Var ute og spiste lunsj, men det var enkelt for de hadde en nyyyydelig salat med litt kongereker og de hadde ikke helt ett tonn dressing over :) Veldig godt! Og med følge av sparkling water ble det helt perfekt! Men så pga total forvirring rakk jeg ikke å spise middag og det ble veldig lenge mellom lunsj og noen brødskiver nå i kveld... Det får gå. Trening i dag ble 20(!) minutter på mølla, men jeg har gått en del.. og nå snart skal jeg ta "7 minutes" før jeg kryper til køys.

Gleder meg til fredag, da skal jeg kose meg med vin og litt nøtter. Det er egenlig veldig ok me helgekos! Da betyr den så mye mer enn når jeg unner meg noe "hele" tiden. Skulle ønske jeg alltid kunne se slik på det! B)

Merker godt på klærne at jeg har gått litt ned. En bukse jeg fikk her i våres en gang som ble bestilt i en str, men som MÅ være feil, for når jeg måler den mot den andre er den nesten 2 tommer trangere i livet, får jeg nå på meg. Joda, den er fortsatt trang, men ikke verre enn mange bukser jeg har brukt tidligere uten å tenke på at de var trange... Men fordelen med å gå ned i vekt er jo luksusen av å finne klær som faktisk PASSER :P og som ikke strammer litt. :)

Ok

I morgen er det atter en dag og det er vel og bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiedag i morgen og hvis jeg orker å stå opp 10 minutter tidligere skal jeg jammen ta en "runde"med målebåndet, også. Prøvde en av kjolene jeg kjøpte i fjor som har vært for trang i sommer.... nå sitter den akkurat slik den skal :D . KJEMPEFORNØYD!!!

litt avkortet løpetur i dag grunnet forskjellige årsaker, men det ble neeeesten 5 km. Bedre enn ingenting! Den nå daglige 7 minutes er unnagjort. Hadde egentlig tenkt å ta flere x 7, men var litt ute av form.

 

I morgen skal jeg jeg prøve å få til det jeg er veldig dårlig til.... løpe kl 8. 30, eller SENEST kl 9.00... Jeg har alltid så utrolig mye "viktig" å gjøre mellom 8-10 :o ... Veldig dårlig på å komme meg i treningstøy - enn si treningsmodus - så tidlig.

 

SYns jeg har gjort en god innsats de siste ukene og det har gitt resultater. Så når jeg klarer å komme meg under 67 kg, skal jeg SAAAAKTE, men sikkert øke litt på matmengden til jeg finner et sted hvor jeg er rimelig stabil. Det blir kjempeskummelt, for det er jo nettopp det jeg aldri har klart! Hvordan f.eks få til dette med helgekos uten at hele "verden" faller sammen, osv. Vel, jeg må rett og slett prøve meg fram. Det jeg MÅ hold emeg til er at helg er helg og hverdag er hverdag... OM jeg spiser godteri i helgen, så er det i HELGEN og IKKE på hverdagene :o !

 

OK, jeg skal lære det til slutt :) !!

 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Hei, jeg har lest alle innleggene dine, jeg kunne ha skrevet dem selv ;-) Vi en så like så like! Jeg er også nå på vei ned de kiloene jeg ikke skulle gå opp fordi jeg aldri mer ville ha mer enn 2 kilo trivselsbeltekilo - men jammen snek de (nei det gjorde de ikke, det var helt selvforskyldt faktisk) seg på gitt, nå er det 7-9 kilo som skal av. Vin, pasta, søtsaker, ost, ja - mm - det er jo livets gaver til sånne som oss, men som du og sier så må det læres å begrense inntaket. Jeg er sånn at jeg en helt vanlig tirsdag kan få et innfall av å piffe den opp til en kjempefest med vin, lasagne og snop, gjerne kjøpe/leie et par filmer sånn at vi kan sitte leeenge og kose oss! Selve tanken gjør meg beruset og glad, men jeg finner jo ut gang på gang på gang på gang at det hadde holdt med et par glass vin, eller kanskje noen sjokoladebiter. Ikke hele pakka. Det rare er at jeg allikevel fortsetter med sånne innfall. Jobber litt med dette nå, det mentale. Jeg "kan" jo dette med kalorier inn/kalorier ut, har mange års erfaring med både grete roede og generelt opptatt av mat - sunn mat og helse også da faktisk. Jeg er glad i den sunne livsstilen, det er bare det at jeg er glad i kosematen også, jeg må bare lære meg at det er helg 2 av 7 dager, ikke omvendt.

Vel, nok om meg. Jeg ville bare si at du er dyktig, utholdende og at du kommer til å nå målet ditt igjen. Let's shake hands for det, at vi når målene våre! Som du sier så er det greit å se varsellampa litt tidligere, så slipper vi å ha flere sånne skippertak som dette. Lykke til videre!!

Solskinnsbolla :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende ord, Solskinnsbolla :) Det navnet minner meg på noe av det beste jeg vet... nemlig solskinnsboller, skolebrød og hjemmebakte boller!!! Ja vi er jo ganske mange som sliter med akkurat dette her, men denne gangen har jeg hvertfall tatt noen harde grep før det var HEEEELT ute av kontroll! Jeg er med på handshaken for varig nedgang og seier over "stemmen" som lurer oss... :)

 

1,4 kg ned siden sist uke. Det kan jeg leve med ;) Nå er vekten 68 kg og jeg begynner å få lyst til å "flytte tilbake" til HV, men skal bli her til jeg hvertfall er under 67, har jeg bestemt! Har nå tre kg til ønskevekt. Jeg kunne sikkert veie under 65 kg, også. Er på ingen måte tynn (!), men har nådd 50 og kan se litt dradd ut hvis jeg går mye mer ned i vekt. Løs hud tar litt lenger tid (om i det hele tatt) på å trekke seg sammen.

Kom meg på tredemølla 10 over 9 i dag morges, og løp 5 km, tok mine 7 minutes og løp ut døra til avtalt tid.. Det er en god følelse å ha gjort unna fredagstreningen FØR kl 16... nå er det til en forandring litt sol, og jeg skal snart gå til butikken å se om jeg kan finne noe godt. Har bestemt meg for grov pai med kylling og basilikumsaus til middag, og trenger litt friske urter. Skal også kosemeg med vin i kveld :P . Det syns jeg er godt!

Lykke til alle dere der ute som sliter litt med forholdet til mat. Vi seirer til slutt, vi må bare ikke gi opp!. God fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag kveld og lørdag kveld ble litt utenom det jeg hadde tenkt, men har skjerpet meg i dag. Ikke spist kake selv om resten av fam har gjort det.

Spiste litt sjokolade både fredag og lørdag + litt nøtter begge dager. Jeg stoppet lenge før det var tomt i skålene, men likevel sitter jeg igjen med en følelse av at det som jeg ser på som lite, kanskje ikke er det... vi hadde en sånn stor 200 g plate med melkesjokolade. Jeg spiste 5 sånne firkanter ... for meg er det virkelig ikke mye, for jeg kan uten problem spise hele platen... men jeg veide dem ikke. Men det er tre ruter i bredden og hvor mange i lengden??? 8? 24 ruter på 200 gram - kan det stemme? Jeg sier ca 10 g pr rute, det brtyr at jeg spiste ca 50 melkesjokolade + 3 seigmenn og litt reeses pieces, kanskje 20 g av det siste... så svært grovt regnet spiste jeg 100 g sjokolade. For noen er det KJEMPEMYE! Jeg kjenner en som kom og fortalte at hun hadde skjeiet skikkelig ut kvelden i forveien - med TO BITER smil!!! HURRAAAAAA :blink: . Så her er altså balansen et stede mellom 2 biter smil - 10 g??? - og 1 kg. Da syns jeg 100 g er en god begynnelse! Men det jeg kanskje skulle tenkt på var at jeg i tillegg spiste kanskje 100 pistasjnøtter + noen tørkede aprikoser... så det totale energiinntaket i går ble laaaangt over "tillatt". Men det er greit så lenge jeg forstår at det er hverdag fra i morgen, men da egentlig fra i dag, siden jeg spiste godteri også på fredag.

Jeg kommer stadig tilbake til dette. Er det verdt å spise ekstra godteri i helgen for så hver eneste mandag å gå tilbake til "slankingen", holde seg på den svært smale vei fram til fredag, for så å være litt uskikkelig igjen... Ja, jeg tror det. Det eneste jeg må lære er at om f.eks fredagen kommer på en onsdag fordi man er bedt bort el.l.... da MÅ jeg ta meg sammen den kommende helgen. DET er en utfordring! Jeg må jo innrømme at jeg istedenfor å ta fredagen på forskudd, spiser mye mindre resten av onsdag for ikke å gå over i inntak... det er kanskje ikke så lurt... men dette har stort sett fungert bra for meg... Men jeg har en liten tendens til å spise litt mer enn jeg har tenkt at er greit. Det må jeg prøve å gjøre noe med.. (og så er jeg jo veldig glad i vin, og det blir jo oftest mer enn ett glass når fredagskvelden er der... - det erjo energi så det holder!)

jogget en "bakketur" på mølla i går, i dag har jeg bare gått en fin tur sammen med mannen min. Det blir vel 7 minutes litt seinere i dag :) . Jeg har merkbart mindre vondt i ryggen etter at jeg begynte med det, altså! Så selv om det ikke er hardtrening, så får jeg daglig litt for kjernemuskulatur... og det bare fordi den "dumme" telefonen piper og minner meg på de 7 minuttene... ;)

I morgen er det mandag... ikke nødvendigvis -blues ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinnsbolla

Oioi, to RULLER med smil er i følge min definisjon en skikkelig utskeielse ;-) Det ble noen sjokoladebiter på meg også i helgen, og litt vingummi. I forhold til hva jeg dyttet i meg tidligere så er ikke mengden stor, og det er litt sjukt å tenke på at det allikevel er mye kalorier i det lille jeg åt. Hva åt jeg da tidligere?? Ikke rart det ble kilo på kilo! Men, noen biter med sjokolade i løpet av helgen tror jeg allikevel er ok, ser man på det totale regnestykket. Det er jo sånn jeg vil leve når jeg kommer ned til den vekten jeg vil ha, lære meg å fortsette å spise sunt og magert de fleste dagene selv om jeg ikke skal slanke meg mer. En balanse, så enkelt og så vanskelig som det. Ha en fin mandag, uten blues. Jeg skal jammen meg begynne på taekwondo i dag, haha, gleder meg som en unge!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi-hi godt vi er forskjellige :)

 

Vel - det er mandag og jeg er aldeles utrolig søvnig og trøtt. Tung i kroppen og har overhodet ikke lyst til å trene! (I går tok jeg mine 7 minutter sånn på tampen av dagen. Jeg har hvertfall blitt sterkere i armer og brystmuskulatur! Lår og kondis merker ikke så mye... men der hadde jeg litt å gå på :) . Noen fordeler må det jo gi å løpe 4-6 ganger pr uke!

Vekten viste opp 400 g i helgen... syns jo egentlig det er dumt, men sånn går det jo når man hopper ut av et regime... lurer også på om vi som hele tiden (!) driver og tenker på vekt, inntak, unntak, overtak - you name it... har ødelagt såpass mye av naturlig vektbalansering at vi går lettere opp ivekt enn de som alltid har passet på... eller om det er så enkelt som at når jeg skeier ut er det med atskillig MER enn hva normalt/naturlig/alltid slanke mennesker skeier ut med.... (Har en misktanke om at det er sistnevnte!)

 

Vel. I dag har jeg vært på markedet og lastet opp trillevogna med massevis av frukt og grønnsaker, så nå har jeg hvertfall tilgang på sunt "godteri". Vannmelonene f.eks.... sikle, sikle... de er vidunderlige nå!!!!

Det blir laks til middag i dag. Det er også godt...

 

Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogget i motbakker på mølla i går, og selv om jeg var UFATTELIG trøtt tidlig på dagen, var den turen MYE bedre enn forventet! Så det føltes godt :)

I dag har jeg vært opptatt hele dagen og har ikke hatt til til noen ting som har med trening å gjøre. Skal hvertfall rekke mine "7 minutes" nå i kveld :). Men så får jeg heller få tid til trening en annen dag. Tviler STERKT på at jeg rekker noe i morgen, heller... Det liker jeg ikke. TO dager på rad er litt i overkant..

Det verste med morgendagen er forresten ikke at jeg ikke får trent, men jeg skal på bokklubb og der er det alltid m&m, litt snacks og vin... Nå TROR jeg at vertinnen også kommer til å servere oppkuttede grønnsaker. Hun er ganske sunn... men vin blir det, og det har jeg tenkt å unne meg! Jeg HAR tradisjonelt vært veldig flink på bokklubbkveldene, så jeg er ikke så veldig engstelig, faktisk! I dag var jeg på møte med lunsj (hjemmemøte). Der ble det servert vanlig brød, ost og skinke så det var greit... men vertinnen hadde også bakt smuldrepai (MMMM ALDELSES NYDELIG GODT!!!) som jeg IKKE smakte på!! STOLT :rolleyes:

Så denne uken har gått greit så langt og snikveiing har fortalt at jeg har fått av de 400g med ekstra helgekos ;) .

Ok, det er bare å stå på videre - gjøre gode valg til en vane slik at en og annen dag (helg) med "dårlige" valg ikke gjør så mye. Skrev dårlige i anførselstegn, for jeg vil at det SKAL være greit med en og anne total utskeielse... VI er ikke levende, sunne mennesker om vi er rigide på alle fronter. Det har ingen godt av! Kunsten er bare å ta seg sammen etter et par dager... eller hvertfall etter at ferien, feiringen, eller hva "Årsaken" er er over...

Så alle dere som arbeider for å endre vaner - husk at vi endrer VANENE og ikke unntakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn



Logg inn nå
 Share

×
×
  • Opprett ny...